KeyForge (Richard Garfield)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2442
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 548 times
Been thanked: 270 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: Markus »

Czy gracze którzy kupili pierwszy set mogą poczuć się oszukani?
Przecież to wygląda na genialnie zaplanowane "dojonko". "Damy wam w pierwszym rzucie 200 kart. Jak już się ogracie , to zwiększymy pulę do 400 i będziecie się bawić tak jak powinniście od początku :-)"
Przypomina to "zaginioną wiedzę" z eldicha
Awatar użytkownika
Valarus
Posty: 1270
Rejestracja: 27 lut 2013, 23:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 14 times
Been thanked: 20 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: Valarus »

Markus pisze: 13 lut 2019, 09:10 Czy gracze którzy kupili pierwszy set mogą poczuć się oszukani?
Przecież to wygląda na genialnie zaplanowane "dojonko". "Damy wam w pierwszym rzucie 200 kart. Jak już się ogracie , to zwiększymy pulę do 400 i będziecie się bawić tak jak powinniście od początku :-)"
Przypomina to "zaginioną wiedzę" z eldicha
Może ja czegoś nie widzę, ale jaka jest różnica pomiędzy tym a wydaniem nowego setu w MtG/każdej innej karciance kolekcjonerskiej?
Awatar użytkownika
polwac
Posty: 2575
Rejestracja: 09 mar 2017, 19:50
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 1167 times
Been thanked: 461 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: polwac »

Warto mieć na uwadze, że w odróżnieniu do gier TCG, wszystkie talie będą zawsze legalne, dzięki temu, że każda jest unikalna. Nowe zestawy są balansowane pod wcześniejsze karty, także nie ma sytuacji, że stare talie są słabsze od nowych. Także ja tu nie widzę dojonka. Nie chcesz to nie kupujesz nowych talii...ale kto by nie chciał mieć nowych karcioch ;)

Karcianka musi się rozwijać także mam nadzieję, że chociaż 2 nowe zestawy na rok będą wychodzić :)
Paweł
"Jedyny sposób, aby zwyciężyć w kłótni, to unikać jej." - Dale Carnegie
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: Trolliszcze »

Też nie widzę dojonka. Tzn. widzę oczywistą zachętę do kupowania nowego seta ;), ale stare talie nadal są całkowicie grywalne, więc obowiązku nie ma - to wyłącznie rozszerzenie możliwości zabawy. W sumie to nawet coś odwrotnego do dojonka z perspektywy kogoś, kto chce mieć wiele różnorodnych decków, bo znacznie spada ryzyko jakiejś tam ich powtarzalności - kupno nowego seta to gwarancja zupełnie nowych opcji, bez obaw, że powtórzy mi się sporo kart, które już mam.
Awatar użytkownika
Ayaram
Posty: 1525
Rejestracja: 12 lip 2014, 21:24
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 183 times
Been thanked: 558 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: Ayaram »

Markus pisze:Czy gracze którzy kupili pierwszy set mogą poczuć się oszukani?
Przecież to wygląda na genialnie zaplanowane "dojonko". "Damy wam w pierwszym rzucie 200 kart. Jak już się ogracie , to zwiększymy pulę do 400 i będziecie się bawić tak jak powinniście od początku :-)"
Przypomina to "zaginioną wiedzę" z eldicha
??? Ale tak działają przecież karcianki. To nie jest planszówka, która ma wyglądać jak "zamknięta całość". To karcianka jak każda inna, która ma się rozwijać i nigdy nie ma dać ci uczucia "ok, tyle mi starczy do szczęścia". Ba, i obstawiam, że zdecydowana większość graczy woli te "dojonko", a żeby tylko co jakiś czas odświeżyć grę.
Awatar użytkownika
ArnhemHorror
Posty: 498
Rejestracja: 01 maja 2013, 23:09
Lokalizacja: NibyLandia
Has thanked: 325 times
Been thanked: 153 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: ArnhemHorror »

