Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Bowman
Posty: 112
Rejestracja: 12 gru 2012, 14:05
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: Bowman »

Dzięki za wyjaśnienia. Nie wiedziałem, że istnieje jeszcze jeden wątek z pytaniami do MK.
Duinhir
Posty: 29
Rejestracja: 25 kwie 2013, 07:48

Re: Mage Knight PL

Post autor: Duinhir »

Hej.

Ostatnio mieliśmy pewien problem w walce między dwoma graczami.

Na 1 obrażenie ataku z dystandu potrzebne są 2 punkty bloku. Czyli blok jest połowiczny.
Co w przypadku, gdy atak z dystandu jest lodem lub ogniem? Dzielimy obronę na 4?
Vaader
Posty: 37
Rejestracja: 03 mar 2015, 17:10

Re: Mage Knight PL

Post autor: Vaader »

Tak, w instrukcji jest przykład:
Jeśli atakujący wykorzystuje Atak ogniem
z dystansu 4, a blokujący zagra Blok lodem 4, siła ataku
jest zmniejszona o 2. Jeśli blokujący zagra Blok 7, siła
ataku jest zmniejszona o 1 (siła osłabionego bloku
wynosi 3. Atak pomniejsza się więc tylko o 1 punkt).
W drugim przypadku: blok 7 jest standardowo zmniejszony w tej fazie o połowę, zaokrąglając w dół, czyli wynosi faktycznie 3. Ponieważ jest to zwykły blok a atak jest 4 ogniem, to wartość bloku znowu jest połowiczna, zaokrąglając w dół, czyli ostatecznie wynosi 1.
Zaokrąglając w dół: 7/4=1, ale gdyby blok był 7 lodem to oczywiście tylko 7/2=3.
Bowman
Posty: 112
Rejestracja: 12 gru 2012, 14:05
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: Bowman »

Pierwsze partie za mną :D i znów wątpliwości do rozwiania:

1. Taktyka Długa noc. skończyła mi się talia. Wykonuję polecenie z taktyki - biorę 3 karty, ale stoję na polu obok mojej baszty. Mój limit kart jest zwiększony o jedną ale pewnie NIE w przypadku zastosowania Długiej nocy. Zgadza się?

2. Koncentracja: "Zyskujesz niebieską, białą albo czerwoną manę". Czyli zyskujesz Znacznik many (który zniknie po zakończeniu tury) nie kostkę i nie kryształ. Tak?

3. Umiejętności Tovaka - Podwójny czas, Noc strzelców, Zimny fechtunek itp. Czy tego typu umiejętności mogę zagrać samodzielnie bez użycia kart?

4. I raz jeszcze umiejętności Tovaka - Wszystko mi jedno, Po co mi ta magia. Czy mogę połączyć te umiejętności i w wyniku zgarnia jednej karty bokiem uzyskać np.: 4 punkty Ruchu?

Dzięki za pomoc
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 11 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: pinata »

Bowman pisze:1. Taktyka Długa noc. skończyła mi się talia. Wykonuję polecenie z taktyki - biorę 3 karty, ale stoję na polu obok mojej baszty. Mój limit kart jest zwiększony o jedną ale pewnie NIE w przypadku zastosowania Długiej nocy. Zgadza się?
Taktyka "Długa noc" nie pozwala Ci dobierać kart. W określonych warunkach tworzy tylko nową, 3-kartową talię. A to kiedy i ile kart z tej nowej talii dociągniesz, to zupełnie inna historia.

Tak czy tak, do dyspozycji masz tylko 3 karty w nowej talii.
Bowman pisze:2. Koncentracja: "Zyskujesz niebieską, białą albo czerwoną manę". Czyli zyskujesz Znacznik many (który zniknie po zakończeniu tury) nie kostkę i nie kryształ. Tak?
Znacznik, nie kryształ.
Bowman pisze:3. Umiejętności Tovaka - Podwójny czas, Noc strzelców, Zimny fechtunek itp. Czy tego typu umiejętności mogę zagrać samodzielnie bez użycia kart?
Możesz.
Bowman pisze:4. I raz jeszcze umiejętności Tovaka - Wszystko mi jedno, Po co mi ta magia. Czy mogę połączyć te umiejętności i w wyniku zgarnia jednej karty bokiem uzyskać np.: 4 punkty Ruchu?
Niestety, to tak nie zadziała. Na każdej z tych umiejętności jest napisane, że zmienia ona wartość karty zagranej bokiem na 2 lub 3. Więc gdybyś chciał użyć ich obu na jedną kartę graną bokiem (co możesz zrobić, choć nie ma to sensu), to jedna z tych umiejętności niejako "się zmarnuje".

