Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
veljarek
Posty: 1186
Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 5 times
Been thanked: 22 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: veljarek »

Lartes pisze:No ok, czyli wtedy schronienie na kaflu traktuje jakby miało poziom palisady/dachu 0, więc ogień zwiększa palisadę do 1? ;)
Jeżeli jesteś na kaflu ze schronieniem to tak.
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
Awatar użytkownika
Malash
Posty: 197
Rejestracja: 18 sty 2012, 22:49
Lokalizacja: Warszawa Praga Płd.
Has thanked: 14 times
Been thanked: 19 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Malash »

Wątpliwość:
Karta każe nam zmniejszyć poziom dachu LUB palisady o połowę.
Mamy dach na maxa, palisadę na zero.
Czy możemy olać kartę "wybierając" że to palisadę chcemy uszkodzić o połowę, czy też żeby coś uszkodzić to musi mieć chociaż 1wszy poziom?
WImięZasad.ZnadPlanszy.pl
także na: Facebooku , YouTube, Spotify i Apple Podcasts.
Analizujemy gry i ich mechaniki. Nie boimy się wytykać im błędów.
Często je naprawiamy, bądź przebudowujemy za pomocą prostych home rules.
Awatar użytkownika
veljarek
Posty: 1186
Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 5 times
Been thanked: 22 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: veljarek »

Malash pisze:Wątpliwość:
Karta każe nam zmniejszyć poziom dachu LUB palisady o połowę.
Mamy dach na maxa, palisadę na zero.
Czy możemy olać kartę "wybierając" że to palisadę chcemy uszkodzić o połowę, czy też żeby coś uszkodzić to musi mieć chociaż 1wszy poziom?
Skoro jest słowo lub to możesz wybrać.
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
powermilk
Posty: 1042
Rejestracja: 25 maja 2012, 11:27
Lokalizacja: Bydgoszcz
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: powermilk »

tradycyjnie powiem, że zamiast LUB powinno być ALBO (chyba, że mamy możliwość, aby obniżyć o połowę to i to :D). Każdy, kto pamięta trochę matematyki ze szkoły średniej słyszał o logice. ;)
Vincent
Posty: 397
Rejestracja: 27 lip 2011, 13:23
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Vincent »

Wydaje mi się że na BGG było to pytanie i Trzewiczek się wypowiadał że tak, można wybrać obniżenie tego co mamy na 0.

Co do ognia podnoszącego palisadę o 1. W instrukcji jest napisane że dopiero po wybudowaniu schronienia (ew wejścia na kafel ze schronieniem) kładziemy czarne znaczniki przy palisadzie i dachu jako znak, że możemy je budować. Więc póki schronienia nie ma, to nie mamy znacznika do zaznaczenia poziomu palisady, skoro go nie mamy to raczej nie możemy podnieść poziomu do 1.
Lartes
Posty: 62
Rejestracja: 18 lip 2011, 15:49
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lartes »

1. Vincent, to brzmi sensownie, ale :

Aby zaznaczyć, że schronienie zostało zbudowane, należy położyć czarny znacznik na polu schronienia i dodatkowe czarne znaczniki na najwyższych polach wskaźników poziomu dachu oraz palisady (obok ikon dachu oraz palisady, które należy traktować jako poziom 0) (instrukcja, str.10/11)

Wcześniej w instrukcji jest napisane, że aby budować dach/palisadę, gracze muszą mieć wybudowane schronienie albo obóz musi stać na kafelku ze schronieniem.

Czy w takim razie, jeśli mam obóz na kafelku ze schronieniem muszę wykonać dwie akcje budowy (jedną dachu, drugą palisady) żeby oba wskaźniki mieć na poziomie 0 (bazowym dla wybudowanego schronienia), czy też schronienie z kafelka daje "wirtualny poziom dachu i palisady" (=0) tak jak normalne schronienie, a więc może być podniesiony?

