Sabotażysta - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
izka12321
Posty: 25
Rejestracja: 22 paź 2010, 22:03
Lokalizacja: Wadowice

Sabotażysta - pytania i wątpliwości

Post autor: izka12321 »

Mam takie pytanie, właśnie zakupiłam grę i zastanawiam się co będzie jeżeli tunel dojdzie do węgla ( węgiel jest na karcie z zakrętem) - i nie połączy się z nim. Po prostu po odkryciu karty z węglem nie powstanie cały tunel ?
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4719
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Sabotażysta

Post autor: BartP »

O ile dobrze zrozumiałem i pamiętam instrukcję, to jest tam właśnie wyjątek od reguły i w przypadku odsłonięcia niekończącej gry karty, dopasowujesz tę kartę do prowadzącej drogi.
Awatar użytkownika
FaLqUa
Posty: 87
Rejestracja: 04 sie 2005, 11:28
Lokalizacja: Trójmiasto
Kontakt:

Re: Sabotażysta

Post autor: FaLqUa »

Zazwyczaj zawsze dopasujesz kartę z węglem do tunelu. Jedynie może powstać sytuacja, że druga strona karty będzie kończyła się na ścianie, przez co karta nie będzie dopasowana do całości. W tej sytuacji instrukcja dopuszcza wyjątek od zasady ogólnej.

Edit: BartP mnie uprzedził ;)
izka12321
Posty: 25
Rejestracja: 22 paź 2010, 22:03
Lokalizacja: Wadowice

Re: Sabotażysta

Post autor: izka12321 »

Ok, bardzo dziękuję za pomoc ;)
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Sabotażysta

Post autor: FortArt »

Czy kartę wolno dokładać tylko w miejscu nieprzerwanie połączonym tunelem z drabiną czy też wolno to zrobić w dowolnym pasującym miejscu (np obok jakiegoś ślepego zaułka z niczym nie połączonego)?
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
szmajchel
Posty: 574
Rejestracja: 19 gru 2010, 21:07
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Sabotażysta

Post autor: szmajchel »

Można dostawić do zaułka. Ważne, aby "ścieżki" do siebie pasowały.
Zbajki
Posty: 23
Rejestracja: 14 gru 2010, 21:49
Lokalizacja: Oborniki wlkp / Poznań

Re: Sabotażysta

Post autor: Zbajki »

podepne się, mieliście sytuacje że jednemu sabotażyście udało się wygrać? u nas na kilkanaście rozgrywek nigdy :/ w 2 można coś pokombinować ale kiedy jest jeden praktycznie nie ma szans na wygranie partii :/
szmajchel
Posty: 574
Rejestracja: 19 gru 2010, 21:07
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Sabotażysta

Post autor: szmajchel »

Zależy od towarzystwa. Jednemu sabotażyście jest faktycznie ciężko wygrać, ale jak kopacze są skłóceni i się wzajemnie blokują to jest szansa (samemu raz udało mi się w takiej sytuacji zwyciężyć).
Awatar użytkownika
FaLqUa
Posty: 87
Rejestracja: 04 sie 2005, 11:28
Lokalizacja: Trójmiasto
Kontakt:

Re: Sabotażysta

Post autor: FaLqUa »

Zależy od ilości graczy. Najmniejsze szanse sabotażysta ma przy grze w 4 osoby. Dlatego my chcąc wyrównać szanse zwiększyliśmy długość tunelu z 7 do 9 kart. Podkreślam tylko, że modyfikacja ta dotyczy gry dla 4 osób. W innych przypadkach dobrze kombinując da się wygrać :)
szmajchel
Posty: 574
Rejestracja: 19 gru 2010, 21:07
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Sabotażysta

Post autor: szmajchel »

Przy 4 graczach wprowadzamy zasadę, że zablokowany kopacz nie dostaje złota. Tym sposobem na koniec często kopacze zaczynają paktować, walczyć między sobą, gra nabiera dodatkowych rumieńców. No i sabotażysta ma szansę coś podziałać :)
Zbajki
Posty: 23
Rejestracja: 14 gru 2010, 21:49
Lokalizacja: Oborniki wlkp / Poznań

Re: Sabotażysta

Post autor: Zbajki »

u nas początek przy jednym sabotażyście wygląda tak (przy 4 osobach) że idzie bardzo szybko tunel w strone złota i nagle jedna osoba (sabotażysta) musi coś zrobić więc zakręca tunel i od razu wiadomo że to jest sabotażysta, zostaje przyblokowany przez wszystkich i za chwile kopacze mają zloto ( przy 2 sabotażystach jest lepiej)
Awatar użytkownika
FaLqUa
Posty: 87
Rejestracja: 04 sie 2005, 11:28
Lokalizacja: Trójmiasto
Kontakt:

