Alchemicy (Alchemists)

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
Quille
Użytkownik wspierający
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 5 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: Quille » 04 lut 2018, 16:06

Jasne, o tym mówi wprost instrukcja. Chodziło bardziej o to, że jak alchemon jest skopany w dwóch miejscach, to na koniec gry punkty się straci tak czy inaczej, bo przed tym się nie da zabezpieczyć.

Padre_W_stare_konto
Użytkownik wspierający
Posty: 166
Rejestracja: 14 lis 2015, 20:17
Kontakt:

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: Padre_W_stare_konto » 05 lut 2018, 00:01

Quille pisze:Jasne, o tym mówi wprost instrukcja. Chodziło bardziej o to, że jak alchemon jest skopany w dwóch miejscach, to na koniec gry punkty się straci tak czy inaczej, bo przed tym się nie da zabezpieczyć.
Tak.

Moje gry na BGG

Envoy
Posty: 13
Rejestracja: 31 lip 2017, 14:13
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: Envoy » 09 sty 2019, 15:43

Cześć,
jestem dość świeży jeśli chodzi o Alchemików, stąd też mam jedno pytanie, które już któryś raz pojawiło się w trakcie rozgrywki mimo chodem, ale dopiero wczoraj w trakcie rozgrywki z żoną pojawiło się bardzo stanowczo, a nigdzie nie znalazłem na nie odpowiedzi jak dotąd.
Załóżmy, że na skorpionie mam alchemon (+++), a na żabie (---). Celowo wziąłem takie alchemony, by łatwiej się o nich pisało. Nie wnikajcie proszę, czy sytuacja z tymi konkretnymi alchemonami jest możliwa czy nie. Chodzi mi o samą sytuację.
I teraz wiem, że skorpion na pewno nie ma takiego alchemonu, więcej, wiem, że skorpion ma alchemon (---). I teraz obalam teorię o skorpionie i mogę skorzystać z natychmiastowej publikacji. Jednak natychmiastowa publikacja może dotyczyć albo skorpiona, albo właśnie obalonego alchemonu, czyli (+++). Wiem, że skorpion ma poprawny alchemon (---), a poprawnym alchemonem żaby jest (+++). Czy w związku z tym mogę przełożyć z żaby alchemon na skorpiona? Mi to wygląda na obalenie drugiej teorii. Nie mogę również położyć alchemonu (+++) na żabie, ponieważ jest zajęta przez (---).
Jakie jest wyjście z takiej sytuacji? Czy tylko - po prostu nie robienie natychmiastowej publikacji?

rafaelus
Użytkownik wspierający
Posty: 478
Rejestracja: 30 sty 2015, 09:57
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: rafaelus » 09 sty 2019, 15:51

Envoy pisze:
09 sty 2019, 15:43
Cześć,
jestem dość świeży jeśli chodzi o Alchemików, stąd też mam jedno pytanie, które już któryś raz pojawiło się w trakcie rozgrywki mimo chodem, ale dopiero wczoraj w trakcie rozgrywki z żoną pojawiło się bardzo stanowczo, a nigdzie nie znalazłem na nie odpowiedzi jak dotąd.
Załóżmy, że na skorpionie mam alchemon (+++), a na żabie (---). Celowo wziąłem takie alchemony, by łatwiej się o nich pisało. Nie wnikajcie proszę, czy sytuacja z tymi konkretnymi alchemonami jest możliwa czy nie. Chodzi mi o samą sytuację.
I teraz wiem, że skorpion na pewno nie ma takiego alchemonu, więcej, wiem, że skorpion ma alchemon (---). I teraz obalam teorię o skorpionie i mogę skorzystać z natychmiastowej publikacji. Jednak natychmiastowa publikacja może dotyczyć albo skorpiona, albo właśnie obalonego alchemonu, czyli (+++). Wiem, że skorpion ma poprawny alchemon (---), a poprawnym alchemonem żaby jest (+++). Czy w związku z tym mogę przełożyć z żaby alchemon na skorpiona? Mi to wygląda na obalenie drugiej teorii. Nie mogę również położyć alchemonu (+++) na żabie, ponieważ jest zajęta przez (---).
Jakie jest wyjście z takiej sytuacji? Czy tylko - po prostu nie robienie natychmiastowej publikacji?
Nie możesz, bo gracze mają tam swoje pieczęcie. Musisz najpierw obalić teorię dotyczącą żaby. Możesz spróbować obalić dwie teorie i przy drugiej publikować.
Chętnie się podzielę ;)
-Planszostrefa.pl - 11%, 3trolle.pl - 6 %

