Dominion (Donald X. Vaccarino)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
kozz84
Posty: 731
Rejestracja: 27 lip 2013, 15:06
Has thanked: 17 times
Been thanked: 158 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: kozz84 »

Z dodatków, które wyszły po polsku wszystkie są bardzo dobre, więc bierz to co będzie w promocji.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: Andy »

morris pisze: 17 kwie 2019, 19:26 Niech wypowiedzą się eksperci
...napisał największy na forum ekspert od Dominiona! 😀

Jako zupełny nie-ekspert (ale grywający w Dominiona już parę lat) zasugerowałbym jako pierwszy zakup po podstawce Złoty Wiek. Zauważyłem, że początkujący często lubią iść w Big Money, a do tego Złoty Wiek jest doskonały.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
Rigidigi
Posty: 700
Rejestracja: 14 gru 2015, 16:31
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Has thanked: 92 times
Been thanked: 87 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: Rigidigi »

Andy pisze: 17 kwie 2019, 20:55 Jako zupełny nie-ekspert (ale grywający w Dominiona już parę lat) zasugerowałbym jako pierwszy zakup po podstawce Złoty Wiek. Zauważyłem, że początkujący często lubią iść w Big Money, a do tego Złoty Wiek jest doskonały.
Ja tak właśnie zrobiłem. Złoty wiek to bardzo fajny dodatek. Przez długi okres uważałem, że podstawka mi wystarczy, ale teraz wiedząc, że Dominion zniknie ze sklepów zainteresowałem sie dodatkami i to był błąd, bo teraz chce wszystkie.. Mam już zamowioną Intrygę i na tym chyba też się nie skończy..

Co do pytania, którą wersję podstawki wydać to I edycja jest niedostępna, więc chyba nie za bardzo jest wybór..
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 68 times
Been thanked: 1031 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: Trolliszcze »

Miszon pisze: 12 kwie 2019, 21:34 Cóż, wg mojej definicji "coś"=nazwy dodatków i niektórych kart ;-)
Nazwy kart były tłumaczone wyłącznie na potrzeby sugerowanych zestawów w instrukcjach polskich dodatków. Nie zostały wykonane żadne prace translatorskie czy edytorskie w kierunku wydania innych dodatków niż te, które się ostatecznie ukazały (aczkolwiek były takie przymiarki, kiedy GF jeszcze istniało).
kozz84
Posty: 731
Rejestracja: 27 lip 2013, 15:06
Has thanked: 17 times
Been thanked: 158 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: kozz84 »

Rigidigi pisze: 17 kwie 2019, 21:24 Ja tak właśnie zrobiłem. Złoty wiek to bardzo fajny dodatek. Przez długi okres uważałem, że podstawka mi wystarczy, ale teraz wiedząc, że Dominion zniknie ze sklepów zainteresowałem sie dodatkami i to był błąd, bo teraz chce wszystkie.. Mam już zamowioną Intrygę i na tym chyba też się nie skończy..
Zloty wiek jest fajny, tylko grając z platyną i koloniami gra wydłuża się. Dodatkowo parę kart jest zbyt mocnych i przydałaby się druga edycja tego dodatku. Jeśli jeden gracz ma rozkład 2/5 miedziaków i jest szarlatan na stole to nie ma sensu grać.

No, ale to moje narzekania po przeszło 1000 rozegranych partiach :)
Awatar użytkownika
Rigidigi
Posty: 700
Rejestracja: 14 gru 2015, 16:31
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Has thanked: 92 times
Been thanked: 87 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: Rigidigi »

kozz84 pisze: 18 kwie 2019, 00:02 No, ale to moje narzekania po przeszło 1000 rozegranych partiach :)
Oj.. To moje opinie po ledwo kilku partiach..
Ale dodatek tak się spodobał mojej 9 letniej córce, że teraz próbuje uczyć grać w Dominiona każdą koleżankę, która ja odwiedzi. Mam ubaw ;)
margrabius
Posty: 116
Rejestracja: 29 lut 2016, 17:34
Lokalizacja: Bytom
Has thanked: 11 times
Been thanked: 2 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: margrabius »

Wczoraj wreszcie weszła Intryga na stół i świetnie się gra mimo, że wydaje się, że jest zupełnie inne podejście do zdobywania punktów niż w pierwszej podstawce. Mieliśmy całkiem sporo kart w talii na koniec.
Awatar użytkownika
KurikDeVolay
Posty: 989
Rejestracja: 25 paź 2018, 11:45
Lokalizacja: Milicz/Krotoszyn
Has thanked: 982 times
Been thanked: 433 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: KurikDeVolay »

Pierwsza i druga edycja Intrygi ma jakieś znaczące różnice? Czy głównie to zmiana grafik na kartach?
Awatar użytkownika
morris
Posty: 603
Rejestracja: 21 lis 2010, 10:52
Lokalizacja: okolice Poznania
Has thanked: 5 times
Been thanked: 144 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: morris »

Nie ma polskiej drugiej edycji Intrygi. W sensie, że było wydanie Barda, a potem wydanie GFP - ale to wciąż pierwsza edycja. Oba wydania różnią się jedynie szatą graficzną pudełka i instrukcji - karty pozostały te same.

