Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
westwood
Posty: 432
Rejestracja: 04 gru 2007, 02:45
Lokalizacja: Kraków

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: westwood »

Odi pisze: Do tej pory graliśmy w ten sposób, że turlało się TYLKO RAZ w danym ruchu gracza, drugie turlanie mogło sie odbyć dopiero, w fazie drugiego gracza. Tzn gracz A robi inwazje na prowincję gracza B. Po jednokrotnym turlaniu kostką okazuje się, że obaj zachowali swoje wojsko w tej prowincji, ale do kolejnej bitwy może dojść wówczas, jeśli w fazie gracza B zechce on kontynuować walkę (może się też wycofać)
Dokładnie tak jest to opisane w instrukcji :)
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: macike »

Odi pisze:Czy bitwy muszą być rozstrzygnięte w czasie JEDNEJ fazy walki?
Tzn dochodzi do bitwy np 5 legionów na 4 legiony - po turlaniu zostają 2 leg i 1 leg. I co teraz?
I już. Dana próba inwazji dobiegła końca. Prowincja staje się prowincją w stanie wojny. Instrukcja mówi to wyraźnie:
All battles last a single round only.
Natomiast w trakcie tej samej fazy walki:
a) może się nic więcej nie wydarzyć (prowincja pozostanie prowincją w stanie wojny),
b) cywilizacja atakująca sprowadza do prowincji kolejne legiony, które ponownie zaatakują obrońców (UWAGA: obowiązuje zasada, że jednostka może się ruszyć i zaatakować tylko raz na turę; czyli legiony pozostałe po pierwszej inwazji nie uczestniczą w drugiej),
c) cywilizacja broniąca się może wycofać swoje legiony z prowincji,
d) cywilizacja broniąca się może ściągnąć posiłki i zaatakować najeźdźców,
e) inna cywilizacja może najechać daną prowincję.
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6454
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 585 times
Been thanked: 942 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: Odi »

Dziękuję Wam, Dobrzy Ludzie :)

Cały problem wynikł wtedy, gdy jeden z graczy powołał się na przepis, że bitwy muszą się skończyć w czasie jednej rundy (skończyć means rozstrzygnąć)
Nigdzie nie mogliśmy znaleźć czym jest właściwie runda i.... no właśnie.
Niby wszystko było dotąd jasne, ale wiecie jak to czasem jest... :)
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: macike »

Odi pisze:jeden z graczy powołał się na przepis, że bitwy muszą się skończyć w czasie jednej rundy (skończyć means rozstrzygnąć)
Znaczy się udało mu się Wam wmówić, że to last znaczy "skończyć się/rozstrzygnąć" a nie "trwać". :)
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Awatar użytkownika
assurbanipal
Posty: 250
Rejestracja: 09 sie 2007, 04:59
Lokalizacja: Bielsko - Biała
Has thanked: 1 time

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: assurbanipal »

Witam!
Jestem właśnie po pierwszej partii w MN i dręczą mnie dwa pytania.
1. Jeżeli chcę zbudować np. świątynię to czy mogę za nią zapłacić dwoma stosami wartymi 3 czy też budowę muszę sfinansować z jednego stosu?
2. Jeżeli za wystawienie np. legionu zapłacę stosem wartym 4 (np. zboże, wino, złoto i niewolnik) to czy muszę odrzucić do "banku" wszystkie cztery zasoby czy też mogę odrzucić 3 a pozostały jeden dołączyć do innego stosu?
Awatar użytkownika
LostLukas
Posty: 215
Rejestracja: 31 sie 2007, 22:17
Lokalizacja: Karpacz

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: LostLukas »

a co to są stosy?
Nie słyszałem o czymś takim :?

