Twilight Struggle( Zimna Wojna) - pytania o zasady
- wynarator
- Posty: 35
- Rejestracja: 04 sie 2014, 10:08
- Lokalizacja: Olsztyn
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Super A czy poziom DEFCON wzrasta przy przewrotach albo innych działaniach gracza, czy tylko z kart? Przepraszam, że tak dużo pytań, ale chcę popełniać jak najmniej błędów
-
- Posty: 1057
- Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
- Lokalizacja: Łomża
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 39 times
- Kontakt:
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Przy przewrotach poziom Defcon jest obniżany - a poziom Defconu wpływa na to gdzie mogą być robione przewroty.
Podnieść poziom można z kart, no i automatycznie na koniec tury poziom Defcon skacze o 1.
Podnieść poziom można z kart, no i automatycznie na koniec tury poziom Defcon skacze o 1.
-
- Posty: 1057
- Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
- Lokalizacja: Łomża
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 39 times
- Kontakt:
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
W sumie racja, instrukcja napisana jest bardzo przejrzyście - albo nie przeczytałeś, albo czytałeś bardzo pobieżnie.
- wynarator
- Posty: 35
- Rejestracja: 04 sie 2014, 10:08
- Lokalizacja: Olsztyn
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Akurat przed zakupem ZW czytałem recenzje/oglądałem videorecenzje, i gra zbierała baty za instrukcję napisaną jak kodeks karny. To, że dla któregoś z Was jest jasna nie znaczy, że była jasna dla mnie - najwyraźniej jestem idiotą, ale przeczytałem ją kilka razy - w całej sekcji DEFCON nie ma ani słowa o tym co go faktycznie obniża, oprócz ogólnego "operacje i wydarzenia". Jakie operacje - tego dowiedziałem się dopiero na podręcznej karcie.
Jestem nowy w grach planszowych, ale jest to najgorsza instrukcja jaką do tej pory czytałem, więc przepraszam, że zadaję pytania w dziale do tego przeznaczonym.
Jestem nowy w grach planszowych, ale jest to najgorsza instrukcja jaką do tej pory czytałem, więc przepraszam, że zadaję pytania w dziale do tego przeznaczonym.
-
- Posty: 1057
- Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
- Lokalizacja: Łomża
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 39 times
- Kontakt:
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Jeżeli to dla Ciebie jest żle napisana instrukcja to nie wróżę Ci łatwego życia w przygodzie z planszówkami. To nie jest złośliwa uwaga pod Twoim adresem, to stwierdzenie że instrukcje są w większości napisane gorzej niż ta do ZW.
Przewroty - 6.3.4. i 6.3.5. wyrażnie mówią o zmianie poziomu Defcon przy przewrotach
Dodatkowo w rozdziale poświęconym DEFCON:
8.0 DEFCON i DZIAŁANIA MILITARNE
8.1.4 - Jakiekolwiek przewrót w państwach strategicznych obniża status Defcon o 1 poziom
8.1.6 mówi o automatycznym podnoszeniu poz. Defcon o 1 punkt na koniec tury
8.1.7 ogólnie o podnoszeniu i obniżaniu poziomu
Czytam ten rozdział i wszystko jest tam podane jak na tacy, nie wiem gdzie jest problem.
Przewroty - 6.3.4. i 6.3.5. wyrażnie mówią o zmianie poziomu Defcon przy przewrotach
Dodatkowo w rozdziale poświęconym DEFCON:
8.0 DEFCON i DZIAŁANIA MILITARNE
8.1.4 - Jakiekolwiek przewrót w państwach strategicznych obniża status Defcon o 1 poziom
8.1.6 mówi o automatycznym podnoszeniu poz. Defcon o 1 punkt na koniec tury
8.1.7 ogólnie o podnoszeniu i obniżaniu poziomu
Czytam ten rozdział i wszystko jest tam podane jak na tacy, nie wiem gdzie jest problem.
