Tzolkin: Kalendarz Majów

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
M&T
Użytkownik wspierający
Posty: 171
Rejestracja: 02 sty 2010, 20:11

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: M&T » 17 sie 2019, 10:44

Taka sytuacja. Mamy przedostatnią rundę (ostatni ząb Tzolk'ina bez niebieskiej naklejki). Zajmuję Pole Pierwszeństwa, na końcu rundy zbieram kukurydzę z Tzolk'ina, przesuwam koło o dwa pola, mijając niebieską naklejkę. I co teraz:
- rozgrywamy ostatnią rundę, Dzień Żywienia i punktację końcową
- rozgrywamy Dzień Żywienia i punktację końcową

KonradT
Użytkownik wspierający
Posty: 570
Rejestracja: 15 maja 2012, 19:34
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 41 times
Been thanked: 27 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: KonradT » 17 sie 2019, 11:44

M&T pisze:
17 sie 2019, 10:44
Taka sytuacja. Mamy przedostatnią rundę (ostatni ząb Tzolk'ina bez niebieskiej naklejki). Zajmuję Pole Pierwszeństwa, na końcu rundy zbieram kukurydzę z Tzolk'ina, przesuwam koło o dwa pola, mijając niebieską naklejkę. I co teraz:
- rozgrywamy ostatnią rundę, Dzień Żywienia i punktację końcową
- rozgrywamy Dzień Żywienia i punktację końcową
Rozgrywacie ostatnią rundę.

Awatar użytkownika
dude2332
Posty: 38
Rejestracja: 12 lis 2014, 19:33

Kilka pytań odnośnie zasad do gry Tzolk'in

Post autor: dude2332 » 10 paź 2019, 19:49

Więc w końcu i ja kupiłem tę gierkę, bo wygląda na prawdę zacnie. Zasady myślę, że w miarę ogarnięte, jedynie co to po przeczytaniu instrukcji pojawiło mi się kilka pytań w głowie, które mam nadzieje pomożecie mi rozwiać. A więc zaczynajmy :D

1.) Jak to jest ostatecznie z tymi polami na końcu każdego koła? (6,7 i 10 w Itza). Raz w instrukcji jest napisane, że możemy wykonać poprzednie akcje "nie ponosząc jakiegokolwiek kosztu". Innym razem, że nie płacimy kukurydzy. Więc poprawcie mnie jeżeli źle mówię, ale ja to rozumiem tak, że nie płacimy tylko za to, że wykonujemy akcje wstecz (gdzie normalnie za każdą akcję do tyłu płacimy kosz kukurydzy). Bo nie chce mi się wierzyć, że możemy wykonać każdą akcję za darmo (czyli np. z Tikal wznieść 2 budynki kompletnie za darmo tylko dlatego, że wykonujemy akcję z 6 lub 7 pola).

2.) Grając na 2 i 3 osoby mamy neutralnych robotników. Wiem, że oni nie są spychani, gdy koło przekroczy odpowiednie do tego wartości. Teraz pytanie do umiejętności użycia przekręcenia koła x2. Normalnie nie można użyć tej umiejętności, gdy jakiś pion miałby być ze względu na owe użycie przez nas umiejętności zepchnięty. Ale czy tyczy się to również tych pionów nautralnych? Na moją logikę na te "boty" to nie powinno działać. Ale instrukcja tego nie precyzuję, więc wolę się dopytać.

3.) Takie pytanko, czy farmy działają do końca gry? Czy jeżeli z budynku mam wykarmienie pracownika za darmo, to używam tego raz i koniec?

4.) Przypomniałem sobie jeszcze jedną rzecz. Na pierwszym niebieskim polu rozwoju jest opcja, że możemy wykonać jedną akcję do przodu zamiast tej, na której stoimy (dowiedziałem się, że tu podobno jest błąd w polskiej instrukcji, bo ona mówi, że akcje można wykonać do tyłu) Wykorzystując tę opcję kładziemy czaszkę na polu, na którym stoimy, czy na polu, z którego będziemy wykorzystywali bonus itd.?

