Automobile (Martin Wallace)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Automobile (Martin Wallace)

Post autor: melee »

Nie znalazłem żadnej wzmianki o nowej grze Wallace'a na forum, chyba tylko była wspominana na GamesFanatic. Tymczasem mamy już planszę (niestety zupełnie nie czuję tej grafiki, nowy grafik, eh):

http://www.boardgamegeek.com/image/412622

i pierwzą recenzję, choć właściwie z gier testowych:

http://www.boardgamegeek.com/thread/379715

garść podstawowych informacji można również znaleźć na stronie Warfroga

http://www.warfroggames.com/Automobile%20board.html
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 250 times

Re: Automobile

Post autor: jax »

ciekawe: :)
"Martin told us that this game is probably his best one. That’s a risky statement from the man who created Age of Steam and Brass (among others) I thought to myself. "

Gra wygląda na lżejszą niż Brass i może ciut cięższą niż Tinners' Trail - nie czekam jakoś specjalnie (jakaś zbyt abstrakcyjna mi się wydaje (Wallace celuje w tym ostatnio) i posiada elementy gry 'dla księgowych'), ale chętnie przetestuję. Oby tylko nie podzieliła losu Tinners' Trail - gry przyzwoitej ale z drugiej strony nie nadzwyczajnej.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
uyco
Posty: 1053
Rejestracja: 09 sty 2006, 13:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 145 times
Been thanked: 25 times

Re: Automobile

Post autor: uyco »

po lekturze recenzji mam jak najlepsze wrażenia. nie dość, że interesująca tematyka to mechanika wygląda obiecująco. trzeba się uzbroić w cierpliwość.
ps. pamiętacie grę komputerową car tycoon - podział samochodów na klasy jest bardzo podobny (tam zdaje się były jeszcze sportowe), byli też dealerzy, R&D itd. z tego co pamiętam gra nie była szczególnie udana, ale przez ten klimat pograłem ładnych parę tygodni.
'STAY OUT OF MY TERRITORY.'

kupię sprzedam
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Automobile

Post autor: melee »

pojawiła się instrukcja:
http://www.warfroggames.com/images/auto_rules_vis7.pdf

przy okazji zmienił się lekko wygląd planszy, wygląda dość koszmarnie (podobnie jak poprzednia), ale podobno ma to służyć ułatwieniu gry
dla maniaków - grę można zamówić w warfrogu za 40 euro + 5 euro transport
dla mniejszych maniaków i wiarę w graficzne zdolności pana Czerny'ego - można poczekać na reedycję Phalanx, być może na essen

ja osobiście planuję połączenie obu wariantów, kupić 1 edycję, ew. podmienić na 2
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Automobile

Post autor: Geko »

jax pisze: "Martin told us that this game is probably his best one"
Nie wiem, jak w przypadku gier, ale w przypadku muzyki takie stwierdzenia często oznaczają, że produkt (płyta) będzie co najwyżej średni :P

A plansza wygląda smętnie i mało klimatycznie :? Za to pobieżnie przewinięcie zasad zachęca do przeczytania. 8)
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
Pancho
Posty: 2687
Rejestracja: 18 cze 2004, 08:40
Lokalizacja: W-wa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Automobile

Post autor: Pancho »

Geko pisze:Nie wiem, jak w przypadku gier, ale w przypadku muzyki takie stwierdzenia często oznaczają, że produkt (płyta) będzie co najwyżej średni :P

A plansza wygląda smętnie i mało klimatycznie :? Za to pobieżnie przewinięcie zasad zachęca do przeczytania. 8)
Nie wiem jak w przypadku muzyki, ale w przypadku gier marudzenie Geko często oznacza, że gra może być niezła, vide Dominion :P
Awatar użytkownika
Smerf Maruda
Posty: 1131
Rejestracja: 15 mar 2009, 20:53
Lokalizacja: Stolyca

Re: Automobile

Post autor: Smerf Maruda »

Ja już jakiś czas temu zamówiłem w przesprzedaży.

Dzięki za link do instrukcji, zabieram się do lektury.
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Automobile

Post autor: Geko »

Pancho pisze:
Geko pisze:Nie wiem, jak w przypadku gier, ale w przypadku muzyki takie stwierdzenia często oznaczają, że produkt (płyta) będzie co najwyżej średni :P

A plansza wygląda smętnie i mało klimatycznie :? Za to pobieżnie przewinięcie zasad zachęca do przeczytania. 8)
Nie wiem jak w przypadku muzyki, ale w przypadku gier marudzenie Geko często oznacza, że gra może być niezła, vide Dominion :P
Dominion to akurat przykład rozczarowania i niespełnionych nadziei. Miało być ciekawie, skończyło się na tasowaniu :wink: A poza tym, czy ktoś w to jeszcze gra? Nie, teraz jest TtA. Aha, aha. :mrgreen:

A jak chcecie posłuchać marudzenia zblazowanego gracza, to polecam ostatnią Planszostację i wypowiedzi Pancho o grze Valdora :mrgreen: :wink:
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
dasilwa
Posty: 1128
Rejestracja: 18 maja 2005, 18:33
Lokalizacja: Stolica
Been thanked: 1 time

