Shipyard (Vladimír Suchy)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
pawel1454
Posty: 231
Rejestracja: 31 paź 2008, 22:11
Lokalizacja: Biała Podlaska

Shipyard (Vladimír Suchy)

Post autor: pawel1454 »

draco pisze:Mnie bardziej interesuje Stocznia Władka Suchego.
Mnie również interesuje ta gra. Czy ktoś mógłby podzielić się wiedzą na jej temat?
P. S. Autor na bgg poinformował, że lada dzień możemy spodziewać się publikacji instrukcji.
Awatar użytkownika
knidyjczyk
Posty: 148
Rejestracja: 06 paź 2006, 12:47
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Shipyard

Post autor: knidyjczyk »

Nie mogę podzielić się wiedzą, ale mogę nastrojem - jak widzę takie plansze jak do Shipyard to coś we mnie pęka. Muszę ją mieć. Aktualnie Essenowy numer 1 lub 2 dla mnie. Już sobie znalazłem współgraczy na pierwszą partię :)
pracuję w rebel.pl - gg: 697779
Awatar użytkownika
pawel1454
Posty: 231
Rejestracja: 31 paź 2008, 22:11
Lokalizacja: Biała Podlaska

Re: Shipyard

Post autor: pawel1454 »

Dzielenie się również nastrojem jest jak najbardziej na miejscu. :D
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Shipyard

Post autor: Nataniel »

Mnie wlasciwie tez Shipyard z wygladu planszy na razie intryguje zdecydowanie bardziej niz Dungeon Lords (nigdy nie przepadalem za Dungeon Keeperem). Z niecierpliwoscia czekam na instrukcje.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
draco
Posty: 2096
Rejestracja: 05 sty 2006, 23:15
Lokalizacja: Warszawa, żona też

Re: Shipyard

Post autor: draco »

No to jest nas więcej zainteresowanych stocznią.
Awatar użytkownika
salou
Posty: 1074
Rejestracja: 20 gru 2006, 19:19
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 47 times
Been thanked: 47 times

Re: Shipyard

Post autor: salou »

Nataniel pisze:Mnie wlasciwie tez Shipyard z wygladu planszy na razie intryguje zdecydowanie bardziej niz Dungeon Lords (nigdy nie przepadalem za Dungeon Keeperem). Z niecierpliwoscia czekam na instrukcje.
Właściwie to była słaba pozycja, pamiętam że bardzo prosta i zupełnie nie w moim stylu :D Ale plansza Shipyardu zaiste intrygująca, w Gliwicach też nastąpiło poruszenie :)
Liarus
Posty: 396
Rejestracja: 09 maja 2009, 19:49
Lokalizacja: Pszczyna
Has thanked: 10 times
Been thanked: 14 times

Re: Shipyard

Post autor: Liarus »

Raczej o wiele więcej, bo plansza super zaprojektowana, ale już można przypuszczać, że gra raczej będzie chodzić od 4 graczy idealnie.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2789
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 628 times

Re: Shipyard

Post autor: bogas »

Liarus pisze:Raczej o wiele więcej, bo plansza super zaprojektowana, ale już można przypuszczać, że gra raczej będzie chodzić od 4 graczy idealnie.
Wiem, wiem. Napisałeś "przypuszczać" ale tak jakoś nieśmiało, więc pozwolę sobie zauważyć, że opinia nt. tego czy gra będzie idealnie chodzić od 4 graczy czy nie, jedynie po wyglądzie planszy i pudełka, jest sporym nadużyciem.
Ostatnio zmieniony 15 paź 2009, 08:47 przez bogas, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
pawel1454
Posty: 231
Rejestracja: 31 paź 2008, 22:11
Lokalizacja: Biała Podlaska

Re: Shipyard

Post autor: pawel1454 »

Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Shipyard

Post autor: melee »

Wczoraj przejrzałem, ale jakoś nie miałem siły dokładnie czytać, jeśli ktoś to zrobi, chętnie przeczytam streszczenie 8)
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Shipyard

Post autor: Nataniel »

Mam dzisiaj w cholere roboty... ale ide czytac :)
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
Don Simon
Moderator
Posty: 5623
Rejestracja: 10 wrz 2005, 16:28
Lokalizacja: Warszawa, sercem w Jozefowie ;-)
Been thanked: 1 time

Re: Shipyard

Post autor: Don Simon »

A mi sie plansza zupelnie nie podoba.
Każdy może,prawda, krytykować, a mam wrażenie, że dopuszczenie do krytyki, panie, tu nikomu tak nie podoba się.Tak więc z punktu, mając na uwadze, że ewentualna krytyka może być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było, tylko aplauz i zaakceptowanie.
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Shipyard

Post autor: mst »

Nie na darmo Bogas umieścił Cię na zaszczytnym I miejscu zestawienia planszówkowych marudów. :P
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
Browarion
Posty: 2374
Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

Re: Shipyard

Post autor: Browarion »

mst pisze:
:twisted:
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
Awatar użytkownika
salou
Posty: 1074
Rejestracja: 20 gru 2006, 19:19
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 47 times
Been thanked: 47 times

Re: Shipyard

Post autor: salou »

Jak to się mówi o gustach się nie dyskutuje, ale to oczywiste że jeden ma lepszy a drugi gorszy :mrgreen:
Awatar użytkownika
Leviathan
Posty: 2267
Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 395 times
Been thanked: 1044 times
Kontakt:

Re: Shipyard

Post autor: Leviathan »

Kiedy zobaczyłem newsa na temat tej gry, to od razu pomyślałem sobie, że to coś dla mnie.