Druga edycja po polsku się nie ukazała - a ma ona zmienione kilka kart i już nie jest samodzielnym rozszerzeniem.
M.O.R.R.I.S.: Mechanical Obedient Replicant Responsible for Infiltration and Sabotage
m_knox @ BGG
Awatar użytkownika
Chizu
Posty: 105
Rejestracja: 28 kwie 2007, 18:44
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 40 times
Been thanked: 24 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: Chizu »

Jak wygląda sprawa kompatybilności starego Dominiona (Barda) do tego wydawanego przez GFP? Konkretnie, jeśli mam starą podstawkę, to czy mogę ją połączyć ze Złotym Wiekiem?
Awatar użytkownika
olocop
Posty: 319
Rejestracja: 22 wrz 2011, 13:43
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 39 times
Been thanked: 138 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: olocop »

Chizu pisze: 23 kwie 2019, 18:13 Jak wygląda sprawa kompatybilności starego Dominiona (Barda) do tego wydawanego przez GFP? Konkretnie, jeśli mam starą podstawkę, to czy mogę ją połączyć ze Złotym Wiekiem?
Jak najbardziej można.
"Wojna? Kataklizm? Po co? Diabły te przysłały Europie coś, co się nazywa: Mah-jong. Mah-jong jest to taka chińska gra, w którą umiał grać dobrze jeden stuletni mandaryn, ale się wreszcie powiesił" Kornel Makuszyński, "Wycinanki",1925
Awatar użytkownika
morris
Posty: 603
Rejestracja: 21 lis 2010, 10:52
Lokalizacja: okolice Poznania
Has thanked: 5 times
Been thanked: 144 times

Donalda X. Vaccarino przewodnik po rozszerzeniach Dominion

Post autor: morris »

Donalda X. Vaccarino przewodnik po rozszerzeniach Dominion

Wielu graczy zadaje pytanie: które rozszerzenie Dominion kupić? Każdy kieruje się własnymi potrzebami, a zamysłem napisania tego przewodnika jest chęć odpowiedzi na to pytanie z uwzględnieniem różnych kryteriów.

Przyda się wgląd w karty, zorientowanie się co poszczególne rozszerzenia zawierają. Na Wiki znajdują się skany wszystkich kart: http://www.dominion.przystanekplanszowka.pl/wiki/.

ZWIĘZŁE OPISY
Dominion składa się z gry podstawowej i 12 rozszerzeń. Technicznie rzecz biorąc, nie potrzebujesz gry podstawowej - gdy znasz ogólne zasady, możesz kupić dodatek Base Cards i dowolne rozszerzenie. Tę opcję również możesz wziąć pod uwagę.

Małe - 150 kart: Alchemy, Róg obfitości, Guilds
Normalne - 300 kart: Intryga, Przystań, Złoty wiek, Hinterlands, Imperium, Renaissance
Duże - 400 kart: Adventures
Bardzo duże - 500 kart: Dominion (ze względu na karty podstawowe), Dark Ages, Pieśń nocy
(w polskim wydaniu Intryga zawiera 500 kart i wciąż jest samodzielnym rozszerzeniem)

Dominion: Gra podstawowa - zawiera podstawowe karty potrzebne do każdej rozgrywki. Nacisk na prostotę.

Intryga: Karty dające możliwość wyboru, oraz karty Zwycięstwa mające dodatkowe zdolności.

Przystań: Karty Następstwa - działają w bieżącej i następnej turze.

Alchemy: Eliksir (Potion) - nowy środek płatniczy; wymagany do zakupu większości kart w tym rozszerzeniu.

Złoty wiek: Dodaje Platynę i Kolonię - coś, co wykracza kosztem i wartością poza Złoto i Prowincję; karty Skarbu o dodatkowych zdolnościach, żetony Zwycięstwa.

Róg obfitości: Motywem przewodnim jest różnorodność.

Hinterlands: Motywem przewodnim jest „kiedy kupujesz/dodajesz tę kartę”

Dark Ages: Motywem przewodnim jest Śmietnisko; karty Schronienia (Shelter), które rozdaje się zamiast Posiadłości przed rozpoczęciem gry; Ruiny (Ruins) o funkcji nieco podobnej do Klątwy; karta Spoils (nie należąca do Zasobów), która jest jednorazowym Złotem.

Guilds: Fundusze (Coffers) - czyli monety do zachowania pomiędzy turami, mechanizm przepłacania za karty (kupując kartę płacisz więcej niż się nominalnie za nią należy, dzięki czemu uruchamiasz jej specjalne działanie).

Adventures: Ponownie karty Następstwa (Duration); karty Rezerwy (Reserve), które możesz wykorzystać w dogodnym momencie; Zdarzenia (Event), czyli efekty działające od razu po zakupie.

Imperium: Ponownie żetony Zwycięstwa; więcej Zdarzeń; Krajobrazy, czyli efekty, których się nie kupuje, a które wpływają na punkty Zwycięstwa; Dług, który umożliwia odłożenie na później zapłaty za kupioną kartę; stosy mieszane, które zawierają dwa lub więcej rodzajów kart.