- mat_eyo
- Posty: 5599
- Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
- Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
- Has thanked: 782 times
- Been thanked: 1225 times
- Kontakt:
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Też się zgadzam, że instrukcja do ZW jest napisana bardzo przejrzyście, ma dużo przykładów, ilustracji i jasno posegregowane informacje. Gorąco polecam też przeczytanie przykładowej tury na końcu instrukcji, ludzie często to odpuszczają, bo to dodatkowych kilka stron, ale wtedy człowiek zaczyna łapać o co w tej grze chodzi
-
- Posty: 432
- Rejestracja: 20 mar 2012, 18:42
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 7 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Ja miałem duże problemy z instrukcją więc widać że głosy są podzielone.
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Witam,
1. Mam pytanie - bo właśnie mam za sobą pierwszą partię w ZW i mieliśmy taką sytuację z kumplem w której nie wiedzieliśmy do końca jak liczyć.
Otóż gram USA. Kontroluję Koreę Płn i Płd i Japonię. Kumpel (ZSRR) zagrywa wojnę w Korei. I tam na karcie jest napisane, że rzut kości modyfikuje się o -1 za każde państwo sąsiadujące z Koreą Płd, które kontroluje przeciwnik. I tu powstał dylemat. Czy od rzutu kostką odejmować -1 (za Japonię) czy -2 (za Japonię i Koreę Płn, która też kontroluje USA choć w tym wydarzeniu jest agresorem, więc jest to mało logiczne...).
Pytanie więc do wyjadaczy - modyfikować o -1 (Japonia) czy -2 (Japonia i Korea Płn)?
2. I druga wątpliwość choć tu przypuszczam jaka jest odpowiedź - czy jak ZSRR zagra Blokadę (odrzuć kartę 3OP albo tracisz RFN) to czy to 3OP MUSI być w jednej karcie czy mogę odrzucić dwie karty 2+1OP? Choć tu przypuszczam, że jednak koniecznie musi być odrzucona jedna karta... ale wolę się upewnić
Z góry dzięki za odpowiedzi
1. Mam pytanie - bo właśnie mam za sobą pierwszą partię w ZW i mieliśmy taką sytuację z kumplem w której nie wiedzieliśmy do końca jak liczyć.
Otóż gram USA. Kontroluję Koreę Płn i Płd i Japonię. Kumpel (ZSRR) zagrywa wojnę w Korei. I tam na karcie jest napisane, że rzut kości modyfikuje się o -1 za każde państwo sąsiadujące z Koreą Płd, które kontroluje przeciwnik. I tu powstał dylemat. Czy od rzutu kostką odejmować -1 (za Japonię) czy -2 (za Japonię i Koreę Płn, która też kontroluje USA choć w tym wydarzeniu jest agresorem, więc jest to mało logiczne...).
Pytanie więc do wyjadaczy - modyfikować o -1 (Japonia) czy -2 (Japonia i Korea Płn)?
2. I druga wątpliwość choć tu przypuszczam jaka jest odpowiedź - czy jak ZSRR zagra Blokadę (odrzuć kartę 3OP albo tracisz RFN) to czy to 3OP MUSI być w jednej karcie czy mogę odrzucić dwie karty 2+1OP? Choć tu przypuszczam, że jednak koniecznie musi być odrzucona jedna karta... ale wolę się upewnić
Z góry dzięki za odpowiedzi
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Kosma dzięki. Niby oczywiste, ale pytam bo sytuacja jest o tyle dziwna, że kontrolowałem oba państwa biorące udział w konflikcie. Dlatego zastanawiałem się czy de facto sąsiedztwo z agresorem (Korea Płn) może dawać niejako bonus (modyfikator).
