Small World - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Casiliasplp
Posty: 580
Rejestracja: 07 lip 2013, 22:33
Lokalizacja: Żyrardów
Has thanked: 11 times
Been thanked: 43 times

Small World

Post autor: Casiliasplp »

Witam.
Mam pytanie do posiadaczy tej gry właśnie co ją kupiłem ale nie rozumiem paru żeczy.

Pierwsza runda gracz wybiera rase+ceche układa, no dobra pobił kilka części mapy i co dalej ? zbiera żetony tak aby został jeden na jednej części mapy czy inny gracz teraz bierze rase+ceche i podbija a na końcu wszyscy zabieraja żetony tak aby zostało po jednym????

Niziołki- Nie działają na nie zdolności specjalne to znaczy innych ras takie jak czarnoksiężnika ?

Inne pytanie: Jesli w pierwszej rundzie wszystkie moje żetony są na planszy to jak w drugiej rundzie mam rozkładać żetony skoro są one na mapie ? biore je z mapy i rozkładam gdzie incziej :(.

Proszę o szybką pomoc
Hala Madrid
gotji
Posty: 63
Rejestracja: 03 gru 2012, 15:03
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Re: Small World

Post autor: gotji »

1. Jak kończysz podboje to zbierasz żetony(zostawiasz po jednym na polach) i robisz przegrupowanie. Czyli wszystkie umieszczasz na planszy tak, żeby bronić newralgiczne punkty. Czyli na koniec pierwszych podbojów na każdym podbitym polu zazwyczaj zostaje średnio 2-3 żetony.

2. Niziołki: zdanie o niedziałaniu zdolności specjalnych tyczy się obszarów, na których rozstawi się norki.

3. Na początku swojej rundy zbierasz swoje wszystkie żetony zostawiając po jednym(możesz też opuścić dany teren, czyli zabrać wszystkie żetony ale rzadko to się opłaca) na każdym obszarze i to jest twoja armia, którą możesz podbijać nowe tereny. Jeżeli nie masz czym atakować(czyli masz tyle zajętych terenów, że zostawiając tam po 1 żetonie prawie nie masz nic na ręce) to to jest zazwyczaj znak, że już zapewne powinieneś wymierać.
Casiliasplp
Posty: 580
Rejestracja: 07 lip 2013, 22:33
Lokalizacja: Żyrardów
Has thanked: 11 times
Been thanked: 43 times

Re: Small World

Post autor: Casiliasplp »

Dzięki wielkie !!!
Hala Madrid
Casiliasplp
Posty: 580
Rejestracja: 07 lip 2013, 22:33
Lokalizacja: Żyrardów
Has thanked: 11 times
Been thanked: 43 times

Small World ( kierunek gry)

Post autor: Casiliasplp »

Witam znów mam pytanie do was:

Gdy gra się na dwóch graczy to jak się gra G1 potem G2 potem znów G1,G2 czy G1,G2,G2,G1
i jak się gra na 3+ to tak : G1,G2,G3,G2,G3,G1...

Proszę o odpowiedz szybką.
Hala Madrid
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Small World ( kierunek gry)

Post autor: Jan Madejski »

Kolejność jest zgodna z ruchem wskazówek zegara, więc:
2 osoby: g1, g2, g1, g2, g1, g2 ...
3 osoby: g1, g2, g3, g1, g2, g3 ...
Casiliasplp
Posty: 580
Rejestracja: 07 lip 2013, 22:33
Lokalizacja: Żyrardów
Has thanked: 11 times
Been thanked: 43 times

Re: Small World ( kierunek gry)

Post autor: Casiliasplp »

dzieki wielkie
Hala Madrid
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Small World ( kierunek gry)

Post autor: Veridiana »

Skąd Wy wymyślacie te wąpliwości? Czy w instrukcji było cokolwiek, co mogłoby sugerować jakąkolwiek inną kolejność? :roll:
Awatar użytkownika
Hipke
Posty: 554
Rejestracja: 05 lis 2012, 18:40

Re: Small World ( kierunek gry)

Post autor: Hipke »

Veridiana pisze:Skąd Wy wymyślacie te wąpliwości? Czy w instrukcji było cokolwiek, co mogłoby sugerować jakąkolwiek inną kolejność? :roll:
heheh dokładnie mi się nasunęło to samo pytanie ;) Kreatywność ludzka nie zna granic. I dobrze! Stad mamy ciagle cos nowego w grach :wink:
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Small World ( kierunek gry)

Post autor: Jan Madejski »

Hej, jak ktoś np. zaczyna przygodę z planszówkami i zna niewiele tytułów, to może zakładać, że w jednej grze są rozwiązania podobne do drugiej - nie każdy od razu rodzi się ze znajomością evergreenowych mechanik ;) Zresztą chyba nawet w Osadnikach jest taka "zygzakowata" kolejność graczy.
Awatar użytkownika
watman
Posty: 809
Rejestracja: 22 kwie 2010, 14:33
Lokalizacja: Tychy

Re: Small World ( kierunek gry)

Post autor: watman »

