(Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

... czyli zloty miłośników planszówek! Tu możesz także umawiać się na granie w Twoim mieście.
hancza123
Posty: 3656
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 50 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: hancza123 »

Odi pisze: 29 sie 2018, 13:21
Muad, nie - nie trzeba poznawać dokładnie talii przeciwnika. Trzeba wiedzieć, w których obszarach będzie działał. Tyle. A potem realizować własna strategię.
Odi chyba nie mówisz zupełnie poważnie?

Znajomość kart przeciwnika jest ważna! To ważne aby Anglik wiedział że Niemiec ma w talii karty które mocno go biją jeżeli nie ma na morzu 3 flot! Albo aby AT wiedział że Anglik ma w talii karty które zainstalują go w Grecjii czy na Bliskim Wschodzie i lepiej go uprzedzić itd.
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5171
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 265 times
Been thanked: 867 times
Kontakt:

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: raj »

Odi pisze: 29 sie 2018, 13:21 A propos Wietnamu...
Na netflixie jest cała seria z polskimi napisami.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1632
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 148 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Muad pisze: 29 sie 2018, 12:47 Też mi się wydaje po kolejnej grze w Silvcr Bayoneta, że jest bardziej skomplikowany niż Next War. Chociaż ja tego się spodziewałem bo to jest gra operacyjna z samymi batalionami. A tam jest o wiele więcej drobiazgów i nadal nie mam strategii co działa kiedy i jak należy efektywnie grać. Mimo wszystko gra mi się podoba, muszę jednak przejrzeć jeszcze raz scenariusze by sprawdzić, które dadzą więcej funu. Bo większość jest bardziej jako wprowadzenie dla eurograczy :P Co prawda więcej satysfakcji póki co mam w Next Wara, ale to wynika z tego że jestem bardziej typem generała niż dowódcy batalionów - ja wymagam, że coś ma być zrobione, nie interesuje mnie które drzewo czy górkę zajmiecie ^^
A to jest jakaś różnica w dowodzeniu między skalą kompanijną a dywizyjną w tych grach? Wciąż masz X jednostek na planszy, o identycznych statystykach (siła, ruch, wyszkolenie), wciąż trzeba zająć jakieś heksy, wciąż trzeba podciągnąć do ataku wsparcie. No i co najważniejsze: wciąż są duże terenowo heksy i etap trwa cały dzień.

W kompanijnym Red Winter czy drużynowym Combat Commander masz zasadniczą różnicę od skali dywizyjnej że wszystkie jednostki (a nie tylko artyleria) mają możliwość prowadzania "ranged fire" bez styczności z przeciwnikiem, więc pojawia się też sprawdzanie widoczności (LOS). Esencją atakowania i obrony staje się organizowanie wsparcia ogniowego od jednostek piechoty (lkm / ckm). Etap trwa max kilka godzin w efekcie znaczenie dla LOS ma też pora dnia.

Silver Bayonet o tyle mnie zdziwił, że heksy są bardzo duże a etapy trwają cały dzień i pewnie dlatego nie pojawił się zasady LOS/Ranged Fire. W efekcie nie odczułem że grałem w skali taktycznej. Dziwna koncepcja. Aż dziwne że w tej skali funkcjonuje ZOC dla pojedynczych kompanii a nawet wzmocnionych plutonów - jak ~100 ludzi ma kontrolować 7km2 dżungli (heks to 1km2)?
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1632
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 148 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

hancza123 pisze: 29 sie 2018, 13:30
Odi pisze: 29 sie 2018, 13:21 Muad, nie - nie trzeba poznawać dokładnie talii przeciwnika. Trzeba wiedzieć, w których obszarach będzie działał. Tyle. A potem realizować własna strategię.
Odi chyba nie mówisz zupełnie poważnie?

