Co do Anachrony to euro ale jednak ma fabułę i się całkiem fajnie gra. Praktycznie każda akcja trzyma się fabularnie. Kopalnia, wymiana z tubylcami, wydobycie wody oraz akcje w mieście: projekty, rekrutacja i budowa. Wybudowane budynki też się trzymają kupy, superprojekty tak samo. Mi to bardzo odpowiada.
Interakcji za dużo nie ma. Można sobie zabrać miejsce na planszy tak żeby ktoś zapłacił więcej. Podebrać projekt lub budynek a w ostateczności zabrać kafelek anomali tak żeby inny gracz więcej razy rzucał kostka za pożyczone surowce. Nie jest to gra areacontrol ale jakaś małą interakcja jest.
W grze standardowo budujemy silniczek na planszy żeby zoptymalizować przetwarzanie zasobów ale są tu 3 świetne machanizmy.
1. Musimy sobie zostawiać zasoby na kolejną turę biorąc pod uwagę to co na jej początku lub z własnych fabryk dostaniemy. Brak wody oznacza że pracowników gonimy do roboty batem a za to są punkty ujemne. Brak energii oznacza że nie wystawimy egzoszkieletów. Brak wody można uzupełnić na planszy albo we własnych fabrykach a to strata tur i ktoś coś znam buchnie z planszy.
2. Pożyczanie zasobów i konieczność ich oddawania. Nie oddany zasób powoduje ze dostajemy "budynek" który nam zabiera miejsce i ujemne punkty na koniec. Tutaj też można kombinować, bo jak inni gracz pożyczy więcej to rzuca na ujemne punkty ale tylko ten kto ma najwięcej w danym okresie. Jak tylko zdejmiemy pożyczkę to nie dostaniemy ujemnych punktów, jak ja oddamy to dostaniemy dodatnie punkty.
3. Uderzenie komety. Całą gra polega na tym żeby się przyszykować na nadejście tego momentu. Odtąd część akcji na planszy jest jednorazowa a dodatkowo za ewakuacje dostajemy bonusy o ile nie przeprowadzimy jej ostatni. Jeżeli nie zbudujemy do tego momentu na własnej planszy fabryk które pozwolą nam przetwarzać jeden zasób w drugi to mamy problem - ta zasada nie wiadomo dlaczego NIE dotyczy Viniego!
Naprawdę fajna gra i mimo ogromu komponentów łatwa, po 5 minutach grania wszystko jest jasne
A dodam tylko ze gra ma dodatkowe moduły:
MODUŁ PIONIERZY NOWEJ ZIEMI - moduł przygodowy
MODUŁ STRAŻNICY RADY - Gdy wykonujesz Akcję Rady Światowej (te 2 pola u góry) , możesz za odpowiednią cenę na stałe zwerbować jednego ze Strażników. Strażnicy działają bez Robotników, mają nawet swoje własne Pola Akcji
MODUŁ “Dzień Sądu” - Dzięki przeprowadzaniu Eksperymentów mogą aktywnie wpłynąć na wydarzenia poprzedzające Uderzenie, a być może nawet całkowicie go uniknąć. Jednakże nie wszystkie Ścieżki chcą uratować Ziemię przed drugim kataklizmem – dla niektórych jest on sposobem na pokonanie przeciwników raz na zawsze
A do tego jeszcze zasady opcjonalne
Instrukcja:
https://m.rebel.pl/repository/files/ins ... zOJ6moCROI