Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Karol Madaj pisze:Jeżeli wszystkie towary w sklepie znalazły sie tam na skutek "pomyłki w dostawie" spekulant wybiera pierwszy towar z wierzchu stosu.
Ha!
Czyli jednak towary w sklepie układamy w stosik...
Dla tej szczególnej sytuacji, ale jednak...
Intrygujące konsekwencje w pewnych okolicznościach to może generować
BarukKhazad! Jak mawia Folko: gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Czy można zagrać "Pomyłkę w dostawie" na towar dostarczony - w tym samym dniu - dzięki pomyłce w dostawie?
Tzn cofnąć go z powrotem (lub posłać jeszcze dalej)?
Intuicyjnie mniemam, że nie, ale niejasność pewną mam.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
FortArt pisze:Czy można zagrać "Pomyłkę w dostawie" na towar dostarczony - w tym samym dniu - dzięki pomyłce w dostawie?
Tzn cofnąć go z powrotem (lub posłać jeszcze dalej)?
Można.
FAQ Kolejki pisze:CZY MOŻNA POŁOŻYĆ KARTĘ KOLEJKI TAK, BY ODWRÓCIĆ DZIAŁANIE POPRZEDNIO POŁOŻONEJ KARTY?
Tak, „Lista społeczna” może być zagrana nawet pięć razy w jednej kolejce. Podobnie towar przesuwany „Pomyłką w dostawie” może pięć razy przewędrować ze sklepu do sklepu.
Co definitywnie wyjaśnia.
FortArt pisze:Intuicyjnie mniemam, że nie, ale niejasność pewną mam.
Intuicja zawiodła...
BarukKhazad! Jak mawia Folko: gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Pytanie: co się dzieje, gdy wymienię towar na bazarze i zostanie puste miejsce? Uzupełniam puste miejsce towarem z ciężarówki, czy zostaje ono puste? Jakoś umknęła mi ta informacja.
un4given pisze:Pytanie: co się dzieje, gdy wymienię towar na bazarze i zostanie puste miejsce? Uzupełniam puste miejsce towarem z ciężarówki, czy zostaje ono puste? Jakoś umknęła mi ta informacja.
Towar na bazar jest dostarczany przez spekulantów, czyli żadnych uzupełnień z ciężarówek - tej wersji się trzymamy.
Czy zagrywając kartę "szczęśliwy traf" w Odzieżowym przesuwam się do kolejki do Bazaru, czy do Kiosku (poza możliwości przejścia do kolejki do Meblowego)?
Bazar to nie sklep. Ta karta przesuwa do sąsiedniego sklepu! (jest na to nawet przykład w instrukcji - o ile pamiętam)
BarukKhazad! Jak mawia Folko: gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Jeszcze raz dziękuję wszystkim za dociekliwie-życzliwą pomoc przy poprawianiu instrukcji do Kolejki. Poniżej poprawiona instrukcja, zmiany zaznaczyłem boldem. Oczywiście w swoim czasie złamana instrukcja w PDF będzie do ściagnięcia z BGG.
CEL GRY
Celem gry jest zdobycie wszystkich artykułów wymienionych na karcie listy zakupów. Gracz, który jako pierwszy zdobędzie ostatni artykuł ze swojej listy, wygrywa. Warunkiem koniecznym do zwycięstwa będzie umiejętne zagrywanie kart kolejki.
PRZYGOTOWANIE DO GRY
Uwaga: poniżej opisano przygotowanie do gry pięcioosobowej, różnice w przygotowaniu gry cztero-, trzy- i dwuosobowej opisano w punkcie: warianty dla mniejszej liczby osób.
1. Umyjcie ręce.
2. Planszę do gry rozłóżcie na środku stołu tak, aby wszyscy gracze mieli do niej łatwy dostęp.
3. Planszę z samochodami dostawczymi połóżcie obok tak, aby miał do niej dostęp najstarszy z graczy. Ten gracz zostaje „kierownikiem”.
4. Karty dostawy przetasujcie i połóżcie zakryte na oznaczonym polu w centrum planszy.
5. Karty towaru podzielcie na kolory. Po jednej karcie towaru z każdego koloru rozłóżcie losowo na bazarze. Kolejność, w jakiej ułożycie karty na bazarze, nie zmieni się do końca gry. Pozostałe karty towaru połóżcie na planszy z samochodami dostawczymi w odpowiednich miejscach.
