Strona 1 z 9

Poradnik dla początkujących - uwagi

: 23 paź 2008, 10:55
autor: Odi
Wstawione na prośbę Nataniela w osobnym wątku. Proszę o zgłaszanie tutaj wszelkich uwag z propozycjami zmian, poprawek i usprawnień do "Poradnika dla początkujących". Za wszystkie bardzo dziękuję :wink:

W tym wątku proszę o uwagi do:
http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... f=1&t=6212

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 23 paź 2008, 11:11
autor: hamanu
co, jeśli (co by było, gdyby...), zamiast what if samo się narzuca...

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 23 paź 2008, 14:05
autor: cezner
Do listy ekonomicznych gier zdecydowanie dorzuciłbym Railroad Tycoon.
No i chyba Goa powinna się tu też znaleźć.

Poza tym zabrakło chyba ogólnego działu pt karcianki. Jest ich trochę w grach imprezowych, ale nie wszystkie karcianki to gry imprezowe. Chociaż w sumie to może nie jest potrzebny dodatkowy taki dział. Aczkolwiek mogłoby to zainteresować osoby grające w karcianki kolekcjonerskie.

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 23 paź 2008, 16:50
autor: draco
Garść dobrych rad :wink:

1. Mini-słownik pojęć: czy opis pojęć jest tłumaczeniem z bgg czy twoim własnym pomysłem? Jakoś wyjaśnienie mechaniki wygląda mętnie, tzn. nie bardzo wiadomo o co chodzi.
2. Przy podziale interakcji należy w pierwszej kolejności wyróżnić kooperację (współpracę) i konfrontację (rywalizację), w drugim podziale "charakter" pośredni i bezpośredni (uszczuplanie i powiększanie zasobów przeciwnika w jego ręce i na planszy).
3. Jawność i niejawność działań graczy to raczej cecha mechaniki.
4. Wybór gry. Tu bym przerzucił pytanie "lekkie czy ambitne?"
5. Do graj z dziećmi musisz dodać Pędzące Żółwie. :)
6. Określenie "wieloosobowe gry strategiczne" wydaje mi się mylące. Może zmienić na "gry dyplomatyczne".
7. Do wykazu gier wypada dodać - Cytadelę, Książęta Florencji, Blef.

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 23 paź 2008, 23:58
autor: monga
Mi też się rzuciło w oczy już przy poprzednim wątku, że przydałaby się grupa kier karcianych, jako osobna grupa.
I brak Pędzących Żółwi też zauważyłam :)

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 24 paź 2008, 00:07
autor: melee
cezner pisze:Do listy ekonomicznych gier zdecydowanie dorzuciłbym Railroad Tycoon.
No i chyba Goa powinna się tu też znaleźć.
Raczej nie ma sensu dodawania gier niedostępnych w sprzedaży. RT jako gry pod tym tytułem już nie będzie, GOA się pewnie kiedyś dodrukuje..

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 24 paź 2008, 10:45
autor: Odi
Dzięki za wszystkie rady, również te dobre 8)

Zgadzam się melee co do RT, ale o dodruki Goa też nieczgo nie słychać (odwrotnie niż w przypadku Manoeuvre czy LNOE, które też są na naszej liście, a aktualnie brak ich w sklepach). Dlatego tych gier bym nie dodawał.

Cytadela - również trudno dostępna. Są plotki o jakimś dodruku, ale nikt nic nie wie n pewno. Aktualnie do zdobycia właściwie tylko z Allegro i drugiego obiegu. Książęta Florencji nie cieszą się zbyt wielką popularnością, poza tym mam bardzo mieszane uczucia, czy to jest gra, którą można proponować nowym osobom jako drugą lub trzecią (a takie jest złożenie gier sklasyfikowanych jako ambitniejsze)
Co to jest Blef? Blefuj?

Hm... W party-games i tak mamy dużo propozycji. Jeśli chcemy dodać blefuja, to bym wyrzucił "Sabotażystę"

Pędzące żółwie - zgoda

Co do słownika - przygotowałem go bardzo 'na szybko'. Ale korzystałem z BGG (zresztą jest do tego BGG-glosariusza odnośnik w tekście). Fragment definicji mechaniki:

A gameplay mechanism (or often mechanic) is a metaphorical term referring to a functional aspect of a game. This is perhaps best explained through examples:
Example
In "Candyland", there is one central mechanism that drives the game: You draw a card, then move to the next space whose color matches that card. This could be considered a type of roll-and-move mechanism.

