51. Stan - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
JAskier
Posty: 728
Rejestracja: 16 kwie 2006, 15:31
Lokalizacja: Toruń
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: 51. Stan

Post autor: JAskier »

Z instrukcji nie wynika jasno czy - powołując się na Twój przykład - punkty za wystawianie ceglastych lokacji zdobywa się tylko w wypadku gdy wystawia się je samemu czy gdy ktokolwiek je wystawia. W instrukcji jest bodaj napisane, że punkt zwycięstwa zdobywa się gdy spełniony jest warunek (w tym wypadku warunek wystawienia ceglastej karty). ALe warunek jest spełniony również wtedy gdy ktoś inny wystawia taką kartę...
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: 51. Stan

Post autor: yosz »

Ale podejdź do tego logicznie i klimatycznie. To Twój lider. To on jest nastawiony na budynki ceglaste i to on będzie zdobywał dla ciebie wpływy i punkty jak Twoja frakcja będzie takie budynki budować / przyłączać. Co go obchodzi co się dzieje w innych frakcjach - co najwyżej krew go ze złości może zalewać
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
Styku
Posty: 232
Rejestracja: 07 sie 2007, 15:53
Lokalizacja: Warszawa

Re: 51. Stan

Post autor: Styku »

JAskier pisze:Z instrukcji nie wynika jasno czy - powołując się na Twój przykład - punkty za wystawianie ceglastych lokacji zdobywa się tylko w wypadku gdy wystawia się je samemu czy gdy ktokolwiek je wystawia. W instrukcji jest bodaj napisane, że punkt zwycięstwa zdobywa się gdy spełniony jest warunek (w tym wypadku warunek wystawienia ceglastej karty). ALe warunek jest spełniony również wtedy gdy ktoś inny wystawia taką kartę...
Tylko jak Ty wystawisz karty ceglaste otrzymujesz PZ. Nie otrzymuje się PZ za akcje przeciwnika.
12' inches and single
rhcorvin
Posty: 249
Rejestracja: 10 mar 2008, 09:33
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1 time

Re: 51. Stan

Post autor: rhcorvin »

a ja mam jeszcze jedno pytanko czy każdą akcję można wykonać dowolną ilość razy np wyrzucenie dwóch kart i dobranie jednej ?
rhcorvin
Grać czy nie grać oto jest pytanie. OCZYWIŚCIE GRAĆ!!!
Awatar użytkownika
Tycjan
Posty: 3200
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 44 times
Been thanked: 32 times
Kontakt:

Re: 51. Stan

Post autor: Tycjan »

rhcorvin pisze:a ja mam jeszcze jedno pytanko czy każdą akcję można wykonać dowolną ilość razy np wyrzucenie dwóch kart i dobranie jednej ?
rhcorvin
Ogólnie to nie ma ograniczenia do powtórzeń akcji. Gra się aż wszyscy spasują. Istnieją jednak akcje (np. przebudowa, wysłanie robotników), które mają takie ograniczenia, ale to jest opisane w instrukcji. Wymiana 2 kart nie ma takich ograniczeń.

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Awatar użytkownika
Martin_Valdez
Posty: 329
Rejestracja: 29 gru 2008, 15:00
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: 51. Stan

Post autor: Martin_Valdez »

