Robinson Crusoe: AotCI

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
mRGreg
Posty: 3
Rejestracja: 13 sty 2019, 20:53

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: mRGreg » 17 sty 2019, 22:24

Witam

Niedawno wraz z żoną zaczęliśmy grać w Robinsona, nurtuje nas pewna kwestia w scenariuszu 2, a mianowicie budowa krzyża, na karcie przedmiotu, napisane jest, że można wybudować kilka krzyży w jednej rundzie, czy to znaczy że:
a) Stawiam 2 żetony gracza i buduje tyle krzyży na ile pozwalają mi surowce?
b) Stawiam powiedzmy ja jeden żeton, żona 2 żeton i oboje rzucamy kostką?
c) Stawiam 2 swoje żetony, żona jeden swój, ja buduje, a ona musi rzucać kostką?

Nie mogę nigdzie w instrukcji znaleźć odpowiedzi na to pytanie.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Lothrain
Użytkownik wspierający
Posty: 2917
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lothrain » 18 sty 2019, 01:14

Wykonujesz normalna akcje Budowy. Dwa pionki na pewniaka, jeden z rzutem kostka. W teorii we dwójkę jesteście przy dobrych rzutach w stanie zbudować cztery krzyże w jednej rundzie. Choć sensu w tym niewiele 😁
Ostatnio zmieniony 12 lut 2019, 08:38 przez Lothrain, łącznie zmieniany 1 raz.

mRGreg
Posty: 3
Rejestracja: 13 sty 2019, 20:53

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: mRGreg » 18 sty 2019, 09:32

Ok, to jeszcze jedno pytanie mi się nasuwa, czy stawiając dwa żetony gracza na polu krzyża, mogę wybrać czy chce zbudować jeden krzyż bez rzucania, czy rzucić 2 razy kosćmi za każdy żeton "osobno" i mieć szanse na budowę dwóch od razu?

suchy1982
Posty: 18
Rejestracja: 31 mar 2017, 13:09

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: suchy1982 » 18 sty 2019, 13:34

jak dobrze pamiętam to na 1 kaflu tylko 1 krzyż możesz zbudować więc jak położysz 2 piony na 1 kaflu to tylko jeden krzyż budujesz bez rzucania kośmi. A jak chcesz zbudować 2 krzyże to np. kładziesz po 1 pionie na 2 kaflach i rzucasz kośćmi.

piogar
Użytkownik wspierający
Posty: 389
Rejestracja: 21 wrz 2012, 17:30
Lokalizacja: Wroclaw

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: piogar » 18 sty 2019, 14:13

Krzyz buduje sie kladac piony na kaflach, czy na "karcie" krzyza? Ja gralem tak, ze buduje tak jak kazdy przedmiot - kladac na karcie przedmiotu. Tak samo budujac skrot nie klade dyskow na polu, na ktorym ten skrot sie pojawi, tylko na karcie pomyslu.
Ostatnio zmieniony 18 sty 2019, 16:19 przez piogar, łącznie zmieniany 1 raz.

mRGreg
Posty: 3
Rejestracja: 13 sty 2019, 20:53

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: mRGreg » 18 sty 2019, 16:08

O to samo miałem pytać :)

imrowai
Posty: 40
Rejestracja: 09 lis 2018, 21:29

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: imrowai » 18 sty 2019, 20:21

wg mnie na karcie wyspy...czasami wydarzenia powodują stratę (obrócenie) terenu... wraz z nim przepada krzyż.
To samo skrót... jego żeton powinien leżeć na wyspie, jak na ten teren wejdzie mgła to przestaje on działać....

wróć... pytacie o oznaczenie krzyża, czy o sposób oznaczania akcji jego budowy... jak o to drugie, to co za różnica gdzie te piony będą leżeć?

Awatar użytkownika
black_currant
Posty: 2
Rejestracja: 07 sty 2019, 14:22
Lokalizacja: Legnica

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: black_currant » 19 sty 2019, 08:16

piogar pisze:
18 sty 2019, 14:13
Krzyz buduje sie kladac piony na kaflach, czy na "karcie" krzyza? Ja gralem tak, ze buduje tak jak kazdy przedmiot - kladac na karcie przedmiotu. Tak samo budujac skrot nie klade dyskow na polu, na ktorym ten skrot sie pojawi, tylko na karcie pomyslu.
Siema,
W celu scenariusza "przeklęta wyspa" jest napisane "każdy krzyż musi być zbudowany na innym kafelku ..." Celem scenariusza jest budowa 5 krzyży a nie posiadanie ich w tym samym czasie na mapie więc nawet jak kafelek zostanie odwrócony to kiedy my graliśmy liczyliśmy ten krzyż do liczby wymaganych.

