Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Nidav
Posty: 704
Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 91 times
Been thanked: 338 times

Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: Nidav »

Nowa gra Suchego wydana nakładem jego wydawnictwa, tym razem o rozbudowie Pragi za czasu Karola IV. Zapowiedziana jakiś czas temu, ale nie widzę tematu, a dzisiaj wrzucona została do sieci angielska instrukcja, więc pomyślałem, że założę ;)

Obrazek

Opis wydawcy:
Spoiler:
Instrukcja po angielsku tutaj - http://deliciousgames.org/image/catalog ... gpages.pdf

Przeczytałem instrukcję z ciekawością i muszę przyznać, że dawno nie miałem w trakcie lektury tak silnego uczucia, że będzie to suchsze niż pieprz :D Autor już nas zdążył do tego całkiem przyzwyczaić, ale mimo wszystko w dwóch ostatnich głośnych jego tytułach, tj. Pulsar 2849 i Podwodne Miasta mimo wszystko jakiś klimat znaleźć można było. Tu mechanika wydaje mi się kompletnie oderwana od rzeczywistości.

Głównym założeniem jest wykonywanie jednej z 6 dostępnych akcji w trakcie łącznie 16 tur. Mechanika wyboru akcji wiąże się z kołem, w którym ulokowane są żetony akcji - na każdym z nim znajdują się dwie akcje i gracz wybierając dany żeton decyduje którą wykona. Żetony znajdować się mogą w trzech strefach - czerwonej, w której trzeba będzie dodatkowo zapłacić za wzięcie żetonu; zielonej, gdzie nie otrzymuje się ani karty ani nagrody oraz niebieskiej, w której otrzymuje się dodatkowe punkty. Jak można się domyślić koło będzie się kręciło, w efekcie często wybierane kafle będą znajdować się w czerwonej strefie, a rzadziej wybierane w niebieskiej.

Do tego dochodzi budowanie kafelków trzech typów - jednych na swojej planszy akcji, dzięki któremu wykonywanie danej akcji jest dla nas lepsze, drugich wokół niej, a trzecich na planszy, gdzie jeszcze dodatkowo będziemy walczyć o punkty za największą liczbę naszych kafli wokół pewnych miejsc. Poza tym będziemy również poruszać się królewską drogą, żeby na jej końcu wybudować Most Karola, a w międzyczasie pochodzimy swoimi kosteczkami w Katedrze Św. Wita (jedynie w prawą stronę i w górę, bo pewnie obowiązują jakieś specjalne zasady dla turystów, chociaż jak sam ją zwiedzałem, to nic takiego mi nie powiedziano) oraz na Murze Głodowym (tu jedynie w lewo i w górę - wierzę, że po to, aby na murze nie robić zatoru). No i na swojej planszy mamy 4 tory, które warto będzie maksować w celu zdobycia rzeczy.

Do tego są nawet elementy 3D - Katedra oraz Mur, jak i Most Karola. Przy czym to tylko bajer wizualny, bo można grać bez nich; na planszy normalnie są wydrukowane rzeczy, dzięki któremu można się obyć bez tego. Tu jestem lekko zawiedziony, bo po pierwszych zdjęciach myślałem, że może będzie się z tym coś ciekawego wiązało.

Ogólnie gra mogłaby być o czymkolwiek - doszło tu do rzeczy tak abstrakcyjnej, że jednymi z surowców są okna (miłe nawiązanie do defenestracji praskiej) i jajka (które ponoć król Karol IV wykorzystał przy budowie Mostu Karola). Muszę też przyznać, że mnie wizualnie nie zachwyca - nawet bajery 3D wydają mi się przekombinowane i już drzewo w Everdellu przynajmniej robi jakiś efekt wow na części ludzi.

