Cyklady - pytania

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
Wassago
Posty: 918
Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Wassago »

Matti_C pisze:1) Czy nieumarły statek można podmienić na własny za pomocą Syreny: "Usuń odosobnioną flotę przeciwnika i zastąp ją swoją. Jeśli nie posiadasz wolnych jednostek możesz przenieść jednostkę znajdującą się na planszy" Jeśli tak to czy ten nowy statek także zniknie na koniec tury ostatniego gracza? (Sytuacja możliwa tylko użyciu "Pałacu na Górze Olimp" i przeniesieniu Hadesa wyżej)
2) Czy Sfinks skupuje także nieumarłych? "Możesz sprzedawać swoje floty oddziały karty kapłanów i filozofów za 2 złota od sztuki Jednostki wracają do twoich zasobów a karty do odpowiednich stosów"
Skoro w instrukcji do Hadesa nie było żadnych aktualizacji, to wydaje mi się, że symbole na tych kartach wszystko wyjaśniają - nie ma tam obrazka nieumarłych jednostek/flot, więc nie można. No i użycie Syreny na nieumarłą flotę byłoby niemal niemożliwe, bo trzeba by zmienić kolejność bogów, a to umożliwia tylko jeden przedmiot.
Awatar użytkownika
michasm
Posty: 56
Rejestracja: 15 sty 2014, 19:57
Lokalizacja: Szczecin

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: michasm »

FAQ podstawki:
http://www.boardgamegeek.com/filepage/9 ... ranslation

FAQ hadesa:
http://www.boardgamegeek.com/filepage/9 ... ranslation

Cerber nie działa w drugą stronę. Osoba kontrolująca cerbera po zagraniu the fates nie otrzymuje ponownie przychodu przeciwnika, a jedynie własny.

Wydaje mi się, że perseusz nie może wycofać bohatera, bo bohater to nie "troop".

Sfinks nie skupuje nieumarłych.

Wydaje mi się, że syreny nie można użyć na nieumarłym statku, ale jak napisano wyżej jest to sytuacja niezbyt często możliwa do osiągnięcia.
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Matti_C »

DZIĘKI ZA FAQ ! teraz linki działają i przeczytałem oba.

Nie wiem jak Wy ale ja stwierdzam , że zdarzyło mi się grać nie zawsze zgodnie z tymi zasadami:
1)akcja darmowa boga musi być ZAWSZE jako pierwsza ; ja przeleciałem Pegazem i dopiero wokół nowej wyspy zwodowałem statek od Posejdona ;)

2)akcja darmowa jest OBOWIĄZKOWA o ile możliwa ; jeśli straciłem niespodziewanie przedostatnią wyspę to mimo wszystko muszę dobrać czwartego filozofa, wymienić wszystkich na metropolię, wznieść nową na starej. Uratował by mnie w tym przypadku brak filozofów w puli ale skoro jest ich siedemnastu to nawet jeśli każdy z czterech przeciwników ma po 3 to w puli czekają 2 (akurat na poświęcenie Hektora - przewidzieli wszystko!)

3)Jeśli stos Kapłanów jest pusty (po rozdaniu 18 szt )za wylicytowanie Zeusa nie dostaje się kolejnych ; no tak aż nam się nigdy nie przeciągnęło ;)

4) Jeśli ma się na planszy wszystkie (8) statków/żołnierzy to nie można usunąć jednego z nich by ustawić go gdzie indziej dzięki darmowej akcji Posejdona/Aresa. Natomiast przy Syrenie wolno zdjąć jeden ze swoich statków żeby następnie użyć jej akcji. My kilkakrotnie zdejmowaliśmy jednostkę by postawić na drugim końcu planszy ;) Jeśli w rezerwie gracza.

5)W grze dwuosobowej niezależnie od ilości kapłanów trzeba zapłacić 1 złota ZA KAŻDEGO boga a nie 1 za obu ;)

6)Nie można burzyć budynków z wyjątkiem BUDOWY METROPOLII lub akcji GIGANTA , grając z dodatkiem ponadto można na Metropolii zbudować NEKROPOLIĘ - w zasadach podstawowych było chyba że podczas każdej budowy można stawiać jedno na drugim , burząc stare a przynajmniej tak grałem że w razie potrzeby stawiało się fort na bibliotece ;)

7) Zniżkę ze świątyni właściciel może użyć 1x w turze , jeśli wbuduje się tę świątynię w skład metropolii nie otrzymuje się nowej zniżki. Jeśli świątynia lub metropolia zostanie zdobyta nowy właściciel może natychmiast użyć jej zniżki nawet jeśli poprzednik też jej użył.

8)Wycofanie atakującej floty nie musi być na pole z którego atakowała.

