The Lord of the Rings / Władca Pierścieni LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4125
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 310 times
Been thanked: 343 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: tomb »

Ad 1 Treści kart Trollowa sakiewka i Trollowy klucz zmieniono (FAQ), usuwając efekt po odkryciu i zamieniając go na :
„Kiedy odrzucasz Trollowy Klucz (Trollową Sakiewkę), dodaj tę kartę do strefy przeciwności. Jeśli Trollowy Klucz (Trollowa Sakiewka) nie jest dołączony do wroga i znajduje się w strefi e przeciwności, dołącz go do wroga z cechą Troll jeśli to możliwe.”
Zgodnie z informacjami od autora (do znalezienia na BGG) wygląda to tak - wykładasz kartę do strefy przeciwności i jeśli nie ma tam żadnego trolla (powinieneś taką kartę odrzucić, ale FAQ doprecyzowuje, że) pozostawiasz ją w strefie przeciwności, czekając aż pojawi się okazja do spełnienia warunku, czyli czekasz na trolla.

Ad 2 i 3 Nie ma żadnych formalnych ograniczeń między używanymi bohaterami a kartami w talii gracza. Możesz umieszczać i zagrywać karty dowolnych stref bez związku z posiadanymi i pozostającymi w grze bohaterami, póki trzymasz się ogólnych zasad.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
Neoptolemos
Posty: 1959
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 190 times
Been thanked: 835 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: Neoptolemos »

Ekstra, dzięki! To tylko jedno doprecyzowanie, bo już kiedyś szukałem odpowiedzi i teraz zgłupiałem - czy mając kartę z jakiejś sfery o koszcie 0 mogę ją "normalnie" zagrać bez bohatera z danym symbolem (czyli np. zagrać "Khazad! Khazad!" w ogóle nie przejmując się brakiem symbolu taktyki)?
Game developer w Lucky Duck Games
Autor bloga Karta - stół!
Redaktor Board Times
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4125
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 310 times
Been thanked: 343 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: tomb »

Tak dobrze nie ma. Zagrywając "normalnie" kartę o koszcie 0, musisz posiadać bohatera o symbolu sfery zgodnym z symbolem na zagrywanej karcie. To zasada ogólna, zawarta w instrukcji.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
Neoptolemos
Posty: 1959
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 190 times
Been thanked: 835 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: Neoptolemos »

Ok, właśnie tak mi się wydawało :) dzięki!
Game developer w Lucky Duck Games
Autor bloga Karta - stół!
Redaktor Board Times
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: Bary »

Drugi etap Into the Pit i Cave Torch. Czy warunek odrzucania wrogów na karcie etapu umożliwia bezpieczne używanie pochodni? Czy też w przypadku użycia pochodni wróg jednak wchodzi do strefy przeciwności?
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4621
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1019 times
Been thanked: 1927 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: warlock »

Bary pisze: 18 mar 2019, 09:32 Drugi etap Into the Pit i Cave Torch. Czy warunek odrzucania wrogów na karcie etapu umożliwia bezpieczne używanie pochodni? Czy też w przypadku użycia pochodni wróg jednak wchodzi do strefy przeciwności?
Karta wyprawy mówi: "After an enemy is revealed from the encounter deck, discard it instead of adding it to the staging area.", a karta pochodni "discard the top card of the encounter deck. If that card is an enemy, add it to the staging area." Także w przypadku pochodni nie odkrywasz wroga, tylko go odrzucasz , więc wchodzi do strefy przeciwności ;).

Co za tym idzie, u wrogów dodawanych przy pomocy pochodni nie odpala się słowo kluczowe "when revealed", bo przy pochodni nie masz polecenia "reveal it", a jedynie "discard/add it" ;).
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: Bary »

Trochę zardzewiałem z Władkiem, dzięki! :)
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
helloween85
Posty: 162
Rejestracja: 14 maja 2018, 14:39
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 83 times
Been thanked: 48 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: helloween85 »

