Gizmos (Phil Walker-Harding)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY!
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
mauserem
Użytkownik wspierający
Posty: 1597
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 92 times
Been thanked: 44 times

Gizmos (Phil Walker-Harding)

Post autor: mauserem » 29 lis 2018, 10:06

Zagraliśmy w jeszcze cieplutki Gizmos wydany przez Portal.
W sumie wcześniejsze gry Phila Walkera-Hardinga - Sushi Go! Cacao, Imhotep jakos mi głowy nie urwały, Park Niedźwiedzi dał mi troszkę frajdy - ale nie przepadam za patchworkami - a tu proszę, taka niespoadzianka:
Obrazek
Przesprytna giereczka w dobieranie kolorowych kulek za które następnie kupujemy karty dające nam wzmocnienia do podstawowego zestawu akcji.
Spora synergia między układami akcji/kulek/kart pozwala tworzyć wielopiętrowe combosy, a w zasadzie to wydajnie działające silniczki.
Tak, niewątpliwie ta gra to rasowy engine builder.
Wygląda jak taki troszkę ubogi krewny Mieszanki wybuchowej - kulek mniej, podajnik, mimo sporych rozmiarów jakiś taki... Ale to wszystko pozór - wszystko jest dokładnie jak ma być - co uświadamia sobie człowiek już po kilku pierwszych turach. Podobieństwo do Mieszanki jest bardzo mylące - bo Gizmos odkrywa całkiem sporą gamę możliwości działania i jest grą po prostu dużo głębszą, mimo nadal lekkiego, niewymuszonego charakteru.
Setting to w zasadzie abstrakt - bawimy się laboratoryjne manipulowanie energią reprezentowaną przez kolorowe plastikowe kulki. Karty tutaj pełnią rolę różnorakich urządzeń, manipulatorów i konwerterów, czy też wzmacniaczy tejże "kulkowej" energii.
Gra maksymalnie dla 4 graczy - którzy bazując na podstawowym zestawie akcji, kupują odpowiednie karty wydając, zebrane wcześniej kulki - zasady są trywialne, szybkie do wytłumaczenia, a dodatkowo wsparte bardzo czytelnym systemem ikon.
Gdybym miał wskazać grę, która jest bardzo bliska duchowi rozgrywki w Gizmos, ale jest dużo płytsza - to Splendor.
Podobnie jak w Splendorze dobieramy zasoby z dostępnej puli.
Podobnie jak w Splendorze mamy "wystawkę" kart o różnym poziomie punktowym i cenowym, które w miarę rozwoju będziemy dodawać do swojego tableau.
Podobnie jak w Splendorze mamy mechanizm rezerwacji kart (tutaj jest to archiwizacja)
Podobnie jak w Splendorze mamy "sufit" po osiągnięciu którego gra się kończy.
Inaczej niż w Splendorze działają karty - nie są tylko źródłem wirtualnych zasobów, a bardziej ich konwerterem i źródłem dodatkowych akcji dobierania.
I tu muszę od razu powiedzieć - Gizmos, przynajmniej u mnie, zabiło Splendor. Dając dużo większą przestrzeń decyzji, bogatsze spektrum zależności między poszczególnymi działaniami. Splendor jest przy tym zaledwie prymitywnym budowaniem kuli śnieżnej, która stopniowo się rozpędza.
W Gizmos budowanie efektywnego silnika to fakt i to jest chyba to co daje "tygryskom" najwięcej frajdy. W dodatku ten mocno umowny klimat laboratorium świetnie się tu wpasowuje i nasze działania są intuicyjne, bo w zasadzie od razu nazwane wprost. Konwerter jest konwerterem, a nie Planetą X zużywającą zasób A, by wyeksportować B.
Tu, już po kilku turach wszystko jest klarowne i zrozumiałe - gra nie wymaga od nas wstecznego dekodowania fluffu i ostatecznie sprowadzania wszystkiego do pierwotnego znaczenia (jak na przykład w RFTG, gdzie dopiero po rozegraniu kilku rozgrywek widzimy, a może raczej przestajemy dostrzegać zaciemniający wszystko fluff).
A tu wszystko idzie tak szybko i sprawnie - wczoraj nawet ból głowy, który sprawiał, że prawie łaziłem wieczorem po ścianach jakby zelżał po partyjce. :mrgreen:
Ewidentnie gra ładnie "pomiziała" mi zwoje. :D

Po jednej rozegranej grze, nie pokuszę się jeszcze o wyrokowanie na temat niuansów strategicznych - poza powtarzanym wcześniej ogólnym stwierdzeniem:
Jest tu duuuużo miejsca na kombinowanie. Gra ma też widoczny potencjał na dodatki:
z jakiegoś powodu ten zasobnik na kulki jest całkiem spory, a w tej chwili w zasadzie świeci pustkami :)
Spokojnie w grę będzie mogła grać większa liczba graczy, 5-6 spokojnie.
Tak samo nowe rodzaje kulek to taka oczywista oczywistość :D
Widzę dużo miejsca na możliwą negatywną interakcję - bo na razie jest to interakcja "splendorowa" uprzedzanie ruchów (zabieranie z puli konkretnego zasobu), zabieranie/rezerwowanie kart innym. A aż się prosi o możliwość zabierania z magazynu innym albo synergię kart między tableau graczy.