9)Jeśli broniący się wycofa bitwa kończy się natychmiast i atakujący nie może sie także wycofać (chyba że zapłaci 1 złota)

10) Można kupować stwora którego akcji nie można użyć, ale jeśli użycie jest możliwe to trzeba to zrobić (nie można kraść samemu sobie ani cyklopem "zmienić" budynek w taki sam ,ale można zdecydować się na ruch o zero pól skoro Sylf zezwala DO dziesięciu, oraz sprzedać Sfinksowi zero jednostek skoro pozwala na dowolną liczbę, w dodatku Mantikora musi zabić bohatera o ile jakiś jest na planszy i nie broni go Chiron)

11) Polifemem MOŻNA odepchnąć od brzegu wyspy flotę na pole z KRAKENEM by natychmiast ją zabić.

12) Erynia może kraść rożek z morza - ten dołożony przez Hermesa

13) Karta bohatera nigdy nie może trafić na stos odrzuconych stworów , zamiast tego wypada poza grę i może powrócić tylko dzięki mocy Charona.

14) Jeśli wszystkie karty pomniejszych bóstw (8lub9) zużyto przed ponownym pojawieniem się Hadesa następuje ich przetasowanie i utworzenie nowego stosu. Rzucać takie niskie wartości i to przez 8 kolejek z rzędu jeszcze sie nie udało ;)
Pixa
Posty: 1992
Rejestracja: 10 lip 2013, 13:24
Been thanked: 3 times

Cyklady - flota i armia

Post autor: Pixa »

Witam

Czy kupiona flote i zolnierzy moge ustawic w dowolnym miejscu na planszy?
--
Próbówka Music House - sale prób i studio nagrań we Wrocławiu
www.sala-prob-wroclaw.pl
Awatar użytkownika
Shogman
Posty: 165
Rejestracja: 19 sty 2011, 18:56
Lokalizacja: L-wa

Re: Cyklady - flota i armia

Post autor: Shogman »

Żołnierzy możesz ustawić tylko na swoich wyspach, a floty tylko na polach mórz, które sąsiadują z Twoimi wyspami.

http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... dy#p524225
Temat z zasadami już jest ;)
Pixa
Posty: 1992
Rejestracja: 10 lip 2013, 13:24
Been thanked: 3 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Pixa »

Czy dozwolony jest taki ruch (pieniedzy pod dostatkiem)

1) Atakuje 3 zolnierzami sasiednia wyspe
2) Zdobywam ja np. bez strat
3) Place 1 JZ i wracam jednym zolniezem z powrotem
--
Próbówka Music House - sale prób i studio nagrań we Wrocławiu
www.sala-prob-wroclaw.pl
badziej
Posty: 42
Rejestracja: 12 cze 2012, 17:09

Re: Odp: Cyklady-pytanka:)

Post autor: badziej »

Tak.
Awatar użytkownika
michasm
Posty: 56
Rejestracja: 15 sty 2014, 19:57
Lokalizacja: Szczecin

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: michasm »

Pixa pisze:Czy dozwolony jest taki ruch (pieniedzy pod dostatkiem)

1) Atakuje 3 zolnierzami sasiednia wyspe
2) Zdobywam ja np. bez strat
3) Place 1 JZ i wracam jednym zolniezem z powrotem
Zarówno ares jak i posejdon zapewniają możliwość ruchu, a nie ataku. Nie każdy ruch musi inicjować atak. Ruch można wykonywać wielokrotnie i w dowolny sposób można dzielić i łączyć jednostki.
Pixa
Posty: 1992
Rejestracja: 10 lip 2013, 13:24
Been thanked: 3 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Pixa »

Czy jeden gracz moze wykupic wszystkie trzy potwory mitologiczne?
--
Próbówka Music House - sale prób i studio nagrań we Wrocławiu
www.sala-prob-wroclaw.pl
Awatar użytkownika
Shogman
Posty: 165
Rejestracja: 19 sty 2011, 18:56
Lokalizacja: L-wa

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Shogman »

Pixa pisze:Czy jeden gracz moze wykupic wszystkie trzy potwory mitologiczne?
Tak
Adalbertus123
Posty: 137
Rejestracja: 01 maja 2014, 11:02
Has thanked: 1 time

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Adalbertus123 »

Potwory figurkowe- zostają do początku naszego następnego ruchu, czy końca (co z Apollem)?
Czy dobrze rozumiem, że tylko Kraken i Minotaur zostają do następnego wylosowania usunięcia?
Przetłumaczyłby mi ktoś Polifema? Mamy z nim najwięcej problemów?
Kłaniam się
Wojtek

edit down
Dzięki
Ostatnio zmieniony 19 maja 2014, 02:37 przez Adalbertus123, łącznie zmieniany 1 raz.
Gry, które mogę wziąć ze sobą:
http://boardgamegeek.com/collection/user/Adalbertus123
szachy, scrabble
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1767
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 372 times
Been thanked: 94 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: farmer »

Potwory figurkowe (wszystkie, poza Krakenem) pozostają do początku naszego następnego ruchu.

