(Warszawa) Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

... czyli zloty miłośników planszówek! Tu możesz także umawiać się na granie w Twoim mieście.
Awatar użytkownika
sipio
Posty: 1141
Rejestracja: 15 cze 2008, 21:38
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: sipio »

Ja będę z Twierdzą by przetestować drobiazgi i z Globusem do zmiękczenia.
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Jan Madejski »

Ja będę z Mieszkiem i Copycatem ;) Chętnie bym też podziałał w roli testera.
Awatar użytkownika
Barcisz
Posty: 15
Rejestracja: 27 lis 2013, 14:27

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Barcisz »

Ja będę około 19:45 z nową wersją Proroków. Chętnie też coś potestuję.
Awatar użytkownika
poooq
Posty: 1236
Rejestracja: 28 lut 2009, 22:04
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Has thanked: 130 times
Been thanked: 57 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: poooq »

Mam być, bez protosów ale na głodzie testowania.
Po co piać, gdy można grać?
Awatar użytkownika
pingus
Posty: 751
Rejestracja: 25 lut 2008, 18:50
Has thanked: 69 times
Been thanked: 106 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: pingus »

Zamierzam być koło 18.30 - 19 z lekko poprawioną (miejmy nadzieję) wersją Stacji.
Chętnie też coś przetestuję!
Awatar użytkownika
Barcisz
Posty: 15
Rejestracja: 27 lis 2013, 14:27

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Barcisz »

Jednak powinienem dziś wcześniej skończyć pracę i sądzę, że będę około 18:00-18:30, więc może nawet alternatywa moich chęci nie będzie wykluczająca.
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Filippos »

Ja będę koło 17.30 jako tester wyłącznie. Druga gra z rzędu mi nie wyszła - potrzebuję chyba chwilki oddechu. :D
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Panrac
Posty: 25
Rejestracja: 21 gru 2011, 07:42
Kontakt:

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Panrac »

Mnie dzisiaj nie będzie, Openspace właściwie na wykończeniu, więc testy coraz rzadsze a próbujemy inne rzeczy wygenerować.
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 32 times
Been thanked: 12 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: stalker »

Panrac pisze:Mnie dzisiaj nie będzie, Openspace właściwie na wykończeniu, więc testy coraz rzadsze a próbujemy inne rzeczy wygenerować.
Szkoda, zagrałbym z ciekawości choćby ;)
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Karol Madaj
Posty: 659
Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 89 times
Been thanked: 46 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Karol Madaj »

Będę miał starą "Pestkę..." z nowym "ameri" dodatkiem i bliską docelowej oprawą graficzną.
Awatar użytkownika
pingus
Posty: 751
Rejestracja: 25 lut 2008, 18:50
Has thanked: 69 times
Been thanked: 106 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: pingus »

Załapałem się na Mieszka i Sawannę. Nie wyrobiłem ze stacją, może za tydzień się uda. :)

Mieszko - duuuuuużo na plus od ostatniego czasu, fajnie grody spowodowały konieczność ekspansji, fajnie, że płaciwo rozsądnie działa (chociaż sam kompletnie je olałem, więc do końca nie mogę tego ocenić). Zmniejszenie liczby zasobów (bo już polityki nie są wymagane przy zwykłych kartach) też wyszło na dobre. Bardzo podobał mi się startowy układ, że coś mamy i możemy sobie wybrać jaka kombinacja. Gra jest mózgożerna i dobrze. Uwagi co do balansu grodów już mówiłem i może czas na jakieś testy bez krupiera? ;)

Sawanna - podobała mi się zdolność żyrafy (bo tworzyła sporo ciekawych możliwości) i słonia. Nie podobała mi się zdolność gorylwa i kozicy (zabiera tę mechanikę jednotorową). Zdolność zebra wydawała się najgorsza. Ale rozumiem, że to pierwsze próby. Sama gra b. fajna.
fistan
Posty: 62
Rejestracja: 03 lip 2011, 11:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: fistan »

