Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Dianne
Posty: 168
Rejestracja: 15 kwie 2020, 08:49
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 61 times
Been thanked: 87 times

Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: Dianne »

Obrazek

Link do BGG
Link do Instrukcji ENG

Messina 1347 dotyczy epidemii dżumy zwanej także "czarną śmiercią" i jej rozprzestrzeniania się w mieści. W tamtym okresie statki handlowe dostarczające luksusowe towary do europejskich miast, sprowadziły na nie epidemię jakiej świat dotąd nie widział - a jednym z pierwszych dotkniętych nią była włoska Mesyna.

W tej grze, gracze wcielą się w wielkie mesyńskie rody, które w popłochu opuszczają miasto i udają się na wieś, uciekając przed epidemią. Robiąc to, skupiają się na ocaleniu innych mieszkańców i pomocy w zwalczaniu plagi rozprzestrzeniającej się po mieście. Muszą równocześnie dążyć do rozwijania swoich wiejskich rezydencji, w których znajdują tymczasowe schronienie ocaleni. Wszyscy czekają tam, aż epidemia ustanie, aby móc wrócić do Mesyny i przejąć władzę w poszczególnych dzielnicach miasta.

Oryginał
Spoiler:
Mam nadzieję, że moje autorskie tłumaczenie nie kole za bardzo w oczy ;) Wygląda olskulowo. Kilka tematów zebranych do kupy, które nawet układają się w jakąś historię. Gra zwróciła moją uwagę. Na forum autor pisze, że według niego tytuł ten jest cięższy od Pulsara, ale lżejszy od Pragi. ;) Retail angielskiej wersji prawdopodobnie Q1 2022, na Essen przedpremierowe egzemplarze do kupienia.
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: mistrz_yon »

Ja bym powiedział, że to jest gra na nasze czasy. Bo ona niby jest o epidemii.
Niby, bo zasadniczo to jest o tym, że życie toczy się dalej i że ludzie na kwarantannie też mogą coś robić i też (z czasem) staną się produktywyni. Statki przypływają przywożą te szczury, ale przywożą też materiały. Fabularnie świetnie to jest ograne, naprawdę.

Historia nie sprzed 700 lat, tylko sprzed 700 dni...
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4500
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1659 times
Been thanked: 2084 times

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: PytonZCatanu »

Suchy sprzedał cały nakład na essen. Dodruk ENG dopiero 1Q 2022. Czekam na pierwsze wrażenia,
pcyzm
Posty: 681
Rejestracja: 21 kwie 2020, 17:03
Has thanked: 205 times
Been thanked: 199 times

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: pcyzm »

Liczę, że na polskie wydanie (bo to już raczej pewne) nie trzeba będzie długo czekać. Recenzenci zwykli powtarzać w grach tego gatunku, że "temat jest drugorzędny i gra mogłaby być o czymkolwiek innym", ale ja jednak nie mogę się przekonać do Pragi , zbierającej świetne noty wszak, właśnie przez ten motyw przewodni który ma.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4500
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1659 times
Been thanked: 2084 times

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: PytonZCatanu »

pcyzm pisze: 17 paź 2021, 20:17 Liczę, że na polskie wydanie (bo to już raczej pewne) nie trzeba będzie długo czekać. Recenzenci zwykli powtarzać w grach tego gatunku, że "temat jest drugorzędny i gra mogłaby być o czymkolwiek innym", ale ja jednak nie mogę się przekonać do Pragi , zbierającej świetne noty wszak, właśnie przez ten motyw przewodni który ma.
Jak pragowiec zapytam: a co nie tak z motywem przewodnim? Wydaje mi się że "wrażenie" budowania miasta jest dosyć wyraźne. 🙂
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1671
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 873 times

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: XLR8 »

pcyzm pisze: 17 paź 2021, 20:17 Liczę, że na polskie wydanie (bo to już raczej pewne) nie trzeba będzie długo czekać. Recenzenci zwykli powtarzać w grach tego gatunku, że "temat jest drugorzędny i gra mogłaby być o czymkolwiek innym", ale ja jednak nie mogę się przekonać do Pragi , zbierającej świetne noty wszak, właśnie przez ten motyw przewodni który ma.
Przecież Praga jest tak bardzo euro jak chyba tylko się da.
pcyzm
Posty: 681
Rejestracja: 21 kwie 2020, 17:03
Has thanked: 205 times
Been thanked: 199 times

