Gra Roku 2016 - Zwycięzcy!

Tutaj rozmawiamy o przyznawaniu Nagrody Gra Roku dla najlepszej gry planszowej wydanej w Polsce.
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3274
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Gra Roku 2016 - Zwycięzcy!

Post autor: Veridiana » 19 lis 2016, 19:22


krisow
Użytkownik wspierający
Posty: 119
Rejestracja: 01 maja 2006, 23:37

Re: Gra Roku 2016 - Zwycięzcy!

Post autor: krisow » 20 lis 2016, 10:10

"Tajniacy" to był prawie pewniak, ale "Marco Polo" chyba jednak zaskoczenie, były przecież "Pandemic Legacy" - ranking BGG nr 1 oraz "Kawerna" - ranking BGG - 6.

Awatar użytkownika
Tycjan
Moderator
Posty: 3162
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Gra Roku 2016 - Zwycięzcy!

Post autor: Tycjan » 20 lis 2016, 11:05

krisow pisze:"Tajniacy" to był prawie pewniak, ale "Marco Polo" chyba jednak zaskoczenie, były przecież "Pandemic Legacy" - ranking BGG nr 1 oraz "Kawerna" - ranking BGG - 6.
Ale to tylko pokazuje, że ranking BGG, to nie wszystko. Co zresztą już dawno mówię ;)

W tym roku był bardzo trudny wybór w ramach ZGR, ja bym pewnie głosował na Pandemica Legacy, ale Marco Polo to również bardzo dobra gra, która u ans trochę przeszła bez echa. Może ta nagroda pozwoli jej wypłynąć.

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl

krisow
Użytkownik wspierający
Posty: 119
Rejestracja: 01 maja 2006, 23:37

Re: Gra Roku 2016 - Zwycięzcy!

Post autor: krisow » 20 lis 2016, 15:20

Tak, to racja, że przeszła trochę bez echa, ale przy takim natłoku gier na rynku to chyba nie dziwi. Chociaż u nas na forum wątek o "Marco Polo" jest bardzo ciekawy i merytoryczny. Nie wszystkim też jak widać gra pasuje (ale takiej gry chyba nie ma ;)). Nie miałem okazji w nią zagrać, ale może teraz się zmobilizuję. Skoro pokonała mojego faworyta Kawernę to chyba dobra rzecz :)

krecony1
Posty: 99
Rejestracja: 29 sie 2014, 00:05

Re: Gra Roku 2016 - Zwycięzcy!

Post autor: krecony1 » 20 lis 2016, 17:07

Fakt, o Marco Polo są sprzeczne opinie, ale i po Kawernie, po początkowym "must have" część wróciła do Agricoli. Jednak wybór Pandemica nie byłby najszczęśliwszy - propagować planszówki formułą Legacy? To jednak specyficzna ścieżka (ślepy zaułek? :wink: ) naszego hobby.

Awatar użytkownika
Tycjan
Moderator
Posty: 3162
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Gra Roku 2016 - Zwycięzcy!

Post autor: Tycjan » 20 lis 2016, 17:26

krecony1 pisze:Fakt, o Marco Polo są sprzeczne opinie, ale i po Kawernie, po początkowym "must have" część wróciła do Agricoli. Jednak wybór Pandemica nie byłby najszczęśliwszy - propagować planszówki formułą Legacy? To jednak specyficzna ścieżka (ślepy zaułek? :wink: ) naszego hobby.
Co złego dla naszego hobby jest w grach typu "legacy"? Nasze hobby to umysłowa spotkania z innymi ludzmi, rozrywka umysłowa, zabawa i emocje związane z grami planszowymi. Czego brakuje grom legacy? :)

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl

krecony1
Posty: 99
Rejestracja: 29 sie 2014, 00:05

Re: Gra Roku 2016 - Zwycięzcy!