Co do drugiego punktu niestety tak przypuszczałem
Co do drugiego punktu niestety tak przypuszczałem
- wynarator
- Posty: 35
- Rejestracja: 04 sie 2014, 10:08
- Lokalizacja: Olsztyn
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Kolejne pytanie: co, jeśli w przedostatniej rundzie przeciwnik zagra missile envy, a ja mam na ręku kulminacje? Zgodnie z kartą powinienem zagrać missile envy na operacje, a zgodnie z zasadami powinienem kulminację. Ponoć zasady na kartach mają priorytet, więc zagrałem ME, a kulminację zatrzymałem do następnej tury, ale nie wiem czy dobrze zrobiłem.
Wysłano z telefonu, stąd błędy i inne takie
Wysłano z telefonu, stąd błędy i inne takie
- GrzeL
- Administrator
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
- Lokalizacja: okolica Warszawy
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 56 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
W instrukcji jest wyraźnie napisane:wynarator pisze:Kolejne pytanie: co, jeśli w przedostatniej rundzie przeciwnik zagra missile envy, a ja mam na ręku kulminacje? Zgodnie z kartą powinienem zagrać missile envy na operacje, a zgodnie z zasadami powinienem kulminację. Ponoć zasady na kartach mają priorytet, więc zagrałem ME, a kulminację zatrzymałem do następnej tury, ale nie wiem czy dobrze zrobiłem.
Wysłano z telefonu, stąd błędy i inne takie
Gdyby wydarzenia miały przewagę nad instrukcją w tym punkcie, to ten zapis byłby zbędny.10.1.5 Gracz nie może zostać zmuszony do zatrzymania karty punktującej „Kulminacja napięć w...” na skutek efektu wydarzenia/wydarzeń).
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Witam, przede mną pierwsza rozgrywka w ZW, przeczytałem instrukcje i forum, ale w dalszym ciągu nie jestem pewny w kilku kwestiach:
1. Po co na planszy jest osiem pól na torze rund? (Skoro rozgrywamy ich 6 lub 7?)
2. Przy punktacji regionów, sprawdzając czy kontrolujemy więcej PAŃSTW niż przeciwnik, powinniśmy liczyć też państwa strategiczne? (tzn. Państwa = państwa strategiczne + państwa "zwykłe")
3. Rozumiem, że państwa, regiony i mocarstwa połączone linią są zawsze sąsiadujące. Czy zatem rozróżnienie 3 rodzajów linii (przerywana, brązowa i czarna) ma sens jedynie dla potrzeb "geograficznych" i w żaden sposób nie wpływa na grę? (tzn. równie dobrze mógłby być jeden rodzaj linii)?
4. W punkcie 6.1.1 mamy zapis: "Znaczniki wpływów mogą być umieszczane w tych państwach, w których gracz już posiadał swoje znaczniki zarówno na początki rundy aktywnego gracza, jak i w momencie rozpoczęcia umieszczania znaczników. (...)"
Czy ten zapis oznacza tyle, że jeżeli np. użyję karty mocarstwa przeciwnika jako PO, a on w efekcie wydarzenia zdejmie mój znacznik w państwie (pierwszy wykonuje "ruch") to nie mogę do tego państwa dołożyć PW mimo iż na początku rundy miałem tam PW? (Pamiętając oczywiście o państwach sąsiadujących i ich wpływie na PW.)
Trochę skomplikowałem te pytania, ale chciałem by była jasność w interpretacji. :P Z góry dziękuję za odpowiedź, pozdrawiam. ;)
1. Po co na planszy jest osiem pól na torze rund? (Skoro rozgrywamy ich 6 lub 7?)
2. Przy punktacji regionów, sprawdzając czy kontrolujemy więcej PAŃSTW niż przeciwnik, powinniśmy liczyć też państwa strategiczne? (tzn. Państwa = państwa strategiczne + państwa "zwykłe")
3. Rozumiem, że państwa, regiony i mocarstwa połączone linią są zawsze sąsiadujące. Czy zatem rozróżnienie 3 rodzajów linii (przerywana, brązowa i czarna) ma sens jedynie dla potrzeb "geograficznych" i w żaden sposób nie wpływa na grę? (tzn. równie dobrze mógłby być jeden rodzaj linii)?