I to na razie tyle... aha jeszcze jedna ważna rzecz - Gizmos inaczej niż Splendor nie gasi rozmów przy stole :mrgreen:
to na prawdę Splendor Killer

Gizmos na BGG
autor: Phil Walker-Harding
Obrazek
2-4 Graczy
Ostatnio zmieniony 19 gru 2018, 10:27 przez mauserem, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 3940
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 51 times
Been thanked: 67 times

Re: Gizmos by CMON/Portal

Post autor: BartP » 29 lis 2018, 10:09

W innym temacie pisaliście, że kulki wam się zacinają w ustrojstwie. Czy to przypadłość jedynie polskiej wersji? Ktoś ma porównanie? Grał ktoś w sklepowe (nietargowe) wydanie wersji angielskiej?
Sprzedam Escape Plan (wersja KS), Dilluvia Project, Habitats, Dokmus, Amun-Re: The Card Game, Exit x2: The Mysterious Musem i The Sinister Mansion, duck! duck! Go!
Kupię Lowlands, Verona Twist, Saint Petersburg 2. edycja, Kerala i inne

Awatar użytkownika
mauserem
Użytkownik wspierający
Posty: 1597
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 92 times
Been thanked: 44 times

Re: Gizmos by CMON/Portal

Post autor: mauserem » 29 lis 2018, 10:23

BartP pisze:
29 lis 2018, 10:09
W innym temacie pisaliście, że kulki wam się zacinają w ustrojstwie. Czy to przypadłość jedynie polskiej wersji? Ktoś ma porównanie? Grał ktoś w sklepowe (nietargowe) wydanie wersji angielskiej?
Kulki są z tworzywa, ich waga sprawia, że sporadycznie się przycinają. Ale w tej grze, inaczej niż w Mieszance, gdzie "płynne" rozdzielanie kulek w podajniku jest kluczem (bo muszą być niejawne, nie jest to problemem.
Podajnik podaje z losowej zawartości tylko 6 kulek. Zawsze można pomóc ręką w przypadku zacięcia - wystarczy włożyć ją do zasobnika i pomieszać.
W dodatku w tej grze, dobieranie kulek "w ciemno" z zasobnika jest równoprawnym działaniem do pobierania kulek widocznych. Więc ręka gmerająca w zasobniku to norma.

Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 3940
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 51 times
Been thanked: 67 times

Re: Gizmos by CMON/Portal

Post autor: BartP » 29 lis 2018, 10:43

Rozumiem. Jednakże po to tworzyli gadżet, by działał, prawda?
Sprzedam Escape Plan (wersja KS), Dilluvia Project, Habitats, Dokmus, Amun-Re: The Card Game, Exit x2: The Mysterious Musem i The Sinister Mansion, duck! duck! Go!
Kupię Lowlands, Verona Twist, Saint Petersburg 2. edycja, Kerala i inne

Awatar użytkownika
mauserem
Użytkownik wspierający
Posty: 1597
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 92 times
Been thanked: 44 times

Re: Gizmos by CMON/Portal

Post autor: mauserem » 29 lis 2018, 11:24

Zgadzam się, pamiętam problemy z podajnikiem do Mieszanki Wybuchowej, to była niezła wtopa - pierwsze egzemplarze po prostu się blokowały.
Ja swój podajnik skleiłem (klej Magic. Wikol) - zwracając szczególną uwagę, na rynny po których kulki staczają się na zewnątrz. I działa niezawodnie.

W Gizmos podajnik ma tylko jedną rynienkę i problem pojawia się kiedy dwie kulki pod naporem rozepchną się na boki jeszcze wewnątrz korpusu podajnika - dzieje się tak jeśli jej środkowe zgięcie jest zbyt małe - powstaje wtedy luz "pod sufitem" i kulki mogą się podnieść i ustawić obok siebie.
Radzę podczas składania podajnika, dobrze pozaginać (kilka razy) te elementy, które maja być zagięte, w celu nadania im pożądanego kształtu - bo kaszerowana tektura ma tendencję do rozprostowywania się. I to moim zdaniem powoduje, że rynienka traci swój profil i ugina się pod ciężarem kulek co powoduje blokowanie. A najlepiej dolną cześć podajnika potraktować po złożeniu i sprawdzeniu działania klejem. Ten element mieści się cały w plastikowej wyprasce pudełka.
Jedynie ścianek zasobnika nie należy sklejać - bo w pudełku można je schować tylko rozłożone. Na szczęście ten element nie wpływa na działanie całości, więc może być luźny.