Twierdza jak dla mnie już OK, pozostało coś wykombinować z kartami (za łatwo podejrzeć przez przypadek) no i oczywiście żetony (w odpowiednich kolorach) :) no i chyba jednak trzeba by wrócić do 3 pkt za dobry strzał i tylko jeden

Globus - zmiękczenie działa, stanowczo zmalały różnice punktowe :)

no i jeszcze Sawanna - gra się fajnie a zaproponowany zestaw sjuperpałer jak dla mnie niepotrzebny, może trzeba by spróbować jakiś inny.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9415
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 501 times
Been thanked: 1438 times
Kontakt:

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: MichalStajszczak »

Z Globusem miałem do czynienia po raz pierwszy, więc nie moge wypowiadać się co do tego, na ile zmiany punktacji poprawiły grę. Mam jednak zasadnicze zastrzeżenia do zadawanych w grze pytań. Oczywiście położenie na mapie i ludność jest OK (aczkolwiek czasami można mieć wątpliwości, czy chodzi o ludność miasta, czy zespołu miejskiego), ale dwie pozostałe kategorie już nie. Powierzchnia miasta to efekt decyzji administracyjnej i wielkość istotna jedynie dla urzędników. Wysokość npm to też pojęcie umowne - np. dla Warszawy Wikipedia podaje 78-121 m, więc teoretycznie poprawny powinien być zarówno wybór przedziału 25-100, jak i 100-500.
Awatar użytkownika
oopsiak
Posty: 832
Rejestracja: 04 lip 2009, 00:48
Lokalizacja: Warszawa / gdzieś na morzu

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: oopsiak »

pingus pisze:Nie podobała mi się zdolność gorylwa
:lol:
LICZBA graczy/punktów/żetonów

MAM / ODDAM / CHCĘ
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Jan Madejski »

Dzięki wszystkim za spotkanie! Dzisiaj znów padł rekord - w szczytowym momencie spotkania były przynajmniej 23 osoby, grano przy 5 stolikach, w każdej grupie przewinęły się 2-3 gry... Wydawcy będą mieli w czym wybierać :)
Awatar użytkownika
sipio
Posty: 1141
Rejestracja: 15 cze 2008, 21:38
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: sipio »

fistan pisze:Twierdza jak dla mnie już OK, pozostało coś wykombinować z kartami (za łatwo podejrzeć przez przypadek) no i oczywiście żetony (w odpowiednich kolorach) :) no i chyba jednak trzeba by wrócić do 3 pkt za dobry strzał i tylko jeden.
Też miałem takie wrażenie. Podoba mi się pomysł dwóch warunków zakończenia albo 2 kolory zgadnięte albo pewien pułap punktów u gracza.
Zastanawiam się czy nie dodać takiego wariantu, gdzie liczba kart nieodgadniętych jest liczona jako punkty dla gracza. Wtedy zgadywanie u konkretnych osób będzie miało
więcej posmaku zwycięstwa a i może zacznie się myślenie, że tam są łatwe punkty ale może spróbuje u tamtego gdzie trudniej by pozbawić go też punkta?
MichalStajszczak pisze:Z Globusem miałem do czynienia po raz pierwszy, więc nie moge wypowiadać się co do tego, na ile zmiany punktacji poprawiły grę. Mam jednak zasadnicze zastrzeżenia do zadawanych w grze pytań. Oczywiście położenie na mapie i ludność jest OK (aczkolwiek czasami można mieć wątpliwości, czy chodzi o ludność miasta, czy zespołu miejskiego), ale dwie pozostałe kategorie już nie. Powierzchnia miasta to efekt decyzji administracyjnej i wielkość istotna jedynie dla urzędników. Wysokość npm to też pojęcie umowne - np. dla Warszawy Wikipedia podaje 78-121 m, więc teoretycznie poprawny powinien być zarówno wybór przedziału 25-100, jak i 100-500.
Z wysokością myślę, że najlepsze rozwiązanie jest takie ja w Faunie, że są podane liczby od-do, i wtedy może się łapać do dwóch przedziałów w niektórych przypadkach.
Ale powierzchni będę bronił bo taka miara na podstawie decyzji administracyjnej jest powszechnie przyjęta na całym świecie. Na pewno nie jest istotna jedynie dla urzędników ale oddziaływuje na wiele aspektów życia społeczno-ekonomicznego, jego mieszkańców jak i władz.

