Automobile (Martin Wallace)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Automobile

Post autor: zephyr »

Z tą zmianą sytuacji na planszy bym nie przesadzał, arsenał możliwości jest jednak dość ograniczony, można coś bardzo popsuć np stawiając dużo fabryk na rynek który "miał przecież być pusty", ale nie jest to karcianka z hordą na tyle różnorodnych efektów obracających mechanikę do góry nogami żeby nie było jak planować.

Downtimeu nie zauważyłem, grałem raczej intuicyjnie. Przestoje są, ale dla mnie osobiście nie były uciążliwe.

Gra wymaga liczenia, bo jest to gra o optymalizowaniu zysku z inwestycji... ale dużo ważniejsze niż wyliczanie ilości samochodów co do sztuki jest jednak wyczucie dobrego momentu na zamknięcie (lub nie zamknięcie) starej fabryki czy adekwatna do rynku rozbudowa własnych sieci. Co sprawia, że gra jest grywalna nie tylko dla chodzących kalkulatorów.

Ciekaw jestem jak wygląda wykorzystanie znaczników sprzedaży hurtem i taniej przy doświadczonych graczach. W partiach które widziałem wszyscy grali zachowawczo i nawet jeśli podaż przewyższyła popyt to różnica była na tyle mała że branie znacznika tańszej sprzedaży kosztowało więcej niż zysk na dodatkowych samochodach...
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
ozy
Posty: 3283
Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 7 times
Been thanked: 74 times

Re: Automobile

Post autor: ozy »

Kilka wieści dla tych, którzy nie zaczynają dnia od lektury BGG ;)

Po pierwsze - wiadomo już jak wygląda logo i pudełko gry w wydaniu Phalanx Games:

http://boardgamegeek.com/image/553406

Po drugie - premiera gry została przeniesiona na wiosnę 2010 roku. Głównie ze względu na kursy walut i związane z tym koszty produkcji elementów.

Oczywiście jeśli gra zostanie wydana, to trafi również do Polski z polskimi zasadami.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 251 times

Re: Automobile

Post autor: jax »

ozy pisze: Po pierwsze - wiadomo już jak wygląda logo i pudełko gry w wydaniu Phalanx Games:

http://boardgamegeek.com/image/553406
Strasznie chętnie bym zobaczył nową planszę. Prawie nigdy nie skarżę się na grafikę w grach, ale Automobile jest dla mnie wyjątkiem - plansza jest absolutnie ohydna. Chętnie bym zobaczył (i kupił) nowy design.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
grucha
Posty: 362
Rejestracja: 08 paź 2006, 08:18
Lokalizacja: Szamotuły, k/Poznania
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Automobile

Post autor: grucha »

Czy jest jakiś wariant usprawniający grę na 3 osoby ?
Jestem co prawda dopiero po jednej partii, gra nam się bardzo spodobała, jednak mam wrażenie że jest zbyt dużo wolnego miejsca dla handlowców co w połączeniu z popytem powodowało, że zawsze wszystkie samochody były wyprzedane.
Pochodzenie człowieka od małpy jest prywatną sprawą każdego z nas.
Awatar użytkownika
kemotix
Posty: 111
Rejestracja: 23 lut 2011, 20:14
Lokalizacja: Bydgoszcz / Poznań / Toruń

Re: Automobile

Post autor: kemotix »

Jeżeli wszystko wyprzedaliście znaczy, że za mało było wyprodukowane i nikt z Was nie wykorzystał istniejącej szansy na powiększenie zysków :)
Kto wygrał ten wygrał, ale przegrani mogli obrócić szalę na swoją stronę :)

Pierwsze gry w obojętnie ilu osobowym gronie zazwyczaj tak przebiegają.
Dopiero z czasem gracze uczą się, że kostki straty to tak na prawdę nie kara, a element który trzeba minimalizować (a nie unikać za wszelką cenę) :)
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4620
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1018 times
Been thanked: 1925 times

Re: Automobile (Martin Wallace)

Post autor: warlock »