Nie no - przeciez duzo jest gier, gdzie po zakonczeniu 'kolka' pierwszy gracz oddaje znacznik kolejnemu... stad tez to g1, g2, g3, g2, g3, g1, g3, g1, g2...
Pytanie troszke niejasno sformulowane, ale moim zdaniem wcale nie jakos mocno wydumane :) Inna sprawa, ze w instrukcji rzeczywiscie nie ma wzmianki o zmianie pierwszego gracza :)
Sepelite me facie versa in terram, osculetur me mortuum mundus in culum... | In omnia pericula tasta testicula
BGG | Piwo i Planszówki Blog | Fanpage na FB
Awatar użytkownika
Leviathan
Posty: 2267
Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 396 times
Been thanked: 1044 times
Kontakt:

Re: Small World ( kierunek gry)

Post autor: Leviathan »

Jan Madejski pisze:Kolejność jest zgodna z ruchem wskazówek zegara, więc:
2 osoby: g1, g2, g1, g2, g1, g2 ...
3 osoby: g1, g2, g3, g1, g2, g3 ...
Chociaż nic nie stoi na przeszkodzie, aby kolejność była inna:

2 osoby: g2, g1, g2, g1, g2, g1 ...
3 osoby: g1, g3, g2, g1, g3, g2 ..
:mrgreen:
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4038
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 23 times

Re: Small World

Post autor: AkitaInu »

A ja mam pytanie o zdolność "biwakujące" - czy te 5 znaczników namiotów (czy co to tam jest) rozkładamy na początku a potem mozemy je przesuwać ? czy zostają na pierwszych pięciu polach?
Awatar użytkownika
wis
Posty: 1231
Rejestracja: 20 sty 2009, 18:01
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 59 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Small World

Post autor: wis »

Co turę możesz przestawiać.
Glory: A Game of Knights - nasza pierwsza gra Kickstarter / FB / Gamefound
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4038
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 23 times

Re: Small World

Post autor: AkitaInu »

A z czego to wynika? w FAQ tego nie znalazłem ;)
Awatar użytkownika
wis
Posty: 1231
Rejestracja: 20 sty 2009, 18:01
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 59 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Small World

Post autor: wis »

Hmmm...no to skoro już jestem wywołany do tablicy, to muszę doczytać. Z samych zasad: "Each turn you may break camp and settle in any new Region you occupy". Czyli co turę możesz zwinąć obóz i przesunąć go na teren zdobyty w tej turze. Przy okazji pojawiło się pytanie, dlaczego nie ma tam w tym zdaniu liczby mnogiej? Wychodzi na to, że co turę możesz przełożyć jeden obóz. Chyba grałem dotychczas po gliwicku...
Glory: A Game of Knights - nasza pierwsza gra Kickstarter / FB / Gamefound
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Small World

Post autor: FortArt »

wis pisze:Hmmm...no to skoro już jestem wywołany do tablicy, to muszę doczytać. Z samych zasad: "Each turn you may break camp and settle in any new Region you occupy". Czyli co turę możesz zwinąć obóz i przesunąć go na teren zdobyty w tej turze. Przy okazji pojawiło się pytanie, dlaczego nie ma tam w tym zdaniu liczby mnogiej? Wychodzi na to, że co turę możesz przełożyć jeden obóz. Chyba grałem dotychczas po gliwicku...
Nie jestem specjalistą od gramatyki angielskiej, ale po mojemu nijak nie wychodzi. Tam jest "camp", a nie "a camp". Jak nie ma przedimka to znaczy że mówisz o czymś w ogólności, nie o jednym egzemplarzu. Czyli to zdanie opisuje własność przynależną każdemu obozowi.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Small World

Post autor: Veridiana »

Zdecydowanie, nie ma mowy o tylko jednym obozie. Co turę w fazie przegrupowania można wszystkie obozy poprzenosić.
Elisek
Posty: 105
Rejestracja: 25 paź 2013, 23:52

Re: Small World

Post autor: Elisek »

Witam,

Mam takie zagmatwane pytanie które zrodziło się w mej głowie :)

Sytuacja wygląda następująco:

- na planszy posiadam wymierające ghule (które oczywiście nadal sobie mogą podbijać itp.)
- rasą aktywną są amazonki

wg. instrukcji jeśli wymrę amazonkami muszę usunąć z planszy ghule.

I teraz pojawia się taki problem, ze co w przypadku, gdy amazonki zostaną wszystkie podbite, a na każdym polu leżała jedna, czyli wszystkie trafiły do pudełka.

W takim wypadku jestem zmuszony zakupić nową Rasę, ale czy Amazonki które zginęły poprzez zniszczenie są uznawane za rasę wymierającą ? Bo w instrukcji ten aspekt nie jest jasno i klarownie opisany.

Ja rozumiem to tak, że:

Rasa Wymierająca - rasa która nadal jest na planszy i powoli dochodzi do końca swych dni
Rasa wybita - z logicznego punktu omija proces wymierania, bo jest odrazu usuwana z kart historii.

