sporo euraczy tak ma np. przytoczone przez Ciebie jako niezłe mechanicznie Zamki Burgundii. Ja grałem w TM tylko raz i jakoś mnie nie zraziła ani wielce zachwyciła.Highlander pisze: ↑07 lip 2018, 22:17 Po ułożeniu 4 równoległych pasjansów podliczamy kto ułożył najlepszy (to główny moment interakcji) i rozchodzimy się.
(Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje
- lacki2000
- Posty: 4055
- Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 274 times
- Been thanked: 156 times
Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
- Highlander
- Posty: 1633
- Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 100 times
- Been thanked: 150 times
Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne
Czy mógłbyś podać jakiś konkretny przykład bo wciąż nie rozumiem co chcesz mi przekazać? Najchętniej z eurogier które znam i lubię: Agricola, Terra Mystica, Civilization:TTA, Caylus, Spyrium.raj pisze: ↑07 lip 2018, 22:35 (...) W mechanice euro podejmowane działanie nie ma nic wspólnego z uzyskiwanym efektem - może mieć i jest to korzystne, ale w żaden sposób nie jest konieczne ani nawet oczekiwane. Wynika to w prosty sposób z tego że taki ciąg przyczynowo skutkowy jest naturalny dla warstwy klimatycznej. Zaś mechanika euro z definicji jest od niej oderwana.
Ja to widzę tak:
- w akcjach ze Scythe nie widzę związku logicznego pomiędzy wkładanymi zasobami na wejściu i uzyskiwanymi na wyjściu (równie dobrze wszystkie zasoby mogły być kolorowymi kuleczkami)
- w akcjach z "Zamków Burgundii" też jest w tym ciężko - możesz np. obsiewać pola technologiami
Z kolei:
- w akcjach C:TTA masz genialnie modelowane zależności wojny (ściągasz cywili do wojska i siada Ci gospodarka), rosnąca trudność dołączania kolejnych terenów do swojego państwa, efektywność ustrojów, korupcja, optymalizacja kierunków rozwoju cywilizacji - to chyba najlepszy euracz jaki znam
- w akcjach Agricoli masz logiczne zależności: aby osiągnąć długofalowo sukces gospodarstwa musisz zainwestować w silnik (kuchnia, ziarno zasiewowe, pary zwierząt, dobra profesja), "obsiejesz - zbierasz plony", "zbierzesz opał - przetrwasz zimę", "zbierzesz kamienie - przebudujesz swoją chatę w kamienną", "hodujesz parę zwierząt - urodzą się młode"
- w akcjach "TM" mimo jej "magiczności" też są ciekawe zależności przy tworzeniu swojego "silnika dochodowego" - należy pilnować proporcje między tworzonymi budynkami aby zapewnić sobie zbilansowany dopływ zasobów
Jest sobie jeszcze taka eurogra jak "Le Havre" co do której mam mieszane odczucia. Z jednej strony ma bardzo ciekawe mechanizmy interakcji między graczami (można odpłatnie korzystać z infrastruktury tworzonej przez pozostałych graczy więc wszyscy się interesują na bieżąco co kto posiada i jak się rozwija), z drugiej ma sporo dziwnych "sucharowych" mechanik pozyskiwania i przetwarzania zasobów (generalnie gospodarka barterowa - trudno spieniężyć towar, opłaty za korzystanie z infrastruktury wyrażane raz w żywności raz w pieniądzu, absurdalna koncepcja żniw w porcie, pozyskiwanie darmowych zasobów). To drugie bardzo psuje moją ocenę gry, która byłaby bardzo wysoka za jej interaktywność.
Ostatnio zmieniony 08 lip 2018, 09:40 przez Highlander, łącznie zmieniany 1 raz.
- raj
- Administrator
- Posty: 5171
- Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 265 times
- Been thanked: 869 times
- Kontakt:
Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne
I to jest standard w czystych grach euro.Highlander pisze: ↑08 lip 2018, 00:33 - w akcjach ze Scythe nie widzę związku logicznego pomiędzy wkładanymi zasobami na wejściu i uzyskiwanymi na wyjściu (równie dobrze wszystkie zasoby mogły być kolorowymi kuleczkami)
W takich grach mechanika jest całkowicie oderwana od settingu, który bez żadnych zmian w mechanice można wymienić.
