Robinson Crusoe: AotCI

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Vincent
Użytkownik wspierający
Posty: 436
Rejestracja: 27 lip 2011, 13:23

Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Vincent » 27 paź 2012, 11:09

Pierwsze pytanko:
Czy po zmianie lokalizacji swojego obozu, schronienie nam się kasuje czy nie? Tzn czy schronienie musimy budować raz jeszcze?

W instrukcji nie raz jest napisane że jak "przeprowadzamy" się na kafelek z ikoną schronienia, to nie znaczy że mamy je wybudowane. To kiedy ono ma znaczenie? Gdy spędzamy noc poza obozem?

EDIT: Już odpowiedź na to mam.

Awatar użytkownika
Kurczu
Posty: 60
Rejestracja: 16 mar 2010, 18:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Kurczu » 31 paź 2012, 16:52

Zaraz idę odebrać swój egzemplarz :] więc być może chciałbym zadać to samo pytanie :P Mógłbyś napisać jaka jest odpowiedź?

Awatar użytkownika
Wassago
Użytkownik wspierający
Posty: 986
Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
Lokalizacja: Gliwice

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Wassago » 31 paź 2012, 17:30

To jest tak:
Jak wybudujesz schronienie i przejdziesz na inny kafelek, to schronienie zostaje (dach i palisada z tego co pamiętam spada o połowę w zaokrągleniu w górę).
Jeżeli nie masz schronienia i przenosisz się na kafelek ze schronieniem, to dostajesz je tylko na czas pobytu na tym kafelku - wiesz, jest to jakaś grota, jaskinia itd. i nie można jej przenieść ;)
Ostatnio zmieniony 31 paź 2012, 20:11 przez Wassago, łącznie zmieniany 2 razy.

Vincent
Użytkownik wspierający
Posty: 436
Rejestracja: 27 lip 2011, 13:23

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Vincent » 31 paź 2012, 19:02

Wassago pisze: (dach i palisada z tego co pamiętam spada o połowę w zaokrągleniu w górę).
Zależy z której perspektywy mówimy :D Raczej spada o połowę zaokrąglając w dól. Jeśli mamy na poziome 3, to spadam nam o 1 do 2 (czyli na korzyść gracza).

Co do wybudowanego schronienia jest tak, że nigdy z żadnego powodu gracze nie będą zmuszeni do jego zniszczenia (przerzucenia żetonu na stronę obozowiska).

Awatar użytkownika
Majek10
Użytkownik wspierający
Posty: 770
Rejestracja: 15 wrz 2012, 11:29
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Majek10 » 31 paź 2012, 20:06

Vincent pisze:
Wassago pisze: (dach i palisada z tego co pamiętam spada o połowę w zaokrągleniu w górę).
Zależy z której perspektywy mówimy :D Raczej spada o połowę zaokrąglając w dól. Jeśli mamy na poziome 3, to spadam nam o 1 do 2 (czyli na korzyść gracza).

Co do wybudowanego schronienia jest tak, że nigdy z żadnego powodu gracze nie będą zmuszeni do jego zniszczenia (przerzucenia żetonu na stronę obozowiska).

Instrukcja mówi, że zaokrąglamy w dół (1:2=0,5 zaokrąglenie w dół to 0) natomiast przytoczony przykład w instrukcji odnosi się do zaokrąglenia w górę(poziom zostaje bez zmian czyli 1) natomiast dalej ten poziom ma już 0 :roll: . Skoro jest to walka z przeciwnościami losu powinno być dla gracza trudniej czyli w dół więc literalnie tak jak w instrukcji a nie w przykładzie. Może autor odpowie jak powinno być.

Vincent
Użytkownik wspierający
Posty: 436
Rejestracja: 27 lip 2011, 13:23

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Vincent » 31 paź 2012, 20:07

jako że ja bardziej czytam obrazki w instrukcjach to został mi w głowie przykład :D

Awatar użytkownika
Wassago
Użytkownik wspierający
Posty: 986
Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
Lokalizacja: Gliwice

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Wassago » 31 paź 2012, 20:19

Swoją odpowiedź opierałem o zasady jeszcze sprzed wydania instrukcji Wtedy było tak, że zaokrąglało się w górę (na korzyść gracza).
Instrukcja pisze:Przenoszenie Obozu
Jeśli gracze posiadają wybudowane Schronienie i chcą przenieść
swój Obóz na sąsiedni kafelek Wyspy, powinni zmniejszyć zarówno
poziom Dachu, jak i Palisady o połowę (zaokrąglając w dół).
Na przykład: poziom Dachu wynosi 2, a Palisady 1. Przenosząc
Obóz na sąsiedni kafelek Wyspy, gracze musza zmniejszyć poziom
Dachu o 1, ale poziom Palisady pozostaje bez zmian (połowa z 1
zaokrągloną w dół wynosi 0).
Angielska wersja instrukcji ma tak samo :/ No to ktoś z portalu musi się wypowiedzieć.
Ostatnio zmieniony 31 paź 2012, 20:28 przez Wassago, łącznie zmieniany 1 raz.

