(Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

... czyli zloty miłośników planszówek! Tu możesz także umawiać się na granie w Twoim mieście.
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4055
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 274 times
Been thanked: 156 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: lacki2000 »

Highlander pisze: 07 lip 2018, 22:17 Po ułożeniu 4 równoległych pasjansów podliczamy kto ułożył najlepszy (to główny moment interakcji) i rozchodzimy się.
sporo euraczy tak ma :) np. przytoczone przez Ciebie jako niezłe mechanicznie Zamki Burgundii. Ja grałem w TM tylko raz i jakoś mnie nie zraziła ani wielce zachwyciła.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1633
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

raj pisze: 07 lip 2018, 22:35 (...) W mechanice euro podejmowane działanie nie ma nic wspólnego z uzyskiwanym efektem - może mieć i jest to korzystne, ale w żaden sposób nie jest konieczne ani nawet oczekiwane. Wynika to w prosty sposób z tego że taki ciąg przyczynowo skutkowy jest naturalny dla warstwy klimatycznej. Zaś mechanika euro z definicji jest od niej oderwana.
Czy mógłbyś podać jakiś konkretny przykład bo wciąż nie rozumiem co chcesz mi przekazać? Najchętniej z eurogier które znam i lubię: Agricola, Terra Mystica, Civilization:TTA, Caylus, Spyrium.

Ja to widzę tak:
- w akcjach ze Scythe nie widzę związku logicznego pomiędzy wkładanymi zasobami na wejściu i uzyskiwanymi na wyjściu (równie dobrze wszystkie zasoby mogły być kolorowymi kuleczkami)
- w akcjach z "Zamków Burgundii" też jest w tym ciężko - możesz np. obsiewać pola technologiami
Z kolei:
- w akcjach C:TTA masz genialnie modelowane zależności wojny (ściągasz cywili do wojska i siada Ci gospodarka), rosnąca trudność dołączania kolejnych terenów do swojego państwa, efektywność ustrojów, korupcja, optymalizacja kierunków rozwoju cywilizacji - to chyba najlepszy euracz jaki znam
- w akcjach Agricoli masz logiczne zależności: aby osiągnąć długofalowo sukces gospodarstwa musisz zainwestować w silnik (kuchnia, ziarno zasiewowe, pary zwierząt, dobra profesja), "obsiejesz - zbierasz plony", "zbierzesz opał - przetrwasz zimę", "zbierzesz kamienie - przebudujesz swoją chatę w kamienną", "hodujesz parę zwierząt - urodzą się młode"
- w akcjach "TM" mimo jej "magiczności" też są ciekawe zależności przy tworzeniu swojego "silnika dochodowego" - należy pilnować proporcje między tworzonymi budynkami aby zapewnić sobie zbilansowany dopływ zasobów
Jest sobie jeszcze taka eurogra jak "Le Havre" co do której mam mieszane odczucia. Z jednej strony ma bardzo ciekawe mechanizmy interakcji między graczami (można odpłatnie korzystać z infrastruktury tworzonej przez pozostałych graczy więc wszyscy się interesują na bieżąco co kto posiada i jak się rozwija), z drugiej ma sporo dziwnych "sucharowych" mechanik pozyskiwania i przetwarzania zasobów (generalnie gospodarka barterowa - trudno spieniężyć towar, opłaty za korzystanie z infrastruktury wyrażane raz w żywności raz w pieniądzu, absurdalna koncepcja żniw w porcie, pozyskiwanie darmowych zasobów). To drugie bardzo psuje moją ocenę gry, która byłaby bardzo wysoka za jej interaktywność.
Ostatnio zmieniony 08 lip 2018, 09:40 przez Highlander, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5171
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 265 times
Been thanked: 869 times
Kontakt:

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: raj »

Highlander pisze: 08 lip 2018, 00:33 - w akcjach ze Scythe nie widzę związku logicznego pomiędzy wkładanymi zasobami na wejściu i uzyskiwanymi na wyjściu (równie dobrze wszystkie zasoby mogły być kolorowymi kuleczkami)
I to jest standard w czystych grach euro.
W takich grach mechanika jest całkowicie oderwana od settingu, który bez żadnych zmian w mechanice można wymienić.
Przykładem jest Discworld: Ankh-Morpork i Nanty Narking.