6. Znacznik przekupki postawcie na pierwszym polu bazaru (litera B).
7. Wybierzcie kolory swoich rodzin i rozdajcie graczom: karty kolejki, karty pomocy gracza oraz pionki w odpowiednich kolorach. Czarny kolor jest zarezerwowany dla spekulantów.
8. Z zakrytych kart kolejki każdy z graczy tworzy stos kart do dobierania i bierze do ręki 3 pierwsze karty ze swojego stosu.
9. Każdy z graczy losuje jedną kartę listy zakupów i kładzie ją odkrytą przed sobą. Gracz z listą zakupów o najwyższym numerze bierze znacznik gracza rozpoczynającego.
10. Począwszy od gracza rozpoczynającego rozstawcie kolejno, według ruchu wskazówek zegara, po jednym pionku przed wybranym sklepem. Potem w ten sam sposób rozstawcie wszystkie pozostałe pionki. Pionki ustawiamy począwszy od pola z literą "K" jeden za drugim, tak by się ze sobą stykały.
11. Gdy kolejki będą już uformowane, na końcu każdej z nich ustawcie spekulanta, czyli pionek w czarnym kolorze. Jesteście gotowi na pierwszą dostawę towaru.
KOLEJNOŚĆ CZYNNOŚCI W CIĄGU DNIA
Gra „Kolejka” podzielona jest na dni (tury), każdy dzień z kolei na sześć czynności (faz):
1. Zajmowanie miejsc w kolejkach.
2. Dostawa towaru.
3. Przepychanki kolejkowe.
4. Otwarcie sklepu.
5. Wymiana na bazarze.
6. „TePeZet”.
Faza 1. Zajmowanie miejsc w kolejkach
(Uwaga: w pierwszej turze pionki już są rozstawione, więc przechodzi się od razu do fazy dostawy towaru).
Począwszy od gracza rozpoczynającego, gracze kolejno, zgodnie z ruchem wskazówek zegara, ustawiają po jednym wolnym pionku na końcu kolejki przed wybranym sklepem lub przed bazarem. Po rozstawieniu wszystkich wolnych pionków lub gdy nie ma się ich wcale, raz w ciągu fazy dozwolone jest przesunięcie jednego z pionków stojących w kolejce na koniec innej kolejki lub na bazar. Kto nie korzysta z prawa zajęcia miejsca w kolejce, mówi „pas” i nie będzie mógł zmieniać ustawienia pionków do końca fazy. Gdy gracze ustawią wszystkie swoje pionki w kolejce lub spasują, rozpoczyna się następna faza.
Faza 2. Dostawa towaru
„Kierownik” bierze trzy pierwsze karty ze stosu kart dostawy i kładzie je odkryte na oznaczonych miejscach w centrum planszy. Zgodnie z informacją na kartach dostaw przekłada odpowiednią
liczbę artykułów z samochodów dostawczych, o ile jeszcze się nie skończyły, do sklepów. Towary w sklepach eksponuje się tak, by widoczne były ich nazwy.
Faza 3. Przepychanki kolejkowe
Faza przepychanek kolejkowych składa się z trzech rund. Na początku pierwszej gracz rozpoczynający ogląda karty kolejki trzymane w ręku, wybiera jedną z nich i kładzie ją odkrytą na oznaczonym miejscu w centrum planszy, po czym od razu wykonuje opisane na niej działanie. Następnie kolejny gracz, zgodnie z ruchem wskazówek zegara, w ten sam sposób zagrywa kartę kolejki. Gdy wszyscy gracze zagrają po jednej karcie, od gracza rozpoczynającego zaczyna się druga runda zagrywania kart kolejki. Kolejna, trzecia runda kończy etap zagrywania kart kolejki.
Zagrane karty kolejki pozostają na planszy aż do końca piątej tury
gry (do soboty). Oznacza to, że kart kolejki może nie wystarczyć na wszystkie pięć tur. Dlatego nie ma obowiązku zagrywania kart. Kto nie chce lub nie może zagrać karty trzymanej w ręku, mówi „pas” i odkłada karty kolejki zakryte z powrotem na wierzch swojego stosu kart do dobierania. Uwaga, po spasowaniu nie można zagrywać kart kolejki do końca danej fazy! Niewykorzystane tego dnia karty kolejki gracz dobierze z powrotem w fazie TePeZet. Gdy wszyscy gracze spasowali bądź wykorzystali dostępne karty, faza przepychanek kolejkowych się kończy.
