The Lord of the Rings / Władca Pierścieni LCG - zasady, pytania, wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
arek22
Posty: 6
Rejestracja: 14 lis 2015, 17:06

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: arek22 »

Hejka. Mam pytanie:

Jeśli kolega zadeklarował obrońcę i ten obrońca został zniszczony przez efekt cienia ten atak jest niebroniony.
W takim razie mając u siebie wolnego Aragorna mogę skorzystać z jego cechy wartownika i obronić kolegę ?!

W karcie wydarzenia "Za Gondor" wszystkie postacie dostają +1 do ataku. Czy dotyczy to tylko moich postaci, czy także postaci drugiego gracza?
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 572 times
Been thanked: 1028 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: RUNner »

arek22 pisze:Hejka. Mam pytanie:

Jeśli kolega zadeklarował obrońcę i ten obrońca został zniszczony przez efekt cienia ten atak jest niebroniony.
W takim razie mając u siebie wolnego Aragorna mogę skorzystać z jego cechy wartownika i obronić kolegę ?!

W karcie wydarzenia "Za Gondor" wszystkie postacie dostają +1 do ataku. Czy dotyczy to tylko moich postaci, czy także postaci drugiego gracza?
Ad. 1. Niestety nie można tak zrobić. Wartownika można zadeklarować jako obrońcę przed rozpatrzeniem ataku.
Ad. 2. Wszystkie postacie w grze dostają premię, czyli także drugiego gracza.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 572 times
Been thanked: 1028 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: RUNner »

Dawno nie grałem w Hobbita i teraz po rozegraniu kilku partii w przygodę z Trollami, naszły mnie pewne wątpliwości odnośnie worków.
1. Czy bohater z dołączonym workiem może zbierać zasoby i je wydawać na zagrywane karty?
2. Czy bohater z dołączonym workiem może też korzystać z dodatków, np. z Namiestnika Gondoru?
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: donmakaron »

Może zbierać zasoby, zagrywać karty i jego dodatki działają. Worki w żaden sposób tego nie zabraniają, w erracie i faq również nie ma nic na ten temat.
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 572 times
Been thanked: 1028 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: RUNner »

Twoja interpretacja brzmi sensownie. Też szukałem odpowiedzi w instrukcji, FAQu i treści samej karty ale pewności nie miałem jak grać. Zasoby zbierałem ale dodatków nie używałem na wszelki wypadek :D
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: donmakaron »

Jak Ci idzie za łatwo to wrzucaj do worka też dodatki i zasoby ;)
Awatar użytkownika
neutrino
Posty: 227
Rejestracja: 20 lis 2013, 08:13
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 10 times
Been thanked: 5 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: neutrino »

Pytanie o fazę planowania. Czy mogę zagrać dodatek, następnie wykonać akcję, następnie zagrać kolejny dodatek?

Przykład:
Gram Steward of Gondor na bohatera, wykonuję akcje wyczerpując SoG i zyskując dwa zasoby, gram Celebrians Stone.

Trochę mi się to zbyt piękne wydaje.

Gesendet von meinem PzKpfw. VI Ausf. E mit 88mm KwK 36 L/56.
Ostatnio zmieniony 17 sty 2016, 22:39 przez neutrino, łącznie zmieniany 1 raz.
"Talent, ciężka praca, wytrwałość i poświęcenie. Nikt się nie rodzi leniwy. To umiejętność nabyta (...) forma sztuki, jeśli wolisz, podobna do poezji, tańca czy muzyki."
uday
Posty: 726
Rejestracja: 11 wrz 2013, 23:08
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: uday »

Możesz. Fazę planowania można dowolnie przerywać akcjami.
c08mk
Posty: 2462
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 285 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: c08mk »

uday pisze:Możesz. Fazę planowania można dowolnie przerywać akcjami.
Aż zajrzałem do instrukcji i nie widzę nic takiego. Okienko na wykonanie akcji jest po zagraniu sprzymierzeńców i dodatków.
uday
Posty: 726
Rejestracja: 11 wrz 2013, 23:08
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: uday »

Spójrz na ostatnią stronę na schemat rundy. Cała faza planowania jest na zielono, czyli są oknami akcji.

