Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
probbi
Posty: 950
Rejestracja: 28 gru 2016, 15:13
Lokalizacja: Nadarzyn
Has thanked: 48 times
Been thanked: 91 times

Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: probbi »

Obrazek

Premiera polskiej edycji tuż, tuż a gra nie ma jeszcze nawet swojego tematu na forum.

https://boardgamegeek.com/boardgame/269 ... per-island


Udało. Mi się zagrać wczoraj po tygodniu przygotowań. Instrukcja bardzo dobrze napisana, wyjaśnia klarownie zasady. Żona przygotowana na trudniejsza rozgrywkę. Plansza rozkładana jak puzzle. Tłumaczenie zasad trochę potrwalo bo jest sporo akcji natychmiastowych(darmowych)

I skończyło się się wynikiem 8 do 13.
Az usiadłem później i "szukałem" gdzie nam te punkty uciekły. I nie znalazłem.
Gra jest bardzo szybka. Mając na starcie dwóch robotników i nie dokupujac więcej zrobimy tylko 10 akcji przez całą grę. Krótka kolderka jest mega krótka. Bardzo mi się podoba piętrowe budowanie wyspy i tor punktów, na którym dostajemy bonusy. Ale powiem szczerze, że po grze, która wymusiła na mnie intensywną optymalizację i przeliczanie czy mi na wszystko starczy nie czułem satysfakcji gdy patrzyłem na wynik punktowy. Czuję, że muszę większy nacisk położyć na akcje z toru Kartografa, ale to już w przyszłej partii
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: Fojtu »

Gierka jest dość ciekawa i na pewno znajdzie swoich amatorów. System z ilością zasobów w zależności od wysokości na której zasób się znajduje jest bardzo fajny, szkoda tylko, że wydaje się, że jest czasem trochę losowy - jak jeden gracz lepiej dobierze kafelki to może być przykro.

No i jest dwie mechaniki, których nie cierpię razem - limit ilości zasobów + mnóstwo bonusów w rundzie. Dochodzi do tego, że liczymy te zasoby, wydajemy, dostajemy a koniec końców okazuje się, że jeszcze tu jakiś bonus wpada i nagle nie ma gdzie dać zasobu z bonusu i przepada - trochę przykro i boli osoby lubiące optymalizować :wink:
Kira.Hiroshi
Posty: 198
Rejestracja: 21 lis 2014, 22:08
Has thanked: 10 times
Been thanked: 26 times

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: Kira.Hiroshi »

Dzięki za opinie. Gra wydawała się świetna, ale nie przepadam za krótką kołderką gdzie trzeba wszystko liczyć co do sztuki. Jest to zbyt męczące. Agricola jest tutaj zdecydowanie wyjątkiem. Niestety potwierdzacie komentarze z bgg gdzie ludzie chwalą design jednak ich główną krytyką jest po prostu brak przyjemności z gry.
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: Fojtu »

Kira.Hiroshi pisze: 01 sie 2020, 16:17 Dzięki za opinie. Gra wydawała się świetna, ale nie przepadam za krótką kołderką gdzie trzeba wszystko liczyć co do sztuki. Jest to zbyt męczące. Agricola jest tutaj zdecydowanie wyjątkiem. Niestety potwierdzacie komentarze z bgg gdzie ludzie chwalą design jednak ich główną krytyką jest po prostu brak przyjemności z gry.
Ja bym powiedział że to wręcz przeciwnie, tu nie ma krótkiej kołderki tylko za duża kołdra na konkretne łóżko :P Gra zasypuje momentami bonusami i ciężko je wszystkie dobrze wykorzystać. Nie powiedziałbym, że jest tutaj krótka kołderka, a już na pewno nie porównywałbym do agricoli
Kira.Hiroshi
Posty: 198
Rejestracja: 21 lis 2014, 22:08
Has thanked: 10 times
Been thanked: 26 times

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: Kira.Hiroshi »