1. Za świątynie możesz zapłacić albo 6 monetami albo 6 surowcami(monety to nie surowce), ale każdy musi być inny
2. za armie płacisz podobnie tylko w liczbie 3
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: Geko »

Podstawowa sprawa, to tzw. zestawy w MN. Zestaw to albo karty różnych surowców albo karty podatków. Czyli jak coś kosztuje 6, to płacisz 6 kart podatków albo 6 kart różnych surowców (bez podatków). Podatków i surowców nie możesz łączyć jako zapłatę.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
assurbanipal
Posty: 250
Rejestracja: 09 sie 2007, 04:59
Lokalizacja: Bielsko - Biała
Has thanked: 1 time

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: assurbanipal »

Dzięki, i już wszystko jasne.
LostLukas pisze:a co to są stosy?
Uuuu, ale wyskoczyłem :oops: Oczywiście chodziło mi o zestawy.

Jeszcze jedno pytanko - czy aby wygrać grę trzeba mieć 4 cudy lub 4 bohaterów, czy też mogą to być np. 2 cudy i 2 bohateró?
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: macike »

assurbanipal pisze:Jeszcze jedno pytanko - czy aby wygrać grę trzeba mieć 4 cudy lub 4 bohaterów, czy też mogą to być np. 2 cudy i 2 bohateró?
Wystarczy mieć 4 hondery (od hero i wonder) albo 4 werosy (od wonder i hero). :)
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Awatar użytkownika
LostLukas
Posty: 215
Rejestracja: 31 sie 2007, 22:17
Lokalizacja: Karpacz

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: LostLukas »

assurbanipal pisze: Jeszcze jedno pytanko - czy aby wygrać grę trzeba mieć 4 cudy lub 4 bohaterów, czy też mogą to być np. 2 cudy i 2 bohateró?
Oczywiście mogą być 2 cudy i 2 bohaterów. Grunt to mieć 4 karty, w jakiej kombinacji, nie ma znaczenia.

Pozdrawiam
Łukasz

PS. piszę, bo przedmówca nie udzielił zbyt jasnej odpowiedzi.
Awatar użytkownika
assurbanipal
Posty: 250
Rejestracja: 09 sie 2007, 04:59
Lokalizacja: Bielsko - Biała
Has thanked: 1 time

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: assurbanipal »

Raz jeszcze dzięki :D
Awatar użytkownika
Earl_MW
Posty: 272
Rejestracja: 20 gru 2006, 13:13
Lokalizacja: Zielona Góra

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: Earl_MW »

macike pisze:Wystarczy mieć 4 hondery (od hero i wonder) albo 4 werosy (od wonder i hero). :)
Ja tam, jako zagorzały wielbiciel mowy rodzimej, zaproponowałbym raczej: czterech cuhaterów, albo cztery boda :D

Earl
Awatar użytkownika
Silent
Posty: 512
Rejestracja: 18 wrz 2007, 20:26
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Has thanked: 36 times
Been thanked: 9 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: Silent »

Witam

mam pytanie, czy ktoś tłumaczył sobie karty i byłby tak miły i udostępnił te tłumaczenia. Mam wersję niemiecką i bym musiał przetłumaczyć, żeby ktoś zaczął ze mną grać :). Pytam, bo może już to ktoś zrobił, będę bardzo wdzięczny. Lepiej mieć karteczki z tłumaczeniem na karcie niż ciągle zerkać do instrukcji.
Pozdrawiam :)
Marcin aka Silent (czyt. Sajlent) :)
Moja kolekcja
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: macike »

Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Awatar użytkownika
Silent
Posty: 512
Rejestracja: 18 wrz 2007, 20:26
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Has thanked: 36 times
Been thanked: 9 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: Silent »

Dzięki na pewno będzie pomocne, ale mam nadzieję, że ktoś już przetłumaczył na polski, zaoszczędził bym kilka minut :), w ostateczności trzeba będzie tłumaczyć :)
Pozdrawiam :)
Marcin aka Silent (czyt. Sajlent) :)
Moja kolekcja
Awatar użytkownika
assurbanipal
Posty: 250
Rejestracja: 09 sie 2007, 04:59
Lokalizacja: Bielsko - Biała
Has thanked: 1 time

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: assurbanipal »