Markus pisze: 13 lut 2019, 09:10 Czy gracze którzy kupili pierwszy set mogą poczuć się oszukani?
Przecież to wygląda na genialnie zaplanowane "dojonko". "Damy wam w pierwszym rzucie 200 kart. Jak już się ogracie , to zwiększymy pulę do 400 i będziecie się bawić tak jak powinniście od początku :-)"
Przypomina to "zaginioną wiedzę" z eldicha
Nieprawda. W pierwszym secie również było ~400 kart w puli. Nowe karty zastępują część starych.
W życiu jest miejsce na jedynie 3 2 1 LCGi.
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2442
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 548 times
Been thanked: 270 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: Markus »

Valarus pisze: 13 lut 2019, 09:13
Markus pisze: 13 lut 2019, 09:10 Czy gracze którzy kupili pierwszy set mogą poczuć się oszukani?
Przecież to wygląda na genialnie zaplanowane "dojonko". "Damy wam w pierwszym rzucie 200 kart. Jak już się ogracie , to zwiększymy pulę do 400 i będziecie się bawić tak jak powinniście od początku :-)"
Przypomina to "zaginioną wiedzę" z eldicha
Może ja czegoś nie widzę, ale jaka jest różnica pomiędzy tym a wydaniem nowego setu w MtG/każdej innej karciance kolekcjonerskiej?
Czy w nowym secie kart do MtG jest 50 % kart z starego seta? Te nowe decki to będą powstawały z puli prawie 400 kart ( wtym 200 nowych wzorów). Jakoś mam przeczucie :-) że te nowe 3 mechaniki są tym czymś, co powinno od początku w tej grze (aby była "pełnia mozliwości')
Przecież to jest metoda wydawania LCGów. Core set na podstawowych mechanikach, a nowe dodają w dodatkach. Czy w tym przypadku mamy jakąś różnicę? TAK, jesteśmy obkupieni w decki z niepełnymi możliwościami gry (1-szy set). Kupujemy więc nowe decki.
Awatar użytkownika
polwac
Posty: 2575
Rejestracja: 09 mar 2017, 19:50
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 1167 times
Been thanked: 461 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: polwac »

Czy w MtG od razu były wszystkie mechaniki jakie teraz mamy w grze?
204 nowych kart do 166 starych to nie jest 50%.
"Niepełne możliwości" jak to ująłeś nie sprawiają, że stare talie są niegrywalne.
Balans ma być zachowany i kupując talie z pierwszego zestawu możesz spokojnie chodzić z nim na turnieje, więc to już tylko od Ciebie zależy czy chcesz rozwijać swoją pulę dostępnych talii, ale nikt Cię do tego nie zmusza.

Wydaje mi się, że sposób w jaki wprowadzają kolejny zestaw jest najlepszy z możliwych opcji(od początku zastanawiałem się w jaki sposób dodadzą nowe karty i jestem bardzo usatysfakcjonowany rozwiązaniem jakie wybrali).
Paweł
"Jedyny sposób, aby zwyciężyć w kłótni, to unikać jej." - Dale Carnegie
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: Trolliszcze »

Plus to jest karcianka celowana w segment mniej ogranych graczy - w związku z czym jest rzeczą kompletnie naturalną, że pierwszy set będzie zawierał wyłącznie podstawowe mechaniki, żeby jak najbardziej ograniczyć próg wejścia. Taki sposób rozwoju gry jest znany doskonale chociażby z wszelkich karcianek digital, typu Hearthstone, ESO Legends itp.
Awatar użytkownika
Valarus
Posty: 1270
Rejestracja: 27 lut 2013, 23:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 14 times
Been thanked: 20 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: Valarus »