Vincent
Użytkownik wspierający
Posty: 436
Rejestracja: 27 lip 2011, 13:23

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Vincent » 31 paź 2012, 20:21

Według cytatu który dałeś zaokrągla się na korzyść gracza (poziom palisady zaokrągla się w górę, ale liczbę poziomów które kasujesz zaokrągla się w dół.. chodzi mi o to że punkt widzenia zależy od punkty siedzenia).

Palisada pozostaje bez zmian, jak dla mnie z tego cytatu wszystko jest jasne.

Awatar użytkownika
Majek10
Użytkownik wspierający
Posty: 770
Rejestracja: 15 wrz 2012, 11:29
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Majek10 » 31 paź 2012, 20:27

jak to jasne?

dla mnie to jest sprzeczne 1 jest różne od 0
Wassago pisze:... poziom Palisady 1. ... poziom Palisady pozostaje bez zmian (połowa z 1
zaokrągloną w dół wynosi 0).
Angielska wersja instrukcji ma tak samo :/ No to ktoś z portalu musi się wypowiedzieć.[/quote]

Awatar użytkownika
Wassago
Użytkownik wspierający
Posty: 986
Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
Lokalizacja: Gliwice

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Wassago » 31 paź 2012, 20:33

Dla mnie ten fragment też jest sprzeczny ze sobą.
"chcą przenieść swój Obóz na sąsiedni kafelek Wyspy, powinni zmniejszyć zarówno
poziom Dachu, jak i Palisady o połowę (zaokrąglając w dół)."
Czyli
3/2=1.5 ~ 1
2/2=1
1/2=0.5 ~ 0

Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5398
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Nataniel » 31 paź 2012, 20:35

W tym niefortunnym fragmencie chodzi chyba o to, że *zmniejszenie* zaokrągla się w dół. Czyli de facto zaokrągla się w górę, a ktoś kto to pisał powinien zostać przykładnie powieszony za jaja na drzwiach u prof. Miodka - ku przestrodze dla przyszłych pokoleń i innych autorów instrukcji.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =

Vincent
Użytkownik wspierający
Posty: 436
Rejestracja: 27 lip 2011, 13:23

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Vincent » 31 paź 2012, 20:37

Tak jak napisałem, zaokrąglamy w dół liczbę poziomów które odejmujemy, czyli zaokrąglamy w górę dostępny poziom palisady.
Źle skonstruowane zdanie, ale po przeanalizowaniu jest jasne.

Awatar użytkownika
Wassago
Użytkownik wspierający
Posty: 986
Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
Lokalizacja: Gliwice

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Wassago » 31 paź 2012, 20:42

Jak już wspominałem, w czasie testów było, że zaokrągla się wynik w górę (1/2~1).
Vincent, wystarczyłoby własnie gdyby ktoś tam własnie dopisał "liczbę poziomów które odejmujemy", chociaż i tak lepiej po prostu poprawić na zaokrąglenie w górę i byłoby wszystko jasne. A tak to jest to kwestia sporna.

Vincent
Użytkownik wspierający
Posty: 436
Rejestracja: 27 lip 2011, 13:23

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Vincent » 01 lis 2012, 08:34

Jak w wyniku jakiegoś wydarzenia musimy na jakiejś akcji położyć żeton "-1... ludzik" (potrzeba jeden więcej pionek gracza na wykonanie tej akcji) to żeton ten odnosi się tylko do najbliższej akcji którą zaplanujemy, czy do wszystkich akcji tego typu w tej rundzie?

Awatar użytkownika
Wassago
Użytkownik wspierający
Posty: 986
Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
Lokalizacja: Gliwice

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Wassago » 01 lis 2012, 09:35

Do wszystkich akcji danego rodzaju, z tego co pamiętam, ale to zależy od zdarzenia. Najlepiej byłoby dla pewności zacytowanie tekstu karty.
Ostatnio zmieniony 01 lis 2012, 14:05 przez Wassago, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
FortArt
Użytkownik wspierający
Posty: 2337
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: FortArt » 01 lis 2012, 12:21

Wassago pisze: "chcą przenieść swój Obóz na sąsiedni kafelek Wyspy, powinni zmniejszyć zarówno
poziom Dachu, jak i Palisady o połowę (zaokrąglając w dół)."
Czyli
3/2=1.5 ~ 1
2/2=1
1/2=0.5 ~ 0
O tyle zmniejszasz. To teraz policz ile zostaje.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.

