(Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

... czyli zloty miłośników planszówek! Tu możesz także umawiać się na granie w Twoim mieście.
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1628
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 144 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Odi pisze: 03 paź 2018, 20:42 Jeśli Clown ma grę ograną i uważa ją za szybką, to pewnie punkty zwycięzca nabija pewnie właśnie na szybkim rushu na cesarza, anstukamniu punktów i striggerowaniu końca gry.
Co więcej on ją lubi :)
Myślę że można go samego spytać, ale podejrzewam że bardziej chodzi o szybki (militarny?) rush na pierwszego który się wcisnął na tron cesarza, zdeptaniu go a potem tak jak piszesz.
Zauważ że jeśli kończą w 10 tur to zwycięzca musi średnio kosić 6 punktów na turę.
Awatar użytkownika
clown
Posty: 1226
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: clown »

Wywołany do tablicy odpowiadam :)
W moich dwudziestu grach tylko raz zastosowanie miał Pretender, notabene ze skutkiem wygrywającym grę. Złożyły się na to korzystne okoliczności: związanie cesarza w innych regionach przez resztę graczy, oddalenie prowincji "pretenderskich" od Rzymu, mniejsza liczba najazdów barbarzyńców.
Zajęcie stolicy i obwołanie się cesarzem nabija z reguły większą liczbę punktów. Pozostaje oczywiście kwestia utrzymania się na tronie. W rozgrywkach z moim udziałem nie było reguły: "pierwszy cesarz = zwycięzca gry", aczkolwiek w pierwszych rozgrywkach dochodziło do takich sytuacji, gdyż nowi gracze nie wiedzą jaki "boost" daje zajęcie tronu w Rzymie (dostępność kart, VPki).
No i podstawą jest atakowanie innych graczy. Jak nie w Rzymie, to w innych prowincjach, zbijanie supportu. Nie ma takiej możliwości, by cesarz się wybronił, jeśli gracze się zmówią, "czują" dynamikę gry i wiedzą co robić. Nie potrzeba do tego wysokich kart.
Kluczowe dla regrywalności i dla przebiegu gry są oczywiście inwazje barbarzyńców - perfekcyjne planowanie nie pomoże jak co chwila dzikusy najeżdżają nam prowincje. A czasem jeszcze i event potrafi dokopać. No ale to na tyle szybka gra, że zasada: "it's not a bug, it's a feature" znajduje tutaj zastosowanie.
Ostatnio zmieniony 04 paź 2018, 09:53 przez clown, łącznie zmieniany 1 raz.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
clown
Posty: 1226
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: clown »

Kwestia "palenia" kart - słusznie zauważyliście, że ten rodzaj deckbuildingu wymusza w miarę "zwartą" talię, która będzie się "resetować" w miarę szybko. Co to znaczy "szybko"? Nie podam konkretnej liczby kart, ale dwa, trzy impulsy i przetasowanie wydaje się optymalnym rozwiązaniem. Ja z reguły stosuję zasadę, że jak mam wybór kupna jednej karty i spalenia jednej albo kupna dwóch albo spalenia dwóch, to wybieram albo palenie dwóch albo kupno jednej i palenie drugiej. Zachowuje to zwartość talii. Istotne jest także by wiedzieć jakie kolory w jakich wartościach dają nam korzyść. Np. żółte jedynki są w bezwartościowe jako pojedyncze karty na ręce, bo wszystkie żółte akcje są za 2 punkty. Niebieskie jedynki są mocno sytuacyjne i tak naprawdę tylko z czerwonych jedynek da się cokolwiek sensownego wymyślić.
Warto też wymieniać kolor za kolor przy kupnie i paleniu, by nie zostać ograniczonym w jakimś kolorze, chociaż oczywiście sytuacja może wymusić wzmocnienie konkretnego koloru, co może też zaskoczyć przeciwników (np. dużo czerwonych kart gwarantuje potęgę militarną, ale z kolei nie przejmiemy prowincji w braku odpowiednich kart niebieskich).
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1628
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 144 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

clown pisze: 04 paź 2018, 09:42 Wywołany do tablicy odpowiadam :)
(...)
Dzięki za przemyślenia. A jak ustaliliście zasady wybierania kart? Kolejny gracz czeka ze swoją kolejką aż poprzednik wybierze rękę, czy można wybierać w trakcie tur kolejnych graczy?
Druga kwestia - co to jest dla Was szybka partia? Zakładając 4 osoby w 2 godziny, 10 rund to wychodzi po 3 minuty na ruch osoby.
Awatar użytkownika
clown
Posty: 1226
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: clown »

Zasady są raczej jednoznaczne w kwestii kolejności działań graczy :)
Średni czas grania oscyluje w granicach 2,5-3 godzin. Wiadomo, że jak grasz z graczami z AP i graczami na gumkę, to czas się wydłuża :wink:
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6443
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 569 times
Been thanked: 931 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Dzięki Czarku.

