Root (Cole Wehrle)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
cactusse
Posty: 477
Rejestracja: 10 sty 2012, 15:50
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 387 times
Been thanked: 330 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: cactusse »

Trzy czteroosobowe partie za mną, poniżej wrażenia.

W pierwszej partii :
- Zapoznawcza rozgrywka, dłuższą chwilę nam zajęło dojście jak działa przeklęty Craft.
- Wiewiór dostał profilaktyczne baty na samym początku "bo podobno Vagabond zazwyczaj wygrywa" i już się nie podniósł.
- Ptaki oberwały bardzo celną dywersją w kolumnę Rekrutacji, będąc blisko wygranej. Gdyby nie zmyliły nas zasady Turmoil (wyczyściliśmy Ptakom tylko jedną kolumnę zamiast wszystkich), to byłoby po Ptakach, a o wygranej decydowałby bardzo bliski wyścig po punkty między Myszami a Kotami (kwestia kart na ręce).
- Finalne wyniki - Ptaki 31 (bo błędny Turmoil), Myszy 29, Koty 28, Wiewiór 15 ;-) .

W drugiej partii :
- Wiedzieliśmy już jak mniej więcej grać, jedyną zgubioną zasadą był wymóg posiadania ciągu transportowego drewna dla Kotów.
- Ptaki wyłożyły się praktycznie same, w drugiej rundzie ich gracz wysłał dwóch rekrutów na "pewną" wygraną, wpadł na pułapkę i zrobił Turmoila. Do końca gry nie odzyskał tempa, a desperacką próbę wygrania przez Dominacje zablokowała kocia brygada interwencyjna.
- Bez Ptaków, Koty zaczęły iść jak burza i tylko dzięki współpracy wszystkich udało się ich powstrzymać na całą jedną rundę...
- ... by zobaczyć, jak w Myszy zdobywają błyskawicznie 9 punktów, skacząc z ostatniego miejsca na pierwsze (niestety zabrakło dwóch punktów do wygranej, przez wyjątkowo pechowe dociągniecie Zwolenników i upierdliwą zasadę rozstrzygania remisów na korzyść ptaków)...
- ... by wreszcie oddać wygraną Wiewiórowi, którego po wynikach z poprzedniej partii całkowicie zignorowaliśmy i nie dało się go już powstrzymać
- Finalne wyniki - Wiewiór 31, Myszy 28, Koty 27, Ptaki X

W trzeciej partii :
- Zagraliśmy w pełni świadomie, co wygenerowało niesamowicie niespodziewaną sytuację końcową, gdzie tylko jedna frakcja pozostała na torze punktów ;-)
- Ptaki poszły w Dominacje i przestały się bać Turmoila
- Koty poszły w Dominacje i nie wygrały tylko dlatego, że przez dwie rundy nie dociągnęły żadnej niebieskiej karty
- Wiewiór dostał baty wcześnie i musiał sprzymierzyć się z najsłabszą frakcją...
- ...którą były Myszy, sprowadzone do jednej bazy i jednego żetonu Sympatii na planszy
- Ostatnie dwie rundy to były ciężkie burze mózgów nad stołem, z rotacją uczestników kombinujących jak powstrzymać Ptaki, jak powstrzymać Koty, jak duży krater zrobić z Myszy
- Finalnie wygrała koalicja Wiewiór i Myszy, zdobywając ostatnie trzy punkty rzutem na taśmę


----

Jeeeeżu, ależ jest to delikatna i wymagająca gra.

Gra jest "delikatna", bo balans jest naprawdę chwiejny - jeżeli odpuścimy jedną frakcję dla własnych celów, lub przyciśniemy kogoś za mocno, to pozostawionym w spokoju łatwo wskoczyć na prawie niekwestionowane prowadzenie. Ba, wygląda na to, iż odpowiednia agresja jest prawie obowiązkowa :
- Koty nie mogą wykończyć zbyt szybko Ptaków, bo potrzebny jest sprzymierzeniec do tępienia Wiewióra i Myszy.
- Wiewiór musi zostać porządnie poturbowany dosyć wcześnie by nie uciekł z bezpiecznymi punktami.
- Myszy muszą być zepchnięte w róg i przyblokowane Stanem Wojennym by nie uciekły z łatwymi punktami.
- Ptaków nie można wybić z Dekretów zbyt wcześnie, bo muszą równoważyć kontrolę Kotów.