Prawda, że podobny?

Interakcja, Konflikt i kooperacja - ok. Spróbuję pozmieniać.
Co do jawności i niejawności - chodzi Ci, draco, o 'ukrytą interakcję'? Bo nie do końca rozumiem, co chciałeś przez to powiedzieć

Lekkie i ambitne - muszą być w propozycjach. Pamiętaj, że część osób może pominąć cz I i III, przechodząc bezpośrednio do propozycji. Muszą wiedzieć, jakie są kryteria wyboru. Jednym słowem - przesunięcie wyjaśnienia czym są lekkie, a czym ambitne zaciemni text

Gry dyplomatyczne... Hm. A 'wojenne gry dyplomatyczne' ? :wink:

Gry karcian - nigdy nie rozumiałem idei tego podziału. Tzn technicznie, formalnie - owszem. Ale gdy wybieramy grę, to zastanawiamy się przede wszystkim w jakim towarzystwie się sprawdzi i jak pasuje na daną okazję, czy może myślimy: 'karcianka lub planszówka?'
Hm... No ewentualnie jako zachęta dla osób grających w MT:G i inne kolekcjonerskie, ale one raczej są lepiej zorientowane w temacie (pewnie kojarzą RPG, Neuroshimę, Portal, a więc inp Zombiaki), niż przeciętny początkujący planszówkowicz.
Co byśmy im polecili?
Munchkina?
San Juan/RftG? (skłaniałbym się do San Juan...)
Zombiaki?
Zaginione Miasta?

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 24 paź 2008, 10:55
autor: assurbanipal
Odi pisze:Książęta Florencji nie cieszą się zbyt wielką popularnością, poza tym mam bardzo mieszane uczucia, czy to jest gra, którą można proponować nowym osobom jako drugą lub trzecią
Ja grałem w KF z osobą dla której to była pierwsza nowoczesna planszówka oraz dwoma dla których to była gra planszowa numer 3 (wcześniej Cytadela i Zaginione Miasta) i cała trójka była zachwycona. Co więcej co jakiś czas osoby te same proponują partyjkę w KF. Więc chyba jednak się nadaje :wink:

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 24 paź 2008, 11:49
autor: cezner
Prawda jest taka, że każdy tą listę widział by pewnie trochę inaczej.
Np dlaczego Agricola znalazła się w ambitnych tytułach? Przecież wersja rodzinna ma tak oczywistą i jasną mechanikę. Dla jednego będzie to gra ambitna dla innego gra rodzinna. I jeden da temu tytułowi 8-9/10 a inny 4/10 (patrz jak ocenił Agricolę Trzewik w ostatnim ŚGP :D ).
No ale referendum chyba robić nie będziemy. :)

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 24 paź 2008, 12:17
autor: TuReK
ani w 'Dyplomatyczne gry strategiczne' ani w 'gry nawiazujace do popkultury' nie ma tak znanej i dobrej pozycji jak Twilight Imperium 3

Arkham Horror powinien wymieniony byc w kooperacyjnych i w przygodowych (chodzisz po planszy, w lokacjach ciagniesz karty lub uzywasz dostepnej tam opcji, zbierasz przedmioty, czary)
w Descencie nie ma raczej zadnych losowych przygod, tak naprawde jest to figurkowa gra taktyczna w konwencji fantasy.

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 25 paź 2008, 17:17
autor: draco
Odi pisze:Cytadela - również trudno dostępna. Są plotki o jakimś dodruku, ale nikt nic nie wie na pewno. Aktualnie do zdobycia właściwie tylko z Allegro i drugiego obiegu.

Trzecia edycja polskiej Cytadeli pojawi się w listopadzie. Poza tym jest to bardzo poszukiwana gra.
Odi pisze:Co to jest Blef? Blefuj?

Blef to Blef. :) Jak wolisz, to może być Bluff - SdJ 1992, zajrzyj do ŚGP#6/7.
Odi pisze:Co do jawności i niejawności - chodzi Ci, draco, o 'ukrytą interakcję'? Bo nie do końca rozumiem, co chciałeś przez to powiedzieć

Tak, miałem na myśli, że nie widziałem jeszcze podziału interakcji na jawną i niejawną. Jawność i niejawność występują nie tylko przy okazji interakcji, ale w całej grze. Są elementem mechaniki i tam ten aspekt gry powinien być według mnie wymieniony.
Odi pisze: Lekkie i ambitne - muszą być w propozycjach. Pamiętaj, że część osób może pominąć cz I i III, przechodząc bezpośrednio do propozycji. Muszą wiedzieć, jakie są kryteria wyboru.

