KeyForge (Richard Garfield)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- Trolliszcze
- Posty: 4776
- Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 1031 times
Re: Keyforge
@donmakaron
No gdyby w tytule robionym na masowy rynek zaczęli od złożonych efektów i finezyjnych kombosów, to zarżnęliby grę już na starcie Jest całkiem sporo tytułów o takiej charakterystyce, przeznaczonych właśnie dla geeków - nie sądzę, żeby ten tytuł był dla nich. Jeśli już, to jako fajny fillerek, bo prostota efektów wcale nie musi się równać płytkiej rozgrywce. (Ja zawsze patrzę na złożoność gry pod kątem czasu rozgrywki, według prostego schematu: krótka i prosta gra: tak, długa i prosta gra: nie itd.). No i to jest dopiero pierwszy "set", być może w kolejnych będą dodawać więcej ciekawych efektów.
No gdyby w tytule robionym na masowy rynek zaczęli od złożonych efektów i finezyjnych kombosów, to zarżnęliby grę już na starcie Jest całkiem sporo tytułów o takiej charakterystyce, przeznaczonych właśnie dla geeków - nie sądzę, żeby ten tytuł był dla nich. Jeśli już, to jako fajny fillerek, bo prostota efektów wcale nie musi się równać płytkiej rozgrywce. (Ja zawsze patrzę na złożoność gry pod kątem czasu rozgrywki, według prostego schematu: krótka i prosta gra: tak, długa i prosta gra: nie itd.). No i to jest dopiero pierwszy "set", być może w kolejnych będą dodawać więcej ciekawych efektów.
- Valarus
- Posty: 1270
- Rejestracja: 27 lut 2013, 23:12
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 20 times
Re: Keyforge
Akurat MtG bym nie wyciągał, bo to najgorszy przykład - nie dobierzesz landów, przegrałeś. Dobierzesz ich za dużo - przegrałes. Magic jest bardzo przestarzałym systemem, jego siła polega w marce i ilości graczy. Wróciłem do MtG po latach z okazji dostania klucza do bety Areny i jednak gra jest dużo gorsza niż moje wspomnienia o niejdonmakaron pisze: ↑08 sie 2018, 14:41 No to czemu się tak mało wszystkich jara gra w wojnę, a spalają się tak bardzo nad madżikiem? Chyba jednak cała zabawa polega na kontroli tej losowości, walki przeciwko niej i umiejętnościach, a los wprowadza tylko trochę zamieszania. Przynajmniej docelowo.
Gramy chyba w inne karcianki - możesz sobie układać talie optymalnie matematycznie, ale jak nie dobierzesz to nie dobierzesz, tyle. Może się zdarzyć w MtG, Netrunnerze, Doomtownie, Keyforge czy czymkolwiek tam chcesz.
- donmakaron
- Posty: 3523
- Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
- Has thanked: 198 times
- Been thanked: 646 times
Re: Keyforge
@Trolliszcze - No pewnie, zrozumiałe to i słuszne. Ale odrobina żalu pozostaje Pożyjemy, zobaczymy.
Przy tych założeniach liczę na tanią zabawę w mini turnieje, bez koszulkowania, bez promek i bajerów, gdzie po zakończeniu zabawy mogę karty wrzucić do pieca bo mi nie żal albo sprzedać mieć na piwo i zapomnieć jak w to się gra.
@Valarus - To "może się zdarzyć" to trochę co innego niż "Wynik gry zależny od dobranych kart = każda karcianka". W przeciwnym razie ci kolesie co wiecznie wygrywają turnieje w swoje gry, to pewnie mają po prostu szczęście w kartach...
Przy tych założeniach liczę na tanią zabawę w mini turnieje, bez koszulkowania, bez promek i bajerów, gdzie po zakończeniu zabawy mogę karty wrzucić do pieca bo mi nie żal albo sprzedać mieć na piwo i zapomnieć jak w to się gra.
@Valarus - To "może się zdarzyć" to trochę co innego niż "Wynik gry zależny od dobranych kart = każda karcianka". W przeciwnym razie ci kolesie co wiecznie wygrywają turnieje w swoje gry, to pewnie mają po prostu szczęście w kartach...
