Dokładnie tak jest to opisane w instrukcjiOdi pisze: Do tej pory graliśmy w ten sposób, że turlało się TYLKO RAZ w danym ruchu gracza, drugie turlanie mogło sie odbyć dopiero, w fazie drugiego gracza. Tzn gracz A robi inwazje na prowincję gracza B. Po jednokrotnym turlaniu kostką okazuje się, że obaj zachowali swoje wojsko w tej prowincji, ale do kolejnej bitwy może dojść wówczas, jeśli w fazie gracza B zechce on kontynuować walkę (może się też wycofać)
Mare Nostrum - pytania co do zasad...
Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...
- macike
- Posty: 2308
- Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
- Lokalizacja: Wrocław
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...
I już. Dana próba inwazji dobiegła końca. Prowincja staje się prowincją w stanie wojny. Instrukcja mówi to wyraźnie:Odi pisze:Czy bitwy muszą być rozstrzygnięte w czasie JEDNEJ fazy walki?
Tzn dochodzi do bitwy np 5 legionów na 4 legiony - po turlaniu zostają 2 leg i 1 leg. I co teraz?
Natomiast w trakcie tej samej fazy walki:All battles last a single round only.
a) może się nic więcej nie wydarzyć (prowincja pozostanie prowincją w stanie wojny),
b) cywilizacja atakująca sprowadza do prowincji kolejne legiony, które ponownie zaatakują obrońców (UWAGA: obowiązuje zasada, że jednostka może się ruszyć i zaatakować tylko raz na turę; czyli legiony pozostałe po pierwszej inwazji nie uczestniczą w drugiej),
c) cywilizacja broniąca się może wycofać swoje legiony z prowincji,
d) cywilizacja broniąca się może ściągnąć posiłki i zaatakować najeźdźców,
e) inna cywilizacja może najechać daną prowincję.
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
- Odi
- Administrator
- Posty: 6454
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 585 times
- Been thanked: 942 times
Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...
Dziękuję Wam, Dobrzy Ludzie
Cały problem wynikł wtedy, gdy jeden z graczy powołał się na przepis, że bitwy muszą się skończyć w czasie jednej rundy (skończyć means rozstrzygnąć)
Nigdzie nie mogliśmy znaleźć czym jest właściwie runda i.... no właśnie.
Niby wszystko było dotąd jasne, ale wiecie jak to czasem jest...
Cały problem wynikł wtedy, gdy jeden z graczy powołał się na przepis, że bitwy muszą się skończyć w czasie jednej rundy (skończyć means rozstrzygnąć)
Nigdzie nie mogliśmy znaleźć czym jest właściwie runda i.... no właśnie.
Niby wszystko było dotąd jasne, ale wiecie jak to czasem jest...
- macike
- Posty: 2308
- Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
- Lokalizacja: Wrocław
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...
Znaczy się udało mu się Wam wmówić, że to last znaczy "skończyć się/rozstrzygnąć" a nie "trwać".Odi pisze:jeden z graczy powołał się na przepis, że bitwy muszą się skończyć w czasie jednej rundy (skończyć means rozstrzygnąć)
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
- assurbanipal
- Posty: 250
- Rejestracja: 09 sie 2007, 04:59
- Lokalizacja: Bielsko - Biała
- Has thanked: 1 time
Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...
Witam!
Jestem właśnie po pierwszej partii w MN i dręczą mnie dwa pytania.
1. Jeżeli chcę zbudować np. świątynię to czy mogę za nią zapłacić dwoma stosami wartymi 3 czy też budowę muszę sfinansować z jednego stosu?
2. Jeżeli za wystawienie np. legionu zapłacę stosem wartym 4 (np. zboże, wino, złoto i niewolnik) to czy muszę odrzucić do "banku" wszystkie cztery zasoby czy też mogę odrzucić 3 a pozostały jeden dołączyć do innego stosu?
Jestem właśnie po pierwszej partii w MN i dręczą mnie dwa pytania.
1. Jeżeli chcę zbudować np. świątynię to czy mogę za nią zapłacić dwoma stosami wartymi 3 czy też budowę muszę sfinansować z jednego stosu?