Czy pula zwycięstwa jest poza grą?
W scenariuszu "Nin in eilph" na każdym etapie trzecim jest tam napisane "Umieść Pradawnego Mieszkańca Mokradeł w strefie przeciwność (spoza gry lub ze zwarcia z graczem)". Czy ten Pradawny będzie "wskrzeszał się" na każdym z tych etapów jak go wcześniej pokonamy?
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: donmakaron »

helloween85 pisze: 12 kwie 2019, 21:51 Czy pula zwycięstwa jest poza grą?
W scenariuszu "Nin in eilph" na każdym etapie trzecim jest tam napisane "Umieść Pradawnego Mieszkańca Mokradeł w strefie przeciwność (spoza gry lub ze zwarcia z graczem)". Czy ten Pradawny będzie "wskrzeszał się" na każdym z tych etapów jak go wcześniej pokonamy?
Pula zwycięstwa jest obszarem gry, w którym karty są uważane za poza grą, ale nie są uważane za usunięte z gry i różne efekty mogą wchodzić z nimi w interakce. Jeśli jakiś efekt nakazuje umieścić w grze kartę z puli zwycięstwa, należy ją cofnąć z puli zwycięstwa do gry.

Wszystko jest ładnie opisane w FAQ, twoje pytanie jest bardzo podobne do pytania o Caradharas:

The victory display is a game area where victory points are tracked. Cards in the victory display are considered to be out of play, but are not considered to be a part of the encounter discard pile. Cards in the victory display are not considered “removed from game,” and some card effects may still interact with them.

Q: If Caradhras (DD 15) is in my victory display when I complete stage 2 of The Redhorn Gate, will it become the active location even though it is not in play?
A: Yes. You will remove Caradhras from your victory display and put it back into play as the active location. Cards in the victory display are not removed from the game and can still be referenced by effects. If players get too far ahead of themselves via card effects, they’ll find a return journey is necessary!
Awatar użytkownika
addekk
Posty: 642
Rejestracja: 28 gru 2018, 11:54
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 44 times
Been thanked: 103 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: addekk »

A. Jeśli mamy doczepiony jakiś przedmiot/artefakt do bohatera to możemy go wyczerpać bez wyczerpywania bohatera?
B. W innej fazie niż faza planowania, mogę zagrać karty wydarzeń tak? Co moge robić za akcje w innych fazach też? Odtapowywać postacie?
C. Jeśli coś ma napisane zadaj X obrażeń, to pancerz jakiejkolwiek postaci jest pomijany, tak samo pancerz przeciwników?
D. Każdej karty możemy mieć 3 sztuki w grze, nawet legendarych itemów/postaci które mają swoje nazwy (wiadomo wtedy może jeden pojawić się tylko na boardzie)
Weźże chodźże grać BGG
c08mk
Posty: 2462
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 285 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: c08mk »

addekk pisze: 29 cze 2019, 12:39 A. Jeśli mamy doczepiony jakiś przedmiot/artefakt do bohatera to możemy go wyczerpać bez wyczerpywania bohatera?
B. W innej fazie niż faza planowania, mogę zagrać karty wydarzeń tak? Co moge robić za akcje w innych fazach też? Odtapowywać postacie?
C. Jeśli coś ma napisane zadaj X obrażeń, to pancerz jakiejkolwiek postaci jest pomijany, tak samo pancerz przeciwników?
D. Każdej karty możemy mieć 3 sztuki w grze, nawet legendarych itemów/postaci które mają swoje nazwy (wiadomo wtedy może jeden pojawić się tylko na boardzie)
A. Tak. Karty wyczerpuje się osobno.
B. W instrukcji jest skrócony schemat ze strukturą rundy. Są tam wymienione okienka "Akcji". W każdym takim okienku można zagrać kartę wydarzenia ze słowem akcja. W każdym takim okienku można uruchomić zdolność karty na stole ze słowem "Akcja". (Akcje można też uruchamiać w fazie planowania).
C. Tak.
D. Może być 3 szt. w talii ale w grze na stole karta unikatowa może być tylko jedna (np. tylko jeden Gandalf na raz może leżeć na stole).
Awatar użytkownika
Trampon
Posty: 359
Rejestracja: 26 mar 2012, 13:44
Lokalizacja: Warszawa Ursus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: Trampon »

Zestaw "Czatownik" i kwestia karty "Chwytająca macka". Tekst po angielsku (kopiuj wklej), wytłuszczenie moje:

Forced: When Grasping Tentacle is attacked, discard the top card of the encounter deck. If that card has a shadow effect or is a Tentacle enemy, attach this card to an attacking character as a Tentacle attachment with the text: "Attached character's attack and defense are reduced to 0."

Załóżmy że chwyciła nas ta macka (odrzucona karta miała efekt Cienia lub była macką), dostaliśmy więc dodatek obniżający nasz atak i obronę do zera. W którym momencie (i czy w ogóle) ten dodatek może być odrzucony - czy w momencie ubicia tej konkretnej macki? Czy też już do końca gry będziemy upośledzeni (chyba że znajdziemy sposób na odrzucenie dodatku doczepionego do postaci...).