Dzięki wielkie za wczorajsze testy. Dobrze, że Janek policzyłeś osoby, bo ja myślałem o tym na początku a potem wyleciało mi z głowy.
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 32 times
Been thanked: 12 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: stalker »

pingus pisze:Mieszko - duuuuuużo na plus od ostatniego czasu, fajnie grody spowodowały konieczność ekspansji, fajnie, że płaciwo rozsądnie działa (chociaż sam kompletnie je olałem, więc do końca nie mogę tego ocenić). Zmniejszenie liczby zasobów (bo już polityki nie są wymagane przy zwykłych kartach) też wyszło na dobre. Bardzo podobał mi się startowy układ, że coś mamy i możemy sobie wybrać jaka kombinacja. Gra jest mózgożerna i dobrze. Uwagi co do balansu grodów już mówiłem i może czas na jakieś testy bez krupiera? ;)
O wszystkim mówiłem na spotkaniu, ale może jeszcze coś komuś wpadnie do głowy, jak to przeczyta.

Generalnie: Gra już chyba działa (a tego, co nie działa nie potrafię po jeden partii wyłuskać) i nawet mi się spodobała, pomimo, że dla kogoś, kto gra w Mieszka po raz pierwszy jest trudno się zorientować, jak to działa i co w ogóle mogę zrobić. Hint: Może pierwsze karty gracza bardziej powinny to sugerować? Zamiast trzech na boki — jeden gród, jedna w bok i jedna z jakąś mocą skojarzona z kolorem gracza?

Zaproponowałem, aby wiele/większość mocy nie działała tylko w dół od miejsca, w którym karta znajduje się w kolumnie, a na całą kolumnę — skoro np. w takich 7 cudach… są karty dające coś w zależności od wyników gracza po lewej/prawej itp. to można i w Mieszku mieć znaczki dla mocy działających na całą kolumnę i w dół kolumny. Dlaczego? Dlatego, że niby rozwijam te swoje włości, sioło, opole, więc jeśli gdzieś tam najpierw wystawiłem coś, coś np. przetwarza jadło na punkty, a potem dołożyłem generator jadła, to przecież w rzeczywistości wcale nie byłoby tak, że części tego jadła bym nie przetworzył, tylko przetworzyłbym wszystko — bo zwiększa się efektywność mego sioła. I tak by to mi wygranej nie dało, natomiast udrożniło nieco rękę i odciążyło jeszcze od kombinowania "najpierw muszę to, a potem tamto"

Chciałbym supermoc na tarczy z eksploracją talii. Można by też zrobić karty z mocami "użyj superpałer i usuń z ciągu razem z kartą wojów/pogan/mnichów itp."
Poza tym, chciałbym dużo kart fabularnych — z jakimiś wydarzeniami historycznymi, które chcemy odpalić, choćby nie były bardzo gamerskie :)
pingus pisze:Sawanna - podobała mi się zdolność żyrafy (bo tworzyła sporo ciekawych możliwości) i słonia. Nie podobała mi się zdolność gorylwa i kozicy (zabiera tę mechanikę jednotorową). Zdolność zebra wydawała się najgorsza. Ale rozumiem, że to pierwsze próby. Sama gra b. fajna.
Dziękujemy wszystkim za test Sawanny — nie ukrywam, że umiejętności specjalne trochę lipne jeszcze, bo na kolanie zrobione z dnia na dzień i był to ich pierwszy test ;) Zastanawiamy się opcją, że gracze mogą użyć zdolności specjalnej raz na partyjkę (i potem odwracają żeton zwierzaka na druga stronę — bo na odwrocie będzie wizerunek żetonu bez mocy, do wersji familijnej, więc tak łatwo pokazać, że umiejętność już zużyta).

