(Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

... czyli zloty miłośników planszówek! Tu możesz także umawiać się na granie w Twoim mieście.
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1629
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 146 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Odi pisze: 13 maja 2019, 14:56 Gra trwa ok 90 min. Nawet licząc 2 godz na pierwszą rozgrywkę wychodzi na to, że damy radę zagrać dwa razy.
Prawdę mówiąc bardziej liczyłem na odpalenie ToC z długo wyczekiwanym dodatkiem. Jest szansa?
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4050
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 271 times
Been thanked: 152 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: lacki2000 »

A ode mnie kamyczek hejtu poleciałby w stronę okładki Europa Divided. Prostota okładki gry planszowej to jest oczywiście atut, ale ta dwukolorowa twarz kobiety niewiele mówi o treści gry. Jakbym takie coś zobaczył na półce, to raczej bym strzelał, że to coś o społecznej walce kobiet o prawa wyborcze itp.
No i obecne punkty zapalne w Europie Środkowej mają trochę szerszy kontekst, bo duży wpływ na eskalację konfliktów zbrojnych miało USA i ich prezydent Obama, laureat Pokojowej Nagrody Nobla :)
(10mMarkusów dla gry, 2M dla Obamy)
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6443
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 570 times
Been thanked: 932 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Phalanxi właśnie zrozumieli, że popełnili katastrofalny błąd wysyłając nam grę ;)

A poważnie, to jutro jednak proponuję ED. ToC z dodatkiem kiedy indziej.

Hańcza, Ty tak na serio? ;)
hancza123
Posty: 3656
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 50 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: hancza123 »

No pewnie. Po 1990 calkowita wygrana zachodu, stabilizacja i pelne zakotwiczenie Europy Sr-Wsch. Z punktu widzenia gry planszowej to nuuuda. To zreszta trzecioplanowy teatr działań. Dzieje się dużo ale w Azji i na Bliskim Wschodzie. To że Rosja ciągle "atakuje" Europę to fakty bardziej medialne na potrzeby propagandy USA.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6443
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 570 times
Been thanked: 932 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Hańcza, to wpadnij na granie.
Pogadamy sobie o tych "faktach medialnych".
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2442
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 548 times
Been thanked: 270 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Markus »

Odi pisze: 13 maja 2019, 16:36 Phalanxi właśnie zrozumieli, że popełnili katastrofalny błąd wysyłając nam grę ;)
Rozwliłeś system tym stwierdzeniem. Ten nasz wątek powinien być ukryty przed światem w celu ochrony dobrych ludzi przed ta rzeką hejtu jaka tu płynie :D :D :-)

Odi pisze: 13 maja 2019, 16:36 A poważnie, to jutro jednak proponuję ED. ToC z dodatkiem kiedy indziej.
No bez żartów, każdy nastawił się na Kryśkę w nowej kiecy, a ty mówisz że ona nie przyjdzie :shock:
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1629
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 146 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Odi pisze: 13 maja 2019, 16:36 Phalanxi właśnie zrozumieli, że popełnili katastrofalny błąd wysyłając nam grę ;)

A poważnie, to jutro jednak proponuję ED. ToC z dodatkiem kiedy indziej.
Weź ToC chociaż na okazanie! Pewnie i tak ED zbrejkujemy w 30 minut (na bazie samej okladki) i będzie można spokojnie siąść do ToC :)
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Wolf »

Grupa napalonych panów chce zajrzeć Krysi pod kieckę.
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1629
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 146 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Wolf pisze: 13 maja 2019, 17:59 Grupa napalonych panów chce zajrzeć Krysi pod kieckę.
Fotosy w necie były obiecujące, co się dziwisz.
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Wolf »

Nie napisałem, że się dziwię. Któż nie lubi zaglądać pod kieckę ;)