Zasady zasadami, a praktyka praktyką. Choć myślę, że faktycznie powinniśmy się dyscyplinować wzajemnie przy zakupach.
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1628
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 144 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

clown pisze: 04 paź 2018, 11:09 Zasady są raczej jednoznaczne w kwestii kolejności działań graczy :)
Średni czas grania oscyluje w granicach 2,5-3 godzin. Wiadomo, że jak grasz z graczami z AP i graczami na gumkę, to czas się wydłuża :wink:
No właśnie nie są jednoznaczne. W punkcie 6.8 autor sam sugeruje wariant - masz szarą ramkę na końcu z informacją, którą stosujemy aby zmniejszyć narastający downtime. U was tego nie stosujecie?
Variant: To speed up play, the next player can start his turn when the current player starts the Buy/Trash Cards Phase. It will give players knowledge of the next Crisis roll (and possibly more) while they buy cards and select their new hand, however it should have little impact on the outcome of the game as all players will beneft equally from this knowledge.
Awatar użytkownika
clown
Posty: 1226
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: clown »

Generalnie graliśmy zawsze tak, że gracz kończył zakupy i dopiero następny gracz robił swój impuls. Tyle.
Natomiast nie widzę przeciwwskazań co do wybrania tego wariantu, aczkolwiek będzie miało to czasem wpływ na decyzje "zakupowe". Kwestia dogadania się przed rozpoczęciem gry. W rozgrywkach z moim udziałem ten wariant nie był stosowany, temat nie był poruszany i nie odczuwaliśmy downtime'u.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1628
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 144 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

clown pisze: 04 paź 2018, 12:44 Generalnie graliśmy zawsze tak, że gracz kończył zakupy i dopiero następny gracz robił swój impuls. Tyle.
Natomiast nie widzę przeciwwskazań co do wybrania tego wariantu, aczkolwiek będzie miało to czasem wpływ na decyzje "zakupowe". Kwestia dogadania się przed rozpoczęciem gry. W rozgrywkach z moim udziałem ten wariant nie był stosowany, temat nie był poruszany i nie odczuwaliśmy downtime'u.
Czyli w sumie przyjęliście wariant mieszany tak jak my. Bo zakupy to pikuś (i tak ta karta zwykle nie wejdzie od razu do gry), chodziło mi o ręczny dobór kart na rękę. Jak stos "Available Cards" jest spory (np. 15+ kart) to tutaj są największe downtime'y. I jak rusza kolejny gracz to Twoje kryteria wyboru kart na kolejną rundę zmieniają się dynamicznie (wyjdą nowi barbarzyńcy, albo atak/przewrót na Ciebie ze strony gracza).
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4049
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 271 times
Been thanked: 151 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: lacki2000 »

Ja proponuję homerule o decyzjach zakupowych i wyborze kart na rękę w takiej postaci: "Gracz kupuje/spala karty na koniec swojej tury i może układać rękę do końca tury następnego gracza (albo lepiej najpóźniej do momentu rozpoczęcia zakupu/spalania kart przez kolejnego gracza)."
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Awatar użytkownika
clown
Posty: 1226
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: clown »

Highlander - przepraszam, użyłem skrótu myślowego. Pisząc "zakupy", miałem na myśli całość związanych z tym tematem czynności, czyli m.in. dobranie nowych kart na rękę.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Muad
Posty: 700
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 110 times
Been thanked: 64 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Muad »

Ktoś w przyszłym tygodniu będzie chętny na:
- Next War: India-Pakistan
- Silver Bayonet
- Churchill (prawdopodobnie)

Mogę też przynieść Periclesa do nauki jak będzie czas
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna. Paxy: Emancipation + Pamir
=============
Moja kolekcja | Oczekujące | Na oku | Mam LotR TCG (Decipher) PL
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1628
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 144 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Informacyjnie: we wtorek raczej się nie pojawię, zostaję z młodzieżą.
Awatar użytkownika
Jan_1980
Posty: 2513
Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 25 times
Been thanked: 75 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Jan_1980 »