Awatar użytkownika
Jan Madejski
Użytkownik wspierający
Posty: 721
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Jan Madejski » 01 lis 2012, 12:45

Pytanie strasznie nieklimatyczne: czy jeśli Piętaszek zginie w fazie Akcji, to zdąży jeszcze wykonać podjęte działanie? :twisted: W jednym miejscu instrukcji jest zalecana kolejność rozpatrywania akcji: Rany > Sukces > Przygoda, według której Piętaszek zdąży np. dostarczyć drewno ze źródła nawet jeżeli wylosowanie przygody zadaje mu finalną ranę, ale rana z kości Rany już anuluje efekt sukcesu. Jednak jest to tylko zalecana kolejność, a w poprzedzającym ją akapicie znajduje się instrukcja, aby rozpatrywać efekty kości niezależnie.

Dopisek:
Jak w wyniku jakiegoś wydarzenia musimy na jakiejś akcji położyć żeton "-1... ludzik" (potrzeba jeden więcej pionek gracza na wykonanie tej akcji) to żeton ten odnosi się tylko do najbliższej akcji którą zaplanujemy, czy do wszystkich akcji tego typu w tej rundzie?
Według instrukcji żeton liczy się wyłącznie w najbliższej akcji danego typu i po rozpatrzeniu efektu należy go odrzucić - efekt jest całorundowy gdy żeton leży na kafelku wyspy.

Vincent
Użytkownik wspierający
Posty: 436
Rejestracja: 27 lip 2011, 13:23

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Vincent » 01 lis 2012, 13:00

Dokładnie, kości rozpatrujesz niezależnie. A kolejność rzucania jest tylko ZALECANA. Możesz równie dobrze rzucać jednocześnie, bądź w kolejności odwrotnej. Dzielny Piętaszek doniesie ostatni kawałek drewna choćby miał umrzeć :)

Awatar użytkownika
Jan Madejski
Użytkownik wspierający
Posty: 721
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Jan Madejski » 01 lis 2012, 23:38

Z gory przepraszam za brak polskich liter.

Mam watpliwosci odnosnie kolejnosci wprowadzania w zycie akcji graczy. Mianowicie: wszystkie wymagania do podjecia akcji musza byc spelnione w momencie deklaracji, a akcje niejako wchodza w zycie rownoczesnie. Czy w zwiazku z tym jesli np. jedna akcja zwiekszy poziom broni, to druga korzysta juz ze zwiekszonej wartosci, czy moze z "zamrozonego" poprzedniego poziomu? Rozsadniejsze sie wydaje korzystanie ze zmienionej wsrtosci, ale czy w takim wypadku jedna akcja moze sprawic, ze druga przestanie byc mozliwa (np. na polu pojawi sie zeton "-1 pionek" uniemozliwiajac drugiemu graczowi zbieranie surowcow w tej rundzie)? Jezeli zas efekty wchodza w zycie jednoczesnie, lub mozna wybrac ich kolejnosc juz po rzucie koscmi, dociagnieciu Przygody etc. to czy dopuszczalna jest przykladowa sytuacja, gdy gracz 1 ginie w swojej akcji, a gracz 2 (kucharz) zdazy jeszcze wykonac akcje dajaca mu zetony Determinacji, dzieki ktorym uzyje zdolnosci specjalnej i uleczy towarzyszowi 2 rany?

Vincent
Użytkownik wspierający
Posty: 436
Rejestracja: 27 lip 2011, 13:23

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Vincent » 02 lis 2012, 07:47

Z tego co pamiętam, to gdzieś wyczytałem że jesli musisz położyć żeton "-1pionek" to on wchodzi w życie od początku następnej rundy dopiero. Już zaplanowane akcje nie sa przez niego modyfikowane.

