Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
HeWhoSawTheDeep
Posty: 5
Rejestracja: 01 gru 2018, 10:44

Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: HeWhoSawTheDeep » 09 sty 2019, 13:09

Czekam na TI już trochę i przy tak dużym wydatku, bardzo bałem się czy nie będzie zbyt wielu błędów, przez które nie będę w stanie grać poprawnie. Chciałbym zatem zapytać, by grać poprawnie:
1. O co chodzi z tym blokowaniem ruchu przez myśliwce?
2. Kiedy się rzuca kostkami za studnie grawitacyjną? Już czytając instrukcję, zastanawiałem się, gdyż nie było to w pełni doprecyzowane.

Strud
Użytkownik wspierający
Posty: 207
Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Strud » 09 sty 2019, 13:46

HeWhoSawTheDeep pisze:
09 sty 2019, 13:09
1. O co chodzi z tym blokowaniem ruchu przez myśliwce?
W obecnej instrukcji wszystkie statki blokują ruch przeciwników (nie można przelatywać przez taki system). oryginalnie myśliwce takiego ruchu nie blokowały.
HeWhoSawTheDeep pisze:
09 sty 2019, 13:09
2. Kiedy się rzuca kostkami za studnie grawitacyjną?
Rzuca się w trakcie ruchu, ale efekt (ew. zniszczenie statku) następuje dopiero w systemie docelowym. Ma to znaczenie dla ustalania ładowności oraz dla zdolności flagowca Yin.

cep6
Posty: 53
Rejestracja: 08 paź 2016, 09:38
Has thanked: 1 time

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: cep6 » 09 sty 2019, 19:55

Strud pisze:
09 sty 2019, 13:46
HeWhoSawTheDeep pisze:
09 sty 2019, 13:09
1. O co chodzi z tym blokowaniem ruchu przez myśliwce?
W obecnej instrukcji wszystkie statki blokują ruch przeciwników (nie można przelatywać przez taki system). oryginalnie myśliwce takiego ruchu nie blokowały.
W instrukcji udostępionej przez Galakte jest napisane, że "Statek nie może poruszyć się przez układ, w którym znajdują się statki innych graczy (z wyjątkiem myśliwców)." Więc nie blokują?

Strud
Użytkownik wspierający
Posty: 207
Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Strud » 09 sty 2019, 23:13

I to jest właśnie wersja pierwotna, ale w poprawionej wersji angielskiej (v 1.1) tekst brzmi "The ship cannot move through a system that contains ships that are controlled by another player", co oznacza, że wyjątek dla myśliwców już nie obowiązuje. To jest bardzo ważna zmiana.

Kitshu
Posty: 30
Rejestracja: 24 lip 2017, 16:58

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Kitshu » 10 sty 2019, 08:58

Nie wiem czy taka ważna jak w polskiej instrukcji przy naczelnej zasadzie ładowności pisze coś takiego

"Liczba myśliwców i wojsk naziemnych, które gracz posiada
na obszarze przestrzeni kosmicznej układu, nie może
przekraczać łącznej ładowności statków tego gracza w tym
układzie"

Co od razu neguje samotne występowanie myśliwców na układach ;) zawsze z nimi bedzie musiał być jakiś statek do transportu ;)

Awatar użytkownika
TuReK
Użytkownik wspierający
Posty: 1381
Rejestracja: 07 cze 2004, 13:57
Lokalizacja: Opole (d. Mecatol Rex)
Been thanked: 1 time

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: TuReK » 10 sty 2019, 08:59

Dok albo zaawansowane myśliwce i nie potrzeba innych statkow
I love stupid ideas implemented very smartly

Kajak
Użytkownik wspierający
Posty: 103
Rejestracja: 11 lut 2006, 00:11

Twilight Imperium -Świt Nowej Ery

Post autor: Kajak » 11 sty 2019, 16:16

Kupiłem ta grę , ale nigdy w nią nie grałem, a wydaje się o tyle fajna co skomplikowana.
Moje pytania na dziś:
1.Czy brakujące "zasoby" przy produkcji można zastąpić dowolna ilością "dóbr" czy tylko jednym?
2. Czy planety kontroluje się tylko przy pomocy piechoty czy też można je kontrolować flotą?

Casiliasplp
Użytkownik wspierający
Posty: 368
Rejestracja: 07 lip 2013, 22:33
Lokalizacja: Żyrardów
Been thanked: 6 times

Re: Twilight Imperium -Świt Nowej Ery

Post autor: Casiliasplp » 12 sty 2019, 01:18

Kajak pisze:
11 sty 2019, 16:16
Kupiłem ta grę , ale nigdy w nią nie grałem, a wydaje się o tyle fajna co skomplikowana.
Moje pytania na dziś:
1.Czy brakujące "zasoby" przy produkcji można zastąpić dowolna ilością "dóbr" czy tylko jednym?
2. Czy planety kontroluje się tylko przy pomocy piechoty czy też można je kontrolować flotą?
AD.1
Wydaje mi się że tak ale może ktoś potwierdzi :)
AD.2
Planetę kontrolujemy tylko jeśli mamy na niej jednostki,jeśli opuszczamy planetę jednostkami zostawiamy tam żeton frakcji żeby zaznaczyć że jest nasza.
Rabaty:
3 trolle -rabat 6%
Mogę się podzielić :)

