(Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

... czyli zloty miłośników planszówek! Tu możesz także umawiać się na granie w Twoim mieście.
hancza123
Posty: 3655
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 48 times
Been thanked: 147 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: hancza123 »

czwartek tragiczny, środa bardzo zła, poniedziałek i wtorek idealne :) chyba podobnie myśli również np. Seba

żałuję bo chciałem wreszcie się zjawić. uświadomiłem sobie problem gdy musiałem powiedzieć żonie że w tym tygodniu "idę na granie i w środę i w czwartek". nawet nie będę tego próbował bo jak powiedział jakiś klasyk "mądry generał nie rzuca swoich wojsk do z góry przegranej bitwy" :D
Awatar użytkownika
Valarus
Posty: 1270
Rejestracja: 27 lut 2013, 23:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 14 times
Been thanked: 20 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: Valarus »

hancza123 pisze:czwartek tragiczny, środa bardzo zła, poniedziałek i wtorek idealne :) chyba podobnie myśli również np. Seba
Właściwie to tak, ale trochę z innych powodów - środy mam zaklepane na wyjścia z żoną. Dzisiaj akurat jej coś innego wyskoczyło więc się pojawię, ale jeszcze wczoraj byłem pewien, że nie da rady.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: Andy »

Odi pisze:Andy, na 2 osoby, to myślę że może być trochę chaotycznie wbrew pozorom, bo to jednak trzy talie do ogarnięcia, trzy responsy, statusy etc itp. Zobaczymy.
Też się nad tym zastanawiałem, ale nie widzę na BGG, żeby wariant dwuosobowy był potępiany w czambuł. Oczywiście dominują pochwały trybów wieloosobowych. Ankieta wykazuje, że 8 osób rekomenduje tryb dwuosobowy jako najlepszy, a 24 - sześcioosobowy.
Na razie z instrukcji wynika, że gra jest tak prosta, że już prostsza to by chyba być nie mogła :) I dobrze - cała różnorodność leży w kartach i taliach.
I to mnie w niej urzekło! :)

Na marginesie. Nazwę amerykańskiej karty Rosie the Riveter tłumaczymy Rózia Nitowaczka. ;)
https://pl.wikipedia.org/wiki/R%C3%B3zia_Nitowaczka
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
poket
Posty: 344
Rejestracja: 15 wrz 2011, 17:19
Has thanked: 2 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: poket »

Ja się niestety dzisiaj nie zjawie :/
Niezwykle trudny wypadek losowy.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6428
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 553 times
Been thanked: 924 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: Odi »

Szkoda :(
Zanosi się na to, że będę grał sam z valarusem, chyba, że przyjdzie ktoś niezapowiedziany.

Są już nowe terminy. Jest jeden wtorek w biforze, 21 lipca.
hancza123
Posty: 3655
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 48 times
Been thanked: 147 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: hancza123 »

a potem 5 sierpnia czyli znowu środa :D

Odi namawiam Ciebie spójrz realnie. Masz małą garstkę chętnych, policzysz na palcach 1 ręki, z czego połowa to ludzie z Polufki. Ludzie w Gdańsku grają w Polufce w czwartki a w Schronie w środy i piątki. Nie masz szans konkurować. Lepiej ustaw spotkania na poniedziałki lub wtorki aby nie kolidować i ludzie pograją 2 razy w tygodniu, w tym u Ciebie również. Grono będzie większe. Rób jak uważasz :D
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6428
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 553 times
Been thanked: 924 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: Odi »

Za to we wtorki jest (będzie) Liga Mistrzów :) I weź tu bądź mądry :)

Hańcza, ale ja nie konkuruję z nikim.
Co innego jest na stole w Schronie, co innego w Polufce, co innego na spotkaniach MIIWSiowych.

Na razie jest etap wyszukiwania osób zainteresowanych, odzyskiwania wargamerów itp. Dodatkowo są wakacje, więc frekwencja ogólna niższa. Dlatego dni są różne, żeby każdy miał szansę przyjść chociaż raz, zapoznać się, zostawić jakiś namiar etc. Na jesień, gdy powstanie grono osób zainteresowanych, rozważę wybór stałego dnia w Caffe i w Biforze.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6428
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 553 times
Been thanked: 924 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: Odi »

Tym razem ruszyliśmy wreszcie z prostą gierką wojenną, czyli Conflict of Heroes. Będzie przynoszona na kolejne spotkania, więc na pewno zagości na stole jeszcze nie raz, oby w postaci większych scenariuszy. Ja tam wciąż wolę system z Combat Commandera, ale nie sposób odmówić CoHowi dynamiki i przejrzystości. No i ma czołgi, co dla wielu jest jego podstawową zaletą.