W instrukcji na stronie 20 w ramce z przenoszeniem obozu jest opisane że należy odrzucić skrót z kafelka na którym się znajdował podczas przenoszenia obozu , więc żeton skróty też wypada umieszczać na planszy , nawet ma to logiczne uzasadnienie.

suchy1982
Posty: 18
Rejestracja: 31 mar 2017, 13:09

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: suchy1982 » 19 sty 2019, 14:06

Krzyże budujesz na kaflach. Jak odwracasz kafelek to tracisz krzyż. Skrót też kladziesz na kaflu

imrowai
Posty: 40
Rejestracja: 09 lis 2018, 21:29

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: imrowai » 22 sty 2019, 08:16

Jeszcze jedna uwaga co do budowy krzyży, budując je trzeba uwzględniać warunki na kaflu, na którym je stawiamy. Jeśli mamy postawić krzyż na kaflu z mgła to pamiętajmy, że mgła działa jako modyfikator ujemny doakcji budowania.

MrAtrion
Użytkownik wspierający
Posty: 155
Rejestracja: 01 lip 2017, 13:38

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: MrAtrion » 11 lut 2019, 21:22

Wg scenariusza "Wyspy Kanibali" atak na wioskę/miasto polega na użyciu 2 pionków w celu zainicjowania Akcji Walki z Bestią. Czyli nie ma nic o dodatkowych żetonach za odległość. Ale czy droga do miasta musi być odkryta?

I parę innych pytań, na które nikt nie odpowiedział. Może teraz ktoś się znajdzie :) :

1. Kafelek zagrody z mini-dodatku. Zastępujemy nim stworzony przedmiot i odnosimy się do opisu na nim zamiast do przedmiotu (chyba, że nie chcemy z niego korzystać w tej rozgrywce :) ). Na nim jest napisane "Na potrzeby wszystkich efektów w grze ten kafelek traktowany jest jako część obozu". Chodzi o przenoszenie obozu? Bo nie wiem jakie inne może być. Zagrodę można było stracić w wyniku utraty przedmiotu wcześniej, a teraz z kafelkiem jak to się ma?

2. Kafelek ogródka z ziołami. Po udanej Akcji Zbierania Surowców z łąki automatycznie stwarzamy ogródek? Nigdzie nie napisali, że trzeba go wybudować, ani nie jest o ile dobrze pamiętam żadnym przedmiotem ze scenariusza. Ktoś wyjaśni co i jak? Dodatkowo też ma w opisie "traktowanie jako częśćobozu".

3. Jenny w 3 scenariuszu nie może korzystać z łóżka w celu "ulepszonego" odpoczynku. Dostaje tylko jedno "serce" za odpoczynek. Czy to oznacza, że nie może też korzystać z innych przedmiotów takich jak naczynia czy palenisko? I jak to się ma np. do postaci załogi chirurga - czy może on ją uleczyć? Niby jest traktowana jako postać (po części).

4. Jeśli używam 2x jednego pionka na dwie osobne eksploracje, to czy w wypadku dwóch sukcesów ale jednej przygody "noc poza obozem" zatrzymuję przy sobie wszystkie żetony także z tej drugiej eksploracji? Czy tylko z tej "zabłądzonej" (że wrócił z tamtej eksploracji i poszedł na drugą)? A może zależy to od tego, która była pierwsza wykonana? Wg instrukcji należy rozpatrzeć obie, ale nie napisali co ze znalezionymi przedmiotami.

5. Jeśli w 3 scenariuszu wyciągnę kartę z książką, to w obóz uderza huragan. Jeśli spędzam noc poza obozem, to jestem bezpieczny, bo efekty pogody nie mają na mnie wpływu? I co z załogantami, którzy są podatni na efekty pogody? Dostają ranę jeśli nie mam palisady?

6. Przeszukanie plaży mini-dodatek. Wg opisu można przeszukać plażę zamiast zbierania drewna lub jedzenia. To oznacza, że należy wykonać akcję zbierania (1 lub 2 pionki)? I można wykonać tylko 1 taką akcję na rundę (tyczy się wszystkich graczy?).

