(Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

... czyli zloty miłośników planszówek! Tu możesz także umawiać się na granie w Twoim mieście.
Awatar użytkownika
Wolf
Użytkownik wspierający
Posty: 1287
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 16 times
Been thanked: 75 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Wolf » 20 wrz 2019, 16:02

W niedzielę ponownie odwiedziliśmy z Muadem Tajwan. Tym razem jednak nie przedstawię szczegółowego raportu z rozgrywki. Co prawda działo się wiele, a emocje z rozgrywki trzymały jeszcze przez następne dni, ale moje myśli zdryfowały bardziej w stronę ogólnych przemyśleń na temat systemu i to właśnie nimi się podzielę. Dotychczas grałem w Next War na 8 spotkaniach (5x Indie-Pakistan, 3x Tajwan), z czego 5 z nich to były dłuższe spotkania niedzielne. Także mówimy o jakiś 35+ godzinach spędzonych przy grze, nawet jeżeli część z tego czasu poświęciliśmy na komentarz sytuacji czy dyskusje geopolityczne.

Next War jako system:

• wymaga czasu na wdrożenie (zasady zaawansowane), ale jeżeli kogoś tematyka symulacji nowoczesnych konfliktów zbrojnych interesuje oraz może pozwolić sobie na spędzenie przy planszy odpowiedniej ilości godzin to inwestycja się opłaci, bo w serii mamy do dyspozycji kilka zupełnie innych konfliktów wymagających zróżnicowanego podejścia, zresztą nawet w obrębie jednego pudełka będziemy mogli pobawić się różnymi wariantami scenariuszy oraz ustawień początkowych związanych z zasadami opcjonalnymi, interwencją innych państw, wykorzystaniem dodatkowego sprzętu itd.

• po 7 latach system jest dalej rozwijany, autor pracuje nad kolejnym, nowym pudełkiem (Wietnam), drugim suplementem oraz druga edycją pierwszego pudełka (Korea), do tego zmiany w OOB oraz nowe informacje dotyczące uzbrojenia są zauważane przez autora i w nowszych częściach jeżeli jest miejsce na wrzucenie dodatkowych żetonów to niejednokrotnie dostajemy żetony dodatkowe lub zastępujące stare jednostki w poprzednich częściach (w ten sposób gracze mogą się np. wymienić, bo pewnie jedna osoba będzie miała pudełko X, a druga pudełko Y)

• do grania tylko na zasadach podstawowych raczej bym nie polecał, bo gra po prostu zbyt wiele traci, ale za to zasady podstawowe idealnie nadają się do wprowadzenia i nauki gry, można też do nich stopniowo dodawać kolejne elementy, nawet jeżeli scenariusz podstawowy ich nie uwzględnia, dlatego same w sobie są istotne, chociaż docelowo chcąc wykorzystać to co system oferuje należy dążyć do wersji zaawansowanej

• zasady zaawansowane to kwintesencja NW oraz aspektu symulacyjnego tej serii, to zupełnie inna rozgrywka, która faktycznie sprawia, że czujemy się jak na nowoczesnym polu walki oraz że gramy w pełną wersję gry

• krytykowana niejednokrotnie mechanika IGYG sprawdza się w NW doskonale z uwagi na konstrukcję rundy składającą się z wielu pomniejszych faz (do tego są 2 rodzaje rund), co za tym idzie to nie jest proste: ja robię wszystko i przeciwnik robi wszystko, chociaż pojedyncza faza ruchu / walki wojsk lądowych tak właśnie wygląda. Żeby to opisać dokładniej musiałbym wchodzić w dużą ilość szczegółów, więc musicie uwierzyć mi na słowo, że wszystko działa jak należy, a w grze czuć zmieniającą się dynamikę konfliktu.

Podsumowując polecam Next War jako system. Gra z czasem tylko zyskała wraz z wprowadzeniem pełnych zasad zaawansowanych, wyprostowaniem pewnych reguł, które źle graliśmy oraz po lepszym ograniu. Kluczowy jest dla mnie w NW ten aspekt symulacyjny, rozgrywka faktycznie daje nam poczucie uczestniczenia w nowoczesnym konflikcie zbrojnym wraz z jego pewnymi konsekwencjami politycznymi i właśnie samo doświadczenie jakie towarzyszy rozgrywce jest znacznie ważniejsze niż końcowy wynik. Jeżeli poziom skomplikowania i wymagany czas na rozegranie pełnego scenariusza nie odstraszą to gra ma sporo do zaoferowania i zdecydowanie mogę ją polecić.