2. Jeżeli za wystawienie np. legionu zapłacę stosem wartym 4 (np. zboże, wino, złoto i niewolnik) to czy muszę odrzucić do "banku" wszystkie cztery zasoby czy też mogę odrzucić 3 a pozostały jeden dołączyć do innego stosu?
Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...
a co to są stosy?
Nie słyszałem o czymś takim
1. Za świątynie możesz zapłacić albo 6 monetami albo 6 surowcami(monety to nie surowce), ale każdy musi być inny
2. za armie płacisz podobnie tylko w liczbie 3
Nie słyszałem o czymś takim
1. Za świątynie możesz zapłacić albo 6 monetami albo 6 surowcami(monety to nie surowce), ale każdy musi być inny
2. za armie płacisz podobnie tylko w liczbie 3
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...
Podstawowa sprawa, to tzw. zestawy w MN. Zestaw to albo karty różnych surowców albo karty podatków. Czyli jak coś kosztuje 6, to płacisz 6 kart podatków albo 6 kart różnych surowców (bez podatków). Podatków i surowców nie możesz łączyć jako zapłatę.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
- assurbanipal
- Posty: 250
- Rejestracja: 09 sie 2007, 04:59
- Lokalizacja: Bielsko - Biała
- Has thanked: 1 time
Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...
Dzięki, i już wszystko jasne.
Jeszcze jedno pytanko - czy aby wygrać grę trzeba mieć 4 cudy lub 4 bohaterów, czy też mogą to być np. 2 cudy i 2 bohateró?
Uuuu, ale wyskoczyłem Oczywiście chodziło mi o zestawy.LostLukas pisze:a co to są stosy?
Jeszcze jedno pytanko - czy aby wygrać grę trzeba mieć 4 cudy lub 4 bohaterów, czy też mogą to być np. 2 cudy i 2 bohateró?
- macike
- Posty: 2308
- Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
- Lokalizacja: Wrocław
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...
Wystarczy mieć 4 hondery (od hero i wonder) albo 4 werosy (od wonder i hero).assurbanipal pisze:Jeszcze jedno pytanko - czy aby wygrać grę trzeba mieć 4 cudy lub 4 bohaterów, czy też mogą to być np. 2 cudy i 2 bohateró?
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...
Oczywiście mogą być 2 cudy i 2 bohaterów. Grunt to mieć 4 karty, w jakiej kombinacji, nie ma znaczenia.assurbanipal pisze: Jeszcze jedno pytanko - czy aby wygrać grę trzeba mieć 4 cudy lub 4 bohaterów, czy też mogą to być np. 2 cudy i 2 bohateró?
Pozdrawiam
Łukasz
PS. piszę, bo przedmówca nie udzielił zbyt jasnej odpowiedzi.
- assurbanipal
- Posty: 250
- Rejestracja: 09 sie 2007, 04:59
- Lokalizacja: Bielsko - Biała
- Has thanked: 1 time
Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...
Ja tam, jako zagorzały wielbiciel mowy rodzimej, zaproponowałbym raczej: czterech cuhaterów, albo cztery bodamacike pisze:Wystarczy mieć 4 hondery (od hero i wonder) albo 4 werosy (od wonder i hero).
Earl
- Silent
- Posty: 512
- Rejestracja: 18 wrz 2007, 20:26
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 9 times
Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...
Witam
mam pytanie, czy ktoś tłumaczył sobie karty i byłby tak miły i udostępnił te tłumaczenia. Mam wersję niemiecką i bym musiał przetłumaczyć, żeby ktoś zaczął ze mną grać . Pytam, bo może już to ktoś zrobił, będę bardzo wdzięczny. Lepiej mieć karteczki z tłumaczeniem na karcie niż ciągle zerkać do instrukcji.
mam pytanie, czy ktoś tłumaczył sobie karty i byłby tak miły i udostępnił te tłumaczenia. Mam wersję niemiecką i bym musiał przetłumaczyć, żeby ktoś zaczął ze mną grać . Pytam, bo może już to ktoś zrobił, będę bardzo wdzięczny. Lepiej mieć karteczki z tłumaczeniem na karcie niż ciągle zerkać do instrukcji.
- macike
- Posty: 2308
- Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
- Lokalizacja: Wrocław
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...
