Tzolk'in: Kalendarz Majów

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Lartes
Posty: 62
Rejestracja: 18 lip 2011, 15:49
Been thanked: 1 time

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: Lartes »

Kolejne pytanie - w instrukcji napisane jest, że nie można przesunąć dużego koła o dwa ząbki, jeśli w wyniku takiej akcji jakiś robotnik wypadłby z danego koła (o ile dobrze pamiętam zapis, jeśli nie - proszę o sprostowanie). Jak wygląda sprawa, jeśli chodzi o neutralnych robotników? Zgodnie z instrukcją, oni nie spadają z kół. Czy zatem obecność neutralnego robotnika w takim miejscu, iż przesunięcie dużego koła o 2 ząbki spowoduje jego (tj. neutralnego robotnika) przesunięcie się poza obręb oznaczonych na kole akcji jest czynnikiem uniemożliwiającym taką akcję?
Awatar użytkownika
szutek
Posty: 430
Rejestracja: 17 wrz 2011, 17:42
Has thanked: 15 times
Been thanked: 32 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: szutek »

Mozna przesunac o 2. Jak sam sobie odpowiedziales neutralni nie spadaja z kol ;)
Awatar użytkownika
rob666
Posty: 73
Rejestracja: 18 lip 2007, 12:47
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 8 times
Been thanked: 4 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: rob666 »

Edwardo pisze:Ad1) Zgodnie z instrukcją: "Jeśli gracz posiada swój znacznik na jednym z wyższych poziomów, otrzymuje korzyści płynące także ze wszystkich niższych poziomów tej dziedziny" a więc kumuluje się.
Wydaje mi się że nie do końca jest tak jak napisałeś, a raczej jak niekonsekwentnie jest sprecyzowane w instrukcji. Weźmy np. opis 3 poziomu w rozwoju rolnictwa - jaki tekst jest w instrukcji ? :
"Weź 2 kosze kukurydzy więcej za każdym razem, gdy przeprowadzasz Zbiory Kukurydzy w dżungli.(...)". Gdyby kumulowały się poprzednie - napisali by "Weź 3 kosze kukurydzy więcej za każdym razem, gdy przeprowadzasz Zbiory Kukurydzy w dżungli.(...)", gdyż dochodzi jeszcze kosz z pierwszego pola. Moim zdaniem możesz po prostu skorzystać z poprzednich stopni rozwoju, ale musisz wybrać jeden z nich.

Robert
...siedzenie z dzieckiem i zabawa jego zabawkami to dziecinada; wolę z nim zagrać w grę planszową...
Awatar użytkownika
mn3006
Posty: 326
Rejestracja: 06 maja 2007, 19:46
Lokalizacja: Krk
Been thanked: 1 time

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: mn3006 »

Wszystko jest sprecyzowane. Korzyści się kumulują, o czym instrukcja wyraźnie mówi, a opis 3 poziomu rolnictwa mówi o tym, co tenże poziom dodaje do poprzednich.
Awatar użytkownika
Coen
Posty: 2492
Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
Has thanked: 423 times
Been thanked: 126 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: Coen »

rob666 pisze:
Edwardo pisze:Ad1) Zgodnie z instrukcją: "Jeśli gracz posiada swój znacznik na jednym z wyższych poziomów, otrzymuje korzyści płynące także ze wszystkich niższych poziomów tej dziedziny" a więc kumuluje się.
Wydaje mi się że nie do końca jest tak jak napisałeś, a raczej jak niekonsekwentnie jest sprecyzowane w instrukcji. Weźmy np. opis 3 poziomu w rozwoju rolnictwa - jaki tekst jest w instrukcji ? :
"Weź 2 kosze kukurydzy więcej za każdym razem, gdy przeprowadzasz Zbiory Kukurydzy w dżungli.(...)". Gdyby kumulowały się poprzednie - napisali by "Weź 3 kosze kukurydzy więcej za każdym razem, gdy przeprowadzasz Zbiory Kukurydzy w dżungli.(...)", gdyż dochodzi jeszcze kosz z pierwszego pola. Moim zdaniem możesz po prostu skorzystać z poprzednich stopni rozwoju, ale musisz wybrać jeden z nich.