Pieśń nocy: Noc - nowa faza (występująca po fazie zakupu), do której wykorzystuje karty nowego typu; Łaski i Uroki - różne drobne korzystne i niekorzystne efekty uruchamiane przez niektóre karty; nowy typ kart - Duch, który nie należy do Zasobów (czyli nie można ich kupić, a jedynie zdobyć w wyniku działania określonych kart); karty typu Pamiątka, które zastępują Miedziaki w początkowych taliach graczy.

Renaissance: Ponownie Fundusze (Coffers); Wieśniacy (Villager) - żetony dające +1 akcję, którą można zachować na później; Projekty (Project), czyli pewne cykliczne działania, które można kupić; Artefakty (Artifact), czyli pewne zdolności, które w danym momencie może posiadać tylko jeden gracz.

Ale, chwileczkę, są też inne produkty z tej serii. Nie będę o nich pisał szerzej w dalszej części tego przewodnika, tylko tu je wymienię.

Dominion i Intryga zostały zmienione (po polsku ukazało się tylko zmienione wydanie Dominion, natomiast polskie wydanie zmienionej Intrygi nie ukazało się). Z obu tych gier usunięto 6 kart, i w zamian dodano 7 nowych. Mamy zatem:

Dominion, pierwsza edycja: Jest to jedyny sposób zdobycia 6 usuniętych kart. Lecz nie zniknęły one bez powodu! Nie potrzebujesz tego wydania. No i nie jest już ono drukowane, choć pewnie tu i ówdzie można znaleźć jego egzemplarz.

Intryga, pierwsza edycja: Podobnie jak w przypadku Dominion, jest to jedyny sposób zdobycia 6 usuniętych kart. Lecz na dobrą sprawę nie potrzebujesz ich. Ponadto, ta edycja Intrygi jest samodzielnym dodatkiem - zawiera karty podstawowe, potrzebne do każdej rozgrywki (czyli, podobnie jak Dominion, zawiera w sumie 500 kart). W polskim wydaniu ukazała się tylko ta wersja Intrygi.

Dominion Update Pack: Zawiera jedynie te 7 kart dodanych w drugiej edycji Dominion. Jeśli masz pierwszą edycję Dominion, to dzięki temu pakietowi w łatwy sposób możesz się poczuć, jakbyś miał drugą edycję. Ten pakiet jednakże już nie jest drukowany (założenie było takie, że ci, co chcieli go zdobyć, to go zdobyli, a nowe wydanie Dominion już i tak zawiera te karty). Update Pack nie ukazał się w polskim wydaniu.

Intrigue Update Pack: Zawiera 7 kart dodanych w drugiej edycji Intrygi. Moim zdaniem są całkiem fajne. Pakiet już nie jest drukowany. Update Pack nie ukazał się w polskim wydaniu.

Pozostałe rozszerzenia, aż do (i włączając) Adventures, zostały wydane ponownie - został ujednolicony wygląd tekstu kart i przeredagowane instrukcje, lecz nie dodano ani nie usunięto żadnych kart.

To jeszcze nie wszystko:

Base Cards: Zawiera jedynie karty podstawowe potrzebne do każdej rozgrywki - Miedziaki, Srebrniki, Złoto, Posiadłości, Powiaty, Prowincje, Klątwy - oraz kilka kart podstawowych z innych rozszerzeń - Platynę, Kolonie i Eliksiry (Potion). Swego czasu karty z tego dodatku były ładniejsze niż ich odpowiedniki wydane wcześniej, lecz teraz ich nowsze odpowiedniki są jeszcze ładniejsze. Ten dodatek może się przydać, jeśli chcesz uniknąć kupowania podstawowej gry Dominion (choć jest całkiem fajna), lub jeśli chcesz mieć wystarczającą liczbę kart podstawowych aby grać w 5-6 osób. Nie ma polskiego wydania tego dodatku.

Karty promocyjne: Przez lata obecności Dominion ukazało się kilka kart promocyjnych. Zwykle są albo za słabe, albo za silne. Niektóre z nich jednakże całkiem przyjemnie urozmaicają grę. W wersji oryginalnej można je kupić w BoardGameGeek Store, co jednocześnie wspiera istnieje tej strony. Po polsku ukazała się większość kart promocyjnych - oprócz Summon i Dismantle.

Mixed Box: To po prostu Cornucopia (Róg obfitości) i Guilds w jednym pudełku; w wersji oryginalnej (angielskiej) występuje już tylko w tej postaci (oba te rozszerzenia nie są już sprzedawane oddzielnie). Jakoś nie mogłem się zmusić do połączenia ich w tym przewodniku. To wydanie nie ukazało się po polsku.

Big Box: Aktualnie zawiera Dominion, Intrigue (Intrygę) oraz dodatkowe karty podstawowe - tak aby można było grać w 5-6 osób. Poprzednia edycja Big Box z jakichś powodów zawierała Dominion, Prosperity (Złoty wiek) i Alchemy. Żadna z edycji Big Box nie ukazała się po polsku.

Niektóre nie-angielskie wydania mają inne zawartości Big Box i Mixed Box niż angielskie. Nie posiadam pełnych informacji w tym zakresie. Hobby Japan ponadto wydaje stylizowane (z zupełnie inną szatą graficzną) mieszanki kart z różnych rozszerzeń. Informacje o nich znajdziesz w serwisie BoardGameGeek. 999 Games ma też w swojej ofercie Dominion dla początkujących (tylko w języku holenderskim), które jest okrojoną wersją gry podstawowej.