Gra jest "wymagająca" nie dlatego, że wymaga jakiś super-skomplikowanych strategii, ale wymaga od uczestników grania w hmmm... "duchu sportowym" - nie można się obrażać bo wszyscy nas gnębią, czasem trzeba odpuścić gnębienie "dla sprawy", i trzeba grać twardo do końca, nawet jak nasze szanse są prawie nieistniejące a wszyscy oskarżają nas o "kingmaking" ;-)
Awatar użytkownika
YoYo
Posty: 378
Rejestracja: 02 sty 2018, 21:07
Lokalizacja: Wawa
Has thanked: 40 times
Been thanked: 33 times
Kontakt:

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: YoYo »

Nie widzę w zapowiedziach na wrzesień ROOT, no chyba, że jest ukryty pod tymi znakami zapytania (ale też jest info przedsprzedaż 6.09, a na ROOT PL przedsprzedaż już trwa).
Tytuł miał być w 3Q czyli jak nie lipiec i sierpień to wrzesień. :(

Obrazek
greggreg123
Posty: 48
Rejestracja: 31 mar 2019, 00:05
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: greggreg123 »

Wydaje mi się że Board News na Facebooku pisało dzisiaj, że Portal planuje aby Root pojawił się w sprzedaży w I połowie października
czeczot
Posty: 1275
Rejestracja: 09 wrz 2017, 20:23
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 29 times
Been thanked: 71 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: czeczot »

Dzisiaj portal potwierdził ze Root będzie w pierwszej połowie października.
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10857
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3347 times
Been thanked: 3201 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: japanczyk »

YoYo pisze: 02 wrz 2019, 17:56 Nie widzę w zapowiedziach na wrzesień ROOT, no chyba, że jest ukryty pod tymi znakami zapytania (ale też jest info przedsprzedaż 6.09, a na ROOT PL przedsprzedaż już trwa).
Tytuł miał być w 3Q czyli jak nie lipiec i sierpień to wrzesień. :(
Od kilku planszowych expressow wspominany jest październik i to mocno ostrożnie, więc nie wiem skąd zdziwienie ;-)
Rzeczy się poprzesuwaly Portalowi
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Czy to jest kolejna gra z cyklu: zagraj ale w pełnym składzie, bo im mniej graczy tym gorzej lub w ogóle nie ma sensu?
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 251 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: mauserem »

Dr. Nikczemniuk pisze: 03 wrz 2019, 08:22 Czy to jest kolejna gra z cyklu: zagraj ale w pełnym składzie, bo im mniej graczy tym gorzej lub w ogóle nie ma sensu?
tak, to jest taka gra :mrgreen:
frakcje wzajemnie się balansują - więc o ile nie ma pełnej obsady graczy, albo nie ma systemu "autom" zstępujących graczy przy mniejszych składach osobowych - to odbiór ogólny takiej rozgrywki jest słaby.
Super
Posty: 397
Rejestracja: 07 lip 2017, 13:24
Has thanked: 215 times
Been thanked: 120 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Super »

W temacie Automated Factions z ostatniego kickstartera - na ile jest to opłacalny zakup do gry wyłącznie w większej ekipie - dla kogoś, kto nigdy nie gra solo, ale często ma 3-osobowy skład. Ma to jakiś sens? Jest gdzieś w ogóle jakaś szersza informacja o tych automach, żeby sobie przybliżyć temat?
Awatar użytkownika
michaldz1
Posty: 274
Rejestracja: 18 paź 2011, 11:36
Has thanked: 78 times
Been thanked: 102 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: michaldz1 »

Dr. Nikczemniuk pisze: 03 wrz 2019, 08:22 Czy to jest kolejna gra z cyklu: zagraj ale w pełnym składzie, bo im mniej graczy tym gorzej lub w ogóle nie ma sensu?
Zawsze gralem przynajmniej w 5 osob, ale moim zdaniemb gra spokojnie powinna dzialac na 2 osoby.
Osia gry jest konflikt pomiedzy 2 frakcjami: kotami I ptakami. Te 2 frakcje sa najbardziej widoczne na planszy, Maja najwiecej meepli. Woodland alliance graja czesc gry wogole poza plansza bez wystawiania meepli. Vagabond gra troche taka przygodowke. W dodatku sa jaszczury ktore zastepuja koty I wydry ktore sa bardzo zalezne of innych frakcji. Wiec jak dla mnie gra spokojnie jest do grania dla 2 osob, z tym ze troche straci na Dynamice I zyska na przewidywalnosci. Wieksza ilosc graczy czyni gre bardziej nieprzewidywalna.
Awatar użytkownika
michaldz1
Posty: 274
Rejestracja: 18 paź 2011, 11:36
Has thanked: 78 times
Been thanked: 102 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: michaldz1 »