Fojtu pisze: 01 sie 2020, 16:26
Kira.Hiroshi pisze: 01 sie 2020, 16:17 Dzięki za opinie. Gra wydawała się świetna, ale nie przepadam za krótką kołderką gdzie trzeba wszystko liczyć co do sztuki. Jest to zbyt męczące. Agricola jest tutaj zdecydowanie wyjątkiem. Niestety potwierdzacie komentarze z bgg gdzie ludzie chwalą design jednak ich główną krytyką jest po prostu brak przyjemności z gry.
Ja bym powiedział że to wręcz przeciwnie, tu nie ma krótkiej kołderki tylko za duża kołdra na konkretne łóżko :P Gra zasypuje momentami bonusami i ciężko je wszystkie dobrze wykorzystać. Nie powiedziałbym, że jest tutaj krótka kołderka, a już na pewno nie porównywałbym do agricoli
Ja czytałam w 2 recenzjach, że faktycznie gra zasypuje ale można załadować na statek tylko część i można bardzo się zakopać.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4719
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: BartP »

U mnie spadło z listy zainteresowań po samym przeczytaniu instrukcji, bo to tak naprawdę pasjans dla wielu osób. Walka z grą i optymalizacja, zamiast walka z przeciwnikami.
Awatar użytkownika
cactusse
Posty: 479
Rejestracja: 10 sty 2012, 15:50
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 390 times
Been thanked: 330 times

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: cactusse »

W "Cooper Island" bardzo istotne są akcje bonusowe, szczególnie te niepozorne, jak wymiana surowców bądź podkładanie kafelka kartografem. Jeśli ktoś przyzwyczaił się, że akcja typu wymiana 4:1 jest niegodna prawdziwego eurogracza, to tutaj powinien się z nią przeprosić ;-) .
Gdy zacznie się nadużywać pewnych elementów w CI, to gra staje się znacznie bardziej otwarta a wyniki pomiędzy 30 a 40 osiągalne.
Z kolejnymi partiami odkrywa się nowe triki - dość powiedzieć, że przy (chyba) prawie każdym układzie startowych kafelków, da się już w pierwszym ruchu wbić na statek cargo, co przy pierwszej grze wydaje się być niedorzeczne ;-)

EDIT: Literówki ;-)
Ostatnio zmieniony 10 lut 2021, 14:54 przez cactusse, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Atopos
Posty: 100
Rejestracja: 20 mar 2016, 15:18
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: Atopos »

Ktoś z Was ograł tytuł? Jak to w końcu jest z czasem gry? BGG podaje 1-2h. Pudełko podnosi ten czas do 2,5h. A w internecie spotykam się z opiniami że gra tak mocno ogranicza możliwości że gra się lekko ponad 1h.
Awatar użytkownika
velo333
Posty: 108
Rejestracja: 21 wrz 2013, 20:37
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: velo333 »

We 3 osoby graliśmy niecałe 1:30h (wszyscy grali pierwszy raz, ale jedna osoba bardzo dobrze ogarniała zasady).
Staram się być bardziej graczem niż kolekcjonerem :P https://boardgamegeek.com/user/velo333
-5% grybezpradu.eu, -11% planszostrefa.pl
wajwa
Posty: 2223
Rejestracja: 18 sty 2008, 10:24
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 252 times
Been thanked: 396 times
Kontakt:

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: wajwa »

"Złota Łopata" być może mi się nie należy , ale odkopuję i troszkę ze zdziwieniem stwierdzam , że tak mało wypowiedzi w tym wątku , no bo gra jest całkiem niezła ...