Aby te umiejętności mogły być sensownie łączone, musiało by być napisane, że dodają 1 lub 2 do karty zagranej bokiem.
Vaader
Posty: 37
Rejestracja: 03 mar 2015, 17:10

Re: Mage Knight PL

Post autor: Vaader »

4) Opis wyraźnie daje do zrozumienia, że jest to alternatywa. Albo +2, gdy wykorzystaliśmy kość many, albo +3, gdy jej nie użyliśmy.

1) Mała dygresja, ja kart taktyki nie używam wcale, bo są tak mało klimatyczne, że mnie odrzuca. O wiele fajniej zacząć grę np. z losowym czarem koloru magii bohatera, bo w końcu co ta za "Mage" co nie zna żadnych czarów :), albo z artefaktem "Pierścień" - klejnot rodowy bohatera :), też tego samego koloru, albo z jednym i drugim jednocześnie. Aby jeszcze mocniej spersonalizować postać używam tylko stosu żetonów umiejętności bohatera, żadnej puli wspólnych umiejętności, bo niby co to ma być? Jeden MK uczy się od drugiego? Jak jest na drugim końcu planszy, jakieś 200 kilosów? :). Polecam bardziej klimatyczne warianty, pełno tego tutaj:
Awatar użytkownika
niepooczach
Posty: 169
Rejestracja: 26 lip 2008, 09:17
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 21 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: niepooczach »

Hej, rozgrywam pierwszy raz Volkare Quest i nie moge dojść, w jakim momencie odkrywane są żetony jego armii - na początku gry czy przy pierwszym starciu?
Rumcajs
Posty: 160
Rejestracja: 31 sie 2012, 09:24

Re: Mage Knight PL

Post autor: Rumcajs »

Karta: „Koncentracja”. Jej rozszerzony efekt powoduje zwiększenie dowolnego ataku o 2. Dowolnego czyli np.: dystansowego, ogniem, lodem, zimnym ogniem ?
Tony23
Posty: 421
Rejestracja: 03 paź 2014, 18:43
Been thanked: 5 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: Tony23 »

Rumcajs pisze:Karta: „Koncentracja”. Jej rozszerzony efekt powoduje zwiększenie dowolnego ataku o 2. Dowolnego czyli np.: dystansowego, ogniem, lodem, zimnym ogniem ?
tak
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 11 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: pinata »

niepooczach pisze:Hej, rozgrywam pierwszy raz Volkare Quest i nie moge dojść, w jakim momencie odkrywane są żetony jego armii - na początku gry czy przy pierwszym starciu?
Instrukcja do gry pisze:Unless stated otherwise by the scenario, the tokens of Volkare’s troops are face down.
Na pewno nie na początku gry. W instrukcji chyba faktycznie nie ma bardziej szczegółowych informacji.

Wydaje mi się, że sam grałem tak jakby Volkare był miastem - czyli odkrywałem jego armię przechodząc obok lub zatrzymując się na przyległym polu. Ale jest też niezerowe prawdopodobieństwo, że jego armię powinno się odkrywać dopiero przy pierwszym ataku.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: sirafin »

Instrukcja str. 12 pisze:It can be done only before the first real fight with Volkare (i.e. before his troops are revealed for the first time).
Trochę nie wprost, ale wynikałoby z tego, że pierwsza prawdziwa walka odkrywa armię po raz pierwszy. Poza tym Paul Grogan z CGE w jednej z dyskusji wspomniał również, że podczas rozgrywek przechodząc obok Volkare nie odkrywali żetonów.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 11 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: pinata »

Faktycznie. Czytałem przed chwilą ten akapit, ale jakoś trybiki w mózgu nie zaskoczyły :)
Bowman
Posty: 112
Rejestracja: 12 gru 2012, 14:05
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: Bowman »

Witam
Przeglądając wczoraj niniejszy wątek i robiąc notatki z niezrozumiałych dla mnie kwestii natknąłem się na dwa pytania dotyczące wałkowanego tu parokrotnie tematu Odporności wrogów…

P: Karta jednostki „Lodowe Golemy”. Czy z drugiej ich zdolności którą trzeba wzmocnić niebieska maną – Atak lodem 6 mogę użyć na wrogu odpornym na lód (połowiczne obrażenia)? Są to zdolności wzmacniane maną ale dotyczą ataku…
O: Mimo, że zdolności Lodowych Golemów dotyczą ataku są to jednak zdolności wzmacniane maną (w tym przypadku niebieską) które to wróg z odpornością na lód ignoruje.

Rozumiem, że osoba odpowiadająca na to pytanie sugerowała się tabelą w Regułach: „Odporność na lód: wszystkie Ataki lodem są osłabione (połowiczne). Wróg ignoruje wszystkie działania inne niż atak pochodzące z niebieskiej karty. Ignoruje też wszystkie zdolności jednostek wzmocnione niebieską maną.”

