Tainted Grail: Upadek Avalonu / The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Morsereg
Posty: 339
Rejestracja: 08 maja 2015, 18:12
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: Morsereg »

hulagi pisze: 28 lip 2019, 19:00 Z tego co wiem, to chyba twórcy gry mówili, że Krzysztof Piskorski pisał fabułę od razu po angielsku.
ich angielski nie jest na tyle dobry by pisali od razu po angielsku (o czym zreszta sami informuja w FAQu). a tutaj mowa o napisaniu calkiem sporej "ksiazki". jesli jest inaczej to od razu przepraszam.

do tego chyba w temacie nemesisa czytalem, ze rebel ma sie zajmowac tlumaczeniem TG.

--- edit ---
pomylilem z FAQiem z nemesisa :D
tutaj troche inaczej to jednak wyglada. wiec chyba faktycznie jest od razu pisane po angielsku i pozniej bedzie tlumaczone na polski.
Awatar użytkownika
vojtas
Posty: 1785
Rejestracja: 10 wrz 2013, 21:28
Has thanked: 23 times
Been thanked: 83 times

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: vojtas »

Moonday pisze: 28 lip 2019, 18:49
To prawda. Aby być dobrym tłumaczem beletrystyki, trzeba samemu być pisarzem.
Wystarczy być dobrym tłumaczem. Przecież jest cała masa dobrych książek świetnie przetłumaczonych z języków obcych na nasz.
Oczywiście. I wielu z tych tłumaczy jest pisarzami czy redaktorami - osobami które dobrze władają literacką polszczyzną.
Co do TG, tu dochodzi jeszcze aspekt gry planszowej i mechaniki, którą tłumacz też chyba musi zrozumieć, żeby dobrze przetłumaczyć tekst.
Tak, ale to są kwestie techniczne, które można stosunkowo szybko opanować, a ewentualne pozostałe potknięcia usunie zespół edytorski.
tommyray
Posty: 1286
Rejestracja: 11 mar 2017, 14:51
Lokalizacja: Gliwice/Katowice
Has thanked: 404 times
Been thanked: 542 times
Kontakt:

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: tommyray »

hamish pisze: 28 lip 2019, 21:38
Mr_Fisq pisze: 28 lip 2019, 20:26 Niedawno pojawiła się instrukcja do TG (Pre-Final):
http://studio.awakenrealms.com/wp-conte ... REVIEW.pdf
Byłoby super gdyby dodali spis treści/zagadnień ze stronami. Dużo łatwiej jest wtedy taką instrukcję użytkować. Dziś to już coraz częstsza praktyka w grach przygodowych czy crawlerach.
Pdfy są łatwo wyszukiwalne. Index z pewnością byłby dobrą rzeczą, ale przy posiadaniu instrukcji na tablecie lub komputerze traci on swoją istotność.
Awatar użytkownika
mmag
Posty: 1139
Rejestracja: 02 lut 2016, 18:08
Has thanked: 410 times
Been thanked: 249 times

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: mmag »

Po co w takim razie w ogóle drukować instrukcję i wkładać ją do pudełka? Przecież można pobrać ją ze stronki. Albo obejrzeć video tutorial.
tommyray
Posty: 1286
Rejestracja: 11 mar 2017, 14:51
Lokalizacja: Gliwice/Katowice
Has thanked: 404 times
Been thanked: 542 times
Kontakt:

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: tommyray »

@mmag czyli "Po co sobie ułatwiać życie"... no w sumie można po wodę nadal chodzić do studni a grzać w domu tylko chrustem uzbieranym w lesie. Tyz piknie.
Al_Dente
Posty: 478
Rejestracja: 12 sie 2013, 14:53
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: Al_Dente »

pdfy, internety.... oczywiście na różne sposoby można sobie ułatwiać życie;)

Co człowiek to opinia, ale chcieć mieć komplet ułatwień w instrukcji - na papierze - w grze planszowej to moim zdaniem zasadne.