Markus pisze: 13 lut 2019, 10:07
Valarus pisze: 13 lut 2019, 09:13
Markus pisze: 13 lut 2019, 09:10 Czy gracze którzy kupili pierwszy set mogą poczuć się oszukani?
Przecież to wygląda na genialnie zaplanowane "dojonko". "Damy wam w pierwszym rzucie 200 kart. Jak już się ogracie , to zwiększymy pulę do 400 i będziecie się bawić tak jak powinniście od początku :-)"
Przypomina to "zaginioną wiedzę" z eldicha
Może ja czegoś nie widzę, ale jaka jest różnica pomiędzy tym a wydaniem nowego setu w MtG/każdej innej karciance kolekcjonerskiej?
Czy w nowym secie kart do MtG jest 50 % kart z starego seta? Te nowe decki to będą powstawały z puli prawie 400 kart ( wtym 200 nowych wzorów). Jakoś mam przeczucie :-) że te nowe 3 mechaniki są tym czymś, co powinno od początku w tej grze (aby była "pełnia mozliwości')
Przecież to jest metoda wydawania LCGów. Core set na podstawowych mechanikach, a nowe dodają w dodatkach. Czy w tym przypadku mamy jakąś różnicę? TAK, jesteśmy obkupieni w decki z niepełnymi możliwościami gry (1-szy set). Kupujemy więc nowe decki.
Nie, nowy set w MtG to nowy set, ale i tak musisz mieć karty ze starego, żeby złożyć deck. W przypadku tej gry ma sens to co robią - dlaczego mieliby posłać wszystkie karty z poprzedniego setu do śmietnika, zamist zintegrować je z nowymi? To, że ludzie mają już decki z poprzedniej edycji nie jest żadnym argumentem - to tak, jakbyś powiedział, że ludzie kupili boostery z jednego setu w MtG a zatem w następnym nie powinno być nic nowego, bo będą czuli się zmuszeni do kupowania nowych boosterów. Tak, na tym to polega właśnie, gra ma się zmieniać, ludzie mają kupować.
Coś takiego jak "pelnia możlwiości" w karciankach nie istnieje, cała zabawa polega na tym, że pojawiają się nowe mechaniki. Znam twoje podejście do wydawania planszówek przez FFG i często je podzielam, ale tutaj trochę szukasz dziury w całym i przenosisz model wydawania gier czystko planszowych na karcianke. Planszówke można okroić i wydać ucięte elementy osobno (czego mistrzem ostatnio jest bardziej CMON niż FFG), w karciance jednak założenia są inne.

To może jeszcze pytanie - w jaki sposób wydałbyś nowy set kart do tej gry, żeby ludzie byli zadowoleni, skoro ten uważasz za niepoprawny?
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4076
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 267 times
Been thanked: 934 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: brazylianwisnia »

Markus pisze: 13 lut 2019, 10:07
Valarus pisze: 13 lut 2019, 09:13
Markus pisze: 13 lut 2019, 09:10 Czy gracze którzy kupili pierwszy set mogą poczuć się oszukani?
Przecież to wygląda na genialnie zaplanowane "dojonko". "Damy wam w pierwszym rzucie 200 kart. Jak już się ogracie , to zwiększymy pulę do 400 i będziecie się bawić tak jak powinniście od początku :-)"
Przypomina to "zaginioną wiedzę" z eldicha
Może ja czegoś nie widzę, ale jaka jest różnica pomiędzy tym a wydaniem nowego setu w MtG/każdej innej karciance kolekcjonerskiej?
Czy w nowym secie kart do MtG jest 50 % kart z starego seta? Te nowe decki to będą powstawały z puli prawie 400 kart ( wtym 200 nowych wzorów). Jakoś mam przeczucie :-) że te nowe 3 mechaniki są tym czymś, co powinno od początku w tej grze (aby była "pełnia mozliwości')
Przecież to jest metoda wydawania LCGów. Core set na podstawowych mechanikach, a nowe dodają w dodatkach. Czy w tym przypadku mamy jakąś różnicę? TAK, jesteśmy obkupieni w decki z niepełnymi możliwościami gry (1-szy set). Kupujemy więc nowe decki.
Za 3-4 miesiące dojdą kolejne mechaniki i nadal to powinno być od początku? Kiedy będzie ten prog że można uznać że tego mogło nie być w podstawce?karcianki muszą się rozwijać aby nie było stagnacji. Nowe karty, mechaniki, frakcje to podstawa aby gracze nie porzucali tytułu.