Trochę to głupie, że po oknie akcji (w którym gracz A może też zagrywać sprzymierzeńców i dodatki) jest zwykłe okno akcji, potem znowu okno akcji "rozszerzone" dla gracza B i znowu zwykłe okno akcji, ale wynika to z ogólnego zapisu w instrukcji: "na koniec każdego kroku i każdej fazy jest okno akcji". Także (mimo iż zupełnie niepotrzebne) zostału uwzględnione w schemacie.
c08mk
Posty: 2462
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 285 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: c08mk »

Zawsze to traktowałem jako możliwość podjęcia akcji tam gdzie jest napisane, że można podjąć akcje. Nie zwróciłem uwagi na kolory. To trochę ułatwi przyszłe rozgrywki : )
Awatar użytkownika
neutrino
Posty: 227
Rejestracja: 20 lis 2013, 08:13
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 10 times
Been thanked: 5 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: neutrino »

uday pisze:Trochę to głupie, że po oknie akcji (w którym gracz A może też zagrywać sprzymierzeńców i dodatki) jest zwykłe okno akcji, potem znowu okno akcji "rozszerzone" dla gracza B i znowu zwykłe okno akcji (...)
I ten schemat z instrukcji mnie właśnie zmylił. Bo z tego co znalazłem na bgg w różnych rozpiskach rundy, wywnioskowałem, że można przerywać wystawianie kart akcjami.
Słuszna uwaga o zielonym kolorze całej fazy planowania.

Dzięki.

Gesendet von meinem PzKpfw. VI Ausf. E mit 88mm KwK 36 L/56.
"Talent, ciężka praca, wytrwałość i poświęcenie. Nikt się nie rodzi leniwy. To umiejętność nabyta (...) forma sztuki, jeśli wolisz, podobna do poezji, tańca czy muzyki."
WroobeI
Posty: 3
Rejestracja: 05 lut 2016, 22:07

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: WroobeI »

Witam, od wtorku zostałem posiadaczem gry Władca Pierścieni LCG. Codziennie studiuję zasady gry i to nawet po kilka godz. i wciąż nie znam ich do końca :(
Jako świeżak ogromna prośba o pomoc w kilku pytaniach, z góry dziękuję :)

1. Gdy się skończy talia spotkań to w nowej turze tworzę nową talię z kart odrzuconych a czy to samo tyczy się również mojej tali gracza ?
2. Czy karty DODATEK dodaje się bohaterowi na stałe i czy cały czas zdolność z tego DODATKU jest aktywna również w kolejnych turach ? Wydaje mi się, że tak ale wolę się upewnić. A np. czy jest później możliwość przeniesienia DODATKU na innego bohatera ?
3. W fazie wyprawy w instrukcji jest napisane , że gracz może przydzielić tyle postaci, ile zechce. Czyli np. 0. Zaś gdzieś na forum natknąłem się na takie pytanie i wyczytałem, że ktoś napisał: marzenie, że nie.. Więc jak jest?
4. Gdy korzystam ze zdolności bohatera to rozumiem postać jest wyczerpana i nie mogę już nią iść na wyprawę ani się bronić ani atakować ? Można wykonać jedną z tych 4 rzeczy podczas tury ? Czyli np. jak idę na wyprawę bohaterem to nie mogę już tym samym bohaterem wykonać żadnej pozostałej rzeczy?
5. A tak w ogóle to kiedy można korzystać ze zdolności bohatera i oczywiście tylko raz na turę czy można kilka razy na turę?
6. III- WYPRAWA - Rozpatrywanie wyprawy.
Porównuję łączną siłę woli moich wszystkich postaci (czy tylko postaci, które poszły na wyprawę) z łączną siłą zagrożenia wszystkich kart w strefie przeciwności również z potworami którzy nie są zemną w zwarciu (czy bez tych co mają większy koszt zwarcia od mojego na planszy poziomu zagrożenia)?
Dodatkowo jaki byłby wpływ w takiej sytuacji, gdybym chciał dodatkowo jeszcze zaatakować potwora, który ma poziom zwarcia wyższy od mojego na planszy poziomu zagrożenia?
7. Czy kilka stworów może naraz łącznie zaatakować jednego mojego bohatera czy każdy stwór atakuje oddzielnie? Bo co jak mam tylko jednego bohatera w grze a chcą mnie zaatakować dwa stwory ? Wyczytałem że jeden stwór może być w jednej turze atakowany tylko raz a czy bohater może także być atakowany tylko raz czy kilka razy ? bo jak tylko raz to w takim razie, który stwór atakuje a który nie ?
uday
Posty: 726
Rejestracja: 11 wrz 2013, 23:08
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: uday »

1. Gdy skończy się talia gracza to nie przetasowujemy. Jest specjalna karta w sferze ducha, która pozwala wtasować wszystko ze stosu kart odrzuconych do talii (nawet jeśli talia jest wyczyszczona). Talia kart przeciwności "odnawia" się tylko jeśli w fazie wyprawy mamy dobrać kartę, a nie mamy skąd. To jest jedyny warunek. Nie na początku rundy.