P: Pytanie w kontekście odporności wrogów. Walczę ze stworem posiadającym odporność na ogień. Jedna z moich jednostek którą chciałbym w tym momencie wykorzystać ma zdolność, którą trzeba wzmocnić czerwoną maną: Ogniści Magowie
przy wzmocnieniu czerwoną maną mogę skorzystać z opcji: Atak ogniem lub Blok 6.
Mogę ich w ogóle wzmocnić i nimi zaatakować? Jeśli tak – jakie zadam obrażenia?
O: Możesz. W końcu to atak a nie zdolność specjalna! Zadasz 3 obrażenia (połowiczne) ze względu na jego odporność. Nie zadziałają jakieś cuda w postaci: „zadaj obrażenia wrogowi/wyłącz zdolność wrogowi” itp.

W tym przypadku odpowiadający prawdopodobnie kierował się zasadami z Przewodnika:
„Odporność na lód lub ogień na żetonach wroga ma dodatkowe działanie: wrogowie są również odporni na zagrywane w walce działania Specjalne tego koloru. Gdy zagrana czerwona karta (lub zdolność jednostki wzmocniona czerwoną maną) umożliwia przeprowadzenie działania względem wroga, to nie możesz wybrać wroga z odpornością na ogień jako celu tego działania… Zasady te dotyczą wyłącznie działań Specjalnych w walce, a nie samych ataków lub bloków. Pamiętaj o tej różnicy.”

Moje pytanie brzmi: która odpowiedź na postawione pytania jest prawidłowa?

I druga sprawa. Niestety także związana z odpornością…
Walczę z wrogiem odpornym na lód. Chcę zagrać kartę Tovaka: „Zimna krew”. Pierwsza część karty jest oczywista pomimo tego, że jest niebieska mogę ją zagrać choć atak/blok będzie połowiczny. Druga część: „Blok 5. Dodaj 1 do tego bloku za każdą zdolność i/lub kolor ataku na żetonie blokowanego wroga…” Gdyby było tylko samo Blok 5 mógłbym wzmocnić działanie karty niebieską maną i wykorzystać go (połowicznie) … ale dalsza część tekstu wydaje mi się działaniem specjalnym w walce (choć generalnie dotyczy bloku).
Pytanie zatem czy można podczas walki z potworem odpornym na lód użyć wzmocnionego działania tej karty czy nie?
Kal-El83
Posty: 1136
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 238 times
Been thanked: 120 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: Kal-El83 »

Jak na moje to wszelkie działania potrzebujące many do ich wywołania są umiejętnościami specjalnymi. Nie ważne atak, blok czy inna zdolność. A jako takie nie wpływają na wroga z odpornością.

Ale zastrzegam że mogę się mylić ;)
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: sirafin »

Mam wrażenie, że druga odpowiedź jest moja i kierowałem się nie tylko przewodnikiem, ale również instrukcją, innymi słowy opierałem się na rozbudowanym opisie zasad, a nie skrótem z końca instrukcji, który w przypadku odporności nie został napisany najlepiej i można go interpretować na kilka sposobów. Opisy odporności są rozbudowane, ale tak naprawdę sprawa wcale taka skomplikowana nie jest.

Gdy wróg jest odporny na ogień:
- Ataki/Bloki ogniem są połowiczne.
- Efekty specjalne z czerwonych kart i z rzeczy aktywowanych czerwoną maną nie działają na wroga.

I trzeba tu tylko zwrócić uwagę na dwie rzeczy:
1. Dowolny atak/blok to nie efekt specjalny, więc działa zawsze, nawet z czerwonej karty i z rzeczy aktywowanych czerwoną maną.
2. Efekty specjalne z czerwonych kart i z rzeczy aktywowanych czerwoną maną nie działają na wroga, ale możemy korzystać z efektów, które działają na nas.
Walczę z wrogiem odpornym na lód. Chcę zagrać kartę Tovaka: „Zimna krew”. Pierwsza część karty jest oczywista pomimo tego, że jest niebieska mogę ją zagrać choć atak/blok będzie połowiczny. Druga część: „Blok 5. Dodaj 1 do tego bloku za każdą zdolność i/lub kolor ataku na żetonie blokowanego wroga…” Gdyby było tylko samo Blok 5 mógłbym wzmocnić działanie karty niebieską maną i wykorzystać go (połowicznie) … ale dalsza część tekstu wydaje mi się działaniem specjalnym w walce (choć generalnie dotyczy bloku).
Pytanie zatem czy można podczas walki z potworem odpornym na lód użyć wzmocnionego działania tej karty czy nie?
Możesz. Nawet gdyby to nie był blok, to ten efekt nie wpływa na wroga, tylko na ciebie. Gdyby efekt niszczył wroga, zmniejszał mu zbroję itp., wtedy wróg by go zignorował.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Bowman
Posty: 112
Rejestracja: 12 gru 2012, 14:05
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: Bowman »

Zatem z tego co piszesz wynika, że na poniższe pytanie:
P: Karta jednostki „Lodowe Golemy”. Czy z drugiej ich zdolności którą trzeba wzmocnić niebieska maną – Atak lodem 6 mogę użyć na wrogu odpornym na lód (połowiczne obrażenia)? Są to zdolności wzmacniane maną ale dotyczą ataku…
Odpowiedź powinna brzmieć: Tak możesz.

