Small World - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Epyon
Posty: 1164
Rejestracja: 30 mar 2012, 08:07
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 8 times

Re: Small World

Post autor: Epyon »

W skład jednej rundy wchodzą tury poszczególnych graczy.
Tura gracza składa się z podboju wszystkimi dostępnymi jednostkami i ewentualnego przegrupowania.
Żetony używane są w dowolnym momencie podboju, chyba że w instrukcji widnieje inaczej (np. niziołki mają swoje nory na dwóch pierwszych zajętych przez nie polach).
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Small World

Post autor: Olgierdd »

Minimaniak pisze:Witam,
Moje pytania:
1. Tura to jeden podboj
Tura jednego gracza to podbój/wymarcie, przegrupowanie i punktacja, ewentualnie wybranie nowej rasy gdy w poprzedniej się wymarło.
2. Etap/runda to tury az do wyczerpania jednostek rasy?
runda trwa, aż wszyscy gracze wykonają swoją jedną turę.
3. Smok/czarodziej moze byc uzyty raz w etapie czyli az do momentu gdy wszystkie jednostki zostana rozstawione na planszy?
Smok i umiejętność czarowników może być użyta raz na turę w dowolnym momencie podboju.
4. Jak skonczyly sie jednemu graczowi Jednostki to czeka az pozostali gracze dokoncza swoje ruchy?
Co masz na myśli pisząc o skończonych jednostkach? W sensie, że nie masz więcej żetonów w ręce czy na planszy?
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Small World

Post autor: FortArt »

Epyon pisze: Tura gracza składa się z podboju wszystkimi dostępnymi jednostkami i ewentualnego przegrupowania.
Przy czym warto tu zaznaczyć, ze użycie wszystkich jednostek jest prawem, nie obowiązkiem gracza. Może użyć części z nich lub wcale nie podbijać.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
arab
Posty: 13
Rejestracja: 27 sty 2012, 00:09

Czy dodatki do Small World są kompatybilne z Underground ?

Post autor: arab »

Czy dodatki do Small World są kompatybilne z Underground ?
Czy reguły jakie wprowadzają dodatkowe rasy nie wymagają wersji nie-Underground ?
Furia
Posty: 730
Rejestracja: 27 lut 2012, 23:13

Re: Czy dodatki do Small World są kompatybilne z Underground

Post autor: Furia »

Nie mam 100% pewności, ale wydaje mi się, że nie mają żadnych reguł, które mogłyby uniemożliwiać grę na planszy od underground.
Awatar użytkownika
przemoo99
Posty: 310
Rejestracja: 26 gru 2010, 14:08
Lokalizacja: Sheffield/UK

Odp: Czy dodatki do Small World są kompatybilne z Undergroun

Post autor: przemoo99 »

Są niektóre powiązane z typami terenów na planszy. Podobno na bgg można znaleźć zasady przerobione na mapkę underground, ale osobiście nie szukałem...
Planszówkowy maniak... :)
liliana
Posty: 1
Rejestracja: 18 gru 2012, 15:20

Re: Small World

Post autor: liliana »

Cześć wszystkim :)

Mam pytanie dotyczące rasy niziołków.

Niziołki mogą rozpocząć podboje od dowolnego regionu, niekoniecznie przy brzegu planszy.

I tu rodzi się pytanie: oznacza to, że mogą rozpocząć od dowolnego regionu TYLKO podczas swojej pierwszej tury (tzn jeszcze ich nie ma na mapie) czy za każdym razem, gdy rozpoczynają nową turę?

Mieliśmy mały spór w tej kwestii.

Pozdrawiam :)
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Small World

Post autor: Veridiana »

Brzeg planszy obowiązuje tylko na początku podbojów, podczas pierwszej swojej tury bytności na planszy, więc uwaga odnosi się tylko do tego momentu. każde kolejne podboje przeprowadzają jak inne rasy, po sąsiedzku.
Awatar użytkownika
blacklunthor
Posty: 237
Rejestracja: 12 cze 2008, 23:49
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: Small World

Post autor: blacklunthor »

my gramy tak, że niziołki startują z dowolnego pola - nawet mogą pojawiać się na środku.

latająca rasa, tak samo w sumie może zacząć od środka chyba ;)
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Small World

Post autor: Veridiana »

Raczej nie. Latająca nie musi podbijać po sąsiedzku, która to zasada nie ma żadnego związku z zasadą rozpoczęcia podbojów od brzegu planszy. Według mnie musi zaczynać standardowo, a potem to już fruuu :)
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Small World

Post autor: Olgierdd »

Veridiana pisze:Raczej nie. Latająca nie musi podbijać po sąsiedzku, która to zasada nie ma żadnego związku z zasadą rozpoczęcia podbojów od brzegu planszy. Według mnie musi zaczynać standardowo, a potem to już fruuu :)
Latający nie muszą zaczynać z brzegu, mogą od razu podbijać środek.
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Small World