Awatar użytkownika
Lothrain
Użytkownik wspierający
Posty: 2917
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lothrain » 12 lut 2019, 08:37

MrAtrion pisze:
11 lut 2019, 21:22
Wg scenariusza "Wyspy Kanibali" atak na wioskę/miasto polega na użyciu 2 pionków w celu zainicjowania Akcji Walki z Bestią. Czyli nie ma nic o dodatkowych żetonach za odległość. Ale czy droga do miasta musi być odkryta?
Ale przez nieznane nie przeskoczysz. Droga musi być odkryta.
MrAtrion pisze:
11 lut 2019, 21:22
1. Kafelek zagrody z mini-dodatku.
Chodzi o to, że możesz tam spać jak w obozie i nie ponosisz konsekwencji spania pod gołym niebem. po drugie, skoro produkuje on żywność, a Ty nawet spałbyś na drugim końcu planszy, to możesz z niej skorzystać nocą. Można ją tak samo stracić, jeśli akurat na odrzucenie zagrody się zdecydujesz.
MrAtrion pisze:
11 lut 2019, 21:22
2. Kafelek ogródka z ziołami.
Jak dla mnie jest to przedmiot - jeden z dodatkowych losowanych na początku gry. Faktycznie nie musisz go budować, ale wymaga on konkretnego pola terenu. I znów możesz spać gdziekolwiek, ale ze znacznika na ogródku możesz skorzystać i się uleczyć.
MrAtrion pisze:
11 lut 2019, 21:22
3. Jenny w 3 scenariuszu nie może korzystać z łóżka w celu "ulepszonego" odpoczynku. Dostaje tylko jedno "serce" za odpoczynek. Czy to oznacza, że nie może też korzystać z innych przedmiotów takich jak naczynia czy palenisko? I jak to się ma np. do postaci załogi chirurga - czy może on ją uleczyć? Niby jest traktowana jako postać (po części).
Chirurga nie było, jak projektowano Jenny. Ogólnie nie możesz w ŻADEN sposób przyspieszyć wracania zdrowia Jenny. Zyskuje jeden na rundę i basta.
MrAtrion pisze:
11 lut 2019, 21:22
4. Jeśli używam 2x jednego pionka na dwie osobne eksploracje, to czy w wypadku dwóch sukcesów ale jednej przygody "noc poza obozem" zatrzymuję przy sobie wszystkie żetony także z tej drugiej eksploracji? Czy tylko z tej "zabłądzonej" (że wrócił z tamtej eksploracji i poszedł na drugą)? A może zależy to od tego, która była pierwsza wykonana? Wg instrukcji należy rozpatrzeć obie, ale nie napisali co ze znalezionymi przedmiotami.
To już chyba tylko i wyłącznie kwestia interpretacji. Jak dla mnie jeśli na pierwszym kafelku była "noc poza obozem", tzn., że do obozu już nie trafił i z drugiej eksploracji nic też przynieść nie może. Natomiast odwrotnie, czemu nie? Poszedł, przyniósł i poszedł znowu. Dla mnie akceptowalne i fabularnie sensowne.
MrAtrion pisze:
11 lut 2019, 21:22
5. Jeśli w 3 scenariuszu wyciągnę kartę z książką, to w obóz uderza huragan. Jeśli spędzam noc poza obozem, to jestem bezpieczny, bo efekty pogody nie mają na mnie wpływu? I co z załogantami, którzy są podatni na efekty pogody? Dostają ranę jeśli nie mam palisady?
Jesteś "bezpieczny", ale przecież i tak tracisz życie za noc pod gołym niebem (chyba że akurat trafiłeś jaskinię) i wciąż musisz zjeść. Załoganci, którzy są podatni i siedzą w obozie dostają normalnie ranę przy braku palisady.
MrAtrion pisze:
11 lut 2019, 21:22
6. Przeszukanie plaży mini-dodatek. Wg opisu można przeszukać plażę zamiast zbierania drewna lub jedzenia. To oznacza, że należy wykonać akcję zbierania (1 lub 2 pionki)? I można wykonać tylko 1 taką akcję na rundę (tyczy się wszystkich graczy?).
Dlaczego raz na rundę? A szukaj i zbieraj ile chcesz :) W tej talii jest tyle pustych kart, że to się rzadko opłaca. Ale zdecydowanie wykonuj akcję zbierania.

MrAtrion
Użytkownik wspierający
Posty: 155
Rejestracja: 01 lip 2017, 13:38

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: MrAtrion » 12 lut 2019, 13:42

Wg instrukcji "Noc poza obozem" pozwala korzystać tylko z przedmiotów i surowców zbieranych podczas akcji zbierania, nie z wyprodukowanych w obozie. Więc Produkcja z kafelków odpada tak jak przyniesienie jednym pionkiem i pójście na akcję drugim.