Dobra wreszcie dojrzałem do zadania paru pytań :)
1) Rozumiem, że lokacje dające jednorazowo punkty zwycięstwa po ich wystawieniu (np Kościół), nie wymagają kładzenia żetonów na nich samych lecz można je położyć przy bazie? Przecież nie będzie tu reguły 3 gniazd.
2) Karty z cechą "=". Czy w tym wypadku punkty zwycięstwa kładę na tą kartę? Czy jest to stała cecha, która po prostu zawsze jest aktywna w trakcie fazy liczenia punktów? Jeśli ma być oznaczana żetonami to co w przypadku np 5 kart danego typu? Nie ma żetonu 5 pkt? Trzeba położyć 4 i 1? Ale wtedy to tak jakby skorzystać z niej już 2 razy, gdy tymczasem zrobiło się to raz. Wybaczcie, że poruszam ponownie to zagadnienie. W instrukcji nigdzie nie jest opisane tak jak tutaj zostało ustalone, że dostaję żetony z 1VP. Jest wyraźnie napisane na końcu na zasadzie przykładu: "Każda będąca na stole karta typu Paliwo daje nam 1 VP. Zatem dostajemy X VP a nie X żetonów 1VP lecz nie więcej niż 3.
3) Jak ma się sprawa z cechami do fazy wypatrywania? Jeśli mam karty zawierające wszystkie cechy to korzystam z nich wszystkich? Cecha mówiąca o odrzuceniu karty ze stołu automatycznie niejako zaburza opisane przypadki dociągu dla wersji na różną ilość graczy. W przypadku 2 graczy jeśli pierwszy z tego skorzysta to drugi już nie wybiera z 4 lecz z 3. Przy innych wariantach w drugim dociągu w zasadzie dobieranie karty ze stosu kart nowych w celu większego wyboru, może być jedyną kartą do zabrania.
4) Czy dokładanie surowców na karty z cechą przechowywania jest akcją? Znaczyłoby wtedy, że w aby ułożyć 3 surowce na tej karcie musiałbym poświęcić na to 3 kolejki. Ten sam dylemat dotyczy Bunkra oraz Magazynu.
TO chyba na tą chwilę tyle :)
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: 51. Stan

Post autor: zephyr »

1) reguła nic nie zmienia bo więcej pkt nie będzie, nie ma znaczenia czy działa czy nie, trzymaj gdzie ci wygodniej (może kiedyś będą dodadzą jakieś karty dla których będzie to miało znaczenie to trzebaby doprecyzować)

2) z tego co rozumiem na = jest limit do 3 pkt... te reguła z gniazdami jest idiotyczna, powinien być limit 3pkt na kartę i znaczek rozszerzenia limitu dla liderów (do 5) i kart dających 2pkt na raz (do 6) to by nie było takich problemów

3) z tego co rozumiem będzie odpowiednio mniej kart... ale może się ktoś bardziej zorientowany wypowie
np jak działa zestaw - wywal 1 kartę po wyborze i karta zabierz ostatnią niewybraną na rękę (skoro nie będzie ostatniej)

4) hmm nie wiem... chyba nie... w sensie nie jest akcją przechowanie, dopiero wymiana na pkt
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
Martin_Valdez
Posty: 329
Rejestracja: 29 gru 2008, 15:00
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: 51. Stan

Post autor: Martin_Valdez »

Dzięki Zephyr
Ad 2) Odnośnie limitów w instrukcji zawsze jest mowa o żetonach a nie ich wartości. I o ile zasada ta nie powoduje problemów przy akcjach produkcji oraz liderach, gdyż one określają wartość takiego żetonu. Natomiast tutaj wartość żetonu jest X i może ona przekroczyć żetonu o najwyższym nominale. Nie wiem czy przypadkiem odpowiedzi na to pytanie nie zna jedynie sam Ignacy. Mam nadzieję, że się wypowie. Tak jak pisałem instrukcja określa to jasno tylko jak to obsłużyć już w życiu.
Awatar użytkownika
Tycjan
Posty: 3200
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 44 times
Been thanked: 32 times
Kontakt:

Re: 51. Stan

Post autor: Tycjan »

1) Można, jeżeli Ci to przeszkadza ;)
2) Wcześniej tłumaczyłem to na karcie Rafineria. Czy to nie oto Ci chodzi?
3) Ja zabraknie Ci w takim wypadku karty to ją bierzesz ze stosu (to jest bonus dla Ciebie i nie powinieneś być stratny)
4) Nie jest akcją

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: 51. Stan

Post autor: yosz »

Ale żeby było powtórzone jeszcze raz

2) Karty mogą produkować tylko żetony 1VP albo 2VP . Żetony 3 i 4 są tylko do "rozmiany" - nawet podobno gdzieś to jest w instrukcji ;)

Wykładając kartę która daje Ci punkty za ikony na kartach - liczysz ile takich kart masz juz na stole i tyle żetonów 1VP kładziesz na takiej karcie (tej dającej punkty) - ale maksymalnie trzy żetony.