2. Piętaszek może podejmować samodzielną akcję. Dwie sytuacje, w których mam wątpliwości:
a) Piętaszek eksploruje wyspę z psem (może, czy nie?)
b) Posiadam żeton dodatkowego pionka do budowy. Czy mogę wyznaczyć tego pionka i Piętaszka, do wykonania budowy bez rzutu kostką, czy w przypadku korzystania z dodatkowego pionka, drugim musi być pionek postaci?
Awatar użytkownika
veljarek
Posty: 1186
Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 5 times
Been thanked: 22 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: veljarek »

Lartes pisze:Żetony są 3, na każdą z akcji do których są karty (zielony, szary i brązowy). Kiedy masz położyć taki żeton, kładziesz go na odpowiadającym kolorem polu akcji (tam gdzie leżą karty, odpowiednio - eksploracji, zbierania surowców i budowy). I jesli się nie mylę, chodzi o to, że niezależnie od ilości pionków przypisanych akcji, albo wyrzoconej przygody na kości należy i tak dobrać kartę przygody. To jest opisane w instrukcji, na stronie 9 w brązowej ramce.
Nasuwa mi się jeszcze jedno pytanie, co w sytuacji gdy w wyniku wydarzenia umieściłem znacznik "?" na odpowiednim polu, do rozpatrzenia akcji używamy tylko 1 pionka i wypadnie dodatkowo "?".
Czy w takiej sytuacji pobieram dwie karty "?" ?
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
Awatar użytkownika
jules
Posty: 163
Rejestracja: 19 kwie 2012, 13:01
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 2 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: jules »

Po pierwszych testowych rozgrywkach wynikło kilka pytań i wątpliwości, piszę niestety z głowy, a chodzi o karty, które nie precyzują, czy coś odbywa się raz na rundę, a dodatkowo wydarzenie po rozstrzygnięciu pierwsego efektu kładzione jest na pole (zdaje się nr 4 na planszy tam gdzie lądują wszystkie wydarzenia z akcjami).

1. Co się dzieje z żetonami ze znakiem zapytania, po tym, jak zostaną umieszczone na konkretnych taliach. Chodzi mi na przykład o sytuacje w której wyrdarzenie mówi, aby położyć żeton zielony z "?" na talii eksploracji. Czy jeśli nie podejmę eksploracji, to na koniec tury, tak żeton odrzucam? czy leży on tam tak długo aż podejmę akcję eksploracji (niezależnie, czy to będzie za x tur), czy może tak długo az karta wydarzenia, która go odpaliła spadnie z gry (z odpowiedniego pola).

2. To samo pytanie, tyle że do karty wydarzenia bodaj z mgłą, która mówiła o tym, że poranna gra utrudnia jakieś tam działania na wyspie i w związku z tym na polu eksploracji ląduje żeton zwiększający o jeden koszt robotników podejmujących eksplorację. I teraz karta nie mówi, czy żeton ma być odrzucony na koniec tury, czy może ma tam zostać na zawsze, nie mówi tez czy ma zostać odrzucony w chwili gdy karta wydarzenia spadnie z pola lub gdy zostanie rozstrzygnięta?

Będę wdzięczny za pomoc.
Polska Kronika Gier - recenzja wideo Race for the Galaxy
http://youtu.be/287bIu5JI-I
Awatar użytkownika
olocop
Posty: 324
Rejestracja: 22 wrz 2011, 13:43
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 42 times
Been thanked: 140 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: olocop »

Znowu instrukcja str 9, brązowa ramka - wyraźnie jest przykład, że tylko jedną. Żetony zostają do momentu rozpatrywania konkretnej akcji, wtedy są dopiero usuwane.

Co do Piętaszka, isntrukcja str 14:
Piętaszek może wykonać akcję samodzielnie, jako pionek podejmujacy Akcje wraz z innym dodatkowym pionkiem (pochodzacym na przykład z „Mapy”) i jako dodatkowy pionek wraz z pionkiem gracza. Jeżeli podejmuje akcje z dodatkowym pionkiem, to także może z psem.
"Wojna? Kataklizm? Po co? Diabły te przysłały Europie coś, co się nazywa: Mah-jong. Mah-jong jest to taka chińska gra, w którą umiał grać dobrze jeden stuletni mandaryn, ale się wreszcie powiesił" Kornel Makuszyński, "Wycinanki",1925
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: kwiatosz »