Polifem to cyklop?
Jeśli tak, to jego akcja odpycha* o jedno pole od wyspy, na jakiej znajduje się cyklop, wszystkie okręty.
Dodatkowo, póki cyklop znajduje się na tej wyspie, żaden okręt nie może się zbliżyć do tej wyspy.
* - jeśli odpychany okręt nie ma dokąd uciec (np: znajduje się w narożniku planszy), to zostaje zniszczony

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Awatar użytkownika
michasm
Posty: 56
Rejestracja: 15 sty 2014, 19:57
Lokalizacja: Szczecin

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: michasm »

Pamiętajmy, że po zagraniu karty stwora innego niż kraken jego kartę kładziemy przed sobą i zrzucamy ją do śmietnika dopiero bezpośrednio przed naszą turą, czyli w tym samym momencie co spada figurka.
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Matti_C »

Wczoraj gdy graliśmy pojawiła się dziwna sytuacja która groziła zapętleniem gry :twisted: Pomniejszym bogiem była Hera a żadnego z bohaterów nie było już w talii : dwóch u graczy a czterech odrzuconych z gry (czekających na Charona). Jeśli czysto teoretycznie ktoś odpalił by zdolność Hery i szukał bohatera w talii prędzej czy później natknął by się na Chimerę , nastąpiło by stworzenie nowej talii przez dodanie kart odrzuconych i dalsze szukanie aż do Chimery itd. Najlepiej było by zapobiegliwie usuwać Herę po wyjęciu ostatniego bohatera z talii. Niby można po prostu nie pozwolić używać wtedy Hery, ale chyba ciekawiej będzie dać wyznawcy najniższego boga coś więcęj niż tylko kapłankę - takie było chyba zamierzenie twórców a ten błąd to małe niedopatrzenie.
Awatar użytkownika
michasm
Posty: 56
Rejestracja: 15 sty 2014, 19:57
Lokalizacja: Szczecin

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: michasm »

Info z faq:

Hera
• If no Heroes exist in the draw pile, Hera has no effect (to check the number of Heroes, count the number of Hero cards already discarded).
• If the Chimera is discarded, the draw and discard piles are reshuffled together.
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Matti_C »

Kolejna partia za nami, tak długa że został tylko 1 kapłan na koniec w puli (nie wiem ile tur bo graliśmy we 4 i czasem bez Zeusa ale Radek często dokupował drugiego kapłana) ponad 3h to trwało ;)

Przeszukałem zasady i FAQ ,i nigdzie nie znalazłem. Czy można użyć mocy artefaktu przy wykonywaniu akcji Apolla? W instrukcji jest jedynie zapis : Dlaczego gracz nie może użyć mocy poświęcającej bohatera gdy wybrał Apolla? Ponieważ wsparcie Apolla wiąże się z utratą całej tury. Na podstawie tego można zakazać użycia Berła , Puszki , Rydwanu , Strzały Artemidy ale to tak trochę chyba naciągane. Trójzębu i Strzał w obronie używa się w turze agresora , wiec tu nie ma jak zabronić. Naszyjnik używa się przed własną turą ,a Pas , Egida , Pałac nawet przed licytacją więc tych też można bezspornie użyć. Przy opisie artefaktów nie ma ani słowa o zakazie użycia przez wyznawcę Apolla: Magiczne przedmioty zdobywa się w wyniku Łask niektórych z bogów. Kładzie się je odkryte przed graczem, może one je wykorzystać w turze, w której je zdobył, lub zachować na kolejne.
My graliśmy bez używania magicznych przedmiotów w turze Apolla ale teraz mam wątpliwości bo co wprost nie zakazane powinno być dozwolone.

Trochę mi się namieszało bo FAQ każe kłaść złoto na Nekropolii po zatopieniu floty , a polska instrukcja dobitnie podkreśla że za flotę nie ma złota. Podważam nieomylność FAQ i gram tak jak do tej pory - żeglarze spoczywają na dnie morza a nie w Nekropolii.

Do opisu wycofywania przez Perseusza po przegranej rundzie walki i zmian rozmieszczenia Rydwanem Słońca użyto zarówno w polskiej jak i angielskiej wersji tych samych słów: jednostki ang. troops . FAQ zezwala na przemieszczenie bohaterów i nieumarłych Rydwanem. Na tej podstawie uznaliśmy że można wycofywać innego bohatera ze zdolności Perseusza.

Kiedy Hades pojawi się w grze ponownie, gracz może ponownie zdecydować się na budowę nowej Nekropolii: w takim wypadku usuwa on jej znacznik (pozostawiając na wyspie całe złoto jeśli zostało tam zgromadzone) i dokłada go na wyspie, którą kontroluje. Biorąc pod uwagę drugie słowo "ponownie" rozumiem że zdecydować się na budowę Nekropolii może ktoś kto zdecydował się na budowę Nekropolii wcześniej. Dobrze myślę? Czy jednak można w ten sposób zabrać Nekropolię przeciwnika i postawić u siebie?