Post autor: krecony1 » 20 lis 2016, 18:17

Tycjan pisze:
krecony1 pisze:Fakt, o Marco Polo są sprzeczne opinie, ale i po Kawernie, po początkowym "must have" część wróciła do Agricoli. Jednak wybór Pandemica nie byłby najszczęśliwszy - propagować planszówki formułą Legacy? To jednak specyficzna ścieżka (ślepy zaułek? :wink: ) naszego hobby.
Co złego dla naszego hobby jest w grach typu "legacy"? Nasze hobby to umysłowa spotkania z innymi ludzmi, rozrywka umysłowa, zabawa i emocje związane z grami planszowymi. Czego brakuje grom legacy? :)
Nie chodzi o to, że czegoś im brakuje (poza regrywalnością :wink: ), ale biorąc pod uwagę zarzuty, że gry są drogie, propagowanie ich grą jednorazową, nie byłoby najszczęśliwsze. Dla mnie to raczej zabawa dla geeków. Osoby nie grające "nałogowo", kupując grę, często jednak liczą na to, że będą do niej wracać wielokrotnie. A Pandemica raczej nie wypróbują w GamesRoomie :D

Awatar użytkownika
zioombel
Użytkownik wspierający
Posty: 913
Rejestracja: 21 wrz 2010, 13:19
Lokalizacja: Wołomin

Re: Gra Roku 2016 - Zwycięzcy!

Post autor: zioombel » 20 lis 2016, 18:26

krecony1 pisze:
Tycjan pisze:
krecony1 pisze:Fakt, o Marco Polo są sprzeczne opinie, ale i po Kawernie, po początkowym "must have" część wróciła do Agricoli. Jednak wybór Pandemica nie byłby najszczęśliwszy - propagować planszówki formułą Legacy? To jednak specyficzna ścieżka (ślepy zaułek? :wink: ) naszego hobby.
Co złego dla naszego hobby jest w grach typu "legacy"? Nasze hobby to umysłowa spotkania z innymi ludzmi, rozrywka umysłowa, zabawa i emocje związane z grami planszowymi. Czego brakuje grom legacy? :)
Nie chodzi o to, że czegoś im brakuje (poza regrywalnością :wink: ), ale biorąc pod uwagę zarzuty, że gry są drogie, propagowanie ich grą jednorazową, nie byłoby najszczęśliwsze. Dla mnie to raczej zabawa dla geeków. Osoby nie grające "nałogowo", kupując grę, często jednak liczą na to, że będą do niej wracać wielokrotnie. A Pandemica raczej nie wypróbują w GamesRoomie :D
A moim zdaniem to zwykły laik jakby zagrał całą Pandemie Legacy to później byłby zawiedziony, że tak mało jest gier tego typu ;-P

krecony1
Posty: 99
Rejestracja: 29 sie 2014, 00:05

Re: Gra Roku 2016 - Zwycięzcy!

Post autor: krecony1 » 20 lis 2016, 20:35

zioombel pisze:A moim zdaniem to zwykły laik jakby zagrał całą Pandemie Legacy to później byłby zawiedziony, że tak mało jest gier tego typu ;-P
Istnieje taka możliwość. Dlatego świetnie, że PL jest wśród nominowanych. Nie zmienia to jednak faktu, że nie martwi mnie to, że zwyciężyła inna gra.

Awatar użytkownika
Tycjan
Moderator
Posty: 3162
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Gra Roku 2016 - Zwycięzcy!

Post autor: Tycjan » 20 lis 2016, 21:48

krecony1 pisze:
Tycjan pisze:
krecony1 pisze:Fakt, o Marco Polo są sprzeczne opinie, ale i po Kawernie, po początkowym "must have" część wróciła do Agricoli. Jednak wybór Pandemica nie byłby najszczęśliwszy - propagować planszówki formułą Legacy? To jednak specyficzna ścieżka (ślepy zaułek? :wink: ) naszego hobby.
Co złego dla naszego hobby jest w grach typu "legacy"? Nasze hobby to umysłowa spotkania z innymi ludzmi, rozrywka umysłowa, zabawa i emocje związane z grami planszowymi. Czego brakuje grom legacy? :)
Nie chodzi o to, że czegoś im brakuje (poza regrywalnością :wink: ), ale biorąc pod uwagę zarzuty, że gry są drogie, propagowanie ich grą jednorazową, nie byłoby najszczęśliwsze...
Minimum 12, maksimum 24 rozgrywki. Ciężko powiedzieć czy to mało, czy dużo - wystarczająco. Gry komputerowe, czasami równie drogie, pozwalają czasem na mniej zabawy, a jakoś nikt nie ma moralnych przeszkód żeby je polecać :)
Pandemic Legacy jest w kategorii gier, dla bardziej zaawansowanych graczy, więc z założenia taki gracz już wie czego może się spodziewać, a na pewno przynajmniej przeczyta opis gry na pudełku ;)