Zaplątałeś się. :) Kryteria wyboru gry masz w dziale "wybór gry" i tam powinno się pytanie o lekkie czy ambitne znaleźć. Z doświadczenia pracy w sklepie wiem, że to taki sam problem jak liczba graczy. Poza tym uporządkuje to tekst. Przy propozycjach masz wymienioną liczbę graczy, a jednak nie piszesz o tym kryterium zaraz przed propozycjami i tak powinno też być z ciężkością gier.
Odi pisze:Gry dyplomatyczne... Hm. A 'wojenne gry dyplomatyczne' ? :wink:

Jakkolwiek byle było słowo klucz - dyplomatyczne.
Odi pisze:Gry karciane - nigdy nie rozumiałem idei tego podziału. Tzn technicznie, formalnie - owszem.
Też nie widzę sensu dzielić gier na planszowe i karciane, bo gdzie umieścilibyśmy Mafię? Właśnie, w spisie nie ma Mafii. Jeśli mają być w spisie gry - dostępne, popularne, nowe i najlepiej po polsku to nie widzę lepszych kryteriów.

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 26 paź 2008, 12:44
autor: Odi
Wprowadziłem pewne zmiany

Początkowo zakładałem, ze w każdej z kategorii będzie ok 3 propozycji (po 3 w lekkich i ambitnych, z wyjątkiem najpopularniejszej kategorii 'Gier rodzinnych', gdzie wchodzi dodatkowa kategoria średnie). Teraz mamy w większości po 5-6 propozycji. Ok - niech będzie.
Ale brakuje mi czegoś dla 2 osób jeszcze (Hansa? 8) ) i czegoś ambitniejszego ekonomicznego (Container?).
Zamieniłbym także coś z duetu Thebes/Ubongo na Zooloretto. Główny argument - wkrótce wydanie PL, z pewnością znacznie bardziej dostępne od obu aktualnie proponowanych gier. Co Wy na to?

Draco ->

- co do rodzajów interakcji - dla mnie podział jest jak najbardziej naturalny: bezpośrednia (niszczenie), pośrednia (jawne wpływanie np na ceny rynkowe, czy zajmowanie pól, np w Wysokim Napięciu czy Agricoli), ukryta (RftG). Na forum każdy mniej więcej rozumie, jakie są te rodzaje - występują tylko problemy z ich nazewnictwem. Sam termin interakcji ukrytej jest używany i rozumiany. Ale dla jasności textu dla początkujących, usuwam 'interakcję ukrytą'. Nic ona nie wnosi do rozumienia tematu

- co do lekkich i ambitnych - zobacz jak teraz wygląda dawny punkt 'Wybór gry' - myślę, że nowe rozwiązanie jest bardziej przejrzyste. Powtarzam raz jeszcze: wyjaśnienie czym są lekkie a czym ambitne, musi być w części II. Zakładamy, że osoba, która chce znaleźć szybką poradę 'Co kupić?', przeczyta TYLKO część II. Musi przeto wiedzieć co oznacza ENG+, co lekkie a co 'ambitne'. Jeśli umieścimy to w części I, to on tego wiedzieć do końca nie będzie.

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 27 paź 2008, 00:59
autor: ThomasBittern
Odi - to co robisz to zapewne chwalebna praca "u podstaw". Może taki swoisty "mini przewodnik" będzie dla kogoś jakąś wskazówką, chociaż ja nie za bardzo widzę w tym sens - ale to moje prywatne odczucie, a nie silenie się na obiektywną opinię. Większość tu ujętych rzeczy ma dość subiektywny charakter (podział na kategorie i dobór tytułów). Wiele rzeczy podanych jest nieściśle. Dla przykładu:

- grywalność - termin określający, jak wiele emocji zapewnia nam rozgrywka, jak często chcemy do danej gry wracać - fajny, ale dość subiektywny parametr;

- losowość - termin określający, jak bardzo powodzenie w danej grze zależy od zwykłego szczęścia. - niby proste i oczywiste, ale ciężko tu o precyzyjną miarę (poza skrajnymi przypadkami jak gra w wojnę czy szachy;