Czy złoto jest zasobem nieskończonym? My w takim kryzysie używamy monet o nominale 10 z innej gry. Jeśli złoto miało by być limitowane do 92 to jak je reglamentować podczas fazy przychodu?
Awatar użytkownika
michasm
Posty: 56
Rejestracja: 15 sty 2014, 19:57
Lokalizacja: Szczecin

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: michasm »

Matti_C pisze:Kolejna partia za nami, tak długa że został tylko 1 kapłan na koniec w puli (nie wiem ile tur bo graliśmy we 4 i czasem bez Zeusa ale Radek często dokupował drugiego kapłana) ponad 3h to trwało ;)

Przeszukałem zasady i FAQ ,i nigdzie nie znalazłem. Czy można użyć mocy artefaktu przy wykonywaniu akcji Apolla? W instrukcji jest jedynie zapis : Dlaczego gracz nie może użyć mocy poświęcającej bohatera gdy wybrał Apolla? Ponieważ wsparcie Apolla wiąże się z utratą całej tury. Na podstawie tego można zakazać użycia Berła , Puszki , Rydwanu , Strzały Artemidy ale to tak trochę chyba naciągane. Trójzębu i Strzał w obronie używa się w turze agresora , wiec tu nie ma jak zabronić. Naszyjnik używa się przed własną turą ,a Pas , Egida , Pałac nawet przed licytacją więc tych też można bezspornie użyć. Przy opisie artefaktów nie ma ani słowa o zakazie użycia przez wyznawcę Apolla: Magiczne przedmioty zdobywa się w wyniku Łask niektórych z bogów. Kładzie się je odkryte przed graczem, może one je wykorzystać w turze, w której je zdobył, lub zachować na kolejne.
My graliśmy bez używania magicznych przedmiotów w turze Apolla ale teraz mam wątpliwości bo co wprost nie zakazane powinno być dozwolone.
Gracz, który zyskał łaskę Apolla nie może jedynie korzystać z następujących przedmiotów:
- strzała artemidy,
- puszka pandory,
- rydwan słońca,
- berło pelopsa.
Wynika to z tego, że gracz, który zyskał (a raczej wybrał), łaskę Apolla traci własną turę. Jednocześnie pozostałe przedmioty może wykorzystywać, bo określone tam fazy gry nie zostają pominięte.
Matti_C pisze:Trochę mi się namieszało bo FAQ każe kłaść złoto na Nekropolii po zatopieniu floty , a polska instrukcja dobitnie podkreśla że za flotę nie ma złota. Podważam nieomylność FAQ i gram tak jak do tej pory - żeglarze spoczywają na dnie morza a nie w Nekropolii.
Masz tutaj rację. Zapis jest mylący, a nawet niepoprawny. Nie wiem jak to wygląda w logice pisemnej (czy jakkolwiek to się nazywa), bo przecinek przed oraz może coś oznaczać. Jestem pewien, że w języku polskim zapis powinien wyglądać następująco:
"Za każdy zwykły oddział (nie oddział nieumarłych oraz nie flotę nieumarłych)[...]"
W angielskiej instrukcji i w FAQ jest to wytłumaczone poprawnie.
Oznacza to, że gracie niepoprawnie.
Matti_C pisze:Do opisu wycofywania przez Perseusza po przegranej rundzie walki i zmian rozmieszczenia Rydwanem Słońca użyto zarówno w polskiej jak i angielskiej wersji tych samych słów: jednostki ang. troops . FAQ zezwala na przemieszczenie bohaterów i nieumarłych Rydwanem. Na tej podstawie uznaliśmy że można wycofywać innego bohatera ze zdolności Perseusza.
FAQ zawarta jest informacja, że pesreus może w ten sposób wycofywać jednostki, ale nie siebie. Można by na podstawie tego wywnioskować, że może wycofywać innych bohaterów, bo tak jak napisałeś w kilku przypadkach "troops" odnosi się również do bohaterów. Wydaje mi się, że gracie poprawnie.
EDIT: Zmieniam zdanie. Wielokrotnie w instrukcjach "troops" odnosi się tylko do jednostek, a rydwan jest tutaj wręcz wyjątkiem, a nawet błędem w zapisie. Troop to troop. Hero to hero. Perseusz nie może wycofywać innych bohaterów, ale mimo wszystko zapytam w odpowiednim miejscu i dam znać.
EDIT2: Teraz znów wydaje mi się, że można innych bohaterów wycofywać :D Dziwi mnie fakt, że nie byłem w stanie wyszukać tego pytania na bgg. Albo słabo u mnie z googlowaniem, albo nikt jeszcze nie zadał tego pytania.
Matti_C pisze:Kiedy Hades pojawi się w grze ponownie, gracz może ponownie zdecydować się na budowę nowej Nekropolii: w takim wypadku usuwa on jej znacznik (pozostawiając na wyspie całe złoto jeśli zostało tam zgromadzone) i dokłada go na wyspie, którą kontroluje. Biorąc pod uwagę drugie słowo "ponownie" rozumiem że zdecydować się na budowę Nekropolii może ktoś kto zdecydował się na budowę Nekropolii wcześniej. Dobrze myślę? Czy jednak można w ten sposób zabrać Nekropolię przeciwnika i postawić u siebie?
Wydaje mi się, że gracz, który posiada nekropolię może ją w w/w sposób przenieść. Osobiście jednak nie spotkałem się z taką koniecznością pomimo rozegrania około 50 gier, bo nekropolia z reguły jest odpowiednio chroniona, a na pozostałych wyspach miejsca często są zajęte przez inne budynki.
Matti_C pisze:Czy złoto jest zasobem nieskończonym? My w takim kryzysie używamy monet o nominale 10 z innej gry. Jeśli złoto miało by być limitowane do 92 to jak je reglamentować podczas fazy przychodu?
W FAQ podstawki wyraźnie jest napisane:
"If GPs or Territory Markers runs out, use another piece as a temporary marker"
W związku z tym nie widzę powodu, aby nie korzystać z monet o nominale 10, czy dorabianiu własnych.
Natomiast:
- w grze powinno być 100 jednostek złota, a nie 92,
- o ile zdarzyło mi się wykończyć rogi obfitości to do złota zawsze było daleko. Kombinacja zeusa i gryfa skutecznie odstrasza od chomikowania złota.
Awatar użytkownika
Wassago
Posty: 918
Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Wassago »