A poza tym rozegraliśmy pięcioosobową partyjkę w Quartermaster General. O ile po zakończeniu rozgrywki odczucia miałem ambiwalentne, o tyle z biegiem czasu górę brać zaczęło spojrzenie pozytywne.

Po pierwsze, nie ulegają wątpliwości zalety techniczne tej gry: zasady są naprawdę proste, rozgrywka spokojnie mieści się w 120 minutach (a i do pudełkowych 90 da radę zejść, zwłaszcza przy większej liczbie graczy), zagra faktycznie od 2 do 6 osób, przy czym w dowolnym momencie można do gry dołączyć, albo z niej zrezygnować, bez szkody dla samej rozgrywki (gra się państwami w sojuszu, więc jeden z sojuszników spokojnie może przejąc kierowanie opuszczonym państwem, albo oddać jedno z państw nowej osobie). Czyli w sumie idealna gierka na takie spotkania, jak nasze.

Po drugie: pomimo tak prostej mechaniki, udało się oddać zaskakująco wiele mechanizmów przebiegu II wś na poziomie strategicznym. Talie państw są zróżnicowane, tak pod względem liczby kart, jak i efektów. Już samo założenie lezące u podstaw jest bardzo ciekawe, albowiem gracze - choć kierują poszczególnymi państwami - grają w sojuszach, i dla swojego sojuszu zbierają punkty. Zasoby nie pozwalają na ekspansję we wszystkich kierunkach, więc każdy z krajów (no, może poza Sowietami, które są mobilizacyjnym potworem) musi zadecydować o ukierunkowaniu wysiłku wojennego na podobnej zasadzie, jak uczynili to (lub próbowali) Japończycy czy Amerykanie ('Germany first"). Teoretycznie powinno to doprowadzić do odbycia w trakcie gry jakiejś konferencji na wysokim szczeblu, odnośnie ustalenia wspólnej strategii. My tego nie zrobiliśmy, ale wydaje się, że gra premiowałaby bardziej ścisłe działania sojuszników. Ciekawą rolę odgrywają Stany Zjednoczone, bo choć same raczej nie dostarczą większej liczby punktów niż 4, to jednak wspierają wysiłki pozostałych aliantów. Decyzja, przeciw komu skierować strategiczne bombardowania, jest jedną z decyzji kluczowych dla przebiegu działań na poszczególnych TDW. W Osi ciekawą rolę pełnią z kolei Włosi (nie czuję, gdy rymuję la la la :D), którzy powinni mądrze wspierać Niemców na wschodzie, i próbować opanować Bliski Wschód wraz z kontrolą kanału Sueskiego, co może zagrozić Indiom. Ale podkreślam - cały czas jest to kwestia decyzji odnośnie ograniczonych dyspozycji zasobów (na wszystko nie starczy). Fajnie oddano też japońskie dążenie do zapewnienia sobie bezpieczeństwa, poprzez opanowanie tzw zewnętrznego pierścienia obrony (wyspy na Pacyfiku). Przebieg rozgrywki był stosunkowo historyczny: Najpierw ekspansja i odskok punktowy państw Osi, wachlarzowo rozwijająca się Japonia, a potem, gdy Amerykanie wyłożyli wreszcie swoją flotę i rozpoczęli bombardowania strategiczne (trafiło na Japonię), umożliwiając Brytyjczykom ochronę swojego imperium, alianci szybko prześcignęli Oś w punktach, ostatecznie wygrywając grę bardzo wyraźnie.

Zastrzeżenia: też są. Po pierwsze, dla dwóch-trzech osób gra nadaje się przeciętnie. Wszystko zależy od tego, na ile są one w stanie prowadzić równolegle 2-3 państwa, z innymi taliami, efektami, kartami na ręce... Jednoczesne prowadzenie powoduje sytuacje w rodzaju "A, Niemcy, co ja tu z nimi miałem zrobić...?". Kolejna rzecz: nie wiem, na ile FAKTYCZNIE da się poszczególnymi krajami grać inaczej. Niby teoretycznie opcje wyboru są, ale zasoby są tak ograniczone, a punktowane gwiazdki tak rozmieszczone, że nie wiem, czy jest sens ładować się gdzieś indziej. Mam wrażenie, że - wymagałoby to jednak przemodelowania sytemu mobilizacji i walk - przydałoby się więcej eventów/statusów/responsów otwierających inne opcje (np punktujących za inne obszary), wprowadzonych kosztem kart Build Army/Navy i Land/Sea Battle, a także ograniczenie aktywnych statusów do jednego (co wprowadzałoby konieczność wyboru pod co gramy, a nie zachęcało do automatycznego wystawiania statusów, gdy tylko przyjdą na rękę). Strategiczne bombardowania są naprawdę mordercze. Po odrzuceniu 8 kart Japonia w ostatnich kilku turach właściwie nie grała, przyglądając się tylko jak jej zdobycze są po kolei odbijane przez Brytyjczyków i Amerykanów.

