Robinson Crusoe: AotCI

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
George
Posty: 13
Rejestracja: 18 lut 2016, 14:37
Lokalizacja: Krosno

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: George » 30 mar 2018, 11:44

Gordek pisze:Moim zdaniem jest to niepotrzebne utrudnianie gry, bo nigdzie w polskiej wersji instrukcji tego nie napisano
W polskiej instrukcji jest tylko zapis: "Kiedy żeton znajduje się na kafelku/obszarze Wyspy, na którym planuje się wykonywać Akcję, oznacza to, że do podjęcia każdej akcji na takim kafelku/obszarze trzeba przypisać jeden pionek więcej...".
Jeśli Akcja Budowy, Porządkowania Obozu i Odpoczynku są akcjami uznawanymi za wykonywane na kafelku z obozem, to wtedy powinno wpływać. Ale z drugiej strony nie znalazłem nigdzie w polskiej instrukcji potwierdzenia, że są za takie uznawane.
Gordek pisze:W przypadku odwrócenia kafelka, niby coś odpowiedziałeś, ale nadal niejasno.
Nie wiem jak jeszcze łatwiej ci to wytłumaczyć. Ja rozumiem to tak:
1. Żetony kolejności wykładam podczas odkrywania kafelka.
2. Odkrywanie kafelków przeprowadzam za pomocą Akcji Eksploracji.
3. Gdy teren staje się niedostępny obracam kafelek i usuwam żeton kolejności.
4. Gdy wykonuje Akcję Zagrożenia z konkretnej karty obracam kafelek z Niedostępnym Terenem.
5. Obrócenie ≠ odkrycie.
6. Nie wykładam żetonu kolejności podczas obracania kafelka.

To jest moja interpretacja i tak gram, ale czy tak powinno być to pewnie sam twórca i testerzy nie wiedzą.

ari23
Posty: 5
Rejestracja: 14 mar 2018, 08:38

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: ari23 » 09 kwie 2018, 09:29

Witajcie,

rozegrałem już trochę partii i mam wątpliowści odnośnie żetonu sukces. Rozumiem, że musze go przerzucić przy najbliższej danej akcji gdy rzucam koścmi. Przykład wysyłam jeden pionek na zbieranie banana drugi na zbieranie drewna. Najpierw pierwszy gracz idzie zbierać banana i w wyniku zdarzenia kładziemy żeton sukcesu na akcji zbierania. Zatem drugi gracz ktory idzie zbierac drewno jak wyrzuci na kościach sukces musi to przerzucić pomimo tego że jest to w tej samej turze. Zgadza sie? tak do tej pory grałem.

A co w momencie wyrzucenia na kości zamiast sukcesu to 2 zetony determinacji? Czy wtedy tez odrzucamy zeton sukcesu czy zostawiamy go do momentu akcji gdzie trzeba rzucac koscmi i wypadnie sukces???

Z gory dzieki za odpowiedz

idziol91
Użytkownik wspierający
Posty: 148
Rejestracja: 13 paź 2013, 15:49

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: idziol91 » 09 kwie 2018, 10:16

Dobrze grasz. W przypadku wyrzucenia 2 żetonów determinacji, żeton nadal zostaje na kartach aż nie przerzucisz sukcesu.

wiewiur
Posty: 14
Rejestracja: 14 sie 2016, 15:38

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: wiewiur » 09 kwie 2018, 11:11

Wg mnie, żeton liczy się dopiero od następnej tury, więc drewno zbierasz na normalnych zasadach.

ari23
Posty: 5
Rejestracja: 14 mar 2018, 08:38

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: ari23 » 11 kwie 2018, 12:51

Na str 9 instrukcji (najnowsze wydanie jest):
"Podczas najbliższej Akcji wskazanego typu, która będzie wymagać rzutu
kośćmi Akcji, gracz musi jednokrotnie przerzucić Sukces, jeśli wypadnie
w pierwszym rzucie. Po rozpatrzeniu efektu należy odrzucić ten żeton."

Czyli najbliższa akcja a nie w kolejnej turze...

Shadyz
Posty: 1
Rejestracja: 24 maja 2018, 11:22

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: Shadyz » 24 maja 2018, 11:53

Witajcie, ja mam jedno pytanie otóż przebrnąłem przez większość FAQ i instrukcję i nie potrafię pojąć jednej akcji: Gdy buduję np. dzidę która wymaga noża, to ten nóż następnie jest odwracany znów na stronę pomysłu i aby go użyć muszę ponownie go wybudować? (i jeśli nóż dawał mi +1 więc załóżmy że wtedy miałem poziom broni 2, a dzida daje +3 to wtedy odliczam 1 na stratę noża w celu zdobycia dzidy i mamy ostatecznie +4 czy +5?)