Re: Keyforge
Mam wrażenie, że w keyforge dobór kart ma dużo mniejszy wpływ na wynik końcowy gry, bo generalnie z tego co patrzę po gameplayach gra polega w dużej mierze na optymalizacji konkretnej tury, a nie jakiś wielkich planach na całą rozgrywkę. Bardziej nastawiona jest na wykorzystanie tego co mamy na ręku i na stole niż usilne staranie się na jakieś komba wokół konkretnych kart, których tworzy się talie w constracted. Może jak ktoś zagra wiele razy talią to będzie wiedział co w danej talii się sprawdza, ale podstawa gry to ta runda i następna. Planowanie na kilka ruchów do przodu jest zbędne w Keyforge bo kreatury szybko i często schodzą z pola walki. Tutaj z tego co widziałem, nie ma bardzo słabych tur, że ci karty nie podeszły i w ogóle teraz to tylko się poddać. Gracz tym co masz i kombinujesz, raz ty masz słabszą turę, a w następnej przeciwnik może mieć. Według mnie to jest zaleta takich talii, w constracted po pierwszych rundach możesz już sam sobie powiedzieć czy jest sens grania, czy masz szansę wygrać, tutaj mam nadzieję będzie więcej niespodzianek.
- rattkin
- Posty: 6518
- Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 929 times
Re: Keyforge
Jedna rzecz mi chyba umknęła - czy na pudełku jest jakieś oznaczenie jakie "houses" są w środku, czy dopiero po jego otworzeniu dostaje się tą informację? Choć QR kody są od dłuższego czasu na zewnątrz pudełek LCG, to domyślam się, że jednak to drugie?
Re: Keyforge
To było by bez sensu jak by się dało sprawdzić co jest w paczce przed kupieniem - ludzie stali by z telefonem w sklepie i sprawdzały wszystkie pudełka w poszukiwaniu najlepszego.
Re: Keyforge
Dla mnie złotym środkiem byłoby jakby były widoczne tylko frakcje, a nie cały dech list. Wtedy ta losowość byłaby sporo mniejsza i można by wybrać deck z frakcjami, które nam brakuje lub, których kombinacje najbardziej lubimy. Można by to zrobić na zasadzie okienka pokazującego dół karty archona bez tytułu itp. Nie wiem jakby to w sklepach wirtualnych zrobić żeby można kupić konkretną kombinację, ale coś by wymyślili. Tylko, że to by ograniczyło efekt kupowania i poszukiwania talii, co by zmniejszyło zysk ffg
- rattkin
- Posty: 6518
- Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 929 times
Re: Keyforge
O to pytałem.
A że akurat przydałoby to sklepom online kłopoty, gdyby ludzie "zachciewali" sobie trzy konkretne kombinacje, to byłoby tylko pewnie dla Asmodee/FFG dobrze, bo oni się ze sklepami online nie lubią.
- Odi
- Administrator
- Posty: 6451
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 583 times
- Been thanked: 936 times
Re: Keyforge
... a w magazynach zalegałyby kartony z frakcjami, które są mniej popularne/trudniejsze do opanowania etc. A tak sprzedają wszystko po równo
Wcześniej miałem chrapkę na nowego Warhammera, ale Keyforge (choć wizualnie daleki od moich upodobań) przyciąga mnie coraz mocniej tym właśnie nieskomplikowanym systemem grania: kupuje talię i od razu wychodze z tego samego punktu wyjścia, co inni gracze/uczestnicy turnieju. Liczą się tylko umiejętności, stopień opanowania własnej talii, zdolność adaptacji do warunków postawionych przez przeciwnika. Ale startujemy mniej więcej z tego samego poziomu. I to wszystko za 30-40 zł. Najs.
W recenzjach na bgg tez wygląda to całkiem fajnie, choć na samej rozgrywce skupiają się nieco mniej.
Kupię 1-2 talię i zobaczymy.
Wcześniej miałem chrapkę na nowego Warhammera, ale Keyforge (choć wizualnie daleki od moich upodobań) przyciąga mnie coraz mocniej tym właśnie nieskomplikowanym systemem grania: kupuje talię i od razu wychodze z tego samego punktu wyjścia, co inni gracze/uczestnicy turnieju. Liczą się tylko umiejętności, stopień opanowania własnej talii, zdolność adaptacji do warunków postawionych przez przeciwnika. Ale startujemy mniej więcej z tego samego poziomu. I to wszystko za 30-40 zł. Najs.
W recenzjach na bgg tez wygląda to całkiem fajnie, choć na samej rozgrywce skupiają się nieco mniej.
Kupię 1-2 talię i zobaczymy.
Re: Keyforge
Kombinacji frakcji jest 35, więc zdecydowanie za dużo, żeby wprowadzić oddzielne dodatki do sklepów.
Mogliby wydać talie z jedną frakcją na okładce i dwie pozostałe losowe; wtedy będzie 7 produktów.
Mogliby wydać talie z jedną frakcją na okładce i dwie pozostałe losowe; wtedy będzie 7 produktów.