Re: Sabotażysta

Post autor: FaLqUa »

Zbajki pisze:u nas początek przy jednym sabotażyście wygląda tak (przy 4 osobach) że idzie bardzo szybko tunel w strone złota i nagle jedna osoba (sabotażysta) musi coś zrobić więc zakręca tunel i od razu wiadomo że to jest sabotażysta, zostaje przyblokowany przez wszystkich i za chwile kopacze mają zloto ( przy 2 sabotażystach jest lepiej)
Dokładnie mieliśmy tak samo. Spróbuj naszą modyfikację a zobaczysz jak się gra zmieni :)
Zbajki
Posty: 23
Rejestracja: 14 gru 2010, 21:49
Lokalizacja: Oborniki wlkp / Poznań

Re: Sabotażysta

Post autor: Zbajki »

FaLqUa pisze:
Zbajki pisze:u nas początek przy jednym sabotażyście wygląda tak (przy 4 osobach) że idzie bardzo szybko tunel w strone złota i nagle jedna osoba (sabotażysta) musi coś zrobić więc zakręca tunel i od razu wiadomo że to jest sabotażysta, zostaje przyblokowany przez wszystkich i za chwile kopacze mają zloto ( przy 2 sabotażystach jest lepiej)
Dokładnie mieliśmy tak samo. Spróbuj naszą modyfikację a zobaczysz jak się gra zmieni :)
spróbuję Wasz przepis ;) zastanawiamy się czy w ogóle sens grać z opcją 1 sabotażysty (przy 5 osobach ponieważ wtedy będzie albo 1 albo 2 sabotażytów)
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Sabotażysta

Post autor: FortArt »

Jak grałem w trójkę i czwórkę i sabotażysta zdarzało się wygrywał. Głownie wtedy gdy gracze blokowali się nawzajem. Ktoś zaczął, a potem w rewanżu i tak szło. Jak kopacze współpracują to zwycięstwo sabotażysty przy odrobinie szczęścia jest możliwe choć bardzo trudne. Na ogół do złota prowadzi jedna droga, więc pod koniec gry można spróbować zawalenia jakiś wrażliwych fragmentów chodnika, być może gracze nie mają akurat pasującej tam karty. A zawalać chodniki można nawet gdy jest się zablokowanym.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Sir-Rafał
Posty: 147
Rejestracja: 14 sty 2011, 19:38
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Sabotażysta

Post autor: Sir-Rafał »

Ja uważam, że się da, ale jest to trudne-cokolwiek nagroda jest zacna, bo 4 bryłki złota:)
Napewno zasada, że zablokowany dobry kopacz nie ma złota jest ważna, bo wtedy dobre krasnoludki nie patrzą na koniec, żeby budować tylko, żeby się odblokować. Jak się gra 1 osobą, to trzeba mieć trochę szczęścia i mieć szybko pogląd i wmówić pozostałym, że tam jest złoto, albo jak nie ma długo podglądania to jechać na szerokość itp. Sam osobiście wygrałem w grze na 4 i to nawet nie raz, ale tutaj już trzeba mieć też troszkę szczęścia :D do talii:)
Gra się jednak najlepiej w jak jest 3 sabotażystów
Moje planszówkowe nabytki: BGG

Polecam: Blog CIEKAWE GRY
Awatar użytkownika
Fiszu
Posty: 197
Rejestracja: 01 mar 2010, 18:12
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sabotażysta

Post autor: Fiszu »

W 4 osoby też wydłużaliśmy wielkość przerwy z 7 do 10 pól, wtedy jeden sabotażysta miał jakieś szanse, choć i tak udawało się w większości dostać do złota.
corthell
Posty: 1
Rejestracja: 27 paź 2011, 07:10
Lokalizacja: Trzebinia

Re: Sabotażysta

Post autor: corthell »

Witam.

Odświeżę temat.

Niedawno zakupiłem tę grę (razem z wer. rozszerzoną) i muszę powiedzieć, że jest całkiem ciekawa i wciągająca jednak wydaje mi się, że pewne indywidualne zmiany w zasadach, nowe pomysły i rozwiązania znacznie uatrakcyjnia grę (może opisze je, te które mam zamiar wprowadzić ale gdy zostaną one dopiero przetestowane - może komuś się one spodobają i dzięki temu gra stanie się atrakcyjniejsza i ciekawsza).
Mam jednak kilka pytań które mnie nurtują bo w instrukcji jest są tak dziwnie opisane. Proszę o pomoc.