Awatar użytkownika
Muad
Użytkownik wspierający
Posty: 455
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 14 times
Been thanked: 18 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Muad » 20 wrz 2019, 17:05

Z małych newsów: Rebel będzie miał na stałe Strefę Gracza przed sklepem w Metropolii
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna

Awatar użytkownika
Wolf
Użytkownik wspierający
Posty: 1287
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 16 times
Been thanked: 75 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Wolf » 20 wrz 2019, 17:23

W czwartek zagraliśmy z Muadem w Pax Emancipation.

Grałem jako parlament brytyjski i chciałem zademonstrować jak gracz czerwony może agresywną strategią rewolucyjną przycisnąć gracza zielonego (reprezentującego m.in. firmy żeglugowe i banki związane ze społecznością kwakrów, którzy od 1758 odrzucili udział w handlu niewolnikami, jak również w szerszym kontekście udział prywatnych firm i inwestorów w procesie abolicjonizmu). W ten sposób na planszy wiele się działo i faktycznie szybkie rewolucje sprawiły, że gracz zielony, który może dokonywać w grze różnych cudów finansowych miał problem, żeby nadążyć za szybkością zmian, więc ciężko było mu wprowadzić swój preferowany ustrój. To oczywiście nie oznaczało, że Muad próżnował i sam też pędził do przodu w nastroju rewolucyjnym, nawet jeżeli nie był w stanie osiągnąć pełnego ich potencjału punktowego. Dobrym przykładem były Indie, które w szybkim tempie zerwały z niewolniczymi tradycjami, ale po rewolucji zostały... oświeconą tyranią (swoją drogą brak mojego większego udziału w rewolucji w Indiach uznaję za istotną porażkę - ten ruch w dużym stopniu wyrównał moje poczynania w Europie, poza tym nie ma nic piękniejszego jak popsuć komuś cały wysiłek wprowadzając własny ustrój tam gdzie dużo zainwestował).

Iskra rewolucyjna rozpalała kolejne regiony (jedynie Tokugawa w Japonii nie ugiął się przed światowymi trendami i krwawo stłumił powstanie, a w Rosji i Chinach nic się nie wydarzyło), aż w pewnym momencie doszło do katastrofy. Otóż jednym z czynników wymaganych do rozpoczęcia rewolucji jest anarchia. Jeden znacznik anarchii jest więc czasami pożądany przez graczy, żeby doszło do zmian i czasami sami mogą chcieć go wywołać, nie mają oni jednak kontroli nad reakcjami społecznymi, a te mogą doprowadzić w ramach efektów ubocznych do wzrostu anarchii. Kiedy mamy drugi znacznik anarchii w regionie to po każdej turze gracza dochodzi do pogromów, te z kolei mogą rozprzestrzeniać anarchię dalej za pośrednictwem uchodźców. W ten sposób doszło do efektu domina. Większość regionów po rewolucji została z 1 znacznikiem anarchii (no bo przecież po co usuwać :P), aż tu nagle w jednym z regionów w trakcie rewolucji doszedł kolejny znacznik... w trakcie rzutu na pogromy anarchia zaczęła się rozprzestrzeniać drastycznie, bo kolejny region, który uzyskał drugi znacznik również przeprowadza rzut i w ten sposób... stworzyliśmy nowy wspaniały świat, który pogrążył się w ludobójstwie. Wszystkie znaczniki anarchii znalazły się na planszy, a taki koniec gry oznacza przegraną wszystkich graczy.

Wielka gra w niepozornie małym pudełku. Będziemy aktywnie poszukiwać trzeciego śmiałka, który podejmie wyzwanie, bo gra na 3 osoby oferuje inne dynamikę niż rozgrywka dwuosobowa, która również sprawdza się doskonale. Grę można określić jako połączenie: ciężkiego euro, rosyjskiej ruletki i pokera. Bardzo angażująca i wymagająca ciągłego ruchu mózgownicy, do tego w przeciwieństwie do wielu gier najróżniejsze cuda mogą się wydarzyć już od pierwszego ruchu, aczkolwiek wymaga to czasami od gracza nie małej sprawności w nawigowaniu przez labirynt najróżniejszych zależności.