veljarek pisze: Nasuwa mi się jeszcze jedno pytanie, co w sytuacji gdy w wyniku wydarzenia umieściłem znacznik "?" na odpowiednim polu, do rozpatrzenia akcji używamy tylko 1 pionka i wypadnie dodatkowo "?".
Czy w takiej sytuacji pobieram dwie karty "?" ?
Nie, w instrukcji jest wprost napisane, że nawet jak wypadnie na kości ? przy obecnym ? na wydarzeniu to i tak rozpatrujemy tylko jedną kartę (teraz miejsca cytatu Ci nie podam, bo jestem w pracy, ale wczoraj to zdanie czytałem kilkukrotnie, więc jestem pewien).
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: kwiatosz »

Vincent pisze:Hmm trochę bezsensem jest jak mamy mur co zwieksza palisade, potem w wyniku roznych zdarzen palisade mamy na 0. Tracimy mur i... musimy zmniejszyc palisade? Troche bezsens, fabularnie by to bylo tak ze kiedys a i owszem, zbudowalismy mur, ale rozlecial sie juz dawno temu :D
Dalej to pytanie - czyli jak mamy palisadę 0, a tracimy mur, to trzeba zdejmować postaciom z energii (zgodnie z zasadą braków, czy jakoś tak)?
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Jan Madejski »

kwiatosz pisze:
Vincent pisze:Hmm trochę bezsensem jest jak mamy mur co zwieksza palisade, potem w wyniku roznych zdarzen palisade mamy na 0. Tracimy mur i... musimy zmniejszyc palisade? Troche bezsens, fabularnie by to bylo tak ze kiedys a i owszem, zbudowalismy mur, ale rozlecial sie juz dawno temu :D
Dalej to pytanie - czyli jak mamy palisadę 0, a tracimy mur, to trzeba zdejmować postaciom z energii (zgodnie z zasadą braków, czy jakoś tak)?
Nie. Efekt przedmiotu należy anulować jeśli jest to możliwe, czyli zasada niewystarczających środków nie jest stosowana.

Dopisek:
Lartes pisze:Czy w takim razie, jeśli mam obóz na kafelku ze schronieniem muszę wykonać dwie akcje budowy (jedną dachu, drugą palisady) żeby oba wskaźniki mieć na poziomie 0 (bazowym dla wybudowanego schronienia), czy też schronienie z kafelka daje "wirtualny poziom dachu i palisady" (=0) tak jak normalne schronienie, a więc może być podniesiony?
Nie musisz wykonywać tych pustych akcji (zresztą zamiast jednej z nich mógłbyś po prostu stworzyć schronienie - w końcu koszt jest taki sam, jak dachu czy palisady).

Teoretycznie w instrukcji wyjaśnione jest wiele szczegółów odnośnie Schronienia, acz w trochę niefortunnych miejscach, albo "między wierszami", rodząc wątpliwości. Np. z informacji "Jeśli gracze jeszcze nie wybudowali Schronienia, mogą przenieść swój obóz bez żadnych konsekwencji" można założyć, że przedmiot Ogień nie zwiększy palisady o 1, jeśli nie masz Schronienia (podobny wniosek można wysnuć z faktu, że czarne pionki do odmierzania dachu i palisady kładzie się dopiero po wybudowaniu Schronienia - chociaż moim zdaniem to pusta reguła, zmniejszająca czytelność, ponieważ poziomy te można zwiększać gdy mamy Schronienie z kafelka wysypy).
Krótko podsumowując:
- jeśli masz wybudowane Schronienie: możesz podwyższać poziom dachu i palisady powyżej 0 (akcjami budowy, przedmiotami, odkryciami i w wyniku wydarzeń), Schronienia nigdy nie utracisz, jeśli musisz przenieść Obóz na inny kafelek, to dach i palisada zmniejszają się o połowę (zaokrąglając w górę);
- jeśli nie masz wybudowanego Schronienia, ale jest ono na kafelku wyspy, na którym masz Obóz: możesz podwyższać poziom dachu i palisady powyżej 0 (akcjami budowy, przedmiotami, odkryciami i w wyniku wydarzeń), jeśli musisz przenieść Obóz na inny kafelek, to dach i palisada spadają do 0 (nawet, jeśli na drugim kafelku też jest ikona Schronienia);
- jeśli nie masz wybudowanego Schronienia ani nie ma go na kafelku wyspy: żadnym efektem nie możesz podwyższać poziomów dachu i palisady, przy przeniesieniu Obozu nic nie tracisz (bo i tak poziomy wynoszą 0), możesz wybudować najwyżej Schronienie.
Jedynym niuansem, na który na razie nie znalazłem odpowiedzi w instrukcji, jest: co się dzieje z poziomem dachu i palisady, gdy mamy je dzięki Schronieniu z kafelka, a zdecydujemy się wybudować Schronienie (odwracając żeton Obozu). Z pewnością, jeśli przeniesiemy przy tym żeton Obozu na sąsiedni kafelek (jest to możliwe podczas akcji budowy Schronienia), to poziomy dachu i palisady spadną do 0, ale jeśli nie zmieniamy kafelka wyspy, to czy poziomy też się wyzerują? (patrząc fabularnie: powinny, bo dach i palisada były dobudowane do jaskini, a teraz robimy nowe, "przenośne" Schronienie)