Faza 4. Otwarcie sklepów
Gracze kupują wszystkie dostępne towary z otwartych sklepów. Każdy pionek może wybrać tylko jeden artykuł, dlatego bardzo istotne jest miejsce zajmowane w kolejce. Pionek wraz z zakupionym artykułem opuszcza kolejkę i wraca
do domu. Karty towarów w domu należy kłaść przed sobą w taki sposób, by były one widoczne i łatwe do policzenia dla innych graczy. Po zebraniu wszystkich kart danego rodzaju ze swojej listy zakupów stos kart towarów należy odwrócić rewersem do góry tak, by inni gracze mogli jednym rzutem oka skontrolować nasze postępy w zbieraniu towarów. Jeżeli jakiś towar kupił spekulant, artykuł ten należy od razu położyć na odpowiednim polu na bazarze (czyli np.: towar z kiosku kładziemy na tym samym polu gdzie podczas przygotowania gry położyliśmy towar z kiosku), a spekulanta przesunąć na koniec tej samej kolejki. Jeżeli towarów było więcej niż pionków w kolejce, nadwyżkowe artykuły pozostają w sklepie do następnej tury.
Faza 5. Wymiana na bazarze
Gracze, którzy w fazie zajmowania kolejki ustawili swoje pionki przed wejściem na bazar, mogą teraz wymieniać dowolną liczbę posiadanych towarów na te dostępne na bazarze. Towar wymienia się w proporcji 2:1, czyli odkłada się w odpowiednie miejsca na bazarze dwa dowolne towary z mieszkania i zabiera wybrany artykuł z bazaru. Towary, na których stoi przekupka, można kupić w okazyjnej cenie 1:1. Po zakupach na bazarze pionek wraca do domu wraz z zakupionymi kartami towarów. Uwaga! Na bazarze nie obowiązuje reglamentacja. Jeden pionek może wrócić z bazaru niosąc kilka towarów. Jeżeli gracz nie chce robić zakupów na bazarze mówi "pas" a jego pionek może zostać przed bazarem do następnej tury lub wrócić do domu bez towaru. Niezależnie od decyzji gracza prawo do zakupów przechodzi na następnego gracza w kolejce.
Faza 6. TePeZet *
Pod koniec każdej tury wykonuje się następujące czynności: a. „Kierownik” odwraca zużyte karty dostawy towaru i przekłada je na pole z koszem w rogu planszy.
b. Leżące w sklepach karty „Remanent” przekłada się na stos kart zużytych.
c. Znacznik przekupki przesuwa się na następne pole bazaru. Jeżeli przekupka była na ostatnim polu bazaru (oznaczonym literą R), wykonuje się czynności opisane w punkcie „sobota”.
d. Każdy z graczy dobiera trzy karty z wierzchu swojego stosu kart kolejki. Jeżeli stos się wyczerpał, nie dobiera więcej kart. W ręce nie można mieć więcej niż trzy karty.
e. Kolejny gracz bierze znacznik gracza rozpoczynającego, zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Sobota
Koniec piątej tury oznacza, że skończył się tydzień pracy. Należy zrobić porządki na planszy. „Kierownik” wyznacza graczy do pomocy. W sobotę należy:
a. Opróżnić kosz w rogu planszy, a wszystkie karty dostawy przetasować i położyć z powrotem na polu dostawy towaru.
b. Posortować na kolory i oddać graczom „zużyte” karty kolejki leżące na środku planszy. Karty kolejki otrzymane w sobotę należy przetasować osobno i położyć pod spód stosu kart do dobierania.
c. Ustawić przekupkę z powrotem na pierwszym polu bazaru i przejść do punktu d fazy TePeZet.