Kiedy można odrzucić zagrodę? Kiedy każą coś zniszczyć w wyniku wydarzenia? Tzn traktować kafelek jak przedmiot w tym aspekcie?

Czyli przeszukiwanie plaży robić 1/2 pionkami jako akcję zbierania?

Awatar użytkownika
Lothrain
Użytkownik wspierający
Posty: 2917
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lothrain » 12 lut 2019, 17:08

MrAtrion pisze:
12 lut 2019, 13:42
Wg instrukcji "Noc poza obozem" pozwala korzystać tylko z przedmiotów i surowców zbieranych podczas akcji zbierania, nie z wyprodukowanych w obozie. Więc Produkcja z kafelków odpada tak jak przyniesienie jednym pionkiem i pójście na akcję drugim.
Kiedy można odrzucić zagrodę? Kiedy każą coś zniszczyć w wyniku wydarzenia? Tzn traktować kafelek jak przedmiot w tym aspekcie?
Czyli przeszukiwanie plaży robić 1/2 pionkami jako akcję zbierania?
Nie do końca rozumiem do czego zmierzasz. Noc poza obozem nie pozwala korzystać z rzeczy z obozu. Pytałeś, czy idąc na dwie eksploracje możesz zostawić rzeczy z pierwszej w obozie i utknąć z rzeczami z drugiej. I tu jak najbardziej możesz. Jeśli w pierwszej eksploracji już się zgubiłeś, to moim zdaniem zostajesz w lesie z wszystkimi znaleziskami. Nic nie pisałem o korzystaniu z obozowych rzeczy. Zjeść możesz w lesie tylko to znalazłeś, albo ubić kozę jak brałeś broń.
Tak, zagrodę traktuj jak przedmiot. Jak masz coś zniszczyć i masz wybór i chcesz rozwalić zagrodę to bardzo proszę.
Przeszukanie plaży to akcja zbierania, potwierdzam. Jeden albo dwa pionki jak zwykle.

MrAtrion
Użytkownik wspierający
Posty: 155
Rejestracja: 01 lip 2017, 13:38

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: MrAtrion » 12 lut 2019, 21:30

Nie możesz niczego zostawić w obozie pomiędzy zbieraniami po 1 pionku na pole. Wszystko jest w polu przyszłych surowców i trafia do obozu po fazie akcji. To tak jakby zamiast skupić się na zbieraniu w jednym miejscu ktoś zbierał na szybko w dwóch. Wspominałeś o korzystaniu z kafelków (zioła i jedzenie) śpiąc po drugiej stronie mapy więc wziąłem to za spanie poza obozem :)

Awatar użytkownika
Lothrain
Użytkownik wspierający
Posty: 2917
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lothrain » 12 lut 2019, 21:51

Zgoda, chodziło mi raczej o to, że nie widzę problemu w przeniesieniu rzeczy z pola przyszłych surowców do obozu po wykonaniu wszystkich akcji, w momencie gdy uzyskałem te przedmioty z normalnej eksploracji jednym pionem i dopiero noc poza obozem wypadła w drugiej eksploracji. Dopiero przedmioty z tej drugiej eksploracji zostają ze mną w dżungli i przychodzi rano.

zderzak82
Posty: 7
Rejestracja: 04 sty 2019, 22:42

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: zderzak82 » 13 lut 2019, 19:52