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl

Awatar użytkownika
Tomzaq
Użytkownik wspierający
Posty: 1358
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior

Re: Gra Roku 2016 - Zwycięzcy!

Post autor: Tomzaq » 20 lis 2016, 22:16

A poza tym jak wygląda podium?
Who is John Galt?
Posiadam

Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3274
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Re: Gra Roku 2016 - Zwycięzcy!

Post autor: Veridiana » 22 lis 2016, 08:30

Nigdy w Konkursie nie podawaliśmy dalszych miejsc i w tym roku też tego nie zrobimy.

Piehoo
Użytkownik wspierający
Posty: 1068
Rejestracja: 15 gru 2012, 21:31
Lokalizacja: Warszawa Tarchomin

Re: Gra Roku 2016 - Zwycięzcy!

Post autor: Piehoo » 24 lis 2016, 10:08

Fakt, jeżeli chodzi o Tajniaków to dałbym sobie rękę uciąć że wygrają. I teraz.... nadal miałbym rękę. :)
W przypadku Marco Polo to dla mnie ogromna niespodzianka. Gra jest bardzo przyzwoita, ale jakoś tak nie wyróżnia się z tłumu. Nie mówię że Kawerna to jakakolwiek innowacyjność, ale jednak ma powodzenie wśród graczy. Nie wspominając o Pojedynku i Pandemicu...
Gra Roku jak Oskary. Musi wygrać ambitne, czarno białe kino. ;)
Recenzje i przykładowe rozgrywki - Granie W Chmurach
GranieWChmurach.ZnadPlanszy.pl

Awatar użytkownika
mat_eyo
Użytkownik wspierający
Posty: 4181
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Kontakt:

Re: Gra Roku 2016 - Zwycięzcy!

Post autor: mat_eyo » 24 lis 2016, 10:19

Ja trzymałem kciuki za Tajniaków i Pojedynek (najlepsza gra tego zestawienia). Spodziewałem się, że wygra Pandemic Legacy. Zwycięstwo Marco Polo jest dla mnie ogromnym szokiem. Negatywnym, MP to jeden z moich większych zawodów w tym roku.

Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Użytkownik wspierający
Posty: 911
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39

Re: Gra Roku 2016 - Zwycięzcy!

Post autor: Dr. Nikczemniuk » 26 lis 2016, 13:49

Marco Polo to gra dla mas i wielokrotnego użytku.
W Pandemia Legacy szybkiej partyjki nie zaproponujesz.
Myślę że gry ''jednorazowego użytku" powinny mieć swoją oddzielną kategorię.

Awatar użytkownika
rastula
Użytkownik wspierający
Posty: 6587
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań

Re: Gra Roku 2016 - Zwycięzcy!

Post autor: rastula » 26 lis 2016, 16:02

Dr. Nikczemniuk pisze:Marco Polo to gra dla mas i wielokrotnego użytku.
W Pandemia Legacy szybkiej partyjki nie zaproponujesz.
Myślę że gry ''jednorazowego użytku" powinny mieć swoją oddzielną kategorię.

podobnie jak "aktywności towarzyskie" w stylu Dixit czy Tajniacy... obie bardzo dobre aktywności, ale czy to "gry planszowe"... dla mnie nie ( podkreślam, że obie pozycje mam i lubię)...

Komimasa
Użytkownik wspierający
Posty: 138
Rejestracja: 26 lis 2012, 11:09

Re: Gra Roku 2016 - Zwycięzcy!