Jeżeli były to np tylko dwie takie lokalizacje, to jeżeli w kolejnym ruchu wyłożysz lokację z punktującą ikoną, dokładasz żeton 1VP.

Jeżeli taką lokalizację z punktującą ikoną zabudujesz to tracisz jeden żeton 1VP (a tak naprawdę to znowu podliczas ile masz takich ikon na kartach i tyle powinieneś mieć żetonów 1VP na punktującej karcie - ale znowu maksymalnie 3 żetony)
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
Tycjan
Posty: 3200
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 44 times
Been thanked: 32 times
Kontakt:

Re: 51. Stan

Post autor: Tycjan »

yosz pisze:...nawet podobno gdzieś to jest w instrukcji ;)
Strona 4 "magiczna" zielona ramka. Może nie dosłownie o żetonach 3/4, ale jest ;)

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Awatar użytkownika
blazej
Posty: 483
Rejestracja: 06 lut 2005, 20:19
Lokalizacja: Warszawa

Re: 51. Stan

Post autor: blazej »

Trzewik: W grze nie istnieje coś takiego jak uniwersalny surowiec (są cztery surowce) - to jest podane w instrukcji. market ma ikonę dowolny surowiec zamien na vp
Ja: no tak ale jak ktoś nie zamienił tego na surowiec to czy można mu to zwinąć i zamienić na sobie pasujący ;)
Trzewik: ja bym mu zwinął, jak sie sfrajerzyl i ma taki żeton.
Ale w instrukcji jest wyraźnie napisane, że surowiec uniwersalny jest "odpowiednikiem jednego, ale za to dowolnego z czterech Surowców" i gracz może zdecydować dopiero w dalszej fazie tury, jaki to surowiec. Czyli w momencie kradzieży gracz, któremu surowiec jest kradziony mówi co to za surowiec.
Awatar użytkownika
Tycjan
Posty: 3200
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 44 times
Been thanked: 32 times
Kontakt:

Re: 51. Stan

Post autor: Tycjan »

blazej pisze:
Trzewik: W grze nie istnieje coś takiego jak uniwersalny surowiec (są cztery surowce) - to jest podane w instrukcji. market ma ikonę dowolny surowiec zamien na vp
Ja: no tak ale jak ktoś nie zamienił tego na surowiec to czy można mu to zwinąć i zamienić na sobie pasujący ;)
Trzewik: ja bym mu zwinął, jak sie sfrajerzyl i ma taki żeton.
Ale w instrukcji jest wyraźnie napisane, że surowiec uniwersalny jest "odpowiednikiem jednego, ale za to dowolnego z czterech Surowców" i gracz może zdecydować dopiero w dalszej fazie tury, jaki to surowiec. Czyli w momencie kradzieży gracz, któremu surowiec jest kradziony mówi co to za surowiec.
Jak ktoś dopuści do kradzieży uniwersalnego surowca to już nie ma nic do powiedzenia. Kradniesz uniwersalny i sam decydujesz.

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Awatar użytkownika
blazej
Posty: 483
Rejestracja: 06 lut 2005, 20:19
Lokalizacja: Warszawa

Re: 51. Stan

Post autor: blazej »