O ile wiem AR czeka na komentarze dot. instrukcji, może warto im taki komentarz wrzucić?
Awatar użytkownika
vojtas
Posty: 1785
Rejestracja: 10 wrz 2013, 21:28
Has thanked: 23 times
Been thanked: 83 times

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: vojtas »

tommyray pisze: 29 lip 2019, 19:49Pdfy są łatwo wyszukiwalne. Index z pewnością byłby dobrą rzeczą, ale przy posiadaniu instrukcji na tablecie lub komputerze traci on swoją istotność.
A jak ktoś nie ma tabletu? Ma sobie odpalić laptopa albo przeszukiwać pdf na komórce? Wciąż mówimy o planszówkach? Wszystko powinno być na papierze - im lepiej jest to poukładane, tym łatwiej rozwiązywać ewentualne problemy.
Awatar użytkownika
hamish
Posty: 543
Rejestracja: 31 paź 2014, 19:49
Has thanked: 250 times
Been thanked: 112 times

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: hamish »

Co tam komu wygodniejsze jest, z tego niech sobie korzysta. W moim przekonaniu jednak zdecydowana większość graczy usiądzie z książeczką a nie z ekranem. Osobiście lubię papierowe instrukcje. Sporo czasu spędzam przed ekranami i zwyczajnie nie chce jeszcze dodatkowo siedzieć nad kolejnym w chwili, gdy mam ochotę zagrać.

Puściłem komentarz dot. w/w sprawy na stronie kampanii.
Crivens! Whut aboot us, ye daftie!?
Sprzedam
Kupię
tommyray
Posty: 1286
Rejestracja: 11 mar 2017, 14:51
Lokalizacja: Gliwice/Katowice
Has thanked: 404 times
Been thanked: 542 times
Kontakt:

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: tommyray »

Warto pamiętać, że mówimy o króciutkiej instrukcji, nie o "Europie" Daviesa :D. To zaledwie jakieś 16 stron, podzielonych odpowiednio - naprawdę będzie to dla kogoś problematyczne bez indexu? Bedzię - super, nie będzie - żaden problem.
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10803
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3327 times
Been thanked: 3189 times

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: japanczyk »

tommyray pisze: 30 lip 2019, 10:25 Warto pamiętać, że mówimy o króciutkiej instrukcji, nie o "Europie" Daviesa :D. To zaledwie jakieś 16 stron, podzielonych odpowiednio - naprawdę będzie to dla kogoś problematyczne bez indexu? Bedzię - super, nie będzie - żaden problem.
No sorry, ale już w tak samo krótkiej instrukcji do Nemesis jest burdel, wiec w TG tez sie przyda
AR nie ma dobrych ludzi od instrukcji
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4067
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 265 times
Been thanked: 932 times

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: brazylianwisnia »

Zasady są tak proste że instrukcje strzeli się raz i po problemie. To nie jest Lisboa czy Twilight Imperium.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
tommyray
Posty: 1286
Rejestracja: 11 mar 2017, 14:51
Lokalizacja: Gliwice/Katowice
Has thanked: 404 times
Been thanked: 542 times
Kontakt:

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: tommyray »

Kilka uwag po przeczytaniu nowego Rulebooka.
Prócz tego, że wszystko zdaje się być przejrzyste i przemyślane to mam tu kilka kwiatków, oczywiście pierdół, ale które przemyślane nie są i przeszkadzają mi tak, że muszę to tu spisać.

Piorunek na kartach walki czyli "Bonus Key".
Nazwanie tego piorunka na kartach "kluczem bonusowym" jest, jak powiedział klasyk nie tylko zbrodnią, jest błędem! Dlaczego nie tempo? inicjatywa? czy duch walki lub coś podobnego? Spełnia w końcu tę funkcję - umożliwia dogrywanie dalszych kart czyli jest to utrzymanie tempa, czy też inicjatywy. Zamiast tego mamy - Bonus Key... Nazwanie tego Bonusem jest słabym i absolutnie anty-imersywnym rozwiązaniem już piszę czemu.
Mamy przecież inną ikonografię w grze i za tymi ikonami coś zawsze stoi: Głowa zwierza symbolizuje agresję, dzik - odwagę, gołąb - empatię itd - sensownie, w klimacie. A ta ikona elektryczności? Pomijając graficzny aspekt ikony, mamy nazwę która woła o pomstę - Bonus...? Bonus to jest pracowniczy na święta, tu pasuje jak pięść do nosa. Z niczym się to nie wiąże - tylko przekazuje językowo bezpośrednio swoją funkcję, bo i owszem w mechanice ma to oczywiście funkcję bonusową, ale to w mechanice... A fluff i scena to odmienny poziom. Mamy Agresję, Empatię, Duchowość i... Bonus. WTF... To tak jakby w ThisWarOfMine zastąpić "choroba", "głód", "depresja" - nazwami typu negatyw1, negatyw2, negatyw3.

A wystarczy aby w zasadach zostało to objaśnione w taki przykładowy sposób:
"Ikona ⚡️symbolizuje zachowanie tempa, inicjatywy czy też ducha walki w trakcie starcia i pozwala na zagranie kolejnej karty w sekwencji walki i/lub otrzymanie dodatkowego zysku wskazanego na pasującym kluczu z kolejnej karty."