Re: Automobile

Post autor: dasilwa »

To może Yatzek by coś skrobnął o grze. Doszły mnie słuchy że już zrobił samoróbkę :)
Awatar użytkownika
Pancho
Posty: 2687
Rejestracja: 18 cze 2004, 08:40
Lokalizacja: W-wa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Automobile

Post autor: Pancho »

Wybaczcie za offtopic...
Geko pisze:A jak chcecie posłuchać marudzenia zblazowanego gracza, to polecam ostatnią Planszostację i wypowiedzi Pancho o grze Valdora :mrgreen: :wink:
Swoją drogą cała ta polemika po Planszostacji wyszła dziwnie. Bo ja pomimo zgłaszania elementów, które mi się nie podobają to uważam ją za całkiem niezłą (6.5/10 na BGG). Szybkość, wygląd i "pomysł z książką" to duże jej zalety. A dyskutujące ze mną osoby odebraly moją wypowiedź jakbym uważał Valdore za kompletny shit.
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6356
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 485 times
Kontakt:

Re: Automobile

Post autor: yosz »

Pancho pisze:jakbym uważał Valdore za kompletny shit.
no tak jakoś wyszło :mrgreen:
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Automobile

Post autor: Andy »

Wallace chwali się w instrukcji, że gra powstała w zasadzie w ciągu długiego weekendu. Jeśli to prawda, to Martin jest jeszcze większym geniuszem niż się powszechnie uważa. ;)
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Automobile

Post autor: melee »

może akurat w ten weekend grał w Lokomotive Werks :wink:
Awatar użytkownika
steady
Posty: 1034
Rejestracja: 25 wrz 2006, 17:51
Lokalizacja: Wrocław

Re: Automobile

Post autor: steady »

Melee - grałeś? Ja szukam tej gry od jakiegoś czasu i jest absolutnie nie do zdobycia.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Automobile

Post autor: Andy »

melee pisze:może akurat w ten weekend grał w Lokomotive Werks :wink:
Albo na Zachodzie zdarzają się jeszcze dłuższe długie weekendy niż u nas. ;)
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Automobile

Post autor: melee »

steady pisze:Melee - grałeś? Ja szukam tej gry od jakiegoś czasu i jest absolutnie nie do zdobycia.
tylko czytałem opis
kilka osób pisało, że są pewne skojarzenia Automobile z LW (faworyzując A), pewnie się nie przekonamy jak wypada porównanie, za to zobaczymy na pewno jak sprawdza się samo Automobile. LW jest grą z serii "masakrycznie droga samoróbka wydana w 200 kopiach" :)
Awatar użytkownika
steady
Posty: 1034
Rejestracja: 25 wrz 2006, 17:51
Lokalizacja: Wrocław

Re: Automobile

Post autor: steady »

Strasznie mnie pociągają te masakrycznie drogie samoróbki z Winsome :). Słyszałeś o Roundhouse? Brzmi ultra-ciekawie :).
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Automobile

Post autor: melee »

te gry trzeba kupować na essen, kupowanie z drugiej ręki + transport, to już naprawdę drogo
Roundhouse jak widze ma tę samą śmieszną plastykową lokomotywkę, co mapa Bohrera rozszerzająca Rust Belt :)
poczytam
Awatar użytkownika
clown
Posty: 1226
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Automobile

Post autor: clown »

Właśnie jestem po partyjce samoróbki Automobile by Yatzek. Gra warta uwagi, bardzo ciekawa, zmuszająca graczy do myślenia i kombinowania. Graliśmy w cztery osoby - rozgrywka trwała niewiele ponad dwie godziny. Pozostaje niedosyt i jest ochota na następne rozgrywki :)
Niestety nie porównam jej do Brassa, czy Tinner's Trail, bo w te gry nie grałem.
Co mi się podoba w grze:
- mechanizm popytu na samochody poprzez losowanie kafelków z cyframi (znamy tylko część popytu z kafelków, które wylosowaliśmy, a przy czterech graczach sytuacja może się kompletnie odmienić)
- budowanie fabryk - bardzo ciekawa łamigłówka, która zmusza nas do kombinowania - zbudować fabrykę produkującą lepszy model samochodu, czy dorzucić kolejną fabrykę do starego modelu, a potem ją zamknąć i odzyskać część pieniędzy.
- ograniczenie ilości akcji - mamy tylko trzy w turze, a musimy wyprodukować samochody, fabryki, ewentualnie te ostatnie zamknąć, czy umieścić naszych dealerów. W sumie chyba nikt nie korzystał z akcji dającej dodatkowe punkty Design&Research, bo zbyt dużo było do zrobienia, a te ostatnie punkty dają nam nasi doradcy (też niezłe rozwiązanie, które pomaga nam zablokować plany przeciwnika)
Co mi się nie podoba:
- niektórzy gracze, będą robić duże downtime'y, szczególnie Ci z matematycznym zacięciem a'la Dr Knizia :P
- nowy design planszy jest mało przejrzysty. Na szczęście samoróbka Yatzka wykorzystuje poprzednią jej wersję :)
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Yatzek
Posty: 132
Rejestracja: 20 sie 2004, 09:53
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time

Re: Automobile

Post autor: Yatzek »

hua Clown błyskawicznie i błyskotliwie ujął sedno sprawy..