Znajomość kart przeciwnika jest ważna! To ważne aby Anglik wiedział że Niemiec ma w talii karty które mocno go biją jeżeli nie ma na morzu 3 flot! Albo aby AT wiedział że Anglik ma w talii karty które zainstalują go w Grecjii czy na Bliskim Wschodzie i lepiej go uprzedzić itd.
Przyznam rację Hańczy. Przecież ja położyłem pierwszą grę Niemcami bo nie miałem pojęcia co mam w decku - grałem doraźnie tym co mi się dolosowało, nie wiedząc że np. coś warto odrzucić jako discard bo to chłam albo że dany status bez sensu zagrywać bo dociągnę lepsze. Trzeba też wiedzieć jakie dedykowane karty może mieć przeciwnik (np. gdzie się może mocno "dwutarczowo" bronić Niemiec). Trzeba wiedzieć ile się ma kart danego typu i ile zeszło.
Wiedza o taliach bardzo mi pomogła w moim jedynym "nokaucie" Centralnymi.

Co do wdrażania nowych osób do poziomu ligowego:
- Na pewno warto aby świeża osoba grała US/UK, aby przyjrzeć się z boku walce na noże w budce telefonicznej ;)
- Jako druga gra wg mnie: AH/OT (5 os), RU (4-5 os) lub RU + FR/IT (3 os).
- Trzecia gra jako FR/IT (4-5 os) + ewentualnie RU
- Dopiero czwarta gra GE (5 os) lub GE + AH/OT (3-4 os).
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6448
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 577 times
Been thanked: 933 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

No ale przecież ja o tym piszę.

Mówisz nowemu: wystawiaj się tu i tu, bo przeciwnik może się tu wystawić, pilnuj tego i tego obszaru, bo tu może zaatakować, i jazda. Po co na początku wiedzieć więcej?
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2444
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 550 times
Been thanked: 270 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Markus »

Hańcza, ja w QM 1914 z przyjemnością jeszcze zagram. Tak sobie pomarudziliśmy ;-) ale tak naprawdę chcemy jeszcze w tę grę grać.
Maciej wczoraj mnie pozytywnie zaskoczył, bo to ON zaproponował QM :-), a jeszcze niedawno miał bana na tę grę ;-)
hancza123
Posty: 3656
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 50 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: hancza123 »

Markus pisze: 29 sie 2018, 19:27 Hańcza, ja w QM 1914 z przyjemnością jeszcze zagram. Tak sobie pomarudziliśmy ;-) ale tak naprawdę chcemy jeszcze w tę grę grać.
Maciej wczoraj mnie pozytywnie zaskoczył, bo to ON zaproponował QM :-), a jeszcze niedawno miał bana na tę grę ;-)
Spoko, to było by nudne gdyby były same lajki, brak krytycznych uwag i wątpliwości.

Zgadzam się z Highlanderem co do przydzielania nacji zgodnie z poziomem znajomości kart i gry. Niemcy muszą być w rękach weterana, Francja lepiej też. Zbyt ważne jest to jak roztrzygnie się wojna na zachodzie. Nieco inaczej odbieram poziom trudności grania:

1. Niemcy 2. Franca 3. AT/HU 3.GB/USA 4.Rosja
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1632
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 148 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Markus pisze: 29 sie 2018, 19:27 Maciej wczoraj mnie pozytywnie zaskoczył, bo to ON zaproponował QM :-), a jeszcze niedawno miał bana na tę grę ;-)
Ale ja dalej mam bana :) Tylko że nie mamy żadnego lepszego filerka na 2 godziny na 3 osoby. Umysł mi odpoczywa po Silver Bayonet.
hancza123 pisze: 29 sie 2018, 20:35 (...) Nieco inaczej odbieram poziom trudności grania:
1. Niemcy 2. Franca 3. AT/HU 3.GB/USA 4.Rosja
Zgadzam się Rosja jest prosta w obsłudze jak budowa cepa, same build army i eventy na build army, więc można dać na start jak jest 4-5 osób. Tylko że wtedy nie nauczy obsługi Statusów. Na 3 osoby to już nie ma jak dać Rosji świeżakowi.
Awatar użytkownika
Muad
Posty: 700
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 110 times
Been thanked: 64 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Muad »

Udało mi się dzisiaj z kumplem rozegrać większy scenariusz w Silver Bayoneta (uroki dnia wolnego). Rozegraliśmy scenariusz #9 który posiada wszystkie zasady pełnej gry, trwa max 10 tur i posiada ukryte dodatkowe warunki zwycięstwa. Generalnie teraz dopiero widzę, że gra na prawdę lśni gdy są wszystkie zasady i cała mapa jest grywalna. Graliśmy do końca i zajęło nam to w sumie poniżej 6h wraz z tłumaczeniem zasad i rozstawieniem.