- Gizmoo
- Posty: 4104
- Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
- Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
- Has thanked: 2631 times
- Been thanked: 2546 times
Re: Keyforge
Zacząłem grać w MTG na przełomie '96/'97 i zakochałem się w tej karciance. Miałem dwie długie przerwy, w tym ta ostatnia - trwa już blisko cztery lata. Szukałem drugiej karcianki, która by mnie do siebie przekonała, choć trochę uzupełniła lukę i... Pupa blada. Nic nie może się równać mechanice medżika. I niestety nie znalazłem nic w połowie tak porywającego.
Co zatem odrzuciło mnie od medżika? Pierwsza sprawa to ogromne koszty talii do gry turniejowej. Żeby być na bieżąco - trzeba non stop kupować single i modyfikować deck. Za cenę jednej karty do moderna mam całą planszówkę (bądź kilka). Ale najbardziej zraziły mnie bany. Składam pół roku deck, za niemałe pieniądze (cirka 2000) kompletuje karty, uczę się nim grać i... Jeb! Kluczowa karta dostaje bana, deck spada do Tier3 i nie ma sensu grać nim na żadnym turnieju.
Kiedy więc zobaczyłem koncept, że w Keyforge decki będą preconstructed, będą miały stałą decklistę, to ja takiemu konceptowi jak najbardziej kibicuję! Jeżeli mechanicznie będzie dobrze - a tutaj wydaje się, że będzie bardzo dobrze, bo nad całością czuwa Richard G. - to zapowiada się karcianka w którą będę mógł wreszcie spokojnie grać, nie irytując się tym, że moim deckiem mogę pograć kilka miesięcy, a później karty idą do kubła.
Na razie, szczególnie po prezentacji Toma, jestem Keyforgem oczarowany i na pewno spróbuję w nią zagrać przy najbliższej możliwej okazji. Polecam wszystkim obejrzeć jego świetną prezentację:
https://www.youtube.com/watch?v=x0ruxbJ6s84
Ale, żeby nie było tak różowo do końca, to czego się obawiam?
- Balansu decków. Czy rzeczywiście będą na tyle dobrze przetestowane, żeby zapewniały każdemu grę na tym samym poziomie.
- Nadmiernej losowości. Przy taliach, w których karty występują pojedynczo, bardzo dużo będzie zależało od dociągu. Wprawdzie w EDH i innych singeltonach jest podobnie, ale tam mamy jednak nad tym jakąś kontrolę.
- Banów całych decków. Jeżeli będzie balans - to się tego nie obawiam, ale co, jeżeli nie do końca zostały przetestowane wszystkie kombinacje i nagle jedna z kart okaże się zbyt mocna?
Co zatem odrzuciło mnie od medżika? Pierwsza sprawa to ogromne koszty talii do gry turniejowej. Żeby być na bieżąco - trzeba non stop kupować single i modyfikować deck. Za cenę jednej karty do moderna mam całą planszówkę (bądź kilka). Ale najbardziej zraziły mnie bany. Składam pół roku deck, za niemałe pieniądze (cirka 2000) kompletuje karty, uczę się nim grać i... Jeb! Kluczowa karta dostaje bana, deck spada do Tier3 i nie ma sensu grać nim na żadnym turnieju.
Kiedy więc zobaczyłem koncept, że w Keyforge decki będą preconstructed, będą miały stałą decklistę, to ja takiemu konceptowi jak najbardziej kibicuję! Jeżeli mechanicznie będzie dobrze - a tutaj wydaje się, że będzie bardzo dobrze, bo nad całością czuwa Richard G. - to zapowiada się karcianka w którą będę mógł wreszcie spokojnie grać, nie irytując się tym, że moim deckiem mogę pograć kilka miesięcy, a później karty idą do kubła.
Na razie, szczególnie po prezentacji Toma, jestem Keyforgem oczarowany i na pewno spróbuję w nią zagrać przy najbliższej możliwej okazji. Polecam wszystkim obejrzeć jego świetną prezentację:
https://www.youtube.com/watch?v=x0ruxbJ6s84
Ale, żeby nie było tak różowo do końca, to czego się obawiam?
- Balansu decków. Czy rzeczywiście będą na tyle dobrze przetestowane, żeby zapewniały każdemu grę na tym samym poziomie.
- Nadmiernej losowości. Przy taliach, w których karty występują pojedynczo, bardzo dużo będzie zależało od dociągu. Wprawdzie w EDH i innych singeltonach jest podobnie, ale tam mamy jednak nad tym jakąś kontrolę.