Ale cóż - gry Suchego bardzo lubię, zatem czekam na premierę i jakieś recenzję. Normalnie brałbym w ciemno, bo i Pulsara i Podwodne Miasta bardzo lubię, ale po przeczytaniu instrukcji mam mieszane uczucia. Poczekamy, zobaczymy.
Awatar użytkownika
asiok
Posty: 1423
Rejestracja: 09 paź 2008, 17:29
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 327 times
Been thanked: 76 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: asiok »

Mam złe wieści - mechanicznie naprawdę dobre. Szykuj kasę :)
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1786
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 158 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: Legun »

Tytuł sugeruje, że gra jest raczej o upadku Pragi ;). Trudno się za to dziwić, że gry Suchego nie ociekają klimatem...
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 856
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 201 times
Been thanked: 303 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: konradstpn »

asiok pisze: 14 wrz 2020, 16:02 Mam złe wieści - mechanicznie naprawdę dobre. Szykuj kasę :)
Asiok wiesz z autopsji ? Jeśli tak, to uruchamiam uproszczoną procedurę kredytu :)
Gram, więc jestem.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4500
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1659 times
Been thanked: 2084 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: PytonZCatanu »

Nidav pisze: 14 wrz 2020, 15:58
Przeczytałem instrukcję z ciekawością i muszę przyznać, że dawno nie miałem w trakcie lektury tak silnego uczucia, że będzie to suchsze niż pieprz :D Autor już nas zdążył do tego całkiem przyzwyczaić, ale mimo wszystko w dwóch ostatnich głośnych jego tytułach, tj. Pulsar 2849 i Podwodne Miasta mimo wszystko jakiś klimat znaleźć można było. Tu mechanika wydaje mi się kompletnie oderwana od rzeczywistości.
Myślę, że śmiało można mnie nazwać fanem Suchego. W TOP 10 z 1.07.2020 zmieściły się dwa największe tytułu, na 8 i 10 miejscu. Z automatu ten tytuł mnie interesuje, ale….ale jak patrzę na zdjęcia + dodam to co piszesz o instrukcji (sam jeszcze nie czytałem), to wychodzi mi jakiś taki bo ja wiem, Feld… z Feldów uznaję tylko Zamki Burgundii wiec nie jest to komplement… :) Wygląda to wszystko zbyt mechanicznie… W Pulsarze jednak swoje robiła mapa galaktyki, w UC karty, a tutaj… jakiś tory, znaczniki, niewiadomoco ;)
Awatar użytkownika
asiok
Posty: 1423
Rejestracja: 09 paź 2008, 17:29
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 327 times
Been thanked: 76 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: asiok »

konradstpn pisze: 15 wrz 2020, 12:05
asiok pisze: 14 wrz 2020, 16:02 Mam złe wieści - mechanicznie naprawdę dobre. Szykuj kasę :)
Asiok wiesz z autopsji ? Jeśli tak, to uruchamiam uproszczoną procedurę kredytu :)
Tak - z autopsji - możesz zazdrościć :P

Suchego cenię bardzo wysoko. Myślę że Praga nie przebije u mnie Shipyarda i Pulsara ale to na pewno gra, jaka niejeden raz trafi na stół. Obym się nie mylił!
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4500
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1659 times
Been thanked: 2084 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: PytonZCatanu »

Mamy jakieś info, kiedy będzie premiera? Jaka będzie cena? Cokolwiek? ;)
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 458 times
Been thanked: 1106 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: detrytusek »

Jeszcze w tym roku. Listopad/grudzień.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
Furan
Posty: 1529
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Wola
Has thanked: 9 times
Been thanked: 201 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: Furan »

asiok pisze: 15 wrz 2020, 13:58
konradstpn pisze: 15 wrz 2020, 12:05
asiok pisze: 14 wrz 2020, 16:02 Mam złe wieści - mechanicznie naprawdę dobre. Szykuj kasę :)
Asiok wiesz z autopsji ? Jeśli tak, to uruchamiam uproszczoną procedurę kredytu :)
Tak - z autopsji - możesz zazdrościć :P

Suchego cenię bardzo wysoko. Myślę że Praga nie przebije u mnie Shipyarda i Pulsara ale to na pewno gra, jaka niejeden raz trafi na stół. Obym się nie mylił!
A jak z interakcją?
jakiCHś - w tym wyrazie jest CH! || lepiej nie używa'ć apostrof'ów w ogóle, niż używa'ć ich w nadmiar'ze!

