Projekt Gaja: Master of Orion - fanowski dodatek

Nasze home-rules do różnych gier, a także PRZETESTOWANE i ciekawe home-rules znalezione w sieci.
Awatar użytkownika
Nidav
Posty: 704
Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 91 times
Been thanked: 338 times

Projekt Gaja: Master of Orion - fanowski dodatek

Post autor: Nidav »

Witam wszystkich bardzo serdecznie!

Nie wiem kto na ile śledzi fora BGG względem poszczególnych gier, ale jeśli ktoś nie wie, to nieco po Nowym Roku jeden z użytkowników - Alexander "bobral" Bobrov - postanowił wrzucić tam swój fanowski dodatek do Projektu Gai, który składa się z zestawu 14 całkowicie nowych frakcji. Rasy zostały wymyślone i przetestowane przez niego i jego współgraczy, którzy ponoć są całkiem hardymi zawodnikami w Terrę Mysticę i Projekt Gaja. I nie będę ukrywał, że po zobaczeniu tego wszystkiego, przeczytaniu umiejętności i zapoznaniu się z plikami, wydaje mi się to na tyle ciekawym dodatkiem, że postanowiłem podjąć się próby przetłumaczenie instrukcji (tj. opisu ras) do tegoż dodatku na nasz piękny język ojczysty. No i udało się! Pro forma również skontaktowałem się z twórcą dodatku, który dał mi zielone światło na to, bym wrzucił to tutaj. Zatem najpierw linki.

Oryginalny wątek na BGG dotyczący dodatku - https://boardgamegeek.com/thread/212355 ... ons/page/1
Hosting z wszystkimi plikami wrzuconymi przez bobrala (planszetki ras oraz instrukcja) - https://yadi.sk/d/Ay9n4J1d93Oxhg
Polskie tłumaczenie instrukcji w formacie .pdf - http://uploadfile.pl/pokaz/1658870---7zkl.html
Polskie tłumaczenie instrukcji w formacie .docx - http://uploadfile.pl/pokaz/1658869---szwp.html

Od siebie dodam, że wszystko wygląda bardzo ciekawie i aż kusi, żeby to jakoś dobrze wydrukować i sprawdzić jak się gra :D Sam wątek na BGG ma już parę stron i niektóre rasy zostały zmienione względem balansu, chociaż sam autor często powtarza, że w jego mniemaniu balans jest już na całkiem przyzwoitym poziomie i można łączyć tę rasy z podstawowymi.

Sam setting dodatku to Master of Orion - gra, w którą nie grałem, więc na ten temat się nie wypowiem. Niemniej wykorzystanie grafik ras z MoO całkiem robi robotę - ponadto można znaleźć jakieś bardziej klimatyczne uzasadnienie dla poszczególnych umiejętności oraz w instrukcji znalazło się miejsce na krótkie wstawki tematyczne o każdej rasie (czego brak, nie będę ukrywał, bardzo mnie bolał w opisie frakcji PG).

Pozwolę sobie jeszcze dodać, że tłumaczenie, podobnie jak sam dodatek, jest fanowskie, i skoro nie robię tego na co dzień, to z pewnością znalazło się miejsce na błędy. W wypadku zauważenia jakiś prosiłbym o danie mi znać - z chęcią poprawię i wrzucę raz jeszcze, w lepszej wersji ;) To samo tyczy się wyrażeń złych, błędnych, okropnie brzmiących etc. W oryginalnej instrukcji autor używał form typowych dla bardziej ogranych - w szczególności przez internet - ludzi (w TM i PG), czyli były tam rzeczy w stylu "1k -> 2ore" - uznałem, że będę trzymał się konwencji polskiej instrukcji i starałem się wzorować język na tejże, wraz ze wszystkimi wyrażeniami, nazwami i opisami. Mam nadzieję, że jakoś mi to względnie wyszło ;)

Nie będę też ukrywał, że z wielką chęcią powinąłbym zestaw takich ras od np. MB Print, żeby mieć już pełną satysfakcję z rozgrywki, niemniej ograniczenia czasowe i brak doświadczenia w takiej materii powoduje, że raczej nie wziąłbym się za organizację zbiórki. Jednakże gdyby ktoś był chętny, obrobiłby nieco pliki, może nawet spolszczył nazwy ras na planszetkach, to z pewnością będę się pisał ;)
Ostatnio zmieniony 28 lut 2019, 13:16 przez Nidav, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1113 times
Been thanked: 1270 times

Re: Projekt Gaja: Master of Orion - fanowski dodatek

Post autor: seki »

Jestem zaciekawiony ale grał ktoś z nimi? Do fanowskich dodatków jestem zawsze nastawiony bardzo ostrożnie bo nie lubię braku balansu. Oryginalnych frakcji jest tyle, że z regrywalnościa nie mam problemu a te fanowskie bym chętnie wyprobowal ale tylko mając pewność, że są zbalansowane na równi z oryginalnymi.
Awatar użytkownika
bardopondo
Posty: 725
Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
Has thanked: 181 times
Been thanked: 222 times