Awatar użytkownika
Pan_K
Użytkownik wspierający
Posty: 2117
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: Pan_K » 24 maja 2018, 11:54

Shadyz pisze:
24 maja 2018, 11:53
Witajcie, ja mam jedno pytanie otóż przebrnąłem przez większość FAQ i instrukcję i nie potrafię pojąć jednej akcji: Gdy buduję np. dzidę która wymaga noża, to ten nóż następnie jest odwracany znów na stronę pomysłu i aby go użyć muszę ponownie go wybudować? (i jeśli nóż dawał mi +1 więc załóżmy że wtedy miałem poziom broni 2, a dzida daje +3 to wtedy odliczam 1 na stratę noża w celu zdobycia dzidy i mamy ostatecznie +4 czy +5?)
Nie, no coś ty. Jak kupisz sobie nóż i użyjesz go do krojenia marchewki, to potem musisz kupować nowy?
Cave, quid dicas, quando et cui.

maciuch
Posty: 11
Rejestracja: 30 maja 2018, 16:21

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: maciuch » 13 cze 2018, 11:15

Dwa szybkie pytanka:

1.
Jedna postać wykonuje dwie akcje eksploracji - po jednym pionie na dwóch sąsiadujących z obozem kafelkach. W obu przypadkach wypada ? i na obu zielonych kartach jest Rozpatrz noc poza obozem (jeśli dobrze pamiętam były to Pomylone ścieżki i Zagubiony).

Jak to rozpatrzeć? Postać nie ma jedzenia ani naturalnego schronienia na żadnym z eksplorowanych kafelków. Moim zdaniem obrażenia za brak pożywienia i schronienia liczę pojedynczo mimo podwójnego wystąpienia wydarzenia (wszak obrażenia dostaje postać a nie pion reprezentujący 1/2 postaci, więc nie ma potrzeby podwajać), a oba piony zostają na swoich polach do końca nocy więc ewentualne znaleziska z obu pól trafiają do obozu następne dnia. Czy tak jest OK?

A co z sytuacją gdy na jednym z pól jest naturalne schronienie? Albo na drugim ma pożywienie? Czy to załatwia problem ewentualnych obrażeń? Czy może musi mieć zapewnione wszystko na obu polach?

2.
Dociąganie Kart Tajemnic. Czy zawsze i bezwzględnie mogę przerwać dociąganie tych kart w dowolnym, pasującym mi momencie? Na karcie mam: dociągnij 3xskarb oraz 1xbestia. To słowo oraz miesza mi trochę w głowie - skoro oraz=i to brzmi jakbym nie miał wyboru - chcę marchewkę to musi być i kij, biorę skarby to biorę i bestię.

Druga sprawa - czy ważna jest kolejność wymienionych elementów z Kart Tajemnic do dociągnięcia? Precyzując - jeśli jest 1xskarb i 1xbestia to ignoruję wszystko do pierwszego skarbu a później szukam bestii czy rozpatruję pierwszą napotkaną kartę ze skarbem lub bestią?

ari23
Posty: 5
Rejestracja: 14 mar 2018, 08:38

Re: Robinson Crusoe - dyskusja ogólna

Post autor: ari23 » 02 lip 2018, 00:22

Shadyz pisze:
24 maja 2018, 11:53
Witajcie, ja mam jedno pytanie otóż przebrnąłem przez większość FAQ i instrukcję i nie potrafię pojąć jednej akcji: Gdy buduję np. dzidę która wymaga noża, to ten nóż następnie jest odwracany znów na stronę pomysłu i aby go użyć muszę ponownie go wybudować? (i jeśli nóż dawał mi +1 więc załóżmy że wtedy miałem poziom broni 2, a dzida daje +3 to wtedy odliczam 1 na stratę noża w celu zdobycia dzidy i mamy ostatecznie +4 czy +5?)
a gdzie w instrukcji masz o tym że tracisz ten nóż?

jak zrobisz noz to dodajesz sobie +1 a nastepnie +3. Przyklad: miales bron na poziomie 2; wynalazles noz masz 3; wynalazles dzide masz poziom broni rowny 6.

ari23
Posty: 5
Rejestracja: 14 mar 2018, 08:38

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: ari23 » 02 lip 2018, 00:32

maciuch pisze:
13 cze 2018, 11:15
Dwa szybkie pytanka:

1.
Jedna postać wykonuje dwie akcje eksploracji - po jednym pionie na dwóch sąsiadujących z obozem kafelkach. W obu przypadkach wypada ? i na obu zielonych kartach jest Rozpatrz noc poza obozem (jeśli dobrze pamiętam były to Pomylone ścieżki i Zagubiony).

