(Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

... czyli zloty miłośników planszówek! Tu możesz także umawiać się na granie w Twoim mieście.
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1632
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 148 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

hancza123 pisze: 30 maja 2018, 13:52 Highlander pisze: "W TS generalnie kombinuje się jak opóźnić niekorzystne wydarzenia, ale one i tak w końcu nadejdą i się wydarzą"

No nie, to nie jest tak. W TS trzeba zarządzać negatywnymi wydarzeniami aby występowały w momentach kiedy najmniej zaszkodzą. Generalnie trzeba w miarę możliwości szybko je odpalać aby jednorazowy efekt zaszedł, a karta wypadła z gry. Są po temu 2 powody: po pierwsze złe wydarzenie nastąpi w sposób kontrolowany, a nie niespodziewany, po drugie karta z wydarzeniem przeciwnika trwale wypada z gry i struktura talii zmienia się na korzyść.

Są wydarzenia przeciwnika które warto odpalić jak najszybciej bo później zaszkodzą bardziej, a są takie które faktycznie warto odwlekać w nieskończoność bo są paskudne a ich efekt w drugiej połowie gry będzie znacznie łagodniejszy. Przykładowo:

De Gaulle, Fidel, Układ Warszawski - lepiej mieć to od razu z głowy
Destalinizacja - odwlekaj tak długo jak się da, trzymaj jako zakładnika, potem ta karta będzie już bez znaczenia
Oczywiście się zgadzam, znam te zasady, po prostu niejasno się wysłowiłem. Chciałem rozdzielić kwestię "rozbrojenia ASAP niekorzystnego wydarzenia" (bo ten mechanizm w IC istnieje - odpalasz niedziałające wydarzenie albo właśnie odpalasz je póki mało szkodzi) od istniejącego w TS mechanizmu "znacznego opóźnienia wybranych niekorzystnych wydarzeń" poprzez trzymanie takiej karty na ręce i wyrzucaniu w kosmos dopiero po dotasowaniu drugiej części decku (aby wróciła do gry dopiero po 6-7 rundach). Ten drugi w IC nie istnieje, i może się okazać że przez korzystny układ kart pozbawisz przeciwnika jego najlepszych wydarzeń a on nie będzie mógł Ci tym samym odpłacić - czyli pewnie przegra przez losowy układ kart.
hancza123
Posty: 3656
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 50 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: hancza123 »

Highlander, a może w następnych rozgrywkach w Stalingrad spróbujemy:

- przez pierwsze 2 rundy Ruscy nie mogą używać karty snajpera, celem jest sprawdzić czy są inne sposoby aby przetrwać Ruskim niż tylko ten
- zastosujmy zasadę mulligana: w dowolnym momencie można wymienić dowolną ilość kart na nowe, płacąc za to utratą 1-2 kart: może to załagodzić losowość i dobranie nieprzydatnych kart

Ja bym pociągnął jeszcze Stalingrad. Pierwszy raz trafiłem na kogoś kto też chce tą grę zgłębić bardziej niż 1-2 partie.

Porównałem strukturę decków obu stron, ilości tych najistotniejszych kart, Niemcy/Ruscy:

Uranus: 0/6
Air Supply: 4/0
Dive Bombers: 4/2
Fog of War (anulujesz wydarzenie przeciwnika): 3/3
Heavy Weapons (dubluje siłę jednostki): 3/1
Snajper: 2/3
Propaganda War (przeciwnik nie dostaje kart za lokacje): 2/3
Scouts: 2/2
Ostatnio zmieniony 01 cze 2018, 21:15 przez hancza123, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2445
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 550 times
Been thanked: 270 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Markus »

Czyli 20/18
Nie tak źle. Pytanie bardziej o siłę tych wydarzeń.
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1632
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 148 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

jak liczysz Dive Bombers to licz tez artylerie która ma druga strona (bardzo podobne dzialanie)
Awatar użytkownika
Muad
Posty: 700
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 110 times
Been thanked: 64 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Muad »

Versailles 1919
Spoiler:
Czekam na instrukcje, może za jakiś czas.Póki co tylko tyle pokazali
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna. Paxy: Emancipation + Pamir
=============
Moja kolekcja | Oczekujące | Na oku | Mam LotR TCG (Decipher) PL
Awatar użytkownika
Jan_1980
Posty: 2513
Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 25 times
Been thanked: 75 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Jan_1980 »