Dla mnie, cięższa i lepsza niz Tinners Trail, lekko lzejsza i chyba jednak minimalnie gorsza od Brassa...
choć gra się szybciej, szybciej rozkłada i tez jest dużo decyzji ekonomicznych... (więc dla mnie wygrywa)
No i chyba nie przebije AoS... budowa torów na mapie ma TO COŚ w sobie :)

Więc wieści o "najlepszej grze Wallace'a" chyba są na wyrost....

Poza tym naprawdę mi się podoba, ekonomiczna łamigłówka, pole minowe podaży, popytu, postępu, kredytów, rozwoju infrastruktury, likwidacji zakładów, wyczucia koniunktury...

apropo downtime'u - najdłuższa operacja produkcji samochodów - jeśli coniektórzy pomyślą już w turze przeciwników nad swoim planem... da się wyżyć :) (nawet z Mirasem :D ) (poza tym gralismy tylko 2h .. wiec na grę tego ciężaru to spoko)

a tak w skrócie:
To jesteśmy producentami samochodów na przełomie XIX i XX w.
Lecimy 4 tury i w każdej:
Wybieramy doradcę ze zdolnością specjalną (Ford, Chrysler i inni)
Budujemy fabryki, (lub zamykamy) , produkujemy samochody i załatwiamy sobie dystrybutorów...
Jak już mamy samochody na placu... staramy sie je sprzedać.
Najpierw przez sieć dystrybutorów, potem bezpośrednio na rynek (który ma okreslone zapotrzebowanie)
Możemy dodawać bonusowe wyposażenie, lub organizować wyprzedaże aby opchnąć ich więcej...
Potem liczymy straty (za stare fabryki, za niesprzedane wozy, za marnych dystrybutorów) - w formie zabawnych czarnych kosteczek... (których jakże trudno się pozbyć).
Na początku nie przejmujemy sie stratami... jednak ich koszt stopniowo rośnie i na koniec zabijają one nasz biznes.. (tzn mój ;) ) .. jak i kredyty...

Wszystko mi się podoba (ale ja nie jestem obiektywny, bo spędziłem parę roboczogodzin nad jej wykonaniem)

Zapotrzebowanie rynku mogłobybyc ciut mniejsze, żeby było więcej "wtop" (choć może nie rozkręcaliśmy biznesu na maksa.. niemal idealnie pasowaliśmy się w zapotrzebowanie (oprócz "czarnej" ostatniej tury))

Jakoś nikt się nie kwapił do używania wyprzedaży i uzycie cholernie drogiej fabryki narzędzi (zmniejszającej koszt produkcji samochodu) było dyskusyjne... ale może jeszcze nie dostrzegliśmy mocy tych środków?

Plansza jest zagracona - bo chyba musi....

Jak dla mnie ... kolejna dobra gra Wallace'a ... a że szybka i "dosyć" przejrzysta... powinna być grana od czasu do czasu.

Dla mnie 8/10 z widokami na 9/10.
Warto
Awatar użytkownika
Smerf Maruda
Posty: 1131
Rejestracja: 15 mar 2009, 20:53
Lokalizacja: Stolyca

Re: Automobile

Post autor: Smerf Maruda »

Dzięki za mini-recenzje. Nie mogę się doczekać, aż przyjdzie do mnie mój egzemplarz.
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Automobile

Post autor: melee »

420 kopii Automobile wygląda tak:
http://www.boardgamegeek.com/image/493711?size=large
;)

Dobra wiadomość: gry zostały wysłane w czwartek
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Automobile

Post autor: melee »

http://www.boardgamegeek.com/image/494889?size=original
w rzeczywistości wygląda chyba lepiej, niż na wcześniejszych zdjęciach
oczywiście mówimy o rzeczywistości z BGG, na rzeczywistą rzeczywistość poczekamy jeszcze kilka dni
Awatar użytkownika
Smerf Maruda
Posty: 1131
Rejestracja: 15 mar 2009, 20:53
Lokalizacja: Stolyca

Re: Automobile

Post autor: Smerf Maruda »

Dotarła do mnie kopia. Pierwsze wrażenie - plansza wygląda bardzo ładnie i solidnie, elementy są drewniane i również wyglądają bardzo solidnie. Lekturę instrukcji mam już za sobą, pytanie teraz, kto ze mną zagra ;-)
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Automobile

Post autor: Geko »

Smerf Maruda pisze:Dotarła do mnie kopia. Pierwsze wrażenie - plansza wygląda bardzo ładnie i solidnie, elementy są drewniane i również wyglądają bardzo solidnie. Lekturę instrukcji mam już za sobą, pytanie teraz, kto ze mną zagra ;-)
Masz problemy :P Ja bardzo chętnie. Choćby w piątek na PW. Tylko priorytetem będzie Steam (jak uda się odebrać ze sklepu).
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
ODPOWIEDZ