Kajak
Użytkownik wspierający
Posty: 103
Rejestracja: 11 lut 2006, 00:11

Re: Twilight Imperium -Świt Nowej Ery

Post autor: Kajak » 12 sty 2019, 08:20

A flota jest jednostką.

feniks_ciapek
Użytkownik wspierający
Posty: 545
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 4 times
Been thanked: 14 times

Re: Twilight Imperium -Świt Nowej Ery

Post autor: feniks_ciapek » 12 sty 2019, 12:35

Kajak pisze:
12 sty 2019, 08:20
A flota jest jednostką.
Ale flota znajduje się tylko w przestrzeni. Planety kontrolujesz tylko piechotą, system/przestrzeń kontrolujesz flotą. Jest drobny wyjątek z myśliwcami u jednej z ras, ale ogólna zasada mówi, że planety=piechota.

Kajak
Użytkownik wspierający
Posty: 103
Rejestracja: 11 lut 2006, 00:11

Re: Twilight Imperium -Świt Nowej Ery

Post autor: Kajak » 12 sty 2019, 23:29

1.Czy "0" na kostce to zero czy dziesięć?
2.Ile można wykonać tur związanych z pojedyncza akcją ? Czy można np powtórzyć turę wykonując drugi (i następny raz ) akcje taktyczną ?

rexmundus
Posty: 90
Rejestracja: 13 kwie 2015, 08:34

Twilight Imperium 4 ed - karty technologi

Post autor: rexmundus » 13 sty 2019, 13:05

Witam
Mam pytanie o początkowe karty technologi które przynależą do poszczególnych ras. Dostaje 2 takie karty na początku rozgrywki czy te technologie są od razu opracowane i mogę z nich korzystać czy muszę w dalszych turach je opracować?
Dziękuje z góry za odpowiedz

feniks_ciapek
Użytkownik wspierający
Posty: 545
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 4 times
Been thanked: 14 times

Re: Twilight Imperium -Świt Nowej Ery

Post autor: feniks_ciapek » 13 sty 2019, 13:34

Kajak pisze:
12 sty 2019, 23:29
1.Czy "0" na kostce to zero czy dziesięć?
2.Ile można wykonać tur związanych z pojedyncza akcją ? Czy można np powtórzyć turę wykonując drugi (i następny raz ) akcje taktyczną ?
1. 10
2. Pytanie jest niezbyt jasno zadane - chodzi o żetony taktyki/strategii, czy karty strategii? Karty strategii używasz raz na całą rundę, podobnie jak każdego żetonu taktyki/strategii. Każdy żeton służy do wykonania dowolnej liczby akcji w aktywowanym systemie (np. można się w nim pobudować i do niego polecieć). Zużyte żetony nie są wykorzystywane w następnych turach, nie licząc tego, że zaznaczają wykonane akcje i aktywowane już systemy (do ruchu, produkcji itp.)

feniks_ciapek
Użytkownik wspierający
Posty: 545
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 4 times
Been thanked: 14 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - karty technologi

Post autor: feniks_ciapek » 13 sty 2019, 13:35

rexmundus pisze:
13 sty 2019, 13:05
Witam
Mam pytanie o początkowe karty technologi które przynależą do poszczególnych ras. Dostaje 2 takie karty na początku rozgrywki czy te technologie są od razu opracowane i mogę z nich korzystać czy muszę w dalszych turach je opracować?
Dziękuje z góry za odpowiedz
To są technologie, które możesz wynaleźć. Technologie początkowe są wymienione wraz z jednostkami na planszetce danej rasy.

Kajak
Użytkownik wspierający
Posty: 103
Rejestracja: 11 lut 2006, 00:11

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Kajak » 13 sty 2019, 13:42

Tura kończy się jak wszyscy wykonają akcje i wtedy ma miejsce następna tura, czy można kilka razy wykonywać np aktywacje układy czy tylko raz , może tak będzie bardziej przejrzyściej.

feniks_ciapek
Użytkownik wspierający
Posty: 545
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 4 times
Been thanked: 14 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: feniks_ciapek » 13 sty 2019, 14:25

Kajak pisze:
13 sty 2019, 13:42
Tura kończy się jak wszyscy wykonają akcje i wtedy ma miejsce następna tura, czy można kilka razy wykonywać np aktywacje układy czy tylko raz , może tak będzie bardziej przejrzyściej.
Dany układ może zostać aktywowany tylko raz przez danego gracza.

Tura kończy się, jak wszyscy spasują.

