Porozumiewałem się z IPN a zwłaszcza z
p. Karolem Madajem z Biura Edukacji Publicznej IPN, odpowiedzialnego m.in. za planszówki:
Z pokorą przyjmuję Pana opinię o kłopotach z mechaniką w grach IPN. Nasze
dotychczasowe dwie gry są w istocie prostymi grami i miały w zamierzeniu
przetrzeć biurokratyczny szlak dla bardziej złożonych produkcji. Nie zgadzam
się jednak z Panem, że nikogo nie interesują dziś "lekkie" gry. Ja chętnie
grywam np. w "Babilon" Faiduttiego mimo, że czas gry nie przekracza 5 minut.
W "Awans" grają z powodzeniem dorośli, bo mechanika nie jest aż tak banalna
jak Pan sądzi.
Cel naszych pierwszych gier został osiągnięty i w tej chwili pracuję nad
trzema nowymi projektami, nie licząc wydania z dodatkiem "Marynarka wojenna"
gry "Awans". W planach na ten rok jest familijno-ekonomiczna gra o życiu
codziennym w PRL, szybka losowo-strategiczna gra lotnicza oraz, jeżeli czas
pozwoli, duża gra przygodowa o konspiracji w Warszawie. Mam nadzieję, że
przyjemność z grania będą mieli także dorośli. Oczywiście uświadamiamy
sobie, że tworzenie gier historycznych jest trudne, bo wymaga ścisłego
dostosowania mechaniki do tematu. Zapewniam Pana, że podchodzimy do tematu z
należytą pokorą i nie zamierzamy produkować gier bez playtestów.
(Jeżeli chodzi o grę "Wroniec". Jej wydawcą jest Wydawnictwo Literackie. My
jedynie daliśmy patronat i konsultowaliśmy grę pod kontem merytorycznym. Nie
mogliśmy zmienić mechaniki "chińczyka" za którą teraz dostaje nam się na
forach.)
Zapytałem sie też o możliwość dotowania mojego Maja 1926 (dla przypomnienia
http://www.strategie.net.pl/viewforum.php?f=161):
Temat niestety wykracza poza nasze zainteresowania wynikające z ustawy o IPN czyli lata 1939-89.
Nic to.
Jeżeli gra się ukaże, to chętnie zapewnimy Panu profesjonalną promocję gry w
naszym Centrum Edukacyjnym przy Marszałkowskiej 21/25 w Warszawie.
Od lutego chcemy tam ruszyć z "Klubem Gracza" w którym będziemy prezentować
gry dotyczące najnowszej historii Polski. Raz w miesiącu będzie wprowadzana
nowa gra, którą potem będzie można wypożyczyć i pograć w godzinach pracy
naszego Centrum. Na początek idą nasze "Awans" i "Pamieć 39" dla młodszych
graczy, potem, dla nieco starszych, "Twilight Struggle" oraz "Orzeł i
Gwiazda". Do grudnia w Klubie będzie już ponad 12 tytułów.
Tak więc widać, iż:
a) starają się sensownie wydawać nasze pieniądze;
b) człowiek odpowiedzialny za planszówki zna się na rzeczy, grywał w nowości i nie zamierza tworzyć nowych Chińczyków; bywa na naszych forach. (Guess who?
);
c) będziecie mieli w Warszawie nowy klub do grania.
Gdyby miał Pan kiedyś pomysł na grę z tematycznego przedziału 39-89 proszę o
kontakt.
IPN wyraża zainteresowanie projektami gier planszowych dotyczących Polski w latach 1939-1989, co może być interesujące dla naszych Kolegów.
Jak p. Karol się wyrobi ze swoimi podstawowymi obowiązkami (niezwiązanymi z grami) postara się na naszych forach odpowiadać.
Zgłosi sie do Nataniela z prośbą o tworzenie działu!!
I to wszystko.
Całkiem nieźle, jak na publiczną instytucję, nicht war?