Robert
Przecież jasno jest w instrukcji napisane, kawałek dalej po opisywaniu akcji z pól rozwoju:
"Uwaga: Korzyści z kolejnych poziomów kumulują się, zatem gracz znajdujący się na poziomie 3 otrzyma 3 dodatkowe kosze kukurydzy podczas zbiorów w dżungli. Może też przeprowadzić zbiory nawet wtedy, gdy żaden żeton Zbioru Kukurydzy nie jest dostępny. Dodatkowo, zawsze otrzymuje 1 kosz więcej podczas połowu ryb."
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
Awatar użytkownika
rob666
Posty: 73
Rejestracja: 18 lip 2007, 12:47
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 8 times
Been thanked: 4 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: rob666 »

Coen pisze: Przecież jasno jest w instrukcji napisane, kawałek dalej po opisywaniu akcji z pól rozwoju:
"Uwaga: Korzyści z kolejnych poziomów kumulują się, zatem gracz znajdujący się na poziomie 3 otrzyma 3 dodatkowe kosze kukurydzy podczas zbiorów w dżungli. Może też przeprowadzić zbiory nawet wtedy, gdy żaden żeton Zbioru Kukurydzy nie jest dostępny. Dodatkowo, zawsze otrzymuje 1 kosz więcej podczas połowu ryb."
No to nie zauważyłem :). Dzięki za wyjaśnienie. W takim razie w technologii konstrukcji mając znacznik na ostatnim polu otrzymam wszystkie 3 profity podczas wznoszenia budynku ?

Robert
...siedzenie z dzieckiem i zabawa jego zabawkami to dziecinada; wolę z nim zagrać w grę planszową...
Awatar użytkownika
Coen
Posty: 2492
Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
Has thanked: 423 times
Been thanked: 126 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: Coen »

rob666 pisze:
Coen pisze: Przecież jasno jest w instrukcji napisane, kawałek dalej po opisywaniu akcji z pól rozwoju:
"Uwaga: Korzyści z kolejnych poziomów kumulują się, zatem gracz znajdujący się na poziomie 3 otrzyma 3 dodatkowe kosze kukurydzy podczas zbiorów w dżungli. Może też przeprowadzić zbiory nawet wtedy, gdy żaden żeton Zbioru Kukurydzy nie jest dostępny. Dodatkowo, zawsze otrzymuje 1 kosz więcej podczas połowu ryb."
No to nie zauważyłem :). Dzięki za wyjaśnienie. W takim razie w technologii konstrukcji mając znacznik na ostatnim polu otrzymam wszystkie 3 profity podczas wznoszenia budynku ?

Robert
Tak, za wybudowanie budynku otrzymujesz kukurydzę, dwa punkty, a wybudowanie kosztuje Cię jeden surowiec mniej (bądź dwie kukurydze mniej, jeśli budujesz z koła Uxmal)
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
Awatar użytkownika
rob666
Posty: 73
Rejestracja: 18 lip 2007, 12:47
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 8 times
Been thanked: 4 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: rob666 »

Coen pisze: Tak, za wybudowanie budynku otrzymujesz kukurydzę, dwa punkty, a wybudowanie kosztuje Cię jeden surowiec mniej (bądź dwie kukurydze mniej, jeśli budujesz z koła Uxmal)
Ok - dzięki za wyjaśnienie.