Przejrzałem dzisiaj instrukcję i... nie mogę już się doczekać.
:lol:
Awatar użytkownika
Tomasz
Posty: 122
Rejestracja: 03 lut 2005, 00:11
Lokalizacja: Lublin

Re: Shipyard

Post autor: Tomasz »

Przeczytałem. Wygląda trochę jak skrzyżowanie Galaxy Truckera z Książętami Florencji i rondlem. Ze względu na krótki czas gry, dwuosobowość (1h na dwie osoby wg instrukcji), brak negatywnej interakcji i budowanie przez zbieranie jako główną mechanikę trafia na radar potocznie mówiąc.

W skrócie: wybieramy akcję, impulsem do brania niechcianych są pieniążki, wykonujemy tę wybraną i ewentualnie dodatkową (za ciężko uciułany grosz) w dowolnej kolejności. Akcjami jest zakup wyposażenia, załogi, jakiegoś wagonika z surowcami lub kawałka statku czy kanału testowego. Można też coś za coś wymienić (a co za co? szczegóły na planszy niestety) lub zatrudnić stoczniowców podnoszących efektywność pozostałych akcji. Zbudowany statek spuszczamy w kanał (przypomina mi się scena z Nagiego peryskopu, gdzie testowali starą łódź podwodną jak głęboko zejdzie :)) i dostajemy punkty: za wyposażenie, szybkość etc. Na końcu gry (każdy z graczy ma 23 tury plus jedna dodatkowa plus możliwość dokończenia ostatniego statku) dostajemy jeszcze punkty za realizację zamówień rządowych (losowo przydzielane karty punktujące za statki określonej długości, z żaglami, śrubami napędowymi, załogą czy co tam jeszcze można na statku znaleźć). Losowość szacuję na niewielką (losowa kolejność kart z częściami statku czy kanału), interakcję niewiele większą (głównie podbieranie).

Pytanie gdzie rondel? Załoga, wyposażenie statku, żetony stoczniowców czy ceny wymian są wydrukowane po obwodzie okręgu czy owalu (każde po swoim) i chodzi sobie po nich pionek (jeden na wszystkich graczy w każdym rondelku). To co jest bezpośrednio za pionkiem bierzemy za darmo, każde następne jest o jeden droższe.

Pieniążki dostajemy głównie z wymian głównie wagonów z surowcami jeżeli dobrze zrozumiałem.

To tak w skrócie. Klasyczne euro. To czy kupię zależeć będzie ile będzie kosztować.
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2106
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 69 times

Shipyard

Post autor: pabula »

Czy imiennik Chvatila dorówna geniuszowi rodaka?
Jak rokujecie ranking na BGG?
Ja stawiam wysoko. Pierwsza 10...
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: Shipyard

Post autor: yosz »

Shipyard wydaje się fajny ale raczej nie będzie tak popularny zeby wpadł do pierwszej 10 BGG
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
BloodyBaron
Posty: 1308
Rejestracja: 15 sie 2007, 12:25
Lokalizacja: War Shau - czyli szał wojny? :)
Been thanked: 1 time

Re: Shipyard

Post autor: BloodyBaron »

po odsłuchaniu planszostacji i lekturze instrukcji bardzo mnie tytuł zainteresował.
Chętnie poczytam uwagi z kolejnych gier. Entuzjazm Pancha i Mst - którym podobają się podobne gry, co mnie - zwrócił uwagę - zwłaszcza śmiałe tezy: czarny koń całego Essen, etc.
_________
Moje gry
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2106
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 69 times

Re: Shipyard

Post autor: pabula »

Po pierwszej partii moje wrażenie pozytywne - polecam!
Różne strategie a końcowe wyniki bardzo zbliżone...
Awatar użytkownika
salou
Posty: 1074
Rejestracja: 20 gru 2006, 19:19
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 47 times
Been thanked: 47 times

Re: Shipyard

Post autor: salou »

Zagraliśmy w czasie targów, w pełnym składzie 4 osobowym przedzieraliśmy się przez zasady i gdy w końcu rozpoczęła się rozgrywka nie byłem pewien na co postawić. Dopiero po kilku turach wszystko się wyjaśniło :D sporo rzeczy trzeba razem zgrać aby nasz plan się powiódł. Gra należy raczej do grona ciężkich tytułów. W ciągu takiej 4 osobowej partii gracze maja około 20 kolejek to sporo. Nasza gra trwała ponad 4 godziny oczywiście była to pierwsza partia więc czas będzie trochę krótszy ale nie spodziewam się zejść poniżej 3 godzin :mrgreen: . Polecam wszystkim którzy lubią cięższe tytuły. Co do rankingu to będzie wysoko. Le havre też miało nie być wysoko bo kto będzie grać w taką grę, a jednak grają i wysoko oceniają :D
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Shipyard