Wniosek z powyższych zasad jest taki: ze Schronienia na kafelku wyspy korzystać należy tylko pierwszej nocy (jeśli odkryje się je blisko plaży startowej) albo jeśli scenariusz zakłada aktywne przemieszczanie się po wyspie, a nie rozbudowę. W każdym innym przypadku pierwszą akcją budowy elementów obozu, jaką się podejmuje, powinno być po prostu wybudowanie Schronienia, bo inaczej prędzej czy później jego brak wyjdzie graczom bokiem.
Lartes
Posty: 62
Rejestracja: 18 lip 2011, 15:49
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lartes »

Ok, już się trochę rozjaśniło, dzięki ;)

A co z kartami które mają efekt zagrożenia "rozpatrz jeszcze raz efekt wydarzenia"? Np. karta, która sprawia, że źródło pożywienia się wyczerpuje może zostać zdjęta przez graczy przy poświęceniu akcji i posiadaniu poziomu broni 2. Akcja zagrożenia pod kosztem ma informację, żeby przywrócić zablokowane źródło pożywienia do działania. Czy wobec tego dobrze rozumuję z kolejnością :

1. Dobieram to wydarzenie, ropatruję efekt (blokując znacznikiem źródło pożywienia)
2. Karta trafia na prawe pole zagrożenia, mogę ją teraz:
a) wykonać (pionek, poziom broni 2 = odkrycie znacznika ze źródła)
b) pozostawić aż spadnie z lewej strony (głupi pomysł, ale to teoria)

3. Założmy, że karta jednak spadła z lewej strony. Wykonuję ponownie efekt, czyli blokuję kolejne źródło pożywienia i ... właśnie. Odrzucam kartę wg zasad chyba. Czyli owe 2 znaczniki będą PERMANENTNIE blokować 2 pożywienia? "Sorry chłopaki, mieliście szansę to załatwić ale czekaliście za długo?" :D

I pytanie - jeśli karta nakazuje zablokować źródło pożywienie najbliżej obozu, to blokuje właśnie to na kafelku z obozem (choć chyba jest na innej karcie zapis, że na kafelku z obozem coś się dzieje) czy dotyczy to po prostu sąsiadujących z obozem kafelków, a w razie ich braku zakrywa się źródło na kafelku obozu? O ile pamiętam, nie było na karcie zapisu "jeśli możliwe".
Awatar użytkownika
Wassago
Posty: 918
Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Wassago »

1. Dobieram to wydarzenie, ropatruję efekt (blokując znacznikiem źródło pożywienia)
2. Karta trafia na prawe pole zagrożenia, mogę ją teraz:
a) wykonać (pionek, poziom broni 2 = odkrycie znacznika ze źródła)
b) pozostawić aż spadnie z lewej strony (głupi pomysł, ale to teoria)
Dobrze rozumujesz.
3. Założmy, że karta jednak spadła z lewej strony. Wykonuję ponownie efekt, czyli blokuję kolejne źródło pożywienia i ... właśnie. Odrzucam kartę wg zasad chyba. Czyli owe 2 znaczniki będą PERMANENTNIE blokować 2 pożywienia? "Sorry chłopaki, mieliście szansę to załatwić ale czekaliście za długo?"
Tak
Lartes
Posty: 62
Rejestracja: 18 lip 2011, 15:49
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lartes »

A co z tymi "źródłami najbliżej obozu"?