Ogółem grało się nieźle, i na pewno będziemy próbować dalej :)
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: Andy »

Odi pisze:pomimo tak prostej mechaniki, udało się oddać zaskakująco wiele mechanizmów przebiegu II wś na poziomie strategicznym.
Na to właśnie zwróciłem uwagę czytając instrukcję, opisy kart i relacje graczy w ramach przygotowań do decyzji o zakupie. Cieszę się, że ta obserwacja się potwierdza.
Odi pisze:Mam wrażenie, że - wymagałoby to jednak przemodelowania sytemu mobilizacji i walk - przydałoby się więcej eventów/statusów/responsów
Może tę potrzebę zaspokoi dodatek Air Marshal? https://boardgamegeek.com/boardgameexpa ... ir-marshal
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
Havelock
Posty: 238
Rejestracja: 13 wrz 2008, 16:57
Lokalizacja: Ciężkowice/Gdynia

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: Havelock »

Powinienem być w tę środę, z chęcią zagrałbym w Combat Commandera jeśli byłaby taka możliwość i byliby chętni.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6428
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 553 times
Been thanked: 924 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: Odi »

Niestety, na jutro CC nie dam rady wziąć, a później mam urlop i będę brał tylko kilka tytułów z domu.

Ale potem (w połowie sierpnia) już chętnie CC przyniosę, zwłaszcza, że sam bardzo ten system lubię :)
Awatar użytkownika
Muzeum II WŚ
Posty: 33
Rejestracja: 16 lip 2014, 08:39

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: Muzeum II WŚ »

Muzeum otrzymało dostawę kilku nowych gier do swojego zasobu:

Stalag 17, War Stories: Red Storm, War Stories: Liberty Roads, A Victory Lost, Kawaguchi’s Gamble: Edson’s Ridge, Tide of Iron: Next Wave, Enemy Coast Ahead, Normandy' 44.

Zwracamy uwagę na Kampen om Norge - przystępną, norweską grę wojenna, traktującą o kampanii 1940 roku. Nasz egzemplarz jest prawdopodobnie jednym z nielicznych (jedynym?) w Polsce :)
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: Andy »

Enemy Coast Ahead? Wiem, że tam są warianty kilkuosobowe, ale jednak jest to przede wszystkim gra solo.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6428
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 553 times
Been thanked: 924 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: Odi »

Podobnie jak RAF, co nie zmienia faktu, że da się grać w kilka osób a gra jest dobra i opowiada o ciekawym epizodzie II wś :)
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: Andy »

RAF to trzy gry: dwie solo i jedna w pełni dwuosobowa.

Nie wiem, jak się sprawdzą warianty dwu- i więcej osobowe w ECA, ciekaw jestem relacji. A że gra dobra i o ciekawym epizodzie - nie ma nawet co dyskutować! :)
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6428
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 553 times
Been thanked: 924 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: Odi »

Andy, przyjeżdżaj do nas (że niby na wizytę studyjną :)) i sprawdzimy! :D
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6428
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 553 times
Been thanked: 924 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: Odi »

Wczoraj najpierw wielka bitwa pancerna w Duel of the Giants na dwie plansze, którą - o dziwo - rozstrzygnęli na swoją korzyść Niemcy, prezentując na obu planszach różne podejścia do obrony (silna, pełna pułapek ogniowych obrona przedniego skraju obrony vs głęboko urzutowana obrona, polegająca na wykorzystaniu przewagi siły rażenia na dalekich dystansach). jak zwykle w Duelu, było całkiem interesująco.