Faktycznie parę akcji na krzyż , ale jako , że co rusz odpalają się jakieś bonusy to tych akcji/działań w grze jest zdecydowanie więcej , podoba mi się ta piętrowa produkcja , ogólnie zupełnie fajny (i akceptowalny) dla mnie poziom móżdżenia ...
Pomimo pozornej prostoty (jeżeli idzie o mechanikę) to z racji tego , że na planszy , kartach etc. trochę tego wszystkiego jest nadziabane , można się trochę zgubić , ale to wszystko kwestia zagrania pierwszej partii , po 1 rundzie wszystko (łącznie z ikonografią) staje się czytelne.
Z pewnością do zagrania ponownie i taki jest plan , dla mnie to była przyjemna rozgrywka , warstwa graficzna , wykonanie - tutaj również nie ma się do czego przyczepić , ale czy to dziwi jeszcze dzisiaj przy produkcjach Portalu :roll: 8)
Always look on the bright side of life
Awatar użytkownika
NestorZolo
Posty: 333
Rejestracja: 29 lis 2019, 08:14
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 506 times
Been thanked: 123 times

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: NestorZolo »

wajwa pisze: 09 lut 2021, 21:27 "Złota Łopata" być może mi się nie należy , ale odkopuję i troszkę ze zdziwieniem stwierdzam , że tak mało wypowiedzi w tym wątku , no bo gra jest całkiem niezła ...

Faktycznie parę akcji na krzyż , ale jako , że co rusz odpalają się jakieś bonusy to tych akcji/działań w grze jest zdecydowanie więcej , podoba mi się ta piętrowa produkcja , ogólnie zupełnie fajny (i akceptowalny) dla mnie poziom móżdżenia ...
Pomimo pozornej prostoty (jeżeli idzie o mechanikę) to z racji tego , że na planszy , kartach etc. trochę tego wszystkiego jest nadziabane , można się trochę zgubić , ale to wszystko kwestia zagrania pierwszej partii , po 1 rundzie wszystko (łącznie z ikonografią) staje się czytelne.
Z pewnością do zagrania ponownie i taki jest plan , dla mnie to była przyjemna rozgrywka , warstwa graficzna , wykonanie - tutaj również nie ma się do czego przyczepić , ale czy to dziwi jeszcze dzisiaj przy produkcjach Portalu :roll: 8)
A czy faktycznie jest to wieloosobowy pasjans (co podejrzewa BartP, po przeczytaniu instrukcji) ?

Ja tam lubię czasem DOBRE pasjansy, ale moi współgracze niekoniecznie, a jednak tego pasjansa z kimś trzeba rozegrać :D
1.GWT, 2.BrassB, 3.Madeira, 4.Wildcatters, 5.ProjektGaja, 6.Skymines, 7.KlanyKaledonii, 8.Yokohama, 9.Endeavor, 10.Tyrrants, 11.Hansa, 12.A&K
rogerkrk
Posty: 63
Rejestracja: 01 mar 2016, 23:20
Has thanked: 14 times
Been thanked: 19 times

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: rogerkrk »

NestorZolo pisze: 10 lut 2021, 12:35 A czy faktycznie jest to wieloosobowy pasjans (co podejrzewa BartP, po przeczytaniu instrukcji) ?

Ja tam lubię czasem DOBRE pasjansy, ale moi współgracze niekoniecznie, a jednak tego pasjansa z kimś trzeba rozegrać :D
Generalnie interakcja między graczami sprowadza się tylko zajmowania pól akcji, co powoduje konieczność wydania dodatkowego surowca, żeby móc tą akcję zagrać. To z kolei może spowodować, że już zabraknie Ci tego surowca do zrobienia tej akcji :) ale poza tym ta gra jest raczej pasjansem i optymalizacją swojej wyspy i swojego kombowania akcji ;)
Awatar użytkownika
NestorZolo
Posty: 333
Rejestracja: 29 lis 2019, 08:14
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 506 times
Been thanked: 123 times

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: NestorZolo »

rogerkrk pisze: 10 lut 2021, 12:41
NestorZolo pisze: 10 lut 2021, 12:35 A czy faktycznie jest to wieloosobowy pasjans (co podejrzewa BartP, po przeczytaniu instrukcji) ?