(S) Temporum
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 458 times
Been thanked: 1106 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: detrytusek »

Furan pisze: 18 wrz 2020, 11:23 A jak z interakcją?
Nie podbieraj BartP sztandarowego pytania :)
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
asiok
Posty: 1423
Rejestracja: 09 paź 2008, 17:29
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 327 times
Been thanked: 76 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: asiok »

Furan pisze: 18 wrz 2020, 11:23
A jak z interakcją?
Tak sobie.
Wyścig o lepsze budynki (wybieramy z kilku jawnych, mogą być trochę lepsze lub trochę gorsze), na "drodze" wyścig kto pierwszy wybiera lepszy bonus itp.
Bezpośredniej interakcji w rodzaju zabijania mepli przeciwnika nie ma :)
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4716
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: BartP »

detrytusek pisze: 18 wrz 2020, 11:39
Furan pisze: 18 wrz 2020, 11:23 A jak z interakcją?
Nie podbieraj BartP sztandarowego pytania :)
Ha! Dzięki za pamięć ;].
Czytałem instrukcję i mogę coś tam podsumować:
- centralnym mechanizmem gry jest draft akcji; im dawniej akcja została wzięta, tym mniej kosztuje lub wręcz daje dodatkowe PZ-y (i vice versa: chcesz powtórzyć czyjąś akcję? będzie drożej)
- zdobywanie pieczęci dających PZ-y na koniec gry: kto pierwszy, ten lepszy; nie ma zmiłuj, że ja też chcę
- do publicznego draftu są kafle ulepszeń (upgrade), muru (wall) i budynków (building); weźmiesz jakiś, jest twój: tutaj interakcja pewnie incydentalna, bo trudno kontrolować, który gracz, co chce, ale cholera wie
- otaczanie placów na wspólnej planszy kupionymi budynkami: kto ma najwięcej swoich budynków wokół placu, ten dostaje więcej nagród niż reszta graczy; ponadto są budynku dające punkty za liczbę już położonych budynków wokół placu
- zdobywanie okazji do dodatkowych PZ-ów z piątego pola Mostu Karola

Niby trochę tego jest, ale należy mieć na uwadze, że gra kładzie ogromny nacisk na optymalizację i jest sporo kombinowania w aspektach, na które gracze nie mają wpływu. Np. jakie ulepszenie potrzebujesz gdzie, który mur ci się najbardziej przyda itp. Ponadto jest jeszcze wędrowanie po murze i katedrze, a to już 100% optymalizacja gracza, żeby z tego jakieś benefity wycisnąć.
Dla mnie wygląda w miarę ciekawie, ale tak, trochę boję się, że sporo reguł sprawi, że to będzie w większości walka z grą, a przeciwnicy coś tam sobie będą dłubać. Ale nie jest źle, jeśli chodzi o interakcję ;].
grucha
Posty: 362
Rejestracja: 08 paź 2006, 08:18
Lokalizacja: Szamotuły, k/Poznania
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: grucha »

Ktoś dokopał się do informacji o wymiarach planszy ? Wydaję się ogromną, a jeszcze potrzeba miejsca na plansze gracza.
Pochodzenie człowieka od małpy jest prywatną sprawą każdego z nas.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4500
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1659 times
Been thanked: 2084 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: PytonZCatanu »

Jestem po pierwszej partii. Nie mam za bardzo czasu żeby się rozpisywać, ale .. to na pewno jest 8/10, a może i nawet 10/10. Widać inspiracje innymi grami Suchego, ale to coś całkowicie nowego

Wydanie wypasione, prawie jak z KS (a gra kosztuję 179 zł). Regrywalność prawdopodobnie ogromna. Balans zachowany. Nie potrafię się do niczego przyczepić.

Gra wygląda na skomplikowana (ilość zasad), ale kilka ruchów i wszystko się zazębia.

Zobaczymy co dalej 🙂
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 856
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 201 times
Been thanked: 303 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: konradstpn »

Szykuje się Polish Edition ?
Gram, więc jestem.
Awatar użytkownika
sydonia
Posty: 353
Rejestracja: 28 maja 2017, 15:34
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 11 times
Been thanked: 389 times
Kontakt:

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: sydonia »

konradstpn pisze: 23 paź 2020, 21:19 Szykuje się Polish Edition ?
Tak, będzie polska edycja w przyszłym roku :)
Awatar użytkownika
bardopondo
Posty: 726
Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
Has thanked: 184 times
Been thanked: 228 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: bardopondo »