Co do obkupienia to trzeba było nie kupować na potęge. Od początku było wiadome że regularnie będziemy dostawać dodatki więc ja kupiłem narazie 2 decki i planuje kupic tylko kilka sztuk z każdego dodatku.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: donmakaron »

Ile można też wypuścić kart na tych samych mechanikach. Nudy.
Awatar użytkownika
kempy
Posty: 720
Rejestracja: 17 paź 2011, 16:59
Has thanked: 15 times
Been thanked: 84 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: kempy »

polwac pisze: 13 lut 2019, 09:21 Warto mieć na uwadze, że w odróżnieniu do gier TCG, wszystkie talie będą zawsze legalne.
Można prosić o oficjalny link z taką deklaracją? LCG w założeniu też miały być "zawsze legalne". W przypadku takiego Netrunnera pomysł z rotacją został wprowadzony w trakcie jego wydawania (mniej więcej w czasie gdy startował Conquest LCG).
Legend of the Five Rings CCG
- [ Sun and Moon Discord ] -

Oracle of the Void Database ◄
Awatar użytkownika
polwac
Posty: 2575
Rejestracja: 09 mar 2017, 19:50
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 1167 times
Been thanked: 461 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: polwac »

Padło pytanie na wczorajszym live streamie i odpowiedź była, że dzięki unikalności talii i odpowiedniej konfiguracji algorytmu intencją FFG jest, aby wszystkie talie były legalne i wierzą, że będzie to możliwe.
Spoiler:
Paweł
"Jedyny sposób, aby zwyciężyć w kłótni, to unikać jej." - Dale Carnegie
Awatar użytkownika
Ayaram
Posty: 1525
Rejestracja: 12 lip 2014, 21:24
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 183 times
Been thanked: 558 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: Ayaram »

Tylko, że w grach kolekcjonerskich rotacja nie ma służyć tylko balansowaniu gry, czy kosztu wejścia. To też np. okazja do wywalenia z gry starszych mechanik, tak żeby można było dodawać w kółko nowe, a nowy gracz nie miał na dzień dobry 1,000 keywordów do obczajenia.
Awatar użytkownika
kempy
Posty: 720
Rejestracja: 17 paź 2011, 16:59
Has thanked: 15 times
Been thanked: 84 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: kempy »

Ayaram pisze: 14 lut 2019, 09:06 Tylko, że w grach kolekcjonerskich rotacja nie ma służyć tylko balansowaniu gry, czy kosztu wejścia. To też np. okazja do wywalenia z gry starszych mechanik, tak żeby można było dodawać w kółko nowe, a nowy gracz nie miał na dzień dobry 1,000 keywordów do obczajenia.
A przecież rotacja w Keyforge może służyć temu samemu. Jeśli utrzymają przyrost keywordów/mechanik w tempie 3 na dodatek, to za półtora czy dwa lata będzie tego naprawdę sporo. A tak pyknie się, że Base set + dwa dodatki przechodzą do lamusa a z algorytmów generujących przyszłe talie wyrzuci się karty z keywordami X, Y, Z. Te gry mają przynosić zysk, karty mają się sprzedawać, i a nie, żeby grać w kółko tym samym deckiem. :D Nawet FFG się tego nauczyło wprowadzając pojęcie rotacji w "nieśmiertelnym" LCG.
Legend of the Five Rings CCG
- [ Sun and Moon Discord ] -

Oracle of the Void Database ◄
Awatar użytkownika
polwac
Posty: 2575
Rejestracja: 09 mar 2017, 19:50
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 1167 times
Been thanked: 461 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: polwac »

Myślę, że prędzej czy później tak to będzie wyglądać.
Na razie się tym nie przejmuję, bo mamy dopiero drugi set i jeszcze raczej dużo czasu upłynie do tego typu rotacji.
Paweł
"Jedyny sposób, aby zwyciężyć w kłótni, to unikać jej." - Dale Carnegie
Awatar użytkownika
Valarus
Posty: 1270
Rejestracja: 27 lut 2013, 23:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 14 times
Been thanked: 20 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: Valarus »

Czy rotacja nie jest trochę automatyczna w takim systemie? Jeżei do każdego nowego setu będziemy przenosić tylko część kart z poprzednich, wystarczy nie przenosić dalej kart z konkretnymi keywordami i tyle, nie potrzeba nawet sztucznej rotacji bo stare karty można pomału usuwać wraz z pojawianiem się nowych w deckach. Np. przy czwartym secie można już budować decki z kart które pojawiły się w drugim, trzecim i czwartym, tym samym pozbywając się mechanik z pierwszego.
Awatar użytkownika
polwac
Posty: 2575
Rejestracja: 09 mar 2017, 19:50
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 1167 times
Been thanked: 461 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: polwac »