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: pcyzm »

PytonZCatanu pisze: 17 paź 2021, 20:29 Jak pragowiec zapytam: a co nie tak z motywem przewodnim? Wydaje mi się że "wrażenie" budowania miasta jest dosyć wyraźne. 🙂
Nie przeczę, natomiast mnie to budowanie miasta jakoś nie przyciąga samo w sobie. Tutaj szykuje się temat zarazy, który już mocniej intryguje, a jeżeli to jeszcze będzie współgrać chociaż trochę z mechanizmem gry to już w ogóle trafia na mój radar :)
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: mistrz_yon »

Story jest takie, że w mieście pojawia się zaraza. Przywożą ją do miasta co turę przybijające statki. Pojawia się w losowych dzielnicach - na każdej dzielnicy jest narysowany szczur, który jest zwrócony w prawo, w lewo albo stojący (o ile pamiętam).
Zasadniczo to jest klasyczne euro o maksymalizacji produkcji z ciekawym twistem tematycznym. Pozyskujemy postacie itp. Klasyka euro.
Natomiast jeśli pozyskasz postać (arystokrata, zakonnica, rzemieślnik) z pola z zarazą, to musisz umieścić ich w na kwarantannie. Brzmi znajomo, nie?
No więc na początku nic tam nie będą robić, posiedzą i po dwóch turach (chyba, bo piszę z pamięci) przejdą do naszej posesji/ gospodarstwa. Z czasem, jak zrobisz upgrade budnku gdzie siedzą na tej kwaratannie, to zaczną tam pracować i coś wytwarzać. Brzmi znajomo, nie?
Z zaraza można walczyć ogniem (nie mieczem!). Wypalając ją dostaje się róznego rodzaju punkty prestiżu. Jeśli się nie ogarnie zarazy, to dotaje się znacznik szczura. Znacznki te w klasyczny sposób kumulują się postaci ujemnych punktów na koniec gry.

Dla mnie bardzo ciekawą opcją jest przesuwanie swoich zarządców po takim polu/ drzewku. Każdy z nich przejdzie maksymalnie 6 pól (chyba, albo 5) i będzie aktywować różne sety tych naszych pozyskanych (bezpośrednio z miasta lub via kwarantannę) ludziów (zakonnic, arystokacji itp). O ile pierwsze ruchy pozwalają na aktywacje tylko "bazowej" frakcji (czyli zakonnic itp), o tyle końcowe ruchy zarządcy pozwalają na aktywację frakcji bazowej ORAZ jednej z frakcji sąsiadujących - zależy w ktorą stronę się skręci (każda z frakcji zajmuje 1/3 koła - dokładnie tak jak w oznaczeniach Czeskich Sił Lotniczych - przypadeg? nie sondze! - zaczyna się w środku "koloru", potem zakręca i wraca granicą z drugim kolorem).

Regrywalność IMHO duża, bo: (a) miasto jest modułowe, (b) statki przybywają w losowej kolejności, (c) ludzie pojawija się w losowej kolejności, (d) triggerowanie tego, co dają zarządcy jest do mocnego tweakowania.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Wygląd tej gry trochę taki staroszkolny.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
bobiaczek
Posty: 411
Rejestracja: 01 gru 2019, 22:28
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 129 times
Been thanked: 110 times

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: bobiaczek »

Dr. Nikczemniuk pisze: 18 paź 2021, 09:43 Wygląd tej gry trochę taki staroszkolny.
Czy skoro na Essen sprzedawano już tę grę to nie ma szansy na poprawę jej strony wizualnej? Niestety wygląd ma dość toporny - tak jakby została zrobiona po najmniejszej linii oporu (kosztach).
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: Ryu »

Ja krótko i na temat ;)
Jak lubię różne gry euro tak Messina nie przypadła mi do gustu. I nie wiem dlaczego. Niby wszystko działa, niby wszystko OK ale jakoś tak...