Robert
...siedzenie z dzieckiem i zabawa jego zabawkami to dziecinada; wolę z nim zagrać w grę planszową...
peney
Posty: 2
Rejestracja: 06 maja 2013, 20:35
Been thanked: 1 time

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: peney »

Mam podobne pytanie do tego w pierwszym poście. W przypadku rozgrywki 2 osobowej w instrukcji jest napisane, że jest mniej żetonów Urodzaju w dżungli (po 2). Oznacza to, że samych żetonów jest mniej czy pól również? Chodzi o rozwiniętą farmę na 2 poziom i przypadku gdy drewna zasłaniają kukurydzę. Mogę pobrać kukurydze z 3 pola (bez żadnych żetonów) czy w przypadku 2-osobowej gry ono nie istnieje?

I teraz jeszcze czy dobrze rozumiem kolejność postępowania w przypadku nadejścia dnia żywienia.
1. 1 gracz karmi robotników, 2 gracz karmi robotników
2. 1 gracz wykonuje akcje, 2 gracz wykonuje akcje
3. dopiero teraz są przyznawane łaski od Bogów (punkty lub surowce) ?
Awatar użytkownika
szutek
Posty: 430
Rejestracja: 17 wrz 2011, 17:42
Has thanked: 15 times
Been thanked: 32 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: szutek »

Twoje pierwsze pytanie jest z punktu widzenia zasad bez znaczenia, poniewaz zle rozumiesz dzialanie farmy 2 poziomu. Pozwala Ci ona pobrac kukurydze takze wtedy gdy jej zeton nie jest dostepny, a jest on niedostepny gdy nie ma go wcale lub jest schowany pod lasem. Co za tym idzie z ta technologia ZAWSZE mozesz pobrac kukurydze niezaleznie od ilosci graczy czy tokenow na polach uprawnych. To czy na 2 osoby aktywne sa 2 pola czy 4 nie robi zadnej roznicy bo zadna z zasad gry nie odnosi sie do ilosci pol uprawnych w ogolnosci, tj. "obsianych" i pustych.

Co do drugiego pytania to zamien pkt 2 z pkt 1. Zywienie roboli ma miejsce zawsze na koniec tury ze znaczkiem zywienia na kole, nie zas jak gracie na poczatku.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5828
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 403 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: KubaP »

Właśnie się dowiedziałem, że wszystkie moje dotychczasowe partie w Tzolkina były błędne. Znajomy, którego "zaraziłem" Tzolkinem przeczytał instrukcję i okazuje się, że można wstawiać się tylko na najniższe niezajęte pole na każdym z kół, a nie na dowolnym polu. Ech.
Awatar użytkownika
szutek
Posty: 430
Rejestracja: 17 wrz 2011, 17:42
Has thanked: 15 times
Been thanked: 32 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: szutek »

To ciekawe rozgrywki musieliscie miec ;P.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5828
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 403 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: KubaP »

Przede wszystkim większość osób nigdy nie dokupowała kolejnych robotników (bo po co?). No i kukurydza schodziła jak szalona :) A bycie pierwszy graczem było superopłacalne.
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: Andy »

Okazało się, że przeczytanie instrukcji może się czasem do czegoś przydać. :wink:
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5828
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 403 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: KubaP »

Andy pisze:Okazało się, że przeczytanie instrukcji może się czasem do czegoś przydać. :wink:
Niestety, ja nie musiałem czytać instrukcji, bo mnie Tzolkinem zaraził kolega, z którym zagrałem parę razy. Potem dostałem swój egzemplarz i grałem według zasad, które były mi juz przecież znane... No nic, w sumie to dobra wiadomość, będę mógł teraz zagrać w zupełnie nową grę, nie płacąc za nią ani złotówki :)
Awatar użytkownika
adikom5777
Posty: 2231
Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 81 times
Been thanked: 12 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: adikom5777 »

Ja też miałem tłumaczone reguły (okazuje się z błędem). Warto jednak czasem samemu przeczytać instrukcje :)
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5828
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 403 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: KubaP »

Szanowni, czy kiedy wykorzystujemy zdolność zbierania kukurydzy z pól, na których nie ma dostępnego żetonu pola kukurydzy, to czy możemy zbierać z tych miejsc, w których żetony co prawda jeszcze są, ale wciąż przykryte lasem?
Awatar użytkownika
szutek
Posty: 430
Rejestracja: 17 wrz 2011, 17:42
Has thanked: 15 times
Been thanked: 32 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: szutek »