Koniec gry:
Gracz, który jako pierwszy kupił lub uzyskał poprzez wymianę ostatni towar ze swojej listy zakupów, wygrywa grę. Jeżeli w tym samym czasie dwóch graczy zakończyło grę, co może mieć miejsce, gdy będąc pierwsi w kolejkach do sklepów, jednocześnie zakupili ostatnie artykuły z listy, o wygranej decyduje liczba nadwyżkowych towarów. Jeżeli to nie przyniesie rozstrzygnięcia, należy ogłosić remis. Gra może skończyć się także w rundzie w, której wszystkie samochody dostawcze oraz sklepy zostaną puste. W takiej sytuacji po ostatniej wymianie na bazarze wygrywa ten z graczy, któremu brakuje najmniej towarów do zrealizowania listy zakupów. W przypadku remisu w liczbie towarów z listy oraz towarów nadwyżkowych należy ogłosić remis.
Warianty dla mniejszej liczby osób
W grę „Kolejka” może grać od 2 do 5 osób. Przy mniejszej liczbie graczy zmniejsza się liczba towarów dostarczanych do sklepów. Informacje o wymaganej ilości towarów zostały w sposób schematyczny przedstawione na planszach do gry.
* * * *
Na początku gry odrzuć do pudełka po dwie karty towarów każdego koloru oraz wszystkie karty dostawy z liczbą „1”. W fazie dostawy towaru odsłaniaj tylko dwie karty dostawy.
* * *
Na początku gry odrzuć do pudełka trzy karty towarów każdego koloru oraz wszystkie karty dostawy z liczbą „3”. Ponadto przy losowaniu list zakupów „kierownik” powinien dopilnować, aby wszystkie trzy wylosowane karty miały sąsiadujące ze sobą numery (uwaga: „5” sąsiaduje z „1”). Jeśli została wylosowana karta z „oddalonym” numerem, odłóż ją do pudełka i wylosuj jedną z dwóch pozostałych kart. Podczas fazy dostawa towaru odsłaniaj tylko dwie karty dostawy.
* *
Na początku gry odrzuć do pudełka po pięć kart towarów każdego koloru oraz wszystkie karty dostawy z liczbą „3”. Ponadto przy losowaniu list zakupów „kierownik” powinien dopilnować, aby obie wylosowane karty miały sąsiadujące z sobą numery (uwaga: „5” sąsiaduje z „1”). Jeśli wylosujecie karty z „oddalonymi” numerami, powtórzcie losowanie. Podczas fazy dostawa towaru odsłaniaj tylko jedną kartę dostawy. Karty dostawy przetasuj dopiero w drugą sobotę.
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
Które sklepy sąsiadują ze sobą?
Sklepy sąsiadują ze sobą „w kółko”. RTV-AGD sąsiaduje ze sklepem meblowym i spożywczym. Odzieżowy sąsiaduje z meblowym i kioskiem itd. Sąsiedztwo jest istotne przy zagrywaniu karty „Pomyłka w dostawie” oraz „Szczęśliwy traf”. Decyzja o wyborze sąsiedniego sklepu należy do gracza.
Czy można zagrać kartę, jeżeli opisane na niej działanie jest niemożliwe do wykonania?
Nie, działanie opisane na karcie musi wywołać skutek. Nie można zagrać karty „Remanent” w pustym sklepie, „Kolegi w Komitecie Wojewódzkim PZPR”, gdy skończyły się zakryte karty dostawy, a „Krytyki władzy” na pionek stojący na ostatnim lub przedostatnim miejscu w kolejce itd.
Czy karty kolejki można zagrywać na bazarze?
Karty kolejki nie mają żadnego wpływu na bazar. Nie można za ich pomocą przenosić towarów z bazaru, zmieniać miejsca w kolejce przed bazarem, ani przesunąć pionka do kolejki przed bazarem przy pomocy karty "Szczęśliwy traf".
Czy można przepychać się w kolejce przed sklepem, do którego nie było dostawy?
Tak, wszystkie pięć kart zmieniających ustawienie pionków w kolejce („Lista społeczna”, „Pan tu nie stał”, „Matka z dzieckiem na ręku”, „Krytyka władzy” i „Szczęśliwy traf”) można zagrywać na dowolny sklep, nawet ten, w którym nie ma towaru lub trwa remanent.
Czy można położyć kartę kolejki tak, by odwrócić działanie poprzednio położonej karty?
Tak, „Lista społeczna” może być zagrana nawet pięć razy w jednej kolejce. Podobnie towar przesuwany „Pomyłką w dostawie” może pięć razy przewędrować ze sklepu do sklepu.