Dane scenariusza
FWA: (US+ARVN)
Spoiler:
PAWN: (NVA+VC)
Spoiler:
Scenariusz zakładał walki praktycznie na całej mapie z ukrytymi celami - każdy z graczy losuje 2 z 5 i musi jest spełnić by mieć Auto Victory, inaczej gra się do końca i są przeliczane punkty. Z tego względu każdy taki scenariusz będzie wyglądał inaczej bo gracze będą skupiać się na innych elementach i w innej części mapy. Co więcej Czerwoni mogą praktycznie dowolnie rozstawić swoje ukryte wojsko a Marines mogą łatwo deployomać się na całej mapie (gorzej potem z powrotem ale to inna bajka :P).

Pełne zasady obejmowały przede wszystkim ukrywanie się jednostek PAVN, Helikoptery US oraz Patrole. W tym scenariuszu nie ma wsparcia dlatego setting wojsk był już ustawiony i graliśmy tym co na planszy. Na pewno na plusik są 2 dostępne HQ dla PAVN, które nie ukrywam są kluczowe do skutecznych walk. Amerykanie dodają jak zwykle smaczku.

Nie chce streszczać całych walk gdyż sporo się działo w 4 miejscach na planszy, jednak do najważniejszych decydujących i walk doszło do w górach Chu Pong przy granicy z Kambodżą (sam róg mapy):
Spoiler:
Ostateczny wygląd planszy:
Spoiler:
Chętnych zapraszam na grę :)
Oczywiście większość scenariuszy wywalamy - nie ma sensu skoro są niepełne. Ewentualnie można by 1 scenariusz pościgowy a tak to zostają 2 główne + kampania.
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna. Paxy: Emancipation + Pamir
=============
Moja kolekcja | Oczekujące | Na oku | Mam LotR TCG (Decipher) PL
Awatar użytkownika
Jan_1980
Posty: 2513
Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 25 times
Been thanked: 75 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Jan_1980 »

Kiedy znów będziesz w 3mieście??:)
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
Awatar użytkownika
Jan_1980
Posty: 2513
Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 25 times
Been thanked: 75 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Jan_1980 »

Kto będzie jutro?
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6448
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 577 times
Been thanked: 933 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Na pewno Antoine, i na 90% ja. Miał być tez Rafał, z którym umawiałem się na Hamilcara, ale jeśli będzie nieparzyście, to będziemy mogli rozegrać tez cos innego, żeby nie zostawiac nikogo z boku.
hancza123
Posty: 3656
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 50 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: hancza123 »

Jestem na krotkim urlopie wedkarskim. Niestety nie dotre.
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2444
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 550 times
Been thanked: 270 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Markus »

Co znaczy "miał być"? ;-)
BĘDĘ!
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1632
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 148 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Jan_1980 pisze: 03 wrz 2018, 15:21 Kto będzie jutro?
Highlander się urlopuje w nomen omen górach.
Ale gram intensywnie w Red Winter przez vassala.
Powiem Wam tyle że wszystkie partie do tej pory graliśmy źle i stad nasze mylne odczucia odnośnie wszechmocnych Sowietów. Chodzi o przepis ze trzeba cały czas mieć 12 pelnych kompanii albo załamuje sie morale i w sumie koniec gry. Do tej pory graliśmy ze to jest dopiero sprawdzane od 4-tego dnia. Trzeba ta grę poznać od nowa :)
PneumatiKPonton
Posty: 46
Rejestracja: 27 sie 2018, 21:33
Has thanked: 10 times
Been thanked: 7 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: PneumatiKPonton »

Witam wszystkim!

No to mi się w końcu udało się logować tutaj! Antek pisze, i już mogę potwierdzić że jutro będę na spotkanie! :)

Dla tych którzy jeszcze mnie nie znają, jestem Antek - Lub Antoine -, Francuz który mówi po polsku, i mam pasję dla Historii i dla historyczych gier! Mam tutaj w Gdyni małą kolekcję od dobrych starych gier z VaeVictis (Francuska gazeta), ale zawsze jestem chętny odkrywać nowych grze!