No i na pewno kilka umiejętności do zmiany :) zebra totalnie słaba :lol: , goryl/lew nie do końca działał (przekombinowany), używaliście tylko żyrafy i antylopy, plus pasywnie słonia. Czy kozica jest zła, choć łamie jednotorowość? Nie widzę jeszcze…
Jan Madejski pisze:Dzięki wszystkim za spotkanie! Dzisiaj znów padł rekord - w szczytowym momencie spotkania były przynajmniej 23 osoby, grano przy 5 stolikach, w każdej grupie przewinęły się 2-3 gry... Wydawcy będą mieli w czym wybierać :)
Dziękujemy Wam wszystkim za obecność i mrowie prototypów! Spotkanie było ludne, gwarne, niesamowita sprawa :D
Do zobaczenia za tydzień!
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9415
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 501 times
Been thanked: 1438 times
Kontakt:

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: MichalStajszczak »

sipio pisze:Ale powierzchni będę bronił bo taka miara na podstawie decyzji administracyjnej jest powszechnie przyjęta na całym świecie. Na pewno nie jest istotna jedynie dla urzędników ale oddziaływuje na wiele aspektów życia społeczno-ekonomicznego, jego mieszkańców jak i władz.
11 lat temu do Warszawy została włączona Wesoła i dzięki temu powierzchnia Warszawy wzrosła z 494 do 517 km kwadratowych. Proponuję, abyś spytał dowolnego mieszkańca Warszawy (no może poza konevem :D ) o to, na jakie aspekty jego życia i w jaki sposób wpłynęło powiększenie powierzchni Warszawy o te 23 km kw. A w Globusie to zmiana istotna, bo 500 jest granicą między dwoma przedziałami.
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 32 times
Been thanked: 12 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: stalker »

Choć jestem warszawiakiem napływowym, pragnę zauważyć, że Wesoła została dołączona do Pragi, a nie do Warszawy :P :D
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
fistan
Posty: 62
Rejestracja: 03 lip 2011, 11:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: fistan »

sipio pisze: Zastanawiam się czy nie dodać takiego wariantu, gdzie liczba kart nieodgadniętych jest liczona jako punkty dla gracza.
Wydaje mi się, że wtedy pojawi się element losowości wpływający na wyniki (jak trafi Ci się łatwy układ to szybko inni go wystrzelają)
Awatar użytkownika
ja_n
Recenzent
Posty: 2303
Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: ja_n »

Ja załapałem się na Pestkę i Mieszka.

O Pestce był czas pogadać po grze - myślę, że niewiele mam do powiedzenia. Sama gra jest OK, ale zielone żetony dla mnie są zbyt drastyczne. Zebrałem dwie szufle na samym początku gry - chyba nie da się bardziej skutecznie pójść w szuflowanie. Jednak mój wynik końcowy był mizerny - czyli szufle pozyskane w idealnej sytuacji nie dają przewagi w grze, coś z nimi jest nie tak. Przegrałem nawet z graczami, którzy wzięli sobie szuflę pod koniec gry, co teoretycznie powinno nie mieć sensu. Na spotkaniu ktoś powiedział, że to nawet dobrze, bo rodzic pójdzie w szufle żeby optymalizować i przegra z dzieciakiem, bo ta szufla to tak naprawdę pułapka. Dla mnie to nie jest dobry argument - ten element gry nie działa poprawnie. Co do zielonych żetonów, to moim zdaniem są zbyt mocne i losowe. Nie dają emocji przy losowaniu, ale dają frustrację jak już się je wylosuje. Możliwe, że dla dzieci to jest OK, nie potrafię ocenić. Intuicyjnie wydaje mi się, że jeśli dzieciak wylosuje taki przegrywający żeton, to może już nigdy potem nie chcieć zagrać w tę grę - tak miałem ze Skubanymi Kurczakami, które kupiliśmy dla Klary. Źle jej szło w pierwszej rozgrywce i nigdy potem gra już nie została zagrana. Do tej pory nie chce w nią grać, choć minął już chyba ponad rok od tamtej rozgrywki.