Instrukcja do Red Winter raz przeczytana, przed wtorkiem będzie 2 razy. Hańcza wybierz stronę.
pzdr
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
hancza123
Posty: 3656
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 50 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: hancza123 »

Highlander pisze: 31 maja 2018, 16:23 jak liczysz Dive Bombers to licz tez artylerie która ma druga strona (bardzo podobne dzialanie)
Artyleryja: 5/3 (Niemcy/Ruscy) przy czym jest ona słabsza od Stukasów bo zadaje 3 hity i 1 rumble, a nie 4 hity i 2 rumble

@Janek: to ja wybieram Sowietów!
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1632
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 148 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

hancza123 pisze: 01 cze 2018, 18:51
Highlander pisze: 31 maja 2018, 16:23 jak liczysz Dive Bombers to licz tez artylerie która ma druga strona (bardzo podobne dzialanie)
Artyleryja: 5/3 (Niemcy/Ruscy) przy czym jest ona słabsza od Stukasów bo zadaje 3 hity i 1 rumble, a nie 4 hity i 2 rumble
Odpowiednio użyta może niemile zaskoczyć :)
Generalnie ktoś już zrobił nawet ładne i czytelne zestawienie kart:
https://boardgamegeek.com/filepage/1173 ... ibution-ch

Ciekawostka: Niemcy mają tylko 4 karty "+3" i 3 karty "-3", razem 7 "trójek", co gorsza są one bardzo silne jako wydarzenia i szkoda ich używać na punkty.
Sowieci mają za to aż 8 kart "+3" i 5 kart "-3", razem 13 "trójek".
hancza123
Posty: 3656
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 50 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: hancza123 »

Ze struktury obu decków widać więcej jak należy grać..

We wtorek siadam z Jankiem do Finlandii, a jak ją skończymy i wystarczy czasu to i Stalingrad będę miał w zanadrzu. Przyniosę Holdfasta Deluxe na uboxing bo już dotarł :D Z QM to trochę potrwa bo Rebel go sprowadza.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6448
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 577 times
Been thanked: 933 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Time of Crisis i Maria mają dotrzeć do mnie dopiero za ok 2 tygodnie.
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1632
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 148 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Mnie w najblizszy wtorek nie będzie, delegacja.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6448
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 577 times
Been thanked: 933 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Niestety, ja też już wiem, że we wtorek nie dotrę :(
hancza123
Posty: 3656
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 50 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: hancza123 »

Zapowiada się słabsza frekwencja. Ja bym jednak pograł tym bardziej że za tydzień nie pogram bo będę daleko za kołem podbiegunowym (Ekspedycja Tromso - Lofoty), a za 2 tygodnie będzie akurat we wtorek mecz Polska-Senegal na mundialu w Rosji.
Awatar użytkownika
Jan_1980
Posty: 2513
Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 25 times
Been thanked: 75 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Jan_1980 »

Zasadniczo Hańcza to jesteśmy umówieni więc lepiej bądź:P
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
hancza123
Posty: 3656
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 50 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: hancza123 »

Gramy gramy. Będę o 18.00 ale postaram się już o 17.30.
Awatar użytkownika
Jan_1980
Posty: 2513
Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 25 times
Been thanked: 75 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Jan_1980 »

Gra powinna być już rozłożona.
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
Awatar użytkownika
clown
Posty: 1226
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: clown »

Polecam obserwować także to:
https://www.boardgamegeek.com/boardgame ... -world-war
Nieco cięższa niż T&T, dużo większy "sandbox" no i ETO/PTO razem w jednym pudle. Gra wydaje się też być dobrze wyskalowana (trzy frakcje : Demokraci, Faszyści, Komuniści), plus dodatkowe podziały wewnątrz frakcji, czyli możliwość rozgrywki 2-5 graczy.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1632
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 148 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

clown pisze: 04 cze 2018, 16:30 Polecam obserwować także to:
https://www.boardgamegeek.com/boardgame ... -world-war
Nieco cięższa niż T&T, dużo większy "sandbox" no i ETO/PTO razem w jednym pudle. Gra wydaje się też być dobrze wyskalowana (trzy frakcje : Demokraci, Faszyści, Komuniści), plus dodatkowe podziały wewnątrz frakcji, czyli możliwość rozgrywki 2-5 graczy.
Kojarzę że w którymś wątku (chyba o T&T :) lekko "szydziliśmy" z mapy. Śląsk nadmorski i pozbawiony przemysłu i surowców, Czechy bez przemysłu, Berlin na Łużycach, u Sovietów przemysł tylko w Moskwie, Szwecja i Persja bez surowców. Ale przyznaję się zasad nie czytałem może to jakoś nadrabiają.
hancza123
Posty: 3656
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 50 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: hancza123 »