Tu chodzi bardziej na zasadzie, że np. po wejściu dziesiątego zestawu może pojawić się informacja, że nie można grać np. taliami z pierwszego i drugiego zestawu...o tego typu rotacji mówimy.
Paweł
"Jedyny sposób, aby zwyciężyć w kłótni, to unikać jej." - Dale Carnegie
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: rattkin »

Swoją drogą, ciekawe, jak to wpływa na lokalnych wydawców, tak jak Rebel. Widzę, że przygotowani przynajmniej częściowo byli, bo już polskie niebieskie pudełka są w przedsprzedaży i chyba nawet przetłumaczona instrukcja. Ale z uwagi na lag wydawniczy (polska wersja jakoś dopiero za miesiąc jakoś), czy nie wprowadzi to zamieszania wśród lokalnych klilentów?
Awatar użytkownika
Valarus
Posty: 1270
Rejestracja: 27 lut 2013, 23:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 14 times
Been thanked: 20 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: Valarus »

polwac pisze: 14 lut 2019, 12:44 Tu chodzi bardziej na zasadzie, że np. po wejściu dziesiątego zestawu może pojawić się informacja, że nie można grać np. taliami z pierwszego i drugiego zestawu...o tego typu rotacji mówimy.
A, turniejowej w sensie. Czyli zupełnie minąłem się z tematem, my bad.
Awatar użytkownika
polwac
Posty: 2575
Rejestracja: 09 mar 2017, 19:50
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 1167 times
Been thanked: 461 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: polwac »

rattkin pisze: 14 lut 2019, 12:44 Swoją drogą, ciekawe, jak to wpływa na lokalnych wydawców, tak jak Rebel. Widzę, że przygotowani przynajmniej częściowo byli, bo już polskie niebieskie pudełka są w przedsprzedaży i chyba nawet przetłumaczona instrukcja. Ale z uwagi na lag wydawniczy (polska wersja jakoś dopiero za miesiąc jakoś), czy nie wprowadzi to zamieszania wśród lokalnych klilentów?
Po drugim zestawie widać, że pewnie każdy kolejny już będzie drukowany i będzie miał premierę równolegle z drukiem światowym.
Wydaje mi się, że tylko pierwszy zestaw miał laga.

Mnie bardziej interesuje jak Rebel celuje z ilością nakładu poszczególnych zestawów i czy będzie taki sam problem z dostępnością jak z pierwszym angielskim drukiem.
Paweł
"Jedyny sposób, aby zwyciężyć w kłótni, to unikać jej." - Dale Carnegie
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6443
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 570 times
Been thanked: 932 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: Odi »

A czy to nie jest tak, że w pierwszych zestawach jest 200 kart, a w tej drugiej serii są te same karty plus dodatkowe 200?
Awatar użytkownika
hadrian
Posty: 543
Rejestracja: 18 sie 2012, 20:05
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 87 times
Been thanked: 19 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: hadrian »

Odi pisze: 14 lut 2019, 13:17 A czy to nie jest tak, że w pierwszych zestawach jest 200 kart, a w tej drugiej serii są te same karty plus dodatkowe 200?
Sa 204 nowe karty plus 166 ze starej puli (część jak widać nie przeszła selekcji ;) )
Large Hadrian Collider
Awatar użytkownika
Valarus
Posty: 1270
Rejestracja: 27 lut 2013, 23:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 14 times
Been thanked: 20 times

Re: KeyForge: Call of the Archons (Richard Garfield)

Post autor: Valarus »

Dokładniej mówiąc, w pierwszej puli było 370 kart, czyli wyleciała mniej więcej połowa (nie wiem jak liczyć karty specjalne).

Cała lista kart z pierwszego setu jest np. tutaj: http://aembertree.com/sets/core?as=checklist
ODPOWIEDZ