Czy kartą „Szczęśliwy traf” mogę przesunąć swój pionek na drugie miejsce w kolejce, w której aktualnie pionek stoi?
Nie, tą kartą można przesunąć pionek jedynie do sąsiedniej kolejki.
Czy mogę zagrać kartę „Zwiększona dostawa” w dowolnym momencie?
Nie, kartę „Zwiększona dostawa” można zagrać tylko na sklep, do którego dostarczono towar w fazie dostawy towaru w danej turze. Karty nie można zagrać, gdy dany towar skończył się na planszy z samochodami dostawczymi.
Jak działa karta „Towar spod lady”?
Dzięki tej karcie można zabrać pionek z towarem do domu jeszcze w fazie przepychanek kolejkowych. Karta działa tylko wtedy, gdy jesteś pierwszy w kolejce i gdy w sklepie jest towar.
Który towar bierze spekulant, jeżeli w sklepie znalazł się towar przeniesiony „Pomyłką w dostawie”?
Spekulant „wybiera” zawsze w pierwszej kolejności towar, który można kupić w danym sklepie.
Czy dla mojego zadania na karcie listy zakupów ma znaczenie, jakie konkretnie mam artykuły?
Nie, do zrealizowania listy zakupów potrzebne są dowolne artykuły z danego sklepu. Np. jeżeli masz do zdobycia dwa artykuły z kiosku, możesz kupić np. „Przemysławkę” i mydełko „For you”.
Czy można się wymieniać towarem z innymi graczami?
Gracze mogą wymieniać się między sobą tylko za pośrednictwem bazaru.
Co oznaczają symbole przy tytule na kartach kolejki?
Symbole przy tytule kart kolejki różnią się w zależności od koloru karty, ich celem jest pomóc tym, którzy mają trudności z rozpoznawaniem kolorów.
Czy można na siebie zagrać kartę “Krytyka władzy”?
Tak, kartę "Krytyka władzy" można zagrać zarówno na swoje pionki jak i spekulanta.
Czy można ingerować kartami kolejki w kolejkę, w której się nie stoi?
Tak.
Co się dzieje, kiedy brakuje towarów na samochodzie dostawczym i nie można zrealizować dostawy?
Po wyczerpaniu się kart towarów danego typu na samochodach dostawczych kolejne karty dostawy danego typu należy ignorować.
Czy w kolejce przed sklepem może ustawić się dowolna liczba osób, czy jest jakiś limit?
W kolejce przed sklepem może stać dowolna liczba pionków.
Czy można przeglądać w czasie gry stos zużytych kart kolejki lub kart dostawy?
Nie.
Czy przestawiając pionki w fazie “Zajmowanie miejsc w kolejkach” można przestawić pionek na koniec tej samej kolejki w której stał pionek?
Nie, pionek można przestawić wyłącznie na koniec innej kolejki.
Ostatnio zmieniony 14 kwie 2011, 14:24 przez Karol Madaj, łącznie zmieniany 1 raz.
Jest kilka literówek w tekście. Szybko je można namierzyć wklejając tekst instrukcji do worda. Warto poprawić przed drukiem.
stojacych -> stojących
TePeZet.Gdy -> brak spacji po kropce
towarów.Jeżeli -> j.w.
przesunać -> przesunąć
Szcześliwy -> Szczęśliwy
zaróno -> zarówno
stac -> stać
przestawic -> przestawić
W sekcji "Warianty dla mniejszej liczby osób" brakuje informacji dla ilu graczy który wariant.
To nie ukrywam, że czekam na poprawioną instrukcję z niecierpliwą ością.
I słów kilka erraty, jeśli można:
Faza 2. gramatycznie będzie lepiej: "Zgodnie z informacją na kartach dostaw przekłada odpowiednią liczbę artykułów, o ile się jeszcze nie skończyły, z samochodów dostawczych do sklepów".; ewentualnie "Zgodnie z informacją na kartach dostaw przekłada odpowiednią liczbę artykułów z samochodów dostawczych, o ile są jeszcze na nich jakieś, do sklepów". Zgrabniejsza jest jednak pierwsza wersja.