Witam mam kilka pytań?
1)karta wydarzeń "Niszczycielski huragan" lub na skutek ktorej trace 1/2 palisady lub dachu, co w przypadku kiedy nie posiadam zadnego. Karta zgodnie z instrukcja nie ma tekstu "Jessli to możliwe" czyli wynika ze musze rozpatrzyc konsekwencje czy poprostu dziele poziom 0/2=0 czy dostaje obazenia zgodnie z ogulna zasadą jesli czegos ci brakuje obrywasz? (Dodatkowe zasady str 21 „niespełnione wymagania)
2)Podobna sytuacja karta przygody "Pospiech" ; "Bambus" ; "Pisklaki" lub kata wydarzenia "Latajaca niespodzianka" ; :Katastrofa" obnizyc o jeden poziom dachu lub palisady. (Brak tekstu jesli to mozliwe) a wiec czy kazdy gracz otrzymuje po jednym obrazeniu?
3a)W wyniku akcji (np rzut koścmi) wiem ze dostane obrazenie ktore spowoduje spadek morale. Czy zanim rozpatrzę tą akcję (po rzuceniu kości) moge zastosowac umiejetnosc kucharza do leczenia (w instrukcji zapisano ze kucharz nie musi leczycz w fazie nocy)
4)Czy zetony odkryc np drzewo muszę od razu automatycznie zamieniac na znacznik drewna? Jesli nie, a wylosuje karte wydarzenia "Insekty" Jesli to mozliwe odrzućcie drewno. Jesli nie mam drewna tylko żeton symbolizujacy dreno mam go odrzucic?
5)Karta przygody "Niespodziewane trudności" Zakrywam teren na kturym zbieralem surowiec i traktuje go jako nieodkryty. Nie jest to karta wydarzenia czyli nie ma opcji odwrucenia tego zdarzenia. Czy moge ten teren eksplorować jeszcze raz czy do konca gry jest on juz zakryty?
6)Karty Tajemnic. Jeśli wylosuje ze mam rozpatrzyc potwora i skarb. Po odkryciu potwora mogę przerwac ale zakladamy ze szukam dalej skarbu. Czy rozpatruje po drodze kolejno pojawiające się potwory czy uznaje ze ten typ karty zostal już rozpatrzony i szukam już tylko pierwszego skarbu?
7)Zeton odkryc „Znalezisko” instrukcja mowi pociągnij jeden skarb. Rozumiem ze ciagne karty tajemnic dopóki nie natrafie na skarb i rozpatruje tylko karte skarbu?
8)Budowa dachu i palisady i broni. Z instrukcji wynika ( pnt 4.2.3 str16) ze Za każdym razem gdy buduje dach palisade lub bron zwiększa poziom o 1 (Tekst wytłuszczonym drukiem). Czyli kazda akcja podnosi poziom o tylko jeden jest to wyraznie zaznaczone. A wiec czy mogę tylko raz na runde podnies poziom o jeden? Czy moe wysłać tam np. 4 pionki graczy i wybudowac 2 poziomy dachu jako dwie pewne akcje budowy?
9)Faza wydarzen. Instrukcja pnt 1 str 8 UWAGA: W rzadkim przypadku jeśli gracz otrzymuje w tej fazie zasoby umieszcze je w obszarze dostępnych surowcow.Co to za przypadki?
10) Totem. W pnk 4.2.5 str 17 wynika ze totem rozpatrujemy w momencie eksploracji kafla terenu zawierającego totem. Natomiast pnt 4.1.5 str12. Mowi ze totemy należy eksplorowac dodatkowo na odkrytych już kaflach terenu. Czy to zalezy od scenariusza w jaki sposób będzie rozpatrywany totem, czy po odkryciu kafla terenu czy po kolejnej jego eksploracji?
11) Rzetony wpływające na rozpatrywanie akcji. Zólty zeton przerzucenia kosci z wynikiem sukcesu (Instrukcja str 15). Jeśli po przerzuceniu kosci nie wypadnie sukces akcja nie powiodła się, czy odrzucamy żeton? CZy morzemy go odrzucic dopiero kiedy po przerzuceniu kosci ponownie trafimy sukces?
12)Skarb „Plecak” Na skutek eksploracji wyciagamy dwa żetony odkryc i wybieramy jeden a drugi odrzucamy. Gdzie odrzucamy powrotem do puli czy odrzucamy z gry?
13)Zbierane przedmioty. Instrukcja str14 „Dostepne i przyszle surowce”, wyraznie zaznaczono co gracze zdobywają w trakcie swoich akcji wrzucają do obszaru przyszłych surowcow. Rzeczy te można wykorzystac po skończonej fazie akcji. Rozumie ze można od razu uzyc tych przedmiotow w trakcie tej akcji zanim wrzuce je do przyszłych surowców? W pnt 4.2.5 Eksploracja na koncu znajduje się uwaga. Wszystko co gracz zdobywa w trakcie swojej akcji (przedmioty surowce zetony itp.) jest dla niego dostępne do konca jego akcji. Np. Gracz wyciągnol zeton larwy i wyciągnął karte przygody grypa, może uzyc tych surowcow podczas rozpatrzenia karty.

Z gory dziekuję za pomoc.

