Carpe Diem (Stefan Feld)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Furan
Posty: 1529
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Wola
Has thanked: 9 times
Been thanked: 201 times

Carpe Diem (Stefan Feld)

Post autor: Furan »

Coś niecoś wiadomo już o grze, będącej dziwnym miksem Zamków Burgundii, Carcassonne, Merlina i kilku innych:
Carpe Diem, to gra kafelkowa, w której budujemy swoje rzymskie... swój... kawałek imperium (uf, wybrnąłem).
Nie ma jeszcze instrukcji, jest rozgrywka po angielsku (ze wspaniałym akcentem kraju naszej złotej pani z Berlina) i ciekawa analiza jednego z użytkowników BGG zastanawiającego się po co wybrano taki system ruchu pionów wybierających kafelki (na razie wychodzi na to, że... nie wiadomo :) ).

Brzydkie, ale widać w tym Felda - odpalamy akcję, żeby coś, żeby coś, która coś. Wydaje się wciągające
jakiCHś - w tym wyrazie jest CH! || lepiej nie używa'ć apostrof'ów w ogóle, niż używa'ć ich w nadmiar'ze!

(S) Temporum
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4716
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Carpe Diem - Stefan Feld 2018

Post autor: BartP »

Też chciałem zakładać temat, że to w zasadzie koło i heptagram zdaje się zbędny, no ale widać wielu myśli podobnie. Moze są jakieś zdolności działające na sąsiednie pola, cholera wie. Czy heptagram wpisuje się chociaż jakoś w rzymską symbolikę?
cezaras
Posty: 1924
Rejestracja: 08 maja 2008, 13:15
Lokalizacja: Reda
Has thanked: 15 times
Been thanked: 11 times

Re: Carpe Diem - Stefan Feld 2018

Post autor: cezaras »

Zagrałem :)
Na razie, niestety, tylko raz.
Faktycznie, wybieranie kafelków (chodzenie swoim pionkiem) po "heptagramie" zupełnie bez sensu. Zresztą Feld sam to przyznał w wątku, o którym wspominał BartP.

Budowanie swojej planszy - prościutkie. Prawie jak Carcassone :).
Zasady proste i intuicyjne.
Ale myk z punktacją po każdej rundzie - GENIALNY !!!
Na początku gry ustawiamy z kart celów macierz 3x4 (kart jest sporo - prawdopodobnie daje to sporą regrywalność *).
Po każdej rundzie, zgodnie z kolejnością na torze do tego przeznaczonym (z banderolami :)), kładziemy po jednym swoim znaczniku na połączeniu dwóch kart. I te dwie karty punktują dla gracza, który tam położył swój znacznik. Tylko dla niego, i tylko raz, w momencie położenia.
Można blokować :), ale za niewypełnienie zadania są minusiki.
Przy czterech graczach takich slotów jest 17. A położymy na nich 16 znaczników (4 graczy x 4 rundy/tygodnie).
Ten grid z kartami determinuje całą taktykę, dodaje interakcji, daje wór emocji.
Jest nad czym kminić, naprawdę.

Wg mnie - świetny powrót autora, po słabych (IMO) Merlinie i Wyroczni.
Polecam spróbować.

*co do regrywalności - troszeczkę się obawiam, że de facto, różnorodność kart, nie za bardzo zmieni samo granie. Po prostu raz będzie się bardziej opłacało grać w kominy, innym razem w zagrody. Ale to sprawdzę :).
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 251 times

Re: Carpe Diem - Stefan Feld 2018

Post autor: jax »

Tu jest bardzo fajne playthrough: https://www.boardgamegeek.com/video/190 ... -3-players

Ogólnie: zupełnie jak nie Feld, dużo taktyki i planów średnioterminowych.
Kafelkowa gra z doraźnymi bonusikami i realizacją celów 4 razy podczas gry. Za każdym razem każdy gracz wybiera parę celów, które realizuje - w aktualnej kolejności graczy. Służy do tego matryca celów, która wydaje się nadzwyczaj ciekawym pomysłem.
Generalnie gra jest w 100% abstrakcyjna.
Gra ciekawa i tak nie-Feldowska, że wpada na mój radar.
Szkoda jednie, że tak ohydna grafika (i pudełka i komponentów).
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Carpe Diem - Stefan Feld 2018