Jak to rozpatrzeć? Postać nie ma jedzenia ani naturalnego schronienia na żadnym z eksplorowanych kafelków. Moim zdaniem obrażenia za brak pożywienia i schronienia liczę pojedynczo mimo podwójnego wystąpienia wydarzenia (wszak obrażenia dostaje postać a nie pion reprezentujący 1/2 postaci, więc nie ma potrzeby podwajać), a oba piony zostają na swoich polach do końca nocy więc ewentualne znaleziska z obu pól trafiają do obozu następne dnia. Czy tak jest OK?

A co z sytuacją gdy na jednym z pól jest naturalne schronienie? Albo na drugim ma pożywienie? Czy to załatwia problem ewentualnych obrażeń? Czy może musi mieć zapewnione wszystko na obu polach?

2.
Dociąganie Kart Tajemnic. Czy zawsze i bezwzględnie mogę przerwać dociąganie tych kart w dowolnym, pasującym mi momencie? Na karcie mam: dociągnij 3xskarb oraz 1xbestia. To słowo oraz miesza mi trochę w głowie - skoro oraz=i to brzmi jakbym nie miał wyboru - chcę marchewkę to musi być i kij, biorę skarby to biorę i bestię.

Druga sprawa - czy ważna jest kolejność wymienionych elementów z Kart Tajemnic do dociągnięcia? Precyzując - jeśli jest 1xskarb i 1xbestia to ignoruję wszystko do pierwszego skarbu a później szukam bestii czy rozpatruję pierwszą napotkaną kartę ze skarbem lub bestią?
Ad 1) Moim zdaniem rozpatrujesz to raz. Nawet jak na jednym kafelku masz naturalne schronienie a na drugim nie to i tak rozpatrujesz noc poza obozem jakbys go nie mial, Rzeczy trafiaja do obozu po Twoim powrocie.
Ad 2) Po rozpatrzeniu pierwszej karty możesz zawsze przerwać dociąganie kolejnych kart tajemnic. Rozpatrujesz pierwsza napotkana karte ze skarbem lub bestia. Kolejnosc w opisie nie ma znaczenia.

pet78
Posty: 7
Rejestracja: 13 cze 2018, 08:22

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: pet78 » 01 sie 2018, 20:03

Cześć
Pytanie mam takie: czy w scenariuszu nr 4 wyspa ognia, w fazie pogody mogę odrzucić skóry zamiast drewna? Ewentualnie czy mogę użyć skór do budowy szalupy?
W specjalnych zasadach jest napisane, że traktujemy skóry tak jak drewno podczas budowy schronienia, dachu czy palisady.

Awatar użytkownika
seki
Użytkownik wspierający
Posty: 1219
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Poznań

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: seki » 01 sie 2018, 20:15

pet78 pisze:
01 sie 2018, 20:03
Cześć
Pytanie mam takie: czy w scenariuszu nr 4 wyspa ognia, w fazie pogody mogę odrzucić skóry zamiast drewna? Ewentualnie czy mogę użyć skór do budowy szalupy?
W specjalnych zasadach jest napisane, że traktujemy skóry tak jak drewno podczas budowy schronienia, dachu czy palisady.
W fazie pogody możesz spalić tylko drewno, nie skóry. Z treści specjalnych zasad wyraźnie wynika, że skórę traktujesz jak drewno tylko podczas budowy schronienia, dachu i palisady. Nie ma nic o pogodzie.