- ENG/PL lub GER/PL – wydanie angielskie lub niemieckie, instrukcja PL i tłumaczenie elementów gry jest do ściągnięcia z internetu (serwis boardgamegeek.com) lub dołączana przy zakupie w sklepie - rodzi się pytanie, w którym sklepie i czy informacja o dostępności takich tłumaczeń będzie aktualizowana, w miarę ich pojawiania się.
Wiele z gier, które są oznaczone jako ENG ma w niektórych sklepach przecież polskie instrukcje (choćby BattleLore, Hammer of the Scots, Brass, Quarto, Quoridor, Tzaar, Dvonn, Cash&Guns i inne)

Lista największych polskich wydawców... to najwięksi, to chyba trochę na wyrost. Ja bym pozostawił po prostu polskich wydawców, bo kilku naprawdę większych i obecnych od lat na naszym rynku brakuje (choćby Trefl, ale nie tylko). Co więcej mniejszych też bym nie ignorował bo mają oni już grono oddanych fanów i pewien udział w tworzeniu polskiego rynku. Dla "bezpieczeństwa" oceny sytuacji najzręczniej byłoby wymienić ich w kolejności alfabetycznej, no chyba, że kolejność wyraża emocjonalny stosunek autora do wymienionych wydawnictw :)

Dyplomatyczne gry strategiczne – to dyplomatyczne... pomijając sformułowanie, nie za bardzo wiem o co chodzi i jakie mają być kryteria doboru. Czy chodzi o "bardziej wymagające strategie", czy gry z "wątkiem dyplomatyczno-negocjacyjnym"? Bo z opisu jasno to nie wynika.

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 27 paź 2008, 08:44
autor: Odi
Thomas - dziękuję za uwagi. Mam świadomość, że cały ten megapost z poradami, to moja prywatna inicjatywa, niekoniecznie niezbędna. Jak już jednak napisałem, to niech będzie - prawda? :wink:

1.
Grywalnosć - to nie parametr. Nie oceniam gier pod względem grywalności, a jedynie tłumaczę termin, który pojawia się kilkakrotnie w tekście i może pojawiać się na forum.

Losowość - jw

2.
kwestia oznaczeń językowych - i po to właśnie wystawiłem posta na forum, żebyście sprawdzili (każdy w swoim zakresie) czy informacje podawane w nim są prawidłowe. Dziękuję za wskazanie gier, które mają polskie instrukcję. Postaram się, żeby było to aktualizowane - może nie na bieżąco, ale periodycznie przynajmniej....

3.
Co do wydawców - słuszne uwagi. Poprawię

4.
Równiez słuszne uwagi. Zmieniam na "Strategie wojenno-negocjacyjne"

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 27 paź 2008, 09:59
autor: draco
1. Zamiana Thebes/Ubongo na Zooloretto to bardzo dobry pomysł. Jeśli coś wyrzucić, to chyba oba. :)

2. Interakcja - pośredniość/bezpośredniość i jawność/niejawność to równorzędne podziały. Można spokojnie znaleźć przykłady wszystkich 4 kombinacji, np. niejawna bezpośrednia - kradzież surowca w Osadnikach.

3. Lekkie/ambitne - czytelnicy chyba intuicyjnie zrozumieją, co to znaczy. Dlatego nie widzę potrzeby wyjaśniania terminów przy okazji propozycji. Teraz dwa pierwsze pytania w dziale wybór gry stały się bardzo do siebie podobne.

4. Gry "dyplomatyczne". Na pewno nie należy używać słowa wytrychu "strategiczne", bo ono nic nie mówi. Strategiczną grą negocjacyjną są też Osadnicy, a w tej działce ich nie ma i dobrze. Chyba najlepszym rozwiązaniem będzie: wojenne gry negocjacyjne.

Gratulacje za podjęcie wyzwania i cierpliwość w słuchaniu uwag.

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 27 paź 2008, 10:10
autor: MichalStajszczak
Na liście wydawców brakuje przede wszystkim firm Trefl i Alexander

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 27 paź 2008, 10:13
autor: draco
MichalStajszczak pisze:Na liście wydawców brakuje przede wszystkim firm Trefl i Alexander
Może lepiej, że brakuje. Czy te wydawnictwa wydały jakąś grę dobrze przyjętą przez środowisko graczy?

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 27 paź 2008, 14:18
autor: ThomasBittern
Odi - zabrałem głos w tym wątku, właściwie tylko dlatego, że doceniam wkład pracy, który włożyłeś i chyba faktycznie szkoda, żeby to co zrobiłeś poszło na marne. Miło, że jeszcze komuś coś się chce :) Co do "grywalności" i "losowości" - dzięki za wyjaśnienie.