To, że nikt nie podmienił settingu agricoli wynika ze stopnia skomplikowania tej gry i ciągłych jej wznowień. Nie ma sensu robić kopii bo agricola zapełnia swoją niszę i nie zostawia miejsca dla identycznej konkurencji.
Aczkolwiek setting Agricoli jest dobrze dopasowany do mechaniki, co jest ewenementem a nie regułą w eurograch.

Elementy tego widać w grach będących teoretycznie hubrydami. W Rising Sun podczas bitwy płaci się pieniędzmi za to, żeby twoi wojownicy mogli popełnić seppuku, a po bitwie przegrywający dostaje pieniądze wydane przez wygrywającego. Takie rzeczy absurdalne z punktu widzenia setingu i logiki przyczynowo skutkowej są standardem i typowym działaniem w euro.

Sam klasyczny mechanizm ograniczonego doboru akcji - czyli możliwość wybrania akcji tylko z określonej ograniczonej losowo puli jest arealistyczny. Bo dlaczego tylko gracz A może zdecydować, że chce zbudować wojska czy pobrać podatki a gracz B już tego nie może zrobić bo gracz A zabrał odpowiednią kartę?
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1633
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

raj pisze: 08 lip 2018, 09:32
Highlander pisze: 08 lip 2018, 00:33 - w akcjach ze Scythe nie widzę związku logicznego pomiędzy wkładanymi zasobami na wejściu i uzyskiwanymi na wyjściu (równie dobrze wszystkie zasoby mogły być kolorowymi kuleczkami)
I to jest standard w czystych grach euro.
W takich grach mechanika jest całkowicie oderwana od settingu, który bez żadnych zmian w mechanice można wymienić.
Przykładem jest Discworld: Ankh-Morpork i Nanty Narking.

To, że nikt nie podmienił settingu agricoli wynika ze stopnia skomplikowania tej gry i ciągłych jej wznowień. Nie ma sensu robić kopii bo agricola zapełnia swoją niszę i nie zostawia miejsca dla identycznej konkurencji.
Aczkolwiek setting Agricoli jest dobrze dopasowany do mechaniki, co jest ewenementem a nie regułą w eurograch.

Elementy tego widać w grach będących teoretycznie hubrydami. W Rising Sun podczas bitwy płaci się pieniędzmi za to, żeby twoi wojownicy mogli popełnić seppuku, a po bitwie przegrywający dostaje pieniądze wydane przez wygrywającego. Takie rzeczy absurdalne z punktu widzenia setingu i logiki przyczynowo skutkowej są standardem i typowym działaniem w euro.

Sam klasyczny mechanizm ograniczonego doboru akcji - czyli możliwość wybrania akcji tylko z określonej ograniczonej losowo puli jest arealistyczny. Bo dlaczego tylko gracz A może zdecydować, że chce zbudować wojska czy pobrać podatki a gracz B już tego nie może zrobić bo gracz A zabrał odpowiednią kartę?
Ograniczoność doboru akcji (w rozumieniu Agricoli) mogę jeszcze zaakceptować, jako efekt czynników zewnętrznych na który nie mam wpływu - chwilowa ograniczona dostępność zasobu na "rynku", nieurodzaj (zajęli mi pole ziarno/warzywo), ulewa/susza, foch żony (zajęta akcja powiększenia rodziny ;) itp.
Bardzo ciekawe są euracze gdzie pozyskiwanie zasobów odbywa się wg reguł popytu/podaży np. na zasadach licytacji (Spyrium), wzrostu ceny (robotnicy w Caylus), w sumie w Agricoli to też podobnie działa bo mało popularne pola napełniają się zasobami więc ich jednostkowa cena spada.

Czyli chyba się już rozumiemy. To co Ty klasyfikujesz jako typowe euro, dla mnie jest "eurosucharem" które jak tylko mogę omijam szerokim łukiem. A to co dla mnie jest "wartym uwagi euro" klasyfikujesz jako "klimatyczne (chromowe?) euro".

Ale zrobiliśmy offtop, zaraz jakiś admin ;) potnie wątek ;)
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5171
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 265 times
Been thanked: 869 times
Kontakt:

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: raj »

Highlander pisze: 08 lip 2018, 09:51 Ale zrobiliśmy offtop, zaraz jakiś admin ;) potnie wątek ;)
W sumie wypadałoby to faktycznie wydzielić do osobnego wątku. :)
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Andy »

raj pisze: 08 lip 2018, 09:55 W sumie wypadałoby to faktycznie wydzielić do osobnego wątku. :)
To ja lecę po popcorn i coca colę!😉
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6449
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 578 times
Been thanked: 934 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Fajna dyskusja w kręgu znajomych, a jak wytniecie, to umrze.