Bardzo prosiłbym o pomoc :)
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Small World

Post autor: Veridiana »

Po mojemu, rasa wymierająca to taka, którą w pewnym momencie odwróciłeś na wyblakłą stronę. jeśli tego nie było - nie było wymierania.
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Small World

Post autor: FortArt »

Elisek pisze: I teraz pojawia się taki problem, ze co w przypadku, gdy amazonki zostaną wszystkie podbite, a na każdym polu leżała jedna, czyli wszystkie trafiły do pudełka.

W takim wypadku jestem zmuszony zakupić nową Rasę, ale czy Amazonki które zginęły poprzez zniszczenie są uznawane za rasę wymierającą ? Bo w instrukcji ten aspekt nie jest jasno i klarownie opisany.
Po pierwsze wybrałeś fatalny przykład :) - amazonki nigdy nie mogą zostać podbite do zera, wszak masz 4 dodatkowe, które schodzą z planszy po podboju.

Twoja wątpliwość została rozwiana w FAQ, jest na BGG.
All active units destroyed
If all your active units are destroyed in one turn
you may:
1) Score points only with the in-decline race.
or 2) Go into decline and score 0 for that turn.
You may not take a new combo this turn
W Twoim przypadku
możesz sobie grać wymarłymi ghulami i 4 amazonkami
albo
ogłosić wymarcie amazonek, zgarnąć ghule z planszy i mieć 0 pkt za tę rundę.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
kudlacz135
Posty: 645
Rejestracja: 15 sie 2013, 21:39
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Small World

Post autor: kudlacz135 »

Ograłem podstawkę do SW w wersji PL, a wraz z nią miałem okazję kupić też dodatek Realms i do tego dodatku mam parę pytań, a raczej do rzeczy które pewnie bardziej związane są z Underground. Przejrzałem polskie i angielskie akapity, tutejsze tematy i przeczytałem rebelowe tłumaczenie instrukcji z Underground. Po pierwsze, chodzi o drewniane beleczki, które odgradzają morza. One tworzą rzeki, które wtedy można przekraczać jak w Underground za koszt 1 żetonu, czy tworzą te obszary nieprzekraczalnymi gdy gracze się dogadają, że można przepływać morza by dostać się na inny teren wymyślony przez nas lub scenariusz z instrukcji do Realms? Po drugie, Góry i Czarne Góry to odpowiedniki zależne od światów, jeśli mają znak zakazu wjazdu, to nie można na nie wjechać, to jest jasne. Wulkany też doczytałem, że dotyczą rasy ogników/płomyków (zwał jak zwał) z Underground. Ale czym są szczyty, czemu służą, że są wyróżnione od gór?

EDIT:
Mając odrobinę więcej czasu jeszcze raz przejrzałem instrukcję ;) I odpowiedziałem sobie na w/w pytania. Jeśli jednak ktoś miałby jak ja problem z czytaniem ze zrozumieniem na szybko, odpowiadam :) Szczyty to jak dodatkowy znacznik/żeton, a co za tym idzie, zwiększa trudność podbicia regionu, beleczki natomiast służą jedynie oddzieleniu większych wodnych terenów znajdujących się na płytkach. Natomiast tworzą wtedy to co gracze sami uznają za stosowne, jednocześnie zgadzając się na przekraczalność terenu (rzeki) lub nie (morza i jeziora). Jeśli jednak bym się mylił, poprawcie mnie.
hubert.lemmy
Posty: 1
Rejestracja: 29 gru 2013, 20:43

Re: Small World

Post autor: hubert.lemmy »

Witam, mam wątpliwość odnośnie cechy "handlujące" w grze. Moim zdaniem, dodatkowy punkt zwycięstwa powinien być pobierany wyłącznie za pola zajęte przez rasę, która jest zespolona z tą cechą, mój brat twierdzi, że za każde pole zajmowane przez gracza, czyli również za pola, na których są jego rasy wymierające. Jak uważacie?
Awatar użytkownika
Molu
Posty: 122
Rejestracja: 11 maja 2007, 22:40
Lokalizacja: Wa-wa
Been thanked: 1 time

Re: Small World

Post autor: Molu »

hubert.lemmy pisze:Witam, mam wątpliwość odnośnie cechy "handlujące" w grze. Moim zdaniem, dodatkowy punkt zwycięstwa powinien być pobierany wyłącznie za pola zajęte przez rasę, która jest zespolona z tą cechą, mój brat twierdzi, że za każde pole zajmowane przez gracza, czyli również za pola, na których są jego rasy wymierające. Jak uważacie?
Cecha dotyczy tylko rasy, z którą jest połączona. W tym wypadku aktywnej rasy.
Merigold
Posty: 81
Rejestracja: 02 sty 2014, 13:40

Re: Small World

Post autor: Merigold »

Czy Smok po postawieniu po raz pierwszy przemieszcza się tylko na pola z nim sąsiadujące, czy można go przemieszczać niezależnie z dowolną pojedynczą jednostką aktywnej rasy?
Z pozdrowieniami
1% dla psów ratowniczych
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4059
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 279 times
Been thanked: 163 times

Re: Small World

Post autor: lacki2000 »

niezależnie
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
ODPOWIEDZ