Tycjan pisze:
blazej pisze:
Trzewik: W grze nie istnieje coś takiego jak uniwersalny surowiec (są cztery surowce) - to jest podane w instrukcji. market ma ikonę dowolny surowiec zamien na vp
Ja: no tak ale jak ktoś nie zamienił tego na surowiec to czy można mu to zwinąć i zamienić na sobie pasujący ;)
Trzewik: ja bym mu zwinął, jak sie sfrajerzyl i ma taki żeton.
Ale w instrukcji jest wyraźnie napisane, że surowiec uniwersalny jest "odpowiednikiem jednego, ale za to dowolnego z czterech Surowców" i gracz może zdecydować dopiero w dalszej fazie tury, jaki to surowiec. Czyli w momencie kradzieży gracz, któremu surowiec jest kradziony mówi co to za surowiec.
Jak ktoś dopuści do kradzieży uniwersalnego surowca to już nie ma nic do powiedzenia. Kradniesz uniwersalny i sam decydujesz.
Dalej nie wiem jak można ukraść coś co nie istnieje, jak napisał sam autor "W grze nie istnieje coś takiego jak uniwersalny surowiec (są cztery surowce)" i druga sprawa "gracz może zdecydować dopiero w dalszej fazie tury, jaki to surowiec". Kto mu zabroni zdecydować się co to za surowiec w momencie kiedy przeciwnik zadeklaruje akcję kradzieży.

Edit. Ale rozumiem, że byłeś testerem i masz rację. W takim razie lepiej z żetonów uniwersalnych nie korzystać i od razu zastanowić się jaki surowiec potrzebujemy. Unikniemy wtedy sytuacji, że uniwersalny trafi do rąk przeciwnika.
Awatar użytkownika
Tycjan
Posty: 3200
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 44 times
Been thanked: 32 times
Kontakt:

Re: 51. Stan

Post autor: Tycjan »

blazej pisze:Dalej nie wiem jak można ukraść coś co nie istnieje, jak napisał sam autor "W grze nie istnieje coś takiego jak uniwersalny surowiec (są cztery surowce)" i druga sprawa "gracz może zdecydować dopiero w dalszej fazie tury, jaki to surowiec". Kto mu zabroni zdecydować się co to za surowiec w momencie kiedy przeciwnik zadeklaruje akcję kradzieży.
Żeby nie przedłużać fazy produkcji bierzesz US potem już sobie zamieniasz co będziesz potrzebował, albo zostawiasz ten US, a jak masz pecha to ktoś Ci to zwinie. Musisz obserwować karty wyłożone przez przeciwników i zareagować.

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Awatar użytkownika
Martin_Valdez
Posty: 329
Rejestracja: 29 gru 2008, 15:00
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: 51. Stan

Post autor: Martin_Valdez »

Dobra OK wiem, że może przypiąłem się jak rzep do psiego ogona ale dalej uważam, że z kartami z cechami używanymi w trakcie fazy punktacji coś jest jednak nie tak. Instrukcja mówi o ilości punktów równej ilości takich kart. Ja wiem, że nie byłem testerem ale dla mnie te karty nie powinny mieć zasady 3 gniazd a powinny zawsze zliczać wszystkie karty i taką ilość punktów dawać do toru punktacji. Wybaczcie, ale nie przemawia do niej punktów zwycięstwa. JA się nie doczytałem nigdzie w instrukcji i zmniejszaniu ilości punktów zwycięstwa z karty. Według mnie to trochę sprzeczne z zasadą 3 gniazd, które niejako po zapełnieniu sprawiają, że zdolność karty jest blokowana. To gdzie miejsce na ponowne jej użycie? Dla mnie przy tych kartach najzwyczajniej to nie trybi i jest mega sztuczne. Według mnie karty powinny działać zawsze przy podliczaniu punktów od nowa i tyle bez ich blokady. Problem z tym co piszecie, że akcje z kart przynoszą tylko 1 lub 2 punkty są jakimś tam pojedynczym zdarzeniem (akcją). Zrobię coś to mam 1 lub 2 VP. Mogę taką akcję wykonać 3 razy i tyle. Ale tutaj samą akcją jest zliczenie wszystkich kart danego typu w fazie liczenia punktów. Ilość tych kart określa bowiem jednorazową zdobycz punktową. Możecie mnie lżyć, ale weźcie się temu przyjrzyjcie. Ja bym posłuchał głosu samego Ignacego w tej sprawie. Coś tu jest ewidentnie nie tak.
Awatar użytkownika
Styku
Posty: 232
Rejestracja: 07 sie 2007, 15:53
Lokalizacja: Warszawa

