Strona 1 z 3

Plażing: parawany w dłoń! (Łukasz Makuch)

: 10 mar 2019, 13:41
autor: Neoptolemos
Obrazek

Cześć,
za zgodą autora (który jeszcze nie jest na forum) zaczynam temat dotyczący gry Plażing - parawany w dłoń!
Ci z Was, którzy są na grupie "Gry planszowe" na fb na pewno już o grze słyszeli, bo autor często i dużo o niej pisze - jeśli jednak nie mieliście dotąd styczności, zapraszam do lektury wywiadu: https://boardtime.pl/2019/03/plazing-pa ... uchem.html

A parę słów ode mnie: nie ukrywam, że pierwszą moją reakcję na tytuł gry było "to się nie może udać", ale... zagrałem na Narodowym i gra okazała się bardzo pozytywnym zaskoczeniem. Gra polega na rozstawianiu swoich parawanów i kocyków w taki sposób, żeby "zajmować" (czyli ograniczać swoimi elementami) jak najlepsze fragmenty plaży. Dzięki temu zbieramy bursztynki i muszelki ktore punktują na koniec gry, zyskujemy dostęp do baru itp. To jeszcze nie była finalna wersja (aczkolwiek chyba już bliska) i za tym niecodziennym tematem kryje się kawał porządnej gry logicznej, ze sporą dawką interakcji i pewnymi podobieństwami do Mexici i Blokusa. Na przełomie maja i czerwca ma wystartować kampania na wspieram.to i będę jej mocno kibicował, bo to jeden z najciekawszych autorskich projektów, jaki widziałem - gra ma nie tylko oryginalny temat, ale też widać, ile czasu i pracy autor w nią włożył.
I jeszcze link do BGG: Plażing - parawany w dłoń!

Re: Plażing - parawany w dłoń! (Ł. Makuch)

: 10 mar 2019, 14:00
autor: Lothrain
Także miałem przyjemność zagrać na Narodowym i również kibicuję tytułowi. Mam nadzieję, że wprowadzono drobne zmiany, które sugerowałem, żeby gracze nie biegli od razu rozstawiać się pod śmietnikiem :)

Re: Plażing - parawany w dłoń! (Ł. Makuch)

: 10 mar 2019, 14:24
autor: Largo
Również miałem przyjemność zagrać partię dwuosobową. Gra jest naprawdę dobra. Widać, że wszystko zostało dokładnie przemyślane, a autor słucha i wprowadza w życie cenne uwagi. Profil na fb również jest bardzo dobrze prowadzony.
Sama rozgrywka to naprawdę fajne móżdżenie ze swojskim klimatem. Gra ma stosunkowo proste zasady, ale potrzeba chwili żeby załapać jak rozstawić parawan żeby zgarnąć jak najwięcej punktów.
Mimo, że we dwie osoby plansza składała się z mniejszej ilości kafli to i tak wydawało mi się, że było sporo luzu.
Jest potencjał na fajne cele w kampanii i oby tylko cena nie była za wysoka.
Ogólnie rzecz biorąc polecam i ja na pewno będę wspierał :-)

Re: Plażing - parawany w dłoń! (Ł. Makuch)

: 10 mar 2019, 14:26
autor: xtomashx
Gra mnie bardzo pozytywnie zaskoczyła. Tematyka bardzo polska. Więcej kombinowania niż mogłoby się wydawać. Najbardziej mi się podoba cała kampania i atmosfera wokół gry. Łukasz odwala kawał świetnej roboty i inni twórcy powinni się od niego uczyć. Grę wspieram na 100% oraz będę namawiał znajomych żeby też to zrobili :)

Re: Plażing - parawany w dłoń! (Ł. Makuch)

: 10 mar 2019, 15:56
autor: Bludgeon
Kurde, tak chwalicie że chyba rozważę zakup.
Czy ta gra przypomina choć trochę układanie kafli na planszy w uczcie dla odyna?

Re: Plażing - parawany w dłoń! (Ł. Makuch)

: 10 mar 2019, 16:06
autor: xtomashx
Mi ona przypomina taki patchwork z zamykaniem największych obszarów. Ogólnie teraz w Polskę rusza spora ilość prototypów więc będzie można w wielu miejscach sprawdzić.