Seria Pax to gry, które niekoniecznie mają ze sobą wiele wspólnego w rozgrywce, podejście potrafi być zupełnie inne, więc np. z Pax Pamir nie ma praktycznie żadnych punktów wspólnych (no istnieje rynek... ale nawet on działa inaczej :P), do tego z uwagi na temat, rywalizacja ma zupełnie inny charakter, na pewno mniej bezpośredni (no nie wysyłamy szpiegów, żeby nawzajem sobie mordować współpracowników), ale efekt końcowy potrafi być równie bolesny (nieudane rewolucje, korupcja, próba umyślnej destabilizacji regionów).

Awatar użytkownika
Muad
Użytkownik wspierający
Posty: 455
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 14 times
Been thanked: 18 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Muad » 20 wrz 2019, 17:46

(nie zdążyłem wysłać przed Wolfem xD ale mam fotki)


Wczoraj graliśmy z Wolfem w Pax: Emancipation na 2 osoby (spotkanie z WIldcatters przerzuciłem na nowych tydzień). Wolf miał czerwonego gracza ja w końcu spróbowałem nowej frakcji - zielonych. Jako, że to była nasza kolejna rozgrywka i wiele rzeczy po prostu już automatycznie robimy to i tak znaleźliśmy parę ciekawostek ze względu na nietypowe sytuacje, których wcześniej nie było.

Wcześniej jak graliśmy w 2 osoby to gra była bardzo rywalizacyjna - biliśmy po kolei o każdy jeden region (no dobra, w sumie 3-4 bo czasu nie wystarczyło). Wczoraj z kolei graliśmy na większą eskalację konfliktu (eee wyzwanie ludzi według swoich zasad?). Także mając do dyspozycji 10 regionów w których może dojść do rewolucji udało nam się to w 7. Mapa była praktycznie zawalona elementami - jedynie teren Ottomans był nieruszony przez nas (gra go dotknęła).

Graliśmy standardowy wariant, chociaż myśleliśmy też o semi-koopie ale ten z kolei jest o wiele trudniejszy i lepiej się nadaje na pełny skład. Jedyna zmiana to dodaliśmy +10 kart więcej, takie doświadczenie z innej gry że może wydłużymy trochę grę - jednak zrobiliśmy podwójne podliczenie 1) po standardowym rozdaniu i 2) po rozszerzonych kartach gdzie gra nam się skończyła.

Rozgrywka wyglądała mniej więcej tak, że Wolfowi udało się szybko przerobić Europę na jego premiowany ustrój - za mało go skróciłem, a bo pierwszy raz grałem frakcją, która jest bogata i chciałem więcej wydawać (więcej mieć agentów poprzez Syndicate). Ja z kolei parłem by wystawić jak najwięcej elementów na plansze - Indie zapełniłem baaardzo szybko. Także graliśmy bardziej pod siebie ekspansywnie przeszkadzając sobie tylko w kluczowych momentach. Wolf nawet zdecydował się, że nie będzie ryzykował budowaniem statków.. oj mylił się :)

Oficjalną rozgrywkę zakończyliśmy: Wolf 40 pkt, Ja 38 pkt. Chociaż doczytując później jedną zasadę powinien być remis 38-38
Spoiler:
Generalnie na dodatkowych kartach (przedłużeniu) gra zaczęła nam się sypać. Zaczęło brakować elementów, funduszy i wszędzie była anarchia z pogromami. Zamiast stworzyć dobre warunki do życia po rewolucjach daliśmy wszystkim chaos i mordy xD Ale dostaliśmy jeden statek..

Gra zakończyła się striggerowana końcem żetonów anarchii (chociaż powinny skończyć się wcześniej). Także w tym wypadku gra nam mówi "wszyscy przegrali". Ostateczna punktacja wyszła: Wolf 28 pkt, Ja 35 pkt. Wolf najwięcej stracił na szerzącej się anarchii, która zaczęła się w regionie Brazylii (Wenezuela?) i przeniosła się na Stany, Europę i resztę świata. Dodatkowo nieudana rewolucja w Japonii i mord Tokugawow ściął skutecznie punktację (przyłożyłem też trochę do tego, chociaż Wolf zaryzykował się sporo).