1. Co oznaczają i do czego służą karty z roszeż. z symbolem drabiny (jest ich 4 w talii)?
2. Podział złota po zakończonej rundzie ( co oznacza i po co w ogóle taka jest tabelka w instrukcji obok akapitu "Podział skarbu" [1 krasnolud = 5 bryłek złota, 2 krasnoludów = 4br. zł, 3....]) skoro liczba bryłek zależy od liczby graczy i ich ról, którzy wygrali rundę.

No i na koniec proszę o pomoc w objaśnieniu podziału skarbu w paru przykładowych sytuacjach:

a) w grze: szef, 2x kopacz niebieski, 1x kopacz zielony, spekulant. Zielony odkrywa kartę złota, żadnych blokad dla drużyn.
b) w grze: szef, 2x sabotażysta, 1x kopacz zielony i 1x niebieski, spekulant. Sabotażyści wygrywają. żadnych blokad.
c) w grze: 2x kopacz niebieski, 1x kopacz zielony, spekulant, sabotażysta. Spekulant wygrywa.
d) tak jak w pkt. a, z tym, że wygrywa szef.

Bardzo proszę o pomoc bo myślę, że pomoże to mnie i wielu innym graczom, którzy dopiero co zaczynają przygodę z grą.

Pozdrawiam.
Sir-Rafał
Posty: 147
Rejestracja: 14 sty 2011, 19:38
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Sabotażysta

Post autor: Sir-Rafał »

Dużo grałem w wersje podstawową, bo gra jest świetna. W dodatek natomiast tylko 2 razy wiec poprawnie mogę odpowiedzieć Ci na pytanie 1:

Karty z drabiną "łącza" się z kartą startową. To znaczy, że jeśli gdzieś jest blokada w korytarzu, to ta karta położona za blokadą powoduje, że korytarze zaczynają się od niej. Czyli te karty robią takie "nowe wejście" do kopalni i jak połączysz złoto z tym wejściem to również jest koniec partii.

Co do podziału złota, to ja grałem tak, że liczyłem liczbę krasnoludów które wygrały (ale tylko kopaczy i szefa, bez spekulantów i geologów) i adekwatnie do tego dostawali tyle złota co tabelka pokazuje. Szef dostawał o 1 mniej, a spekulant o 2 mniej.
Dlatego najlepiej, żeby wygrywało się w jak najmniejszym składzie zarówno jako kopacz, ale też jako spekulant.
Jednak czy grałem dobrze nie jestem w stanie powiedzieć.
Moje planszówkowe nabytki: BGG

Polecam: Blog CIEKAWE GRY
Awatar użytkownika
kolderek
Posty: 1368
Rejestracja: 15 paź 2007, 17:25
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 1 time

Re: Sabotażysta

Post autor: kolderek »

corthell pisze:2. Podział złota po zakończonej rundzie ( co oznacza i po co w ogóle taka jest tabelka w instrukcji obok akapitu "Podział skarbu" [1 krasnolud = 5 bryłek złota, 2 krasnoludów = 4br. zł, 3....]) skoro liczba bryłek zależy od liczby graczy i ich ról, którzy wygrali rundę.
no właśnie z tej tabelki dowiadujemy się ile kto bryłek złota wygrywa.
jeśli wygra tylko jedna postać otrzymuje 5 bryłek. jeśli wygrają dwie postaci otrzymują PO 4 bryłki. jeśli wygrają 3 postaci otrzymują PO 3 bryłki, itd.
a) w grze: szef, 2x kopacz niebieski, 1x kopacz zielony, spekulant. Zielony odkrywa kartę złota, żadnych blokad dla drużyn.
wygrywają: szef, zielony, spekulant = 3 czyli wszyscy po 3br. szef -1br.(2), spekulant -2br.(1)
b) w grze: szef, 2x sabotażysta, 1x kopacz zielony i 1x niebieski, spekulant. Sabotażyści wygrywają. żadnych blokad.
wygrywają: sabotażyści, spekulant = 3 czyli wszyscy po 3 br. spekulant -2br.(1)
c) w grze: 2x kopacz niebieski, 1x kopacz zielony, spekulant, sabotażysta. Spekulant wygrywa.
co znaczy wygrywa? dochodzi do złota? jeśli tak to sabotażysta przegrywa i ci co mają blokadę.
d) tak jak w pkt. a, z tym, że wygrywa szef.
jeśli nie ma blokad to wszyscy wygrywają czyli cała piątka = dzielą się po 1 br. szef -1br, spekulant -2br.
nowicjuszka1984
Posty: 1
Rejestracja: 03 lut 2012, 17:40