Mam nadzieję, że nie za dużo napisałem będów!

Do zobaczenia jutro!

PS - Pseudonim już używam na internecie od parę lat :p więc jeszcze nie zmieniam! :D
~~ Antek ~~
Write to me in English, po polsku, auf Deutsch, по-Русски or en français - but be sure I am French
Kolekcja gier: https://boardgamegeek.com/collection/us ... dgame&ff=1
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6448
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 577 times
Been thanked: 933 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Antek, już Cię wzięliśmy pod uwagę - przychodź śmiało :)
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1632
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 148 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Highlander pisze: 03 wrz 2018, 18:06 Powiem Wam tyle że wszystkie partie do tej pory graliśmy źle i stad nasze mylne odczucia odnośnie wszechmocnych Sowietów. Chodzi o przepis ze trzeba cały czas mieć 12 pelnych kompanii albo załamuje sie morale i w sumie koniec gry. Do tej pory graliśmy ze to jest dopiero sprawdzane od 4-tego dnia. Trzeba ta grę poznać od nowa :)
Obszerniejszy komentarz dla chętnych na granie w Red Winter 1939: Tolvajarvi

Już po 5 etapach wspólnej gry przez vassal'a z koledą Cadrach'em udało się wyjaśnić przyczynę naszych dotychczasowych trójmiejskich rozczarowań Red Winter.

Wniosek: Generalnie możemy wyrzucić do kosza nasze dotychczasowe trójmiejskie rozgrywki :)

Oprócz kilku drobnych pomyłek w interpretacji przepisów robiliśmy jedną naprawdę ciężką pomyłkę. Otóż uznaliśmy - zmyleni komentarzem na torze etapów - że rzuty na Soviet Morale Collapse zaczynają się dopiero od 4 dnia gry (czyli 20 etapu). Okazało się jest to jedyny komentarz na torze etapów, które nie jest powiązany z konkretnym etapem. Faktyczny przepis jest umieszczony w Playbooku a nie w instrukcji i z niego wynika że powinno się sprawdzać już od pierwszego etapu, co też nie ma sensu bo w etapie 1 sowieci mają 6 jednostek, a w etapie 2 - 12 jednostek piechoty i by przegrywali z automatu. Ale nieoceniony Cadrach wyjaśnił że autor prostował to na BGG tj. że sprawdza się od 6 etapu po pierwszej nocy, bo w 1 dniu sowieci mają morale bonus i należało się domyślić :)

No i ten przepis zmienia wszystko. Wg naszej poprzedniej wiedzy ciśnięcie sowietami:
- z pełnym wciągnięciem czołgów od 6 etapu,
- bez zważania na straty w piechocie,
- z dążeniem do zwycięstwa automatycznego w ciągu 3 pierwszych dni
wydawało się racjonalną strategią. A tu się okazuje że to tak nie działa, bo straty od szturmów i odmrożeń mogą załamać sowietów już między 6 a 10 etapem, zanim wejdzie do walki trzeci pułk.

Pozostaje nam wrócić do planszy Red Winter i zacząć odkrywać grę na nowo. I bardzo mnie to cieszy, bo wcześniej słyszałem o tej grze mnóstwo superlatywów i efekty pierwszych rozgrywek zupełnie do nich nie pasowały.

P.S.
Inna sprawa że wciąż mam wątpliwości do kwestii rozwiązań taktycznych które opisywałem (doskonała koordynacja wsparcia i artylerii, brak możliwości wspierania obrońców z przyległych heksów, brak opportunity fire, przeciskanie się wzdłuż ZOC itp.), ale najważniejsze że upadła ta teoretyczna strategia wygrywająca sowietami.
Awatar użytkownika
Jan_1980
Posty: 2513
Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 25 times
Been thanked: 75 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Jan_1980 »