Był swego czasu poruszony temat gry Cataclysm: A Second World War, na Heavy Cardboard pojawił się filmik z tłumaczenia i rozgrywki:
https://www.youtube.com/watch?v=A3ZFL0xLrLw
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1629
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 146 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Wolf pisze: 13 maja 2019, 18:48 Był swego czasu poruszony temat gry Cataclysm: A Second World War, na Heavy Cardboard pojawił się filmik z tłumaczenia i rozgrywki:
https://www.youtube.com/watch?v=A3ZFL0xLrLw
W wolnej chwili zerkne. Gra była już ogrywana w Polsce, niestety w Trójmieście nie ma zadnego egzemplarza, a chętnie bym zagrał aby mieć porównanie z T&T. Uroki życia na prowincji :)
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6443
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 570 times
Been thanked: 932 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Markus pisze: 13 maja 2019, 17:41
Odi pisze: 13 maja 2019, 16:36 Phalanxi właśnie zrozumieli, że popełnili katastrofalny błąd wysyłając nam grę ;)
Rozwliłeś system tym stwierdzeniem. Ten nasz wątek powinien być ukryty przed światem w celu ochrony dobrych ludzi przed ta rzeką hejtu jaka tu płynie :D :D :-)
Nie no ale chyba wszyscy śledzący nasz wątek wiedzą że sobie tak żartujemy :D
Wiedzą, prawda? :wink:

Wiedzą...? :?
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2442
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 548 times
Been thanked: 270 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Markus »

Spoiler:
Powyżej ekipa poniedzialkowa "gra"
Janek czy to jes powód dlaczego już nas nie odwiedzasz ? :-) :-) :-)
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Wolf »

Highlander pisze: 13 maja 2019, 18:56W wolnej chwili zerkne. Gra była już ogrywana w Polsce, niestety w Trójmieście nie ma zadnego egzemplarza, a chętnie bym zagrał aby mieć porównanie z T&T. Uroki życia na prowincji :)
Trochę pooglądałem... no mnie nie porwało. Podtrzymuję opinię, że gra tego typu w takiej formie jest po prostu skazana na porażkę, przynajmniej dla mnie - zawsze wychodzi z tego takie dziwne połączenie z jednej strony prostoty (musi być stosunkowo prosto, bo inaczej długa gra stanie się jeszcze dłuższa), a z drugiej przekombinowania (najróżniejsze mini i mikro zasady, timingi itd. żeby oddać trochę bardziej specyfikę), a wszystko i tak grzęźnie w czasie rozgrywki i odwiecznym pytaniu: czy wyjdzie rzut? Co właśnie na większym poziomie abstrakcji kłuje w oczy bardziej, bo na nieudany atak dywizji pancernej mówi się trudno, a na nieudaną obronę Moskwy już nic się nie mówi :P, ale mniejsza z tym.

Mechanizm losowania żetonów z kubka to całkiem niegłupi pomysł, oddaje niepewność sytuacji, my na poziomie strategicznym podejmujemy decyzje, ale dzięki temu, że nie możemy przewidzieć kolejności wejścia żetonów, które mogą symbolizować wojska, ofensywy jak i inne wydarzenia, nie mamy całkowitej pewności co do sytuacji. Przed naszym atakiem przeciwnik może się jeszcze dozbroić, a może to on nas zaatakuje pierwszy itd. Ma to sens. Mamy tutaj też większą próbę zróżnicowania stron pod kątem systemów politycznych. Natomiast, jako że czepiałem się walki w T&T, to mam wrażenie, że Cataclysm wygląda pod tym względem gorzej, abstrakcja w walce jest większa, a dobry / zły rzut może łatwo przechylić szalę zwycięstwa w danej ofensywie.

Tak czy inaczej zarówno Cataclysm jak i T&T zupełnie mnie nie pociągają, kompletnie nie czuję tych gier pod względem przyjemności z rozgrywki.