- Banów całych decków. Jeżeli będzie balans - to się tego nie obawiam, ale co, jeżeli nie do końca zostały przetestowane wszystkie kombinacje i nagle jedna z kart okaże się zbyt mocna?
-
- Posty: 2463
- Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 100 times
- Been thanked: 286 times
Re: Keyforge
Każdy deck z 1400000000xxxxxx ma być unikalny, więc nie da się tego przetestować. Wszystko będą testować gracze i tylko czujne oko FFG będzie co jakiś czas banować co lepsze talie.
- Gizmoo
- Posty: 4104
- Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
- Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
- Has thanked: 2631 times
- Been thanked: 2546 times
Re: Keyforge
Hmm. To wygląda na to, że nie zrozumiałem. Byłem przekonany, że decklisty będą stałe i w zestawach nie będzie losowych kart. 35 (36?) gotowych do grania decków ze stałym zestawem kart. Na prezentacji Toma widać nawet, że karty mają podpis z jakiego decku pochodzą!
Jeżeli jest tak jak mówisz, to nie jarzę zatem kompletnie jak to ma działać, jak decklisty mają być losowe. Przecież wtedy nawet maszyny pakujące tego nie ogarną.
-
- Posty: 2463
- Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 100 times
- Been thanked: 286 times
Re: Keyforge
To jest oczywiście moje przypuszczenie, bo nie wyobrażam sobie, że nagle FFG zatrudni armię, która przetestuje wszystkie unikalne decki. Nawet gdyby do roboty wzięli klika milionów Chińczyków to jeszcze zostaje wydrukowanie zestawów do playtestów ...
- Trolliszcze
- Posty: 4776
- Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 1031 times
Re: Keyforge
Każdy deck jest unikalny, a oficjalny balans (turniejowy) ma rozwiązywać system handicapu. Krótko mówiąc, jeśli Twój deck często wygrywa, jest to odnotowywane w oficjalnym systemie FFG i kiedy siadasz z takim deckiem do gry, a Twój przeciwnik ma słabszy - dostaje handicap. W rozgrywkach domowych balansujecie sobie sami.
A pytanie, jak oni to ogarniają produkcyjnie, jest oczywiście największą zagadką całego systemu. Niemniej decki generują komputery, i NA PEWNO nie są one całkowicie losowe. Komputer musi mieć jakieś wytyczne: ile commonów, ile rarów, ile kart z konkretnym traitem itd. itp. Dla mnie większą zagadką nie jest samo generowanie decków, tylko system pakowania: te maszyny, które do konkretnego pudełka wkładają konkretny, unikalny zestaw kart. Dla mnie to jest mind blowing.
A pytanie, jak oni to ogarniają produkcyjnie, jest oczywiście największą zagadką całego systemu. Niemniej decki generują komputery, i NA PEWNO nie są one całkowicie losowe. Komputer musi mieć jakieś wytyczne: ile commonów, ile rarów, ile kart z konkretnym traitem itd. itp. Dla mnie większą zagadką nie jest samo generowanie decków, tylko system pakowania: te maszyny, które do konkretnego pudełka wkładają konkretny, unikalny zestaw kart. Dla mnie to jest mind blowing.
Ostatnio zmieniony 09 sie 2018, 11:24 przez Trolliszcze, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 266
- Rejestracja: 22 lis 2013, 15:22
- Lokalizacja: Festung Krakau
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 19 times
Re: Keyforge
Skonczy sie jak w Star Wars Destiny gdzie peirwsze partie mialy karte X a kostke do niej Y
Po 2-3 cyklach ffg ogarnelo i chyba teraz juz nie ma takich problemow
Po 2-3 cyklach ffg ogarnelo i chyba teraz juz nie ma takich problemow
- Trolliszcze
- Posty: 4776
- Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 1031 times
Re: Keyforge
(I żeby była jasność: technologicznie to oczywiście jest jak najbardziej do ogarnięcia, bo widziałem np., jak działają magazyny pewnego międzynarodowego koncernu pod Wrocławiem, które są w całości skomputeryzowane: jeździ sobie maszyna po szynach i kompletuje każde zamówienie zgodnie z listą wczytywaną do komputera - każdy element zamówienia ma konkretne miejsce na olbrzymich regałach, więc nie ma możliwości pomyłki. Tu musi to działać tak samo: w grze jest 360 (około?) wzorów kart, więc w "magazynie" masz 360 półeczek, na każdej stos kart z odpowiednim numerem. Maszyna dostaje decklistę i po prostu ściąga to co trzeba, a następnie pakuje do pudełka. Mnie bardziej rozwala, że do tej jednej gry FFG musiało stworzyć taki system, co raczej tanie nie było.)