I już jest w klimacie, scena zachowana, nie rozbijamy jej czymś co nie ma żadnego przełożenia na świat. Bohaterowie w końcu chyba nie działają na baterie Duracell...

Druga rzecz - nazewnictwo czerwonych kostek z pola walki które zbieramy - "Counter markers" - i brak podania definicji tychże kostek. Ja rozumiem, że gra sama w sobie może być pozbawiona nawet i grafiki, i całego fluffu i nadal będzię grą ale są pewne wytyczne w dobrym designie, które warto przestrzegać - jako gracze rozumiemy przecież, że mechanicznie te kostki są markerami ale to na poziomie mechaniki. Te kostki coś symbolizują - i dobrze by było, aby właśnie "sprzedać" czytającemu instrukcję co one symbolizują. A nie że to "Markery"... My to wiemy że to marker nie trzeba nam tego powtarzać :). Wystarczy jedno zdanie, na przykład: "Uzyskane przewagi i/lub zadawane obrażenia w czasie starcia są symbolizowane przez czerwone kostki w polu walki." Od razu budowana jest scena i są odpowiednie skojarzenia czyli to co AR chcą uzyskać w tej grze. "Markery", ech :)

Ciekaw jestem, czy też to tak widzicie. Wyjaśnienia (których mi w instrukcji brak) i użyte nazwy to oczywiście pierdoły - ale mimo to rażą mnie jako widoczne niedociągnięcia i niekonsekwencje.
To generalnie jest ciekawa rzecz - cała ta onomastyka i tego jak nazwy budują klimat. Co wy myślicie?
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6121
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 631 times
Been thanked: 505 times
Kontakt:

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: pan_satyros »

Również widziałbym tu zamiast ⚡ słowo np. "stamina", a w pl "werwa" "wytrzymałość" czy "inicjatywa"
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10803
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3327 times
Been thanked: 3189 times

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: japanczyk »

tommyray pisze: 07 sie 2019, 14:46 Kilka uwag po przeczytaniu nowego Rulebooka.
Nie czytalem nowego rulebooka, ale ogolnie zgadzam sie z twoim punktem widzenia. Pisales w tej kwestii do AR?
Obstawiam, ze na tym etapie raczej sie juz nic nie zmieni, ale moze...?
wirusman
Posty: 1972
Rejestracja: 08 sty 2014, 19:18
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 83 times
Been thanked: 28 times

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: wirusman »

Jest polska wersja instrukcji? Gdzie?
tommyray
Posty: 1286
Rejestracja: 11 mar 2017, 14:51
Lokalizacja: Gliwice/Katowice
Has thanked: 404 times
Been thanked: 542 times
Kontakt:

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: tommyray »

japanczyk pisze: 07 sie 2019, 15:16
tommyray pisze: 07 sie 2019, 14:46 Kilka uwag po przeczytaniu nowego Rulebooka.
Nie czytalem nowego rulebooka, ale ogolnie zgadzam sie z twoim punktem widzenia. Pisales w tej kwestii do AR?
Obstawiam, ze na tym etapie raczej sie juz nic nie zmieni, ale moze...?
Nie pisałem jeszcze, zostawiłem narazie tylko komentarz pod ich filmem na YT gdzie Marcin opowiada o zmianach w walce (stary filmik). Może przeczytają, może nie... Faktycznie lepiej by to napisać bezpośrednio do nich - macie jakiś kontakt? Bo wysyłanie tego na ogólną skrzynkę firmową nie wydaje mi się, że będzie skuteczne :)
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10803
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3327 times
Been thanked: 3189 times

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: japanczyk »

tommyray pisze: 07 sie 2019, 15:30

Nie pisałem jeszcze, zostawiłem narazie tylko komentarz pod ich filmem na YT gdzie Marcin opowiada o zmianach w walce (stary filmik). Może przeczytają, może nie... Faktycznie lepiej by to napisać bezpośrednio do nich - macie jakiś kontakt? Bo wysyłanie tego na ogólną skrzynkę firmową nie wydaje mi się, że będzie skuteczne :)
feedback@awakenrealms.com
tedoka
Posty: 54
Rejestracja: 21 sie 2016, 14:14
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: tedoka »

tommyray pisze: 07 sie 2019, 14:46 Kilka uwag po przeczytaniu nowego Rulebooka. ...
Mimo że sam na to nie zwróciłem jakoś specjalnie uwagi to, zgadzam się w 100%. Fajnie jakby udało im się to zmienić. Możliwe że uda się choć trochę wpłynąć przynajmniej na polską wersję.
Awatar użytkownika
polwac
Posty: 2575
Rejestracja: 09 mar 2017, 19:50
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 1167 times
Been thanked: 461 times