Re: Plażing - parawany w dłoń! (Ł. Makuch)

: 10 mar 2019, 16:09
autor: Neoptolemos
Dla mnie zdecydowanie najbliższa jest Mexica, bo tych tetrisowych kafelków nie układasz tak, żeby je dopasować (jak np. w Patchworku), tylko żeby zająć jak największy obszar z pustym w środku. Przy czym a) pytałem Łukasza - Mexici nie widział na oczy (przynajmniej do niedawna) i b) te dwie gry różni w sposób znaczący klimat - Mexica jest dla mnie sztandarowym przykładem suchej gry, a w Plażingu mechaniki fajnie zazębiają się z tematem.

Re: Plażing - parawany w dłoń! (Ł. Makuch)

: 10 mar 2019, 20:41
autor: garg
Ciekawe, czy to jest gra, której pierwszą wersję widziałem kilka lat temu na zajęciach z projektowania gier na Uniwersytecie Otwartym UW.

Re: Plażing - parawany w dłoń! (Ł. Makuch)

: 10 mar 2019, 23:19
autor: lmakuch
garg pisze: 10 mar 2019, 20:41 Ciekawe, czy to jest gra, której pierwszą wersję widziałem kilka lat temu na zajęciach z projektowania gier na Uniwersytecie Otwartym UW.
hej, nie ;)
Pomysł powstał w 2016, a w tym roku, w maju powstał pierwszy prototyp - ale tak, a i owszem - na Uni Otwartym :) Poszedłem na kurs, by się "zmusić" by ruszyć którąś z gier z szuflady - padło na Plażing - bo byłem w stanie go przygotować na zajęcia przez noc ;)

Re: Plażing - parawany w dłoń! (Ł. Makuch)

: 10 mar 2019, 23:23
autor: lmakuch
Bludgeon pisze: 10 mar 2019, 15:56 Kurde, tak chwalicie że chyba rozważę zakup.
Czy ta gra przypomina choć trochę układanie kafli na planszy w uczcie dla odyna?
hej, i tak i nie...
Kształty może podobne, ale mechanika jest inna - układasz kafle, by zamykać obszary - których zamknięcie umożliwia Ci zdobycie zasobów, które otoczyłeś :) Czyli jak połączysz Ucztę dla Odyna z GO i czymś z mechaniką set collection to masz Plażing ;)

Re: Plażing - parawany w dłoń! (Ł. Makuch)

: 10 mar 2019, 23:43
autor: garg
lmakuch pisze: 10 mar 2019, 23:19
garg pisze: 10 mar 2019, 20:41 Ciekawe, czy to jest gra, której pierwszą wersję widziałem kilka lat temu na zajęciach z projektowania gier na Uniwersytecie Otwartym UW.
hej, nie ;)
Pomysł powstał w 2016, a w tym roku, w maju powstał pierwszy prototyp - ale tak, a i owszem - na Uni Otwartym :) Poszedłem na kurs, by się "zmusić" by ruszyć którąś z gier z szuflady - padło na Plażing - bo byłem w stanie go przygotować na zajęcia przez noc ;)
No to powodzenia dalej i teraz mogę mówić kursantom, że jednak jest realna nadzieja na wydanie ich dzieł :D .

Re: Plażing - parawany w dłoń! (Ł. Makuch)

: 11 mar 2019, 08:44
autor: lotheg
Zagrałem raz, ale dość dawno temu. Gra jest baaardzo ciekawa i myślę, że fajnie może sprawdzać się w każdej wersji osobowej (co bardzo istotne). Co prawda miałem do czynienia z wersją jeszcze sprzed paru modyfikacji, ale liczę, że niedługo uda się zagrać ponownie. Oczywiście nastawiam się na wsparcie w maju :)

Re: Plażing - parawany w dłoń! (Ł. Makuch)

: 11 mar 2019, 12:36
autor: vojtas
Grałem w prototyp na Wrocław Games Fest przy stoliku ogrodzonym, rzecz jasna, parawanem. Niewątpliwą zaletą gry jest tematyka i humor. Z tym chyba zgadzają się wszyscy. Gameplay... no cóż, trochę zbyt dużo liczenia jak dla mnie, ale życzę autorom powodzenia.

Re: Plażing - parawany w dłoń! (Ł. Makuch)

: 11 mar 2019, 15:43
autor: Miszon
Grałem na Rzuć Kostką, na 4 osoby, grało się całkiem sprawnie.
To raczej jakieś area/territory control, gdzie kluczem jest zdobywanie przewagi na budowanych przez nas obszarach, plus parę ciekawych twistów typu zmiany pogody, różne wydarzenia, jakieś "znajdźki", zbieranie "surowców" (okazały się u nas kluczem do dobrego wyniku).
Mimo dość kontrowersyjnego tematu, wyszła całkiem poważna gra na myślenie, z mechaniką mocno zazębiającą się z klimatem (który dla dwóch z nas okazał się największym problemem, bo oczekiwali raczej wygłupu niż poważnej rozgrywki).