I osobiście uważam że Shipyard to genialna gra, inne gry Suchego też lubię i cenię tak Messina nie podeszła. Może dlatego że nie rozegrałem całej gry a może nie podeszła i tyle.
Zdecydowanie bardziej wolę Ark Nova ;)
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4500
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1659 times
Been thanked: 2084 times

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: PytonZCatanu »

Jest duża szansa,że dziś zagram. Zdam relację.
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: mistrz_yon »

bobiaczek pisze: 18 paź 2021, 20:52
Dr. Nikczemniuk pisze: 18 paź 2021, 09:43 Wygląd tej gry trochę taki staroszkolny.
Czy skoro na Essen sprzedawano już tę grę to nie ma szansy na poprawę jej strony wizualnej? Niestety wygląd ma dość toporny - tak jakby została zrobiona po najmniejszej linii oporu (kosztach).
Byłbym zaskoczony, gdyby tak było. Gra jest zaprojektowana, skalkulowana, pliki są gotowe (tak obstawiam). Realnie pewnie można poprawić literówki, przygotować wersje językowe.

Natomiast de gustibus, bo dla mnie na przykład jest ona bardzo w porządku i przyznam, że byle zaskoczony jak zobaczyłem, że negatywnie odbieracie.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4500
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1659 times
Been thanked: 2084 times

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: PytonZCatanu »

Moje przemyślenia na gorąco po 1 partii w Messinę.

1. Pudełko: ma identyczny, nietypowy rozmiar jak w Podwodnych Miastach.

2. Taktyka czy strategia: podobnie jak Podwodne Miasta, bardziej jest to strategia (Praga jest zdecydowanie bardziej taktyczna). Kto wie, być może jest to najbardziej strategiczna gra Suchego – już pod koniec 1 rundy (z 6) trzeba mieć plan na całą grę, bo wszystko się tam zazębia. Trzeba to wszystko optymalizować.

3. Wygląd: brak uwag do czytelności, oceniłbym jako poprawny, trochę stylistycznie podobny do Pragi (ale bardziej stonowany)

4. Na pierwszy rzut oka wygląda to tak, że gra dzieje się na planszy głównej, a na planszy gracza dzieją się rzeczy dodatkowe. W trakcie gry okazuje się, że plansza gracza jest jeśli nie ważniejsza, to co najmniej równie ważna co plansza główna.

5. Ogólny feeling gry, na bardzo, bardzo ogólnym poziomie jest taki feldowsko-pragowy. Mamy bowiem 3 główne „podgry”: awanse na torze (w celu zdobycia bonusów, celów końcowych i punktów), wysyłanie workerów do Messiny (prawie klasyczny worker placement z twistem, bo worker może napotkać zarazę i powinien z nią walczyć) i zarządzanie planszetką gracza (ludzie uratowani z Messiny mogą tam wykonywać dodatkowe prace na naszą rzecz). W przeciwieństwie do Felda (oj, będzie się działo po tej wypowiedzi) te mechanizmy muszą bardzo ściśle ze sobą współpracować, aby był tego efekt), i w przeciwieństwie do Pragi gra (jak pisałem) jest bardziej strategiczna (trudniej zmienić sposób gra po którejś turze).

6. Czas gry: graliśmy 2h na dwóch graczy. Długo. Myślałem, że będzie to 1h30m, ale myślę, że można to zrzucić na karb 1 partii.

7. Wynik: ok 150-120 (czyli zasięg typowy dla Suchego)

8. Ogólne wrażenia: bardzo dobre euro, myślę, że ocenię je na razie 8/10. Kiedy zagrałem pierwszy raz w Pragę od razy chciałem ją kupić, ale do Podwodnych Miast (obecnie gra nr 4 mojej topki) musiałem dojrzeć po którejś partii. Tutaj chyba będzie podobnie, gra jest bardziej jak dojrzewający ser :)
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4716
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: BartP »

Jak byście umieścili grę na skali:

interakcja ------ optymalizacyjna zagadka / pasjans dla wielu
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4500
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1659 times
Been thanked: 2084 times

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: PytonZCatanu »

BartP pisze: 20 paź 2021, 19:38 Jak byście umieścili grę na skali:

interakcja ------ optymalizacyjna zagadka / pasjans dla wielu
Duża interakcja jest na planszy głównej złożonej z kafelków. Tam wysyłasz workerow zgodnie z pewnymi zasadami, i położenie workerow innych graczy i ich status ma duże znaczenie.