Awatar użytkownika
Lothrain
Użytkownik wspierający
Posty: 2917
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lothrain » 13 lut 2019, 20:29

zderzak82 pisze:
13 lut 2019, 19:52
Witam mam kilka pytań?
Ad.1 Dokładnie tak, dostajesz obrażenia.
Ad.2 Jak wyżej, obrażenia.
Ad.3 Nie widzę problemu, o ile te obrażenia ma dostać kucharz, bo ze swoich umiejek gracze mogą korzystać tylko w swojej turze.
Ad.4 Ja bym zamieniał i odrzucał. Drewno to drewno.
Ad.5 Możesz
Ad.6 Tylko skarbu. Interesują Cię tylko karty w ilości zapisanej na Karcie Tajemnic. Jak masz dwa skarby i potwora i znajdziesz najpierw skarby, to głupotą byłoby szukanie dalej potwora.
Ad.7 Tak
Ad.8 Każdą akcją możesz podnieć o jeden, czyli czterema pionkami możesz wybudować dwa poziomy na pewniaka, lub nawet cztery rzucając kośćmi. Oczywiście musisz mieć odpowiednią ilość zasobów.
Ad.9 Niektóre karty wydarzeń dają po prostu zasoby. Możesz z nich od razu korzystać. Takich kart nie ma wiele, więc to rzadki przypadek.
Ad.10 Nie mam instrukcji przed nosem, ale to raczej zależne od scenariusza. Czasem totem jest tylko oznaczeniem, że coś tam się dzieje i od razu to rozpatrujemy. Czasem totem jest świątynią, czy jakimiś ruinami, które wymagają dodatkowej eksploracji.
Ad.11 Nie bardzo rozumiem. Te żetony to przeszkadzajki. Jeśli masz sukces na kościach, każą Ci go przerzucić i dopiero wynik drugiego rzutu jest ostateczny, a żeton odrzucany. Ten żeton nie ma pomagać, tylko przeszkadzać.
Ad.12 Możesz odłożyć na spód talii. I tak jej nie przekopiesz.
Ad.13 Hmm... Raczej nie można. Jak są przyszłe, to przyszłe. Możesz z nich skorzystać dopiero po fazie akcji. Ten dopisek tyczy się raczej nocy poza obozem i tego, że możesz coś zjeść, jeśli akurat znalazłeś larwy i spędzasz noc w dżungli. Kartę przygody rozpatrujesz przed wzięciem żetonu.
Ostatnio zmieniony 14 lut 2019, 09:18 przez Lothrain, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
DarkSide
Użytkownik wspierający
Posty: 2440
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: DarkSide » 14 lut 2019, 06:59

Lothrain pisze:
13 lut 2019, 20:29
Ad.3 Nie widzę problemu, o ile te obrażenia ma dostać kucharz, bo ze swoich umiejek gracze mogą korzystać tylko w swojej turze.
Oj, coś mi się wydaje że można odpalić zdolność każdej grającej postaci raz w danej rundzie. :roll: Poza tym w danej rundzie de facto grają wszystkie postacie, tylko zmienia się Gracz Pierwszy, ale ta rola nie ma wpływu na odpalanie zdolności specjalnych.
Kazda Postac posiada unikalne zdolnosci. Aby uzyc konkretnej zdolnosci, gracz musi odrzucic odpowiednia liczbe zetonów Determinacji. Kazda zdolnosc moze byc uzyta w dowolnym momencie gry, ale tylko raz na runde. Za kazdym razem, kiedy uzywasz konkretnej zdolnosci, umiesc czarny znacznik na karcie Postaci, aby zaznaczyc zdolnosc, której juz uzyłes w danej rundzie. Usun
wszystkie znaczniki na koniec fazy Nocy. Zdolnosci Postaci zostały opisane w rozdziale Symbole i ich efekty.
Ad. 4 Ja bym nie zamieniał. Żeton odkryć to żeton odkryć. W jego opisie nie ma nic na temat konieczności natychmiastowego zamieniania na drewienko.
Moje gry || Sprzedam
-------------------------------------

Awatar użytkownika
Lothrain
Użytkownik wspierający
Posty: 2917
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lothrain » 14 lut 2019, 09:21

DarkSide pisze:
14 lut 2019, 06:59
Oj, coś mi się wydaje że można odpalić zdolność każdej grającej postaci raz w danej rundzie. :roll: Poza tym w danej rundzie de facto grają wszystkie postacie, tylko zmienia się Gracz Pierwszy, ale ta rola nie ma wpływu na odpalanie zdolności specjalnych.
Zgoda, masz rację. Trochę nie grałem i uleciało.
DarkSide pisze:
14 lut 2019, 06:59
Ad. 4 Ja bym nie zamieniał. Żeton odkryć to żeton odkryć. W jego opisie nie ma nic na temat konieczności natychmiastowego zamieniania na drewienko.
Oczywiście że nie ma konieczności, ale drewno to drewno. Jeśli ma je odrzucić, a akurat ma żeton, a nie znacznik drewna, to ma nie odrzucać? To ściemnianie.

