Memoir 44 - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Adik99
Posty: 1
Rejestracja: 18 sty 2011, 19:50

Memoir 44 - pytania i wątpliwości

Post autor: Adik99 »

mam pytanie co do worków z piaskiem. w instrukcji jest napisane: jeśli dana jednostka nie jest chroniona przez typ terenu, worki z piaskiem redukują liczbę kości w rzucie o 1. a w przykładzie w innym miejscu jest napisane: worki z piaskiem na wiosce nie dodają nic do obrony, jednostki w wiosce mogą zignorować pierwszą flagę. to co dokładnie dają worki z piaskiem na każdym terenie?
Awatar użytkownika
Sir-lothar
Posty: 366
Rejestracja: 25 cze 2008, 01:00
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Memoir 44

Post autor: Sir-lothar »

Grałem dawno temu, ale kojarzę że wyglądało to tak:
Jeśli teren nie redukuje kości to worki z piaskiem zmniejszają tę liczbę o 1. np. płaski teren/plaża
Dodatkowo w każdym terenie pozwalają na ignorowanie 1 flagi.
Pozdrawiam.
izka12321
Posty: 25
Rejestracja: 22 paź 2010, 22:03
Lokalizacja: Wadowice

Re: Memoir 44

Post autor: izka12321 »

Zgadzam się z przedmówcą :)
Awatar użytkownika
DanCo
Posty: 668
Rejestracja: 27 maja 2008, 11:55
Lokalizacja: Zdzieszowice

Re: Memoir 44

Post autor: DanCo »

Pisze z telefonu więc proszę o wyrozumiałość. Ja im więcej gram tym więcej nie wiem :-) tym bardziej że moi współgracze też mają różne podejścia do ATAKU PANCERNEGO dlatego wolę się upewnić. ATAK PANCERNY: czy przed drugą falą ataku MUSZĘ przemieścić jednostkę czy nie? Jak nie przemieszcze to nie atakuje czy atakuje? Czy muszę atakować jednostkę którą wcześniej atakowałem czy mogę zaatakować inną (oczywiście zgodnie z zasadami czyli jak mam zwarcie to atak tylko na tą jednostkę)? Czy jak wyeliminuje w pierwszym ataku jednostkę to dochodzi do drugiej fali ataków i mogę atakować inną jednostkę? Pytam się bo przykłady mało mówią i do tej pory tak graliśmy jak pokazują przykłady. A co do opisu to go każdy z moich współgraczy inaczej interpretuje i w głowie mi miesza :-)
Awatar użytkownika
lou
Posty: 153
Rejestracja: 28 sty 2010, 15:09
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 27 times
Been thanked: 34 times

Re: Memoir 44

Post autor: lou »

jezeli chcesz zaatakowac drugi raz musisz przemiescic jednostke
nie musisz atakowac tej samej jednostki ktora atakowales za pierwszym razem (oczywiscie pierwszenstwo ma atak w starciu)
jezeli wyeliminowales jednostke, mozesz zajac pole ktore zajmowala i dalej atakowac
"Humans need fantasy to be human. "
— Terry Pratchett
moje gry
Awatar użytkownika
DanCo
Posty: 668
Rejestracja: 27 maja 2008, 11:55
Lokalizacja: Zdzieszowice

Re: Memoir 44

Post autor: DanCo »

Fajnie. Wielkie dzięki za odpowiedź. Akurat takie były ostatnie moje rozgrywki.
Przy czym wszystkie wcześniejsze graliśmy trochę inaczej - czyli niestety źle.
:)
Wattage
Posty: 13
Rejestracja: 10 sie 2011, 23:14

Re: Memoir 44

Post autor: Wattage »

Mam małe pytanie co do zasad. Przy trafieniu artyleria jest traktowana jako piechota czy jako jednostka pancerna? znaczy żeby trafić jednostkę artylerii muszę rzucić granat/czołg czy granat/piechota? z góry dzięki za odpowiedź.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4719
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Memoir 44

Post autor: BartP »

O ile pamiętam, to tylko granat. Nie jest to ani piechota, ani czołg.
Wattage
Posty: 13
Rejestracja: 10 sie 2011, 23:14

Re: Memoir 44

Post autor: Wattage »

Tylko że to wtedy nie ma kompletnie sensu żeby artyleria była bardziej wytrzymała niż czołgi.
Awatar użytkownika
the_ka
Posty: 469
Rejestracja: 13 lis 2006, 16:35
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 31 times
Been thanked: 27 times

Re: Memoir 44

Post autor: the_ka »

Wattage pisze:Tylko że to wtedy nie ma kompletnie sensu żeby artyleria była bardziej wytrzymała niż czołgi.
tak jest w zasadach, pozatym altyleria ma tylko 2 figurki
Awatar użytkownika
lesar
Posty: 594
Rejestracja: 11 cze 2011, 16:08
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 1 time
Been thanked: 31 times