Awatar użytkownika
detrytusek
Użytkownik wspierający
Posty: 4949
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 29 times
Been thanked: 77 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: detrytusek » 09 sty 2019, 15:53

Envoy pisze:
09 sty 2019, 15:43
Cześć,
jestem dość świeży jeśli chodzi o Alchemików, stąd też mam jedno pytanie, które już któryś raz pojawiło się w trakcie rozgrywki mimo chodem, ale dopiero wczoraj w trakcie rozgrywki z żoną pojawiło się bardzo stanowczo, a nigdzie nie znalazłem na nie odpowiedzi jak dotąd.
Załóżmy, że na skorpionie mam alchemon (+++), a na żabie (---). Celowo wziąłem takie alchemony, by łatwiej się o nich pisało. Nie wnikajcie proszę, czy sytuacja z tymi konkretnymi alchemonami jest możliwa czy nie. Chodzi mi o samą sytuację.
I teraz wiem, że skorpion na pewno nie ma takiego alchemonu, więcej, wiem, że skorpion ma alchemon (---). I teraz obalam teorię o skorpionie i mogę skorzystać z natychmiastowej publikacji. Jednak natychmiastowa publikacja może dotyczyć albo skorpiona, albo właśnie obalonego alchemonu, czyli (+++). Wiem, że skorpion ma poprawny alchemon (---), a poprawnym alchemonem żaby jest (+++). Czy w związku z tym mogę przełożyć z żaby alchemon na skorpiona? Mi to wygląda na obalenie drugiej teorii. Nie mogę również położyć alchemonu (+++) na żabie, ponieważ jest zajęta przez (---).
Jakie jest wyjście z takiej sytuacji? Czy tylko - po prostu nie robienie natychmiastowej publikacji?
Nie możesz. W tej sytuacji najpierw musisz wszystko obalić, a dopiero potem zrobić poprawną publikację.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Envoy
Posty: 13
Rejestracja: 31 lip 2017, 14:13
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: Envoy » 09 sty 2019, 17:19

Tak właśnie niestety podejrzewałem, chociaż nie mogłem się z tym pogodzić ;)
Dzięki wielkie za rozwianie wątpliwości.

Awatar użytkownika
Atamán
Użytkownik wspierający
Posty: 1140
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 68 times
Been thanked: 54 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: Atamán » 09 sty 2019, 19:24

Taki urok tej gry. Jak inni gracze publikują głupoty, to czasem do końca gry nie da się tego odkręcić! :(

Envoy
Posty: 13
Rejestracja: 31 lip 2017, 14:13
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: Envoy » 11 sty 2019, 14:44

Atamán pisze:
09 sty 2019, 19:24
Taki urok tej gry. Jak inni gracze publikują głupoty, to czasem do końca gry nie da się tego odkręcić! :(
To w takim razie, ciągnąc dalej ten wątek. Czy jest sens publikacja teorii, co do której przynajmniej ja jako osoba publikująca (być może inni również) wie, że na pewno jest błęda? Jasne, rozumiem, że to pomaga w zdobyciu stypendium, ale czy jest coś jeszcze, czy tylko i wyłącznie możliwość zdobycia tego stypendium własnie?

Awatar użytkownika
Olgierdd
Użytkownik wspierający
Posty: 1954
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 54 times
Been thanked: 39 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: Olgierdd » 11 sty 2019, 14:47

Jeszcze możesz dostać punkty za ilość publikacji podczas konferencji.