Re: Sabotażysta

Post autor: nowicjuszka1984 »

Please...wiem ze to trochę śmieszne ale proszę o instrukcję do tej gry na maila.. pies zeżarł moją... i to w całości...proszę o scana...będę bardzo wdzięczna :P
Kaśka niuf@tlen.pl

acha...nie chcę linku do filmików itp... chce miec wersję którą wydrukuję i dam do czytania ludziom przed gra i w jej trakcie...please...
arab
Posty: 13
Rejestracja: 27 sty 2012, 00:09

Sabotażysta - pytanie o zasady

Post autor: arab »

Witam

1) Co się dzieje w sytuacji, dy dochodzimy do karty skarbu (lub węgla) tunelem, który nie jest połączony z drabiną (bo np. ułożyliśmy kartę, która oprócz głównego tunelu od drabiny ma też kawałek, który nie jest z nią połączony a doprowadza do karty ze skarbem/węglem) ? Ze znajomymi graliśmy tak, że kartę odkrywamy dopiero wtedy gdy połączymy tunel od drabiny, a taki dodatkowy tunel nie połączony grzecznie sobie leży i czeka - i nie byłoby problemu w przypadku skarbu bo ma 4 drogi, ale jeżeli jest to węgiel i mamy już niepołączony tunel od dołu i dojdziemy z drogą połączoną z drabiną od góry, to pojawia się problem.

2) Mam też pytanie odnośnie wyburzania - czy kawałki tunelu odłączone w wyniku wyburzenia są usuwane, czy zostają na stole?

3) czy można kłaść karty jeżeli nie kontynuują tunelu a robią nowy odcinek z niczym niepołączony (np. 2 karty mają pionowe tunele i położymy je bokami do siebie co da nam dwa niepołączone drogi) ?

dzięki za pomoc
aspo
Posty: 463
Rejestracja: 27 paź 2011, 14:10
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 17 times
Been thanked: 9 times

Re: Sabotażysta - pytanie o zasady

Post autor: aspo »

Nie mam przed sobą instrukcji, ale:

1) zawsze grałem tak, że kartę skarbu możesz odkryć dopiero kiedy połączysz ją tunelem z drabiną. Dochodzenie ślepymi zaułkami się nie liczy. Jeśli dojedziesz jednocześnie z dwóch stron- mi się nie zdarzyło, ale w takim wypadku zostawiłbym dziurę w tunelu (np. węgiel skręca w lewo, a drugi tunel idzie od dołu).

2) usuwasz tylko 1 (wyburzaną) kartę, reszta leży i czeka na ponowne połączenie

3) sądzę (znów: nie mam instrukcji), że można kłaść karty tylko w ten sposób, by fragmenty tunelu były połączone (i by karty leżały w pionie, rzecz jasna). Można np. zacząć budować od ślepego zaułka, ale tunel musi mieć ciągłość.
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Sabotażysta - pytanie o zasady

Post autor: FortArt »

1. Zgodnie z instrukcją kartę celu można odkryć tylko wtedy gdy powstanie "nieprzerwany korytarz prowadzący od startu do celu". Graliście zatem dobrze, karta czeka zakryta. Nie bardzo rozumiem na czym polega opisany przez Ciebie problem. Kartę celu po odkryciu, jeśli nie da się inaczej, można kłaść w sposób niepasujący. To jedyny taki dopuszczalny wyjątek.

2. Zostają, można przecież wyrwę uzupełnić. Znika tylko jedna karta, ta wyburzana.

3. Instrukcja w ogóle nie zabrania budować tuneli nie połączonych z drabiną (choć to trochę nielogiczne, i home rule sam się narzuca.). Nie ma zatem zakazu budować tuneli znikąd donikąd.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
Pierzasty
Posty: 2719
Rejestracja: 25 wrz 2011, 11:58
Lokalizacja: Otwock
Has thanked: 3 times
Been thanked: 20 times

Re: Sabotażysta - pytanie o zasady

Post autor: Pierzasty »

FortArt pisze:3. Instrukcja w ogóle nie zabrania budować tuneli nie połączonych z drabiną (choć to trochę nielogiczne, i home rule sam się narzuca.).
Zawaliła się tylko część korytarza, niektórzy górnicy zostali na dole i nadal kopią :D
michalg84
Posty: 1
Rejestracja: 25 lut 2012, 17:13

Re: Sabotażysta

Post autor: michalg84 »

Ja także potrzebuje instrukcje do podstawy. moja zaginęła gdzieś w trakcie pożyczania gry,a na necie żadnej nie znalazłem. Będę bardzo wdzięczny. Proszę o kontakt na pw.
ODPOWIEDZ