Post autor: Komimasa » 20 gru 2016, 01:08

A ja nawet niespecjalnie przepadam za Tajniakami. Nie uważam też, by "gra imprezowa" to była dobra nazwa dla tego typu rozrywki. Okej, szybko się tłumaczy, jest banalna i może grać dużo osób naraz. Spoko, ale jakoś moim zdaniem bardziej zabija imprezy, niż je rozkręca. Nie każdy potrafi szybko kojarzyć wyrazy, wiele razy byłem świadkami możdżenia trwającego dobre 5 minut. Sam też nie raz długo się zastanawiałem nad hasłem, bo miałem słowa po prostu tragedie. Z kolei dla drużyny obok ułożyły się tak słowa, że wystarczyło powiedzieć zwierzę 5. Ale wracając. Można powiedzieć, że przy wielu innych grach też jest downtime, okej, ale coś się dzieje. Tutaj nic. Czekasz, czekasz i przysypiasz. Po 2-3 partiach, połowa towarzystwa praktycznie śpi, tylko o tym jeszcze nie wie. I choć gra np 12 osób, to tak naprawdę grają 3-4.
Skoro więc ludzie wręcz usypiają, to jak można ją nazywać grą imprezową?
Poza tym łatwo można kogoś naciągnąć, po proste, bo szybkie, ale za to potrafi być strasznie nudne.
Jeśli ktoś nie lubi takiej zabawy słowami, to ta gra zwyczajnie będzie dla niego męką. No ale co zrobić? Jest impreza grają w Tajniaków, albo też grasz, albo telefon. Dla mnie to nie jest aż taki problem w to zagrać, zwłaszcza z fajnymi ludźmi, ale widziałem po twarzach, że niektórzy chętnie zagraliby w coś innego. Coś, co bardziej by absorbowało.

Można powiedzieć, że na to samo cierpi Avalon, czy Resistance. Prawda, tylko tam jest dużo więcej gry nad stołem, więc jak ktoś jest cichą myszką, z miejsca może w to nie grać i spotyka się to z większym zrozumieniem, niż w przypadku Tajniaków. No bo co niby ma się w nich nie podobać? Szukasz skojarzenia, to wszystko, każdy to potrafi, mówią. Błąd, nie każdy.

Do tego dochodzi wspomniana losowość. Gram w gry z różnym poziomem losowości, nawet dużym, lubię ameri trashe ale tutaj losowość może praktycznie od początku do końca grę ustawić. Krótką bo krótką, ale zawsze.

Jakby tego było mało, ta gra nie daje mi żadnej satysfakcji z wygranej. Żadnej. Jest taka nijaka. Jest bo jest, taki sposób na zabicie czasu. A bywa też, że mnie irytuje, bo np ktoś ma z kijka skojarzenia, albo walnie coś, a nie pomyśli, że obok jest karta wroga, którą dużo szybciej się skojarzy. Przykładowo (jeśli to czyta osoba, która to dała niech wie, że to tylko przykład, który ma ilustrować, o co chodzi) gracz niebieski mówi Góra 2 bo chce by drużyna niebieska zaznaczyła "Czapę" i "Stopę". Sprytne skojarzenie, nie powiem, tyle, że niestety jest jeszcze czerwony "Szczyt". Albo masz dobre skojarzenie, łączysz skutecznie kilka słów naraz, a tu wymyślają jakieś niestworzone połączenia. I żeby nie było, że powinienem pasjanse układać, bo nie nadaję się do gry z ludźmi. Z powodzeniem gram w wszelkie gry, czerpiąc z nich wiele frajdy, często z negatywną interakcją, ale także i copy i nie mam takich problemów jak w Tajniakach.

Rozumiem, czemu ta gra wygrała, bo bum na nią jest straszny, ale naprawdę nie rozumiem, skąd się bierze to uwielbienie do tej gry. A właściwie spokojnie mógł wygrać Colt Express. Dynamiczna, prosta, miła dla oka, fajnie działająca mechanika bardzo dobrze połączona z klimatem, to jest sztuka.

Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 3626
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia

Re: Gra Roku 2016 - Zwycięzcy!

Post autor: BartP » 20 gru 2016, 08:15

Komimasa, właśnie opisałeś, czemu Tajniacy to właśnie taka fajna gra dla mnie. Bo trzeba pomyśleć o wielu rzeczach :). Ja akurat z gier imprezowych nie muszę mieć satysfakcji z wygranej, bardziej miłe wspomnienia z samej gry. A pamiętasz jak Basia powiedziała "góra", a tam jak wół był "szczyt" drużyny przeciwnej :D ?
Sprzedam Die Garten von Versailles
Kupię Saint Petersburg 2. edycja, Kerala i inne

Awatar użytkownika
Gizmoo
Użytkownik wspierający
Posty: 1575
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary

Re: Gra Roku 2016 - Zwycięzcy!

Post autor: Gizmoo » 22 gru 2016, 12:29

Komimasa pisze:A właściwie spokojnie mógł wygrać Colt Express. Dynamiczna, prosta, miła dla oka, fajnie działająca mechanika bardzo dobrze połączona z klimatem, to jest sztuka.
Właśnie wymieniłeś jedną z najgorszych gier w jaką grałem w życiu. :lol: Nudna, głupia, losowa, mechanicznie kulawa. Nigdy więcej.

No ale to są właśnie gusta. ;)

Sam kibicowałem Tajniakom i uważam, że to w pełni zasłużone zwycięstwo.

Kamiru
Posty: 14
Rejestracja: 05 sty 2017, 06:22
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Gra Roku 2016 - Zwycięzcy!

Post autor: Kamiru » 07 lut 2017, 02:42

Komimasa pisze:A właściwie spokojnie mógł wygrać Colt Express. Dynamiczna, prosta, miła dla oka, fajnie działająca mechanika bardzo dobrze połączona z klimatem, to jest sztuka.
"Colt Express" jest niezłą grą, ale bez przesady - na grę roku to na pewno nie zasługuje :-)
W tym roku były np. "Capital" (moim zdaniem świetna gra), "Time Stories" czy "Pandemic: Legacy".
"Tajniacy" jak najbardziej zasłużone zwycięstwo - gra się w to super i szybko.

htomek
Użytkownik wspierający
Posty: 160
Rejestracja: 09 sty 2015, 11:20

Re: Gra Roku 2016 - Zwycięzcy!

Post autor: htomek » 24 mar 2017, 12:42

rastula pisze:
Dr. Nikczemniuk pisze:Marco Polo to gra dla mas i wielokrotnego użytku.
W Pandemia Legacy szybkiej partyjki nie zaproponujesz.
Myślę że gry ''jednorazowego użytku" powinny mieć swoją oddzielną kategorię.

podobnie jak "aktywności towarzyskie" w stylu Dixit czy Tajniacy... obie bardzo dobre aktywności, ale czy to "gry planszowe"... dla mnie nie ( podkreślam, że obie pozycje mam i lubię)...

Marco Polo - gra dla mas, zgadzam sie w 100% naciagnay klimat i naprawde srednia zabaw podczas gry i "kminienie" w czasie rozgrywki jet pelne balaganu, tutaj musze nowu polecic Signorie, gra z mechanika DP stokroc bardizje angazujaca i wymagajaca a juz na pewno bardziej sopojan niz MP

Legacy - dla konesera OK i fakt wg mnie nie jest to strikte gra planszowa....

i sedno mojego wpisu Dixit i Tajniacy to nie sa gry planszowe tak samo jak, Cube Story, Jengle Speed itp. to sa po porstu "czasoumilacze" takie zabawy towarzyskie oczywiscie dobre i polecane bo sam niejednokrotnie w to sie bawilem i bawie ale ... dla mnie gra planszowa ma trenowac moj mozg :) i dawac mi poczucie wysilku intelektualnegoa a we wspomnianych tu Tajniakach wrecz dwrotnie im wiecej luzu takiego na poziome intelektu tym lepiej :)

Nie sa to gry planszowe IMHO ale sa to gry :)

ODPOWIEDZ