Awatar użytkownika
detrytusek
Użytkownik wspierający
Posty: 4949
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 29 times
Been thanked: 77 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: detrytusek » 11 sty 2019, 14:50

a za obalenie błędnej publikacji też są punkty.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Awatar użytkownika
Atamán
Użytkownik wspierający
Posty: 1140
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 68 times
Been thanked: 54 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: Atamán » 11 sty 2019, 16:08

Chodzi o stypendia i konferencje przede wszystkim.
Wydaje mi się, że nie opłaca się publikować bzdur ot tak, na złość graczom.
+ to co napisał detrytusek, czyli możesz obalić swoją własną teorię i jeszcze zgarnąć na tym punkty. Nie jest to samo w sobie opłacalne (1 akcja na publikację, 1 akcja na obalenie), ale czasem jak eksperymenty nie idą, a konferencja się zbliża, to czasem opłaca się opublikować świadomie błędną teorię, by ją w następnej rundzie obalić.

Kiedy powstaje nawarstwienie złych teorii? Gdy kilku graczy z powodu błędów albo strategicznie publikują złe teorie, to w pewnym momencie może nawet się nie dać publikować właściwych bez wcześniejszego obalenia tamtych (a do obalenia też trzeba mieć jakąś wiedzę i to nawet w wariancie czeladnika). Wtedy możliwe, że trzeba się do tego szaleństwa przyłączyć, publikować kolejne złe teorie, pod koniec gry zarobić punkty na obalaniu ich + na pokazach. Pokazy to taka chyba alternatywna ścieżka dla osób, które zyskały dużo wiedzy, ale przez innych graczy nie mają możliwości publikacji. Tyle tylko, że pokazy wymagają składników.

Awatar użytkownika
detrytusek
Użytkownik wspierający
Posty: 4949
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 29 times
Been thanked: 77 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: detrytusek » 11 sty 2019, 16:35

Poza tym tu jeszcze wchodzi taktyka. Jak widzisz, że ktoś raczej nie ma wiedzy ale podpina się pod Twoje publikacje to można świadomie opublikować błędną, poczekać i obalić. Boli.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

KonradT
Użytkownik wspierający
Posty: 579
Rejestracja: 15 maja 2012, 19:34
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 46 times
Been thanked: 31 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: KonradT » 23 lip 2019, 13:04

Mam 0 złota i kostki akcji na obalaniu teorii oraz publikacji. Opublikowałem dwie teorie, które pasują do jednego stypendium, jednak jedna z nich jest w konflikcie z inną.
Czy w momencie obalenia przeze mnie teorii konfliktującą z moją najpierw dostaję stypendium czy mogę opublikować teorię dotyczącą tego samego alchemonu?

bardopondo
Użytkownik wspierający
Posty: 290
Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
Has thanked: 12 times
Been thanked: 15 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: bardopondo » 23 lip 2019, 14:28

KonradT pisze:
23 lip 2019, 13:04
Mam 0 złota i kostki akcji na obalaniu teorii oraz publikacji. Opublikowałem dwie teorie, które pasują do jednego stypendium, jednak jedna z nich jest w konflikcie z inną.
Czy w momencie obalenia przeze mnie teorii konfliktującą z moją najpierw dostaję stypendium czy mogę opublikować teorię dotyczącą tego samego alchemonu?
NIe do końca rozumiem.
Pieniądze za stypendium dostajesz w momencie publikacji a nie obalenia. Gry nie obchodzi czy one są skonfliktowane czy nie , byle by leżały na nich twoje pieczęcie ( chyba że chodzi o żeton konfliktu - wtedy publikacja z żetonem konfliktu i tak nie jest ważna i nie wlicza się do niczego).
Jak masz zero kasy to i tak nie opublikujesz niczego nowego, pomimo tego, że mógłbyś dostać za to pieniądze z stypendium.
Chyba nie do końca zrozumiałem twój problem