Legun pisze: 15 wrz 2020, 11:54 Tytuł sugeruje, że gra jest raczej o upadku Pragi ;). Trudno się za to dziwić, że gry Suchego nie ociekają klimatem...
Caput to po łacinie głowa. Głowa królestwa w tym przypadku. Chodziło Ci o niemiecke Kaputt, jak mniemam
Awatar użytkownika
cillie92
Posty: 36
Rejestracja: 20 maja 2020, 16:24
Lokalizacja: Wroclaw
Been thanked: 1 time

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: cillie92 »

sydonia pisze: 23 paź 2020, 21:36 Tak, będzie polska edycja w przyszłym roku :)
A od kogo? :)
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: Ryu »

Ja już grałem jakieś 5 razy i gra zła nie jest. Takie naprawdę porządne euro. Ikonografia bardzo klarowna. Zasady dość proste - fakt, można by trochę ich usunąć ale to tylko moja opinia.
Na szczęście u nas kupi to Asiok więc będę mógł poświęcić kasę na Beyond the sun o ile ktoś by to wyda po PL :)
Awatar użytkownika
asiok
Posty: 1423
Rejestracja: 09 paź 2008, 17:29
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 327 times
Been thanked: 76 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: asiok »

Ryu pisze: 26 paź 2020, 11:32 Ja już grałem jakieś 5 razy i gra zła nie jest. Takie naprawdę porządne euro. Ikonografia bardzo klarowna. Zasady dość proste - fakt, można by trochę ich usunąć ale to tylko moja opinia.
Na szczęście u nas kupi to Asiok więc będę mógł poświęcić kasę na Beyond the sun o ile ktoś by to wyda po PL :)
Ryu to dziad.

PS Jasne że kupię :D
Awatar użytkownika
sydonia
Posty: 353
Rejestracja: 28 maja 2017, 15:34
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 11 times
Been thanked: 389 times
Kontakt:

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: sydonia »

cillie92 pisze: 26 paź 2020, 11:19
sydonia pisze: 23 paź 2020, 21:36 Tak, będzie polska edycja w przyszłym roku :)
A od kogo? :)
Muszę rzucić na to pytanie cytatem "wiem, ale nie powiem" :P Ogłaszaliśmy jakiś czas temu na PN przeciek o polskiej edycji, ale wydawca ujawni się dopiero za jakiś czas ;)
Awatar użytkownika
Propi
Posty: 1146
Rejestracja: 04 sty 2019, 19:06
Has thanked: 501 times
Been thanked: 331 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: Propi »

sydonia pisze: 26 paź 2020, 13:04 Muszę rzucić na to pytanie cytatem "wiem, ale nie powiem" :P Ogłaszaliśmy jakiś czas temu na PN przeciek o polskiej edycji, ale wydawca ujawni się dopiero za jakiś czas ;)
A ja mam, mam nadzieję że nienapastliwe, pytanie odnośnie takiego zabiegu. Rozumiem budowanie hype'u, ale czy to już nie przesada? :) Chyba, że sprawa jest dopiero dogrywana i może się jeszcze posypać w każdą ze stron. Natomiast w normalnych warunkach to chyba tylko powód do dumy, że wydawnictwo przejmuje jakiś ciekawy tytuł - co tu ukrywać?
Awatar użytkownika
Koziełło
Posty: 905
Rejestracja: 13 cze 2018, 13:11
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 234 times
Been thanked: 315 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: Koziełło »

Propi pisze: 26 paź 2020, 13:18 Natomiast w normalnych warunkach to chyba tylko powód do dumy, że wydawnictwo przejmuje jakiś ciekawy tytuł - co tu ukrywać?
Ale trzeba mieć co na Portalconie ogłosić (takie moje domniemania, bez żadnych podstaw)
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4500
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1659 times
Been thanked: 2084 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: PytonZCatanu »

Kolejna partia i na razie zostaje 9/10

Tym razem zmieniliśmy sporo komponentów (można inaczej zbudować katedrę, zamek i most, można skorzystać z innych kafelków akcji i można inaczej ustawić drogę królewską) - regrywalność wydaje się być ogromna.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4500
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1659 times
Been thanked: 2084 times

Re: Praga Caput Regni (Vladimir Suchy)

Post autor: PytonZCatanu »

Po kolejnych dwóch partiach pękłem i zamówiłem swój własny egzemplarz. Na koniec roku Praga walczy o miejsce nr 3 w mojej topce z Zamkami Burgundii i Dominant Species - taka jest dobra!

Jak wasze wrażenia?
ODPOWIEDZ