I drugie pytanie - załóżmy że mamy takiego kolesia oplecionego mackami. Bazowo ma więc 0 ataku i obrony. Czy karty/efekty podwyższające atak/obronę (cokolwiek, chodziażby Dagger of Westernesse dający min. +1 ataku) działają i w efekcie nasz koleś ma 0+1=1. czy też nie działają i koleś ma zawsze 0 (to drugie rozwiązanie wydaje się już na maksa przegięte)
?
"W świecie kolekcjonerów nader często dochodzi do zbrodni. Kolekcjonerzy to szaleńcy albo fanatycy na granicy szaleństwa, zaślepieni żądzą posiadania zdolni są do najgorszych przestępstw".
E. Niziurski, Nowe Przygody Marka Piegusa.
c08mk
Posty: 2462
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 285 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: c08mk »

Nie pamiętam reszty przygody (bo tekst innych kart może być podpowiedzią) ale standardowo to:
1. Attachment zostaje chyba, że znajdziesz sposób żeby się go pozbyć. Dodatkowo attachment z Encounter Deck nie jest kontrolowany przez gracza.
2. Efekty kart z Encounter Deck ciągle skanują grę i się aktualizują. Tu jeszcze warto by sprawdzić w FAQ albo rules reference ale jestem prawie pewien, że zawsze bedzie 0.
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: alpha »

Pytanie od zupełnie początkującego gracza, więc proszę o wyrozumiałość, bo pewnie pojawią się uśmiechy na twarzy :oops:
Dzisiaj próbuję pierwszy raz zagrać w tę grę.
Gram oczywiście sugerowaną talią w 1-szy scenariusz "Przeprawa przez Mroczną Puszczę".

Nie bardzo rozumiem o co chodzi z przydzielaniem postaci do wyprawy i atakami (gram prawdziwe solo, czyli 1 gracz):
a) mam 3 postacie A, B, C
b) przydzielam A oraz B do wyprawy
c) wyczerpuję A i B
d) natomiast potem w fazie 4 (Podróż) jest info w instrukcji, że gracze mogą podróżować jako grupa

To skoro wszyscy razem podróżują, to po co się przydziela jakieś postacie do wyprawy, a innych się nie przydziela skoro wszyscy razem podróżują?
Jaki jest cel przydzielania i wyczerpania - co to daje?
Dlaczego część z nich trzeba wyczerpać, a część zostaje przygotowana?
Czy drużyna (przez to przydzielenie do wyprawy) podzieliła się na 2 osobne części?
Część postaci (A, B) poszła na wyprawę, a ta postać (C) została i jest sama?
A przy więcej niż 1 graczu to co się stworzyło w ten sposób: kilka grupek?

Skoro (w fazie walki) wrogowie (ze strefy przeciwności) będą atakować te grupy postaci, to które postacie oberwą od ataków: te wyczerpane (co poszły sobie na wyprawę), czy nawet te przygotowane (co nie poszły z nimi)?

A co z atakami niebronionymi? Wg instrukcji obrywa z automatu bohater, ale jeżeli to właśnie bohater jest tą postacią (C), która nie poszła na wyprawę, to jak może oberwać skoro nie jest z nimi? Rozumiem, że mógłby oberwać w jakimś innym miejscu tej puszczy, no ale przecież mogę zdecydować, że wystawię do obrony/ataku kogoś z grupy, która jest w innym miejscu, bo poszła na tę wyprawę (A, B), więc nie może to być tak, że ten wróg jest w 2 miejscach na raz. A potem zapewne po tym jak oberwie bohater (po niebronionym ataku), to mogę atakować tymi postaciami co poszły na wyprawę? To co wróg przemieszcza się szybko pomiędzy tym samotnym bohaterem, a tą wędrującą grupą?

Pytanie dodatkowe, już niezależne od tego czy te postacie co poszły na wyprawę są razem czy osobno:
Jeżeli wszystkie postacie przydzielę na wyprawę, i w związku z tym wszystkie będę zmuszony wyczerpać, to (skoro za chwilę będzie faza walki) jak się potem mają one bronić? Rozumiem, że nie można się bronić wyczerpanymi postaciami? Jak mam w takim razie zareagować na atak?