DŁUŻSZE OPISY
Jeśli chcesz kilkuzdaniowych opisów każdego rozszerzenia, służę pomocą.

Dominion: Niektóre z najprostszych kart w całej grze, obejmujące najczęściej występujące zdolności kart. Większość z was pewnie już ma grę podstawową - jeśli nie, to polecam jej zdobycie, bo jakkolwiek karty podstawowe można zdobyć w inny sposób, to pozostałe karty całkiem dobrze się spisują w rozgrywkach.

Intryga: To rozszerza podstawową grę w możliwie najprostszy sposób, żebyś nie musiał zbyt często zaglądać do instrukcji. Motywem przewodnim są karty dające wybór - coś na kształt „wybierz jedno…” lub „wymień nazwę karty”. Są tu też karty Zwycięstwa z dodatkowymi zdolnościami (karty typu Akcja - Zwycięstwo i Skarb - Zwycięstwo) oraz kilka kart, które z nimi dobrze współgrają.

Przystań: Wprowadza karty Następstwa - pomarańczowe karty, które odkładają jakąś czynność na przyszłość. Wiele z tych kart wykonuje coś w bieżącej turze, i tę samą lub inną czynność w twojej następnej turze. Ponadto w tym rozszerzeniu znajdują się karty, które wchodzą w interakcję z tym, co się znajduje na wierzchu twojej talii. Karty Następstwa bardzo się spodobały graczom, kiedy pojawiły się po raz pierwszy. Potem długo ich nie było, aż wreszcie powróciły w Adventures, a każde następne rozszerzenie zawiera kilka kart Następstwa (Duration). Ale swoją premierę miały właśnie w tym rozszerzeniu.

Alchemy: Dodaje nowy stos kart podstawowych, Eliksir (Potion), który jest źródłem nowego środka płatniczego. Aby kupić kartę, która w swoim koszcie ma symbol eliksiru (Obrazek), należy zagrać Eliksir. Motywem przewodnim tego rozszerzenia jest tworzenie jak najdłuższych łańcuchów akcji, co jakby wymogło aby większość kart była warta kupienia Potion potrzebnego do ich zdobycia, nawet jeśli byłaby jedyną kartą w rozgrywce, która tego wymaga. Niektórzy uwielbiają Alchemy, lecz najczęściej krąży o nim opinia najmniej lubianego rozszerzenia.

Złoty wiek: Motywem przewodnim jest bogactwo. Są tu karty Platyny i Kolonii - nowe karty podstawowe wybiegające ceną i wartością poza Złoto i Prowincję; są tu również karty Skarbu, które mają dodatkowe zdolności kiedy są zagrywane lub kiedy pozostają w grze; są tu też wreszcie karty, które kosztują Obrazek. Ponadto w tym rozszerzeniu znajdziesz trzy karty używające żetonów Zwycięstwa - czyli sposobu na posiadanie punktów Zwycięstwa bez zajmowania miejsca w talii.

Róg obfitości: To małe rozszerzenie nie wprowadza nowej mechaniki. Motywem przewodnim jest różnorodność, zatem są tu karty dające korzyści na bazie różnorodności w twojej talii, lub na twojej ręce, lub w grze, oraz karty, które tej różnorodności dostarczają.

Hinterlands: To jest jedno z prostszych rozszerzeń. Motywem przewodnim są karty robiące coś (dodatkowo) w momencie kiedy je kupujesz lub kiedy je dodajesz. Są 3 karty Reakcji, 3 specjalne kart Skarbu i 3 karty Zwycięstwa - i to wszystko zawarte na 7 kartach (tak, niektóre mają podwójny typ). Pewna liczba kart forsuje „przesiewanie” - zużywanie swojej talii bez faktycznego wykorzystywania wszystkich kart.

Dark Ages: Jest to obszerne rozszerzenie pełne szalonych kombinacji. Motyw przewodni obraca się wokół Śmietniska. Są karty mające dodatkowe zdolności aktywowane w momencie ich wyrzucania, jest mnóstwo sposobów na wyrzucanie kart, oraz jest kilka kart, których działanie zależy od tego, co znajduje się na Śmietnisku lub nawet takie, które potrafią odzyskać karty ze Śmietniska. Ruiny (Ruins) mają swój własny stos, są trochę jak Klątwa lecz bardziej interesujące; są trzy karty, które rozdają Ruiny. Stos karty Spoils jest jak jednorazowe Złoto, którego nie da się kupić; są również trzy karty, dzięki którym można zdobyć Spoils. Początkowe Posiadłości (rozdawane graczom przed rozpoczęciem rozgrywki) można zastąpić kartami Shelter, które mają drobne zdolności nieco podkręcające rozgrywkę.

Guilds: Małe rozszerzenie o dwóch motywach przewodnich: żetony Funduszy (Coffers), które możesz spieniężyć w fazie zakupu po Obrazek za sztukę, oraz przepłacanie, czyli karty, za które można zapłacić więcej niż wynosi ich nominalny koszt w celu wywołania określonego efektu podczas zakupu.