Czy przez nie rozumieć mam żródła na pobliskich (stykających się z kafelkiem obozu) kafelkach?
Awatar użytkownika
olocop
Posty: 324
Rejestracja: 22 wrz 2011, 13:43
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 42 times
Been thanked: 140 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: olocop »

Lartes pisze:A co z tymi "źródłami najbliżej obozu"?

Czy przez nie rozumieć mam żródła na pobliskich (stykających się z kafelkiem obozu) kafelkach?
Najbliżej obozu są źródła na kafelku, na którym się on znajduje. Zamyka to możliwość dostawania żywności/drewna za darmochę, trzeba udać się na zbieranie na inne kafelki. Jest wyraźnie napisane: "źródła najbliżej obozu", a nie "źródła najbliżej kafelka, na którym znajduje się obóz". Nie ma lekko ;)
"Wojna? Kataklizm? Po co? Diabły te przysłały Europie coś, co się nazywa: Mah-jong. Mah-jong jest to taka chińska gra, w którą umiał grać dobrze jeden stuletni mandaryn, ale się wreszcie powiesił" Kornel Makuszyński, "Wycinanki",1925
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Jan Madejski »

Ja "źródła najbliżej obozu" interpretuję jako: źródło na kafelku z obozem, a jeśli takiego tam nie ma, to na dowolnym przylegającym kaflu (jeśli tam nie ma, to w odległości 2 kafli itd.)
Lartes
Posty: 62
Rejestracja: 18 lip 2011, 15:49
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lartes »

Czy wulkan w scenariuszu nr 4 rozpoczyna w 4 rundzie od zniszczenia kafelka, na którym gracze zaczynają rozgrywkę?
Awatar użytkownika
Malash
Posty: 197
Rejestracja: 18 sty 2012, 22:49
Lokalizacja: Warszawa Praga Płd.
Has thanked: 14 times
Been thanked: 19 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Malash »

Mam kolejny pakiet pytań.
Z góry proszę o odpowiedź twórcę lub testerów, gdyż nie interesują mnie interpretację i "gdybania"
(przynajmniej proszę o dopisek "tak mi się wydaję" - gdyż nie wiem kto tu testował grę oprócz Wassago).
Wybaczcie, wiem że brzmi to dość obcesowo, ale po prostu łatwo jest kogoś niepotrzebnie wprowadzić w błąd swoim "gdybaniem".

Oto pytania ogólne:

1. Czy kiedy "Pijaczyna" wysyła swoje dwa pionki na jedną akcję, ale tylko jako wsparcie dla innego gracza (gdy są jakieś utrudnienia, typu eksploracja w 4tym scenariuszu) to:
a) gracz wspierany przez pijaczynę ma pociągnąć kartę przygody niezależnie od tego czy ją wyrzucił na kostce,
b) sam pijaczyna musi to zrobić mimo że jest tylko wsparciem w wykonywaniu akcji,
c) ta karna cecha w ogóle nie działa?

2. Ktoś w wyniku przygody spędza noc poza obozem.
W nocy - po rozpatrzeniu jedzenia, ale przed sprawdzeniem "spania pod gołym niebem" - gracze mogą przenieść swoje schronienie na kafel na którym nieszczęśnik utknął. Czy wtedy nadal śpi pod gołym niebem, czy też zyskał schronienie? Czy jego zasoby trafiają do zasobów drużyny od razy(bo drużyna go "znalazła"), czy jednak nadal dopiero na początku następnej tury gry?

3. Przedmiot "koce" (z talii tajemnic) lub "piec" który można wytworzyć - chronią przed jedną zimową chmurką. Czy jest to ochrona tylko przed zimnem, czy również usuwa ją z puli wszystkich chmur(przy sumowaniu ich ilości)?