2. Dodatki zagrywa się na "dozwolony cel". Domyślnie są to wszystkie postacie (bohaterowie i sprzymierzeńcy, ale nie wrogowie), ale teks konkretnego dodatku może zawierać specjalne zasady. I tak Namiestnika Gondoru można wrzucić tylko na bohatera, Leśną pułapkę tylko na wroga, a Kamień Elfów tylko na obszar. Dodatek podłączony do innej karty zostaje przy niej do końca gry, lub do momentu odrzucenia owej karty, lub do momentu odrzucenia tego dodatku. Generalnie nie ma możliwości ich przenoszenia, chyba że pozwala na to tekst karty. Róg Gondoru musi więc zostać tam gdzie jest (chyba, że go w jakiś sposób zdiscardujemy i zagramy nowy), ale taki Znak Duneadinów może skakać pod warunkiem, że wydamy na to zasób (dzięki specjalnej zasadzie karty).

3. Prawdopodobnie natknąłeś się na pytanie "Czy mogę nikogo nie przydzielać i pominąć fazę wyprawy?" Można przydzielić tyle ile chcesz, ale wyprawa zawsze się rozpatruje. Jeśli więc wyślesz na wyprawę 0 siły woli, a w strefie przeciwności wrogowie i obszary i jeszcze trzeba karty nowe odkryć, to najprawdopodobniej wyprawę przegrasz i poziom zagrożenia skoczy Ci na łeb, na szyję. Niemniej, czasem może to mieć sens.

4. Jeśli zdolność wymaga wyczerpania (jak Beravora, albo Denethor), to tak. Albo wyczerpiesz Beravorę, żeby dociągnąć karty, albo questować, albo do obrony, albo do ataku. Albo będzie stała całą rundę, czyli jej nie wykorzystasz. Natomiast jest też bardzo dużo zdolności, kóre nie wymagają wyczerpania bohatera (musi to być stricte napisane, jak u B.) - patrz - Glorfindel zielony. Są też bohaterowie, którzy coś potrafią przy okazji wykonywania czegoś co wymaga wyczerpania (np. Theodred daje zasób, gdy questuje, a zazwyczaj wtedy też się wyczerpuje).

5. Ze zdolności typu Reakcja należy korzystać wtedy kiedy wskazuje to teks zdolności. Przy zdolnościach typu Akcja można prawie, że zawsze (patrz diagram na ostatnich dwóch stronach, bodajże). Nie wolno przerywać odkrywania i rozpatrywania kolejnych kart spotkań (od momentu odkrycia pierwszej do momentu rozpatrzenia ostatniej) ani przydzielania kart cienia.

6. Przydzielasz postacie do wyprawy i tylko ich siła woli będzie się liczyła. Chyba, że jakieś efekty mówią inaczej (np. dolicz siłę woli tej postaci do wyprawy bez jej uczestnictwa). Są 3 typy miejsc na stole, gdzie mogą być karty przeciwności:
- strefa przeciwności
- aktywny obszar
- "zwarcia" z poszczególnymi graczami
Karty odkrywane w fazie wyprawy lądują zawsze w strefie przeciwności i interesuje nas tylko siła zagrożenia kart w strefie przeciwności. Dwa pozostałe są właśnie po to, żeby pozbywać się ze strefy przeciwności obszarów i wrogów. Chyba, że znowu jakaś karta explicite mówi, że jest inaczej (np. jeśli ten wróg jest w zwarciu to wciąż dolicza swoją siłę zagrożenia podczas wyprawy).
Normalnie nie jesteś w stanie atakować wrogów w strefie przeciwności i nie jesteś w stanie atakować wrogów inaczej niż w fazie walki. Gdybyś jednak grał czerwono-niebieską talią i zagrał "szybki atak" (czy jak się tam zwało to wydarzenie) na Dunherna, to mógłbyś wykonać atak na wroga znajdującego się w strefie przeciwności w fazie wyprawy. Gdyby ten atak zniszczył danego wroga, to oczywiście ten wróg natychmiast zostałby odrzucony na discard i nie dodawałby już swojej siły zagrożenia do wyprawy. W takim przypadku nie ma jednak znaczenia jaki jest poziom zwarcia tego wroga.
Poziom zagrożenia interesuje nas głównie w fazie zwarcia. Czyli wszyscy wrogowie, którzy zostali odkryci z talii spotkań w tej fazie wyprawy dodają swoją siłę zagrożenia do tej wyprawy. Dopiero później (po rozliczeniu wyprawy i po fazie podróży) dochodzimy do dobrowolnego zwarcia i testów zwarcia. Nie można sobie od tak w fazie wyprawy stwierdzić, że tego wroga biorę do siebie na zwarcie.