Na BGG jest plik z m.in. zestawieniem angielskich tekstów z kart honderów do MN ME. Może to będzie pomocne.
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
- Silent
- Posty: 512
- Rejestracja: 18 wrz 2007, 20:26
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 9 times
Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...
Dzięki na pewno będzie pomocne, ale mam nadzieję, że ktoś już przetłumaczył na polski, zaoszczędził bym kilka minut , w ostateczności trzeba będzie tłumaczyć
- assurbanipal
- Posty: 250
- Rejestracja: 09 sie 2007, 04:59
- Lokalizacja: Bielsko - Biała
- Has thanked: 1 time
Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...
BOHATEROWIE OGÓLNI:Silent pisze:Lepiej mieć karteczki z tłumaczeniem na karcie niż ciągle zerkać do instrukcji.
Agamemnon - dodatkowe 2 punkty przybliżające gracza do otrzymania roli Dyrektora Handlowego. W momencie przydzielania ról, przed rozpoczęciem kolejnej fazy należy dodać +2 do sumy karawan i targów, która decyduje o przyznaniu tej roli.
Archimedes - dodatkowe 2 punkty przybliżające gracza do otrzymania roli Przywódcy Wojskowego. W momencie przydzielania ról, przed rozpoczęciem kolejnej fazy należy dodać +2 do sumy legionów, fortec i tyrem, która decyduje o przyznaniu tej roli.
Helena Trojańska - przekształcanie 1 legionu przeciwnika. Jeden raz w Fazie Militarnej można przekształcić jeden wrogi legion, który wkracza na teren prowincji gracza posiadającego Helenę Trojańską.
Nabuchodonozor - Pozwala na pobranie 1 karty zasobów w czasie plądrowania.Gdy gracz decyduje się na plądrowanie prowincji po ataku legionami może pobrać jedną kartę towaru za zniszczoną karawanę lub jedną kartę podatku za zniszczone miasto.
Salomon - dodatkowe 2 punkty przybliżające gracza do otrzymania roli Przywódcy Politycznego. W momencie przydzielania ról, przed rozpoczęciem kolejnej fazy należy dodać +2 do sumy miast i świątyń, która decyduje o przyznaniu tej roli.
Odyseusz - zmusza innego gracza do handlu z posiadaczem Odyseusza. Raz w czasie trwania Fazy Handlu, można zmusić innego gracz, który właśnie zabrał kartę oferowaną przez innego uczestnika gry do jej zwrotu i zabrania karty oferowanej przez posiadacza Odyseusza.
BOHATEROWIE KONKRETNEJ CYWILIZACJI:
Juliusz Cezar - Legiony i Fortece kosztują tylko zestaw złożony z 2 kart.
Hannibal- legiony otrzymują +1 do każdej kostki rzuconej podczas bitew lądowych
Hammurabi- pozwala raz na turę na umieszczenie za darmo jednego znacznika wpływu
Perykles - tyremy kosztują tylko zestaw złożony z 2 kart i otrzymują +1 do każdej kostki rzuconej podczas bitew morskich
Kleopatra - podczas każdej Fazy Budowy można wymienić z bankiem jedną posiadaną kartę towaru na kartę podatku (lub odwrotnie).
CUDA:
Kolos rodyjski - podczas trwania Fazy Handlu można pobrać dodatkową kartę podatku (w czasie zbierania kart zasobów)
Wiszące Ogrody - na koniec Fazy Budowy można zachować jedną, niezużytą kartę towaru (zamiast jak to się zazwyczaj robi odrzucić). Należy ją trzymać zakrytą.
Świątynia Artemidy - podczas zbierania dochodów w Fazie Handlu posiadacz tego cudu może dobrać jedną, dowolną kartę towaru.
Posąg Zeusa - posiadacz tego cudu może w każdej swojej prowincji budować 2 fortece.
Latarnia na Faros - pozwala na umieszczanie znaczników wpływu w prowincjach nie przylegających do prowincji kontrolowanych przez posiadającego ją gracza.
Mauzoleum w Halikarnasie - konstruowanie budowli (miasta, karawany, targi i świątynie) kosztuje -1. Redukcja ta nie obejmuje bohaterów i cudów.