MrAtrion
Użytkownik wspierający
Posty: 155
Rejestracja: 01 lip 2017, 13:38

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: MrAtrion » 14 lut 2019, 09:38

Żetony się zamienia. Nie ma co ściemniać :D

Umiejętności jak i przedmioty startowe można użyć w każdej chwili.

zderzak82
Posty: 7
Rejestracja: 04 sty 2019, 22:42

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: zderzak82 » 14 lut 2019, 11:38

Lothrain pisze:
13 lut 2019, 20:29
zderzak82 pisze:
13 lut 2019, 19:52
Witam mam kilka pytań?
Ad.1 Dokładnie tak, dostajesz obrażenia.
Ad.2 Jak wyżej, obrażenia.
Ad.3 Nie widzę problemu, o ile te obrażenia ma dostać kucharz, bo ze swoich umiejek gracze mogą korzystać tylko w swojej turze.
Ad.4 Ja bym zamieniał i odrzucał. Drewno to drewno.
Ad.5 Możesz
Ad.6 Tylko skarbu. Interesują Cię tylko karty w ilości zapisanej na Karcie Tajemnic. Jak masz dwa skarby i potwora i znajdziesz najpierw skarby, to głupotą byłoby szukanie dalej potwora.
Ad.7 Tak
Ad.8 Każdą akcją możesz podnieć o jeden, czyli czterema pionkami możesz wybudować dwa poziomy na pewniaka, lub nawet cztery rzucając kośćmi. Oczywiście musisz mieć odpowiednią ilość zasobów.
Ad.9 Niektóre karty wydarzeń dają po prostu zasoby. Możesz z nich od razu korzystać. Takich kart nie ma wiele, więc to rzadki przypadek.
Ad.10 Nie mam instrukcji przed nosem, ale to raczej zależne od scenariusza. Czasem totem jest tylko oznaczeniem, że coś tam się dzieje i od razu to rozpatrujemy. Czasem totem jest świątynią, czy jakimiś ruinami, które wymagają dodatkowej eksploracji.
Ad.11 Nie bardzo rozumiem. Te żetony to przeszkadzajki. Jeśli masz sukces na kościach, każą Ci go przerzucić i dopiero wynik drugiego rzutu jest ostateczny, a żeton odrzucany. Ten żeton nie ma pomagać, tylko przeszkadzać.
Ad.12 Możesz odłożyć na spód talii. I tak jej nie przekopiesz.
Ad.13 Hmm... Raczej nie można. Jak są przyszłe, to przyszłe. Możesz z nich skorzystać dopiero po fazie akcji. Ten dopisek tyczy się raczej nocy poza obozem i tego, że możesz coś zjeść, jeśli akurat znalazłeś larwy i spędzasz noc w dżungli. Kartę przygody rozpatrujesz przed wzięciem żetonu.
Dziekuje za zainteresowanie tematem, ale dalej drazac jeszcze pozostale niejasnosci

Ad1
Jeśli dostaje obrażenia zasada „niespełnione wymagania” mowi tyle obrazen ile elementow brakuje. W przypadku połowy dachu czy palisady ktorej nie mam to ile to jest. Nie powinno to być rozpatrzone polowa z tego co mam. Polowa z zera to zero. Czyli brak konsekwencji dopiero po akcji zagrozenia dostaje jako efekt zagrozenia obrażenia za brak palisady lub dachu?
Ad4
Ale zeton naprzyklad może symbolizowac przewalone drzewo w pobliżu obozu a nie w obozie. Wydaje mi się nie musze go mieć w magazynie a mogę go zabrac kiedy chce bo jest znalezione w pobliżu obozu. Czy to sciemnianie? Widze ze takim razie zalezy to od interpretacji gracza.
Ad11
Tak to przeszkadzjka i chcemy się jej pozbyc. Jeśli wypadnie sukces przerzucamy kosc jeśli mamy kolejny sukces to rzumie ze rozpatruje akcji a zeton odrzucam. Ale jeśli po przezuceniu kosci nie wypadnie sukces to nie rozpatruje akcji ale czy odrzucam żeton. W instrukcji jest napisane „Po rozpatrzeniu efektu odrzuc zeton. Czyli jakby wskazywalo ze zeton mogę odrzucic tylko wtedy kiedy za drugim razem wypadnie sukces jak nie zeton nadal pozostaje.
Ad12
Karta Plecak zostaje i jest uzywany przy każdej eksploracji z tego co pamiętam. Ale wybieram jeden żeton a drugi odrzucam. Zauwarzylem ze w instrukcji slowo odrzucam raczej pojawia się kiedy wyrzucamy element z gry. Czy drugi zeton wraca do puli czy wypada z gry?
Ad13
Wydaje mi się ze zasada nie dotyczy tyko nocy poza obozem. Kolejny przykład mowi: Jeśli znalazłem starą strzelbe (karta tajemnic) a nastepnie trafilem na rozszalałego tygrysa (czyli wskazuje to na akcje dociągania tajemnic) to mogę uzyc strzelby ktorą przed chwila wylosowałem w walce z tygrysem.
A uwaga mowi WSZYSTKO co zdobywa w trakcie SWOJEJ AKCJI (np. surowce zetony itp.) jest dla niego dostępne do konca tej akcji a pozniej idzie na przyszle surowce.

