Niepodległa (IPN, Jan Madejski)

Forum ogólne o grach planszowych i karcianych, w szczególności dyskusje o konkretnych tytułach.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY!
Karol Madaj
Użytkownik wspierający
Posty: 629
Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa

Niepodległa (IPN, Jan Madejski)

Post autor: Karol Madaj » 20 lis 2018, 14:03

Nie ma jeszcze wątku, a zdecydowanie warto, żeby był :wink:
"Niepodległa" to gra kooperacyjna, naszego utalentowanego kolegi, Jana Madejskiego. Na stronie poniżej można znaleźć instrukcję do gry oraz linki do wszystkich trzech części pamiętnika projektanta.

https://pamiec.pl/pa/edukacja/materialy ... ecia.html

To pierwsza gra zewnętrznego autora, którą wydajemy w Centrali IPN, ale mówiąc szczerze, ja się nie czułem na siłach by zrealizować własną koncepcję. Do takiego złożonego koopa Jan był niezbędny.

Pamiętam jak w koszulce firmowej "Jan Niezbedny" przyszedł na swoje pierwsze spotkanie do Monsoona wiele lat temu. Koszulka okazała się prorocza :)

Awatar użytkownika
rastula
Użytkownik wspierający
Posty: 7390
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Niepodległa (IPN)

Post autor: rastula » 20 lis 2018, 14:22

no i pięknie...

zarówno temat, jak i polityka "niekomercyjnych" cen IPN sprawia, że ta gra raczej napewno zawita na moim stole...
Ostatnio zmieniony 20 lis 2018, 14:25 przez rastula, łącznie zmieniany 1 raz.

Probe9
Użytkownik wspierający
Posty: 167
Rejestracja: 24 sie 2018, 10:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Niepodległa (IPN)

Post autor: Probe9 » 20 lis 2018, 14:24

Bardzo fajna inicjatywa, do tego wydanie gry sprawia wrażenie bardzo estetycznego. Jak dla mnie must have.

Awatar użytkownika
rastula
Użytkownik wspierający
Posty: 7390
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Niepodległa (IPN)

Post autor: rastula » 20 lis 2018, 14:28

wrzućcie na merlina ...niech się niemieckie banki dorzucą do dobrej, patriotycznej gry ;) (promocja masterpass -15PLN)...

tam kupiłem Misia Wojtka w cenie, która była niska jak zaopatrzenie Wermachtu w 45 ;)..., że o 303 za 9,99 nie wspomnę ;)

Karol Madaj
Użytkownik wspierający
Posty: 629
Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa

Re: Niepodległa (IPN)

Post autor: Karol Madaj » 20 lis 2018, 15:15

Grę będę prezentować w tę sobotę na GRAMY, można będzie samemu ocenić jakość wydania. W sklepach internetowych też będzie, ale nie wiem po ile. U nas w każdym bądź razie cena urzędowa 99 pln.

Karol Madaj
Użytkownik wspierający
Posty: 629
Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa

Re: Niepodległa (IPN)

Post autor: Karol Madaj » 20 lis 2018, 15:25

Obrazek

To jeszcze z prototypu. Docelowo pionki Witosa nie odbiegają kolorystycznie od kostki :)

Awatar użytkownika
Mixthoor
Użytkownik wspierający
Posty: 249
Rejestracja: 05 sty 2018, 23:42
Lokalizacja: Dojczlandia
Kontakt:

Re: Niepodległa (IPN)

Post autor: Mixthoor » 20 lis 2018, 18:59

Czy pojawi się materiał video z rozgrywki? Czy gra trafi w ręce ekipy z PoGraMy lub Tomka Dobosza?

Karol Madaj
Użytkownik wspierający
Posty: 629
Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa

Re: Niepodległa (IPN)

Post autor: Karol Madaj » 20 lis 2018, 20:10

Coś może sami nagramy.
A gra poszła dziś do tych recenzentów, którzy poprzednio chcieli nasze gry i teraz mieli czas przyjrzeć się "Niepodległej". Wyżej wymienionych nie było na liście, ale gdyby jeszcze ktoś z Szanownych Recenzentów miał chęć się pochylić nad tytułem, to zapraszam na priv.

