Res Arcana (Thomas Lehmann)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: rattkin »

Obrazek

Właściwie nie, nie sądzę. Pierwszy dodatek został zapowiedziany i o ile nie pojawi się w nim jakaś dodatkowa mechanika, to nie wnosi niczego szczególnego, poza "więcej wszystkiego". Zresztą, no własnie, sama struktura gry niespecjalnie umożliwia rozszerzanie, bez wprowadzania dodatkowych elementów - a te z kolei mogą niepotrzebnie rozdąć grę (z drugiej strony, Lehmann w sumie niespecjalnie się tym przejmuje, rozdymając istotnie swoje gry w dodatkach). Skoro jest to tylko losowo ciągnięte 8 kart (lub draftowane 8 kart), to więcej kart do wyboru jedynie rozmyje przestrzeń sensownych wyborów - będą bardziej przypadkowe. Oczywista, można dołożyć przedmiot, czy też miejsce mocy, które zawsze będzie obecne w grze i będzie oferować efekt "zawsze możesz się bronić" lub "zawsze możesz atakować", ale to jest a) bardzo już zmęczone i obarczone własnymi problemami podejście i b) i tak byłoby dostępne tylko dla jednego gracza naraz (po wybraniu/zakupieniu).

W kontekście interakcji między graczami, jednocześnie wadą i zaletą Res Arcana jest niechybny koniec pojedynczej gry - punkty można tylko zdobywać, nie tracić. Jeśli więc ktoś lekko odstaje w tempie, szanse na nadgonienie są nikłe. Sytuację poprawiłyby efekty, które pozwałaby na serwowanie graczom utraty punktów (żetony z punktami ujemnymi), ale oczywista to z kolei wydłużyłoby grę, czego część odbiorców także może nie chcieć.
Migello84
Posty: 40
Rejestracja: 06 sty 2018, 19:56
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: Migello84 »

Nowy dodatek pokazany przez Thomasa (45:30)
https://m.twitch.tv/videos/461478470?t=47m34s
Dojdzie nowa mechanika, nowe opcje na kartach :) jaram się ! Na plus grafiki, zresztą tak jak w podstawce.
marcin8509
Posty: 161
Rejestracja: 10 lis 2014, 12:58
Has thanked: 97 times
Been thanked: 13 times

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: marcin8509 »

Migello84 pisze: 07 sie 2019, 17:38
Jak ogólne wrażenia z podstawki - grałeś może ?, na gameplejach wygląda to zacnie nie omieszkam, że grę już zamówiłem w wersji polskiej. Z racji dodatku gra będzie miała kosmiczną regrywalność.
:), ach ta cenzura.
Migello84
Posty: 40
Rejestracja: 06 sty 2018, 19:56
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: Migello84 »

marcin8509 pisze: 07 sie 2019, 18:38
Migello84 pisze: 07 sie 2019, 17:38
Jak ogólne wrażenia z podstawki - grałeś może ?, na gameplejach wygląda to zacnie nie omieszkam, że grę już zamówiłem w wersji polskiej. Z racji dodatku gra będzie miała kosmiczną regrywalność.
Wrażenia baaaardzo pozytywne. Moim zdaniem przy samej podstawce nie będziesz narzekać na regrywalność. Jak narazie daje 8,5/10 i szczerze liczę, że dodatek zwiększy moją ocenę :) Gra zdecydowanie zostanie w mojej kolekcji (zamówiłem już PL, a odsprzedałem ENG:)
Awatar użytkownika
monika5593
Posty: 52
Rejestracja: 23 lut 2015, 20:49
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 25 times
Been thanked: 8 times

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: monika5593 »

Zagrałam 4 partie. Pierwsza - błądzenie we mgle, ciężko było wyczuć o co chodzi, rozgrywka tylko na ogarnięcie zasad, zapoznanie się z grą. Potem już wszystko wiadomo, gra się szybko, akcji nie ma zbyt wiele, więc downtime raczej nie groźny. Bardzo szybki setup i jeszcze to super pudełko na esencje - nie dość,że przyśpiesza rozkładanie to jeszcze utrzymuje porządek na stole. Ogólnie grało mi się przyjemnie, ale chyba nie czuję się zachwycona tą grą tak bardzo jak recenzenci. Zobaczymy po większej liczbie partii.
Awatar użytkownika
vagus
Posty: 27
Rejestracja: 26 sie 2017, 08:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 17 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: vagus »