Ja tam lubię czasem DOBRE pasjansy, ale moi współgracze niekoniecznie, a jednak tego pasjansa z kimś trzeba rozegrać :D
Generalnie interakcja między graczami sprowadza się tylko zajmowania pól akcji, co powoduje konieczność wydania dodatkowego surowca, żeby móc tą akcję zagrać. To z kolei może spowodować, że już zabraknie Ci tego surowca do zrobienia tej akcji :) ale poza tym ta gra jest raczej pasjansem i optymalizacją swojej wyspy i swojego kombowania akcji ;)
Właśnie chodzi o to jakiego rodzaju jest to interakcja. Czy interesuje mnie, co pozostali gracze robią na swoich planszetkach? Czy raczej w ich turach, ja obmyślam swój ruch, a informacje co oni tam porobili są dla mnie mało ciekawe? Bo jeśli samo zajmowanie pól, to w Podwodnych Miastach też to jest, a jednak jest to megapasjans.
1.GWT, 2.BrassB, 3.Madeira, 4.Wildcatters, 5.ProjektGaja, 6.Skymines, 7.KlanyKaledonii, 8.Yokohama, 9.Endeavor, 10.Tyrrants, 11.Hansa, 12.A&K
rogerkrk
Posty: 63
Rejestracja: 01 mar 2016, 23:20
Has thanked: 14 times
Been thanked: 19 times

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: rogerkrk »

NestorZolo pisze: 10 lut 2021, 12:47 Właśnie chodzi o to jakiego rodzaju jest to interakcja. Czy interesuje mnie, co pozostali gracze robią na swoich planszetkach? Czy raczej w ich turach, ja obmyślam swój ruch, a informacje co oni tam porobili są dla mnie mało ciekawe? Bo jeśli samo zajmowanie pól, to w Podwodnych Miastach też to jest, a jednak jest to megapasjans.
Dawno nie grałem i wszystkie moje gry były dwuosobowe, ale z tego co pamiętam kompletnie Cię nie interesuje co się dzieje na wyspach pozostałych graczy (co najwyżej możesz pilnować, czy Cię nie oszukują na ilość kafelków :lol: ).
wajwa
Posty: 2223
Rejestracja: 18 sty 2008, 10:24
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 252 times
Been thanked: 396 times
Kontakt:

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: wajwa »

Nie bardzo rozumiem o co chodzi z tym pasjansem, że niby każdy sobie rzepkę skrobie :wink: ?
Trochę tak , nie ma tu blokowania akcji , ale zwiększa się koszt wykonania akcji z zajętego pola , a tu każdy klocek czy monetka jest ważna.
Dla mnie to jest optymalizacja , walka o zwiększenie ilości akcji przez realizację celów , każda runda jest dłuższa od poprzedniej , dla mnie fajne kombinowanie...
Czy rywal jest potrzebny, , no raczej , przy czym faktycznie nie ma jakiejś wielkiej interakcji , tyle że wyścig, kto pierwszy do fajnej/potrzebnej w danym momencie akcji.
Grałem w 2 osoby , nie wiem czy przy 3-4graczach są jakieś odmienne odczucia...
Always look on the bright side of life
PanFantomas
Posty: 593
Rejestracja: 02 lut 2019, 08:41
Has thanked: 136 times
Been thanked: 507 times

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: PanFantomas »

.
Ostatnio zmieniony 20 lut 2024, 20:58 przez PanFantomas, łącznie zmieniany 1 raz.
samszef
Posty: 57
Rejestracja: 28 lut 2016, 20:55
Has thanked: 101 times
Been thanked: 15 times

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: samszef »

I jak wrażenia po premierze? Pierwsze partie polskiej edycji już powinny być ograne, a wątek zatrzymał się w lutym? :wink:
dwaduzepe
Posty: 687
Rejestracja: 27 maja 2020, 14:27
Has thanked: 125 times
Been thanked: 254 times

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: dwaduzepe »

Ja czekalem z zakupem zeby zobaczyc czy sa jakies bledy, bo to Portal wydaje to duza szansa, ze beda, wiec jestem ciekawy czy obylo sie wyjatkowo bez wpadek. Jak tak to wezme.
Awatar użytkownika
Arcziwald
Posty: 243
Rejestracja: 31 mar 2018, 09:54
Has thanked: 72 times
Been thanked: 43 times

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: Arcziwald »