Draco - Trefl i Alexander powinny być obecne. O gustach raczej bym tu nie dyskutował. Gry obu firm są kupowane i gra w nie młodzież i dorośli. A każdy niech sam decyduje w co chce grać. Inaczej, za chwilkę, bedziemy kwestionować dorobek Wolf Fanga, Kuźni czy Portalu, chyba nie o to chodzi.

Co do terminu "wojenne gry negocjacyjne" - to chodzi mi o to, że Szogun nie specjalnie jest grą do końca wojenną (chociaż o tym można by dyskutować), a już na pewno nie jest dyplomatyczną czy negocjacyjną, no chyba, że po dodaniu home rules :), ale na tej zasadzie to każdą grę można przerobić. Stąd moje obawy, że taka terminologia wprowadzać może w błąd.

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 27 paź 2008, 15:02
autor: Odi
Co do Zooloretto - a może wrzucić je do kategorii 'Graj z dziećmi'? Mam wrażenie, że rozgrywka w Zooloretto z moimi przyjaciółmi, mogłaby być dosyć... słaba. Chyba nie jest to też tytuł, który mógłbym komuś proponować na pierwszą planszówkę. Natomiast z małymi dziećmi (8-10 lat) Z wypada chyba nieźle. Jak sądzicie?

Co do Trefla i Alexandra - jestem przeciwny ich umieszczaniu w zestawieniu. Mam wrażenie, że są to firmy działające na innym rynku. Owszem, Granna i Egmont również mają w swojej ofercie sporo zwykłych 'zabawek', ale wydają także 'pełnokrwiste' eurogry, czego nie robi póki co Trefl czy Alexander (wydali Osadę, ale nie ma tej gry w ich internetowej ofercie).

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 27 paź 2008, 15:39
autor: mst
Odi pisze:Co do Zooloretto - a może wrzucić je do kategorii 'Graj z dziećmi'? Mam wrażenie, że rozgrywka w Zooloretto z moimi przyjaciółmi, mogłaby być dosyć... słaba. Chyba nie jest to też tytuł, który mógłbym komuś proponować na pierwszą planszówkę. Natomiast z małymi dziećmi (8-10 lat) Z wypada chyba nieźle. Jak sądzicie?
IMHO do kategorii Gry familijne nadaje się jak najbardziej natomiast do kategorii Graj z dziećmi (zwłaszcza w wieku 6-7 lat) nie za bardzo ze względu na skomplikowane planowanie.

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 27 paź 2008, 16:51
autor: ThomasBittern
Odi, przyznaj się... nie grałeś w Zooloretto?

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 27 paź 2008, 16:56
autor: Odi
Oczywiście, że nie grałem - stąd w moim poście tyle ,mam wrażenie', 'mogłaby', 'chyba' etc No i dlatego pytam się Was. gdybym grał, byłbym znacznie bardziej kategoryczny :)

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 27 paź 2008, 22:35
autor: draco
Przejrzałem ponownie i:
Caylus jest 2-5, W grach logicznych można chyba dać więcej z Gipf Project, choćby bardzo wysoko oceniane Yinsh i Zertz. Jest też spory problem z Abalone, którego polski nakład się wyczerpał a zachodnia wersja kosztuje ponad 100 zł. Znaczy jest gorzej niż z Cytadelą.

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 28 paź 2008, 07:28
autor: melee
GIPF przede wszystkim trzeba przesunąć trochę w górę na liście logicznych ;)
Wg mnie najbardziej przystępne są Dvonn, Tzaar, Yinsh i je umieściłbym na liście

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

: 28 paź 2008, 09:52
autor: mst
Ponieważ lista gier logicznych jest prawie w 100% zbieżna z moją pierwszą propozycją czuję się wywołany do tablicy :) . IMHO Dvonn i Tzaar wystarczą na początek jako reprezentacja gier projektu GIPF. Oczywiście możnaby podać także kolejne tytuły ale sądziłem, że nie chcemy mieć zbyt wielu gier w każdej kategorii, a także znakomite Yinsh i Gipf mają odrobinę bardziej skomplikowane reguły (Zertz to już zupełnie inna bajka - IMHO to bardzo złożona gra raczej trudna do ogarnięcia, nie zdarzyło mi się jeszcze - w przeciwieństwie do Tzaara, Dvonna, a także Abalone i Blokusa - wykorzystywać jej jako gateway game).