Czy źle wydrukowane karty ? Tzn kilka ściętych grafik na kartach i nie równo wydrukowanych to bolączka wszystkich kopii czy tylko ja tak mam ? Nie wszystkie, cześć kart ma jakby wycinek poprzedniej karty oraz ścięte nieco grafiki
Sprzedam/wymienię: Aquatica, londyn, mini cywilizacja, kimono
Awatar użytkownika
mikeyoski
Posty: 1521
Rejestracja: 08 lut 2015, 00:32
Has thanked: 277 times
Been thanked: 171 times
Kontakt:

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: mikeyoski »

Reklamuj. U mnie wszystko jest w porządku
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1340
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 543 times
Been thanked: 280 times

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: Atamán »

U mnie też z kartami wszystko ok.
Dziami
Posty: 288
Rejestracja: 18 maja 2012, 15:43
Lokalizacja: Stalowa Wola
Has thanked: 197 times
Been thanked: 74 times

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: Dziami »

W mojej kopii nadruki kart magów są jakby lekko poprzesuwane (a raczej karty tak docięte), ale nie na tyle, żeby miało to w jakiś sposób przeszkadzać w rozgrywce.
Wroobel
Posty: 369
Rejestracja: 07 lip 2015, 23:04
Has thanked: 32 times
Been thanked: 18 times

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: Wroobel »

Tak po wstępnym rozeznaniu gra podoba mi się.
No i jeśli lubię Splendora to raczej brać prawda?
Czy rzeczywiście gra traci przy 3-4 graczach?
Ostatnio zmieniony 25 wrz 2019, 20:29 przez Wroobel, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
mikeyoski
Posty: 1521
Rejestracja: 08 lut 2015, 00:32
Has thanked: 277 times
Been thanked: 171 times
Kontakt:

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: mikeyoski »

Trzeci i czwarty gracz niewiele wnosi do rozgrywki wydłużając tylko grę.
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1835
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: Olgierdd »

Jednak sporo zmieniają w kwestii wyścigu do enklaw, timingów i użyteczności części kart.
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2438
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 540 times
Been thanked: 269 times

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: Markus »

Udało mi się rozegrać 2 rozgrywki w składzie 3 osobowym. Wydaje się że jest to bardzo dobra liczbą graczy dla tego tytułu.
Gra jest naprawdę bardzo dobra. Występuje w niej syndrom "jeszcze jedna rozgrywka".
Cała rozgrywka jest o timingu :-) zdarzeń, obserwowaniu co i kiedy robi przeciwnik.
Splendora znienawidziłem po pierwszej rozgrywce, Res Arcane pokochałem :-)
Awatar użytkownika
Jiloo
Posty: 2411
Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 521 times
Been thanked: 452 times
Kontakt:

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: Jiloo »

Przy 3-4 graczach jak się będziesz ociągać to możesz zostać bez enklaw mocy. Z drugiej strony większa szansa na jakieś darmowe esencje, bo możesz dostawać z akcji innych graczy.
Dla mnie gra na dowolną liczbę graczy wypada dobrze, nie dłuży się wcale na 4 osoby.
Ostatnio zmieniony 26 wrz 2019, 10:59 przez Jiloo, łącznie zmieniany 1 raz.
| keep-disco-evil |
mam | szukam | oddam
Awatar użytkownika
612
Posty: 432
Rejestracja: 16 mar 2015, 15:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 69 times
Been thanked: 561 times

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: 612 »

Gramy najczęściej w 3 osoby i idzie bardzo szybko. Kluczowe jest rozegranie kilku partii i poza wyuczeniem podstawowych mechanizmów rozgrywki, również jako-takie obeznanie z kartami, żeby wiedzieć mniej więcej co z otrzymanym deckiem będziemy robić. Wtedy gra płynie jak Nil. Dodam, że takie obeznanie nie jest wcale trudne, bo rozgrywka nie jest długa a gra się bardzo przyjemnie, więc siłą rzeczy, grając stałym składem, każdy w miarę szybko grę ogarnie i rozgrywki nabiorą rumieńców.
Wosho
Posty: 1433
Rejestracja: 01 gru 2011, 13:15
Has thanked: 175 times
Been thanked: 140 times

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: Wosho »

Bardzo fajna gra, pogralismy z siostra w weekend i jej tez sie spodobalo :)
Taka troche zagadka jak wykrecic najszybciej 10 punktow z tego co los przyniesie :)
A miewalem takie rece ze 4 karty byly do dupy wiec gralem na 4 a pozostale przerabialem na zasoby :D
Awatar użytkownika
REBEL.pl
Posty: 1468
Rejestracja: 29 paź 2008, 11:52
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 199 times
Been thanked: 740 times
Kontakt:

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: REBEL.pl »

Kochani!