Inna sprawa, szkoda, że CMON nie wykorzystało swojej "mocy" i nie zrobiło podajnika od razu z tworzywa - stylizując go na jakiś "fusion reactor" bo ten tekturowy to wygląda bardziej jak "gumball machine". Chyba jednak górę wziął rachunek ekonomiczny :) Ale drugie wydanie, o ile Gizmos zaliczy sukces rynkowy - tak samo jak Mieszanka doczeka się plastiku. :D

jnowaczy
Użytkownik wspierający
Posty: 165
Rejestracja: 15 wrz 2005, 20:43
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

Post autor: jnowaczy » 15 gru 2018, 23:09

wow ale zabawa. Pierwsza partia 3 osobowa i zgodnie stwierdzamy, ze to jest to czego nam było potrzeba. Śmiechu, kombinowania i takiej dziecięcej radości gdy silniczek z ulepszeń pozwolił wykonać fajne kombo. Autentycznie stare chłopy się chichrały. Do tego interakcja, ta zła interakcja jest tak wymyślona by powodować nie frustrację ale okrzyki "co teraz, za...ł mi ulepszenie/kulke","myśl,myśl" a za chwilę pada kombo i banan na twarzy. Polecam i to rzeczywiście Portalowi się udało, gratuluje wyboru.

Awatar użytkownika
kwiatosz
Użytkownik wspierający
Posty: 7478
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 24 times
Been thanked: 93 times
Kontakt:

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

Post autor: kwiatosz » 15 gru 2018, 23:27

Zrecenzowałem, więc zapraszam do czytania:) https://kwiatosz.znadplanszy.pl/2018/12 ... ja-gizmos/
Bólu sporo, chociaż faktów promil, jeden średnik. Więc literacko to się jakoś broni.

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier

wajwa
Użytkownik wspierający
Posty: 2007
Rejestracja: 18 sty 2008, 10:24
Lokalizacja: Zabrze
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

Post autor: wajwa » 18 gru 2018, 19:37

Mnie jednak ten podajnik irytuje jak cholera ...
Poza tym drobnym ;-) szczegółem jest dobrze , a nawet bardzo dobrze.
Gizmos zjada na śniadanie takie gry jak Splendor czy Century , mega przyjemna rozgrywka , w której faktycznie jest czas i miejsce na to by pogadać , pokomentować , choć podumać w grze jest nad czym ...
Udał się Portalowi ten tytuł , będzie grane z pewnością w te Święta :-)
Always look on the bright side of life

Awatar użytkownika
Blue
Użytkownik wspierający
Posty: 1458
Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
Lokalizacja: Kraków/Inwałd k. Wadowic
Has thanked: 6 times
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

Post autor: Blue » 07 sty 2019, 12:09

Jakieś opinie o rozgrywce na 4 graczy? Jak rozumiem tutaj za wiele się nawzajem nie psuje, wiec raczej powinno być ok?

Awatar użytkownika
rastula
Użytkownik wspierający
Posty: 7802
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 116 times
Been thanked: 115 times

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

Post autor: rastula » 07 sty 2019, 12:11

wajwa pisze:
18 gru 2018, 19:37
Mnie jednak ten podajnik irytuje jak cholera ...
ja losując kulkę lekko mieszam pozostałe, co zupełnie rozwiązuje problem blokady...ale zdarzyło mi się że kulki wypadały z rampy do środka podajnika...

Blue pisze:
07 sty 2019, 12:09
Jakieś opinie o rozgrywce na 4 graczy? Jak rozumiem tutaj za wiele się nawzajem nie psuje, wiec raczej powinno być ok?
chyba tak, ale trudniej planować ( większa rotacja kulek/maszyn) i czas rozgrywki się wydłuży, jak to w pasjansach ...

Deathhammer
Użytkownik wspierający
Posty: 290
Rejestracja: 03 sty 2014, 22:41
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

Post autor: Deathhammer » 02 maja 2019, 14:14

Gra z mechaniką budowania silniczka o budowaniu silniczków. Lepiej być nie mogło. W poniższym materiale prezentuję pierwsze wrażenia co do Gizmos. W skrócie: jest fajnie, jest szybko, dynamicznie, a łańcuszki akcji są mega satysfakcjonujące.

Wziąłem gryza... #1. Gizmos, Hadara, Dice City, Sagrada

Awatar użytkownika
Rigidigi
Użytkownik wspierający
Posty: 309
Rejestracja: 14 gru 2015, 16:31
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 8 times
Been thanked: 13 times

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

Post autor: Rigidigi » 03 maja 2019, 09:51

Nam też przypadła do gustu. Ważne że jest dosyć szybka, coraz większe łańcuszki dają dużo zabawy.
Dla mnie jedyny minus to że kulki nie są szklane.
Bardzo przyjemna gra, łatwa do wytlumaczenia.

Arsen
Posty: 12
Rejestracja: 21 mar 2019, 19:38
Has thanked: 4 times

Re: Gizmos (Phil Walker-Harding)

Post autor: Arsen » 04 maja 2019, 13:39

Cały czas waham się pomiędzy Gizmosem a Zdobywcami Kosmosu. Obie gry wyglądają mi na takie splendoro-wypychacze :)

ODPOWIEDZ