Świąt w anarchii:
Spoiler:
Cały czas tworzą się nowe i ciekawsze sytuacje, a wydaje mi się że to jeszcze początek :)
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna

Awatar użytkownika
Wolf
Użytkownik wspierający
Posty: 1287
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 16 times
Been thanked: 75 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Wolf » 20 wrz 2019, 18:54

Muad pisze:
20 wrz 2019, 17:46
Oficjalną rozgrywkę zakończyliśmy: Wolf 40 pkt, Ja 38 pkt. Chociaż doczytując później jedną zasadę powinien być remis 38-38
No to już szczegół teraz, ale jak jeszcze uwzględnić poprawkę w zasadach emigracji opisaną na PW to by spokojnie wyszły te 2 punkty przewagi, bo byłaby migracja do USA, co by mnie premiowało. Tak czy inaczej przerobiliśmy w tej eksperymentalnej (normalnej / przedłużonej) rozgrywce łącznie wszystkie rezultaty: wszyscy wygrali i wszyscy przegrali na swój sposób :P. Ostatecznie pewnie nie ma sensu wydłużać gry zbyt mocno, bo przy agresywniejszej grze może się dziać bardzo dużo, ewentualnie dodać te kilka kart więcej i zrobić 2 podliczenia - to zawsze na swój sposób ciekawe, na ile sytuacja się zmieni.
Muad pisze:
20 wrz 2019, 17:46
Wolf najwięcej stracił na szerzącej się anarchii, która zaczęła się w regionie Brazylii (Wenezuela?) i przeniosła się na Stany, Europę i resztę świata.
No to z kolei konsekwencja faktu, że czerwony może wprowadzić szybciej swój ład, co starałem się wykorzystać, więc mając więcej preferowanych ustrojów byłem bardziej zagrożony destabilizacją sytuacji.
Muad pisze:
20 wrz 2019, 17:46
nieudana rewolucja w Japonii i mord Tokugawow ściął skutecznie punktację (przyłożyłem też trochę do tego, chociaż Wolf zaryzykował się sporo).
Ryzyko było nie małe, musiałem z 3 razy wygrać w rosyjską ruletkę ;), ale... warte podjęcia, obalenie Tokugawy dałoby mi sporo punktów i nawet po załamaniu się mojej punktacji w przedłużonej wersji rozgrywki wystarczyłoby do zwycięstwa. Oczywiście optymalnie byłoby doprowadzić rewolucję do końca szybciej, ale byłem na tym etapie już dość wyczerpany finansowo i nie byłem w stanie w tak szybkim tempie uzyskać kapitału. To nasuwa mi myśl, że można byłoby spróbować wcześniej za pośrednictwem tak ochoczo wykorzystywanego przez nas w ostatniej rozgrywce umieszczania agentów na placówkach w ramach udanej rewolucji - dla czerwonego i zielonego to może być prawdziwa trampolina do miejsc, które są dla nich standardowo bardzo drogie, czym nie musi się przejmować gracz biały. Jednak w całej tej szaleńczej pogoni za rewolucjonizowaniem świata jeżeli zostawi się po drodze zbyt dużo trupów w szafach to na koniec może się to skończyć masowymi pogromami.
Muad pisze:
20 wrz 2019, 17:46
Ale dostaliśmy jeden statek..
Dobra, może ja nie budowałem statków co się zemściło na koniec, ale za to Ty przywróciłeś w USA Ku Klux Klan :P

Awatar użytkownika
Highlander
Użytkownik wspierający
Posty: 1102
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 21 times
Been thanked: 22 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander » 21 wrz 2019, 23:44

Ech, chciałbym mieć kiedyś tyle czasu aby porządnie ogrywać cięższe tytuły i później je recenzować :)

A schodząc na ziemię to myślę że warto Wasze krótkie czy dłuższe recenzje gier wrzucić do szerszego grona - np. wklejać taki post również do wątków dedykowanych konkretnym grom. Z ostatnich na pewno mieliśmy CoH Odiego i teraz NextWar Wolfa. Fajnie jakby forum obsługiwało tagowanie wtedy można by łatwo takie posty-recenzje w naszym wątku otagować.
Ostatnio zmieniony 22 wrz 2019, 07:21 przez Highlander, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
playerator
Użytkownik wspierający
Posty: 1740
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 107 times
Been thanked: 86 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: playerator » 22 wrz 2019, 01:23