Mieszko bardzo mi się podobał, chociaż pierwsze skojarzenie to 51 Stan. Miałem podobne wrażenia w pierwszym kontakcie - skomplikowana gra, mnóstwo kart z ikonami trudnymi do ogarnięcia (choć nie aż tak trudnymi jak w 51 Stanie). Gra ma regrywalność, aż się chce spróbować jeszcze raz, inaczej, mając doświadczenia. Wybrałem z pobudek patriotycznych Poznań, razem z nim odziedziczyłem strategię na płacidło, więc mogę powiedzieć czy i jak to działa. Moim zdaniem tak sobie - płacidła nie pojawia się dużo w grze, a już bardzo mało pojawia się go jako bonus permanentny - czyli ten na górnym pasku karty. Przez to ikony przetwarzania płacidła na VP (te działające lokalnie) w ogóle nie mają znaczenia. Kart z nimi miałem znacznie więcej niż kart z płacidłem do przetworzenia. Miałem kilka kart z płacidłem jako bonusem głównym - na karcie. Ale mogłem z nich korzystać chyba tylko dzięki temu że miałem Opole, które pozwala mieć dwa takie bonusy aktywne w rzędzie. To w ogóle jest mocno wypasiony gród. W ogóle nie korzystałem z przeliczania płacidła na inne zasoby - takie karty odrzucałem. Płacidło nie działa jako joker i działa umiarkowanie jako źródło punktów.

Nawet dla mnie bolesne było wybieranie wydarzeń. Nie dlatego że dawały kary (biorąc wydarzenie z płacidłem i karą per saldo wyszedłem na plus). Często nawet korzystne wydarzenie było dla mnie słabe, bo musiałbym zasłonić sobie dwa płacidła gdybym chciał je położyć, a zysk z niego był dyskusyjny. Dlatego wolałem wybrać karną stronę wydarzenia. A dla graczy bez Opola to już w ogóle było pewnie słabe. Chciałbym spróbować zagrać Poznaniem w wersję gdzie wydarzenia dokłada się na górze rzędu (niezależnie którą stroną) i nie blokują one bonusów z innych kart, tylko domykają stos od góry (tak jak gród domyka od dołu).

[edit] Może warto by rozważyć przekazywanie kart takie jak w 7 cudach, a nie dobieranie losowo do 3? Próbowałeś takiej wersji?[/edit]

Warto zbierać statystyki i przyporządkowywać wyniki do strategii/księstw w grze, a także do kluczowych kart. To będzie wymagało sporo grania, ale ja na przykład zawsze bardzo chętnie siądę do Mieszka. W tej grze balans będzie bardzo ważnym aspektem.
Karol Madaj
Posty: 659
Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 89 times
Been thanked: 46 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Karol Madaj »

ja_n pisze:Co do zielonych żetonów, to moim zdaniem są zbyt mocne i losowe.
Dzięki za testy Pestki. Zielony żeton z dziurą w kieszeni wywalę, bo faktycznie jest przegięty, natomiast żołnierz nie-graczom się podoba. Ewentualnie wprowadzę możliwość wykupienia się przed jego działaniem trzema monetami. To będzie mocne, ale nie zruinuje całkiem planów jak w przypadku Jacka. Co do losowości, to wprowadzam ją świadomie na wyraźne życznie wydawcy. Zawsze będzie można zagrać w moją pierwotną wersję czyli bez losowego dodatku albo świadomie nie używając niektórych żetonów.