michasm pisze: Czy złoto jest zasobem nieskończonym? My w takim kryzysie używamy monet o nominale 10 z innej gry. Jeśli złoto miało by być limitowane do 92 to jak je reglamentować podczas fazy przychodu?

W FAQ podstawki wyraźnie jest napisane:
"If GPs or Territory Markers runs out, use another piece as a temporary marker"
W związku z tym nie widzę powodu, aby nie korzystać z monet o nominale 10, czy dorabianiu własnych.
Natomiast:
- w grze powinno być 100 jednostek złota, a nie 92,
- o ile zdarzyło mi się wykończyć rogi obfitości to do złota zawsze było daleko. Kombinacja zeusa i gryfa skutecznie odstrasza od chomikowania złota.
A ja zawsze grałem tak, że można użyć tylko 3 znaczników... dobrze wiedzieć, że można je dorobić.
Awatar użytkownika
michasm
Posty: 56
Rejestracja: 15 sty 2014, 19:57
Lokalizacja: Szczecin

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: michasm »

Wassago pisze:
michasm pisze: Czy złoto jest zasobem nieskończonym? My w takim kryzysie używamy monet o nominale 10 z innej gry. Jeśli złoto miało by być limitowane do 92 to jak je reglamentować podczas fazy przychodu?

W FAQ podstawki wyraźnie jest napisane:
"If GPs or Territory Markers runs out, use another piece as a temporary marker"
W związku z tym nie widzę powodu, aby nie korzystać z monet o nominale 10, czy dorabianiu własnych.
Natomiast:
- w grze powinno być 100 jednostek złota, a nie 92,
- o ile zdarzyło mi się wykończyć rogi obfitości to do złota zawsze było daleko. Kombinacja zeusa i gryfa skutecznie odstrasza od chomikowania złota.
A ja zawsze grałem tak, że można użyć tylko 3 znaczników... dobrze wiedzieć, że można je dorobić.
Swoją drogą to ja nie mam pojęcia dlaczego nie dołożyli tych znaczników np. w hadesie. Wielokrotnie zdarzała się nam sytuacja, gdzie znaczników brakowało - chociażby na chwilę, ale dorobienie 5 znaczników w dodatku chyba dużo by ich nie kosztowało... Na szczęście często gramy przy piwku, więc kapsle zawsze się znajdą :D
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Matti_C »

Gracz, który wybrał Apolla otrzymuje:
• 1 JZ jeśli posiada więcej niż jedną wyspę, • 4 JZ jeśli posiada jedną wyspę.
Złoto otrzymane w ten sposób jest ukrywane za zasłonką.
Ponadto gracz otrzymuje jeden znacznik dobrobytu, który umieszcza na wybranej przez siebie wyspie (ta wyspa, pobłogosławiona przez Apolla będzie przynosić 1 JZ dodatkowego dochodu na początku każdego kolejnego cyklu). Na każdej wyspie może się znajdować kilka znaczników. Ważne: jeśli więcej graczy wybrało łaskę Apolla w danym cyklu wszyscy oni otrzymują dodat- kowe złoto, jednak tylko gracz, który wybrał Apolla jako pierwszy otrzyma znacznik dobro- bytu.
Apollo nie umożliwia żadnych innych akcji.