Awatar użytkownika
jax
Użytkownik wspierający
Posty: 8035
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Niepodległa (IPN)

Post autor: jax » 20 lis 2018, 20:16

Tematyka i zamysł gry słuszny, no ale jeśli jej serce ma stanowić prosta turlanka kośćmi:

" każdy z graczy wykonuje 1 rzut otrzymanymi
kośćmi neutralnymi oraz kośćmi postaci. Celem tej rundy jest
uzyskanie na kościach symboli, które znajdują się na misjach
(każdy gracz stara się uzyskać symbole tylko z tych kart, na których
leżą jego pionki). Gracze mogą rzucać swoimi kośćmi równocześnie,
bez podziału na tury – kolejność rzutów jest dowolna.

Uwaga! Jeśli po pierwszym rzucie któreś z otrzymanych na kościach
symboli pasują do wymagań misji, gracz może (ale nie musi) od razu
odłożyć kości na odpowiednie karty, aby wszyscy widzieli, jakich
symboli jeszcze mu brakuje. Nie wolno zmieniać wyniku kości.

W dalszej kolejności gracze podejmują decyzję, czy chcą przekazywać
sobie kości oraz czy chcą je dalej przerzucać..."

to ja podziękuję.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw

arqueek
Użytkownik wspierający
Posty: 126
Rejestracja: 13 maja 2015, 09:31

Re: Niepodległa (IPN)

Post autor: arqueek » 20 lis 2018, 20:23

jax pisze:
20 lis 2018, 20:16
Tematyka i zamysł gry słuszny
Nie jestem takiego samego zdania. Miałem nadzieję, że chociaż na forum o grach planszowych uda się uniknąć tego typu prowokacji. Wprowadzanie polityki oraz - było, nie było - propagandy na forum , gdzie powinniśmy się integrować przy wspólnej zabawie nie jest dobrym pomysłem. Wyprowadźcie mnie z błędu, jeśli się mylę, ale tylko u nas, w Polsce, porusza się tak "poważne" (sic!) tematy. I mówię tutaj akurat jak najbardziej serio. Czy Niemcy roztrząsają swoją historię i przekładają to na planszowki? Może Rosjanie?

Ja również podziękuję. Za ten tytuł, oraz każdy kolejny. Planszowymi są do Zabawy i śmiechu.

Awatar użytkownika
rastula
Użytkownik wspierający
Posty: 7390
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Niepodległa (IPN)

Post autor: rastula » 20 lis 2018, 20:47

Słaby trolling. Gier historycznych jest multum. Również z historią Niemiec w tle. Tobie zapewne brakuje gier o Gestapo :-/... I tyle, idź trolować na FB nie tu.

I gry kupować nie musisz...

Awatar użytkownika
jax
Użytkownik wspierający
Posty: 8035
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Niepodległa (IPN)

Post autor: jax » 20 lis 2018, 20:55

arqueek pisze:
20 lis 2018, 20:23
Wprowadzanie polityki oraz - było, nie było - propagandy na forum
Zadziwiające. Nie widzę w tej grze propagandy.
Poza tym zdobycie niepodległości jest szczytnym, niepropagandowym tematem i bardzo fajnie, że są zakusy żeby takie gry powstawały.
A co robią Amerykanie, Rosjanie, Niemcy czy Ugandyjczycy, a w szczególności czy robią gry o swojej historii czy zdobywaniu niepodległości (albo np. o swojej mocarstwowości), w ogóle mnie nie obchodzi.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw

Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Użytkownik wspierający
Posty: 6545
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Niepodległa (IPN)

Post autor: MichalStajszczak » 20 lis 2018, 20:56

arqueek pisze:
20 lis 2018, 20:23
Czy Niemcy roztrząsają swoją historię i przekładają to na planszowki? Może Rosjanie?
A może Amerykanie? Na bgg jest np. ponad 70 gier mających w tytule Gettysburg

Awatar użytkownika
Mixthoor
Użytkownik wspierający
Posty: 249
Rejestracja: 05 sty 2018, 23:42
Lokalizacja: Dojczlandia
Kontakt:

Re: Niepodległa (IPN)

Post autor: Mixthoor » 20 lis 2018, 21:00

Natomiast ja jestem zainteresowany tym tytułem. "This War of Mine", "1944 Wyścig do Renu", "Detektyw", czy "Semper Fidelis" nie bawią mnie. Jednak chętnie po nie sięgam i nigdy nie odmówię rozegrania partii, zarówno w grupie, jak i w pojedynkę. Tego typu tytuły zajmują swoje miejsce na rynku gier planszowych, analogicznie do produkcji gier video pokroju "Inside", "My Memory of Us", "This War of Mine". Moim zdaniem planszówki mogą i powinny przedstawiać wątki historyczne, a także wzbudzać emocje. Zupełnie jak literatura... jak kinematografia... jak muzyka... jak produkcje elektroniczne.