Re: Projekt Gaja: Master of Orion - fanowski dodatek

Post autor: bardopondo »

Mi te frakcje wygladaja na bardzo przegiete. Niektore bardzo modyfikuja standardowe reguly i szczególnie w porownaniu do takich HH, Geodetow czy Taklonow sa za bardzo udziwnione. Swoja droga Rój tez wywraca pewne zasady do gory nogami...
Awatar użytkownika
Nidav
Posty: 704
Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 91 times
Been thanked: 338 times

Re: Projekt Gaja: Master of Orion - fanowski dodatek

Post autor: Nidav »

W trakcie tłumaczenia miałem wątpliwości co do zdolności Alkari i jak się okazało - zinterpretowałem to błędnie. Po skonsultowaniu tego z bobralem naniosłem poprawki i wrzuciłem nową wersję, żeby wszystko było w porządku ;)

O balansie ciężko się wypowiadać - sam autor twierdzi, że rasy już na ten moment są całkiem nieźle zbalansowane, ale jeszcze można nanieść poprawki. Dlatego też w linku z plikami niektóre mają dopisek np. 2.3 - to znaczy, że to już któraś wersja tej rasy. Niezmiennie na BGG trwają w ten sposób konsultacje, żeby ostatecznie cały zestaw był jak najbardziej zbalansowany. Niemniej i tak każda gra z asymetrycznymi mocami graczy będzie cierpiała na pewien brak zbalansowania, a przynajmniej będzie jej to zarzucane - przykładowo w Marco Polo wiele ludzi od razu stwierdzi, że "a ten co pozwala dowolnie ustawiać sobie kości to jest na pewno zbyt OP" albo "przecież możliwość podróży między oazami to zdecydowanie przesada! Przekokszona postać!". W TM czy PG też niektóre rasy mogą wydawać się lepsze i gorsze - wiele zależy od rozgrywki i graczy. Osobiście brałem udział w testach PG i byłem lekko zdziwiony, gdy frakcje, którymi grało mi się słabo, traciły jakieś rzeczy, bo na testach wychodziło, że zdobywają ponadprzeciętne wyniki.

Co do tego, że frakcje wydają się przegięte - znowu można zastosować analogię do Marco Polo ;) Z jednej strony postacie wydają się przegięte - z drugiej możliwość istotnego i dobrego korzystania z ich umiejętności to czasami spore wyzwanie. Projekt Gaja jest również grą, gdzie surowce też są całkiem ograniczone, w szczególności na początku. I np. tacy Ludzie - z jednej strony idea Statku Kolonizacyjnego jest świetna, ale z drugiej strony zaczynają grę z jedną tylko kolonią, która nie może być częścią Federacji (o ile nie chce się stracić mobilności). Dlatego w ramach lekkiego buffa otrzymali jeszcze inne możliwości. Poza tym akurat jestem całkiem wielkim fanem idei Statku, bo kojarzy mi się z klanem rybaków z Klanów Kaledonii :D

Także chyba po prostu trzeba zagrać, żeby zweryfikować empirycznie przegiętość danych ras. Jak już było wspominane - taki Rój całkiem sporo nagina zasady gry i też całkiem na luzie można uznać, że to przegięta rasa. Przy czym na pewno zdarza się całkiem często, że przegrywają z rasami "nieprzegiętymi" :D

Jeszcze dodałbym, że kiedyś gdzieś ktoś powiedział, że jeden z jego największych zarzutów względem PG a TM to to, że rasy w PG na początku niewiele mogą, wszystkie są całkiem podobne do siebie i dopiero w trakcie gry trzeba porządnie zróżnicować ich umiejętności, zaś w TM rasy od samego początku są całkiem różne i nastawione na pewne konkretne rzeczy (Nizołki na łopatki, Krasnoludy na budowanie tuneli i tym podobne). Te fanowskie frakcje właśnie mają dla mnie taki troszkę terra-mysticowy sznyt. Wydają się być nieco bardziej wyspecjalizowane i od razu powinny nieco bardziej kierować gracza na to, w co warto iść.

A tak poza tym - Ogień i Lód do TM też wprowadził rasy, które od samego początku wydają się być przegięte i bardzo mocno ignorują w samą mechanikę rozgrywki. Ale jakby nie patrzyć, to jednak nie zawsze Zmiennokształtni wygrają z takimi poczciwymi Nizołkami. Tutaj wydaje się być trochę podobny casus - "przegiętość" samej rasy nie świadczy od razu o tym, że wszystkie te frakcje są z góry skazane na wygraną, bo jeszcze trzeba nimi odpowiednio zagrać.
ODPOWIEDZ