Re: Plażing - parawany w dłoń! (Ł. Makuch)

: 11 mar 2019, 19:49
autor: wis
Miszon pisze: 11 mar 2019, 15:43 klimatem (który dla dwóch z nas okazał się największym problemem, bo oczekiwali raczej wygłupu niż poważnej rozgrywki).
Panie Autor - właśnie zmyliłeś 50% składu :)

Re: Plażing - parawany w dłoń! (Ł. Makuch)

: 11 mar 2019, 21:04
autor: AnimusAleonis
Wygląda bardzo ciekawie.
Ze zdjęć wnioskuje że coś w stylu 'network/route buliding', może ktoś z osób które grały mógłby więcej powiedzieć?

Jakby nie było czekam na maj/czerwiec na kampanie! :D

Re: Plażing - parawany w dłoń! (Ł. Makuch)

: 11 mar 2019, 21:40
autor: lmakuch
wis pisze: 11 mar 2019, 19:49
Miszon pisze: 11 mar 2019, 15:43 klimatem (który dla dwóch z nas okazał się największym problemem, bo oczekiwali raczej wygłupu niż poważnej rozgrywki).
Panie Autor - właśnie zmyliłeś 50% składu :)
no cóż ;) podstawa marketingu to zaintrygować ;p
A na poważnie - kto by usiadł do "poważnej logicznej gry o plażowaniu" ???
N.U.D.A :p

Re: Plażing - parawany w dłoń! (Ł. Makuch)

: 11 mar 2019, 21:54
autor: Neoptolemos
AnimusAleonis pisze: 11 mar 2019, 21:04 Ze zdjęć wnioskuje że coś w stylu 'network/route buliding', może ktoś z osób które grały mógłby więcej powiedzieć?
Hm, nie bardzo. Podstawowy schemat jest jak w Blokusie: każdy gracz ma zestaw identycznych tetrisowych elementów i wykłada je na planszę (tylko nie ma obowiązku kładzenia ich tak, żeby się stykały z poprzednio położonymi). BGG mówi, że to mechanika "area enclosure" i zdecydowanie ta nazwa mi najbardziej pasuje :)

Re: Plażing - parawany w dłoń! (Ł. Makuch)

: 13 mar 2019, 17:25
autor: lmakuch
Neoptolemos pisze: 11 mar 2019, 21:54
AnimusAleonis pisze: 11 mar 2019, 21:04 Ze zdjęć wnioskuje że coś w stylu 'network/route buliding', może ktoś z osób które grały mógłby więcej powiedzieć?
Hm, nie bardzo. Podstawowy schemat jest jak w Blokusie: każdy gracz ma zestaw identycznych tetrisowych elementów i wykłada je na planszę (tylko nie ma obowiązku kładzenia ich tak, żeby się stykały z poprzednio położonymi). BGG mówi, że to mechanika "area enclosure" i zdecydowanie ta nazwa mi najbardziej pasuje :)
W zasadzie w grze są 2 główne mechaniki:
- area control (tudzież majority) - czyli otaczanie i zamykanie obszarów na planszy (plaży), co robimy dla
- set collection - czyli zbierania zasobów - 3 rodzajów (muszelek, kamyczków i bursztynków) - co jest podstawą punktacji końcowej
Do tego punktują smaczki jak największa liczba obszarów, największy obszar, pogoda czy specjalne pola punktujące na planszy (modularnej).
Łukasz

Re: Plażing - parawany w dłoń! (Łukasz Makuch)

: 13 maja 2019, 15:24
autor: Lubel
To jeszcze spojrzenie na Plażing moim okiem

http://www.kostkizostalyrzucone.pl/2019 ... enzja.html

Re: Plażing: parawany w dłoń! (Łukasz Makuch)

: 04 wrz 2019, 10:02
autor: Neoptolemos
Meanwhile, już wiadomo, kiedy kampania - start 20.09 na wspieram.to.