Post autor: Veridiana »

Tak, masz rację. Jest to informacja trochę zakamuflowana w instrukcji, ale jednak jest 8)
arab
Posty: 13
Rejestracja: 27 sty 2012, 00:09

Re: Small World

Post autor: arab »

1 Mam pytanie odnośnie rasy Flames i Skarpet trolla. Napisano w instrukcji, że region podbijamy jakby był pusty. Znaczy to, że rasą ogników podbijając teren z neutralnymi potworami i/lub górą również wystarczą 2 ? Tak samo jest przy użyciu skarpet ? Czy działa to tylko na przeciwników i/lub neutralne (góra zostaje na polu wiec może trzeba rzucić 3 ogniki ? ).

2 Miałem taką sytuację, że wypadł mi kamienny krąg i wskoczyła tam umiejętność rybacy - czy odnosi się ona do rasy zajmującej ten region, czy również do mojej drugiej, wymierającej rasy ? Czy zdolność będzie działała, gdy region okupowany będzie, nie przez aktywną, a wymierającą rasę ?

3 Czy królowa po usunięciu rasy z gry (gdy weźmiemy drugą wymierającą), jest usuwana, czy zostaje ? I podobnie z Wielkim Przedwiecznym - czy jest on usuwany z gry gdy kultysci wymieraja ?
qman
Posty: 160
Rejestracja: 16 sie 2012, 14:51

Re: Small World

Post autor: qman »

1 Mam pytanie odnośnie rasy Flames i Skarpet trolla. Napisano w instrukcji, że region podbijamy jakby był pusty. Znaczy to, że rasą ogników podbijając teren z neutralnymi potworami i/lub górą również wystarczą 2 ? Tak samo jest przy użyciu skarpet ? Czy działa to tylko na przeciwników i/lub neutralne (góra zostaje na polu wiec może trzeba rzucić 3 ogniki ? ).
Działa tylko na przeciwników i neutralne. Więc na górę trzeba 3, a na normalne pole 2.
2 Miałem taką sytuację, że wypadł mi kamienny krąg i wskoczyła tam umiejętność rybacy - czy odnosi się ona do rasy zajmującej ten region, czy również do mojej drugiej, wymierającej rasy ? Czy zdolność będzie działała, gdy region okupowany będzie, nie przez aktywną, a wymierającą rasę ?
W instrukcji jest napisane "Popular Places' powers cannot be used by Races that are In Decline;". Więc nie odnosi się do rasy wymarłej. Diamentowe pola i twierdza to jedyne miejsca, których okupowanie przez wymarłą rasę cokolwiek daje (też jest w instrukcji w opisie miejsc).
3 Czy królowa po usunięciu rasy z gry (gdy weźmiemy drugą wymierającą), jest usuwana, czy zostaje ? I podobnie z Wielkim Przedwiecznym - czy jest on usuwany z gry gdy kultysci wymieraja ?
Usuwany jest jak wymierają bo z drugiej strony żetonu rasy nie ma żadnych ikonek więc rasa ta nie ma zdolności po śmierci.
gregor_1313
Posty: 35
Rejestracja: 03 lip 2011, 20:05
Lokalizacja: Poznań

Re: Small World

Post autor: gregor_1313 »

Mam pytanie odnośnie elfów. Rozumiem że nie jesteśmy w stanie ich zabić. Jedynie możemy je "odesłać" na rękę gracza który i tam rozstawi je na koniec naszej tury w zajmowanych przez siebie obszarach.
Jedynie czarnoksiężnikami jesteśmy w stanie zamienić pojedynczego elfa w czarnoksiężnika i na stałe usunąć z gry.

Czy znajdę FAQ do SW po Polsku :oops:
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Small World

Post autor: Veridiana »

Obstawiam, że masz rację. A gdzie pytanie? 8) bo ani jednego pytajnika nie zauważyłam ;)

FAQa po polsku nie spotkałam. do podstawki to on jednak chyba nie jest aż tak potrzebny.
arab
Posty: 13
Rejestracja: 27 sty 2012, 00:09

Re: Small World

Post autor: arab »

W przypadku gdy w momencie wymierania na jakimś regionie mam więcej niż jedną Kapłankę(z Grand Dames), to czy a) zabieram jedną do utworzenia wieży, a pozostałe przepadają, czy b) jedna idzie do wieży, jedna zostaje na regionie a pozostałe przepadają (lecą do pudła)?
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Small World

Post autor: FortArt »

arab pisze:W przypadku gdy w momencie wymierania na jakimś regionie mam więcej niż jedną Kapłankę(z Grand Dames), to czy a) zabieram jedną do utworzenia wieży, a pozostałe przepadają, czy b) jedna idzie do wieży, jedna zostaje na regionie a pozostałe przepadają (lecą do pudła)?
Wieżą jest tak wysoka ile miałeś regionów. Nadmiarowe kapłanki udają się prosto do nieba.