Highlander pisze:
21 wrz 2019, 23:44
(...) myślę że warto Wasze krótkie czy dłuższe recenzje gier wrzucić do szerszego droga - np. wklejać taki post również do wątków dedykowanych konkretnym grom (...)
Od jakiegoś czasu czytam sobie ten wątek i już kilka razy miałem ochotę podlinkować te fajne teksty w tematach gier o których traktują. Ale nie miałem śmiałości :)
Również zachęcam do podzielenia się z ogółem tymi opisami. Myślę, że po rozpowszechnieniu ostatniego tekstu Wolfa o Pax Emancipation, popyt na tę grę wzrósłby kilkukrotnie :)
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)

Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 5382
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 75 times
Been thanked: 182 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi » 22 wrz 2019, 21:35

Playerator -> zawsze nam miło, że czytają nas też inni forumowicze. Nie zawsze się pewnie chce pisać te obszerne opisy, relacje, wrażenia, ale świadomość, że są jeszcze inni czytelnicy poza uczestnikami spotkań, na pewno (mnie przynajmniej) motywuje do pisania :)

Natomiast trudno też, żebyśmy sami wrzucali każdą opinię w formie linku do poszczególnych wątków growych. Po prostu zapraszamy do zaglądania tutaj :)

Awatar użytkownika
Highlander
Użytkownik wspierający
Posty: 1102
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 21 times
Been thanked: 22 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander » 22 wrz 2019, 21:50

Odi pisze:
22 wrz 2019, 21:35
Playerator -> zawsze nam miło, że czytają nas też inni forumowicze. Nie zawsze się pewnie chce pisać te obszerne opisy, relacje, wrażenia, ale świadomość, że są jeszcze inni czytelnicy poza uczestnikami spotkań, na pewno (mnie przynajmniej) motywuje do pisania :)

Natomiast trudno też, żebyśmy sami wrzucali każdą opinię w formie linku do poszczególnych wątków growych. Po prostu zapraszamy do zaglądania tutaj :)
Odi, ale tu nie chodzi o każdą opinię. Chodzi o wybrane posty który są rzeczową recenzją konkretnego tytułu doświadczonego gracza. Ja byłem pod wrażeniem jak celnie podsumowałeś CoH, od którego ja też się odbiłem ale nie byłbym w stanie tego tak opisać i zestawić porównawczo z innymi tytułami. To naprawdę warto podlinkować w wątkach o konkretnych grach, to może ożywić ewentualną polemikę albo właśnie wypromować grę. Pamiętasz pewnie że wielokrotnie Cię podchodziłem (nieskutecznie) abyś zaczął tłumaczyć swoje recki gier na język Szekspira i wrzucać je na BGG - co jeszcze by zwiększyło grono odbiorców.

Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 5382
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 75 times
Been thanked: 182 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi » 22 wrz 2019, 22:07

No to linkujcie :)

Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 5382
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 75 times
Been thanked: 182 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi » 23 wrz 2019, 11:46

Kto się jutro wybiera?

Bart - CC?

Awatar użytkownika
lacki2000
Użytkownik wspierający
Posty: 3638
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 60 times
Been thanked: 12 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: lacki2000 » 23 wrz 2019, 12:50

ja będę tak na około 53,2% :)
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::

Awatar użytkownika
Wolf
Użytkownik wspierający
Posty: 1287
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 16 times
Been thanked: 75 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Wolf » 23 wrz 2019, 13:11

Zgłaszam chęć przybycia. Jeżeli Muad to czyta to informuję, że piszę się na wdrożenie w Silver Bayonet.
playerator pisze:
22 wrz 2019, 01:23
Również zachęcam do podzielenia się z ogółem tymi opisami. Myślę, że po rozpowszechnieniu ostatniego tekstu Wolfa o Pax Emancipation, popyt na tę grę wzrósłby kilkukrotnie :)
Mam wstępnie w planie odpalić bloga, gdzie bym mógł tego typu niszowe teksty wrzucać. Temat jeszcze musi dojrzeć, ale coś się może z tego urodzić w przeciągu kilku miesięcy.