Na swojej planszetce to pasjans.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4716
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: BartP »

Patrzysz, co inni gracze robią? Czy jesteś w stanie rzucić okiem na ich planszetkę i zrozumieć, jaki jest ich stan i czego mogą chcieć, by świadomie wchodzić z nimi w interakcję na planszy głównej?
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: detrytusek »

BartP pisze: 20 paź 2021, 23:39 Patrzysz, co inni gracze robią? Czy jesteś w stanie rzucić okiem na ich planszetkę i zrozumieć, jaki jest ich stan i czego mogą chcieć, by świadomie wchodzić z nimi w interakcję na planszy głównej?

Nie grałem to się wypowiem. Na pewno musisz patrzeć kogo potrzebują i ich ubiec, a do tego jeśli mogą poruszyć się tylko na sąsiednie pole to blokowanie staje się ważną częścią gry.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4500
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1659 times
Been thanked: 2084 times

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: PytonZCatanu »

BartP pisze: 20 paź 2021, 23:39 Patrzysz, co inni gracze robią? Czy jesteś w stanie rzucić okiem na ich planszetkę i zrozumieć, jaki jest ich stan i czego mogą chcieć, by świadomie wchodzić z nimi w interakcję na planszy głównej?
Patrzysz co inni robią. Musisz wiedzieć ile ma meeple na ręku, ilu na planszy leży i gdzie, a ilu już stoi. Warto wiedzieć ile ma złota, bo złoto przedłuża ruch (ruch na sąsiednie za darmo, na kolejne za 1 złoto/kafelek).
Fojtu
Posty: 3373
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 555 times
Been thanked: 1259 times

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: Fojtu »

Zagraliśmy dzisiaj pierwszy raz i wśród części osób pewnie ostatni (2 kopie poszły na sprzedaż :lol: )

Mnie chyba z grupy najbardziej się podobała, ale nie powiedziałbym, że mnie powaliła na kolana. Na pewno przyjemny jest system zbierania ludzików zdrowych i chorych i żonglowania nimi a do tego bardzo przyjemna mini gierka przed sobą, ale jakoś tego wszystkiego jest za dużo. Jest tak wiele elementów do ogarnięcia miejscami a do tego niektóre zasady są średnio intuicyjne, że człowiek lekko się odbija od tego wszystkiego. Pierwsze spojrzenie na planszę z wszystkim już wyłożonym to była masakra, postaci się wtapiają w tło i z meeplami na stole i plagą momentami naprawdę jest średnio. Płytki mapy mogłyby być trochę większe i mieć jakieś bardziej dedykowane miejsca na określone elementy dla przejrzystości.

Sama gra daje sporą satysfakcję, kiedy zrobi się dobre kombo. Jak się dobrze połączy popchnięcia ulepszonego nadzorcy to można zrobić dosłownie jakieś 6-8 akcji w turze, ale w sumie nie wiem czy to nie lekkie przegięcie. Po pierwsze ciężko to zaplanować, bo w tych akcjach tyle się stanie (łącznie z budowami budynków i ew. ich uruchamianiem), że nie ma szans sobie tego policzyć sensownie. Po drugie współgracze po piątek akcji już krzywo patrzą i wypada kończyć. Z tego powodu na 4 osoby zdecydowanie nie polecam, po prostu zbyt długo się czeka na swoją turę.

Sam nie wiem co sądzić o tej grze. Z jednej strony w miarę przyjemnie się miliło te wszystkie zasoby, ale z drugiej strony momentami miałem wrażenie, że te wszystkie mechaniki ktoś kolanem dopychał, byleby się zmieściły w jednej grze. :lol:
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 251 times

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: jax »

Fojtu pisze: 23 paź 2021, 19:41 Po drugie współgracze po piątek akcji już krzywo patrzą i wypada kończyć. Z tego powodu na 4 osoby zdecydowanie nie polecam, po prostu zbyt długo się czeka na swoją turę.
Potwierdzam gigantyczny downtime. Owszem, jak się robi samemu dłuuugą - np. 10 elementową sekwencję akcji, to uczucie satysfakcji może i jest. Ale jak przed tobą robi to 3 graczy i każdy przez to rusza się 5-10 minut (bo jeszcze tę sekwencję trzeba grutnownie przemysleć, bo ma różne warianty), to już jest słabo czekając 30 minut na swój ruch. A tych mega-długich sekwencji jest co najmniej po kilka per gracz w danej rozgrywce.