Jutro mnie nie ma.
pzdr
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6443
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 569 times
Been thanked: 931 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

To będę sam z koleżanką?
Awatar użytkownika
Muad
Posty: 700
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 110 times
Been thanked: 64 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Muad »

Też chciałbym w coś zagrać :/

Markus? Wpadasz?
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna. Paxy: Emancipation + Pamir
=============
Moja kolekcja | Oczekujące | Na oku | Mam LotR TCG (Decipher) PL
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6443
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 569 times
Been thanked: 931 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

No to wtedy w ToC zagramy w trójkę, jesli nikogo innego nie będzie.
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2442
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 545 times
Been thanked: 270 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Markus »

Będę !
Co mamy na 4 osoby? hmmmmm ToC? :-)
Awatar użytkownika
Muad
Posty: 700
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 110 times
Been thanked: 64 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Muad »

ToC albo jak Odi chcsz Hannibala to my możemy Vir [...] Wolf :p Jeżeli Markus masz ogarnięte zasady bo dla mnie to jeszcze magia
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna. Paxy: Emancipation + Pamir
=============
Moja kolekcja | Oczekujące | Na oku | Mam LotR TCG (Decipher) PL
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6443
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 569 times
Been thanked: 931 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Drodzy, dopadła nas jelitówka. Dziś na pewno nie wpadne :/ Dam znac co z ta koleżanka
Awatar użytkownika
Jan_1980
Posty: 2513
Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 25 times
Been thanked: 75 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Jan_1980 »

Jak Koleżanka nie będzie mogła wpaść, to Markus z Muadem zagrają w Labirynt i Markus stanie się psychofanem Labiryntu i założymy w 3mieście ligę Labiryntu :P
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
Awatar użytkownika
Muad
Posty: 700
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 110 times
Been thanked: 64 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Muad »

Dziś nikogo nie ma
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna. Paxy: Emancipation + Pamir
=============
Moja kolekcja | Oczekujące | Na oku | Mam LotR TCG (Decipher) PL
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1628
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 144 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

A ja zamierzam przynieść we wtorek "składaka" z mapy drukowanej ze skanu i bloczków do T&T i przetestować tę legendarną grę wojenną sprzed 12 lat :) Albo chociaż obejrzeć setup :)
https://boardgamegeek.com/boardgame/22143/eastfront-ii
jak się sprawdzi to będę polował na oryginalną używkę :)
Awatar użytkownika
Muad
Posty: 700
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 110 times
Been thanked: 64 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Muad »

Udało mi się ze znajomymi rozegrać partię Churchilla (drugą edycję)

Spotkanie trwało w sumie 8h - w tym liczę 30 minut na tłumaczenie i kolejne 30 min na pizze + kawę. Jeden gracz hexowy drugi bardziej euro, aczkolwiek oboje grają w planszówki w miarę regularnie. Rozegraliśmy wszystkie 10 konferencji, punktacja ostateczna: US (70), UK (63), USSR (63). Niemcy oraz Japonia zostały pokonane poprzez wejście frontu Zachodniego w Europie i Południowo Wschodniego na Pacyfiku. US wygrało grę na +7 pkt na 20 możliwych (zasady podstawowe).

Tak więc można i wrażenia mam jak najbardziej pozytywne. Oczywiście nadal nie jest to gra dla każdego. Nie chodzi nawet o sam scoring tylko o grę dla 3 osób gdzie trzeba grać zarówno kooperacyjnie jak i kompetytywnie a luka punktowa w którą trzeba się wstrzelić to 1-20 pkt. Do zrobienia jak najbardziej :) Jak będą chętni i będzie możliwość to zapraszam.

Zdjęcie po ostatnim przeliczeniu:
Spoiler:

Trzy postacie nie dożyły końca wojny: Franklin D. Roosevelt, Sir John Dill oraz Nicholai Valutin.
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna. Paxy: Emancipation + Pamir
=============
Moja kolekcja | Oczekujące | Na oku | Mam LotR TCG (Decipher) PL
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6443
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 569 times
Been thanked: 931 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Muad pisze: 14 paź 2018, 21:47 Spotkanie trwało w sumie 8h [...] Rozegraliśmy wszystkie 10 konferencji,
No to szacun. W sumie też bym kiedyś tak zagrał, choć zastanawiam się, czy nie było to jednak dość monotonne? Jak wrażenia z tempa gry? Czy ZSRR było mocno gnębione przez anglosasów?
No i bardzo płaski wynik.
ODPOWIEDZ