7. Wrogowie (ale tylko, którzy są w zwarciu) atakują zawsze. Jak Cię 3 dresików w uliczce dopadnie to przecież nie będzie tak, że dwóch stanie z boku i rozłoży ręce, bo tylko przed jednym się możesz bronić na raz? ;)
Jeśli kilku wrogów jest w zwarciu z jednym graczem to trzeba rozpatrzyć atak każdego z tych wrogów po kolei. Najpierw wróg A, potem B, itd. Tutaj dobrze by było, gdybyś poczytał o "atakach niebronionych", ale tak z grubsza: deklarując rozpatrzeniae ataku wroga decydujemy, czy:
- wyczerpujemy jednego bohatera lub sprzymierzeńca, żeby bronił atak (dzięki temu od siły ataku odejmujemy siłę obrony)
- nikogo nie wyczerpujemy i mówimy, że atak będzie niebroniony (wtedy wszystkie obrażenia, nawet jeśli musimy przydzielić jednemu bohaterowi i nie liczymy żadnych tarcz)
Uwaga. Wskutek różnych dziwnych efektów na kartach, może się zdarzyć, że w trakcie rozpatrywania ataku broniąca postać opuści grę, lub w jakiś inny sposób przestanie być uważana za obrońcę. W takim wypadku również traktujemy atak jak niebroniony.
Do kolejnego ataku znowu możemy wybrać 1 obrońcę, lub zadeklarować atak niebroniony. Mając 1 postać stojącą i 3 atakujących wrogów, oczywistym jest, że przynajmniej 2 ataki będą niebronione.
Jeśli specjalne zasady tego nie powiedzą, nie ma sytuacji, gdy kilku wrogów na raz atakuje jedną postać. Nie dodaje się ich siły, itd.

Przechodząc do kontrataku, przeciwko każdemu wrogowi, z którym jesteśmy w zwarciu można zadeklarować max 1 atak na rundę (chyba, że efekty kart pozwolą nam na więcej). Jeśli więc mamy sytuację, że (już po obronach) mamy 1 wroga w zwarciu i jednego stojącego bohatera to nie można zaatakować, rozpatrzyć atak, wstać i znowu zaatakować. Nie można również zaatakować, wstać i znowu wyczerpać, żeby zdublować siłę.
WroobeI
Posty: 3
Rejestracja: 05 lut 2016, 22:07

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: WroobeI »

Ogromne dzięki, nawet nie wiesz jak bardzo pomogłeś :)
Lecz pojawiło się kolejne pytanie odnośnie tego co napisałeś:
"Do kolejnego ataku znowu możemy wybrać 1 obrońcę"
Myślałem, że na całą fazę Walki mogę użyć tylko 1 obrońcę. Czyli rozumiem, że obrońców mogę ustalić więcej ?
uday
Posty: 726
Rejestracja: 11 wrz 2013, 23:08
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: uday »

Masz 3 wrogów w zwarciu, schemat fazy walki będzie wyglądał tak:
I. Karty Cienia

II. Ataki wrogów na graczy (w dowolnej kolejności, można najpierw rozpatrzyć Pomiot Ungolianty, a można Orki z Dol Guldur)

1. Wybieram wroga A i deklaruję, że rozpatruję jego atak.
2. Przydzielam obrońcę lub deklaruję brak obrońców (atak niebroniony)
3. Odkrywam kartę cienia i rozpatruję jej efekt
4. Porównuję siłę ataku wroga z siłą obrony broniącej postaci i różnicę zadaję jako obrażania broniącej postaci (w przypadku ataku niebronionego muszę zadać kontrolowanemu przeze mnie bohaterowi tyle obrażeń ile wynosi atak wroga).