OK teraz jestem przekonany o zakazie użycia : - Strzały Artemidy, Puszki Pandory, Rydwanu Słońca i Berła Pelopsa.

A jak jest z użyciem kapłanki by nie odrzucać stwora z figurką? To też akcja i też zabronione dla wybierającego Apolla?

Dziś wszedłem na stronę jednego ze sklepów r*bel.pl i instrukcja dostępna tam jest już poprawiona i potwierdza słowa michasm. Za "nie-nieumarłą" flotę też powinno się kłaść złoto na Nekropolii- z powodu spartaczonego spolszczenia faktycznie graliśmy źle.

Zakladając że na opisie zdolności Perseusza ludzie odpowiedzialnych za polską instrukcję znowu nie nawalili mam przypuszczenie ,że skoro napisano : może wycofywać jednostkę ale nie siebie oznacza ,że gdyby nie to wyłączenie to mógłby wycofać także siebie. Czyli w tym przypadku Perseusz jest jednostką , a skoro on jet to pozostałych pięcioro chyba też. My pozwalamy wycofywać też nieumarłych - możliwe że niesłusznie.

Odnośnie przenoszenia Nekropolii to właśnie w związku z bardzo małym pożytkiem wynikającym z jej przeniesienia od siebie do siebie zastanawiam się czy nie można przenieść jej od kogoś do siebie.

Złota wg instrukcji ze strony sklepu jest 98. Nie pamiętam ile jest wg mojej instrukcji ale kupując używany egzemplarz zawartość się zgadzała (a nawet były żetony potworów nie ujęte w instrukcji) Ale ta ilość ze względu na nieograniczenie zasobu nie ma znaczenia ;)

Znaczników własności wyspy jest 3 + kolumna używana w wersji dla dwóch graczy jako czwarty. Grając we 4 zawsze można dać temu kto przejechał pół archipelagu nieużywany kolor znaczników.

My przeważnie gramy w Domu Kultury więc piwka nie można popijać ;)

Pewnie też mam około 50 partii za sobą ale ta gra ciągle mnie zaskakuje. Z ciekawszych rzeczy ostatniej partii było poświęcenie Perseusza by przenieść zero żołnierzy co okazało się korzystne ;) Mam szczególny sentyment do tej gry bo podczas jednej z zeszłorocznych partii zaczął się rodzić mój syn :D

michasm, czy Twój nowy awatar świadczy o tym , że jesteś testerem jesiennego dodatku? 8)
Ostatnio zmieniony 21 lip 2014, 12:36 przez Matti_C, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
michasm
Posty: 56
Rejestracja: 15 sty 2014, 19:57
Lokalizacja: Szczecin

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: michasm »

Matti_C pisze:A jak jest z użyciem kapłanki by nie odrzucać stwora z figurką? To też akcja i też zabronione dla wybierającego Apolla?
My gramy tak, że bezpośrednio przed rozpatrzeniem apolla trzeba poświęcić, ale tu masz rację. Można by się pokłócić o to, że wybierając apolla nie możemy przedłużyć działania stwora. Zamieściłem odpowiednie pytanie na bgg.
Matti_C pisze:Zakladając że na opisie zdolności Perseusza tłumacz znowu nie nawalił mam przypuszczenie ,że skoro napisano : może wycofywać jednostkę ale nie siebie oznacza ,że gdyby nie to wyłączenie to mógłby wycofać także siebie. Czyli w tym przypadku Perseusz jest jednostką , a skoro on jet to pozostałych pięcioro chyba też. My pozwalamy wycofywać też nieumarłych - możliwe że niesłusznie.
Też bym tak grał. Nieumarłe jednostki wycofujemy, ale sam atak z perseuszem zdarzył się dosłownie kilkukrotnie. Z reguły wykorzystywany jest on tylko i wyłącznie do poświęcenia i zdobycia 2 metropolii w 1 turze. Jak dostanę odpowiedź of ekipy matagota to coś o tym napiszę.
Matti_C pisze:Odnośnie przenoszenia Nekropolii to właśnie w związku z bardzo małym pożytkiem wynikającym z jej przeniesienia od siebie do siebie zastanawiam się czy nie można przenieść jej od kogoś do siebie.
Jak najbardziej można przenieść ją do siebie. Bardzo często zdarza się walka o przychylność hadesa tylko dlatego, że jeden z graczy chce zachować metropolię, a inny przejąć.
Matti_C pisze:Złota wg instrukcji ze strony sklepu jest 98. Nie pamiętam ile jest wg mojej instrukcji ale kupując używany egzemplarz zawartość się zgadzała (a nawet były żetony potworów nie ujęte w instrukcji) Ale ta ilość ze względu na nieograniczenie zasobu nie ma znaczenia ;)
Możliwe, że w kolejnych wersjach było drukowane więcej znaczników. Ja mam tę nowszą z nierównym projektem graficznym na planszy i w instrukcji jest napisane, że powinno być 100 złociszy.
Matti_C pisze:Znaczników własności wyspy jest 3 + kolumna używana w wersji dla dwóch graczy jako czwarty. Grając we 4 zawsze można dać temu kto przejechał pół archipelagu nieużywany kolor znaczników.
My często drugą kolumnę wykorzystujemy jako znacznik na liczniku przychodu. Na bgg zamieszczony jest projekt graficzny do druku zgodny z wyglądem cyklad. Przydatna rzecz, bo osoba wydająca kasę od razu wie ile komu ma dać, a u nas przy piwku pod koniec gry często zdarzały się niezgodności :D W sumie to my zawsze z grania wracamy nieco wstawieni :D
Matti_C pisze:My przeważnie gramy w Domu Kultury więc piwka nie można popijać ;)
Pewnie szybciej Wam idzie rozgrywka. My najczęściej gramy ponad 4 godziny. Gry krótsze niż 3h zdarzają się tylko wtedy, gdy ktoś z cichacza stawia 2 metropolie i nikt tego nie zauważy. U nas każdy na starcie olewa filozofów, a posiadanie 1 metropolii rodzi spore problemy.
Matti_C pisze:Pewnie też mam około 50 partii za sobą ale ta gra ciągle mnie zaskakuje. Z ciekawszych rzeczy ostatniej partii było poświęcenie Perseusza by przenieść zero żołnierzy co okazało się korzystne ;) Mam szczególny sentyment do tej gry bo podczas jednej z zeszłorocznych partii zaczął się rodzić mój syn :D
Gratulacje! Pewnie też chciał pograć :D
Matti_C pisze:michasm, czy Twój nowy awatar świadczy o tym , że jesteś testerem jesiennego dodatku? 8)
Nie :D Po prostu w instrukcji był obrazek wystarczającej jakości :D A sam dodatek będzie bardziej letni niż jesienny :). Mam nadzieję, że będzie dostępny jeszcze w sierpniu!
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Matti_C »