Adventures: Powrót kart Następstwa (Duration), lecz w nieco szerszym zakresie - są wśród nich karty Ataku oraz takie, które pozostają w grze do końca rozgrywki. Jest tu też podkładka Tawerny, na którą odkłada się karty Rezerwy (Reserve) podczas ich zagrywania, i z której później te karty można „przywołać” w celu wywołania określonego efektu. Pierwszy raz pojawia się nowy rodzaj karty: Zdarzenie (Event). W rozgrywce może brać udział 0‑2 Zdarzeń; kupuje się je w fazie zakupu i od razu wykonuje określone działanie, lecz sama karta Zdarzenia pozostaje na stole (nie dodaje się jej do swojej talii). W tym rozszerzeniu są również dwie karty typu Podróżnik (Traveller) - są to samoulepszające się karty, każda czterokrotnie w swojej linii rozwoju.

Imperium: Powracają żetony Zwycięstwa, z mnóstwem sposobów ich użycia, włączając w to karty, które je gromadzą na swoich stosach. Poza kolejnymi Zdarzeniami są tu również Krajobrazy, które dają możliwość zdobywania punktów Zwycięstwa - czasami za pomocą żetonów Zwycięstwa w trakcie gry, a czasami dopiero na zakończenie gry podczas liczenia punktów. W rozgrywce używa się łącznie 0-2 Zdarzeń/Krajobrazów. W koszcie niektórych kart znajduje się Dług (Obrazek) co oznacza, że kupując taką kartę nie trzeba od razu płacić za nią w całości, lecz nie można później niczego kupić do momentu całkowitego spłacenia Długu. W tym rozszerzeniu jest również 5 stosów mieszanych, które składają się z dwóch różnych kart (po 5 kopii każda), oraz stos kart typu Zamek, składający się z 8 różnych kart Zwycięstwa.

Pieśń nocy: To rozszerzenie wprowadza do gry nową fazę, noc, która występuje po fazie zakupu i przed fazą porządków. Oznacza to tylko tyle, że rozszerzenie zawiera karty nowego typu (karty Nocy), które można zagrywać jedynie w tej nowej fazie. Dzięki temu te karty mogą brać pod uwagę to, co wydarzyło się w trakcie tury (i wiele z nich to robi). Niektóre karty Nocy dodajesz bezpośrednio na rękę, co umożliwia ci wykorzystanie ich w tej samej turze (w fazie nocy), w której je kupiłeś. Są w tym rozszerzeniu również dwie małe talie kart wywołujących korzystne i niekorzystne efekty - Łaski i Uroki - oraz zwykłe karty, które powodują „uruchomienie” wierzchniej karty z jednej z tych talii. Siedem kart jest powiązanych z kartami typu Pamiątka, czyli specjalnymi kartami Skarbu umieszczanymi w początkowych taliach graczy zamiast Miedziaków. Kilka kart z tego rozszerzenia używa nienależących do Zasobów kart nowego typu - Duch. Ogólnie rzecz biorąc jest to najbardziej zwięzłe tematycznie rozszerzenie.

Renaissance: To rozszerzenie jest znacznie prostsze niż kilka je poprzedzających pomimo tego, że wprowadza 3 nowe elementy mechaniki. Powracają Fundusze (Coffers). Pojawiają się Wieśniacy (Villager), czyli żetony, które możesz zużyć w swojej fazie akcji otrzymując +1 akcję za każdy z nich. Projekty (Project), czyli coś funkcjonalnie podobnego do Zdarzeń z tą różnicą, że kupuje się je tylko raz i działają do końca rozgrywki. W rozgrywce używa się łącznie 0-2 Zdarzeń/Krajobrazów/Projektów. Artefakty (Artifact) to specjalne karty, które może w danym momencie posiadać tylko jeden gracz (zdobyte Artefakty gracz umieszcza przed sobą, a nie w swojej talii). Karty operujące na Artefaktach umożliwiają podbieranie ich innym graczom.

NA POCZĄTEK COŚ NIESKOMPLIKOWANEGO
Najprostszą z możliwych jest oczywiście gra podstawowa, proponuję od niej rozpocząć. Drugą w kolejności prostoty jest Intryga, której w zasadzie jedyną nowością jest idea „kart Zwycięstwa, które mają dodatkowe zdolności”, i tak naprawdę nie potrzebujesz zbyt często zaglądać do instrukcji. Hinterlands jest w miarę proste, a następne w kolejności proste, lecz z dodatkowymi elementami są Przystań, Złoty wiek i Renaissance.

PO PROSTU CHCĘ MIEĆ NAJLEPSZE ROZSZERZENIA
Zdobywając doświadczenie stajesz się coraz lepszy, zatem uważam, że późniejsze rozszerzenia - Adventures, Imperium, Pieśń nocy, Renaissance - są bardziej dopracowane niż wcześniejsze, mają mniej średniej jakości kart i są generalnie bardziej ekscytujące. Bardzo też lubię ulepszoną Intrygę (nie ukazała się po polsku) i Dark Ages. Miej jednak na uwadze, że Adventures, Imperium i Pieśń nocy są trzema najbardziej skomplikowanymi rozszerzeniami.