Tak, mozemy. Mowa o tym w FAQ.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5828
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 403 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: KubaP »

szutek pisze:Tak, mozemy. Mowa o tym w FAQ.
Dziękuję pięknie!
Awatar użytkownika
xel4
Posty: 392
Rejestracja: 13 sie 2012, 17:39
Lokalizacja: Gliwice
Been thanked: 1 time

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: xel4 »

Ja mam pytanie troszku z innej beczki: Czy w swojej turze mogę wysłać wszystkich robotników na koła o ile pozwala mi na to moja ilość kukurydzy. Nie pozostawiając żadnego w swoich zasobach?
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10021
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1307 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: rastula »

xel4 pisze:Ja mam pytanie troszku z innej beczki: Czy w swojej turze mogę wysłać wszystkich robotników na koła o ile pozwala mi na to moja ilość kukurydzy. Nie pozostawiając żadnego w swoich zasobach?
tak - oczywiście oznacza to że w następnej rundzie będziesz musial coś ściągnąć ( no chyba że któregoż robotnika wysłałeś po znak pierwszego gracza - ten wraca do ciebie na koniec rundy)
Awatar użytkownika
flowerus
Posty: 490
Rejestracja: 06 lut 2010, 12:47
Lokalizacja: Olsztyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: flowerus »

Tak, tylko musisz się liczyć z tym, że w następnej rundzie będziesz musiał zdjąć przynajmniej jednego :)
There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't!
traxek
Posty: 104
Rejestracja: 16 sty 2010, 12:36
Lokalizacja: Warszawa

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: traxek »

Mam pytanie odnośnie Pola Pierwszeństwa (bo widać nie do końca dobrze grałem). Jednak po zagraniu w T'zolkina online mam kilka wątpliwości jeśli chodzi o te pole (albo mi komputer coś namieszał). Otóż:

1. Przesunąć kalendarz o 2 pola do przodu mogę tylko i wyłącznie tylko jak stanę na Polu Pierwszeństwa?
2. Czy pionek z pola pierwszeństwa mogę od razu zabrać ze sobą do swoich zasobów razem z zebraną kukurydzą? Czy jak go zdejmę to już nie mam innych akcji?
3. Czy po przesunięciu kalendarza o 2 dni mogę wykonać akcję (jak mam pionki), czy już nie? (pytam, bo miałem taką sytuację grają online, że nie mogłem wykonać, żadnych ruchów, a wziąłem tylko pionek z Pola pierwszeństwa. Być może w coś kliknąłem niechcący, co pozbawiło mi wykonanie akcji). Co oczywiście mnie troszkę zdenerwowało.
Awatar użytkownika
szutek
Posty: 430
Rejestracja: 17 wrz 2011, 17:42
Has thanked: 15 times
Been thanked: 32 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: szutek »

1. Tak
2. Ludzika wraz z kukurydza cofasz do swoich zasobow dopiero na koniec tury tj. gdy wszyscy gracze wykonaja ruch
3. Przesuniecie kola o dwa etapy rowniez nastepuje na koniec tury, czyli wtedy, gdy normalnie przesuwalbys trybiki o jeden.
cezaras
Posty: 1924
Rejestracja: 08 maja 2008, 13:15
Lokalizacja: Reda
Has thanked: 15 times
Been thanked: 11 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: cezaras »

Ad1. Moim zdaniem NIE.
Przesunąć o 2 pola można gdy się jest graczem rozpoczynającym
(raz w ciągu gry - co zaznaczamy obracając naszą kartę 'ze skrótem punktacji')
(teoretycznie można tę kartę obrócić - dochodząc do szczytu którejś ze świątyń - ale w praktyce mi się nie zdarzyło, żeby ktoś obrócił)
ODPOWIEDZ