5. Wybieram wroga B... (i przechodzę punkty analogiczne do 1-4)
...

9. Wybieram wroga C... (i przechodzę punkty analogiczne do 1-4)

III. Ataki gracza na wrogów

1. Wybieram dowolnego wroga będącego w zwarciu ze mną (znowu nie ma żadnej wymuszonej kolejności) i deklaruję jednocześnie postacie, które będą go atakowały (jedna lub kilka, ale co najmniej 1). Mogę też nie zadeklarować żadnego ataku i spasować (jeśli nie mam postaci albo po prostu nie chcę atakować)
2. Podliczam łączną siłę ataku wszystkich atakujących postaci
3. Odejmuję od siły ataku siłę obrony wroga i zadaję rany jako różnicę.

4. Znowu mogę wybrać dowolnego (z nieatakowanych jeszcze w tej rundzie) wrogów i zadeklarować postacie i atak na niego. Mogę też spasować (jeśli nie chcę już więcej atakować, albo nie mam już postaci).
WroobeI
Posty: 3
Rejestracja: 05 lut 2016, 22:07

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: WroobeI »

Wracają do obrońcy czy obrony, znalazłem ciekawą kartę:
"Zjednoczeni"
"Akcja: Wybierz gracza. Podczas tej fazy ten gracz może zadeklarować dowolną liczbę ze swoich dozwolonych postaci jako obrońców przeciwko każdemu z atakujących go wrogów."
Załóżmy zadeklarowałem 2 obrońców z obroną 2+1 łącznie 3. Zaś atakujący wróg ma atak 5. Wobec tego 2 żetony obrażeń w jaki sposób rozdysponowuje? Mogę np. rozdać po 1 żetonie dla obydwu broniących czy koniecznie wszystkie obrażenia muszę przyznać jednemu obrońcy?

Oraz proszę jeszcze o potwierdzenie czy dobrze interpretuję kartę bohatera "Glorfindel""
"Akacja. Zapłać 1 żeton zasobów z puli zasobów Glorfindel, aby wyleczyć 1 punkt obrażeń dowolnej postaci (tylko raz na turę)"
Czyli koniecznie 1, nie mogę zabrać np. 2 żetony zasobów i uzdrowić o 2 punkty życia ?
Awatar użytkownika
eltadziko
Posty: 360
Rejestracja: 18 lis 2014, 22:05
Lokalizacja: Oława
Has thanked: 123 times
Been thanked: 79 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: eltadziko »

Mam pytanie do karty "Pochwycony" z dodatku "Starcie u stóp Samotnej Skały". Ma ona taki tekst:
When Revealed: Attach to a hero with no "Sacked!" cards attached controlled by the first player. (Cannot be canceled). Counts as a Condition attachment with the text: "Attached hero cannot attack, defend, commit to a quest, trigger its effect, or collect resources."
Czy aktywowanie efektów bohatera tyczy się też umiejętności pasywnych, czy tylko akcji i odpowiedzi? Np. jak dołożę tę kartę do Daina, to inne krasnoludy nadal będą mieć bonus do siły woli i ataku?
Awatar użytkownika
krokodiler
Posty: 402
Rejestracja: 30 kwie 2008, 11:04
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 18 times
Been thanked: 4 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: krokodiler »

@WroobeI:
Zjednoczeni - wszystkie obrażenia przydzielasz tylko jednej postaci.
Glorf: jego akcję możesz wykonać tylko 1 raz na rundę - dokładnie 1 żeton = 1 wyleczone obrażenie.

@eltadziko:
w FAQu 1.36 jest wyjaśnienie, że efekty aktywowane (triggered) poprzedzone są słowem kluczowym, natomiast pasywne są po prostu aktywne (nieźle to brzmi :lol: :lol: ; czasami pod pewnymi warunkami) i aktywacji nie wymagają, czyli efekt Daina będzie działał.
edit: co ciekawe, nic nie zabrania aktywowania efektów z kart dołączonych do postaci z kartą Sacked!
Awatar użytkownika
eltadziko
Posty: 360
Rejestracja: 18 lis 2014, 22:05
Lokalizacja: Oława
Has thanked: 123 times
Been thanked: 79 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: eltadziko »

Krokodiler - dzięki :)
Mam jeszcze jedno pytanie co do Theodreda. Ma taki opis:
Response: After Théodred commits to a quest, choose a hero committed to that quest. Add 1 resource to that hero's resource pool.
Theodred może wybrać siebie?
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 572 times
Been thanked: 1028 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: RUNner »

Oczywiście że może!
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
neutrino
Posty: 227
Rejestracja: 20 lis 2013, 08:13
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 10 times
Been thanked: 5 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: neutrino »

Z góry przepraszam za mieszanie pl/en.