Kajak
Użytkownik wspierający
Posty: 103
Rejestracja: 11 lut 2006, 00:11

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Kajak » 13 sty 2019, 15:05

A czy można aktywować drugi układ?

feniks_ciapek
Użytkownik wspierający
Posty: 545
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 4 times
Been thanked: 14 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: feniks_ciapek » 13 sty 2019, 16:18

Kajak pisze:
13 sty 2019, 15:05
A czy można aktywować drugi układ?
Ogólnie gra przebiega tak, że w trakcie fazy akcji każdy z graczy wykonuje 1 akcję na turę, potem gra wraca do 1 gracza i tak w kółko, dopóki wszyscy nie spasują. Czyli, powiedzmy na 5 graczy:
Tura 1:
Gracz 1. Aktywacja systemu A (wydany żeton taktyki), pozostali gracze
Tura 2:
Gracz 1. Aktywacja systemu B (wydany żeton taktyki), pozostali gracze
Tura 3:
Gracz 1. Aktywacja karty strategii, pozostali gracze
Tura 4:
Gracz 1. Pas, pozostali gracze
Tura 5:
Gracz 1 już nie gra. Pozostali gracze, którzy jeszcze nie spasowali.

Po tym, jak wszyscy spasowali, zaczyna się faza statusu, faza agendy (jeśli został zdobyty Mecatol) i kończy się runda.

Mam nadzieję, że to wyjaśnia.

Kajak
Użytkownik wspierający
Posty: 103
Rejestracja: 11 lut 2006, 00:11

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Kajak » 13 sty 2019, 17:56

Oki , dzięki.

kubajakub
Posty: 22
Rejestracja: 13 cze 2010, 09:59

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: kubajakub » 13 sty 2019, 22:19

Podobno na karcie gdzie jest niszczyciel jest błąd? Powinien na trzecim miejscu być ruch, a nie ładowność. Porównując z wersją angielską.

Kajak
Użytkownik wspierający
Posty: 103
Rejestracja: 11 lut 2006, 00:11

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Kajak » 13 sty 2019, 23:58

To prawda, na wszystkich kartach ras zamiast ruchu jest ładowność, sprawa dotyczy niszczycieli i myśliwców.

Awatar użytkownika
Wothan
Użytkownik wspierający
Posty: 524
Rejestracja: 02 lis 2009, 10:11
Lokalizacja: Mazury

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: Wothan » 16 sty 2019, 20:32

Niech ktoś mi wytłumaczy jak można wydawać dobra.
1. Na produkcję można wydać tylko jeden żeton dóbr?
2. Co to znaczy, że można wydać żeton dóbr zamiast wpływów, ale nie na głosowanie w fazie polityki? To na co?

Awatar użytkownika
pinata
Użytkownik wspierający
Posty: 620
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: pinata » 16 sty 2019, 22:25

Wothan pisze:
16 sty 2019, 20:32
1. Na produkcję można wydać tylko jeden żeton dóbr?
Można wydać dowolną ich ilość.
Wothan pisze:
16 sty 2019, 20:32
2. Co to znaczy, że można wydać żeton dóbr zamiast wpływów, ale nie na głosowanie w fazie polityki? To na co?
Na wszystko co wymaga wydania wpływów. Najczęściej na kupowanie żetonów dowodzenia z karty strategii "Przywództwo" oraz na realizację celów wymagających wydania wpływów. W grze jest jeszcze kilka drobniejszych okazji na wydanie wpływów (np.: zdolność Indoktrynacja Bractwa Yin) - wszędzie tam możesz posłużyć się żetonami dóbr.

Awatar użytkownika
donmakaron
Użytkownik wspierający
Posty: 2284
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 8 times
Been thanked: 19 times

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: donmakaron » 17 sty 2019, 09:21

Wothan pisze:
16 sty 2019, 20:32
Niech ktoś mi wytłumaczy jak można wydawać dobra.
1. Na produkcję można wydać tylko jeden żeton dóbr?
2. Co to znaczy, że można wydać żeton dóbr zamiast wpływów, ale nie na głosowanie w fazie polityki? To na co?

Zawsze kiedy wydajemy resource albo influence (dwa zasoby z planet, nie wiem jak się przetłumaczyły na polski) możemy zamiast nich (w części lub w całości) wydawać dobra (Trade Goods), np. na zakup jednostek (tutaj trade goods zastepują resource) czy, jak pisał poprzednik, do zakupu żetonów dowodzenia z karty strategii (tu trade goods zastepują influence). W fazie agend nie wydaje się influence w celu oddania głosu (tylko po prostu się nimi głosuje czy też raczej siła twojego głosu jest równa sumie influence wykorzystanych do głosowania planet, ale wg zasad nie jest to wydawanie), stąd zapis przypominający, że nie można głosować trade goodami.

antevo
Posty: 3
Rejestracja: 18 lis 2018, 17:02

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

Post autor: antevo » 22 sty 2019, 16:44

mam jedno pytanie, które pojawiło się po ostatniej grze. Jeżeli jednostka ma zdolność "działo kosmiczne" (Okręt flagowy królestwa xxcha) i na jej pole wleci obca flota, to można użyć tej zdolności? I ewentualne trafienia przyznaje się jeszcze przed rozpoczęciem bitwy i co za tym idzie, zniszczone jednostki ściąga się? Dzięki za odpowiedź :)

ODPOWIEDZ