Co więcej po przejrzeniu podstawowych i zaawansowanych jednostek z podstawki TYLKO AMOTEP ZAMRAŻACZE nie mogą użyć swojej drugiej zdolności (wzmacnianej niebieską maną przeciwko wrogowi odpornemu na lód) gdyż zdolności wzmacnianie maną wszystkich innych jednostek dotyczą ataku lub bloku.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: sirafin »

Tak, a w rozszerzeniu są jeszcze Mistrzowie Delphana, którzy mogą niszczyć wroga za czerwoną manę albo wyłączyć atak wroga za niebieską manę.

Warto jednak zauważyć, że choć użycie many do odpalenia ataku jednostek jest dozwolone, to atak ten będzie o połowę słabszy.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Bowman
Posty: 112
Rejestracja: 12 gru 2012, 14:05
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: Bowman »

P: Czy można rozegrać turę bez zagrywania kart? Np.: stoję w Klasztorze, używam akcji negocjacji robię zakupy nie używając kart (korzystam z umiejętności albo zdolności jednostek).
O: Można nie zagrać żadnej karty w turze ale wtedy musisz wyrzucić jakąś z ręki na stos odrzuconych.

Dlaczego muszę wyrzucić jakąś kartę z ręki? Gdzie jest to napisane? Taka sytuacja nie jest Odpoczynkiem gdyż przy odpoczynku nie wolno mi wykonywać akcji a Negocjacje są akcją.
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 11 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: pinata »

Bowman pisze:Dlaczego muszę wyrzucić jakąś kartę z ręki? Gdzie jest to napisane?
W instrukcji.

Na stronie 5, w części "Tura gracza", w punkcie 4. A także w podsumowaniu przebiegu tury na ostatniej stronie.
Bowman
Posty: 112
Rejestracja: 12 gru 2012, 14:05
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: Bowman »

Faktycznie jest w instrukcji

Dzięki
Rumcajs
Posty: 160
Rejestracja: 31 sie 2012, 09:24

Re: Mage Knight PL

Post autor: Rumcajs »

Karta: "Przepływ many" po wzmocnieniu białą maną pozwala na wzięcie dowolnej kości many ze źródła i ustawienie jej na dowolnym kolorze poza złotym. Zyskujemy wtedy dwie many w tym kolorze. Czy mogę zagrać w taki sposób: Zabieram ze źródła białą manę odpalam wzmocniony efekt czyli biorę drugą kość ze źródła i ustawiam ją na dowolnym kolorze poza złotym?
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 11 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: pinata »

Rumcajs pisze:Karta: "Przepływ many" po wzmocnieniu białą maną pozwala na wzięcie dowolnej kości many ze źródła i ustawienie jej na dowolnym kolorze poza złotym. Zyskujemy wtedy dwie many w tym kolorze. Czy mogę zagrać w taki sposób: Zabieram ze źródła białą manę odpalam wzmocniony efekt czyli biorę drugą kość ze źródła i ustawiam ją na dowolnym kolorze poza złotym?
Tak. Właśnie do tego służy "Przepływ many".

Pamiętaj, że w nocy (i za dnia w miejscach przygód, gdzie obowiązują reguły nocy) możesz ustawić zabraną kostkę na kolor czarny i uzyskać w ten sposób dwa znaczniki czarnej many.
jakubcjusz
Posty: 23
Rejestracja: 15 lut 2015, 10:31

Re: Mage Knight PL

Post autor: jakubcjusz »

Witam,

Nie mogłem nigdzie znaleźć odpowiedzi na jedno nurtujące mnie pytanie: czy mogę podebrać jakoś miasto innemu namiestnikowi? (innymi słowy: jak ustawić więcej tarcz na mieście, w którymś ktoś już jest namiestnikiem)?
Kal-El83
Posty: 1136
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 238 times
Been thanked: 120 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: Kal-El83 »

Takiej możliwości nie przewidziano. Podejżewam że jest jak z wieżą maga. Każdy może krzystać ale odbijać/podbijać nie można.
Jeżeli się mylę niech ktoś mnie poprawi :)
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Awatar użytkownika
woytas
Posty: 754
Rejestracja: 03 lis 2013, 16:11
Has thanked: 171 times
Been thanked: 139 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: woytas »

Azazelek, tak właśnie jest.
ODPOWIEDZ