Wreszcie instrukcja do Tytanów dostępna na r*belu. Jak dobre jest polskie tłumaczenie , czas pokaże ;) Bardzo podoba mi się opcja zdobycia trzeciej metropolii przez zwycięstwo militarne - przyśpieszy trochę gre. Zaczynanie z 4ema budynkami na całej planszy też pomoże i jeszcze w prawie każdej turze będzie pojawiał się nowy budynek dzięki Kronosowi. To , że dwie pierwsze metropolie będą miały dodatkową moc pewnie częściowo skompensuje znalezienie sie na celowniku innych graczy.
Dodali po 3 znaczniki na wyspy bez wojska. Dla mnie to wygląda jakby mieli zniwelować wszystkie minusy i niesmaki z gry jakie zgłaszali ludzie na forach i moi współgracze. Złożenie podstawki Cyklad, Hadesa, Mantikory i Hekate, Najemników z Kemeta i Tytanów da taką gierkę, że pewnie nawet bez piwkowania ponad 4-5h zleci ;)

michasm - widziałem , że posiadasz Hekate , ale nie ułatwia ona gry - możesz to rozwinąć? Brak Mantikory odczuwamy często ale jak jest jedna gdzieś tam w talii to aż tyle zmienia? Kemet też może masz?
Awatar użytkownika
michasm
Posty: 56
Rejestracja: 15 sty 2014, 19:57
Lokalizacja: Szczecin

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: michasm »

Matti_C pisze:Wreszcie instrukcja do Tytanów dostępna na r*belu. Jak dobre jest polskie tłumaczenie , czas pokaże ;) Bardzo podoba mi się opcja zdobycia trzeciej metropolii przez zwycięstwo militarne - przyśpieszy trochę gre. Zaczynanie z 4ema budynkami na całej planszy też pomoże i jeszcze w prawie każdej turze będzie pojawiał się nowy budynek dzięki Kronosowi. To , że dwie pierwsze metropolie będą miały dodatkową moc pewnie częściowo skompensuje znalezienie sie na celowniku innych graczy.
Dodali po 3 znaczniki na wyspy bez wojska. Dla mnie to wygląda jakby mieli zniwelować wszystkie minusy i niesmaki z gry jakie zgłaszali ludzie na forach i moi współgracze. Złożenie podstawki Cyklad, Hadesa, Mantikory i Hekate, Najemników z Kemeta i Tytanów da taką gierkę, że pewnie nawet bez piwkowania ponad 4-5h zleci ;)

michasm - widziałem , że posiadasz Hekate , ale nie ułatwia ona gry - możesz to rozwinąć? Brak Mantikory odczuwamy często ale jak jest jedna gdzieś tam w talii to aż tyle zmienia? Kemet też może masz?
W sumie to ja przez przypadek tydzień temu dowiedziałem się z tego forum, że rebel udostępnił instrukcję. Przez parę miesięcy tu nie zaglądałem :D
wydaje mi się, że tytanu znacznie przyspieszą rozgrywkę. U nas gry są długie, bo nikt nie stawia metropolii, gdy nie ma możliwości wygrania gry w danej kolejce. Tura potrafi trwać prawie godzinę w ppóźnej fazie.