Oglądam Holdfasta 1941-45 i śmieję się że to najbardziej przepłacona przeze mnie gra ever! No w sensie że relacja cena/zawartość pudełka :lol:

Grając w gry cywilne (Rising Sun, Ojciec Chrzestny..) przywykłem że za 200-300zł to otrzymujesz produkt wypasiony, jak chodzi o komponenty i przygotowanie graficzne, takie piękne i wielkie i z pięknymi planszami, milionem komponentów i plastikowymi figurkami... No a jak wygląda Holdfast?? :lol:

No ale oczywiście nie o to chodzi... Chodzi o miodność gry a nie o komponenty. Gra ma być merytorycznie dobra, jeżeli do tego wykonana na wypasie to super.

Generalnie gry wojenne są drogie bo to jednak nisza. Coś dla elit, a nie dla gawiedzi. Gdy nakład jest tak nieliczny to gra musi być droga. No tak to sobie tłumaczę i znowu zadowolony :mrgreen:
Awatar użytkownika
clown
Posty: 1226
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: clown »

Śląsk nadmorski i pozbawiony przemysłu i surowców, Czechy bez przemysłu, Berlin na Łużycach, u Sovietów przemysł tylko w Moskwie, Szwecja i Persja bez surowców.
Oj, chyba jakąś błędną mapę oglądałeś. Szwecja i Persja mają surowce, w ZSRR są surowce na Kaukazie. Czechy również z przemysłem.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1632
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 148 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Oglądałem tę mapę co jest wrzucona na BGG. Jakość słaba ale ikony przemysłu i łopaty było widać. Chyba że te ikony odpowiadają za coś innego.
Awatar użytkownika
clown
Posty: 1226
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: clown »

Highlander - zapewniam Cię, że surowce są :) przeczytaj przepisy i Playbooka :)
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Jan_1980
Posty: 2513
Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 25 times
Been thanked: 75 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Jan_1980 »

Ktoś będzie jeszcze oprócz Zbyszka i mnie?
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
Awatar użytkownika
niepooczach
Posty: 169
Rejestracja: 26 lip 2008, 09:17
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 22 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: niepooczach »

Niestety nie zapowiada się, że będzie z kim pograć, więc dzisiaj poczytam sobie zasady do Combat Commandera :)
hancza123
Posty: 3656
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 50 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: hancza123 »

Rozegraliśmy z Jankiem zgodnie z planem Red Winter: The Soviet Attack on Tolvajarvi.

Generalnie nie jestem fanem takich żetonówek bo zazwyczaj są dla mnie schematyczne, matematyczne, zbyt żmudne i długie. Zdecydowalem się zagrać ze względu na tematykę: wojna zimowa w Finlandii, ciekawy kontekst historyczny, ciekawe warunki pola walki pośród zimy, nocy, zamarzniętych jezior i pułapek nielicznej fińskiej armii.

Gra zaskoczyła mnie na plus bo jest dość szybka, emocjonująca, jest trochę decyzji do podjęcia, dylematów i problemów do rozwiązania. Sowieci są silniejsi i mają mocną artylerię ale mają problemy logistyczne oraz ciężko im poruszać się w trudnym terenie. Finowie kontrolują wąski przesmyk i nie ma wyjścia jak atakować Ruskimi po lodzie przez jeziora. Ciekawie pokazane są różne aspekty tamtej wojny: mus przemieszczania się po lodzie, trzymanie się blisko dróg które dają zaopatrzenie, zamarzanie wojsk jeżeli nie ogrzejesz ich przy ogniskach, zabójcze nocne rajdy Finów, to że dominuje noc i w nocy słabo widać...

Minusem gry jest to że cała gra to raptem jeden scenariusz! Gra jest dwukrotnego użytku, raz grasz aby poznać i raz aby zagrać już optymalnie i dobrze. Gra dotyczy jednego konkretnego epizodu: ataku na Tolvajarvi no i tylko tyle. To jakby mieć CoH czy CC: ale jeden scenariusz do grania, tyle że świetnie przygotowany i mocno rozbudowany.
ODPOWIEDZ