Ależ to jest perełka. Pięć lat się czaiłem na ten tytuł i w końcu dorwałem starą edycję ;). Jestem na razie dopiero po dwóch partiach trzyosobowych i choć IMO w takim składzie jest za luźno na wszystkich frontach, to samo mięcho mechaniczne jest tutaj ZNAKOMITE. Połączenie mechaniki z tematyką wyszło tu Wallace'owi wprost wybornie. Automobile jest inne od wszystkich gier ekonomicznych w jakie grałem i to co symuluje, symuluje doskonale (jak dobrze w końcu móc wytłumaczyć grę w tematyczny sposób, a nie tylko opisywać abstrakcyjne sposoby zdobywania PZ).

Dzisiaj zagram na 5 osób, czuję, że Automobile śmiga jak marzenie właśnie w składzie 4-5 osobowym i na 3 osoby marnuje masę swojego potencjału.

A tak swoją drogą, na BGG od jakiegoś czasu wiszą informacje o potencjalnej reedycji: https://boardgamegeek.com/thread/203419 ... ion/page/2
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 855
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 201 times
Been thanked: 303 times

Re: Automobile (Martin Wallace)

Post autor: konradstpn »

Czy dysponuje ktoś instrukcją PL w wersji elektronicznej ? Z góry bardzo dziękuję.
konradstpn@gmail.com
Gram, więc jestem.
Przygod
Posty: 66
Rejestracja: 19 lis 2012, 19:53
Lokalizacja: Gdynia

Re: Automobile (Martin Wallace)

Post autor: Przygod »

Podłączam się do prośby o instrukcję PL, wspomoże ktoś?
Dzięki bardzo.
Koperty
Posty: 88
Rejestracja: 19 wrz 2016, 21:25
Been thanked: 3 times

Re: Automobile (Martin Wallace)

Post autor: Koperty »

Moge porobic zdjecia i wrzucic instrukcje ze swojego egzemplarza. Ale to po 16. Ew. Moge odpowiedziec na pytania jak macie dobrze znam ta gre bo to dla mnie jedna z najlepszych pozycji wsrod gier planszowych.
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 855
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 201 times
Been thanked: 303 times

Re: Automobile (Martin Wallace)

Post autor: konradstpn »

Będę wdzięczny za zdjęcia. :-)
Z góry dziękuję.
Gram, więc jestem.
Przygod
Posty: 66
Rejestracja: 19 lis 2012, 19:53
Lokalizacja: Gdynia

Re: Automobile (Martin Wallace)

Post autor: Przygod »

Jestem przed pierwszą rozgrywką - zdjęcia byłyby super:)
bartlomiejprzygoda@gmail.com
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 855
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 201 times
Been thanked: 303 times

Re: Automobile (Martin Wallace)

Post autor: konradstpn »

Koperty, czy możemy na Ciebie liczyć ???
Gram, więc jestem.
Koperty
Posty: 88
Rejestracja: 19 wrz 2016, 21:25
Been thanked: 3 times

Re: Automobile (Martin Wallace)

Post autor: Koperty »

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Koperty
Posty: 88
Rejestracja: 19 wrz 2016, 21:25
Been thanked: 3 times

Re: Automobile (Martin Wallace)

Post autor: Koperty »

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Koperty
Posty: 88
Rejestracja: 19 wrz 2016, 21:25
Been thanked: 3 times

Re: Automobile (Martin Wallace)

Post autor: Koperty »

Zycze dobrej zabawy. To jedna z najbardziej eleganckich i dopracowanych gier jakie zaprojektowano. :D
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 855
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 201 times
Been thanked: 303 times

Re: Automobile (Martin Wallace)

Post autor: konradstpn »

Dzięki, jesteś wielki !!! :D
Gram, więc jestem.
Przygod
Posty: 66
Rejestracja: 19 lis 2012, 19:53
Lokalizacja: Gdynia

Re: Automobile (Martin Wallace)

Post autor: Przygod »