Silent pisze:Lepiej mieć karteczki z tłumaczeniem na karcie niż ciągle zerkać do instrukcji.
BOHATEROWIE OGÓLNI:
Agamemnon - dodatkowe 2 punkty przybliżające gracza do otrzymania roli Dyrektora Handlowego. W momencie przydzielania ról, przed rozpoczęciem kolejnej fazy należy dodać +2 do sumy karawan i targów, która decyduje o przyznaniu tej roli.
Archimedes - dodatkowe 2 punkty przybliżające gracza do otrzymania roli Przywódcy Wojskowego. W momencie przydzielania ról, przed rozpoczęciem kolejnej fazy należy dodać +2 do sumy legionów, fortec i tyrem, która decyduje o przyznaniu tej roli.
Helena Trojańska - przekształcanie 1 legionu przeciwnika. Jeden raz w Fazie Militarnej można przekształcić jeden wrogi legion, który wkracza na teren prowincji gracza posiadającego Helenę Trojańską.
Nabuchodonozor - Pozwala na pobranie 1 karty zasobów w czasie plądrowania.Gdy gracz decyduje się na plądrowanie prowincji po ataku legionami może pobrać jedną kartę towaru za zniszczoną karawanę lub jedną kartę podatku za zniszczone miasto.
Salomon - dodatkowe 2 punkty przybliżające gracza do otrzymania roli Przywódcy Politycznego. W momencie przydzielania ról, przed rozpoczęciem kolejnej fazy należy dodać +2 do sumy miast i świątyń, która decyduje o przyznaniu tej roli.
Odyseusz - zmusza innego gracza do handlu z posiadaczem Odyseusza. Raz w czasie trwania Fazy Handlu, można zmusić innego gracz, który właśnie zabrał kartę oferowaną przez innego uczestnika gry do jej zwrotu i zabrania karty oferowanej przez posiadacza Odyseusza.

BOHATEROWIE KONKRETNEJ CYWILIZACJI:
Juliusz Cezar - Legiony i Fortece kosztują tylko zestaw złożony z 2 kart.
Hannibal- legiony otrzymują +1 do każdej kostki rzuconej podczas bitew lądowych
Hammurabi- pozwala raz na turę na umieszczenie za darmo jednego znacznika wpływu
Perykles - tyremy kosztują tylko zestaw złożony z 2 kart i otrzymują +1 do każdej kostki rzuconej podczas bitew morskich
Kleopatra - podczas każdej Fazy Budowy można wymienić z bankiem jedną posiadaną kartę towaru na kartę podatku (lub odwrotnie).

CUDA:
Kolos rodyjski - podczas trwania Fazy Handlu można pobrać dodatkową kartę podatku (w czasie zbierania kart zasobów)
Wiszące Ogrody - na koniec Fazy Budowy można zachować jedną, niezużytą kartę towaru (zamiast jak to się zazwyczaj robi odrzucić). Należy ją trzymać zakrytą.
Świątynia Artemidy - podczas zbierania dochodów w Fazie Handlu posiadacz tego cudu może dobrać jedną, dowolną kartę towaru.
Posąg Zeusa - posiadacz tego cudu może w każdej swojej prowincji budować 2 fortece.
Latarnia na Faros - pozwala na umieszczanie znaczników wpływu w prowincjach nie przylegających do prowincji kontrolowanych przez posiadającego ją gracza.
Mauzoleum w Halikarnasie - konstruowanie budowli (miasta, karawany, targi i świątynie) kosztuje -1. Redukcja ta nie obejmuje bohaterów i cudów.
Piramidy w Gizie - zbudowanie piramid (wymagają stosu złożonego z 12 kart) natychmiast kończy grę.