Muszę przyznać, że manticora bywa jednak przydatna zwłaszcza w late game, gdzie nie ma już herosów w talii. Widząc możliwość postawienia drugiej metropolii przez przeciwnika można się do niej dokopać przy pomocy Zeusa i uniemożliwić wwygraną. Zeus potrafi wszystko zmienić, a jak masz dużo kasy to możesz przemielić całą talię.

Hecate z kolei to divine favor - bardzo rzadko się zdarza, aby w jednej grze któryś się powtórzył. Samo działanie hecate bywa nieraz bardziej problematyczne. We wczesnej grze nie opłaca się Tobie łączyć Twojej wyspy z wyspą przeciwnika, bo większe wojsko posiadasz tylko na głównej wyspie, a łącząc główną wyspę z przeciwnikiem unieruchamiasz własne wojsko, bo przecież dowolny gracz może przejąć tamtą wyspę i zaatakowaćTTwoją główną bez połączenia statkami.
We wczesnej grze warto jedynie łączyć wyspy przeciwników, aaby to oni walczyli międzyssobą lub bronili przed sobą.
W późnej rozgrywce hecate można użyć do zakończenia gry, ale szansa na to, że w decydującej kolejce trafisz hecate i adres jest niska... De facto hecate to obusieczny miecz i ja nie łączę moich wysp, a utrudnianie gry przeciwnikomkosztuje.
OOgólniehhecate rzadko wpada i jest po prostu iIMO kiepskim favorem.
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Matti_C »

Tak sobie przeglądałem dodatek Tytani i zastanawiam się:
1) Czy jeśli pierwsza metropolia z dodatkową mocą zostanie zburzona to ten żeton trafia znowu do gry i trzecia metropolia będzie miała super moc jak pierwsza czy trafia do pudełka i tylko ta druga będzie miała dodatkową moc?
2) Co dzieje się z Boskimi Artefaktami odrzuconymi w wyniku działania Hery/Berła Pelopsa? Opuszczają grę na stałe i trafiają na zawsze do pudełka? Na to wygląda. Szkoda, może po prostu wydawca nie zaleca używać Hery i Berła Pelopsa z dodatkiem "Tytani".
3) Czy grając na 2-5 graczy można nadal używać toru ofiarowań z wersji podstawowej?
4) Czy wyspiarska mapa nadaje się do gry w dodatek czy za bardzo osłabia Tytanów? Widzę że znosi prawie cały bonus od Uskrzydlonych Sandałów :/
5) Czy jeśli mam otrzymać od Kronosa Tytana a mam już trzech to czy mogę usunąć jednego z planszy by wstawić nowego gdzie indziej?
6) Dlaczego tak mocno przycięli mojego ulubionego stworka z figurką - Polifema ;) ?
7) Czy podwojenie słowa "lądowej" w opisie metropolii wojskowej to jedyny błąd ludzi odpowiedzialnych za polską instrukcję ;) ?
8) Czy do użycia Kadaceusza muszę mieć 1 oddział Aresowy czy mogę ratować Tytana/Bohatera/nieumarłego/Minotaura/najemnika egipskiego z Kemetu?
9) Gracz budując pierwszą metropolię gracz może (ale nie musi) brać metropolię z bonusem. Jeśli na przykład stawia metropolię poza mapą dzięki Pentasilei i weźmie zwykłą bo np ani militarna ani nadmorska nic mu nie dają. To trzecia będzie z bonusem czy nie?
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Matti_C »

(Minął prawie miesiąc to napisze pod swoim) Po kolejnej dłuugiej partii okazało się , że różne rzeczy mogą się kończyć ;) Skończyły nam się magiczne przedmioty. Gdy Adam korzystał z mocy Hefajstosa , na stosie leżały 2 ostatnie karty. Jedną dostał odkrytą, a za 2zlota otrzymał ostatnią. Niby zakrytą ale każdy wiedział że to Strzały Apolla. Kiedy przedmioty się skończyły kolejni gracze już ich nie otrzymywali. Prawidłowo? Następnie skończyły nam się stwory bo chimera ukryła się na dnie talii i w kolejnej turze były tylko te za 2zlota i 3zlota(Chimera). Prawidłowo? Potem skończyły się rożki z podstawki i musieliśmy zacząć wydawać te większe niekształtne z Hadesu. Jeszcze 5 cykli i także rożków by się nie dostawało z Apolla. Rożki to zasób kończący się, prawda? Jedynymi rzeczami które mogą się skończyć a jeszcze nigdy nam się nie skończyły to kapłanki i budynki ;)
ODPOWIEDZ