Dzięki serdeczne!! Polowałem na ten tytuł od trzech lat:)
Koperty
Posty: 88
Rejestracja: 19 wrz 2016, 21:25
Been thanked: 3 times

Re: Automobile (Martin Wallace)

Post autor: Koperty »

Tak jak ja poluje na High Frontier :D
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 855
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 201 times
Been thanked: 303 times

Re: Automobile (Martin Wallace)

Post autor: konradstpn »

A ja ciągle jeszcze organizuję polowania na Automobile. :(
Gram, więc jestem.
Koperty
Posty: 88
Rejestracja: 19 wrz 2016, 21:25
Been thanked: 3 times

Re: Automobile (Martin Wallace)

Post autor: Koperty »

Moze kiedys wyjdzie w nowej szacie jak Brass.

Przy Automobilach pozytyw jest przynajmniej taki, ze jak juz sie znajdzie uzywka to mozna ja kupic w normalnej cene. A ceny High Frontiera jakie kiedys spotykalem na rynku wtornym to bylo istne szalenstwo. A pamietam, ze kiedys mozna bylo kupic na Forcie Gier za mniej niz 200 zl. 2 edycje. To czlowiek sie zastanawial ehhh :)
Awatar użytkownika
Paskudnik
Posty: 1431
Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
Lokalizacja: Ergsun-Tuek
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: Automobile (Martin Wallace)

Post autor: Paskudnik »

Koperty pisze:Moze kiedys wyjdzie w nowej szacie jak Brass.
Miejmy nadzieję, że jednak nie w takiej jak Brass ;) (mimo, że tam imo nowa szata jest o kilka rzędów wielkości lepsza od starej).
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
dawid
Posty: 514
Rejestracja: 26 lut 2014, 14:59
Has thanked: 183 times
Been thanked: 239 times

Re: Automobile (Martin Wallace)

Post autor: dawid »

konradstpn pisze: 24 sty 2019, 18:47 A ja ciągle jeszcze organizuję polowania na Automobile. :(
Też polowałem. Całkiem dużo tego chodzi na Ebayu. Udało mi się niedawno kupić zafoliowaną za 45 euro (French)
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 855
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 201 times
Been thanked: 303 times

Re: Automobile (Martin Wallace)

Post autor: konradstpn »

Polowanie zakończone kilka miesięcy temu. Notabene mam ten sam okaz. (French edition) Czyżby Francuzom nie podchodziła ekonomia w motoryzacji ? :-)
Gram, więc jestem.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4620
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1018 times
Been thanked: 1925 times

Re: Automobile (Martin Wallace)

Post autor: warlock »

Na liczniku siódma partyjka. Jak dla mnie to jedna z najlepszych gier Martina Wallace'a - świetny klimat, znakomicie oddany temat i poczucie inwestowania w branżę motoryzacyjną. Uwielbiam - wyjątkowa gra, mechanicznie niepodobna do żadnej innej. I szczerze mówiąc cały czas zastanawiam się co zrobić z Horseless Carriage, bo obie te gry symulują dość podobne rzeczy (choć oczywiście różnymi mechanikami), ale Automobile robi to w o wiele przystępniejszej, dynamiczniejszej formie. I naprawdę czuć tu koniczność reagowania na popyt/podaż, odpowiedniego zarządzania gotówką, szacowania strat, obserwacji rynku i poczynań rywali. To jest ekonomiczna giera pełną gębą, a nie jakieś tam zbieranie żetoników z punktami jak w przypadku niektórych eurosków, które są grami ekonomicznymi tylko z nazwy ;).

PS: Najlepiej grać w to w pięcioosobowym składzie, ale na cztery osoby też jest świetnie ;). Unikać na 3, jest za luźno.

Obrazek
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4620
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1018 times
Been thanked: 1925 times

Re: Automobile (Martin Wallace)

Post autor: warlock »

Jakby ktoś chciał - przetłumaczyłem i rozszerzyłem kartę pomocy do edycji Mayfair ;). https://boardgamegeek.com/filepage/2727 ... ji-mayfair
ODPOWIEDZ