Jedna z tych ras, które trzeba natychmiast wycinać jak się pojawią na planszy, bo potem bez smoka ciężko je ruszyć.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
Szamano
Posty: 126
Rejestracja: 07 lis 2011, 16:44
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1 time

Re: Small World

Post autor: Szamano »

1. Jeśli 2 moja rasa wymiera w tej turze to pierwszą ściągam ale wcześniej dostaje punkty z regionów podbitych za obie czy tylko za tą co teraz wymiera? http://www.tvdarek.republika.pl/dirt.html
2. Orkowie mają zdolność, że dostają dodatkowy punkt za podbicie niepustego regionu czyli te gdzie jakaś rasa stoi? Np. Góry się nie liczą?
3. Jak rasa wymiera w tej turze to już przy podliczeniu nie dostaje się dodatkowych punktów np za regiony bagienne (które rasa ma +1 za zajęte)?
Ostatnio zmieniony 10 paź 2016, 12:52 przez Szamano, łącznie zmieniany 1 raz.
qman
Posty: 160
Rejestracja: 16 sie 2012, 14:51

Re: Small World

Post autor: qman »

Szamano pisze:1. Jeśli 2 moja rasa wymiera w tej turze to pierwszą ściągam ale wcześniej dostaje punkty z regionów podbitych za obie czy tylko za tą co teraz wymiera?
2. Orkowie mają zdolność, że dostają dodatkowy punkt za podbicie niepustego regionu czyli te gdzie jakaś rasa stoi? Np. Góry się nie liczą?
3. Jak rasa wymiera w tej turze to już przy podliczeniu nie dostaje się dodatkowych punktów np za regiony bagienne (które rasa ma +1 za zajęte)?
1. Tylko za tą, która świeżo wymarła.
2. W niepustości chodzi o jednostki na tym polu czyli jeżeli na górze jest jednostka to dostajesz bonus, a jak jest góra sama to nie.
3. Nie dostajesz. Przy wymieraniu odwracasz kafel zdolności i rasy na drugą stronę i jeżeli tam nadal jest +1 to dostajesz ten bonus (tak jak np. krasnale) jak nie ma nic to nie dostajesz bonusu.
Piehoo
Posty: 1007
Rejestracja: 15 gru 2012, 21:31
Lokalizacja: Warszawa Tarchomin
Has thanked: 2 times
Been thanked: 46 times

Re: Small World

Post autor: Piehoo »

Jak powinniśmy zajmować pole zajęte przez moją wymarłą rasę, jeżeli w czasie gry wyniknie sytuacja w której ze strategicznego punktu widzenia będzie opłacało mi się podbić nową rasą stare terytorium?

a)zamieniam znaczniki 1-1
b)nie ma możliwości zajęcia własnego pola
c)muszę podbijać 3 znacznikami jak przy polu z inną rasą

I czy jeżeli podbijamy/zamieniamy to otrzymujemy bonusy wynikające z właściwości atakującej rasy (orki +1 moneta, warlock +1 znacznik itp.)
Cloud Games
Cloud Games na FB
Recenzje i przykładowe rozgrywki - Granie W Chmurach
Awatar użytkownika
Molu
Posty: 122
Rejestracja: 11 maja 2007, 22:40
Lokalizacja: Wa-wa
Been thanked: 1 time

Re: Small World

Post autor: Molu »

Piehoo pisze:Jak powinniśmy zajmować pole zajęte przez moją wymarłą rasę, jeżeli w czasie gry wyniknie sytuacja w której ze strategicznego punktu widzenia będzie opłacało mi się podbić nową rasą stare terytorium?

a)zamieniam znaczniki 1-1
b)nie ma możliwości zajęcia własnego pola
c)muszę podbijać 3 znacznikami jak przy polu z inną rasą

I czy jeżeli podbijamy/zamieniamy to otrzymujemy bonusy wynikające z właściwości atakującej rasy (orki +1 moneta, warlock +1 znacznik itp.)
Opcja "c" - musisz podbijac jak inna rase. I dostajesz normalne bonusy z aktywnej rasy.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Small World

Post autor: Trolliszcze »

Co daje zdolność dyplomacji graczowi, który dokonuje podboju jako ostatni? Bo wychodzi mi, że absolutnie nic.
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1559
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 103 times

Re: Small World

Post autor: espresso »

Dyplomacja działa do początku kolejnej tury gracza, który jej użył, a nie do końca bieżącej kolejki.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Small World

Post autor: Trolliszcze »

Rozumiem, to wiele zmienia. Dzięki!
ODPOWIEDZ