Pytania do scenariusza 4:

4. Czy wytworzony od początku nóż daje nam na starcie poziom broni 1?

5. Czy pył wulkaniczny można kłaść na:
- polu samego wulkanu?
- zniszczonych kafelkach wyspy, na których nie ma jeszcze pyłu?
- nieodkrytych jeszcze obszarach wyspy?
(Na karcie scenariusza napisane jest, że należy kostki pyłu "położyć na dowolnych kafelkach/obszarach")

6. Skóry w tym scenariuszu traktujemy jako drewno:
a) tylko i wyłącznie przy budowie Schronienia, Dachu i Palisady,
b) przy każdej budowie wykorzystującej drewno?
(wg scenariusza odp. A, ale wolałbym wiedzieć czy nie jest to niedomówienie)

7. Przy wypełnianiu celu "wyeksploruj X świątyń:
Eksplorujemy świątynie nr 3 - mamy wyciągnąć 4 karty tajemnic. Druga z kart to "Zapadło się", która każe natychmiast przerwać dociąg. W takiej sytuacji:
a) przerywamy dociąg, a cel został wykonany (wykonaliśmy akcję eksploracji na świątyni),
b) przerywamy dociąg, a cel nie został wykonany (bo nie rozpatrzyliśmy wszystkich 4 kart),
c) nie przerywamy dociągu (zasada scenariusza"Należy rozpatrzeć wszystkie 4 karty" > zasada tej karty),
d) nie przerywamy dociągu (zasada scenariusza>zasada tej karty), a ponadto bierzemy jedną kartę więcej, bo "zapadło się" trzeba było zignorować?
WImięZasad.ZnadPlanszy.pl
także na: Facebooku , YouTube, Spotify i Apple Podcasts.
Analizujemy gry i ich mechaniki. Nie boimy się wytykać im błędów.
Często je naprawiamy, bądź przebudowujemy za pomocą prostych home rules.
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: kwiatosz »

Kiedy można wymieniać żetony z eksploracji kafli na jedzenie - to jest obligatoryjna natychmiastowa wymiana? Bo rozumiem, że żetony wymieniane za pomocą garnków można trzymać aż do momentu, kiedy nam będą potrzebne (chyba w dowolnym momencie tury, a te leczące w nocy tylko) - dobrze rozumiem?

Obniżanie morale gdy jest na minimum już nie daje żadnych efektów? - tego praktycznie jestem pewien, tylko potwierdzam.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
prz22
Posty: 339
Rejestracja: 17 wrz 2012, 23:12
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: prz22 »

Ja mam pytania o kość wygłodniałych zwierząt:

Jeśli trafimy na walkę z bestią (o sile 3) a poziom broni mamy 4 to obniżamy potem ten poziom o 3 czy zostawiamy taki jaki był?
Jeśli wypadnie obniżenie poziomu palisady a jest równa 0 to nic się nie dzieje czy wszyscy dostają ranę?
Coraz mocniej wkręcam się w świat gier planszowych, ale od zawsze i na zawsze największą pasją pozostanie muzyka;)
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Jan Madejski »

kwiatosz pisze:Kiedy można wymieniać żetony z eksploracji kafli na jedzenie - to jest obligatoryjna natychmiastowa wymiana? Bo rozumiem, że żetony wymieniane za pomocą garnków można trzymać aż do momentu, kiedy nam będą potrzebne (chyba w dowolnym momencie tury, a te leczące w nocy tylko) - dobrze rozumiem?

Obniżanie morale gdy jest na minimum już nie daje żadnych efektów? - tego praktycznie jestem pewien, tylko potwierdzam.
"wszelkie żetony przedstawiające pożywienie zostaną utracone" - z brązowej ramki na str. 11 wynika, że jedzenie z Odkrycia gnije tak samo, jak kostki żywności (inaczej nie użyto by w ramce zwrotu "żetony" i w ogóle nie podawano by tego wyszczególnienia z jedzeniem w ramce). Potwierdzenie tej informacji jest na ostatniej stronie instrukcji, gdzie przy opisie żetonu Odkrycia powtórzono informację o gniciu jedzenia.