Awatar użytkownika
Muad
Użytkownik wspierający
Posty: 455
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 14 times
Been thanked: 18 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Muad » 23 wrz 2019, 13:29

Ok, do ogarnięcia demo Silver Bayonetu. Będzie ktoś chętny na przyuczenie Pax Emancipation? Potrzebujemy trzeciego a Markus póki co odpoczywa od nas :p
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna

Awatar użytkownika
Wolf
Użytkownik wspierający
Posty: 1287
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 16 times
Been thanked: 75 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Wolf » 23 wrz 2019, 14:24

Wezmę oba Paxy jak coś.
Muad pisze:
23 wrz 2019, 13:29
Markus póki co odpoczywa od nas :p
Ewidentnie. Markus wracaj!

Awatar użytkownika
lacki2000
Użytkownik wspierający
Posty: 3638
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 60 times
Been thanked: 12 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: lacki2000 » 23 wrz 2019, 14:24

Muad pisze:
23 wrz 2019, 13:29
Ok, do ogarnięcia demo Silver Bayonetu. Będzie ktoś chętny na przyuczenie Pax Emancipation? Potrzebujemy trzeciego a Markus póki co odpoczywa od nas :p
Jeśli przybędę i jeśli będzie dla mnie miejsce przy paxie, to chętnie zagram.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::

Awatar użytkownika
Bart
Posty: 46
Rejestracja: 23 lip 2018, 12:47
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Bart » 23 wrz 2019, 15:51

Odi pisze:
23 wrz 2019, 11:46
Kto się jutro wybiera?

Bart - CC?
Odi, chętnie spróbuję

Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 5382
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 75 times
Been thanked: 182 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi » 24 wrz 2019, 11:31

Kurcze, ja niestety dziś znowu odpadam najprawdopodobniej :/ Nagła sprawa :/

Plus jest taki, że prawdopodobnie będę miał wolne popołudnie/wieczór w czwartek i piątek, gdyby ktoś był chętny.
Dajcie znać.

Awatar użytkownika
lacki2000
Użytkownik wspierający
Posty: 3638
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 60 times
Been thanked: 12 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: lacki2000 » 24 wrz 2019, 13:01

Ja wciąż planuję przybyć. Paxa Emancipaciona o której odpalacie? Bliżej 17:00 czy 18:00?
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::

Awatar użytkownika
Muad
Użytkownik wspierający
Posty: 455
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 14 times
Been thanked: 18 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Muad » 24 wrz 2019, 13:05

My zwykle jesteśmy o 18
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna

Awatar użytkownika
lacki2000
Użytkownik wspierający
Posty: 3638
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 60 times
Been thanked: 12 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: lacki2000 » 24 wrz 2019, 13:11

Muad pisze:
24 wrz 2019, 13:05
My zwykle jesteśmy o 18
Ok, to ja też tak będę celować z przybyciem.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::

Awatar użytkownika
lacki2000
Użytkownik wspierający
Posty: 3638
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 60 times
Been thanked: 12 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: lacki2000 » 24 wrz 2019, 17:43

Zapewne sie spóźnię, może nawet pół h. Możecie zacząć pierwszą partię beze mnie, dołączę się do drugiej :)
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::

Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 5382
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 75 times
Been thanked: 182 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi » 25 wrz 2019, 07:04

Jak tam wczorajsza rozgrywka w te żetonowe orły?

Awatar użytkownika
lacki2000
Użytkownik wspierający
Posty: 3638
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 60 times
Been thanked: 12 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: lacki2000 » 25 wrz 2019, 15:13

Odi pisze:
25 wrz 2019, 07:04
Jak tam wczorajsza rozgrywka w te żetonowe orły?
Całkiem całkiem :) Zagraliśmy z Gryszaq scenariusz abstrakcyjny, wymyślony na poczekaniu, ale klimatyczny (wywiad brytyjski doniósł, że Niemcy zamierzają zająć małą wioskę niedaleko drogi tranzytowej kolumn pancernych, więc trza było tę wioskę zabezpieczyć i sprawdzić, czy wróg nadchodzi). Każdy miał kilka batalionów piechoty/spadochroniarzy, z moździeżami, artylerią ciężką i trzema szwadronami (chyba) czołgów. Aliantom udało się szybko dotrzeć do wioski i okopać, kosztem zniszczonego oddziału moździerzy. Niemcy zmuszeni byli przez to nacierać, wysokie morale okopanych spadochroniarzy utrudniało im osiągnięcie celu głównego i po trzech rundach zakończyliśmy razwiedkę bojem.