Neph
Posty: 12
Rejestracja: 28 maja 2018, 20:52

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Neph » 13 sie 2018, 22:03

Czy szałas nad rzeką z nowego mini dodatku (https://portalgames.pl/sklep/pl/robinso ... 472.p.html) kumuluje się z wnykami (generalnie z żetonem +1 pożywienia)?
Jak sądzicie? 🙂

Awatar użytkownika
DarkSide
Użytkownik wspierający
Posty: 2464
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: DarkSide » 13 sie 2018, 23:56

Neph pisze:
13 sie 2018, 22:03
Czy szałas nad rzeką z nowego mini dodatku (https://portalgames.pl/sklep/pl/robinso ... 472.p.html) kumuluje się z wnykami (generalnie z żetonem +1 pożywienia)?
Jak sądzicie? 🙂
Zależy co widnieje w opisie papierowym załączonym do kart. Czy przy szałasie jest napisane że po wykonaniu tego ulepszenia połóż żeton "+1 żywności" na kaflu terenu (Zasada jednego żetonu danego typu na jednym kaflu) czy może nie ma takiego polecenia i po prostu trzeba o tym pamiętać mając kartę w puli zrobionych przedmiotów. (wówczas kumulacja by była)
Moje gry || Sprzedam
-------------------------------------

Neph
Posty: 12
Rejestracja: 28 maja 2018, 20:52

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Neph » 14 sie 2018, 16:28

Szałas pokazuje tylko "+1 pożywienie", nic nie jest napisane o żetonie. A więc jeżeli instrukcja nie stanowi inaczej to prawdopodobnie będzie kumulacja z wnykami, dziękuję za trop 🙂

seszena2
Posty: 51
Rejestracja: 01 lip 2015, 21:46

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: seszena2 » 14 sie 2018, 22:38

Witam.
Mam y problem z kartą wydarzeń:
"Wyboiste przejście"
Zakryjcie na dowolnym kafelku używając czarnego znacznika teren wzgórza. Traktujcie ten teren jako nie odkryty.
Wszystko jest zrozumiałe ale, ale mamy na tym kafelku zbudowane schronienie z dachem i palisadą i żeton +1 drewna.
Co w takiej sytuacji?

Peter128
Użytkownik wspierający
Posty: 622
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Peter128 » 15 sie 2018, 09:12

Nic, wasze schronienie i inne dobra na tym kafelku pozostają nienaruszone. Jeśli karta nakazuje zakrycie typu terenu, to zakrywacie wzgórza, przez to nie możecie np. wytworzyć Naczyń (chyba, że macie inne wzgórza gdzieś odkryte).

Awatar użytkownika
DarkSide
Użytkownik wspierający
Posty: 2464
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: DarkSide » 15 sie 2018, 09:42

Peter128 pisze:
15 sie 2018, 09:12
przez to nie możecie np. wytworzyć Naczyń (chyba, że macie inne wzgórza gdzieś odkryte).
Tu trzeba nadmienić, że nawet jeśli się zakryje jedyny obecny dany typ terenu (np.: jedyne Wzgórza), to przedmioty wytworzone do tej pory pozostają w grze, nawet jeśli ten typ terenu był niezbędny do ich wytworzenia.
Moje gry || Sprzedam
-------------------------------------

tomasz86
Posty: 92
Rejestracja: 23 sty 2016, 23:26
Lokalizacja: Wrocław

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: tomasz86 » 03 wrz 2018, 15:33

Witam,

1. Czytam zieloną kartę i musze obniżyć poziom polisady albo broni o jeden. Mam zerowe wartości, początek gry. czyli minus jeden życia dla mnie?
2. Wyschnięte żródło a potem odwrócenie kafelka. Potem odwracam kafele spowrotrem dzięki akcji . Czy wyschnięte żródło zostaje?
3. 4 graczy - o ile w mniejszą ilość graczy jakoś się dało to przy 4 graczy już na wstepie ktoś będzie głodował. Kupno czegokolwiek wymaga aż 4 drewna, palisady, schronienia itd. Potem jeszcze że musze obniżyć poziom broni albo palisady, masakra.
4. Mam talię kart wydarzeń i widze że następna to zielona karta która wraca, czyli moge specjalnie próbować wyrzuić znak zapytania w fazie akcji aby ponownie potasować talię..?

cube88
Posty: 23
Rejestracja: 11 sty 2017, 10:41

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: cube88 » 03 wrz 2018, 16:02

1. Tak, ranę dostaję osoba która wykonywała akcję, lub jeśli to karta wydarzenia 1 gracz
2. W FAQ jest coś takiego:

Na kafelku znajduje się znacznik, że teren jest nieodkryty. Karta Wydarzenia mówi, że jeśli to możliwe zakryj jeden
kafelek. Mogę go zakryć i odrzucić znacznik na nim? Jeśli tak, to gdy wykonam Akcję Zagrożenia z tej karty i odwrócę z
powrotem kafelek, umieszczam na nim też znacznik, że teren jest nieodkryty?
Odrzucasz znacznik, a po ponownym odkryciu kafelka teren jest znowu dostępny.