Awatar użytkownika
detrytusek
Użytkownik wspierający
Posty: 4949
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 29 times
Been thanked: 77 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: detrytusek » 23 lip 2019, 14:43

No właśnie ja też nie rozumiem. Jak kolega napisał, jak masz 0 kasy to nic nie opublikujesz, a kasę możesz dostać dopiero po 2 lub 3 publikacji.
W tej sytuacji możesz obalić teorię i koniec akcji.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

KonradT
Użytkownik wspierający
Posty: 579
Rejestracja: 15 maja 2012, 19:34
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 46 times
Been thanked: 31 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: KonradT » 23 lip 2019, 17:11

Instrukcja ze strony Rebela pisze:Swoje pierwsze stypendium zdobędziesz, jeśli masz pieczęcie na teoriach o 2 składnikach widocznych na kafelku stypendium.
Instrukcja nie mówi, że stypendium dostaje się tylko po publikacji teorii. Zresztą w takim przypadku BAJ nie powinno dać mi stypendium po obaleniu konfliktu, a dało. Jest mowa o posiadaniu pieczęci na dwóch teoriach. Jest później dodane, że teorie w konflikcie nie liczą się do stypendiów.

Stypendium dostaje się po obaleniu lub publikacji. Zostało to uściślone po tym jak zdarzały się sytuacje, w których dwie osoby miały prawo do tego samego stypendium po usunięciu konfliktu.

Awatar użytkownika
Olgierdd
Użytkownik wspierający
Posty: 1954
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 54 times
Been thanked: 39 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: Olgierdd » 23 lip 2019, 17:58

W ramach akcji obalania masz możliwość natychmiastowej publikacji, jeżeli twoje znaczniki leżą również na akcji publikacji (na takich samych zasadach). O to chodziło autorowi gry. Także nadal potrzebujesz pieniędzy by położyć pieczęć i zdobyć stypendium.

Awatar użytkownika
detrytusek
Użytkownik wspierający
Posty: 4949
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 29 times
Been thanked: 77 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: detrytusek » 23 lip 2019, 18:09

KonradT pisze:
23 lip 2019, 17:11


Stypendium dostaje się po obaleniu lub publikacji. Zostało to uściślone po tym jak zdarzały się sytuacje, w których dwie osoby miały prawo do tego samego stypendium po usunięciu konfliktu.
Stypendium nie dostajesz po obaleniu tylko po publikacji. Po obaleniu jeśli od razu publikujesz to wtedy dostajesz kasę (jeśli spełniasz warunki) ale to jest ciągle po publikacji.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

KonradT
Użytkownik wspierający
Posty: 579
Rejestracja: 15 maja 2012, 19:34
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 46 times
Been thanked: 31 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: KonradT » 23 lip 2019, 18:50

Przecież autor napisał "you can only aquire grants after playing (...) "debunk theory" action." Zgodnie z tym po obaleniu konfliktu dostałem stypendium. Autor nie wspomina, że muszę od razu opublikować dowolną inną teorię by dostać stypendium za teorię, która była w konflikcie.
detrytusek pisze:
23 lip 2019, 18:09
Stypendium nie dostajesz po obaleniu tylko po publikacji. Po obaleniu jeśli od razu publikujesz to wtedy dostajesz kasę (jeśli spełniasz warunki) ale to jest ciągle po publikacji.
Poproszę o fragment instrukcji, w którym jest napisane, że stypendia się dostaje jedynie po publikacji. Instrukcja wspomina jedynie o posiadaniu pieczęci.
Olgierdd pisze:
23 lip 2019, 17:58
W ramach akcji obalania masz możliwość natychmiastowej publikacji, jeżeli twoje znaczniki leżą również na akcji publikacji (na takich samych zasadach). O to chodziło autorowi gry. Także nadal potrzebujesz pieniędzy by położyć pieczęć i zdobyć stypendium.
Autor gry wspomina o tym w wątku na temat dwóch graczy mających pieczęcie wymagane do otrzymania stypendium po obaleniu konfliktu przez trzeciego gracza. Najpierw odpisał
You actually gain the grant immediately, when you meet the requirements, so it may be also after removing the conflict marker. But that leaves the original question still unanswered