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: polwac »

tommyray pisze: 28 lip 2019, 16:32 Przydałaby się informacja od Krzysztofa Piskorskiego jak to z polskim tekstem będzie. Czy pisał od razu po angielsku?
Pytałem o to Marcina na ostatnim Q&A.
Pisane było niestety po angielsku, ale podobno jest bardzo dużo notatek zrobionych po polsku, więc Marcin stwierdził, że polska edycja powinna być dobrze napisana własnie dzięki tym licznym notatkom...oby :)
Paweł
"Jedyny sposób, aby zwyciężyć w kłótni, to unikać jej." - Dale Carnegie
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10803
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3327 times
Been thanked: 3189 times

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: japanczyk »

polwac pisze: 08 sie 2019, 07:40 Pytałem o to Marcina na ostatnim Q&A.
Pisane było niestety po angielsku, ale podobno jest bardzo dużo notatek zrobionych po polsku, więc Marcin stwierdził, że polska edycja powinna być dobrze napisana własnie dzięki tym licznym notatkom...oby :)
Mnie zastanawia czemu Piskorski tego po prostu nie przepisze
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4067
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 265 times
Been thanked: 932 times

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: brazylianwisnia »

Od takich rzeczy są ludzie od brudnej roboty a nie pisaz kasujacy dużo większą stawke. To jest tak jak byś napisał czemu Ronaldo sam sobie strojów nie wypierze.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
tommyray
Posty: 1286
Rejestracja: 11 mar 2017, 14:51
Lokalizacja: Gliwice/Katowice
Has thanked: 404 times
Been thanked: 542 times
Kontakt:

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: tommyray »

Po ponownej lekturze fragmentu o walce: wygląda na to, że w zasadach walki jest możliwa sytuacja, że już już wygrywamy punktowo ale... przegrywamy starcie.

Nie mamy już kart w decku. Zagrywamy z ręki wygrywającą kartę, już witamy się z gąską, ale... karta każe nam dobrać kartę (bo mamy połączony jakiś klucz zysku z ikoną "dobierz kartę") ze stosu.
Wg zasad - nie masz kart w decku a musisz pociągnąć - automatyczna przegrana, ucieczka i koniec Starcia.
Jak to należałoby rozwiązywać?
Pamiętać należy, że krok sprawdzenia czy spełniamy warunki zwycięstwa w Starciu jest ostatnim krokiem podczas rozpatrywania efektów zagranej karty, już po rozpatrzeniu zysków z połączonych kluczy.
Wyimek z rulebooka:
"Whenever your Character has to draw any Combat cards and their Combat deck does not have the required number of cards, you are forced to Escape. Apply the standard Escape rules."
Lukić
Posty: 237
Rejestracja: 28 mar 2019, 09:31
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 49 times
Been thanked: 71 times

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: Lukić »

tommyray pisze: 09 sie 2019, 19:51 Po ponownej lekturze fragmentu o walce: wygląda na to, że w zasadach walki jest możliwa sytuacja, że już już wygrywamy punktowo ale... przegrywamy starcie.
Naprawdę masz z tym problem? Bo ja nie.
...słaba ta gra, nawet nie ma premii za przejście przez start...
tommyray
Posty: 1286
Rejestracja: 11 mar 2017, 14:51
Lokalizacja: Gliwice/Katowice
Has thanked: 404 times
Been thanked: 542 times
Kontakt:

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: tommyray »

Nie wygląda to najlepiej, kiedy przegrywasz zagrywając atak dający ci punktową przewagę. I to nie ja mam problem tylko widzę brak doprecyzowania tej sytuacji w Rulebooku i warto aby było to tam objaśnione.
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4067
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 265 times
Been thanked: 932 times

Re: Tainted Grail: The Fall of Avalon (Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot)

Post autor: brazylianwisnia »

Z zasad gry można sobie wyobrazić ze faza zgrywania kart jest faza planowania a krok sprawdzenia wygranej momentem w którym dzieją się ataki. Skoro wpierw dostajesz becki to logiczne że nie zaatkujesz. Ogółem to szukasz dziur w całym. Tainted Grail to gra przygodowa oparta o mechaniki euro. Ważne by grało się miodnie.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
ODPOWIEDZ