I takie pytanie pozakonkursowe :lol: w co opłaca się iść od początku gry? Nawalić dużo kukurydzy i jednocześnie zebrać surowce, żeby iść w rozwój, od razu iść w rozwój, iść w świątynie? Albo takie coś, że już w pierwszej rundzie postawiłbym robotnika na Itza i zdobywał czaszki (taka taktyka mi przyszła do głowy). Nie grałem w to jeszcze ani razu i już widzę mnogość opcji i czuję się trochę zagubiony :lol: Pomimo tego już kocham tę grę :D Dzięki za pomoc :)

Awatar użytkownika
bukimi
Użytkownik wspierający
Posty: 940
Rejestracja: 08 mar 2013, 10:02

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: bukimi » 11 paź 2019, 10:09

1. Oczywiście chodzi tylko o to, że nie płacisz dodatkowej kukurydzy za wykonanie wcześniejszej akcji na kole. Koszty samej akcji są bez zmian.
2. Można przekręcać koło x2 ignorując położenie robotników neutralnych.
3. Farmy działają do końca gry. Zwróć tylko uwagę, że farma zwykle zmniejsza koszt wyżywienia (wszystkich o 1 lub określonej liczby o 2), więc jeśli z jakiegoś powodu (np. wydarzenie z dodatku) zmienia koszt wyżywienia na 3, wówczas taką zmianę musisz także uwzględnić.
4. Tu niestety nie pamiętam, wydaje mi się, że czaszka trafi tam, gdzie bierzesz bonus, dlatego każde pole jest nadal jednorazowe.

A co się opłaca? Bez dodatku to właściwie konsekwentnie dążyć do podnoszenia się na torach świątyń. Z dodatkiem wszystko zależy od wydarzeń :)
Moja kolekcja na BGG (stan posiadania, na sprzedaż, oceny i komentarze): >KLIK<
Polecam transakcje z: Karioka, Voronwe, Deninis, Razul, Chaaber, cyberowca, tiamat997, syfon, joanna_kozlowska6, ArniK, GaGacek
Moje gry solo na Excela (w kodzie VBA): >KLIK<

Awatar użytkownika
lotheg
Użytkownik wspierający
Posty: 190
Rejestracja: 11 paź 2017, 10:25
Has thanked: 21 times
Been thanked: 11 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: lotheg » 11 paź 2019, 10:30

Czaszka trafia tam, gdzie bierzesz bonus. Dlatego to pozwala na fajny myk - jak ktoś jedną pozycję przed Tobą na tym kole, ale Ty jesteś przed nim w kolejności gry to możesz wsunąć mu czaszkę na jego pole :) On wtedy musi poczekać na kolejny obrót, żeby wstawić czaszkę, a jeśli to jest ostatnia runda gry albo ostatnia przed np. pobieraniem surowców/punktowanie ze świątyń i chciał się tym podnieść to może nieźle pokrzyżować plany ;)

Awatar użytkownika
dude2332
Posty: 38
Rejestracja: 12 lis 2014, 19:33

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: dude2332 » 11 paź 2019, 20:02

Dziękuje wam za pomoc i odpowiedzi :D Jakbym miał jeszcze jakieś wątpliwości, to będę się dopytywał :D Jeżeli chodzi o granie z dodatkiem to jeszcze dłuuuga droga przede mną. Najpierw muszę ogarnąć już i tak dla mnie cięższą grę (do tej pory nie miałem styczności aż z czymś takim, maksymalnie najbardziej złożona gra w jaką grałem to Pięć klanów, w które mało kto chce ze mną grać, a ja je uwielbiam :P). Jutro się okaże, czy będę miał z kim w to grać, czy kolejna fajna gra trafi na półkę i będzie czekała na swoją kolej. Jeszcze raz dzięki :)

ODPOWIEDZ