Klimatycznie by było że nie, kucharz nie może uleczyć kompana.. bo oni przecież się rozeszli po wyspie i każdy robi co innego :)

Awatar użytkownika
iapetus
Użytkownik wspierający
Posty: 250
Rejestracja: 27 lut 2012, 09:54
Lokalizacja: Warszawa/Lublin
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: iapetus » 03 lis 2012, 21:29

W czasie pierwszej gry (stąd może instrukcja jeszcze niezbyt dobrze rozpoznana) pojawiła się wątpliwość: czy karty w talii bestii są odkryte czy zakryte, tzn. czy wiem na jakiego zwierza będę polował? Póki nie mam broni przynajmniej +3 trochę za duże ryzyko. Ale jakbym wiedział że będą tam ptaki... W sumie nie trzymałoby to klimatu gdybym od razu wiedział - ostatecznie kto wie co spotkam w dżungli? Mimo to każda okazja na ułatwienie w tym momencie zaawansowania się liczy ;)

Awatar użytkownika
Wassago
Użytkownik wspierający
Posty: 986
Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
Lokalizacja: Gliwice

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Wassago » 03 lis 2012, 21:38

Karty są zakryte, ale zawsze można skorzystać ze zdolności Żołnierza, która pozwala podejrzeć bestię.

efdee
Posty: 50
Rejestracja: 10 paź 2012, 21:38

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: efdee » 04 lis 2012, 08:24

Ja chciałem zapytać o kwestie bonusów do poziomu broni.

Jeśli mam zrobiony łuk, który według instrukcji dodaje +3 do poziomu broni jednorazowo, to czy oznacza to, że mogę skorzystać z tego bonusa np. w trakcie polowania, a potem kładę na karcie łuku jakąś kostkę oznaczając go jako zużyty? Czy za każdym razem gdy poluję mogę sobie doliczyć +3 do broni, ale po polowaniu poziom broni wraca do stałego, oznaczonego na planszy?

Podobnie trochę niejasna jest dla mnie sprawa z bonusami z żetonów odkryć, ale w tym przypadku bardziej mi pasuje jednorazowość:)

Awatar użytkownika
Wassago
Użytkownik wspierający
Posty: 986
Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
Lokalizacja: Gliwice

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Wassago » 04 lis 2012, 09:00

Przedmioty które tworzysz lub znajdziesz, po prostu zwiększają twój poziom broni, np. Zrobił Nóż, to bron wskakuje z 0 na 1. Zrobisz potem łuk, to z 1 wskakuje na 4. W tym wypadku twórcą chodziło o to, że łuk/nóż/itd. podnoszą Poziom Broni jednorazowo, czyli nie jest to jakaś stała wartość (w sensie, że nie może być zmniejszona itd.) i gdyby to było zapisane inaczej, to ktoś mógłby uznać, że pomimo jakieś zdarzenia i obowiązku obniżenia wartości broni, on i tak będzie miał Broń na poziomie 4, bo przecież tyle daje mu łuk i Nóż. Czyli, jak podnosisz wartość Broni, to jest ona na danym poziomie do czasu, gdy nie zdarzy się coś co karze ci ją obniżyć, choćbyś miał i multum broni.
Są skarby i Żetony odkryć, co pozwalają tymczasowo zwiększyć poziom broni (tak jak to robi Żołnierz)

Awatar użytkownika
kamron6
Użytkownik wspierający
Posty: 978
Rejestracja: 23 sty 2010, 20:57

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: kamron6 » 04 lis 2012, 09:25

Witam, chciałbym zadać kilka małych pytań:
1. Na jednej z kart wydarzeń bestia z talii polowań atakuje graczy: to obrywają wszyscy, pierwszy gracz czy gracz wybrany ?
2. Ponawiam pytanie o to czy zdarzenia bieżące zmieniają sytuacje bieżącą czy też tylko przyszłą (np. broń zwiększona w wydarzeniu, a następnie walka z bestią)?
3. Można wciskać akcje graczy w każdej chwili?
4. Wygrywa się automatycznie po spełnieniu warunków zwycięstwa czy trzeba jeszcze doczekać np. nocy? (I jak jest z tą rodziną robinsonów - można wygrać scenariusz po prostu robiąc wynalazki i jeszcze nie mieć nawet dzieci?)
5. Jeśli pójdzie dwóch graczy na jakąś misje (powiedzmy odkrywanie) to przykładowo przygoda (nakazana z innych powodów) będzie dotyczyła ich dwóch czy jednego?
6. Otrzymywać żetony powiedzmy determinacji będzie otrzymać osoba w jakimś zadaniu, wszystkie osoby czy dowolny gracz ze wszystkich?

Może troszkę za dużo tych pytań, ale już chcę wszystko wyjaśnić za jednym zamachem.
Osoby z Wrocławia zapraszam do wrocławskiej grupy facebookowej zrzeszającej miłośników gier strategicznych i wojennych

ODPOWIEDZ