W wyniku błędu powstałego na etapie tłumaczenia gry Res Arcana treść karty "Nakręcana zjawa" nie jest poprawna. W związku z powyższym posiadaczom owego tytułu chcemy zaoferować możliwość bezpłatnego otrzymania karty ze skorygowanym tekstem - w tym celu prosimy o wypełnienie poniższego formularza:

https://forms.gle/qpb5KhShnjoBjTro6

Karty będa rozsyłane w dwóch transzach:

1) - 26-28 listopada 2019
2) - 15-17 stycznia 2020

Po 17 stycznia 2020 zgłoszenia będzie można składać mailowo na adres sklep@rebel.pl

Obrazek
wydawnictwo Rebel
Nadchodzące premiery | Aktualności wydawnicze | Kontakt | Dystrybucja: hurt.rebel.pl
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4714
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 381 times
Been thanked: 883 times

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: BartP »

Grałem raz we 3 osoby. Coś czułem, że to nie mój typ gry, ale dałem szansę. Było ok, ale to u mnie znaczy tyle co lekko powyżej średniej. Jeśli ktoś lubi gry, w których jest nacisk na budowanie silniczka i optymalizację, a interakcji niewiele (raz na jakiś czas rzucisz okiem do sąsiadów, ale głównie skupiasz się na sobie), to warto. Jeśli wolisz bardziej grać z przeciwnikami, a nie obok nich, to nie polecam.
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4458
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1413 times
Been thanked: 1089 times

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: garg »

No ja właśnie się zabieram do pierwszej partii i jeszcze jej nie rozpocząłem, a już czuję się zmęczony ikonografią. Trochę jak w Race for the Galaxy (w końcu to ten sam autor). Mam nadzieję, że po tym pierwszym (i dość znacznym) progu wejścia, potem będzie już przyjemniej.
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
Awatar użytkownika
monika5593
Posty: 52
Rejestracja: 23 lut 2015, 20:49
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 25 times
Been thanked: 8 times

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: monika5593 »

U mnie gra nie przetrwała próby czasu i po kilkunastu partiach zmieniła właściciela. Jak Race for the galaxy uwielbiam, tak Res Arcana nie zapewniła tyle emocji. Grało się dobrze, i to tyle, bez fajerwerków, wypieków na twarzy czy ochoty na kolejną partię.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6428
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 553 times
Been thanked: 924 times

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: Odi »

O rany, ależ mam zupełnie odmienne odczucia :)

Mnie gra mocno trafiła. Wydaje mi się ciekawsza niż Race (dochodzi znakomity draft).
Owszem, jest to zamiana zielonego w czerwone, żeby potem sprzedać za żółte, ale - choć zwykle nie przepadam za tego rodzaju grami - akurat Res Arcana bardzo mi się spodobała.
Czekam też na dodatek, który jeszcze bardziej zamiesza ten wir kart, monumentów, miejsc mocy...

Zwykle gram w gry o dużej interakcji i przy RA zwyczajnie odpoczywam. Choć też nie do końca, bo są smoki (które potrafią zmienić rozgrywkę), no i wyścig po monumenty i punkty jest emocjonujący.

Może to kwestia tego, że raczej nie gram w tytuły o podobnej mechanice i nie mam porównania?
Awatar użytkownika
Blue
Posty: 2323
Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
Has thanked: 196 times
Been thanked: 254 times
Kontakt:

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: Blue »

Odi pisze: 15 lis 2019, 15:02(dochodzi znakomity draft).
Wiesz :D, dla niektórych znakomity draft kart to oksymoron ;). Mi jeszcze w żadnej grze ta mechanika nie podeszła specjalnie. Nie jest zła, jest niezłym rozwiązaniem na w miarę proste załatwienie balansu, ale też nigdy nie uznałem gry z nią za coś mega, acz też zawsze te gry były całkiem ok. Ilu ludzi tyle opinii :).
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6428
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 553 times
Been thanked: 924 times

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: Odi »

"Znakomity", w sensie - znakomicie wpasowany w mechanikę.
Fakt, że gra się tylko tym, co dobierzemy w drafcie, znacznie zwiększa bowiem jego znaczenie.