Gdy tylko pojawią się materiały z przykładowej rozgrywki, podlinkujcie je proszę.

Awatar użytkownika
kaimada
Użytkownik wspierający
Posty: 979
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:58
Lokalizacja: Łódź

Re: Niepodległa (IPN)

Post autor: kaimada » 20 lis 2018, 21:11

arqueek pisze:
20 lis 2018, 20:23
jax pisze:
20 lis 2018, 20:16
Tematyka i zamysł gry słuszny
Nie jestem takiego samego zdania. Miałem nadzieję, że chociaż na forum o grach planszowych uda się uniknąć tego typu prowokacji. Wprowadzanie polityki oraz - było, nie było - propagandy na forum , gdzie powinniśmy się integrować przy wspólnej zabawie nie jest dobrym pomysłem. Wyprowadźcie mnie z błędu, jeśli się mylę, ale tylko u nas, w Polsce, porusza się tak "poważne" (sic!) tematy. I mówię tutaj akurat jak najbardziej serio. Czy Niemcy roztrząsają swoją historię i przekładają to na planszowki? Może Rosjanie?

Ja również podziękuję. Za ten tytuł, oraz każdy kolejny. Planszowymi są do Zabawy i śmiechu.
Ty tak na poważnie?

Prowokacja, propaganda, polityka bo gra opowiada o odzyskaniu niepodległości?

To musi być trolling.

Karol Madaj
Użytkownik wspierający
Posty: 629
Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa

Re: Niepodległa (IPN)

Post autor: Karol Madaj » 23 lis 2018, 08:14

Skoro przepadły ostatnie posty, to dla porządku wrzucę chociaż linki:

Przykładowa rozgrywka: https://www.youtube.com/watch?v=M_3Nq7h ... e=youtu.be
BGG: https://www.boardgamegeek.com/boardgame ... iepodlegla
Poczytaj.pl: https://ipn.poczytaj.pl/zabawka/niepodl ... owa,423735

Awatar użytkownika
Gromb
Użytkownik wspierający
Posty: 1421
Rejestracja: 08 paź 2015, 19:09
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 6 times

Re: Niepodległa (IPN)

Post autor: Gromb » 23 lis 2018, 08:43

Mogę prosić o link raz jeszcze ze sklepem, gdzie gra była w tak zacnej cenie?
The Corps Is Mother, the Corps Is Father

Karol Madaj
Użytkownik wspierający
Posty: 629
Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa

Re: Niepodległa (IPN)

Post autor: Karol Madaj » 23 lis 2018, 08:58

To ten z Poczytaj.pl :)

Awatar użytkownika
Tomzaq
Użytkownik wspierający
Posty: 1483
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior

Re: Niepodległa (IPN)

Post autor: Tomzaq » 23 lis 2018, 10:22

Zamówiłem do przyszkolnego internatu. Każemy na zadanie domowe z historii pograć :wink:
Niech się gizdy uczą :mrgreen:
Who is John Galt?
Posiadam

Awatar użytkownika
maciejo
Użytkownik wspierający
Posty: 4275
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Kontakt:

Re: Niepodległa (IPN)

Post autor: maciejo » 23 lis 2018, 10:46

arqueek pisze:
20 lis 2018, 20:23
Czy Niemcy roztrząsają swoją historię i przekładają to na planszowki?
A po cóż mieliby roztrząsać jedyną słuszną historię ?

Awatar użytkownika
bogas
Użytkownik wspierający
Posty: 1976
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Re: Niepodległa (IPN)

Post autor: bogas » 23 lis 2018, 13:24

jax pisze:
20 lis 2018, 20:16
Tematyka i zamysł gry słuszny, no ale jeśli jej serce ma stanowić prosta turlanka kośćmi (...)
Turlanka to fakt, ale czy taka prosta? Z lektury instrukcji wynika, że powinno być dużo dyskusji przy tej grze. Kto jaką misję realizuje, a z której rezygnujemy godząc się na skutki negatywne? Które misje są kluczowe i na czym nam zależy, a więc kto ile kości neutralnych dostaje? (tu widzę sporo możliwości, bo można lecieć kluczem najprostsze=najmniej potrzebnych symboli, albo konkretnie się pod coś nastawić, np. żeby jak najszybciej zdobyć dodatkowe znaczniki morale albo dodatkowe kości). Wybór misji pod kątem "zdolności" postaci (a więc rozkładu symboli na kościach) wydaje się już bardziej oczywisty. Przerzucamy, a może przekazujemy kości? A może lepiej już odpuścić? Oczywiście jestem sobie w stanie wyobrazić, że maga pechowo rzucamy i nic nam nie pomoże :evil: Ale jednak z prawdopodobieństwa powinno jakieś tam średnie rzucanie wyjść (bo rzuca się dużo, dużą liczbą kości). Jednak powstaje pytanie zasadnicze czy pod koniec gry, dochodząc do misji finałowych o ich powodzeniu lub porażce zdecydują tylko rzuty na kościach czy jednak decyzje (te mniejsze i większe) podjęte podczas całej gry? Oby to drugie, bo temat tematem, ale głupio by było, gdyby po blisko 2 godzinach gry zdecydować miał jeden rzut kością :roll:
Co do walorów edukacyjnych gry nie mam wątpliwości. Duży plus to też dodanie prostego wariantu gry, do grania z dziećmi (nie ma opcji żeby dzieciaki przy pełnym wariancie gry wytrzymały tyle czasu). Ale też duży plus za wykonanie. Oczywiście jest lekka obawa, że symbole na kościach będą się ścierać, bo nie są grawerowane tylko nadrukowane, ale... w tej cenie (71zł z przesyłką) jest super. Mnóstwo kart (gładkie ale grube), fajne ilustracje, duuużo kości, dwustronna plansza (tutaj lekka struktura płótna), dosyć gruba tektura żetonów i kart postaci, no i ta wypraska! No i fajnie, że wymiary pudełka na szer. i dł. takie same jak "Kolejka", jedynie na wysokośc tak ok. 2 cm więcej. Fajnie to wygląda :)

Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2098
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Kontakt:

Re: Niepodległa (IPN, Jan Madejski)

Post autor: WRS » 23 lis 2018, 15:32

Po pierwszej rozgrywce powinno być oczywiste, że można się przygotować.
Duże misje finałowe to Konferencja Wersalska (12 symboli dyplomacji!) oraz bitwa warszawska (liczba symboli sowieckich +1). Z jednej strony warto cisnąć na Wschodzie, aby ruskich przepędzić. A z drugiej aktywność na torach dyplomacji i zgody pozwala ograniczyć wymagania Konferencji Wersalskiej.
To samo dotyczy małych misji finałowych. Losuje się je z małej talii, ale wiedząc jakie są wymagania można każdą z tych misji dostać w wersji lajtowej.

Zdobycie kości postaci wydaje się oczywistą oczywistością, a pomniejsze karty dodają specjalne żetony znacznie pomagające w kluczowych momentach.

Co do wyboru misji w kolejnych rundach to decydujące raczej są efekty negatywne. Zawsze 3 misje musimy odpuścić (czyli będziemy ponosić konsekwencje) i trzeba roztropnie rozważyć na co można sobie pozwolić.

Po pierwszym graniu wygląda to na emocjonującą łamigłówkę. Właśnie przez ładunek historycznych skojarzeń.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję

Awatar użytkownika
bogas
Użytkownik wspierający
Posty: 1976
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Re: Niepodległa (IPN, Jan Madejski)

Post autor: bogas » 23 lis 2018, 16:53

WRS pisze:
23 lis 2018, 15:32
Zdobycie kości postaci wydaje się oczywistą oczywistością, a pomniejsze karty dodają specjalne żetony znacznie pomagające w kluczowych momentach.
A moja pierwsza myśl to "zdobyć jak najwięcej znaczników morale" 8)
[usunąłem offtop niemiły! WRS]

Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2098
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Kontakt:

Re: Niepodległa (IPN, Jan Madejski)

Post autor: WRS » 23 lis 2018, 19:11

Troszku tu posprzątałem, bo zaczęło być jak na onecie, za przeproszeniem...
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję

Awatar użytkownika
Pan_K
Użytkownik wspierający
Posty: 2117
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław

Re: Niepodległa (IPN, Jan Madejski)

Post autor: Pan_K » 24 lis 2018, 08:43

WRS pisze:
23 lis 2018, 19:11
Troszku tu posprzątałem, bo zaczęło być jak na onecie, za przeproszeniem...
Dzięki Ci, dobry człowieku.
Cave, quid dicas, quando et cui.

ODPOWIEDZ