Re: 51. Stan

Post autor: Styku »

Martin_Valdez pisze:Coś tu jest ewidentnie nie tak.
Wszystko jest tak z "=". O to ma chodzić. A że jest to wyjaśnione jak jest wyjaśnione to nic na to nie poradzimy ;)

Karty z "=" działają w każdej chwili i jak dostawiasz / zdejmujesz karty z danym symbolem to zmniejszasz / zwiększa PZ ( z zachowaniem 3PZ max ).
12' inches and single
Awatar użytkownika
sheva
Posty: 890
Rejestracja: 22 lis 2008, 09:10
Lokalizacja: Zabrze

Re: 51. Stan

Post autor: sheva »

Moim zdaniem te karty działaja jak powinny, są już wystarczająco potężne - nie ma co jeszcze ich dopakowywać.
Posiadam kuku na muniu, poszukuje wspólnika z fiksum dyrdum ;)
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: 51. Stan

Post autor: zephyr »

Ja się zgadzam - patrz mój post powyżej, sformułowanie o 3 gniazdach przy karcie z = jest idiotyczne; powyżej widać moją propozycję, która jest IMO sensowniejsza

Co nie zmienia faktu na z karty z "=" wg. testerów obowiązuje limit 3 VP co sugeruje że tak jest
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
sheva
Posty: 890
Rejestracja: 22 lis 2008, 09:10
Lokalizacja: Zabrze

Re: 51. Stan

Post autor: sheva »

nie rozumiem problemu z tymi 3 gniazdami, jak na karcie jest narysowana jedna gwiazdka kładziemy żeton o wartości jeden, jak narysowane 2 gwiazdki używamy żetonu o wartości 2, niezależnie od karty mamy 3 sloty i już. I nie trzeba wtedy dodatkowych symboli wprowadzać do obszernego już zresztą pisma obrazkowego. Mnie to rozwiązanie akurat pasi.
Posiadam kuku na muniu, poszukuje wspólnika z fiksum dyrdum ;)
Awatar użytkownika
Martin_Valdez
Posty: 329
Rejestracja: 29 gru 2008, 15:00
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: 51. Stan

Post autor: Martin_Valdez »

Posypuję głowę popiołem i przyznaję Wam rację w kwestii tych kart. Uzyskałem te same informacje z pierwszej ręki a mianowicie od Ignacego. Jeszcze mnie nie przekonuje to zdejmowanie żetonów, gdy tracimy jakąś kartę dającą nam taki VP, ale mam nadzieję, że i na to pytanie Ignacy mi odpowie.
Awatar użytkownika
dumspirospero
Posty: 194
Rejestracja: 01 gru 2008, 11:31
Lokalizacja: Lublin

Re: 51. Stan

Post autor: dumspirospero »

Mam pytanie: czy do zasięgu z kart kontaktów dla danej frakcji mogę dodać zasięg z wyciągniętych kart kontaktów, ew. żetony kontaktów? Gdzieś w instrukcji jest o tym, że można zasięgi sumować.
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: 51. Stan

Post autor: yosz »

No właśnie jest napisane że można używać kart kontaktów (czyli tych bazowych jak i jednorazowych) i/lub żetonów
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
Roballo
Posty: 168
Rejestracja: 12 paź 2010, 00:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: 51. Stan

Post autor: Roballo »

No ok ale czy jak karta z "=" wyprodukuje nam np. złom oo też liczy się w tym wypadku reguła 3 gniazd? Mi się wydaje że nie ale wole się skonsultować z kimś :)
pułkowniki


Nigdy nie ufaj maszynom....
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: 51. Stan

Post autor: Nataniel »

Wyprodukowane surowce kładzie się na kartę bazy, a nie kartę fabryki, więc nie ma limitu.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
ODPOWIEDZ