Przykładem jest Discworld: Ankh-Morpork i Nanty Narking.
To, że nikt nie podmienił settingu agricoli wynika ze stopnia skomplikowania tej gry i ciągłych jej wznowień. Nie ma sensu robić kopii bo agricola zapełnia swoją niszę i nie zostawia miejsca dla identycznej konkurencji.
Aczkolwiek setting Agricoli jest dobrze dopasowany do mechaniki, co jest ewenementem a nie regułą w eurograch.
Elementy tego widać w grach będących teoretycznie hubrydami. W Rising Sun podczas bitwy płaci się pieniędzmi za to, żeby twoi wojownicy mogli popełnić seppuku, a po bitwie przegrywający dostaje pieniądze wydane przez wygrywającego. Takie rzeczy absurdalne z punktu widzenia setingu i logiki przyczynowo skutkowej są standardem i typowym działaniem w euro.
Sam klasyczny mechanizm ograniczonego doboru akcji - czyli możliwość wybrania akcji tylko z określonej ograniczonej losowo puli jest arealistyczny. Bo dlaczego tylko gracz A może zdecydować, że chce zbudować wojska czy pobrać podatki a gracz B już tego nie może zrobić bo gracz A zabrał odpowiednią kartę?
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
- Highlander
- Posty: 1633
- Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 100 times
- Been thanked: 150 times
Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne
Ograniczoność doboru akcji (w rozumieniu Agricoli) mogę jeszcze zaakceptować, jako efekt czynników zewnętrznych na który nie mam wpływu - chwilowa ograniczona dostępność zasobu na "rynku", nieurodzaj (zajęli mi pole ziarno/warzywo), ulewa/susza, foch żony (zajęta akcja powiększenia rodziny itp.raj pisze: ↑08 lip 2018, 09:32I to jest standard w czystych grach euro.Highlander pisze: ↑08 lip 2018, 00:33 - w akcjach ze Scythe nie widzę związku logicznego pomiędzy wkładanymi zasobami na wejściu i uzyskiwanymi na wyjściu (równie dobrze wszystkie zasoby mogły być kolorowymi kuleczkami)
W takich grach mechanika jest całkowicie oderwana od settingu, który bez żadnych zmian w mechanice można wymienić.
Przykładem jest Discworld: Ankh-Morpork i Nanty Narking.
To, że nikt nie podmienił settingu agricoli wynika ze stopnia skomplikowania tej gry i ciągłych jej wznowień. Nie ma sensu robić kopii bo agricola zapełnia swoją niszę i nie zostawia miejsca dla identycznej konkurencji.
Aczkolwiek setting Agricoli jest dobrze dopasowany do mechaniki, co jest ewenementem a nie regułą w eurograch.
Elementy tego widać w grach będących teoretycznie hubrydami. W Rising Sun podczas bitwy płaci się pieniędzmi za to, żeby twoi wojownicy mogli popełnić seppuku, a po bitwie przegrywający dostaje pieniądze wydane przez wygrywającego. Takie rzeczy absurdalne z punktu widzenia setingu i logiki przyczynowo skutkowej są standardem i typowym działaniem w euro.
Sam klasyczny mechanizm ograniczonego doboru akcji - czyli możliwość wybrania akcji tylko z określonej ograniczonej losowo puli jest arealistyczny. Bo dlaczego tylko gracz A może zdecydować, że chce zbudować wojska czy pobrać podatki a gracz B już tego nie może zrobić bo gracz A zabrał odpowiednią kartę?
Bardzo ciekawe są euracze gdzie pozyskiwanie zasobów odbywa się wg reguł popytu/podaży np. na zasadach licytacji (Spyrium), wzrostu ceny (robotnicy w Caylus), w sumie w Agricoli to też podobnie działa bo mało popularne pola napełniają się zasobami więc ich jednostkowa cena spada.
Czyli chyba się już rozumiemy. To co Ty klasyfikujesz jako typowe euro, dla mnie jest "eurosucharem" które jak tylko mogę omijam szerokim łukiem. A to co dla mnie jest "wartym uwagi euro" klasyfikujesz jako "klimatyczne (chromowe?) euro".