Nie ogarniam tego. Czy może mnie ktoś naprowadzić na właściwe tory?
Nie wiem czy jasno to opisałem, więc w razie czego proszę pytać :)
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
c08mk
Posty: 2462
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 285 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: c08mk »

alpha pisze: 26 sie 2019, 19:37 ...
Nie ogarniam tego. Czy może mnie ktoś naprowadzić na właściwe tory?
Nie wiem czy jasno to opisałem, więc w razie czego proszę pytać :)
Na dziś na dobranoc tylko szybkie naprowadzenie.
Nazwy "wyprawa" czy "podróżowanie" określają element mechaniki gry. Niepotrzebnie to fabularyzujesz. Na taki element składa kilka czynności np. wyczerpanie przy "wyprawie". "Podróżowanie" to jest zabranie lokacji ze strefy przeciwności. Lokacja staje się aktywna. Jeżeli Ci to pomoże to zamiast "wyprawa" nazwij tej element gry "przydzielania postaci" a zamiast "podróż" użyj "zabranie lokacji" (wtedy np. zamiast "gracze mogą podróżować jako grupa" będziesz mieć "gracze mogą zabrać lokację jako grupa".

W instrukcji jest gdzieś na końcu rozpiska poszczeglnych faz i okienek akcji. Najpierw dokładnie przyjrzyj się temu schematowi. W każdej fazie możesz wykonać tylko to na co faza pozwala (płacąc koszty np. zasoby, odrzucają karty z ręki czy je wyczerpując). Jak masz wątpliwości co można zrobić w danej fazie to trzeba wrócić na wcześniejsze strony instrukcji. Każda faza jest tam dokładnie opisana.
alpha pisze: 26 sie 2019, 19:37...
Jeżeli wszystkie postacie przydzielę na wyprawę, i w związku z tym wszystkie będę zmuszony wyczerpać, to (skoro za chwilę będzie faza walki) jak się potem mają one bronić? Rozumiem, że nie można się bronić wyczerpanymi postaciami? Jak mam w takim razie zareagować na atak?...
Dostaniesz obrażenia niebronione. Nie możesz atakować. Gra w takim sytuacjach często kończy się bardzo szybko.
Granie w LotR to jest właśnie zbudowanie takiego decka żeby mieć odpowiedni quest power do postępu scenariusza, dobrą obronę i silne ataki. Na początku gry zawsze jest trudno, bo ma się tylko 3 postacie.
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: alpha »

Wygląda na to, że jednak dobrze to wszystko rozumiałem, tylko ta próba przełożenia tego na fabułę nie ma racji bytu :)
Z tą rozpiską akcji na końcu instrukcji oraz szczegółowym opisem każdej fazy nie powinno być problemu, bo właśnie skaczę pomiędzy tymi miejscami w razie niejasności.
Dzięki za wyjaśnienia.
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: alpha »

Zadam pytanie, które może jest głupie, ale wolę się upewnić.

Jeżeli ktoś posiada 3x CS, to może korzystać z wszystkich kopii kart, które normalnie były jako pojedyncze. To jest zrozumiałe.
Czy jednak Talia Spotkań również ma być x3?
Będzie ona 3 razy większa?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
c08mk
Posty: 2462
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 285 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: c08mk »

alpha pisze: 11 lis 2019, 11:59 Zadam pytanie, które może jest głupie, ale wolę się upewnić.

Jeżeli ktoś posiada 3x CS, to może korzystać z wszystkich kopii kart, które normalnie były jako pojedyncze. To jest zrozumiałe.
Czy jednak Talia Spotkań również ma być x3?
Będzie ona 3 razy większa?
Talie spotkań powinny być takie jakie są z jednego CS. To wynika z balansu jaki jest wbudowany w talie. Tu jest pewien obszar na home-rule gdzie przez dodanie kart można sobie ułatwiać lub utrudniać grę.
W zasadzie w scenariuszach Wizard's Quest i Woodland Realm jest instukcja jak się buduje własne talie spotkań ale tam też karty mają dodatkową numerację z poziomem trudności. Gdyby się chciało skorzystać z tych zasad można przyjąć, że "jednyki" i unikaty są warte 2 lub 3 pkt, a dwójki i karty "na oko" mocniejsze 1-2 pkt.
Karty w tych scenariuszach są prawie identyczne (niektóre dokładnie takie same) i moim zdaniem ten system budowania talii mógłby być od razu wbudowany w LotRa.
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: alpha »

Kilka nowych pytań:

1. Instrukcja, str. 14, "Faza 3: Wyprawa", akapit 1:
Ta faza dzieli się na 3 kroki (...). Na początku i pod koniec każdego kroku gracze mają okazję wykonać akcję i zagrać karty wydarzeń
Jak to się ma do "Skrótu przebiegu rundy" na str. 30, gdzie akcje graczy są przedstawione tylko dla 2 i 3 kroku, a 1-szy krok tego nie ma?