4. W punkcie 6.1.1 mamy zapis: "Znaczniki wpływów mogą być umieszczane w tych państwach, w których gracz już posiadał swoje znaczniki zarówno na początki rundy aktywnego gracza, jak i w momencie rozpoczęcia umieszczania znaczników. (...)"
Czy ten zapis oznacza tyle, że jeżeli np. użyję karty mocarstwa przeciwnika jako PO, a on w efekcie wydarzenia zdejmie mój znacznik w państwie (pierwszy wykonuje "ruch") to nie mogę do tego państwa dołożyć PW mimo iż na początku rundy miałem tam PW? (Pamiętając oczywiście o państwach sąsiadujących i ich wpływie na PW.)
Trochę skomplikowałem te pytania, ale chciałem by była jasność w interpretacji. :P Z góry dziękuję za odpowiedź, pozdrawiam. ;)
- GrzeL
- Administrator
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
- Lokalizacja: okolica Warszawy
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 56 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Ad 1kuba-1990 pisze:Witam, przede mną pierwsza rozgrywka w ZW, przeczytałem instrukcje i forum, ale w dalszym ciągu nie jestem pewny w kilku kwestiach:
1. Po co na planszy jest osiem pól na torze rund? (Skoro rozgrywamy ich 6 lub 7?)
2. Przy punktacji regionów, sprawdzając czy kontrolujemy więcej PAŃSTW niż przeciwnik, powinniśmy liczyć też państwa strategiczne? (tzn. Państwa = państwa strategiczne + państwa "zwykłe")
3. Rozumiem, że państwa, regiony i mocarstwa połączone linią są zawsze sąsiadujące. Czy zatem rozróżnienie 3 rodzajów linii (przerywana, brązowa i czarna) ma sens jedynie dla potrzeb "geograficznych" i w żaden sposób nie wpływa na grę? (tzn. równie dobrze mógłby być jeden rodzaj linii)?
4. W punkcie 6.1.1 mamy zapis: "Znaczniki wpływów mogą być umieszczane w tych państwach, w których gracz już posiadał swoje znaczniki zarówno na początki rundy aktywnego gracza, jak i w momencie rozpoczęcia umieszczania znaczników. (...)"
Czy ten zapis oznacza tyle, że jeżeli np. użyję karty mocarstwa przeciwnika jako PO, a on w efekcie wydarzenia zdejmie mój znacznik w państwie (pierwszy wykonuje "ruch") to nie mogę do tego państwa dołożyć PW mimo iż na początku rundy miałem tam PW? (Pamiętając oczywiście o państwach sąsiadujących i ich wpływie na PW.)
Trochę skomplikowałem te pytania, ale chciałem by była jasność w interpretacji. Z góry dziękuję za odpowiedź, pozdrawiam.
8 rund może rozegrać gracz, który osiągnął ostatnie pole wyścigu kosmicznego.
Ad 2
Tak.
Ad 3
Tak, ale tak jest przejrzyściej.
Ad 4
Tak.
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
A co jeśli przewrót ZSRR obniżył w trakcie jednej z rund defcon na 2, a USA podniosło o 1? Czy gracz USA nadal może rozporządzić tym PW?prezestomek pisze:Jeżeli w fazie wydarzeń dekady defcon spada na 2 a norad jest aktywny to działa zasada noradu? Pytam no na vassalu tak nie ma.
Polski tekst sugeruje, że tak, bo podczas rundy defcon był na poziomie 2, ale został podniesiony. Tekst angielski bardziej to precyzuje poprzez tekst "conclusion of any action round".