Heksówki trochę ostatnio pokrytykowałem od strony pewnych naturalnych bolączek tego rozwiązania na planszy, ale tam jednak z tej wielogodzinnej rozgrywki czerpałem sporo przyjemności i w Next Wara bym sobie dalej chętnie pograł. Osobna kwestia, że druga wojna jest już chyba tak zgranym tematem jak zombie w ameri, więc nowoczesny konflikt jest nie tylko miłą odmianą, ale w obecnej sytuacji geopolitycznej świetnie działa także na wyobraźnię.
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1629
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 146 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Wolf pisze: 13 maja 2019, 23:52 Trochę pooglądałem... no mnie nie porwało. Podtrzymuję opinię, że gra tego typu w takiej formie jest po prostu skazana na porażkę, przynajmniej dla mnie - zawsze wychodzi z tego takie dziwne połączenie z jednej strony prostoty (musi być stosunkowo prosto, bo inaczej długa gra stanie się jeszcze dłuższa), a z drugiej przekombinowania (najróżniejsze mini i mikro zasady, timingi itd. żeby oddać trochę bardziej specyfikę), a wszystko i tak grzęźnie w czasie rozgrywki i odwiecznym pytaniu: czy wyjdzie rzut? Co właśnie na większym poziomie abstrakcji kłuje w oczy bardziej, bo na nieudany atak dywizji pancernej mówi się trudno, a na nieudaną obronę Moskwy już nic się nie mówi :P, ale mniejsza z tym.
Na pewno ciekawą odmianą w tej skali rozgrywania konfliktów byłaby implementacja mechanizmu karcianego zamiast kostek, np. coś w stylu Sekigahary. Strona mająca lepsze dowodzenie miałaby mniej klanów w decku :) i więcej "katan" do aktywacji jednostek pancerno-zmotoryzowanych :) Wtedy zadziałałaby zasada "aby zwiększyć szanse na sukces w danej rundzie skoncentruj się na jednej kampanii", przy kilku kampaniach zrobi się już losowo.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6443
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 570 times
Been thanked: 932 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Czytam zasady do Europy Podzielonej. Jeśli tylko spina się to w kartach - będzie hit.
Bardzo fajna mechanika.
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Wolf »

Ja się nie określiłem wcześniej - nie będzie mnie dzisiaj.
Highlander pisze: 14 maja 2019, 09:18Na pewno ciekawą odmianą w tej skali rozgrywania konfliktów byłaby implementacja mechanizmu karcianego zamiast kostek, np. coś w stylu Sekigahary. Strona mająca lepsze dowodzenie miałaby mniej klanów w decku :) i więcej "katan" do aktywacji jednostek pancerno-zmotoryzowanych :) Wtedy zadziałałaby zasada "aby zwiększyć szanse na sukces w danej rundzie skoncentruj się na jednej kampanii", przy kilku kampaniach zrobi się już losowo.
Generalnie przydałoby się po prostu cokolwiek, co sprawi, że gracz ma jakąś tam moc sprawczą, obarczoną oczywiście ryzykiem, ale w przeciwnym wypadku wychodzi na to, że sprowadza się to do ogólnikowej decyzji o ataku (jesteśmy na wyższym poziomie abstrakcji, więc manewrowania tutaj za wiele nie uświadczymy, armie też bardziej ogólne), której efekt zależy w dużym stopniu od rzutu kośćmi - trochę słabo jak na wielogodzinny tytuł. No niezbyt czuję takie rozwiązania, dostajemy mechanizm z prostej gry, w której byśmy się trochę ponaparzali i niewiele by z tego wynikało, a siedzimy przy kobyle.
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1629
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 146 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Wolf pisze: 14 maja 2019, 16:26 Generalnie przydałoby się po prostu cokolwiek, co sprawi, że gracz ma jakąś tam moc sprawczą, obarczoną oczywiście ryzykiem, ale w przeciwnym wypadku wychodzi na to, że sprowadza się to do ogólnikowej decyzji o ataku (jesteśmy na wyższym poziomie abstrakcji, więc manewrowania tutaj za wiele nie uświadczymy, armie też bardziej ogólne), której efekt zależy w dużym stopniu od rzutu kośćmi - trochę słabo jak na wielogodzinny tytuł. No niezbyt czuję takie rozwiązania, dostajemy mechanizm z prostej gry, w której byśmy się trochę ponaparzali i niewiele by z tego wynikało, a siedzimy przy kobyle.
Ja akurat dostrzegam po stronie gracza "moc sprawczą", tylko trzeba dobrze znać mechanikę i drogą doświadczenia ją optymalnie wykorzystać. Miałem ciekawe doświadczenia odnośnie wykonania zaskakującego podwójnego ruchu+ataku (dzięki któremu można okrążyć w kotle przeciwnika i zniszczyć brakiem zaopatrzenia), pozorowanie koncentracji sił które się okazują kadrami, znienacka atak na przemysł, znienacka Sea Lion i blokada, blefowanie odnośnie ukrytych technologii, z drugiej strony przesłona wojsk małymi bloczkami i trzymanie głównej armii w głębi kraju... odnoszę też wrażenie że Niemcami może się opłacać poczekać 1-2 lata z masowymi zbrojeniami a wcześniej większa inwestycja w karty technologii (aby ustalić w co warto iść). Niby najlepiej wypada piechota, ale wynik wczesnych badań R&D może dać inne ciekawe możliwości (atom? lotnictwo + bombardowania przemysłu?).
Fakt że Hańcza również podnosił takie zarzuty że gra jest płytka, ale również mało w nią grał.
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Wolf »