Jest pierwsza pozytywna opinia na kanale u Wookiego. Ja czekam na swój egzemplarz w kwietniu - zażyczyłem sobie na urodziny :mrgreen:
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2082
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 275 times
Been thanked: 429 times

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: tomp »

Gra się z bardzo, bardzo ograniczonymi zasobami. To co mi się w tej grze nie podoba to praktycznie ustalony start po analizie startowych płytek.
W pierwszych turach należy się skupić na zrobieniu 2 budynków, 2 łodzi, 2 pomników albo 2 skrzyń. Optymalnie należy jak najszybciej zrobić 1 kamień milowy, aby pozyskać 3 robotnika.
Gra nabiera rumieńców dopiero od tej pory. Następnie można się starać zrobić ulepszonego albo 4 pracownika.
Bardzo fajnym zabiegiem dla zróżnicowania taktycznych decyzji są zdolności z kart domów. Przy budowie wybieramy 1 kartę z 4 losowych.
Generalnie do ogrania-rozpracowania systemu i znudzenia się tytułem, do wyciągnięcia powiedzmy za 1 miesiąc. Dla mnie kupa frajdy z móżdżenia.

Uwaga! Grać w miarę stałym zespole, nowicjusze po 1 (lub 2) turze zostają statystami do końca gry. Na szczęście gra się w miarę płynnie, da się zmieścić w maks 90 min (partie 3 osobowe).
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Atk
Posty: 1394
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 493 times
Been thanked: 284 times

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: Atk »

Jestem po 1 rozgrywce na 3 osoby
Mimo masy informacji na początek, dużej ilości ikon, gra szła bardzo płynnie. Rozegraliśmy całą grę w około 1.5h, przy czym czas popłynął bardzo szybko. Nie wiem kiedy już trzeba było myśleć jak najlepiej zakończyć. Możliwe, że zrobiliśmy parę błędów pierwszej rozgrywki ale bardzo przyjemnie się mozdzylo. Nawet naszła mnie myśl, czy nie zaproponować kumplowi wymianuy za brzdęk w kosmosie, bo gra mi się bardzo spodobała.

Nie jest to poziom Barrage (brakuje mi w Cooper trochę więcej interakcji) ale chętnie siądę do tej gry jak ktoś zaproponuję
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: Bary »

Jeśli macie ochotę poczytać co nieco o moich przemyśleniach dotyczących Cooper Island, to zapraszam do materiału.
dwaduzepe pisze: 13 mar 2021, 22:41 Ja czekalem z zakupem zeby zobaczyc czy sa jakies bledy, bo to Portal wydaje to duza szansa, ze beda, wiec jestem ciekawy czy obylo sie wyjatkowo bez wpadek. Jak tak to wezme.
Nie natrafiłem na nic istotnego w kwestii tłumaczenia.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2019
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1493 times
Been thanked: 1142 times

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: Bruno »

Bary pisze: 20 mar 2021, 20:41 Jeśli macie ochotę poczytać co nieco o moich przemyśleniach dotyczących Cooper Island, to zapraszam do materiału.
Świetny blog, z pomysłowymi zdjęciami! Publikuj częściej!
:wink:
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: Bary »

Bruno pisze: 21 mar 2021, 14:54 Świetny blog, z pomysłowymi zdjęciami! Publikuj częściej!
:wink:
Bardzo dziękuję za miłe słowa! Staram się ostatnio zwiększyć częstotliwość, chociaż życie efektywnie temu przeciwdziała... ;)
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
Arcziwald
Posty: 243
Rejestracja: 31 mar 2018, 09:54
Has thanked: 72 times
Been thanked: 43 times

Re: Cooper Island (Andreas "ode." Odendahl)

Post autor: Arcziwald »

Macie wrażenie, że karton i instrukcja są zrobione z jakiegoś materiału z odzysku? Przyzwyczaiłem się w grach to papieru dobrej jakości w instrukcjach a tutaj mam wrażenie jak by miała ona fakturę gazety. Same materiały użyte do elementów gry są dobrej jakości, a żetony terenu grube.
ODPOWIEDZ