Otóż uznaliśmy - zmyleni komentarzem na torze etapów - że rzuty na Soviet Morale Collapse zaczynają się dopiero od 4 dnia gry (czyli 20 etapu). Okazało się jest to jedyny komentarz na torze etapów, które nie jest powiązany z konkretnym etapem. Faktyczny przepis jest umieszczony w Playbooku a nie w instrukcji
Jaka kara powinna spotkać autora gry z naszej strony?
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1632
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 148 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Jan_1980 pisze: 04 wrz 2018, 00:20
Otóż uznaliśmy - zmyleni komentarzem na torze etapów - że rzuty na Soviet Morale Collapse zaczynają się dopiero od 4 dnia gry (czyli 20 etapu). Okazało się jest to jedyny komentarz na torze etapów, które nie jest powiązany z konkretnym etapem. Faktyczny przepis jest umieszczony w Playbooku a nie w instrukcji
Jaka kara powinna spotkać autora gry z naszej strony?
W teorii wystarczyło żeby przeczytać ze zrozumieniem oficjalną erratę do przepisów z 2013 roku. Tam jest jak byk że od 6 etapu się testuje. Ale tych przepisów i korekt jest zbyt dużo aby to wychwycić. Jednak najlepszy jest wprowadzenie do takiej gry przez kogoś, kto ją już dobrze zna. W takiej sytuacji Vassal jest genialny.
Awatar użytkownika
Jan_1980
Posty: 2513
Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 25 times
Been thanked: 75 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Jan_1980 »

Dziś niestety nie dotrę, miłego wojowania.
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6448
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 577 times
Been thanked: 933 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Czyli zostajemy z Antkiem i Markusem, czy ktoś jeszcze dołączy?
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6448
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 577 times
Been thanked: 933 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Skoro była nas trójka, to na stół trafiło oczywiście T&T!
Dawno nie grałem i dziś z ogromną przyjemnością spędziłem czas przy T&T.
Gra ma tylko jedną wadę: rzadko udaje się nam ją dokończyć :/
A tak, to super.

Oczywiście dzisiejsza rozgrywka znowu wyglądała inaczej niż wszystkie. Do 1939 r. włącznie pokój, normalne relacje, nawet nie było specjalnie walki o wpływy polityczne. Rafał (Sowieci) odpuścił dyplomację, coś tam budując w tajnych fabrykach za Uralem. Ja (Alianci) skupiłem się na tym co mi było potrzebne (Low Countries, USA) i to uzyskałem, a dodatkowo wpadła też przydatna zawsze i każdemu Turcja. Europę Środkową zwasalizował skutecznie Antek (Niemcy). Jedynie Polska ostała się jako kraj neutralny. No i tak sobie budowaliśmy, budowaliśmy, aż wreszcie wiosną 1940 roku na Francję ruszyły zastępy niemieckiej piechoty zmechanizowanej z artylerią rakietową. Dzięki twierdzy w Low Countries i rozbudowanej obronie, udało się ten atak najpierw powstrzymać, a potem zlikwidować na przedmieściach Paryża. Francja była wolna i - z pomocą Wielkiej Brytanii - rozpoczęła intensywne zbrojenia.

W ograniczeniu niemieckiego natarcia pomógł także Związek Radziecki. Gdy z Leningradu wystartowała flota składająca się z 16 samolotów (wszystkie sześć radzieckich bloczków lotniczych) i zaczęła bombardować niemiecki przemysł, wszyscy byli zaskoczeni. Najbardziej oczywiście Antek. Trzy ataki radzieckie zjechały niemiecką produkcję z 18 do 11 pkt, co - przy szybkiej likwidacji niemieckiej blokady przez Aliantów - wyrównało nieco siły.

Wówczas Antek zostawił front zachodni i przerzucił siły na wschód. Dzięki temu, że Sowieci (za namową Aliantów, he he :D) weszli do Polski żeby ją aktywować i stworzyć bufor przed Niemcami, gracz niemiecki mógł podjąc w Polsce interwencję. Wierni zasadzie, że wróg mojego wroga jest moim przyjacielem Polacy skwapliwie przyłączyli się do Wehrmachtu i umożliwili Niemcom podjęcie ofensywy w kierunku Moskwy i Leningradu. Ofensywy bardzo udanej, bo niemiecko-polskie wojska stanęły pod Moskwą.