To samo dotyczy: "Fazy 6: Walka" (str. 18, Rozpatrywanie ataków wroga, akapit 1), gdzie też jest inormacja, że po każdym kroku (jest ich 4) można zagrywać karty wydarzeń lub wykonywać akcje, a na str. 31 też nie ma tych pól akcji, bo są tylko po rozdaniu karty cienia wrogom i na koniec ataków graczy. Czyli kiedy są dozwolone, bo już sam nie wiem?

2. Sfera "Duch" ma kilka kart, które umożliwiają położenie żetonu/ów postępu na obszarach (jako Odpowiedź).
Te karty to:
a) Sprzymierzeniec - Przewodnik z Lorien (aktywny obszar)
b) Sprzymierzeniec - Zwiadowca z Północy (obszar w Strefie przeciwności)
c) Wydarzenie - Siła woli (aktywny obszar)

Co jest przydzieleniem do wyprawy: sam moment przydzielenia do wyprawy (deklaracja poparta wyczerpaniem postaci sprzymierzeńca / zagranie wydarzenia)?
A może trzeba poczekać do kroku "Rozpatrzenie wyprawy" i sprawdzić (postęp / zagrożenie), i DOPIERO TERAZ jest ta ODPOWIEDŹ z tych 3 kart (punkty: a, b, c)?

Jeżeli od razu w momencie deklaracji, to właśnie położone tam żeton(y) mogą spowodować, że obszar spadnie z Strefy przeciwności (Dzięki karcie z punktu b), a to zmniejszy sumę zagrożenia.
Czy dobrze myślę, czy to nie tak działa?

3. Sfera "Duch" - Sprzymierzeniec - Tuk Włóczykij
Użycie jego zdolności (akcja na karcie), to wyczerpanie go, a następnie przekazanie tej karty do drugiego gracza.
Ten gracz otrzymuję ją w stanie: wyczerpana czy przygotowana?

4. Sfera "Duch" - Dodatek - Nieoczekiwana odwaga
Nie ma przeciwwskazań żeby jeden bohater miał 3 takie karty i co chwila się przygotowywał? :)

5. Sfera "Duch" - Wydarzenie - Wola Zachodu
Czy wtasowanie stosu kart odrzuconych, w którym jest zabity bohater, przywraca do życia tego bohatera?
Gdzieś chyba była informacja, że bohater nie może być cofnięty na rękę ze stosu kart odrzuconych, ale czy to dotyczy też tej karty?
W sumie nie cofam nic na rękę ze stosu kart odrzuconych, bo karta bohatera trafia do mnie ze stosu kart do dobierania, a to już inny stos :)
Jak to jest?

6. Sfera "Taktyka" karty:
a) Sprzymierzeniec - Włócznik Gondoru
b) Wydarzenie - Cios z rozmachem
Czy obrażenia idą na wroga już w momencie deklaracji obrońcy?
Czy przy dobrych wiatrach może nie dojść do ataku wroga, bo te obrażenia z tych kart będą szybsze?

7. Sfera "Taktyka" - Wydarzenie - Szybkie uderzenie
Czy dzięki tej karcie wróg będący w zwarciu z graczem od poprzedniej tury, może zostać zaatakowany (a być może i zabity) jeszcze przed fazą ataku wrogów?

8. Bohater - Dunhern
Co oznacza: "Gdy atakuje w pojedynkę"? Podczas fazy ataku żaden inny bohater ani sprzymierzeniec nie może atakować (w sensie niezależnie na innego wroga)?

9. Bohater - Eowina
Rozumiem, że albo nie korzystam z jej akcji i wtedy mam 4 punkty woli, albo bawimy się w odrzucanie kart w ilości więcej niż 4 żeby jej akcja miała sens?
Dziwna umiejętność. Chyba, że źle to rozumiem.

10. Bohater - Thalin
Te punkty obrażenia to tylko dla nowo odkrywanych kart, czy dla tych co już leżą w Strefie przeciwności również?