Post autor: melee »

Graliśmy w 4 osoby, 2 godziny. Nie spodziewam się, aby gra dotarła bardzo wysoko w rankingu, wg mnie nie jest też wcale tak "mózgożerna", jak wiele osób pisze i mówi. Większość akcji przynosi nam jakąś tam korzyść i właściwie każdy element przyda się w przyszłości. Co więcej, zbieranych elementów nie trzeba wykorzystać w budowie bieżącego statku, a również jednego z kolejnych. Przez to nie ma aż tak wiele myślenia - wszystko jest niezłe i prawie na pewno się przyda.

Ale z dwóch powodów gra mi się nie podoba i pewnie więcej nie zagram (choć zła nie jest, nota 6):

1. Lżejszy zarzut, nie lubię gier z workiem różnych mechanik i mechanizmów, nawet jeśli razem działają nieźle. Tutaj niektóre są aż śmieszne, objaśnianie jak działają kolejne bonusy w "kanałach"...
2. cięższy, nie lubię (bardzo) gier z ukrytymi celami. Do tego miałem nadzieję, że tutaj punkty za cele będą stanowić jakieś 20% całości. Tymczasem np. Ostry miał cel z którego zebrał 30-kilka punktów, w sumie chyba jakieś 45, więcej niż przez całą grę z normalnej budowy statków! Całą grę coś tam budujemy, bijemy się o bonusy z miliona różnych rzeczy, a później odkrywamy ukryte cele i okazuje się, że dwie osoby zdobyły z nich drugie tyle punktów, a ja np. na prawdę wykorzystałem na maksa moje i miałem z nich 20-kilka. Grom z ukrytą informacją mówimy nie! To tylko je psuje, to samo jest np. z Metropolys (i kilkoma innymi, niezłymi). Nawet gdyby cele były zbilansowane, to i tak ukryte cele powodują, że popyt na niektóre elementy w grze jest większy niż na inne, a nie jest to jawne i jasne, co powoduje że trudno racjonalnie podejmować decyzje.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 252 times

Re: Shipyard

Post autor: jax »

melee pisze:2. cięższy, nie lubię (bardzo) gier z ukrytymi celami. Do tego miałem nadzieję, że tutaj punkty za cele będą stanowić jakieś 20% całości. Tymczasem np. Ostry miał cel z którego zebrał 30-kilka punktów, w sumie chyba jakieś 45, więcej niż przez całą grę z normalnej budowy statków! Całą grę coś tam budujemy, bijemy się o bonusy z miliona różnych rzeczy, a później odkrywamy ukryte cele i okazuje się, że dwie osoby zdobyły z nich drugie tyle punktów, a ja np. na prawdę wykorzystałem na maksa moje i miałem z nich 20-kilka. Grom z ukrytą informacją mówimy nie! To tylko je psuje, to samo jest np. z Metropolys (i kilkoma innymi, niezłymi). Nawet gdyby cele były zbilansowane, to i tak ukryte cele powodują, że popyt na niektóre elementy w grze jest większy niż na inne, a nie jest to jawne i jasne, co powoduje że trudno racjonalnie podejmować decyzje.
To jest bardzo ciężki i poważny zarzut. Aż trudno uwierzyć by doswiadczona ekipa CGE przepuściła tego typ babola co niezrownowazone ukryte cele. Mam tylko nadzieję, że czegoś nie zrozumieliście i źle te cele podliczyliście...
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Shipyard

Post autor: melee »

Tu jest sprawa oczywista, nie da się źle policzyć. Żeby nie było wątpliwości, dostaje się 6 celów, z których wybiera się 2 (i to nie od razu, w połowie gry chyba). W ocenie celów akurat byliśmy dość zgodni wczoraj, wg mnie ten Ostrego wcale nie był bardzo trudny do zrealizowania (budowa dużej ilości statków), na pewno mniej ryzykowny niż tworzenie trójek elementów, np. żuraw/biurokrata/cośtam, a tych trójek trzeba by zrobić kilka. Tak jak pisałem, w czasie gry wydawało mi się, że mam zwycięstwo w kieszeni, miałem najwięcej punktów zebranych w czasie gry, z 6 celów wybrałem 2 mogące dać potencjalnie najwięcej punktów, wykorzystałem je maksymalnie (no OK, 3 punkty więcej mogłem zdobyć), po czym okazało się, że z celów mam 2 razy mniej punktów niż 2 inne osoby. Nie w tym rzecz w sumie, nawet jeśli byłyby zbilansowane, to po prostu nie lubię ukrytych informacji. A na pewno nie w takiej skali, niech będą te cele, za które można dostać 20-25% punktów. Ale nie połowę.
ODPOWIEDZ