Post autor: Tomzaq »

Skąd macie grę? :?
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Carpe Diem - Stefan Feld 2018

Post autor: Trolliszcze »

Były egzemplarze dostępne w Planszostrefie (już nie ma), może jeszcze gdzieś indziej.
Awatar użytkownika
eventide
Posty: 171
Rejestracja: 12 gru 2011, 14:07
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 23 times
Been thanked: 14 times

Re: Carpe Diem - Stefan Feld 2018

Post autor: eventide »

Ta mechanika chodzenia po heptagramie jest nie tyle bezsensowna, co upierdliwa zwłaszcza, jeżeli na niektórych polach nie ma już żadnych kafelków do wzięcia. Ale rozumiem, że jakoś Feld chciał wyeliminować możliwość włażenia na sąsiednie pole, co jest możliwe dzięki chlebowi, o ile dobrze pamiętam. Tak czy inaczej, sposób dobierania kafelków kuleje.

Natomiast zgadzam się, że sposób punktowania jest ciekawy.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5597
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 779 times
Been thanked: 1217 times
Kontakt:

Re: Carpe Diem - Stefan Feld 2018

Post autor: mat_eyo »

Zagrałem jak na razie dwie partie, we dwie i trzy osoby. Pierwsze wrażenie było negatywne. Gra ma proste zasady, ale jest bardzo ciasna i ciśnie, niemal jak w "W Roku Smoka". Za drugim razem było już zdecydowanie lepiej, znałem dynamikę rozgrywki i byłem przygotowany na to jak ciasne są rundy.

Bardzo podoba mi się system wyboru celów. Siatka i zaznaczanie dwóch sąsiednich kart to świetny pomysł. Losowy ich dobór na początku gry będzie determinował styl rozgrywki, niestety jak wspominał cezaras, to zmiana stylu będzie raczej iluzoryczna. Raz pójdziemy mocniej w jeden typ kafelków, za drugim razem w inny, ale rdzeń gry nadal jest ten sam. Widzę tu możliwość kombinowania na kilka partii, raczej nie ma co szukać głębi Zamków czy Trajana.
Podoba mi się również system doboru kafelków i łażenia po heptagramie, choć bardzo ciekaw jestem, czy sprawdzi się przy czterech graczach. Obawiam się, że konieczność dobierania ostatniego kafelka z grupy będzie ciężkie do przełknięcia.

Ogólnie gra jest przyjemna, choć ciasna. Mam obawy odnośnie wariantu czteroosobowego i regrywalności, ale to przyjdzie z czasem. Na pewno mechanicznie jest to kawał niezłego projektu, Feld wraca w dobrej formie i zmywa niesmak, który miałem po Merlinie.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5597
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 779 times
Been thanked: 1217 times
Kontakt:

Re: Carpe Diem (Stefan Feld)

Post autor: mat_eyo »

Post Trolliszcze z wątku o Forum Trajanum, gdzie porównywałem tę grę z Carpe Diem, m.in. ich regrywalność.
Trolliszcze pisze: 25 paź 2018, 11:22 A jak to się różni regrywalnością od takich Zamków Burgundii, gdzie też za każdym razem robi się to samo? Mimo to nie odczuwam przy nich monotonii. Carpe Diem wydaje się pod tym względem podobne - może nawet bardziej zróżnicowane, bo karty celów mocno wpływają na opłacalność wyborów.
W CD budynki działają bardzo podobnie, mniejsze znaczenie ma też gdzie i kiedy je zbudujesz. No i budujesz je tylko na potrzeby celów, wydaj x zasobów/miej y budynków. Nie ma różnicy w tym, że w pierwszej partii budujesz fermy kurczaków i winiarnie, a w drugiej targi i piekarnie. Tak czy inaczej zbierasz zasoby na potrzeby kart celów.