Może nie zaznaczyłem tego wyraźnie, ale ja to pisałem w kontekście Cataclysm, a nie T&T. Tam jest większy poziom abstrakcji i odnośnie walki moje zarzuty się tylko pogłębiły w tym tytule, bo to co jeszcze w T&T można zrobić tam zupełnie nie istnieje, a wynik rzutu może sporo namieszać. W porównaniu w T&T można jak najbardziej dużo więcej pokombinować w kwestii manewru, kompozycji wojsk, zaskoczenia, zróżnicowania efektu starć itd. bo inna skala.

Mnie mimo wszystko T&T nie bawi, ale Cataclysm tym bardziej wydaje mi się chybiony. Z jednej strony próbuje pogłębić inne elementy, ale z taką formą działań zbrojnych to na prawdę drapię się po głowie po co to wszystko? To już trzeba było z tego karciankę zrobić, zamiast takich upośledzonych walk na planszy i by można wtedy było zmieścić bardzo dużo.
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1629
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 146 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Wolf pisze: 15 maja 2019, 01:20 Mnie mimo wszystko T&T nie bawi, ale Cataclysm tym bardziej wydaje mi się chybiony. Z jednej strony próbuje pogłębić inne elementy, ale z taką formą działań zbrojnych to na prawdę drapię się po głowie po co to wszystko? To już trzeba było z tego karciankę zrobić, zamiast takich upośledzonych walk na planszy i by można wtedy było zmieścić bardzo dużo.
A ile razy grałeś w T&T i czy grałeś Niemcami?
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Wolf »

Raz, ale to mi starczy, żeby stwierdzić, że to nie jest gra, która mnie wciągnie i problemem nie jest strona konfliktu.
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2442
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 548 times
Been thanked: 270 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Markus »

Siedzicie cicho co do wczorajszego dnia :D , więć albo gra was zszokowała na plus (oby), albo na minus (i wtedy nie wypada źle pisać o prezencie ;-) )
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1629
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 146 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Markus pisze: 15 maja 2019, 11:53 Siedzicie cicho co do wczorajszego dnia :D , więć albo gra was zszokowała na plus (oby), albo na minus (i wtedy nie wypada źle pisać o prezencie ;-) )
Mogłeś zostać i doświadczyć ten "user experience" :)
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2442
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 548 times
Been thanked: 270 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Markus »

Highlander pisze: 15 maja 2019, 11:55
Markus pisze: 15 maja 2019, 11:53 Siedzicie cicho co do wczorajszego dnia :D , więć albo gra was zszokowała na plus (oby), albo na minus (i wtedy nie wypada źle pisać o prezencie ;-) )
Mogłeś zostać i doświadczyć ten "user experience" :)
Mój wczorajszy "user experience" z ta grą to białe litery (bez obwódki) na żółtym jaskrawym tle - "super" czytelność, nie dziękuje

Nadal nie wiem czy wam się podobało :-) Wykrztuście to wreszcie z siebie :D :D :D
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6443
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 570 times
Been thanked: 932 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Umówiliśmy się, że na razie wstrzymamy się z komentarzami do momentu rzutu okiem na GF i przesłania uwag wydawcy.

W skrócie: Maciek narzekał i na mechanikę, i na jej powiązanie z tematem. Dla mnie sama mechanika jest w miarę ok, ale o powiązaniu z tematem chętnie napisałbym elaborat.

Spoko, na pewno jeszcze będziemy żywo komentować Europę Podzieloną :)
ODPOWIEDZ