Mam nadzieję, że się przyda :D Tłumaczenie pochodzi z polskiej instrukcji i odnosi się tylko do wersji podstawowej (bez ME).
Awatar użytkownika
Silent
Posty: 512
Rejestracja: 18 wrz 2007, 20:26
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Has thanked: 36 times
Been thanked: 9 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: Silent »

Wielkie dzięki!!!
Pozdrawiam :)
Marcin aka Silent (czyt. Sajlent) :)
Moja kolekcja
Awatar użytkownika
westwood
Posty: 432
Rejestracja: 04 gru 2007, 02:45
Lokalizacja: Kraków

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: westwood »

Mam zrobione tłumaczenie wszystkich kart z uwzględnieniem dodatku i różnych errat i FAQ. Tyle, że tłumaczenie dotyczy wersji z dodatkiem (część kart z podstawki ma tekst zmieniony). Jak ktos chce, mogę podesłać.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6454
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 585 times
Been thanked: 942 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: Odi »

Nie wiem, czy to ktoś już na forum lub na BGG zauważył, ale na karcie Heleny Trojańskiej jest napisane, że przynależy Trojanom. Takiej nacji nie ma oczywiście oficjalnie w Mare Nostrum, ale gdyby zamiast Babilonu zagrać właśnie Troją, umiejscawiając ja w prowincjach Azji Mniejszej? Wtedy Trojanin miałby bazowo Helenę, a Hammurabi poszedłby do puli bohaterów 'do wynajęcia'

Grał ktoś kiedyś w takim wariancie? Bo zastanawiam się, czy bonus Heleny (zmiana jednego legionu agresora na własny) dobrze wpasowywałby się w balans gry?
Awatar użytkownika
Athotis
Posty: 331
Rejestracja: 29 gru 2006, 17:16
Lokalizacja: Warszawa\Białystok

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: Athotis »

Ja mam pytanie ale bardziej odnośnie dodatku, a tak dokładniej co do rzeczy do dodatku. Kupiłem dodatek z milan-spiele przez znajomego, otworzyłem i jak dla mnie brakuje Trirem Atlantydy.

Pytanie ile powinno być i czy są na pewno w dodatku?

Chce się tylko upewnić, czy brakuje czy nie.
zewsi
Posty: 122
Rejestracja: 17 lut 2006, 16:56
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 1 time

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: zewsi »

Athotis pisze:Ja mam pytanie ale bardziej odnośnie dodatku, a tak dokładniej co do rzeczy do dodatku. Kupiłem dodatek z milan-spiele przez znajomego, otworzyłem i jak dla mnie brakuje Trirem Atlantydy.

Pytanie ile powinno być i czy są na pewno w dodatku?

Chce się tylko upewnić, czy brakuje czy nie.
Znajomego? :cry:
http://www.boardgamegeek.com/image/192217
Na tym zdjęciu widać wyraźnie obok legionu, twierdzy i żetonu wpływu także czarną triremę.
Tak więc musiało dojść w fabryce do "rozkurzu".
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: Geko »

Athotis pisze:Ja mam pytanie ale bardziej odnośnie dodatku, a tak dokładniej co do rzeczy do dodatku. Kupiłem dodatek z milan-spiele przez znajomego, otworzyłem i jak dla mnie brakuje Trirem Atlantydy.

Pytanie ile powinno być i czy są na pewno w dodatku?
Z tego co pamiętam, to dodatek zawierał standardowy zestaw drewienek dla szóstego gracza (tryremy, żołnierze, potwory, znaczniki wpływu i chyba tyle).
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
westwood
Posty: 432
Rejestracja: 04 gru 2007, 02:45
Lokalizacja: Kraków

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: westwood »

Geko pisze: Z tego co pamiętam, to dodatek zawierał standardowy zestaw drewienek dla szóstego gracza (tryremy, żołnierze, potwory, znaczniki wpływu i chyba tyle).
Zgadza się. A dokładnie:
5 tryrem
8 legionów
8 twierdz
12 znaczników
Awatar użytkownika
Athotis
Posty: 331
Rejestracja: 29 gru 2006, 17:16
Lokalizacja: Warszawa\Białystok

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: Athotis »

To trzeba będzie czymś to zastąpić :(
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...

Post autor: macike »

Athotis pisze:To trzeba będzie czymś to zastąpić :(
Zawsze możesz skontaktować się ze sprzedawcą (lub wydawcą) - w końcu produkt jest niezgodny ze specyfikacją. Żyjemy w UE, gdzie obowiązuje rękojmia - naś klijent naś pannnnnnn.
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
ODPOWIEDZ