W ZB jest zdecydowanie więcej "kombosów" między budynkami, jest też kilka różnych źródeł punktów. Dużo większe znaczenie ma też pozycjonowanie się na planszetce. W obu grach w zasadzie "tylko" pobierasz kafelek z planszy głównej i wystawiasz go na swoją planszetkę, ale ZB mają w tym zdecydowanie więcej głębi.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5597
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 779 times
Been thanked: 1217 times
Kontakt:

Re: Carpe Diem (Stefan Feld)

Post autor: mat_eyo »

Moja recenzja Carpe Diem pojawiła się w najnowszym numerze Rebel Times:
https://www.rebel.pl/repository/files/r ... es-134.pdf
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 251 times

Re: Carpe Diem (Stefan Feld)

Post autor: jax »

Jestem po 6 rozgrywkach i powoli zakochuję się w tej grze.

To, że jest to bardzo fajna abstrakcyjna łamigłówka, to było wiadomo od początku (tzn. od pierwszej rozgrywki/obejrzenia playthrough).
Jednak zastanawiałem się jak to będzie z regrywalnością, bo 'czy tym razem będę miał takie czy inne budynki w ramce albo czy wylosuje się cel na 3 różne surowce albo na 2 koguty' nie brzmiało jak fascynujące zróżnicowanie rozgrywek, to jednak - muszę stwierdzić - regrywalność jest fantastyczna.

Za każdym razem trzeba rozwiązać łamigłówkę przy innych warunkach: innych celach, innych budynkach w ramce, inaczej zapełniających się lokacjach z kaflami, innych dostępnych budynkach końcowych. I samo rozwiązywanie tej łamigłówki jest fascynujące. Za każdym razem inne.

Warunki startowe jedynie lekko naprowadzają nas na ścieżki, którymi należałoby podążać. Ale tylko leciutko - może być i mnóstwo celów na dostarczenie dużej ilości surowców a i tak postanowimy iść ostro na wille (które surowców nie dają). Mogą być cele na wille i kominy a my i tak je zignorujemy, bo będziemy zajęci realizacją innych planów (a cele wybierzemy sobie nie-willowe).
Ze studni widziałem punktacje zarówno 0 jak i 30. Z budynków z ramki: od kilkunastu do trzydziestu kilku. Z willi - ogromne rozstrzały punktowe. I najlepsze są w tym 2 rzeczy:
- każde z tych podejść może wygrać (lub sromotnie przegrać). Nie ma żadnych mustów, że musisz coś robić (jedyną rzeczą którą trzeba robić to cele - ale znów, jest tu duży ich wybór - a chcesz mieć jak najlepszy walcz na torze banerol (inicjatywy)).
- każde z tych podejść w ogóle nie jest narzucane przez początkowy setup gry (szczególnie cele czy budynki z ramki). Owszem ogólnie warto np. robić budynki z ramki - ale nie musisz z nich wyciskać 25+ w każdej grze - możliwe, że mniej punktów tutaj oznacza większy zysk w innym obszarze.

Regrywalność jest tak dobra, że nieustannie mam ochotę na kolejne rozgrywki.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Carpe Diem (Stefan Feld)

Post autor: Lothrain »

Sprzedałeś mi własnie ten tytuł JaX :)
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4716
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Carpe Diem (Stefan Feld)

Post autor: BartP »

A na ile osób gracie?
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 251 times

Re: Carpe Diem (Stefan Feld)

Post autor: jax »

BartP pisze: 16 gru 2018, 19:48 A na ile osób gracie?
Ja grałem w 2, 3 i 4 osoby i w każdym składzie było bardzo dobrze.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4624
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1023 times
Been thanked: 1932 times

Re: Carpe Diem (Stefan Feld)

Post autor: warlock »

Info z BGG odnośnie zmian w nowym druku #CarpeDiem Stefana Felda (jeśli ktoś jeszcze tego nie ma, a przymierza się do zakupu, to chyba warto poczekać):

"Based on the German website Pöppelkiste (and also reported in Spielbox magazine), a future printing of the game will include these changes:
* The star movement will be replaced with a circle..
* The color differences will be improved (I'm guessing between the light/dark green tiles. Maybe also the orange and yellow buildings).
* The icons on the frame for gardens and ponds will be circular, like on the player board.
* The frame configuration that allows for two pond arrows to point at each other will be changed. "