Obniżanie/podwyższanie morale poza limit nie ma żadnego efektu (zgodnie z ostatnim zdaniem na str. 13).
prz22 pisze:Jeśli trafimy na walkę z bestią (o sile 3) a poziom broni mamy 4 to obniżamy potem ten poziom o 3 czy zostawiamy taki jaki był?
Jeśli wypadnie obniżenie poziomu palisady a jest równa 0 to nic się nie dzieje czy wszyscy dostają ranę?
W przypadku Walki z Bestią, która opisana jest wyłącznie jedną cyfrą (siłą) nie obniżasz poziomu broni - to jest wyłącznie porównanie siły z bronią (i każdy gracz dostaje 1 ranę za każdy brakujący poziom). Źródło: brązowa ramka na str. 10 oraz ostatnia ramka przykładu na str. 12.
Jeśli musisz obniżyć poziom palisady, a wynosi on 0, to wszyscy gracze dostają ranę (jest to nawet opisane w przykładzie po opisie czerwonej kości).

PS. Wybaczcie, że tak wypunktowuję strony instrukcji, ale wolę się na nią powoływać po uwadze Malasha ;) , oraz po przypadku, w którym Wydawnictwo Portal sprecyzowało, że przy obniżaniu poziomu broni przy akcji polowania ranę otrzymuje wyłącznie polujący (wyjątek, którego nie ma nigdzie w instrukcji). Nie byłem testerem gry.


Dopisek: to pytanie już padało i nawet sam na nie odpowiedziałem ;) ale mam drobną wątpliwość. Według instrukcji gracze wygrywają natychmiast po spełnieniu celu Scenariusza, co w większości Scenariuszy nastąpić może w fazie Akcji. Czy kości pogody w ostatniej rundzie podane są wyłącznie do gry na Punkty Zwycięstwa (ponieważ przechodzenie tej fazy pogody następuje tylko w przypadku zawalenia Scenariusza), czy jednak należy przeżyć do końca rundę, w której spełniło się cel Scenariusza (i jeszcze można przegrać np. z głodu w nocy)?
Ostatnio zmieniony 10 lis 2012, 01:37 przez Jan Madejski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
prz22
Posty: 339
Rejestracja: 17 wrz 2012, 23:12
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: prz22 »

Faktycznie. Coś ze wzrokiem moim kiepsko;P Dzięki serdeczne, i przepraszam, że pytam o to, co czarno na białym tudzież czarno na żółtym jest napisane..;)
Coraz mocniej wkręcam się w świat gier planszowych, ale od zawsze i na zawsze największą pasją pozostanie muzyka;)
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Jan Madejski »

Jan Madejski pisze:Dopisek: to pytanie już padało i nawet sam na nie odpowiedziałem ;) ale mam drobną wątpliwość. Według instrukcji gracze wygrywają natychmiast po spełnieniu celu Scenariusza, co w większości Scenariuszy nastąpić może w fazie Akcji. Czy kości pogody w ostatniej rundzie podane są wyłącznie do gry na Punkty Zwycięstwa (ponieważ przechodzenie tej fazy pogody następuje tylko w przypadku zawalenia Scenariusza), czy jednak należy przeżyć do końca rundę, w której spełniło się cel Scenariusza (i jeszcze można przegrać np. z głodu w nocy)?
Kolejny, co instrukcji nie czyta... :P W opisach przedmiotów scenariuszowych "Łódka" i "Szalupa" na str. 18 jest sprecyzowane, że: tak, wybudowanie tych przedmiotów natychmiast kończy grę, a więc gracze nie muszą przechodzić dalszych faz (i kości pogody w ostatniej rundzie tych scenariuszy mają zastosowanie wyłącznie do wyliczenia PZ).
Awatar użytkownika
Aduanath
Posty: 495
Rejestracja: 31 paź 2012, 18:55
Lokalizacja: Legnica
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Aduanath »

Tak z czystej ciekawości. Jak to jest ze spadkiem morale przez rany.

1) czy jeśli uleczę ranę do stanu przed spadkiem morale to zyskuje morale (te które przed chwilą spadło)
2) w powyższej sytuacji jeśli ponownie straciłbym ranę przez którą wcześniej straciłem morale to czy tracę morale ponownie (w przypadku, gdyby to morale jednak nie było podnoszone)?
Nasza kolekcja - ciągle się rozwija :)
ODPOWIEDZ