Super pisze: 03 wrz 2019, 18:27 W temacie Automated Factions z ostatniego kickstartera - na ile jest to opłacalny zakup do gry wyłącznie w większej ekipie - dla kogoś, kto nigdy nie gra solo, ale często ma 3-osobowy skład. Ma to jakiś sens? Jest gdzieś w ogóle jakaś szersza informacja o tych automach, żeby sobie przybliżyć temat?
W riverfolk expansion jest juz automatyczny przeciwnik Mechanical Marquis. Podobno jest troche zepsuty I dlatego jest zrobiony dodatek ze wszystkimi frakcjami z podstawki. Mechanical Marquis pozwala na gre kooperacyjna przeciwko temu botowi.
Dodatek z automatyvlcznymi frakcjami bazuje na fanowskim projekcie Better Bot Project https://boardgamegeek.com/thread/206803 ... -company-b
Jest do sciagniecia na BGG. Sam dodatek jest rozwijany przez Autora.
Tu jest z ks info z pokazanym dodatkiem z botami
https://www.kickstarter.com/projects/20 ... ts/2599347
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2311
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 562 times
Been thanked: 894 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Galatolol »

W 2 osoby nie ma co siadać imo.
Natomiast w 3 jest bardzo dobrze, zresztą wydaje mi się, że widziałem info, iż gra była początkowo projektowana pod trzech graczy.
Awatar użytkownika
EVOCATVS
Posty: 687
Rejestracja: 16 lis 2018, 22:20
Has thanked: 497 times
Been thanked: 155 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: EVOCATVS »

Na trzech wtedy kogo najlepiej odrzucić, szopa?
Awatar użytkownika
michaldz1
Posty: 274
Rejestracja: 18 paź 2011, 11:36
Has thanked: 78 times
Been thanked: 102 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: michaldz1 »

EVOCATVS pisze: 04 wrz 2019, 10:58 Na trzech wtedy kogo najlepiej odrzucić, szopa?
Z tego co pamietam na przedostatniej stronie instrukcji "Learn to play" sa sugerowane kombinacje frakcji w zaleznosci od ilosci graczy.
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4645
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1206 times
Been thanked: 1417 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Mr_Fisq »

michaldz1 pisze: 03 wrz 2019, 20:30 Dodatek z automatyvlcznymi frakcjami bazuje na fanowskim projekcie Better Bot Project https://boardgamegeek.com/thread/206803 ... -company-b
Jest do sciagniecia na BGG. Sam dodatek jest rozwijany przez Autora.
Tu jest z ks info z pokazanym dodatkiem z botami
https://www.kickstarter.com/projects/20 ... ts/2599347
Miał ktoś może okazję zagrać z tymi nowymi botami? Gram głównie na dwie osoby, i grę jakiś czas temu ze smutkiem skreśliłem (a Portal kusił wydając od razu podstawkę + pierwszy dodatek). Ale jeśli boty byłyby sensowne, to kooperacyjnie 2 vs 2 chętnie bym spróbował.

Pytanie czy Portal porwie się na wydanie tych botów? I drugiego dodatku... były już jakieś przecieki? Jeśli dobrze pamiętam to dodatek do Inis był pewny, zanim jeszcze podstawka na dobre zagościła w sklepach.
Sprzedam: Wiosenne porządki: Horror w Arkham - 4 cykle, dwie podstawki, Uśpieni Bogowie, Moje Miasto.
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
mk20336
Posty: 1541
Rejestracja: 02 sty 2019, 09:46
Has thanked: 71 times
Been thanked: 435 times
Kontakt:

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: mk20336 »

Hej,

jak pograłem dosyć intensywnie z Markizą (7 gier w czasie urlopu) i uważam ja za bardzo ciekawe urozmaicenie jeżeli jest opcja grac tylko w dwie osoby. Czytałem już opisy tych nowych botów i widzę, że markiza będzie poprawiona (np. jasne opisane co robić jak wyciągniemy kartę z ptakiem - tego brakowało w pierwotnym opisie)
Mój blog, serdecznie zapraszam!
https://theboardgameschronicle.com/
kamilpr
Posty: 374
Rejestracja: 05 maja 2015, 19:48
Has thanked: 25 times
Been thanked: 14 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: kamilpr »