Link do wątku:
https://boardgamegeek.com/article/30754311#30754311

https://www.boardgamegeek.com/thread/20 ... e-movement - a tutaj jest świetny wątek (i to jeszcze z września), w którym jeden z użytkowników rozkminił, że ruch w kształcie gwiazdy można śmiało zastąpić właśnie ruchem po kole... ;). Wydawca wziął to chyba sobie do serca (nawet Feld odpowiedział w tym wątku).
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Carpe Diem (Stefan Feld)

Post autor: Tomzaq »

Ale zasad gry to chyba nie zmienia, ale nie do końca rozumiem ostatnią gwiazdkę 8)
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4716
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Carpe Diem (Stefan Feld)

Post autor: BartP »

Ws. ostatniego punktu: istnieje taka kombinacja ramek, że lewa i prawa ramka mają na tej samej wysokości punktowanie tej samej struktury. Daje to niesprawiedliwą przewagę, bo wystarczy jedna budowa w rzędzie, a punktujesz dwukrotnie.
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Carpe Diem (Stefan Feld)

Post autor: Tomzaq »

Faktycznie tak się czasami zdarza. Wszystko już jasne. Dzięki :D
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
Arachion
Posty: 413
Rejestracja: 18 wrz 2016, 15:33
Has thanked: 407 times
Been thanked: 204 times

Re: Carpe Diem (Stefan Feld)

Post autor: Arachion »

Stworzyłem Polska instrukcję.
Proszę -

https://drive.google.com/open?id=1LBpeT ... MDW8E5f9Fd
Ostatnio zmieniony 26 gru 2019, 11:40 przez Arachion, łącznie zmieniany 1 raz.
Sucharzysta
dave8
Posty: 744
Rejestracja: 01 sty 2017, 16:51
Has thanked: 70 times
Been thanked: 93 times

Re: Carpe Diem (Stefan Feld)

Post autor: dave8 »

Wiadomo kiedy będzie druk nowej, poprawionej edycji?
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Carpe Diem (Stefan Feld)

Post autor: Tomzaq »

W magazynie Spielbox 2019/5 pojawił się mały dodatek, który powinien spowodować częstsze spoglądanie na włości innych graczy 8)

https://boardgamegeek.com/boardgameexpa ... -expansion
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Carpe Diem (Stefan Feld)

Post autor: romeck »

Czy ktoś wie, jakie są różnice pomiędzy pierwszym a drugim wydaniem? Czy powyżej opisane zmiany zostały uwzględnione? Co jeszcze się zmieniło?
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9426
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 503 times
Been thanked: 1441 times
Kontakt:

Re: Carpe Diem (Stefan Feld)

Post autor: MichalStajszczak »

romeck pisze: 25 gru 2019, 10:34 Czy ktoś wie, jakie są różnice pomiędzy pierwszym a drugim wydaniem? Czy powyżej opisane zmiany zostały uwzględnione? Co jeszcze się zmieniło?
Przede wszystkim: czy ktoś widział drugie wydanie?
Awatar użytkownika
Koziełło
Posty: 905
Rejestracja: 13 cze 2018, 13:11
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 234 times
Been thanked: 315 times

Re: Carpe Diem (Stefan Feld)

Post autor: Koziełło »

W drugim wydaniu usunięto gwiazdę z środka i zastąpiono ruchem po okręgu odpowiednio do tego dostosowując instrukcję. Innych zmian nie zauważyłem, ale nie umiem porównać grafiki z pierwszym wydaniem, bo go nie widziałem na żywo.
Andarist
Posty: 443
Rejestracja: 08 gru 2014, 19:39
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Carpe Diem (Stefan Feld)

Post autor: Andarist »

Najlepsze co znalazlem na ten temat to: https://boardgamegeek.com/thread/211442 ... me-changes

EDIT: ah - przypomnialem sobie jeszcze o tym: https://youtu.be/oV50zw-mBSw
Poszukuję: Na Chwale Rzymu - Zona Senatora (Mloda)
ODPOWIEDZ