Wspomogę rabatem 11% Planszostrefa, 7% 3Trolle
-
- Posty: 432
- Rejestracja: 20 mar 2012, 18:42
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 7 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Zakładając, że w AR1 sowieci obniżyli na 2 defcon a amerykanie spełniają warunki to mają 1 PW. W AR1 amerykanie podnoszą na 3 defcon i w AR2 sowieci znów obniżają na 2 defcon to amerykanie znów mają 1PW. Natomiast obniżenie w HE nie aktywuje NORADu.
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Hej, dwa krótkie pytanka od grającego dopiero kilka razy w tą grę:
1) Żeby w kontrolowanym państwie wstawić 1PW, trzeba mieć 2PO. Czasem trafiają się karty typu "wstaw 1PW w Azji" - czy mogę wstawić jeden PW do kraju który jest kontrolowany, tak jakbym zagrywał mając 2PO?
2) Tasowanie kart - przyjmijmy, że na początku 4 tury zostały 3 karty w stosie dobieranych. Co teraz? Czy mam najpierw rozdać te trzy, czy wymieszać je z apogeum i rozdać, czy odrzucić?
1) Żeby w kontrolowanym państwie wstawić 1PW, trzeba mieć 2PO. Czasem trafiają się karty typu "wstaw 1PW w Azji" - czy mogę wstawić jeden PW do kraju który jest kontrolowany, tak jakbym zagrywał mając 2PO?
2) Tasowanie kart - przyjmijmy, że na początku 4 tury zostały 3 karty w stosie dobieranych. Co teraz? Czy mam najpierw rozdać te trzy, czy wymieszać je z apogeum i rozdać, czy odrzucić?
-
- Posty: 1057
- Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
- Lokalizacja: Łomża
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 39 times
- Kontakt:
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Ad 1. Tak - dostajesz tak jakby darmowy PW za który nie płacisz Punktami Op. tylko wykładasz go z wydarzenia.Exer pisze:Hej, dwa krótkie pytanka od grającego dopiero kilka razy w tą grę:
1) Żeby w kontrolowanym państwie wstawić 1PW, trzeba mieć 2PO. Czasem trafiają się karty typu "wstaw 1PW w Azji" - czy mogę wstawić jeden PW do kraju który jest kontrolowany, tak jakbym zagrywał mając 2PO?
2) Tasowanie kart - przyjmijmy, że na początku 4 tury zostały 3 karty w stosie dobieranych. Co teraz? Czy mam najpierw rozdać te trzy, czy wymieszać je z apogeum i rozdać, czy odrzucić?
Ad 2. Wszystko jest dokładnie napisane w instrukcji w punktach 4.3, 4.3.1, 4.4 - przeczytaj. Przy przejściu do nowego "okresu" wtasowujesz pozostałe karty wraz z nową talią nie ruszając tych lezących na stosie kart odrzuconych.
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
- Siatka szpiegowska z cambridge
Jesli to zagralem, a przeciwnik ma powiedzmy 2 karty kulminacji napiec to moge polozyc po 1 pw na kazdym z regionów czy na jednym wybranym regionie? Dla mnie brzmi jakbym mogl wybrac tylko 1 panstwo, niewazne ile kart kulminacji regionów ma drugi gracz.
Jesli to zagralem, a przeciwnik ma powiedzmy 2 karty kulminacji napiec to moge polozyc po 1 pw na kazdym z regionów czy na jednym wybranym regionie? Dla mnie brzmi jakbym mogl wybrac tylko 1 panstwo, niewazne ile kart kulminacji regionów ma drugi gracz.
- GrzeL
- Administrator
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
- Lokalizacja: okolica Warszawy
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 56 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Tylko do jednego regionu.Monk pisze:- Siatka szpiegowska z cambridge
Jesli to zagralem, a przeciwnik ma powiedzmy 2 karty kulminacji napiec to moge polozyc po 1 pw na kazdym z regionów czy na jednym wybranym regionie? Dla mnie brzmi jakbym mogl wybrac tylko 1 panstwo, niewazne ile kart kulminacji regionów ma drugi gracz.