Czy ktoś kto ma za sobą już trochę gier w Root może się podzielić jak jest z regrywalnością ? Gra nie jest po czasie schematyczna ?
Awatar użytkownika
kmd2000
Posty: 324
Rejestracja: 26 sty 2017, 23:59
Lokalizacja: Warszawa, Praga Południe
Has thanked: 130 times
Been thanked: 125 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: kmd2000 »

Po 12 partiach (i to głównie bazowymi frakcjami i przeważnie na jesiennej mapie) raportuję brak oznak zmęczenia materiału, a zdecydowanie preferuję gry mocno regrywalne.
mk20336
Posty: 1541
Rejestracja: 02 sty 2019, 09:46
Has thanked: 71 times
Been thanked: 435 times
Kontakt:

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: mk20336 »

kamilpr pisze: 06 wrz 2019, 10:45 Czy ktoś kto ma za sobą już trochę gier w Root może się podzielić jak jest z regrywalnością ? Gra nie jest po czasie schematyczna ?
Ja mam za sobą w tej chwili 14 rozgrywek i zdecydowane i polecam jako jedną z najbardziej re-grywalnych pozycji. Dodając do tego "rzeczne rozszerzenie" masz tak naprawdę materiału na liczne godziny gier.
Mój blog, serdecznie zapraszam!
https://theboardgameschronicle.com/
pasza_sadyka
Posty: 194
Rejestracja: 11 lis 2017, 19:52
Lokalizacja: Ùlëniô
Has thanked: 55 times
Been thanked: 65 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: pasza_sadyka »

Plus dwa dodatki w drodze :]
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4092
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2613 times
Been thanked: 2539 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Gizmoo »

A może Korzeń RPG?

https://www.kickstarter.com/projects/ma ... ory_newest

:shock: :shock: :shock:

Dla mnie bombowy pomysł i chyba będzie to pierwszy podręcznik Role Playng od dobrych 20 lat, który chciałbym mieć na półce. :D
Raivenn
Posty: 9
Rejestracja: 01 paź 2019, 16:23
Has thanked: 2 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Raivenn »

W związku z datą premiery wiadomo kiedy Portal będzie wysyłać grę dla osób które kupiły w przedsprzedaży? Była mowa, że ma to nastąpić dwa tygodnie przed premierą, czyli jakoś w tym tygodniu.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Jak ta gra ma się w składzie 1 znający zasady + 3 nowych, czy pilnowanie wszystkich jest męczące itd.?
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
ZygfrydDeLowe
Posty: 484
Rejestracja: 17 sty 2017, 13:47
Has thanked: 922 times
Been thanked: 201 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: ZygfrydDeLowe »

Dr. Nikczemniuk pisze: 03 paź 2019, 21:08 Jak ta gra ma się w składzie 1 znający zasady + 3 nowych, czy pilnowanie wszystkich jest męczące itd.?
W pierwszych rozgrywkach może być męczące, bo gra ma mnóstwo drobnych zasad, o których łatwo zapomnieć, więc osoba tłumacząca powinna też poniekąd pilnować przynajmniej początkowych tur.
No i jednak warto przeczytać i przyswoić sobie "Law of Root" - tę "właściwą" instrukcję, zwłaszcza grając z Wagabondem. My chyba dopiero w 4 rogrywce na 4 osoby zagraliśmy w 100% poprawnie.
Nic poważnego, ale jakieś drobne szczegóły potrafiły nam umknąć.
Raivenn
Posty: 9
Rejestracja: 01 paź 2019, 16:23
Has thanked: 2 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Raivenn »

W poniedziałek prawdopodobnie zostaną doręczone gry dla osób które kupiły root w przedsprzedaży. Ciekawe jak portal rozwiązał kwestie wypraski, ostatnio w ich grach przykładają do tego rolę, tak, aby grę latwo się wyjmowalo i chowało.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Root (Cole Wehrle)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Proszę się chwalić co tam w pudełeczku piszczy... :?: Wszystko cacy? Ładne to, fajne to :?:
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
ODPOWIEDZ