11. Sprzymierzeniec - Gandalf
"Kiedy Gandalf wchodzi do gry wybierz (...)"
Wybieram gdy wchodzi, ale mogę tę wybraną rzecz zastosować później (zanim zejdzie na stos)?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Sarseth
Posty: 725
Rejestracja: 22 kwie 2016, 10:31
Has thanked: 32 times
Been thanked: 42 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: Sarseth »

alpha pisze: 19 lis 2019, 15:12 1. Instrukcja, str. 14, "Faza 3: Wyprawa", akapit 1:
Ta faza dzieli się na 3 kroki (...). Na początku i pod koniec każdego kroku gracze mają okazję wykonać akcję i zagrać karty wydarzeń
Jak to się ma do "Skrótu przebiegu rundy" na str. 30, gdzie akcje graczy są przedstawione tylko dla 2 i 3 kroku, a 1-szy krok tego nie ma?

To samo dotyczy: "Fazy 6: Walka" (str. 18, Rozpatrywanie ataków wroga, akapit 1), gdzie też jest inormacja, że po każdym kroku (jest ich 4) można zagrywać karty wydarzeń lub wykonywać akcje, a na str. 31 też nie ma tych pól akcji, bo są tylko po rozdaniu karty cienia wrogom i na koniec ataków graczy. Czyli kiedy są dozwolone, bo już sam nie wiem?
http://www.kaybee.org/kirk/LoTR_LCG_QuickRef.pdf <- mnie to pomogło dawno temu
alpha pisze: 19 lis 2019, 15:12 2. Sfera "Duch" ma kilka kart, które umożliwiają położenie żetonu/ów postępu na obszarach (jako Odpowiedź).
Te karty to:
a) Sprzymierzeniec - Przewodnik z Lorien (aktywny obszar)
b) Sprzymierzeniec - Zwiadowca z Północy (obszar w Strefie przeciwności)
c) Wydarzenie - Siła woli (aktywny obszar)

Co jest przydzieleniem do wyprawy: sam moment przydzielenia do wyprawy (deklaracja poparta wyczerpaniem postaci sprzymierzeńca / zagranie wydarzenia)?
A może trzeba poczekać do kroku "Rozpatrzenie wyprawy" i sprawdzić (postęp / zagrożenie), i DOPIERO TERAZ jest ta ODPOWIEDŹ z tych 3 kart (punkty: a, b, c)?