Awatar użytkownika
DarkSide
Użytkownik wspierający
Posty: 2440
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: DarkSide » 14 lut 2019, 12:10

Tak poza wszystkim to polecam lekturę pliku FAQ, która jest na BGG Możliwe że tam znajdziesz odpowiedzi na kilka wątpliwości.

Ad. 13 Trochę chyba źle sformułowałeś pytanie na samym początku. Jeśli dana postać zdobyła przedmioty, surowce i inne bonusy ze swoich akcji, to są one dla niej dostępne od razu. Ta zasada jest na wypadek różnych przygód które przy okazji moga się przytrafić danej postaci zanim wróci ze swoimi zasobami do obozu (po zakończeniu fazy akcji).

Ad. 4 Tak po prawdzie to kiedyś się zastanawiałem nad kwestią tego żetonu i karty "Termity". Nigdy nie miałem sytuacji bym miał ten żeton i przy okazji nie miał drewna w zasobach gdy wyszła ta karta, ale miałem rozkminę "co by było gdyby". Z jednej strony wiadomo że gra zawsze kopie graczy w przyrodzenie więc powinno się raczej odrzucać, ale z drugiej strony jedyny wyjątek opisany w instrukcji na temat żetonów odkryć dotyczy "pożywnych robali" (niewykorzystane psują się na koniec dnia), więc można by interpretować tak ze to drewno leży sobie gdzieś niedaleko obozu i stanowi taki dodatkowy zapas.

Ad. 11 Żeton przerzutu kości sukcesu leży tak długo aż dedykowanym rzucie wypadnie sukces. Wówczas przerzucamy kości odrzucamy żeton.
Moje gry || Sprzedam
-------------------------------------

Awatar użytkownika
Lothrain
Użytkownik wspierający
Posty: 2917
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lothrain » 14 lut 2019, 14:41

Na 11 i 13 odpowiedział już DarkSide, 4 jest faktycznie kwestią interpretacji, ale dla mnie jeśli znalazłem gdzieś przewalone drzewo i przynoszę żeton do obozu, tzn. że przyniosłem część tego drewna ze sobą, a nie że leży w dżungli kilka kilometrów dalej i mogę sobie po nie pójść kiedy chcę.
Ad.1 Miałeś obniżyć poziom dachu lub palisady o połowę. Jeśli jej w ogóle nie masz to nie spełniasz wymagań i tyle. Innymi słowy żeby spełniać warunek powinieneś mieć przynajmniej jeden poziom. Tego poziomu Ci brakuje i tyle obrażeń dostajesz.
Ad.12 Musiałbym sięgnąć do instrukcji, ale jak mówię nie powinno mieć to znaczenia przy dobieraniu żetonów ze stosu, bo i tak całego nie wyczerpiesz. Chyba że losujesz z "luźnej kupy", albo jakiegoś woreczka, to wtedy faktycznie odrzuć z gry.

imrowai
Posty: 40
Rejestracja: 09 lis 2018, 21:29

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: imrowai » 14 lut 2019, 14:52

Witam
scenariusz z ratowaniem Jenny. Na karcie scenariusza jest przedmiot tratwa, równocześnie mam kartę pomysłu na tratwę. Czy było by to błędnym założeniem, że w momencie zbudowania tratwy z karty scenariusza automatycznie realizuję pomysł "Tratwa"?

ODPOWIEDZ