W sekcji warianty ** jest "Podczas fazy dostawa towaru odsłaniaj...", a lepiej byłoby "Podczas fazy dostawy towaru odsłaniaj...", albo <<Podczas fazy "dostawa towaru" odsłaniaj...>>
Warto chyba dodać też przy okazji najczęściej zadawanych pytań (które sklepy sąsiadują ze sobą?), że bazar nie jest sklepem, bo to częste pytanie. Kolejki się ludziom mieszają
Nie to żebym się czepiał, ale jeśli można coś zaproponować, to wnioskuję o korektę zapisu O ZAKOŃCZENIU GRY na:
"Gracz, który - W DANYM MOMENCIE - jako pierwszy kupił lub uzyskał poprzez wymianę ostatni towar ze swojej listy zakupów, wygrywa grę. Jeżeli w tym samym czasie KILKU graczy zakończyło grę, co może mieć miejsce, gdy będąc RÓWNOCZEŚNIE pierwsi w kolejkach do sklepów (A NASTĘPNIE ODPOWIEDNIO: DRUDZY, TRZECI, ITD.), jednocześnie zakupili ostatnie artykuły z listy, o wygranej decyduje liczba nadwyżkowych towarów. Jeżeli to nie przyniesie rozstrzygnięcia, należy ogłosić remis.
Gra może skończyć się także w TURZE w, której wszystkie samochody dostawcze oraz sklepy zostaną puste. W takiej sytuacji po ostatniej wymianie TOWARÓW PRZEZ WSZYSTKICH GRACZY STOJĄCYCH W KOLEJCE na bazarze wygrywa ten z graczy, któremu brakuje najmniej towarów do zrealizowania listy zakupów. W przypadku remisu w liczbie towarów z listy oraz towarów nadwyżkowych należy ogłosić remis."
Dzięki wielkie za cenne uwagi! Umowa z drukarnią podpisana, pionki się już produkują, ale druga instrukcja nie poszła jeszcze do druku
Poprawiłem w zasadzie wszystko, ale zastanawiam się tylko czy to "w danym momencie" jest potrzebne. Chyba wystarczy napisać:
Gracz, który jako pierwszy kupił lub uzyskał poprzez wymianę ostatni towar ze swojej listy zakupów, NATYCHMIAST wygrywa grę. Jeżeli w tym samym MOMENCIE...
Wycofuję się ze słów "w danym momencie" - faktycznie słowo "natychmiast" jest po prostu lepsze .
Zastanawiam się jeszcze nad jednym - teoretycznie możliwym - zakończeniem gry, w której konkretną partię może wygracz GRACZ 1 (zgodnie z ogólnymi zasadami zwycięstwa), lecz w szczególnym przypadku jaki mamy, gdy:
"Gra może skończyć się także w TURZE w, której wszystkie samochody dostawcze oraz sklepy zostaną puste. W takiej sytuacji po ostatniej wymianie TOWARÓW PRZEZ WSZYSTKICH GRACZY STOJĄCYCH W KOLEJCE na bazarze wygrywa ten z graczy, któremu brakuje najmniej towarów do zrealizowania listy zakupów. W przypadku remisu w liczbie towarów z listy oraz towarów nadwyżkowych należy ogłosić remis."
może się okazać, że wygra np. GRACZ 2, bo:
mamy w/w turę, dalej następuje dostawa towarów z ostatnich samochodów (w tym momencie wszystkie samochody są już puste), dalej po przepychankach kolejkowych następuje otwarcie sklepów i wszystkie towary zostają rozdysponowane (mamy w tym momencie wszystkie puste sklepy - tym samym spełniamy powyższe warunki danej tury) i teraz powinno nastąpić przez GRACZA 1 ogłoszenie zwycięstwa, a zasady mu tego zabraniają, bo należy rozpatrzyć jeszcze kolejkę na bazarze i tam może okazać się, że po wymianie towarów wygra GRACZ 2 (który też uzbiera pełną listę zakupów, ale będzie miał więcej towarów ponad limit).
Tym samym proponuję np. taki zapis o zakończeniu gry:
"(..) Gra może skończyć się także w TURZE w, której wszystkie samochody dostawcze oraz sklepy zostaną puste, A ŻADEN Z GRACZY NIE OGŁOSIŁ ZWYCIĘSTWA (...)"