Jeżeli od razu w momencie deklaracji, to właśnie położone tam żeton(y) mogą spowodować, że obszar spadnie z Strefy przeciwności (Dzięki karcie z punktu b), a to zmniejszy sumę zagrożenia.
Czy dobrze myślę, czy to nie tak działa?
Deklaracja poparta wyczerpaniem postaci. Jak sam napisałeś ;) Przydzieleniem do wyprawy jest moment przydzielenia do wyprawy. Rozpatrzenie to rozpatrzenie, to jest dosłownie to samo.
Ale siła woli to jest to: https://ringsdb.com/card/01047 ? To działa inaczej, bo to jest faza wyboru aktywnej lokacji, a nie wyprawy.
alpha pisze: 19 lis 2019, 15:12 3. Sfera "Duch" - Sprzymierzeniec - Tuk Włóczykij
Użycie jego zdolności (akcja na karcie), to wyczerpanie go, a następnie przekazanie tej karty do drugiego gracza.
Ten gracz otrzymuję ją w stanie: wyczerpana czy przygotowana?
Wyczerpanym, stan kart się nie zmienia sam z siebie, póki gra na to dosłownie nie pozwala.
alpha pisze: 19 lis 2019, 15:12 4. Sfera "Duch" - Dodatek - Nieoczekiwana odwaga
Nie ma przeciwwskazań żeby jeden bohater miał 3 takie karty i co chwila się przygotowywał? :)
Nie ma przeciwskazań. Dlatego mam 3CSy ^^
alpha pisze: 19 lis 2019, 15:12 5. Sfera "Duch" - Wydarzenie - Wola Zachodu
Czy wtasowanie stosu kart odrzuconych, w którym jest zabity bohater, przywraca do życia tego bohatera?
Gdzieś chyba była informacja, że bohater nie może być cofnięty na rękę ze stosu kart odrzuconych, ale czy to dotyczy też tej karty?
W sumie nie cofam nic na rękę ze stosu kart odrzuconych, bo karta bohatera trafia do mnie ze stosu kart do dobierania, a to już inny stos :)
Jak to jest?
Shit, jak patrzę na nowe zasady to każą go odrzucić do tego discarda, ale pamiętam że w moich był specjalny na nie discard. https://community.fantasyflightgames.co ... ad-heroes/ tutaj też te info. Czy nawet tutja: https://boardgamegeek.com/thread/150851 ... rd-shuffle
Nie wiem ;p Bo wiem że są scenariusze które rzecyzwiście wrzucały bohatera do takiego stosu i wtedy hero wychodził normalnie. Ale nigdy po śmierci - po to mamy wskrzeszenie i nie trzeba go szukać Dziura w nowych zasadach?
alpha pisze: 19 lis 2019, 15:12 6. Sfera "Taktyka" karty:
a) Sprzymierzeniec - Włócznik Gondoru
b) Wydarzenie - Cios z rozmachem
Czy obrażenia idą na wroga już w momencie deklaracji obrońcy?
Czy przy dobrych wiatrach może nie dojść do ataku wroga, bo te obrażenia z tych kart będą szybsze?
Tak i tak ;) Czyli shadow card też się nie odpali.
alpha pisze: 19 lis 2019, 15:12 7. Sfera "Taktyka" - Wydarzenie - Szybkie uderzenie
Czy dzięki tej karcie wróg będący w zwarciu z graczem od poprzedniej tury, może zostać zaatakowany (a być może i zabity) jeszcze przed fazą ataku wrogów?
Tak
alpha pisze: 19 lis 2019, 15:12 8. Bohater - Dunhern
Co oznacza: "Gdy atakuje w pojedynkę"? Podczas fazy ataku żaden inny bohater ani sprzymierzeniec nie może atakować (w sensie niezależnie na innego wroga)?
W sensie na jednego wroga. A jeden wróg może być atakowany tylko raz przez danego gracza w swojej fazie.
Masz dwóch wrogów, to na jednego idziesz Dunherem i masz bonus, a na drugiego wszystkimi - lub odwrotnie. I wszystko gra. Ale nie możesz raz zaatkować Dunherem potwora numer 1 i potem resztą, bo nie można atakować tego samego wroga podczas fazy ataku na gracza. (inny gracz będzie mógł sobie go z łuku strzelić w swojej fazie i tak np - nie musi koniecznie wspierać Cię - bo wtedy Dunhere bonusu nie dostanie.)
alpha pisze: 19 lis 2019, 15:12 9. Bohater - Eowina
Rozumiem, że albo nie korzystam z jej akcji i wtedy mam 4 punkty woli, albo bawimy się w odrzucanie kart w ilości więcej niż 4 żeby jej akcja miała sens?
Dziwna umiejętność. Chyba, że źle to rozumiem.
Masz 4 woli. Odrzucisz kartę i masz 5. Kolega po lewej odrzuci i masz 6. +1 za każdą odrzuconą kartę (max jedna per gracz, więc nie odrzucic więcej niż czterech, bo może maksymalnie czwórka Was grać)
alpha pisze: 19 lis 2019, 15:12 10. Bohater - Thalin
Te punkty obrażenia to tylko dla nowo odkrywanych kart, czy dla tych co już leżą w Strefie przeciwności również?
"kiedy jest odkrywana" powinno tłuamczyć że tylko nowe ;) Dodatkiem jest to, że potrafi zdjąć przeciwnikia jeśli ma 1HP zanim odpali 'when revealed'
alpha pisze: 19 lis 2019, 15:12 11. Sprzymierzeniec - Gandalf
"Kiedy Gandalf wchodzi do gry wybierz (...)"
Wybieram gdy wchodzi, ale mogę tę wybraną rzecz zastosować później (zanim zejdzie na stos)?
nie, kiedy wchodzi wybierasz i od razu akcja jest. Dlatego Gandalf plus https://ringsdb.com/card/01023 jest super combem bo wtedy możesz "wybierać" w której akcji zagrasz i wtedy również odpali się bonus Gandalfa i Gandalf jeszcze sobie wróci, a kosztował tylko 1 surowiec!
Ostatnio zmieniony 19 lis 2019, 16:01 przez Sarseth, łącznie zmieniany 1 raz.
Rebel 6% (trójmiasto)
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: donmakaron »

1. Jest to rzeczywiście krzywo napisane, ale zwróć uwagę, że w skrócie przebiegu rundy w zielonych krokach gracze mogą grać akcje w dowolnym momencie. Te dodatkowe pola na akcje graczy są chyba dodane tylko, żeby bardzo wyraźnie pokazać, że po tych akurat krokach można wykonywać akcje.