Re: Memoir 44

Post autor: lesar »

Ja dla zrównoważenia akcji ataku stosuję zasadę, że granat na czołg i piechotę działa tylko w ataku w zwarciu, a na artylerię granat działa zawsze z racji tego, że nie jest to ani piechota ani czołg

Jeżeli chodzi o worki z piaskiem to prościej jest wyjaśnić, że w ataku na jednostkę z workami odejmuje się 1 kostkę, jeżeli jest na chronionym terenie to kolejną. Dla ciekawości jeżeli chcemy zaatakować piechotę w mieście czołgiem ze zwykłego terenu to nie możemy bo: czołg odejmuje 2 kości za atak na miasto + 1 worki z piaskiem (wyjściowo czołg ma atakować 3 kostkami)
"Zresztą zamiast kraść jako dyrektor, fabrykant, sekretarz czy inny prezes lepiej już kraść par excellence jako złodziej. Tak jest chyba uczciwiej." - kasiarz Kwinto
Awatar użytkownika
lesar
Posty: 594
Rejestracja: 11 cze 2011, 16:08
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 1 time
Been thanked: 31 times

Re: Memoir 44

Post autor: lesar »

W sumie to mam wątpliwość czy poniższe stwierdzenia są równoznaczne, pierwsze jest zapisem z instrukcji:

1. Jeżeli dana jednostka nie jest chroniona przez typ terenu, na którym się znajduje, worki z piaskiem redukują liczbę kości w rzucie o 1,

moja interpretacja:

2. Oznacza to, że redukcja liczby kości nie sumuje się jeżeli jednostka np. jest w mieście i ma worki z piaskiem? Wybierana jest tylko ochrona terenu? Pierwsza Flaga zawsze jest ignorowana.
"Zresztą zamiast kraść jako dyrektor, fabrykant, sekretarz czy inny prezes lepiej już kraść par excellence jako złodziej. Tak jest chyba uczciwiej." - kasiarz Kwinto
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4719
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Memoir 44

Post autor: BartP »

No właśnie NIE jest tak z workami z piaskiem, jak piszesz. Wory w mieście nie odejmują dodatkowej kostki.
"Dla ciekawości"? - co to za dziwny zwrot?
Awatar użytkownika
the_ka
Posty: 469
Rejestracja: 13 lis 2006, 16:35
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 31 times
Been thanked: 27 times

Re: Memoir 44

Post autor: the_ka »

lesar pisze:Jeżeli chodzi o worki z piaskiem to prościej jest wyjaśnić, że w ataku na jednostkę z workami odejmuje się 1 kostkę, jeżeli jest na chronionym terenie to kolejną. Dla ciekawości jeżeli chcemy zaatakować piechotę w mieście czołgiem ze zwykłego terenu to nie możemy bo: czołg odejmuje 2 kości za atak na miasto + 1 worki z piaskiem (wyjściowo czołg ma atakować 3 kostkami)
jeżeli worki z piaskiem są na terenie który już daje protekcje (ujemne kostki) to nie dają one kolejnych ujemnych kostek... dają tylko możliwość negacji pierwszej flagi

tak wiec w mieście już nie dają kolejnej -1 kostki
Awatar użytkownika
lesar
Posty: 594
Rejestracja: 11 cze 2011, 16:08
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 1 time
Been thanked: 31 times

Re: Memoir 44

Post autor: lesar »

BartP pisze:No właśnie NIE jest tak z workami z piaskiem, jak piszesz. Wory w mieście nie odejmują dodatkowej kostki.
"Dla ciekawości"? - co to za dziwny zwrot?
Zwrot jak zwrot, pełno jest dziwnych, ten jest jednym z nich :)

Odnośnie odejmowania to redukcja jednak jest naliczana tylko z worków z piaskiem (1), a nie z np. wioski (2 - czołgi /1 - piechota), dodatkowy zysk do tylko ignorowanie flagi
"Zresztą zamiast kraść jako dyrektor, fabrykant, sekretarz czy inny prezes lepiej już kraść par excellence jako złodziej. Tak jest chyba uczciwiej." - kasiarz Kwinto
Awatar użytkownika
lesar
Posty: 594
Rejestracja: 11 cze 2011, 16:08
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 1 time
Been thanked: 31 times

Re: Memoir 44

Post autor: lesar »

Jeżeli przeszkoda znajduje się np. na pagórku, odejmuje się jedynie kości za przeszkodę - tak wyjaśnia instrukcja, doczytałem, wszystko jasne!
"Zresztą zamiast kraść jako dyrektor, fabrykant, sekretarz czy inny prezes lepiej już kraść par excellence jako złodziej. Tak jest chyba uczciwiej." - kasiarz Kwinto
Awatar użytkownika
77rpm
Posty: 378
Rejestracja: 18 wrz 2011, 12:33
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Memoir 44

Post autor: 77rpm »

Pytanie - jak Wy to odbieracie.