Co prawda tu na przykładzie rodzaju terenu ale wydaję mi się, że dla źródło powinno działać tak samo.

3. Zawsze można w 1 rundzie spróbować odkryć kilka kafelków i liczyć na jakieś żetony odkryć z jedzeniem, żeby nie głodować ( chociażby pożywne larwy)

4. Raczej nie ma nigdzie zasady mówiące wprost że nie można tego zrobić. Z tego co pamiętam jednak nie każda karta z "?" skutkuje wtasowaniem jej w talię wydarzeń.

tomasz86
Posty: 92
Rejestracja: 23 sty 2016, 23:26
Lokalizacja: Wrocław

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: tomasz86 » 03 wrz 2018, 16:27

A nie jest tak że jak karta wymaga obniżenia poziomu palisady albo dachu i nie ma jak to WSZYSCY graczej otrzymują ranę?

cube88
Posty: 23
Rejestracja: 11 sty 2017, 10:41

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: cube88 » 03 wrz 2018, 16:31

tomasz86 pisze:
03 wrz 2018, 16:27
A nie jest tak że jak karta wymaga obniżenia poziomu palisady albo dachu i nie ma jak to WSZYSCY graczej otrzymują ranę?
Masz rację, sprawdziłem jeszcze teraz w FAQ:

Brązowe karty "?" - np. POŚPIECH. Karta wtasowana do Talii Wydarzeń, pociągnięta z niej i rozpatrujemy: "konstrukcja
się rozpada, -1 dach lub palisada". Jeśli nie ma ani dachu, ani palisady - wszyscy po ranie, czy tylko gracz, który
pociągnął tę kartę?
Wszyscy gracze.

Przepraszam za wcześniejsze wprowadzenie w błąd

MrAtrion
Użytkownik wspierający
Posty: 174
Rejestracja: 01 lip 2017, 13:38

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: MrAtrion » 25 wrz 2018, 05:39

1. Jak podliczacie punkty, to serce zakryte kostką też liczycie? Jeśli nie mam serc już (kostka na ostatnim) to doliczam to pod kostką?
2. Czy przy podliczaniu punktów za pozostałe serca, to liczę te na karcie Piętaszka?
3. Czy scenariusz 1 wygrywam od razu po spełnieniu warunków, czy muszę przeżyć do końca rundy?

Awatar użytkownika
Bruno
Użytkownik wspierający
Posty: 100
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Bruno » 26 wrz 2018, 13:51

MrAtrion pisze:
25 wrz 2018, 05:39
1. Jak podliczacie punkty, to serce zakryte kostką też liczycie? Jeśli nie mam serc już (kostka na ostatnim) to doliczam to pod kostką?
2. Czy przy podliczaniu punktów za pozostałe serca, to liczę te na karcie Piętaszka?
3. Czy scenariusz 1 wygrywam od razu po spełnieniu warunków, czy muszę przeżyć do końca rundy?
1. Nie znalazłem na to pytanie odpowiedzi ani w instrukcji, ani w FAQ. Ja bym interpretował dosłownie zapis z instrukcji: ile widzisz jeszcze serc (na prawo od kostki), tyle otrzymujesz punktów zwycięstwa. Ale tak naprawdę, możesz wybrać i drugą opcję. Ważne, żebyś stosował obrany sposób liczenia konsekwentnie.
Swoją drogą, nigdy nie podliczałem PZ na koniec gry i aż musiałem sprawdzić, o jakie punkty pytasz. Dla mnie ta gra to walka o przeżycie, nie o punkty. :wink:

2. Skoro Piętaszek jest po to, aby ułatwić graczom grę, to tak - jego życie też bym wliczał do sumy PZ.

3. Scenariusz wygrywasz natychmiast, gdy spełnione zostały jego cele, chyba że specjalna reguła scenariusza mówi inaczej (co nie zachodzi w przypadku "Rozbitków").

kamil018
Użytkownik wspierający
Posty: 187
Rejestracja: 22 lis 2015, 10:42
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: kamil018 » 26 wrz 2018, 18:30

Wydaje mi się że jest zapis mówiący że trzeba przetrwać jeszcze fazę pogody, czy było to właśnie zapisane na karcie scenariusza czy może dotyczy każdego?

ODPOWIEDZ