No i z doświadczeniem downtime się nie zmniejsza a wręcz przeciwnie. U mnie najbardziej doświadczony gracz (tester gry nota bene, więc doświadczenie spore) myślał najdłużej, bo najwięcej widział i najbardziej te łańcuszki cyzelował, wydłużał i z nich wyciskał. Bardzo BARDZO podatna gra na downtime.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
NestorZolo
Posty: 333
Rejestracja: 29 lis 2019, 08:14
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 506 times
Been thanked: 123 times

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: NestorZolo »

Mam pytanko: czy interakcja jest tu jak w Podwodnych Miastach? Czy może jest jakaś?
1.GWT, 2.BrassB, 3.Madeira, 4.Wildcatters, 5.ProjektGaja, 6.Skymines, 7.KlanyKaledonii, 8.Yokohama, 9.Endeavor, 10.Tyrrants, 11.Hansa, 12.A&K
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4500
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1659 times
Been thanked: 2084 times

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: PytonZCatanu »

Grałem na 2 osoby. Downtime był siła rzeczy minimalny, ale jak pisałem, partia trwała aż 2h. Więc na 3-4 to juz może być poważny czas.
NestorZolo pisze: 23 paź 2021, 23:23 Mam pytanko: czy interakcja jest tu jak w Podwodnych Miastach? Czy może jest jakaś?
Interakcji jest tyle, co opisałem parę postów wyżej 🙂

A w Podwodnych Miastach interakcja jest całkiem duża. W I lidze, która gramy na forum, bez obserwacji i ingerencji w plany przeciwników wiele się nie ugra.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5597
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 779 times
Been thanked: 1217 times
Kontakt:

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: mat_eyo »

Zdecydowanie najbardziej oczekiwana przeze mnie gra tego roku. O Dark Ages i Origins wiedziałem, że są dobre, bo grałem w prototypy. Nowy Feld to popiersółka, Pfister nagrabił sobie ostatnimi grami, ale Suchy? Mocno liczyłem na kolejny hit pokroju Pulsar czy Pragi.

Efekt jest taki, że Messina jest jak dotąd największym rozczarowaniem roku. Sporą wadą jest dla mnie nieczytelność, o której pisał Fojtu. Duża część ciężaru rozgrywki leży w dostrzeżeniu możliwych opcji, co jest upierdliwe. Podobny casus jak w Tawantinsuyu, tylko nie tak absurdalnie rozdmuchany. Oprawa Messiny nie ułatwia grania w nią, co w ciasnym euro jest sporą wadą.

Gra jest ciasna, kołderką jest chyba trochę za krótka jak na mój gust. Miałem wrażenie żmudności. Zdarzały się ciekawe zagrania i kombosiki, ale było ich zdecydowanie zbyt mało.

Gra wymusza uważne planowanie, co wynika z jej ciasności. Jednocześnie między dwoma moimi ruchami (grałem na 4 osoby) zdarzyć się może tyle, że nie ma większego sensu planowanie zanim nie wróci do mnie kolejka. Ot, taki paradoks.

Ogólnie gra nie jest zła, jest po prostu dużo poniżej wybitnego poziomu, do którego przyzwyczaił mnie Suchy. Zagram jeszcze jedną partię, bo obiecałem kumplom, później gra leci na sprzedaż.
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10882
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3349 times
Been thanked: 3205 times

Re: Messina 1347 (Vladimír Suchý, Raúl Fernández Aparicio)

Post autor: japanczyk »

bobiaczek pisze: 18 paź 2021, 20:52 Czy skoro na Essen sprzedawano już tę grę to nie ma szansy na poprawę jej strony wizualnej? Niestety wygląd ma dość toporny - tak jakby została zrobiona po najmniejszej linii oporu (kosztach).
Tak troche nie wiem jak to sobie wyobrazasz xD
Gra juz jest produktem finaknym - kolejna partia w produkcji
ODPOWIEDZ