Ale zrobiliśmy offtop, zaraz jakiś admin potnie wątek
- raj
- Administrator
- Posty: 5171
- Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 265 times
- Been thanked: 869 times
- Kontakt:
Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne
W sumie wypadałoby to faktycznie wydzielić do osobnego wątku.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
- Andy
- Posty: 5129
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne
To ja lecę po popcorn i coca colę!
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
- Odi
- Administrator
- Posty: 6449
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 934 times
Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne
Fajna dyskusja w kręgu znajomych, a jak wytniecie, to umrze.
We wtorek potwierdzam, że nie przyjdę, za to niedziela (np. AleBrowar w Gdyni) wciąż aktualna.
We wtorek potwierdzam, że nie przyjdę, za to niedziela (np. AleBrowar w Gdyni) wciąż aktualna.
- Jan_1980
- Posty: 2513
- Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 75 times
Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne
Mnie też nie ma we wtorek, niedziela na 50%.
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
- Highlander
- Posty: 1633
- Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 100 times
- Been thanked: 150 times
- Odi
- Administrator
- Posty: 6449
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 934 times
Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne
Ktoś już zdecydowany i chętny na niedzielę? Dajcie znać do jutra, ok?
- Jan_1980
- Posty: 2513
- Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 75 times
Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne
I jak tam wtoreczek. Będzie QMG 14???
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
- Jan_1980
- Posty: 2513
- Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 75 times
Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne
Rosja!!!!
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
-
- Posty: 3656
- Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 150 times
Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne
Ivan_1980, ja tolko bojus sztobi ty nie razoczarowalsja! W perwoj mirowoj wojnie Rossija nie igrajet tak znaczitelnoj i kljuczewoj roli kak wo wtoroj (wielikoj i oteczestwiennoj) wojnie 1941-45! W 1917 w Rossiji rewolucija! Armija nazad, domoj!
- Jan_1980
- Posty: 2513
- Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 75 times
Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne
православие, самодержавие, народность!!!
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
- Odi
- Administrator
- Posty: 6449
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 934 times
- Highlander
- Posty: 1633
- Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 100 times
- Been thanked: 150 times
Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne
Skoro CK zajęte to Pikelhauby jeśli wolne.
CK można spróbować zrobić lepszą mobilizację niż historyczny wariant S zmieniany w trakcie na R a wyszedl zabałaganiony R+S
CK można spróbować zrobić lepszą mobilizację niż historyczny wariant S zmieniany w trakcie na R a wyszedl zabałaganiony R+S
- Markus
- Posty: 2446
- Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 550 times
- Been thanked: 270 times
Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne
To ja biore to co zostanie. Chybs jestem 5 graczem do tej gry (jesli dobrze policzyłem). Odi Jan Hańcza Higlander = 4
- Highlander
- Posty: 1633
- Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 100 times
- Been thanked: 150 times
- Odi
- Administrator
- Posty: 6449
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 934 times
Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne
Dawno nie czułem takiej ekscytacji jeszcze przed rozgrywka Ostatnio zdarzylo sie to przy Empire of the Sun... Hm.
Gdyby chcial ktos przyjść na szóstego, to zapraszam. Najwyżej ja sie wycofam z qg i proponuje Hannibala.
Gdyby chcial ktos przyjść na szóstego, to zapraszam. Najwyżej ja sie wycofam z qg i proponuje Hannibala.
- Highlander
- Posty: 1633
- Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 100 times
- Been thanked: 150 times
- Jan_1980
- Posty: 2513
- Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 75 times
Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne
Proszę każdego o założenie jakiegoś charakterystycznego elementu stroju dla strony którą będzie grać.
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
-
- Posty: 3656
- Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 150 times
Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne
QG1914 gotowy w blokach. Jakby się komuś chciało przeczytać zasady abym nie był jedyny kto je zna. Jak znam życie to jakieś niunase zapomnę wam przekazać przy tłumaczeniu zasad. Po pracy mam zazwyczaj ciężką głowę no chyba że się napiję to wtedy odzyskuję świeżość myślenia niczym Rosjanin