W tym momencie Sowietów uratowali Alianci, którzy właśnie osiągnęli poziom wystarczający do prowadzenia akcji zaczepnej. Początkowo poszły rozkazy kierujące brytyjskie uderzenie na Baku i Rzym. Po interwencji dyplomacji sowieckiej i ponownym rozpatrzeniu sytuacji, Alianci zdecydowali się jednak na ofensywę w kierunku Zagłebia Ruhry i Berlina. Ruhre udało się zdobyć i obronić przed niemieckim kontratakiem. Skoro poszło tak dobrze, jednocześnie zarządzony został atak na Baku, koncentrycznym uderzeniem sił z Turcji i Persji. Niestety, brak odpowiednich kart rozkazów sprawił, że Baku pozostało niezdobyte.

W tym momencie musieliśmy kończyć. Sytuacja wyglądała tak, że zaczynał się rozbiór Niemiec. Sowieci zniszczyli siły niemieckie na swoim obszarze, a Alianci dość mocno trzyamli RUhrę. Wszystkie niemieckie siły zgromadziły się w Berlinie. O Baku brytyjczycy z sowietami stoczyliby zażartą bitwę. Słabo broniony był Rzym, ale Alianci nie mieli czym się tam dostać. W USA już stały jednostki gotowe do transportu, ale jak zwykle za późno. Szkoda, że tymi Amerykanami nie da rady poszaleć w T&T.

Mam wrażenie, że jednak Brytyjczycy byli bliżej zwycięstwa. Niemcy szans juz nie mieli (chyba, że zawarliby jakiś układ z Sowietami, ale wtedy Sowieci pozbywają się szansy zdobycia jednego potrzebnego punktu zwycięstwa). Sowieci niby odżyli, ale do stolic mieli daleko i sporo walki przed sobą. Chyba byłem najbliżej zwycięstwa, siedząc w Ruhrze i dysponując mocnymi siłami (łącznie 8 prawie pełnych bloczków) w rejonie Bliskiego Wschodu, Persji i Turcji, które mogły posłużyć do ataku na Baku, obrony Dehli, ew w dalszej perspektywie ataku na Rzym. No i posiłki z USA były w drodze.

Dzięki za grę! T&T jest super, ale tez chętnie wreszcie zagram w grę, która się SKOŃCZY. Może za tydzień jeszcze Hamilcar, a jak nie, to będe propnował Time of Crisis.

Aha - w Krolmie jest podwyżka (wstęp 15 zł). Jest jednak możliwość nabycia karnetów. Np ja kupiłem taki za 90 zł na dowolną liczbę wejść na najbliższe 3 miesiące, więc myślę że na nasze spotkania to spoko.
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2444
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 550 times
Been thanked: 270 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Markus »

Bartek opisał praktycznie całą rozgrywkę. Nie ma co dodawać.
Na swoje usprawiedliwienie ;-) dodam tylko że zasady przypominałem sobie "w locie", więc wyszło jak wyszło. (Ooo. Jest karta do precyzyjnych bombardowań , zagrajmy na to :-))
Zaniedbanie Baku i Persji było największym błędem mojej wczorajszej rozgrywki (w Polskę to zostałem poprostu wrobiony przez Bartka :-))
Brak kontroli Persji zemścił się niedoborem resa i popa. Industry miałem o 2 większe od tych parametrów więc w ciągu 5 kolejek byłem 10 stepów wojska do tyłu.

Drugą sprawą która kosztowała mnie utratę samolotów było doczytanie dopiero w połowie rozgrywki że atakują pojedyńcze bloczki a nie typy bloczków.
Podczas drugiego bombardowania Berlina pojawiły się w obronie niemieckie samoloty. Ja przekonany ze mogę atakować albo przemysł albo wojsko (bez splita na to i to) rzuciłem wszystko w bombardowanie infrastruktury. A trzeba było bloczek po bloczku przeprowadzać najpierw atak w niemieckie samoloty.

Generalnie bardzo udana rozgrywka która rozbudziła chęć na kolejne rozgrywki.

Do zobaczenia przy stole
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1632
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 148 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Odi pisze: 05 wrz 2018, 00:24 Dzięki za grę! T&T jest super, ale tez chętnie wreszcie zagram w grę, która się SKOŃCZY.
To proste. Zagraj Osią i idź na nokaut militarny - jak karty podejdą to 1 godzina i skończone :)
ODPOWIEDZ