Nie jest jednak tak, że wygrywa się samym draftem. Trzeba jeszcze przegonić rywali w wyścigu o punkty.
Dla mnie to bardzo emocjonujące.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4124
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 308 times
Been thanked: 342 times

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: tomb »

Jestem po kilku niezwykle wyrównanych partiach dwuosobowych.

Dwa pomysły uważam za wykorzystane rewelacyjnie.
Po pierwsze - stała i niewielka pula kart dostępnych dla gracza. Eliminuje to problem dociągarek. Oczekiwanie na konkretną kartę w zasadzie występuje tylko na początku gry. Mechanika wymusza na graczu konieczność szybkiego opracowania skutecznie działającej zębatki. Tu nie ma co liczyć na ratunek z zewnątrz, tylko trzeba działać. Na znaczeniu zyskuje, zwykle marginalna w innych grach, akcja odrzucenia karty w zamian za zasoby.
Po drugie - wyścig do zaledwie 10 punktów, przy czym jeden punkt otrzymuje się poprzez pasowanie. W pojedynkach jeden na jeden to naprawdę silna broń.

Nie widzę wielu podobieństw do RaceFTG. System ikon uważam za dużo prostszy, ale to być może kwestia indywidualna. Oprawa graficzna, choć stworzona z większym pietyzmem, niż dość amatorskie (przynajmniej niektóre) cyfrowe ilustracje do najsłynniejszego tworu Toma Lehmanna, to w zasadzie przedstawienie obrzydliwie generycznego świata fantasy, co nie jest dla mnie specjalnie atrakcyjne.
Najważniejszą częścią wspólną dla obu gier wydaje się być niedocenienie głębi i znaczenia interakcji, która rzadko sprowadza się do bezpośrednich ataków, za to wymusza ciągłą uwagę i obserwację stołu przeciwnika. W RA mamy doskonale działający mechanizm kart zasilających obu graczy w esencje. Moim zdaniem bardzo istotne jest, by nie tylko zbudować działający silniczek, lecz także by używać go w momentach najmniej sprzyjających rywalowi. Ten aspekt gry mocno mnie zaskoczył, uważam, że sprawdza się świetnie i decyduje o tym, że nowy tytuł Toma nie jest równoległym pasjansem.

Podkreślę jeszcze raz, że piszę o partiach dwuosobowych. Swoją drogą zastanawiam się, jakie zmiany dla takich partii wprowadzi dodatek.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2438
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 540 times
Been thanked: 269 times

Re: Res Arcana (Thomas Lehmann)

Post autor: Markus »

BartP pisze: 15 lis 2019, 14:41 Grałem raz we 3 osoby. Coś czułem, że to nie mój typ gry, ale dałem szansę. Było ok, ale to u mnie znaczy tyle co lekko powyżej średniej. Jeśli ktoś lubi gry, w których jest nacisk na budowanie silniczka i optymalizację, a interakcji niewiele (raz na jakiś czas rzucisz okiem do sąsiadów, ale głównie skupiasz się na sobie), to warto. Jeśli wolisz bardziej grać z przeciwnikami, a nie obok nich, to nie polecam.
Co za herezja :-) :D :twisted: :lol:
W tej grze jest interakcja! A dokładnie występuje ona w postaci timingu wykonywanych akcji, ataku smokami, podbieraniu kluczowych miejsc mocy, MAGICZNYCH PRZEDMIOTÓW i uwaga uwaga: ma znaczenie kiedy spasujemy (ma to wpływ na zdobycie przechodniego 1VP, wzięcie Magicznego Przedmiotu, ochronę przed atakiem smoka)
Wariant z draftem wiele zmienia, wiemy częściowo jakie karty są u innych graczy więc możemy trochę dostosować nasze zachowanie przy stole w dłuższej perspektywie np jeśli połakomiliśmy się w drafcie na Kamień Filozoficzny i puściliśmy dalej 2 smoki, to można przewidzieć że w pewnym momencie gry będziemy w plecy na surowcach (dostaniemy ataki) itp.

Więc dwie partyjki zagrajcie z losowymi 8 kartami , poznajcie mechanikę a potem to już tylko DRAFT. Nie jest on taki straszny bo rozdajemy dwukrotnie po 4 karty.

Dajcie szansę grze ResArcana

Z Racem było dokładnie tak samo , w pierwszych podejściach gracze skreślali tę grę, wraz z upływam czasu okazywało się że jednak odkrywają w niej wiele zależności i INTERAKCJI (zwłaszcza na 2 graczy , Prawda Andy ? :D )
ODPOWIEDZ