Awatar użytkownika
detrytusek
Użytkownik wspierający
Posty: 4949
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 29 times
Been thanked: 77 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: detrytusek » 23 lip 2019, 21:52

Napisałem publikacji bo pieczęć jest jej nierozłączną częścią.
Wgryzłem się w temat i faktycznie już nie mam pewności. Jeśli poprzez obalanie teorii zniosłeś konflikt (w którym uczestniczyłeś) to Tobie się należy złoto ale w którym momencie? Wydaje się, że nie w trakcie akcji tylko po bo tą metodą można sobie wyobrazić sytuację gdzie usuwasz konflikt pomiędzy innymi graczami i któryś z nich nagle ma dostać w trakcie Twojej akcji złoto? A jeszcze ciekawiej, który? Zupełnie na czuja ja bym dał Ci złoto po skończeniu akcji debunk, a przed ew. kolejną publikacją.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

KonradT
Użytkownik wspierający
Posty: 579
Rejestracja: 15 maja 2012, 19:34
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 46 times
Been thanked: 31 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: KonradT » 23 lip 2019, 23:00

detrytusek pisze:
23 lip 2019, 21:52
Wydaje się, że nie w trakcie akcji tylko po bo tą metodą można sobie wyobrazić sytuację gdzie usuwasz konflikt pomiędzy innymi graczami i któryś z nich nagle ma dostać w trakcie Twojej akcji złoto? A jeszcze ciekawiej, który?
Dlatego autor zmienił zasadę, że stypendium nie otrzymuje się natychmiast, a dopiero po swojej akcji obalania lub publikacji.

Zgadza się, że to jest kwestia co dzieje się najpierw, przyznanie stypendium po usunięciu konfliktu czy możliwość publikacji.

Awatar użytkownika
pabula
Użytkownik wspierający
Posty: 1985
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: pabula » 13 sie 2019, 23:27

Już to przerabiałem przy testowaniu gry na baj.
Jak obalisz jakąś teorię i zdejmiesz konflikty z pozostałych na planszy teorii i masz 2 (3 jeśli nie pierwsza) teorie to od razu otrzymujesz stypendium.
Jeśli inni gracze też by mogli dostać to muszą poczekać na swoją kolej obalania lub pisania teorii.
nie ważne kto wygra - liczy się mile spędzony czas!
Nie odmówię gry w: TtA, Le Havre, Ora et Labora, Scrabble, Luoyang, Agricola, Mage Knight, Tash-Kalar, Alchemists, DL, DP
Co mam i chętnie zagram w Krakowie
sprzedam

KonradT
Użytkownik wspierający
Posty: 579
Rejestracja: 15 maja 2012, 19:34
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 46 times
Been thanked: 31 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: KonradT » 14 sie 2019, 00:00

pabula pisze:
13 sie 2019, 23:27
Już to przerabiałem przy testowaniu gry na baj.
Jak obalisz jakąś teorię i zdejmiesz konflikty z pozostałych na planszy teorii i masz 2 (3 jeśli nie pierwsza) teorie to od razu otrzymujesz stypendium.
Jeśli inni gracze też by mogli dostać to muszą poczekać na swoją kolej obalania lub pisania teorii.
Zgadza się, tak było w grze. Jednak nie mogłem opublikować teorii po otrzymaniu stypendium po obaleniu konfliktu.

Awatar użytkownika
pabula
Użytkownik wspierający
Posty: 1985
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: pabula » 14 sie 2019, 13:26

Napisałeś na forum baj?
Zgłoś
nie ważne kto wygra - liczy się mile spędzony czas!
Nie odmówię gry w: TtA, Le Havre, Ora et Labora, Scrabble, Luoyang, Agricola, Mage Knight, Tash-Kalar, Alchemists, DL, DP
Co mam i chętnie zagram w Krakowie
sprzedam

ODPOWIEDZ