Potem zasiedliśmy do trzyosobowej rozgrywki w Quartermaster General, którą tym razem haniebnie przegrałem. Prowadziłem samodzielnie wszystkich Aliantów, lecz żadnym z państw nie grałem dobrze. A już pozwolić Niemcom zając Moskwę, a Włochom Afrykę i Bliski Wschód, to prawdziwy wstyd. Raczej nie tłumaczy mnie konieczność ogarniania talii wszystkich trzech krajów, bo choć było to momentami dość kłopotliwe, to jednak doświadczony planszówkowicz powinien sobie z takimi rzeczami radzić.
Tym razem rozgrywka przebiegała zupełnie inaczej niż poprzednia, ale też ciekawie. Wiele prawdy jest w powiedzeniu, że to porażki uczą najlepiej. Niepotrzebnie wykładałem tyle statusów (wydaje się, że 2-3 to max, potem po prostu szkoda tury), karty nie podchodziły we właściwych momentach, a ja nie zdecydowałem się - w przeciwieństwie do moich przeciwników - na odrzucanie kart i kopanie w talii w poszukiwaniu czegoś lepszego. Ogólnie jestem pod coraz większym wrażeniem tej gry.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: Andy »

Odi pisze:Andy, przyjeżdżaj do nas (że niby na wizytę studyjną :)) i sprawdzimy! :D
Jak mnie wyślą służbowo do MIIWŚ, to muszę tak dobrać termin, żeby dołączyć do Waszego grania! :)
Odi pisze:Tym razem rozgrywka przebiegała zupełnie inaczej niż poprzednia, ale też ciekawie.
I to jest bardzo ważna wiadomość w kontekście Twoich poprzednich obaw o istnienie w QG pewnych schematów optymalizacyjnych.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6428
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 553 times
Been thanked: 924 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: Odi »

Karty z talii mogą inaczej podejść, i to od razu wiele zmienia.
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2438
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 540 times
Been thanked: 269 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: Markus »

Grało się bardzo przyjemnie. Całą grę "zrobiły" Włochy dzięki okupacji Afryki i statusom punktującym ten region.
Prawda jest taka że należy ciągle trzymać na ręce chociaż 1 budowę armi/navy aby w krytycznym momencie móc odbudować linię zaopatrzenia (inaczej składamy się jak domek z kart)
Bardzo mocnym statusem jest możliwość umieszczenia wojska w miejscu gdzie była bitwa. Oszczędza nam to turę. Jak zrobimy to na polu zaopatrzenia przeciwnika to oponent ma kłopot.

Z chęcią zagram ponownie (tym razem bardziej świadomie).
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: Andy »

Markus pisze:Całą grę "zrobiły" Włochy dzięki okupacji Afryki i statusom punktującym ten region.
Kolejna dobra wiadomość na temat QG! Sztuką jest zrobić grę, w której Włochy mogą się okazać czynnikiem decydującym o wyniku II wojny światowej, a gracz włoski nie czuje się tylko "popychadłem" silniejszego sojusznika. Podobne doświadczenie miałem z First World War, w której zawsze jest obawa o słabość gracza niebieskiego (Austro-Węgry). Tymczasem udało mi się kiedyś wygrać właśnie nimi partię czteroosobową.

Jak Wam idzie granie Japonią? Na BGG były narzekania, że początkowo gracz japoński nie ma nic do roboty, ale potem się okazało, że ta grupa graczy zapomniała o regule pozwalającej atakować obszary, na których nie ma armii/floty przeciwnika! ;)
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2438
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 540 times
Been thanked: 269 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: Markus »

Nie chciałbym zapeszać z tą Italią ale... Miałem trochę szczęścia :-).
Zabawne w tej grze jest to że karty wywołujące bitwę nie są najliczniejsze w tali. To jest gra pozycyjna :-). Należy zdobyć punktowane obszary i statusami bronić się (tymi niepozwalającymi usuwać wojsk). Ale to tylko wrażenia po 1 parti. Za tydzień życie to zweryfikuje :-)
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6428
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 553 times
Been thanked: 924 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: Odi »

A po co atakować puste obszary Land/Sea Battlem? Rozumiem, żeby jakiś combos wyprodukować z responsa czy statusu, ale tak po prostu? Przecież nie możemy przesuwać jednostek...
Awatar użytkownika
Valarus
Posty: 1270
Rejestracja: 27 lut 2013, 23:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 14 times
Been thanked: 20 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: Valarus »

Odi pisze:A po co atakować puste obszary Land/Sea Battlem? Rozumiem, żeby jakiś combos wyprodukować z responsa czy statusu, ale tak po prostu? Przecież nie możemy przesuwać jednostek...
Japonia ma np. respons, że po ataku na pole morskie może postawić armię na każdym polu sąsiadującym z atakowanym obaszarem. Nie wiem, jaki to ma sens, jeżeli nie masz do tych pól linji zapatrzenia, ale na pewno atakowanie pusych pól pomaga w budowaniu combosów i szybszym zajmowaniu wysepek.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Gry wojenne i historyczne pod egidą MIIWŚ [Gdańsk, Gdyni

Post autor: Andy »

Tak, oczywiście chodzi o spełnienie warunku użycia kart statusu lub responsu.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
ODPOWIEDZ