CHCĘ ROZSZERZENIA, KTÓRE NAJWIĘCEJ WNOSZĄ DO GRY
Adventures, Imperium i Renaissance to nie tylko nowe karty Królestwa, lecz także Zdarzenia / Krajobrazy / Projekty, które znacznie urozmaicają rozgrywkę. Niektóre inne rozszerzenia ingerują w początkowe talie graczy lub dodają karty podstawowe: Złoty wiek dodaje Platynę / Kolonię; Dark Ages ma karty typu Shelter i na dodatek zawiera aż 500 kart, a Pieśń nocy ma karty typu Pamiątka.

CHCĘ DUŻO INTERAKCJI MIĘDZY GRACZAMI
Najwięcej interakcji dostarcza Imperium: są tu karty Ataku, są stosy mieszane, oraz stosy kart typu Gromadzenie (na tych ostatnich gromadzi się żetony Zwycięstwa, które później zdobędzie jeden gracz), a dodatkowo wiele Krajobrazów dostarcza interakcji.

NIENAWIDZĘ ATAKÓW
W Renaissance są tylko dwie karty Ataku, a duża część interakcji wynika z rywalizowania o Artefakty. Złoty wiek i Imperium mają po 3 karty Ataku, choć te 3 ze Złotego wieku są dużo częściej zagrywane. Te trzy rozszerzenia małą liczbę kart Ataku kompensują inną interakcją, niezwiązaną z atakowaniem.

ZARAZ ZARAZ, JA UWIELBIAM ATAKI
Intryga i Przystań zawierają kilka szczególnie zjadliwych kart Ataku, które, jeśli biorą udział w rozgrywce, to stają się jej najważniejszą częścią. Dark Ages jest mniej wysycone kartami Ataku (biorąc pod uwagę ogólną liczbę kart w tym rozszerzeniu), lecz zawiera takie, które w wyniku swojego działania rozdają karty Ruin, oraz jest tu też stos kart typu Rycerz (Knight). Jeśli lubisz atakować, to z pewnością polubisz Rycerzy. Pieśń nocy ma karty Ataku rozdające Uroki - losowe niepożądane efekty.

LUBIĘ KIEDY WYGRYWA NAJLEPSZY GRACZ
W przypadku każdego nowego rozszerzenia będzie wygrywać najlepszy gracz, przynajmniej przez jakiś czas. Imperium pomaga lepszym graczom poprzez żetony Zwycięstwa, żeby dogonić gracza mającego przewagę w Prowincjach. Dark Ages i Renaissance pomagają graczowi, który jest lepszy w wyszukiwaniu interakcji między kartami. Renaissance i Guilds pomagają graczowi, który lepiej wyczuje właściwy moment do wykorzystania Funduszy (Coffers) i Wieśniaków (Villager).

LUBIĘ SZALONE NIESPODZIANKI
Najwięcej losowości wprowadza Pieśń nocy - największy w tym udział mają Łaski i Uroki. Dark Ages i Renaissance forsują interakcje między kartami, co może dać całkiem niespodziewane efekty.

LUBIĘ BOGACTWO I MNIEJ NIESPODZIANEK
Złoty wiek ma „bogactwo” jako swój motyw przewodni, czego wyrazem są Platyna i Kolonia (droższe i wartościowsze niż Złoto i Prowincja) oraz karty kosztujące Obrazek. Imperium też się wpasowuje w ten motyw, co wyraża się kartą Skarbu podwajającą twój aktualny stan posiadania Obrazek, Zdarzeniem dającym w sumie 15 punktów Zwycięstwa oraz kartami mającymi w koszcie 8 Długu.

LUBIĘ KLIMAT
Pieśń nocy i Adventures wyróżniają się spośród wszystkich rozszerzeń największą liczbą kart powiązanych tematycznie, co także wiąże się z tym, że są bardziej skomplikowane.

KTÓRE ZESTAWY MAJĄ TE FAJNE METALOWE ŻETONY
Imperium ma żetony Zwycięstwa i żetony Długu (polska edycja zawiera żetony z kartonu); Złoty wiek ma żetony Zwycięstwa i metalowe monety(tylko w pierwszej edycji); Przystań ma metalowe monety i specjalne żetony embarga (używane tylko przez kartę Embargo)(tylko w pierwszej edycji). Guilds i Renaissance mają metalowe monety. W kwestii użyteczności żetonów, to jest ona największa w Imperium i Renaissance.

NIE CHCĘ ŻADNYCH UDZIWNIEŃ
Dominion, Intryga i Hinterlands nie mają żadnych dodatkowych elementów (podkładek, żetonów itp.) ani żadnych dodatkowych stosów kart.

CO DALEJ, JEŚLI POLUBIŁEM…
Dominion: Intryga najmniej odbiega od prostych zasad.

Intrygę: Imperium ma mnóstwo żetonów Zwycięstwa, które nie zapychają talii. Guilds i Renaissance forsują dokonywanie wyborów.

Przystań: Karty Następstwa (Duration) ponownie pojawiają się w rozszerzeniu Adventures.

Alchemy: Jeśli polubiłeś długie sekwencje akcji, wypróbuj Dark Ages.

Złoty wiek: Imperium jest jakby kontynuacją tego rozszerzenia.