Czytam sobie od czasu do czasu FAQ i dziś zaintrygowały mnie punkty:
(1.53) Canceling an encounter card effect
(1.54) Canceling an encounter card

Po chwili zrozumiałem o co w nich chodzi, ale w moim przekonaniu są kompletnie błędnie nazwane. "Wording" w karciankach jest niezwykle istotny, a te dwa punkty mieszają słownictwo. Wg mnie powinny być nazwane tak:
(1.53) Canceling an encounter card when revealed effect
(1.54) Canceling an encounter card effects

Zaczynając od instrukcji... Mamy 6 różnych efektów na encounter cards:
* constant effects,
* forced effects,
* when revealed effects,
* shadow effects,
* travel effects
* keywords

(1.53) Przykład dotyczy anulowania efektu typu when revealed, natomiast wyraźnie nie dotyczy anulowania efektu typu keyword.
(1.54) Przykład dotyczy anulowania efektu dowolnego typu. Dodatkowo, karta The Door is Closed! przytoczona w przykładzie precyzyjnie określa co jest anulowane:

Response: After an encounter card is revealed from the encounter deck, cancel its effects and discard it if there is a card with the same title in the victory display.

Zatem FAQ wprowadza więcej zamieszania niż wyjaśnia. Ale to tylko czepianie się. Jeśli coś źle interpretuję, to proszę o wyjaśnienie.
"Talent, ciężka praca, wytrwałość i poświęcenie. Nikt się nie rodzi leniwy. To umiejętność nabyta (...) forma sztuki, jeśli wolisz, podobna do poezji, tańca czy muzyki."
Awatar użytkownika
krokodiler
Posty: 402
Rejestracja: 30 kwie 2008, 11:04
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 18 times
Been thanked: 4 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: krokodiler »

Więcej zamieszania jak dla mnie wprowadza właśnie ten przykład z kartą The Door is Closed!, bo tekst tej karty mówi właśnie o anulowaniu efektów karty z talii spotkań.
Dla mnie punkt 1.53 dotyczy anulowania jednego, konkretnego efektu z karty spotkania - może to być efekt po odkryciu, ale być może będą (bo chyba jeszcze nie ma) karty, które pozwolą na anulowanie efektu wymuszonego albo np. słowa kluczowego Zguba - a następnie normalnego rozpatrzenia pozostałych efektów tej karty i - jeśli charakter karty tego wymaga - umieszczenia jej normalnie w grze.
Punkt 1.54 opisuje anulowanie karty spotkania w całości, bez rozpatrywania jakichkolwiek jej efektów i niewprowadzanie jej w ogóle do gry. Natomiast zaspokaja to wymaganie, że karta miała zostać odkryta - czyli np. w fazie wyprawy - ale jednocześnie nie upoważnia do odpalenia efektów, które miałyby działać po odkryciu karty spotkania.
Awatar użytkownika
neutrino
Posty: 227
Rejestracja: 20 lis 2013, 08:13
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 10 times
Been thanked: 5 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: neutrino »

Skąd w ogóle zabrała się potrzeba wyjaśniania co oznacza "Cancel an encounter card"? Czy jakaś inna karta mówi właśnie o anulowaniu karty z talii spotkań? Bo jak dla mnie karta The Door is Closed! jest krystalicznie precyzyjna i nie wymaga komentarza. I tak jak piszesz w sumie nie powinna być przykładem w 1.54.
"Talent, ciężka praca, wytrwałość i poświęcenie. Nikt się nie rodzi leniwy. To umiejętność nabyta (...) forma sztuki, jeśli wolisz, podobna do poezji, tańca czy muzyki."
Awatar użytkownika
krokodiler
Posty: 402
Rejestracja: 30 kwie 2008, 11:04
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 18 times
Been thanked: 4 times

Re: Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: krokodiler »

Jak dla mnie, chodzi właśnie o to rozróżnienie: anulowanie jednego efektu, ale karta normalnie jest rozpatrywana a anulowanie całej karty i nierozpatrywanie jej. W tym drugim przypadku chodzi też o potwierdzenie, tak jak pisałem wcześniej, że karta została w ogóle odkryta, co jednak nie upoważnia do odpalenia efektów związanych z odkryciem karty spotkania.
edit: np. Frodo z Czarnych Jeźdźców pozwala właśnie na anulowanie całej karty spotkania, ale w tym przypadku należy mimo to odkryć kolejną kartę, bo o tym już konkretnie mówi tekst Froda.
ODPOWIEDZ