W międzyczasie podrzucam kilka słów od siebie: https://boardtime.pl/2019/09/plazing-pa ... times.html

Od razu dodam, że decyzja o patronacie medialnym została podjęta PO TYM, jak grę ograłem i zarekomendowałem ;)

Re: Plażing: parawany w dłoń! (Łukasz Makuch)

: 05 wrz 2019, 12:17
autor: Leszy2
Nie podoba mi się grafika. Zbyt pastelowa, zbyt schematyczna, zbyt nudna.
Wprowadziłbym więcej humoru na planszę, te białe symbole na (leżące ciała, koszyczki) są okropne.
Przypomina mi to sytuację z Zamkami Szalonego Króla i różnicą pomiędzy amerykańską a polską wersją gry.

Re: Plażing: parawany w dłoń! (Łukasz Makuch)

: 05 wrz 2019, 13:34
autor: Largo
Leszy2 pisze: 05 wrz 2019, 12:17 Nie podoba mi się grafika. Zbyt pastelowa, zbyt schematyczna, zbyt nudna.
Wprowadziłbym więcej humoru na planszę, te białe symbole na (leżące ciała, koszyczki) są okropne.
Przypomina mi to sytuację z Zamkami Szalonego Króla i różnicą pomiędzy amerykańską a polską wersją gry.
A to przypadkiem nie jest tak, że cały czas widzimy zdjęcia prototypu, a finalna wersja może się różnić? Chyba Łukasz gdzieś o tym mówił.
Udało mi się zagrać kilka razy i grę bardzo polecam 😁

Re: Plażing: parawany w dłoń! (Łukasz Makuch)

: 05 wrz 2019, 14:12
autor: Kisun
Leszy2 pisze: 05 wrz 2019, 12:17 Nie podoba mi się grafika. Zbyt pastelowa, zbyt schematyczna (...) Przypomina mi to sytuację z Zamkami Szalonego Króla i różnicą pomiędzy amerykańską a polską wersją gry.
To samo im mówiłem (o zamkach) już dawno temu na jednym z konwentów. Widać nie wzięli sobie tego do serca. Mnie jakoś odrzucają te kolory i wzorki parawanów, jakieś takie nijakie. Jeszcze te kształty kanciaste. Brakuje w tych parawanach jakiejś, nie wiem, lekkości, finezji. Przez to gra wygląda jak prototyp, wiem że to faktycznie jest prototyp ale skoro docelowo ma tak samo wyglądać (gdzieś o tym mówili), to sorki ale nie jestem zainteresowany. Jest tyle bardzo dobrych gier, nie stać mnie na wszystkie więc kupuje tylko te bardzo dobre, które są, według mnie, ładne. Jeżeli jednak komuś grafiki nie przeszkadzają, to warto by się przyjrzał, bo sama gra jest niezła :)

Re: Plażing: parawany w dłoń! (Łukasz Makuch)

: 13 wrz 2019, 00:50
autor: lmakuch
Leszy2 pisze: 05 wrz 2019, 12:17 Nie podoba mi się grafika. Zbyt pastelowa, zbyt schematyczna, zbyt nudna.
Wprowadziłbym więcej humoru na planszę, te białe symbole na (leżące ciała, koszyczki) są okropne.
Przypomina mi to sytuację z Zamkami Szalonego Króla i różnicą pomiędzy amerykańską a polską wersją gry.
hej, nie wiem kiedy grałeś. Grafika przeszła ileś zmian i szlifów. Wciąż się zmienia.

O gustach podobno się nie dyskutuje - jeszcze się nie narodził taki, co by wszystkim dogodził i nam to też się z pewnością nie uda...
Nad czym ubolewam, ale tego nie przeskoczę ;) Części się podobać nie będzie; część natomiast mówi, że jest świetna. Każdy ma inny smak, tak ten świat jest zbudowany :)

My przyjeliśmy sobie konkretne założenia do grafiki i konsekwentnie się ich trzymamy. Miała to być prosta i oszczędna grafika dla szybkiej i lekkiej tematycznie gry. Plansza delikatna, pastelowa, nieco przygaszona jak cicha plaża nad Bałtykiem o poranku. Nasyca się kolorem w trakcie gry, tak jak plaża zapełnia się w ciągu dnia ludźmi, kolorowymi parawanami i gwarem. Stąd elementy gry jak parawany, kocyki, czy graty są w intensywnych kolorach z wyraźnym podziałem odrębnych tonacji dla intuicyjnego ich rozróżnienia. Typ ilustracji łączy w sobie nutkę nostalgii do wspomnień z dzieciństwa w latach 80 i 90tych z prostymi elementami rodem z gier typu Tetris.

Łukasz
PS. Humor jest na ramce, sama plansza musi być prosta i czytelna.