2. Już w samym momencie przydzielenia postaci do wyprawy (zazwyczaj - przy deklaracji przydzielenia i wyczerpaniu postaci w tym celu) odpalają się wszystkie efekty kiedy ta postać zostaje przydzielona do wyprawy. Może się zdarzyć, że w wyniku tego przed rozpatrzeniem wyprawy spadną jakieś obszary.

3. W takim stanie w jakim była, czyli wyczerpaną. Generalnie nie robisz niczego, czego zasady i efekty kart nie kazały zrobić. Nic nie każe przygotowywać tej postaci więc pozostaje wyczerpana.

4. Nie ma. Ktoś może być potrójnie odważny, albo i więcej.

5. Bohater zostaje w discardzie. Tak bodajże mówi FAQ.

6. Tak i tak.

7. Tak. Może to być nawet wróg, który wszedł z graczem w zwarcie w tej turze.

8. Oznacza to, że jeśli deklarujesz atak na jakiegoś wroga i w tym ataku używasz tylko Dunherna. Normalnie możesz zadeklarować atak na każdego wroga z którym jesteś w zwarciu i przy każdym ataku użyć dowolnej liczby swoich niewyczerpanych postaci. Jeśli wyjdzie tak, że do ataku użyjesz samego Dunherna, to odpali się jego zdolność. Potem i przed tym możesz przeprowadzać ataki na innych wrogów wg normalnych zasad.

9. Eowina przydzielona do wyprawy zapewnia punkty woli zgodne ze swoją aktualną siłą woli. Bazowo 4, jeśli ktoś odpali jej akcję to 5 i tak do 7 (jest chyba limit 3 razy na fazę czy coś takiego). Więc po odrzuceniu 3 kart będzie miałą 7 woli i właśnie tyle doda do wyprawy. Za każdą odrzuconą kartę ma +1.

10. Tylko dla nowo odkrytych.

11. Możesz to zrobić tylko kiedy wchodzi do gry i ani chwili później, tak jak jest to napisane na karcie.
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: alpha »

Dziękuję panowie za odpowiedzi :wink:

W sumie wszystko jasne poza Eowiną.

Eowina żeby być przydzielona do wyprawy musi być wyczerpana (uwielbiam ten zwrot :)).
Skoro więc jest wyczerpana (dając te 4 pw), to jakim cudem można skorzystać z jej akcji, która też wymaga wyczerpania?
Nie mówimy o kartach co ją w międzyczasie przygotują, bo wtedy jasna sprawa, że można by było do tych 4 pw dodać kolejne pw za każdą odrzuconą kartę.

Źle rozumuję?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Sarseth
Posty: 725
Rejestracja: 22 kwie 2016, 10:31
Has thanked: 32 times
Been thanked: 42 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: Sarseth »

alpha pisze: 19 lis 2019, 17:17 Dziękuję panowie za odpowiedzi :wink:

W sumie wszystko jasne poza Eowiną.

Eowina żeby być przydzielona do wyprawy musi być wyczerpana (uwielbiam ten zwrot :)).
Skoro więc jest wyczerpana (dając te 4 pw), to jakim cudem można skorzystać z jej akcji, która też wymaga wyczerpania?
Nie mówimy o kartach co ją w międzyczasie przygotują, bo wtedy jasna sprawa, że można by było do tych 4 pw dodać kolejne pw za każdą odrzuconą kartę.

Źle rozumuję?
Jej akcja nie wymaga wyczerpania. Chyba ze druk pl ma blad?
Rebel 6% (trójmiasto)
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: alpha »

O, a ja myślałem, że każda akcja wymaga wyczerpania postaci, bo przecież zagrywanie akcji trzeba jakoś zaznaczyć (obracając kartę).
Nie wystarczyłoby napisać to samo bez tego wyrazu "Akcja"?
Po co w takim razie jest tam to słowo?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: donmakaron »

Karty wydarzeń zagrywane z ręki też mają akcję, a się ich nie wyczerpuje. Akcja z zasady nie wymaga wyczerpania. Przydzielając postać do wyprawy wyczerpujesz ją, bo tak mówią zasady. Zasady natomiast nigdzie nie wspominają, żeby wyczerpywać postać używającą swojej akcji.
ODPOWIEDZ