Róg obfitości: Poza tym rozszerzeniem nie ma zbyt wielu kart, które czerpią profity z różnorodności, lecz niektóre rozszerzenia oferują dużą różnorodność - Dark Ages, Pieśń nocy.

Hinterlands: Każde następne rozszerzenie zawiera odrobinę mechaniki „kiedy dodajesz kartę”, lecz Renaissance ma jej więcej niż zazwyczaj.

Dark Ages: Renaissance zawiera całkiem sporo kart związanych ze Śmietniskiem. Pieśń nocy ma kolejne stosy kart nienależące do Zasobów, jak również karty zmieniające początkowe talie graczy.

Guilds: Fundusze (Coffers) pojawiają się ponownie w Renaissance. W Hinterlands zadebiutowała mechanika „kiedy dodajesz kartę”, spokrewniona z przepłacaniem.

Adventures: W Przystani zadebiutowały karty Następstwa (Duration). Zdarzenia (Event) występują także w Imperium, a spokrewnione z nimi Projekty (Project) występują w Renaissance. Jeśli polubiłeś klimat tego rozszerzenia, to Pieśń nocy jest jeszcze bardziej klimatyczne.

Imperium: Jest to tak jakby kontynuacja Złotego wieku. W Adventures zadebiutowały Zdarzenia (Event), a w Renaissance znajdują się spokrewnione z nimi Projekty.

Pieśń nocy: Dark Ages ma kolejne stosy kart nienależące do Zasobów, jak również karty zmieniające początkowe talie graczy. Adventures zawiera elementy fantasy.

Renaissance: Fundusze (Coffers) zadebiutowały w Guilds. Dark Ages zawiera całkiem sporo kart związanych ze Śmietniskiem, Hinterlands mocno wykorzystuje mechanikę „kiedy dodajesz kartę”. W Adventures i Imperium znajdują się Zdarzenia (Event), które są spokrewnione z Projektami (Project).

A CO POLECIŁBY KTOŚ INNY
Przystań i Złoty wiek! Kiedy się ukazały, były najlepszymi rozszerzeniami. Gracze czują do nich wielki sentyment. Karty Następstwa z Przystani były bardzo popularne, a niektórzy gracze już do każdej rozgrywki dodają Platynę i Kolonie ze Złotego wieku. Spośród późniejszych rozszerzeń najlepiej zostało przyjęte Imperium.

Jeśli spojrzysz na notowania w serwisie BoardGameGeek, to notowania rozszerzeń są zawsze wyższe; co nie jest niczym niezwykłym, rozszerzenie jest oceniane przez graczy, którzy je posiadają, a zwykle posiadają je gracze, którzy do tej pory byli zadowoleni. Zatem rozszerzenia mają wyższe notowania niż gry podstawowe, a późniejsze rozszerzenia mają wyższe noty niż poprzednie, bo gracze, którzy kupili dziesięć rozszerzeń są większymi fanami od tych, którzy kupili tylko dwa. Zatem samo spojrzenie na notowania nie daje pełnego obrazu. Biorąc to pod uwagę, mimo wszystko Złoty wiek i Imperium wyróżniają się bardziej, niż można by się spodziewać.

A CO Z ROGIEM OBFITOŚCI I ALCHEMY?
Te rozszerzenia nie mieszczą się w żadnej z powyższych kategorii. W przypadku Alchemy, cóż, to dlatego, że dla większości graczy jest to najmniej lubiane rozszerzenie; ja bym kupił je jako ostatnie. Róg obfitości z kolei jest świetny, a po prostu nie pasuje do żadnej z tych kategorii. Gracze lubią różnorodność, lecz jako motyw przewodni nie jest ona czymś, czego specjalnie się domagają.

I TO BY BYŁO NA TYLE
No i proszę. Jeśli ktoś cię zapyta „które rozszerzenie powinienem kupić”, to możesz go skierować do niniejszego przewodnika.

Oryginalny tekst przewodnika, autorstwa Donalda X. Vaccarino, znajduje się pod adresem http://boardgamegeek.com/thread/2153312 ... expansions
Tłumaczenie - Paweł Pawlak (m_knox na http://boardgamegeek.com)

AKTUALIZACJA 28.11.2022 - Rozszerzenie Pieśń nocy (Nocturne) jest wydane po polsku.
AKTUALIZACJA 08.12.2022 - aktualizacja informacji o żetonach w Złotym wieku i Przystani.
Ostatnio zmieniony 08 gru 2022, 15:22 przez morris, łącznie zmieniany 2 razy.
M.O.R.R.I.S.: Mechanical Obedient Replicant Responsible for Infiltration and Sabotage
m_knox @ BGG
ENDryu
Posty: 814
Rejestracja: 18 lut 2012, 11:20
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 134 times
Been thanked: 27 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: ENDryu »

Morris jak zwykle doskonała robota :mrgreen: szacunek za to co robisz dla tej gry :shock:
Miszon
Posty: 2491
Rejestracja: 22 sie 2015, 13:48
Has thanked: 1000 times
Been thanked: 490 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: Miszon »

Wow, rewelacja! To się powinno gdzieś przypiąć! Czy na BGG jest to tłumaczenie wrzucone?
planszomania.pl - 10%
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2385
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1283 times
Been thanked: 778 times
Kontakt:

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: vinnichi »

Dzięki super kompedium od siebie mogę dodać że sam Dominion może się nie podobać ta gra według mnie dopiero z dodatkami pokazuje pazur
kręcimy wąsem na dobre gry
dżentelmeni przy stole
Awatar użytkownika
morris
Posty: 603
Rejestracja: 21 lis 2010, 10:52
Lokalizacja: okolice Poznania
Has thanked: 5 times
Been thanked: 144 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: morris »

Miszon pisze: 20 maja 2019, 10:42 Wow, rewelacja! To się powinno gdzieś przypiąć! Czy na BGG jest to tłumaczenie wrzucone?
Wrzuciłem, ale jeszcze się nie doczekało aprobaty adminów.
EDIT: Plik zaakceptowany. http://boardgamegeek.com/filepage/181297
M.O.R.R.I.S.: Mechanical Obedient Replicant Responsible for Infiltration and Sabotage
m_knox @ BGG
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1728
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 569 times
Been thanked: 1388 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: Leser »

Świetna robota! Ale względem umieszczania Nocturne'a w polecanych dodatkach zgłaszam mocne votum separatum.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Awatar użytkownika
Losiek
Posty: 942
Rejestracja: 31 sie 2010, 03:12
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 305 times
Been thanked: 197 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: Losiek »

Dziękuję morris! Jesteś ambasadorem Dominiona!
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: Andy »

Ambasadorzy dobrze zarabiają. Obawiam się, że morris jest konsulem honorowym. :wink:
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
Losiek
Posty: 942
Rejestracja: 31 sie 2010, 03:12
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 305 times
Been thanked: 197 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: Losiek »

Cóż nie siedzę zbyt mocno w dyplomacji :wink:
staszek
Posty: 3539
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: staszek »

Nie wiem czy to dobre miejsce, ale czy ktos ma w planach wydac drugą edycję Intrygi po polsku ?
Mając polskie rozszerzenia z podstawką II edycji fajnie by było mieć i drugą Intrygę .
Miszon
Posty: 2491
Rejestracja: 22 sie 2015, 13:48
Has thanked: 1000 times
Been thanked: 490 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: Miszon »

Niestety, po upadku GF seria w Polsce przepadła :-( .
Nikt się nie podejmie reaktywacji, zwłaszcza że rynek się nasycił zapewne podstawkami, a jak wiemy dodatki się słabiej sprzedają.
Dlatego szanse, że pojawią się kolejne dodatki są mizerne.
Ktoś mógłby tylko zaryzykować wydanie przez CF ale z powodu słabych skojarzeń nawet to będzie ryzykownym krokiem, nie wróżącym szans na powodzenie.
planszomania.pl - 10%
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
Awatar użytkownika
krisow
Posty: 378
Rejestracja: 01 maja 2006, 23:37
Has thanked: 17 times
Been thanked: 63 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: krisow »

Ale akurat Intryga chyba miałaby szanse. Jak polubiłeś podstawkę to przynajmniej Intrygę warto mieć dla urozmaicenia.
Awatar użytkownika
Grellenort
Posty: 351
Rejestracja: 29 wrz 2018, 22:53
Has thanked: 32 times
Been thanked: 98 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: Grellenort »

Ja swego czasu słałem maile do GF z zapytaniem o przyszłość serii. W pierwszym dostałem zwodzące obietnice, na drugiego odpowiedzi nie dostałem już w ogóle, więc machnąłem ręką i kupiłem resztę interesujących mnie rozszerzeń w wersji angielskiej. Z czasem okazało się to dobrym wyborem i polecam zrobić to każdemu, kto żałuje zamknięcia rodzimej wersji. Jasne, estetyka pomieszanych języków na stole trochę kłuje, ale można się przyzwyczaić. Gra jest w oczywisty sposób zależna językowo, ale z uwagi na mechanikę, karty można rozszyfrować wspólnie przed i w trakcie gry, przez co osoby nieanglojęzyczne mogą sobie poradzić, jeśli wystarczy im zapału.
Naprawdę nie ma co czekać. GF zostawiło niewydanych kilka bardzo udanych pudeł z serii i nie wypada spisywać ich na stracenie.

PS Panie morris, popełnił Pan bardzo dobry wpis. Może warto by go gdzieś przypiąć, żeby przydał się nowo przybyłym dominionowcom.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3346
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1106 times
Been thanked: 1268 times

Re: Dominion (Donald X. Vaccarino)

Post autor: seki »

Z drugiej strony mając wszystkie pudła wydane PL i tak nie ogramy tego do końca życia. No chyba, że ktoś gra tylko w jeden tytuł. Jeśli ktoś się zastanawia czy warto wchodzić w Dominiona kupując tylko Dominion, Intryga, Przystań, Imperium, Złoty wiek + ew. promki to śmiem twierdzić, że nic więcej do szczęścia nie trzeba. Ilość kombinacji między losowo dobieranymi kartami jest prawie nieograniczona a przy pewnym zrządzeniu losu niektórych kart możemy nie zobaczyć nawet po setkach partii. Także jeśli ktoś ma ochotę kupić Dominiona w wersji PL, niech kupuję i nie ma co ubolewać.
ODPOWIEDZ