Atakując pod wzgórze, na które wg scenariusza trzeba poświęcić 2 ruchy by wejść - oddziały są w zwarciu, atakujący z dołu zmusza flagą do odwrotu - może zając jego pole ? Wydaje mi się, że tak - instrukcja nie określa takiego zajścia.
Awatar użytkownika
skolo
Posty: 1074
Rejestracja: 02 lis 2011, 19:52
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Memoir 44

Post autor: skolo »

77rpm pisze:Pytanie - jak Wy to odbieracie.

Atakując pod wzgórze, na które wg scenariusza trzeba poświęcić 2 ruchy by wejść - oddziały są w zwarciu, atakujący z dołu zmusza flagą do odwrotu - może zając jego pole ? Wydaje mi się, że tak - instrukcja nie określa takiego zajścia.
gain ground i tyle
Awatar użytkownika
djedi gamer
Posty: 482
Rejestracja: 27 mar 2012, 10:38
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Odp: Memoir 44

Post autor: djedi gamer »

Memoir44 nie jest niestety grą ekstremalnie odwzorowujacą prawdziwe pole bitwy....
Awatar użytkownika
lesar
Posty: 594
Rejestracja: 11 cze 2011, 16:08
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 1 time
Been thanked: 31 times

Memoir 44

Post autor: lesar »

Ja gram bardziej realistycznie nie uznając takiej sytuacji jako atak w zwarciu. Tylko wtedy jak jednostki są na tym samym poziomie terenu.


Sent from my iPhone using Tapatalk
"Zresztą zamiast kraść jako dyrektor, fabrykant, sekretarz czy inny prezes lepiej już kraść par excellence jako złodziej. Tak jest chyba uczciwiej." - kasiarz Kwinto
Fuga
Posty: 5
Rejestracja: 02 paź 2013, 16:14

Re: Memoir 44

Post autor: Fuga »

Zaczynam przygodę z Memoir stąd kilka pytań:

W scenaruszach biora udział jedynie jednostki które ustawiamy na starcie na planszy?

Czy wszelkie karty taktyki zawierające Issue an order odnoszą się tylko do jednostek bedacych na planszy na starcie scenariusza?
Bo jest karta pozwalająca na aktywacje 4 jednostek pancernych ale w scenariuszu Pegasus Bridge nie ma ich na starcie więc czy mam dostawić z pudełka czy też wykonac tylko druga częśc karty - aktywujesz dowolna jednostkę? Podobnie bombardowanie artylerii itd.
Czy moze sa scenariusze w ktorych wprowadza sie jednostki na plansze później?
Awatar użytkownika
djedi gamer
Posty: 482
Rejestracja: 27 mar 2012, 10:38
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Odp: Memoir 44

Post autor: djedi gamer »

W większości przypadków jednostki startowe, to jedyne jednostki jakie będą brać udział w bitwie. Niektóre scenariusze w opisie dają możliwość wprowadzenia jednostek podczas bitwy.
Jeśli nie Masz odpowiednich jednostek, które opisane są na karcie taktyki, możesz użyć tylko drugą opcję, co zwykle czyni z silnej słabą kartę.
Uważaj tutaj na sytuację, ponieważ przeciwnik, który będzie posiadał takie jednostki, będzie mógł odpowiednią kartą skontrowac twój ruch używając pierwsza opcję tej karty.
prezestomek
Posty: 432
Rejestracja: 20 mar 2012, 18:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Memoir 44

Post autor: prezestomek »

Mam pytanie bo trochę nie rozumiem sensu kard: 'direct from HQ' i 'move out' - w 1. wydaj rozkaz 4 dowolnym jednostkom a w 2. wydaj rozkaz 4 jednostkom piechoty - i co dalej po wybraniu tych jednostek? Mam zagrać następną kartę aby uzupełnić rozkaz dla tych jednostek? Czy sam sobie rozkaz wymyślam? 1 taki sam rozkaz dla 4 jednostek czy mogą być 4 różne dla 4 jednostek?
Awatar użytkownika
tomuch
Posty: 1901
Rejestracja: 21 gru 2012, 03:17
Lokalizacja: zza winkla
Has thanked: 147 times
Been thanked: 172 times

Re: Memoir 44

Post autor: tomuch »

Nie, nie zagrywasz kolejnych kart. Wybierasz odpowiednie jednostki i ruszasz się tak, jak chcesz (oczywiście nie łamiąc przy tym zasad ruchu danych jednostek). Mam nadzieję, że dobrze pamiętam instrukcję ;)
kolekcja
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
prezestomek
Posty: 432
Rejestracja: 20 mar 2012, 18:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Memoir 44

Post autor: prezestomek »

Ruszam lub walczę albo ruszam i walczę? :mrgreen: (zgodnie z instrukcją); (np. piechota ruch o 1 hex i atak itd itp)
ODPOWIEDZ