Mieszko mi się podobał choć przegrałem sromotnie. Wiem jednak dlaczego przegrałem i teraz zagrał bym inaczej. Jedyny zarzut, to powolne rozpedzanie się nowych stosów. Ładnych kilka ruchów schodzi na osiągnięciu jako takiego potencjału. A w takim na przykład RftG jest szybciej i przed to fajniej. Może faktycznie płacidło powinno być permanentne.
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 32 times
Been thanked: 12 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: stalker »

Nie chciałem dręczyć Jana tym Race… , ale prawdą jest, że w RftG już pierwszych ruchach coś zaczyna się dziać. A w Mieszku tak nie bardzo widać co i gdzie. Stąd moja propozycja trochę innych kart startowych. Chodzi o to, że Mieszko tak właśnie chodzi: Ja nie widzę dużo silników, kombinacji, jakichś mechanizmów — mnóstwo kart, które dadzą jakiś profit wymaga po prostu iluś tam ikonek, które trzeba zebrać i tyle, i póki nie zbierzemy — cieżko. Siedzę i tak sobie nudnawo, zasiedlam te lasy… bory… jeziora… A nawet jak już je zasiedlę i coś odpalę, to nie wszystko z jednej kolumny pomoże tej drugiej i tę drugą też trzeba zbierać. I oczywiście, historycznie tak było — powolutku, powolutku się te państwa budowały. Ale albo coś tam niech skrzyknie książe, albo coś — żeby wywalić dwie karty raz w rundzie, albo coś potanić — w RftG są takie karty "udrażniacze".

Masz już dwa głosy za tym, żeby przyśpieszyć rozruch gry :)
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Awatar użytkownika
ja_n
Recenzent
Posty: 2303
Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: ja_n »

Łukasz, jeśli po pierwszej partyjce w RftG widziałeś te kombosy i miałeś świadomość jak szybko rozkręcić punktację, to chylę czoła. W Mieszku jest jasno określony cel od początku - ocenić strategię wynikającą z karty startowej, obejrzeć karty na ręce i - jeśli jest tam coś mocnego - zaplanować sobie jak wyłożyć najlepszą z nich, wybrać plan na budowę grodów (choć to chwilę potrwa) i ew. podbój jakiegoś regionu i zabezpieczyć się przed wydarzeniami. Moim zdaniem teraz ważne jest testowanie balansu, sprawdzenie czy nie ma ścieżki jednoznacznie silniejszej niż wszystkie inne (albo czy nie ma ścieżek jednoznacznie słabo rokujących i nie wartych wykorzystywania). Gdy to się uzna za zakończone, będzie już grupa doświadczonych graczy w Mieszka w Monsoonie i będzie można w świadomy i systematyczny sposób zastanowić się nad tym czy gra startuje wystarczająco szybko, czy trzeba tu coś poprawić.
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Jan Madejski »

Dziękuję za wszystkie uwagi co do Mieszka! Część wniosków z poprzedniej rozgrywki już wrzuciłem do gry, modyfikując niektóre przegięte i mniej czytelne karty. Głowię się, czy da się zwiększyć dynamikę (niektóre z rozwiązań, które miały temu służyć, odpadły w poprzednich testach jako psujące grę) oraz ułatwić przewidywanie długofalowej strategii.
Uważam jednak, że crash test Mieszka z Racem jest chybiony, bo chociaż w obu grach układa się przed sobą tableau z kart, to ich charakter i założenia są mocno odmienne: w R4tG surowcem podstawowym są karty w ręku, więc trzeba zadbać o dociąg (odpowiednio eksplorując, lub przewidując eksplorację innych graczy, lub konsumując surowce drugiego rzędu, dające dodatkowy dociąg) i część kart po prostu się odrzuca w roli kosztu, co sprawia, że rozgrywka jest szybka. W Mieszku karty w ręku (oraz odrzucane) nie mają wartości (w rozumieniu: zasobu) - zyskują ją dopiero po wyłożeniu, czyli każdy gracz zyskuje 1 taki zasób na rundę, nie ma spektakularnych konsumpcji i trzeba zadbać o to, żeby karty wykładane były przyszłościowo. To są zupełnie inne rdzenie gry (zapewne dla trochę innych odbiorców) i, niezależnie od głosów krytycznych, nie zmienię teraz podstawowego rdzenia gry na dynamiczny klon Rejsika.
ODPOWIEDZ