Piramidy w Gizie - zbudowanie piramid (wymagają stosu złożonego z 12 kart) natychmiast kończy grę.
Mam nadzieję, że się przyda Tłumaczenie pochodzi z polskiej instrukcji i odnosi się tylko do wersji podstawowej (bez ME).
- Silent
- Posty: 512
- Rejestracja: 18 wrz 2007, 20:26
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 9 times
Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...
Mam zrobione tłumaczenie wszystkich kart z uwzględnieniem dodatku i różnych errat i FAQ. Tyle, że tłumaczenie dotyczy wersji z dodatkiem (część kart z podstawki ma tekst zmieniony). Jak ktos chce, mogę podesłać.
- Odi
- Administrator
- Posty: 6454
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 585 times
- Been thanked: 942 times
Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...
Nie wiem, czy to ktoś już na forum lub na BGG zauważył, ale na karcie Heleny Trojańskiej jest napisane, że przynależy Trojanom. Takiej nacji nie ma oczywiście oficjalnie w Mare Nostrum, ale gdyby zamiast Babilonu zagrać właśnie Troją, umiejscawiając ja w prowincjach Azji Mniejszej? Wtedy Trojanin miałby bazowo Helenę, a Hammurabi poszedłby do puli bohaterów 'do wynajęcia'
Grał ktoś kiedyś w takim wariancie? Bo zastanawiam się, czy bonus Heleny (zmiana jednego legionu agresora na własny) dobrze wpasowywałby się w balans gry?
Grał ktoś kiedyś w takim wariancie? Bo zastanawiam się, czy bonus Heleny (zmiana jednego legionu agresora na własny) dobrze wpasowywałby się w balans gry?
Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...
Ja mam pytanie ale bardziej odnośnie dodatku, a tak dokładniej co do rzeczy do dodatku. Kupiłem dodatek z milan-spiele przez znajomego, otworzyłem i jak dla mnie brakuje Trirem Atlantydy.
Pytanie ile powinno być i czy są na pewno w dodatku?
Chce się tylko upewnić, czy brakuje czy nie.
Pytanie ile powinno być i czy są na pewno w dodatku?
Chce się tylko upewnić, czy brakuje czy nie.
Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...
Znajomego?Athotis pisze:Ja mam pytanie ale bardziej odnośnie dodatku, a tak dokładniej co do rzeczy do dodatku. Kupiłem dodatek z milan-spiele przez znajomego, otworzyłem i jak dla mnie brakuje Trirem Atlantydy.
Pytanie ile powinno być i czy są na pewno w dodatku?
Chce się tylko upewnić, czy brakuje czy nie.
http://www.boardgamegeek.com/image/192217
Na tym zdjęciu widać wyraźnie obok legionu, twierdzy i żetonu wpływu także czarną triremę.
Tak więc musiało dojść w fabryce do "rozkurzu".
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...
Z tego co pamiętam, to dodatek zawierał standardowy zestaw drewienek dla szóstego gracza (tryremy, żołnierze, potwory, znaczniki wpływu i chyba tyle).Athotis pisze:Ja mam pytanie ale bardziej odnośnie dodatku, a tak dokładniej co do rzeczy do dodatku. Kupiłem dodatek z milan-spiele przez znajomego, otworzyłem i jak dla mnie brakuje Trirem Atlantydy.
Pytanie ile powinno być i czy są na pewno w dodatku?
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...
Zgadza się. A dokładnie:Geko pisze: Z tego co pamiętam, to dodatek zawierał standardowy zestaw drewienek dla szóstego gracza (tryremy, żołnierze, potwory, znaczniki wpływu i chyba tyle).
5 tryrem
8 legionów
8 twierdz
12 znaczników
- macike
- Posty: 2308
- Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
- Lokalizacja: Wrocław
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Mare Nostrum - pytania co do zasad...
Zawsze możesz skontaktować się ze sprzedawcą (lub wydawcą) - w końcu produkt jest niezgodny ze specyfikacją. Żyjemy w UE, gdzie obowiązuje rękojmia - naś klijent naś pannnnnnn.Athotis pisze:To trzeba będzie czymś to zastąpić
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych