Mage Knight - zasady, reguły, pytania.

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
xan
Posty: 366
Rejestracja: 30 lis 2016, 20:44
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: xan »

Dzisiaj rozegrałem kolejny podbój solo z miastami poziomu 4. Podobnie jak ostatnio udało mi się to zrobić ostatniej nocy używając ostatnich już kart z puli i biorąc kilka ran na rękę żeby móc wykonać skuteczny atak. Zastanawiam się czy podbój solo nie ma zbyt hardcorowych ustawień skoro pełny podbój 2 osobowy ma miasta poziomu 4 a jednoosobowy miał w scenariuszu 5 i 8. Co prawda ostatni raz jak grałem to udało mi się podbić miasta 5 i 8 ale tylko dlatego że gra mocno mi sprzyjała. W jakiej konfiguracji wy gracie w podbój jednoosobowy? Gracie na 1 czy 2 miasta?

Mam jeszcze dwa pytania odnośnie zasad.

1) Jeśli mam dwie jednostki które mają obrony 3 i niewrazliwosc na obrażenia fizyczne i atakuje mnie dwóch wrogów o sile 2 i 8 ataku fizycznego to czy oznacza to że rozpatruje tylko atak o wartości 4 jeśli chodzi o przyjmowanie ran? Trafiłem na taki przypadek przy ostatniej turze więc liczba ran nie miała większego znaczenia ale przydałaby mi się ta wiedza na przyszłe rozgrywki.
2) Jeśli nagrodą jest artefakt lub czar to biorę go ze szczytu talii czy mogę sobie jakiś wybrać z talii artefaktów/czarów? Ja brałem ze szczytu talii i trafiły mi się tylko takie artefakty które w zasadzie marnowaly mi miejsce na ręku.
Pynio
Posty: 860
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 122 times
Been thanked: 112 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: Pynio »

Czasem naprawdę o wiele szybciej znajdziesz informacje w instrukcji niż na forum...

Zacznę od artefaktu i czarów:

Skąd te teorie? Jak bierzesz artefakt, to zawsze bierzesz +1. Czyli jeśli masz dostać 1 to dobierasz 2 i wybierasz, który masz wziąć. Czary: dobierasz z puli 3 leżących obok planszy.

Walka:

Skąd wartość 4? Ataki przeciwników rozpatrujesz osobno. Możesz zatem zrobić coś takiego:

Pierwsza Twoja jednostka przyjmuje 2. Ma wytrzymałość, zatem nie ranisz jednostki.
Druga Twoja jednostka przyjmuje 8. 3 idzie na pancerz, ranisz jednostkę za kolejne 3.
Zostaje Ci 2, które bierze Twój bohater.
xan
Posty: 366
Rejestracja: 30 lis 2016, 20:44
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: xan »

W zasadzie faktycznie trochę namieszalem bo sytuacja z czarami była jasna. Nie mogłem tylko znaleźć w instrukcji informacji o artefaktach. Podczas rozgrywki zawsze mam przy sobie instrukcje i staram się wraz z nią rozpatrywać wszelkie niewiadome. Sama walka jest dla mnie jasna i wiedzialem że w fazie bloku rozpatruje się każdego przeciwnika osobno ale na mogłem znaleźć informacji czy odpornośc jednostki mogę wykorzystać tylko na jednego wroga czy tez mogę blokować odpornością dopóki jednostka nie zostanie ranna.
Alwirin
Posty: 132
Rejestracja: 07 cze 2013, 21:51
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: Alwirin »

Instrukcja Reguły, str. 8, Faza zadawania obrażeń, koniec pkt. 4: "Jeżeli przydzieliłeś obrażenia jednostce, która mimo to nie została zraniona (z uwagi na jej odporność), nie możesz przydzielić jej kolejnych obrażeń w ciągu tej samej walki."
Pynio
Posty: 860
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 122 times
Been thanked: 112 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: Pynio »

Alwirin pisze:Instrukcja Reguły, str. 8, Faza zadawania obrażeń, koniec pkt. 4: "Jeżeli przydzieliłeś obrażenia jednostce, która mimo to nie została zraniona (z uwagi na jej odporność), nie możesz przydzielić jej kolejnych obrażeń w ciągu tej samej walki."
Zrozumiałeś co przytoczyłeś?

Dlatego obrażenia o sile 8 przydzieliłem innej jednostce niż te o sile 2, które przydzieliłem jednostce pierwszej. Ponieważ mimo braku rany nie mogę zadać jej obrażeń ponownie.

Chyba nie za bardzo grasz dobrze z regułami gry. Proponuję dla jasności przeczytać ponownie przewodnik - strona 11.
xan
Posty: 366
Rejestracja: 30 lis 2016, 20:44
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: xan »

Pynio pisze:
Alwirin pisze:Instrukcja Reguły, str. 8, Faza zadawania obrażeń, koniec pkt. 4: "Jeżeli przydzieliłeś obrażenia jednostce, która mimo to nie została zraniona (z uwagi na jej odporność), nie możesz przydzielić jej kolejnych obrażeń w ciągu tej samej walki."
Zrozumiałeś co przytoczyłeś?
To nie ja przytoczyłem :P
Najpierw pomniejsz wartość obrażeń o wytrzymałość
zbroi jednostki (bez jej ranienia).
• Jeśli pochłonęło to wszystkie obrażenia - nic się nie dzieje.
• Jeśli pozostały jeszcze obrażenia - kontynuuj przydzielanie
obrażeń w zwykły sposób, przez zranienie jednostki i pomniejszenie wartości obrażeń o wytrzymałość zbroi. Jednostki odporne na dany rodzaj ataku mogą wchłonąć dwa razy tyle obrażeń, ile wynosi wytrzymałość ich zbroi. Zostają ranione tylko, gdy liczba obrażeń przewyższa wytrzymałość zbroi.
Wybaczcie, ale wciąż jest to dla mnie mało jasne bo idąc punkt po punkcie z instrukcji wyszło by mi to tak:

- pierwsza jednostka ze zbroją 3 i odpornością na fizyczne blokuje w pełni wroga który ma atak 2 (nic się nie dzieje, jednostki nie mogę już użyć do blokowania.

- druga jednostka ze zbroją 3 i odpornością na fizyczne blokuje atak fizyczny 8.
Pynio pisze: Druga Twoja jednostka przyjmuje 8. 3 idzie na pancerz, ranisz jednostkę za kolejne 3.
Zostaje Ci 2, które bierze Twój bohater.
Mi raczej by wychodziło wg reguł tak:
- Najpierw pomniejsz wartość obrażeń o wytrzymałość zbroi jednostki (bez jej ranienia). 8-3 = 5
- Później jeśli zostają wciąż obrażenia (u mnie 5) to przydzielam w normalny sposób biorąc pod uwagę fakt, że jednostka odporna może wchłonąć 2x więcej czyli w tym przypadku 6. W instrukcji jest napisane że zostają ranione tylko wtedy gdy liczba obrażeń przewyższa wartość zbroi. W moim przypadku zostaje 5 obrażeń a jednostka ma 6 zbroi więc wydaje mi się że jest ona w stanie zablokować atak bez otrzymania ani jednej rany.

Staram się czytać ze zrozumieniem ale nie wszystko jest dla mnie klarowne i dlatego szukam tu pomocy.
Pynio
Posty: 860
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 122 times
Been thanked: 112 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: Pynio »

xan pisze:
To nie ja przytoczyłem :P



Wybaczcie, ale wciąż jest to dla mnie mało jasne bo idąc punkt po punkcie z instrukcji wyszło by mi to tak:

- pierwsza jednostka ze zbroją 3 i odpornością na fizyczne blokuje w pełni wroga który ma atak 2 (nic się nie dzieje, jednostki nie mogę już użyć do blokowania.

- druga jednostka ze zbroją 3 i odpornością na fizyczne blokuje atak fizyczny 8.
Pynio pisze: Druga Twoja jednostka przyjmuje 8. 3 idzie na pancerz, ranisz jednostkę za kolejne 3.
Zostaje Ci 2, które bierze Twój bohater.
Mi raczej by wychodziło wg reguł tak:
- Najpierw pomniejsz wartość obrażeń o wytrzymałość zbroi jednostki (bez jej ranienia). 8-3 = 5
- Później jeśli zostają wciąż obrażenia (u mnie 5) to przydzielam w normalny sposób biorąc pod uwagę fakt, że jednostka odporna może wchłonąć 2x więcej czyli w tym przypadku 6. W instrukcji jest napisane że zostają ranione tylko wtedy gdy liczba obrażeń przewyższa wartość zbroi. W moim przypadku zostaje 5 obrażeń a jednostka ma 6 zbroi więc wydaje mi się że jest ona w stanie zablokować atak bez otrzymania ani jednej rany.

Staram się czytać ze zrozumieniem ale nie wszystko jest dla mnie klarowne i dlatego szukam tu pomocy.
To odnośnie przytoczenia to oczywiście nie do Ciebie. Kolega przytoczył instrukcję chyba na zasadzie zaprzeczenia, jednak tylko potwierdził to co napisałem. Liczę, że o to mu chodziło, ponieważ inaczej będzie niepotrzebne zamieszanie.

Co do ran:
Pierwszą jednostkę rozpatrujesz bardzo dobrze. EOT

Co do drugiej jednostki to masz DOKŁADNIE identyczny przykład w przewodniku na stronie 11 (pancerz 3 + odporność fizyczna).

Zatem masz tak - atak 8 (przyjmujemy obrażenia)

8-3 = 5 (te 3 pochłania pancerz)
5-3= 2 - te są pozostałe, ale co z 3, które właśnie oberwałeś - te 3, które przydzielasz jednostce ją ranią (nawet jeśli to byłyby 1 obrażenia, już tę jednostkę ranią.)
Do tego momentu wykorzystujesz pancerz + odporność, czyli całe 6, które ma jednostka.

Pozostaje 2 ataku. Jest po fazie blokowania, teraz zadajemy obrażenia, zatem musisz je gdzieś przydzielić.
xan
Posty: 366
Rejestracja: 30 lis 2016, 20:44
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: xan »

Dzięki, teraz już wszystko wiem. :) Biorę się ponownie za lekturę poradnika żeby zweryfikować swoją wiedzę.
Alwirin
Posty: 132
Rejestracja: 07 cze 2013, 21:51
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: Alwirin »

To jeszcze ja gwoli wyjaśnienia :wink: Mój cytat z instrukcji dotyczył zdania:
xan pisze:nie mogłem znaleźć informacji czy odpornośc jednostki mogę wykorzystać tylko na jednego wroga czy tez mogę blokować odpornością dopóki jednostka nie zostanie ranna.
I służył rozwianiu wątpliwości xana dotyczące zagadnienia: czy jednostce z odpornością po wchłonięciu jednego ataku mogę przyporządkować kolejny?

Nie odpowiadałem na przykład Pyni-a (dobra odmiana? :wink: ) bo był poprawny.
Pynio
Posty: 860
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 122 times
Been thanked: 112 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: Pynio »

Alwirin pisze:
Nie odpowiadałem na przykład Pyni-a (dobra odmiana? :wink: ) bo był poprawny.
Pewnie, że dobra :)

Nawiasem mówiąc:

Założyliśmy grupę na Facebook: Mage Knight Polska (obecnie 58 osób). Tam zazwyczaj odpowiedzi na wszystkie pytania (łącznie z dyskusją) dostaniesz w około 6 sekund w liczbie 30-tu naraz :) Zapraszam wszystkich serdecznie. Jak Fejsa nie cierpię, tak tego typu możliwości komunikacji w grupach bardzo pochwalam.
xan
Posty: 366
Rejestracja: 30 lis 2016, 20:44
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: xan »

Super, wysłałem prośbę o dołączenie
Bowman
Posty: 112
Rejestracja: 12 gru 2012, 14:05
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: Bowman »

Próbowałem wczoraj nauczyć grać nową osobę i tak jakoś wyszło, że podczas tłumaczenia sam zwątpiłem.... :oops:
Karta: "Improwizacja" - odrzucam kartę i otrzymuję jeden z wybranych efektów: Atak,Ruch,Wpływ albo Blok. I teraz jeden czyli wszystko to co po przecinkach (Atak,Ruch,Wpływ) lub Blok czy jeden czyli konkretnie atak albo ruch albo wpływ albo blok?
xan
Posty: 366
Rejestracja: 30 lis 2016, 20:44
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: xan »

Bowman pisze: odrzucam kartę i otrzymuję jeden z wybranych efektów: Atak,Ruch,Wpływ albo Blok. I teraz jeden czyli wszystko to co po przecinkach (Atak,Ruch,Wpływ) lub Blok czy jeden czyli konkretnie atak albo ruch albo wpływ albo blok?
Jeden, sam przecież to napisałeś w opisie akcji.
Bowman
Posty: 112
Rejestracja: 12 gru 2012, 14:05
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: Bowman »

I tak grałem, ale jakbyś posłuchał argumentacji mojego kumpla to sam byś zwątpił.
xan
Posty: 366
Rejestracja: 30 lis 2016, 20:44
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: xan »

Hehe w tym przypadku wątpię. Nawet karta mówi że otrzymujesz jeden efekt a nie wszystkie. Jak więcej pograsz to pojawi się więcej niejasności więc wszystko przed Tobą. :D Ja z kolei grałem ostatnio z kumplem który nie gra w ogóle w planszowki i złapał szybko o co chodzi.l
Bowman
Posty: 112
Rejestracja: 12 gru 2012, 14:05
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: Bowman »

Zamącił mi w głowie i tyle :oops:
Ale jak już jesteśmy przy takim temacie... Jak to wygląda z Kartą Tovaka: Instynkt. Tam jest napisane: Atak, Ruch, Wpływ albo Blok. (nie ma żadnego wybierz jeden efekt). Też wybieram jeden, czy dostaję: Atak i Ruch i Wpływ albo Blok?
xan
Posty: 366
Rejestracja: 30 lis 2016, 20:44
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: xan »

Też jeden i tu nie ma co rozkminiać. Jak masz lub/albo to zawsze jedno a jak masz 'i' to znaczy i to i to.
Rumcajs
Posty: 160
Rejestracja: 31 sie 2012, 09:24

Re: Mage Knight PL

Post autor: Rumcajs »

Nie byłbym tego taki pewien. W przypadku Improwizacji sprawa jest jasna. Napisano: "aby uzyskać jedno z działań", ale na kartach takich jak: Instynkt, Odmładzanie czy Szybkie odruchy kiedy to co otrzymujemy wymieniane jest po przecinku a później następuje zwrot albo coś tam...no nie wiem.
Idąc Twoim tokiem myślenia przy takich Szybkich Odruchach mogę wybrać: Ruch 2 albo Atak z Dystansu 1 albo zmniejszyć jeden atak wroga o 1. Jakoś tak dziwnie... zawsze grałem (być może błędnie), że otrzymuję x,y,z albo w.
xan
Posty: 366
Rejestracja: 30 lis 2016, 20:44
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: xan »

Nie będę starał się Ciebie przekonać na siłę ale chyba jak ktoś pisze A,B lub C to normalne jest ze masz wybór jednej z tych trzech opcji. Jeśli natomiast ktoś napisze a, b i c to masz wszystko. Z kolei jak ktoś napisze a i b lub C oznacza albo a i b albo samo c. Ja na początku też starałem się szukać drugiego dna w tych zasadach i okazało się że go tam nie ma ;)
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: Kasper »

Xan ma rację Rumcajsie. Popatrz na kartę: Wszechstronność - jej ulepszone działanie. Atak 4, Blok 4, Atak ogniem 3...itd albo Atak oblężniczy 2. Byłoby mocno przegięte gdyby korzystać z tej karty w taki sposób jak podajesz.

A skoro już tu jestem to też poproszę o konsultacje :)
Na kartach takich jak: Pluton Taktyczny, Szybkie Odruchy, Umiejętność Wolfhawk - Wyśmiewanie, występuje zwrot: "zmniejsz jeden atak wroga o X". Tekst ten dotyczy zwykłego ataku czy dowolnego?
Biorąc pod uwagę ikonografię na żetonie umiejętności powinien dotyczyć dowolnego, ale na niektórych kartach jest wyraźnie zaznaczone, że jakiś efekt dotyczy dowolnego ataku (np.: karta Koncentracja) czyli w domyśle, jeśli nie napisano dowolnego może tyczy się tylko zwykłego?
Ostatnio zmieniony 11 mar 2017, 00:40 przez Kasper, łącznie zmieniany 1 raz.
xan
Posty: 366
Rejestracja: 30 lis 2016, 20:44
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: xan »

Karta mocne postanowienie z LL oferuje ruch 2, wpływ 2, atak 2 lub blok 2. Możesz nią się poruszyc, użyć wpływu, zaatakować albo zablokować. Te akcje wykonuje się w różnym czasie w turze więc ich użycie naraz jest niemożliwe.

A co do pytania o Wolhawk to wg mnie jeśli nie jest napisane jakich ataków dotyczy to dotyczy wszystkich niezależnie od żywiołu.
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: Kasper »

Xan, przecież przyznałem Ci rację. Rumcajs się myli. Jest tak jak piszesz, wybierasz jeden efekt. Dla przykładu podałem Rumcajsowi kartę Wszechstronność. Jeśli grałoby się tak jak on uważa otrzymywalibyśmy: Atak 4, Blok 4, Atak ogniem 3...itd albo tylko Atak oblężniczy 2.
xan
Posty: 366
Rejestracja: 30 lis 2016, 20:44
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight PL

Post autor: xan »

Kasper, wiem, że przyznałeś mi racje. Chciałem po prostu opisać taką kartę jako przyklad gdzie skorzystanie z kilku akcji byłoby nie możliwe.
Rumcajs
Posty: 160
Rejestracja: 31 sie 2012, 09:24

Re: Mage Knight PL

Post autor: Rumcajs »

Macie panowie rajcę. Wyczytałem gdzieś, że tak można i grałem nieprawidłowo. Mea culpa. :oops:

Co do Twojego pytania Kasper. Ja gram tak, że zwrot: "zmniejsz jeden atak wroga o X" dotyczy dowolnego ataku. Niemniej kilka razy się już pomyliłem, więc powinien to zweryfikować ktoś z większym doświadczeniem. (Xan myśli podobnie, więc może tym razem gram prawidłowo).
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 11 times

Re: Mage Knight PL

Post autor: pinata »

Kasper pisze:Na kartach takich jak: Pluton Taktyczny, Szybkie Odruchy, Umiejętność Wolfhawk - Wyśmiewanie, występuje zwrot: "zmniejsz jeden atak wroga o X". Tekst ten dotyczy zwykłego ataku czy dowolnego?
Pomniejszenie siły ataku działa dla każdego żywiołu.

Warto pamiętać, że pomniejszanie siły ataku działa również na wrogów z Arcane Immunity oraz że zredukowanie ataku do zera traktowane jest jak zablokowanie wroga (np.: dla zdolności Elusive).
ODPOWIEDZ