We wtorek potwierdzam, że nie przyjdę, za to niedziela (np. AleBrowar w Gdyni) wciąż aktualna.
Awatar użytkownika
Jan_1980
Posty: 2513
Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 25 times
Been thanked: 75 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Jan_1980 »

Mnie też nie ma we wtorek, niedziela na 50%.
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1633
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Ja się urlopuje.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6449
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 578 times
Been thanked: 934 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Ktoś już zdecydowany i chętny na niedzielę? Dajcie znać do jutra, ok?
Awatar użytkownika
Jan_1980
Posty: 2513
Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 25 times
Been thanked: 75 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Jan_1980 »

I jak tam wtoreczek. Będzie QMG 14??? :)
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
hancza123
Posty: 3656
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 50 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: hancza123 »

Jan_1980 pisze: 14 lip 2018, 12:23 I jak tam wtoreczek. Będzie QMG 14??? :)
Tak, ja na pewno będę z QG1914!

Kim chcecie grać?
Awatar użytkownika
Jan_1980
Posty: 2513
Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 25 times
Been thanked: 75 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Jan_1980 »

Rosja!!!!
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
hancza123
Posty: 3656
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 50 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: hancza123 »

Jan_1980 pisze: 14 lip 2018, 19:11Rosja!!!!
Ivan_1980, ja tolko bojus sztobi ty nie razoczarowalsja! W perwoj mirowoj wojnie Rossija nie igrajet tak znaczitelnoj i kljuczewoj roli kak wo wtoroj (wielikoj i oteczestwiennoj) wojnie 1941-45! W 1917 w Rossiji rewolucija! Armija nazad, domoj! :D
Awatar użytkownika
Jan_1980
Posty: 2513
Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 25 times
Been thanked: 75 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Jan_1980 »

православие, самодержавие, народность!!!
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6449
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 578 times
Been thanked: 934 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

CK Odi :D

Po qg proponuje Time if Crisis na 4 graczy
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1633
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Skoro CK zajęte to Pikelhauby jeśli wolne.

CK można spróbować zrobić lepszą mobilizację niż historyczny wariant S zmieniany w trakcie na R a wyszedl zabałaganiony R+S :)
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2446
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 550 times
Been thanked: 270 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Markus »

To ja biore to co zostanie. Chybs jestem 5 graczem do tej gry (jesli dobrze policzyłem). Odi Jan Hańcza Higlander = 4
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1633
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Markus pisze: 15 lip 2018, 15:38 To ja biore to co zostanie.
Pantalon Rouge :)
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6449
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 578 times
Been thanked: 934 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Dawno nie czułem takiej ekscytacji jeszcze przed rozgrywka :) Ostatnio zdarzylo sie to przy Empire of the Sun... Hm.

Gdyby chcial ktos przyjść na szóstego, to zapraszam. Najwyżej ja sie wycofam z qg i proponuje Hannibala.
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1633
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Odi pisze: 15 lip 2018, 16:39 Dawno nie czułem takiej ekscytacji jeszcze przed rozgrywka :) Ostatnio zdarzylo sie to przy Empire of the Sun... Hm.

Gdyby chcial ktos przyjść na szóstego, to zapraszam. Najwyżej ja sie wycofam z qg i proponuje Hannibala.
A Turcja nie jest grywalna?
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6449
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 578 times
Been thanked: 934 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Turcja jest z CK.
hancza123
Posty: 3656
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 50 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: hancza123 »

Mistrzem świata została Franca. To ja ich biorę z tej okazji :wink:
Awatar użytkownika
Jan_1980
Posty: 2513
Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 25 times
Been thanked: 75 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Jan_1980 »

Proszę każdego o założenie jakiegoś charakterystycznego elementu stroju dla strony którą będzie grać. ;)
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
hancza123
Posty: 3656
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 50 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: hancza123 »

QG1914 gotowy w blokach. Jakby się komuś chciało przeczytać zasady abym nie był jedyny kto je zna. Jak znam życie to jakieś niunase zapomnę wam przekazać przy tłumaczeniu zasad. Po pracy mam zazwyczaj ciężką głowę no chyba że się napiję to wtedy odzyskuję świeżość myślenia niczym Rosjanin :wink:
ODPOWIEDZ