System jest bardzo czytelny i intuicyjny. No może się gubiłem w znaczeniu losowanych chitów (niektóre do dywizji, niektóre do wszystkich, niektóre do batalionu, w niektórych dwa rozkazy, w niektórych jeden, czasem któryś płatny ale musi być w zasięgu dowódcy) ale to ogarniał Gryszaq :) Mam wątpliwości głównie względem szarży, która w naszym przypadku (atak z bagnetami na okopanych spadochroniarzy w wiosce) dała bardzo mizerne rezultaty (obrońcom nic się nie stało a dwa oddziały napierających Niemców wpadły, dostały dwa lekkie ciosy (2x cohesion hit) i się po prostu wycofały) Trochę mało rzeźnicko jak na taką akcję. No i algorytm szarży rozpisany blokowo na całą stronę A4 z częstymi rzutami kością. Ponoć w wersji 2.0 jest to znacznie skrócone.

3 rundy rozgrywki zajęły nam jakieś 3 godziny, no ale było trochę dyskutowania nad planszą. Wielką kampanię to chyba trzeba grać do emerytury i potem jeszcze wnuki wkręcić, by przejęły dowodzenie po naszym odejściu :]
Podoba mi się skala konfliktu - w sensie, że hex ma 500m - piechota dzięki temu walczy na maks 1 hex, czołgi na 3-4 hexy przy dużej mobilności, a artyleria na kilkanaście hexów, przy małej mobilności. No po prostu tak jak powinno być, dzięki temu oportunity fire też dobrze działa, choć nieczęsto z niego korzystaliśmy.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::

Gryszaq
Posty: 44
Rejestracja: 11 mar 2019, 09:15
Been thanked: 3 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Gryszaq » 25 wrz 2019, 16:26

No z tym rzadkim wykorzystaniem OP to bym nie przesadzał. Przez to wyleciało w powietrze kilka kompanii transporterów opancerzonych :) brytolskie Cromwelle gawardzistów zdezintegrowały bezlitośnie przy próbie manewrów :)

W tym systemie, przy starciach manewrowych największą robotę robi jednak artyleria... największe szanse postawienia skutecznego OP dają duże kalibry o zasięgu 3-4 heksy, czyli 1500-2000m. Jednakże skuteczne postawienie zasłony ogniowej, ten tzn "barrage" zmniejsza zasięg i widoczność do 1. Zgodnie z historycznymi starciami, atak musi być poprzedzony nawałą, żeby nie został zmasakrowany w zarodku. Tak z resztą zaczęła się operacja Market Garden. Artyleria postawiła "rolling barrage" minuty przed początkowym przebiciem XXX korpusu na piekielną autostradę. Kiedy kurz opadł, okazało się, że mimo skutecznej osłony, niemcy ponieśli na tyle znikome straty, że na pierwszych kilometrach już powstał korek i opóźnienie kiedy pierwsze Shermany kolumny wyleciały w powietrze i zablokowały drogę.

System to dobrze odzwierciedla. Barrage zostaje na mapie tylko przez turę, czyli dwie godziny i o ile salwy nie wystrzelił naprawdę gruby kaliber... albo ma się piekielnie szczęśliwe rzuty... to generalnie nie zeobi nic poza osłoną. No... ale Lacki doskonale to wykorzystał. Wracając do przykładu z gry, miałem kompanię Stugów IV i Flaków, które sprały i skutecznie odstraszyły nacierający trzeci batalion spadków. Nawet zginęła na miejscu cała kompania wsparcia. Stug jest na tyle skuteczny, że mógł też zagrozić nadciągającym Cromwellow, mając większy skuteczny zasięg. Lacki, z sukcesem nawiązując kontakt radiowy z dwoma bateriami artylerii, ostrzelał Stugi, efektywnie je na chwilę unieszkodliwiając i objechał je czołgami zanim załogi były w stanie wyjechać z gradu stali i skutecznie wrócić do akcji.

ODPOWIEDZ