EDIT: A może jednak nie do tej jednej, bo mogło to już działać w SW: Destiny, jak pisze aryss, i od tamtej pory udoskonalili technologię.
EDIT: A może jednak nie do tej jednej, bo mogło to już działać w SW: Destiny, jak pisze aryss, i od tamtej pory udoskonalili technologię.
-
- Posty: 118
- Rejestracja: 23 wrz 2011, 22:18
- Lokalizacja: Trzebnica
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 15 times
Re: Keyforge
W 2pionkach 145 Trzewik opowiada trochę o Keyforge. Ponoć gra 3 lata była w zawieszeniu bo czekała na drukarnię, która będzie miała technologię by wykonać zamówienie na tą grę.
- Gizmoo
- Posty: 4104
- Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
- Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
- Has thanked: 2631 times
- Been thanked: 2546 times
Re: Keyforge
Wywiad Jasona Levine z Richardem Garfieldem:
https://www.youtube.com/watch?v=Fmpxre4WsbY
Trochę rozjaśnia, ale nie do końca. Ja nadal nie rozumiem, jak to ma działać. Na początku myślałem, że to będzie 35 gotowych decków i tym gramy. Jeżeli ich zawartość ma być losowa, to nie ma bata, żeby nie trafiały się jakieś chore kombinacje kart w niektórych taliach.
https://www.youtube.com/watch?v=Fmpxre4WsbY
Trochę rozjaśnia, ale nie do końca. Ja nadal nie rozumiem, jak to ma działać. Na początku myślałem, że to będzie 35 gotowych decków i tym gramy. Jeżeli ich zawartość ma być losowa, to nie ma bata, żeby nie trafiały się jakieś chore kombinacje kart w niektórych taliach.
Re: Keyforge
W Destiny drukują karty masowo, nie ma jednych w swoim rodzaju kart.Trolliszcze pisze: ↑09 sie 2018, 11:13 EDIT: A może jednak nie do tej jednej, bo mogło to już działać w SW: Destiny, jak pisze aryss, i od tamtej pory udoskonalili technologię.
Dla mnie niesamowity jest fakt, że na masową skalę drukują unikalne, jednostkowe karty. Nawet jeśli jest 360 wzorów kart, to drukarnia nie drukuje dwóch identycznych kart ze względu na różne rewesy (i awersy).
-
- Posty: 266
- Rejestracja: 22 lis 2013, 15:22
- Lokalizacja: Festung Krakau
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 19 times
Re: Keyforge
Ale tam byly kwestia pakowania :koniecznosc sparowania odpowiednio karty z kostka, oraz dokładnie 6 legend na boxa.kozz84 pisze: ↑09 sie 2018, 11:55W Destiny drukują karty masowo, nie ma jednych w swoim rodzaju kart.Trolliszcze pisze: ↑09 sie 2018, 11:13 EDIT: A może jednak nie do tej jednej, bo mogło to już działać w SW: Destiny, jak pisze aryss, i od tamtej pory udoskonalili technologię.
Co do tematu "poczekalni" w jakiej wyladowała gra, lista autorów może na to wskazywać bo zarówno Lang jak i Lukas za bardzo nie współpracują już z FFG.
- Trolliszcze
- Posty: 4776
- Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 1031 times
Re: Keyforge
Hmm, mogłoby to wyglądać tak, że karty (360 wzorów) są w pierwszej fazie zadrukowywane tylko z jednej strony. Następnie z tych kart jest komponowany deck i dopiero wtedy otrzymuje on rewers (który jest losowo generowany z kilku czynników: koloru rewersu, wzoru postaci, nazwy). Czy to jest wykonalne na masową skalę... Nie mam pojęciakozz84 pisze: ↑09 sie 2018, 11:55W Destiny drukują karty masowo, nie ma jednych w swoim rodzaju kart.Trolliszcze pisze: ↑09 sie 2018, 11:13 EDIT: A może jednak nie do tej jednej, bo mogło to już działać w SW: Destiny, jak pisze aryss, i od tamtej pory udoskonalili technologię.
Dla mnie niesamowity jest fakt, że na masową skalę drukują unikalne, jednostkowe karty. Nawet jeśli jest 360 wzorów kart, to drukarnia nie drukuje dwóch identycznych kart ze względu na różne rewesy (i awersy).
EDIT: Literówki.
Ostatnio zmieniony 09 sie 2018, 12:11 przez Trolliszcze, łącznie zmieniany 1 raz.